quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:32 schreef bixister het volgende:
livelink, heerlijk dat 't achter de rug is, en dat zo'n succes was!proost he!
(ben je er al uit of je dat feestje van job alsnog gaat doen?)
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:37 schreef freecell het volgende:
Ik heb een keer in de buurt van Utrecht koffie gehaald in één of andere kantine/restauratie en ik had 5 kopjes, dus ik vroeg om een bret.
Meisje achter kassa:
ik: ik vroeg:mag ik er een bret bij?
Meisje:
Ik: gewoon een bret![]()
Meisje:
En toen had ik pas door dat dat niet overal een woord is
Vergelijkbare situatie gehad met het vragen om een motblik en veger
En omdat ik verder vrij accentloos ben klinkt het helemaal oenig
ik gok een dienblad?quote:
Bret vol sukkeloamelk?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:48 schreef bixister het volgende:
de winter is ook nog niet om, dusss. zet nog maar een flink bret vol!
Wat dan? Haags??quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:48 schreef Maneki.Neko het volgende:
mijn acent is erg afschuwelijk vind ik zelfgelukkig heb ik het wel redelijk onder controle..alleen als ik moe of thuis ben hou ik me niet in
Ik ken het nietquote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:50 schreef bixister het volgende:
dat zeggen ze in twente ook inderdaad, los ipv open.
en kennen jullie de uitdrukking ' iemand op de hakkepak nemen'? ik dacht dat dat gewoon nederlands was maar dat bleek later toch niet het geval.
oi, dat is idd het meest dramatische accent der aardequote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Westlands..dat is nog erger dan Haags
Ik heb een schoonzussie uit Rotterdam. Maar ik kan het me ff niet meer voor de geest halen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:19 schreef Maneki.Neko het volgende:
Zoals Jules Deelder ze uitspreekts
hehe, Pluk 'ie al?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Westlands..dat is nog erger dan Haags
quote:
mijn wederhelft rijdt wel auto met klompenquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:48 schreef Ticootje het volgende:
maneek, ik vind jouw accent wel meevallen, maar ik heb oom wel eens erger gehoord. Dat was een knul die vond het vree dat ie van zn moeder niet met klompen auto mocht rijden.
een balk die ergens neergegooid wordt, dan wordt er een foto van gemaakt en dan moet je gaan zoekeN. En als je te laat bent gaat geenstijl er mee aan de haalquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:50 schreef bixister het volgende:
vree?
en de fok!stok, vast heel stom maar ik heb me daar nooit zo in verdiept. wat IS het in hemelsnaam?
hier achter 't huis wordt nog steeds geschaatst. zo leuk!
Dit is al de 5e ofzo.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:48 schreef Maneki.Neko het volgende:
de fokstokis die nog niet opgevreten door een hond ondertussen?
Dat gaat wel rap danquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:54 schreef Brighteyes het volgende:
Wij hebben anderhalf jaar in Drenthe gewoond en ik had al vrij snel wat dingen opgepikt op school. Had na een week of wat bonje met mijn moeder en toen riep ik 'most neit zo soez'n mien wicht'. Waarop mijn moeder echt ontplofte met: Praat normaal! Wat zei je daar?![]()
Je moet niet zo zeuren meid![]()
Ik had vroeger heel erg last van de Goudse ij, beterbekend als de 'ai'
Wat zai je?
Nu ben ik dat wel kwijt.
Ik pik wel heel snel accenten op sowieso, 1 maand in Drenthe en het was niet te onderscheiden.
Te veel werken met mijn Canadese collega gaf me een canadees accent en ik ben ook wel eens voor schots uitgemaakt na een tijdje intensief vergaderen met collega's uit Glasgow.![]()
Die schijn ik ook te hebben. Daar kwam ik achter toen ik in Rotterdam een cursus volgde en een stuk over beleid moest voorlezen. Belaidquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:54 schreef Brighteyes het volgende:
Wat zai je?
Dat was best grappig inderdaadquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:58 schreef Brighteyes het volgende:
De FOKstok.
F. heeft hem ook eens in handen gehad en toen voor de grap net gedaan of hij hem in het oostvoornse meer had gedumpt. Met onderwater foto's en alles erbij.
Die knullekes in dat topic helemaal uit hun dak. Dat het flauw was, en waarom hij hun lol verpestte etc.
Konden het grapje niet waarderen.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
* freecell zingt "uut zied, uut zied, gait ain uut tied"quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:00 schreef Brighteyes het volgende:
Geef me 1 middag met jou en dan heb ik ook een gronings randje hoor.![]()
Oh, het ging hier toch van de week over flauwe grapjes?
Hoe klnikt een groningse ambulance dan?
Haha, ja, hij is niet uniek Gouds hoor.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:00 schreef easy-going het volgende:
[..]
Die schijn ik ook te hebben. Daar kwam ik achter toen ik in Rotterdam een cursus volgde en een stuk over beleid moest voorlezen. Belaid
Alleen is die bij mij niet Gouds maar Baierlands
Nog veeeel flauwer:quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:01 schreef freecell het volgende:
[..]
* freecell zingt "uut zied, uut zied, gait ain uut tied"
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:05 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nog veeeel flauwer:
*nasaal gronings toontje opzet....
TaaaaaaaaatuuuuuuuuuuTaaaaaaaaaaaaaatuuuuuuuuuu
(Beetje loom en sloom uitgesproken zeg maar.)
Nou ja goed, wrsch is het grappiger als je hem hoort.![]()
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:02 schreef Igraine het volgende:
Hier kan je horen wat de natte t is.
Oh en Leids, dat vind ik echt vreselijk! Daar krijg ik gewoon de kriebels van als ik dat hoor!
Yep. Van de zomer snapte de buurvrouw niet wat ik bedoelde. Is echt Drents zei ze. Ze komt zelf uit Den Haag.quote:
nou, in Friesland zeggen ze 't ook wel. (iets anders uitgesproken weliswaar, "mig", maar allez).quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:16 schreef _Ingrid_ het volgende:
Yep. Van de zomer snapte de buurvrouw niet wat ik bedoelde. Is echt Drents zei ze. Ze komt zelf uit Den Haag.
helemaal goudquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:52 schreef Ticootje het volgende:
met hem gong het ook altijd "vierkant". Hoe gaat het? Vierkant!
dat is toch zo`n konijnenhok om babies in te laten slapen buiten?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:49 schreef kissa het volgende:
[..]
Haildail goud![]()
Weten jullie wat een lutjepotje is?
quote:
Komt van het Engelse worship.quote:Op zondag 11 januari 2009 00:44 schreef innepin het volgende:
hillegaar, helegaar, geen idee hoe je het mot skraiveHeb het nooit leren schrijven, alleen luisteren, beetje meebabbelen en de eeuwige Westfriese Spreukenkalender van m'n opa lezen
![]()
Te warskip gaan betekent: ergens gaan logeren.
Geen idee hoe die maffe Westfriezen 't ooit bedacht hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
Neequote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:55 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
dat is toch zo`n konijnenhok om babies in te laten slapen buiten?
quote:Op zondag 11 januari 2009 01:16 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Komt van het Engelse worship.
*Aage Binne meldt zich* Egmonds en derps kennen de meervouden skeep-skepe , en skip-skippe
En de derpse prachtzin "Ie-joit, 'ebbie aare biere?"Oh wat grappig! Snap niet helemaal hoe je van worship naar logeren komt, maar toch.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 11 januari 2009 01:16 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Komt van het Engelse worship.
*Aage Binne meldt zich* Egmonds en derps kennen de meervouden skeep-skepe , en skip-skippe
En de derpse prachtzin "Ie-joit, 'ebbie aare biere?"Mijn opa kwam van EgmondSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik kon zo meelezen
Je zou er haast een boek over schrijven!
Over lutje:quote:Op zondag 11 januari 2009 01:28 schreef kissa het volgende:
[..]
NeeEen lutjepotje is het jongste kind. Lutje= klein, potje spreekt voor zichzelf. Jee, hoe heet zo'n konijnenhokje nog maar?
http://www.lutjepotje.nl/
quote:Op zondag 11 januari 2009 10:15 schreef Lishe het volgende:
En mijn schoonvader noem ik voor de grap soms SchoonHeit. Maar dan ben ik altijd de enige die dat grappig vind
en dan heb je ook nog te boskip gaanquote:Op zondag 11 januari 2009 00:38 schreef innepin het volgende:
Ik heb me echt kapot gelachen hier, zo even een heel bankje in één keer doorbladeren! Die FokstokDe accenten!
De enige die ik echt begrijp is Belana, want ik ben ook oorspronkelijk West-Fries en accentloos, gelukkig, maar het is wel erg vermakelijk
![]()
Ik ben wel wat Westfriese woorden aan het introduceren in het semi-Utregs hier. Krijg je dingen dat m'n vriend ineens zegt dat ie "hillegaar naar Utreg mot!" En dat er skaipe in de wei staan
Nu nog de mooiste Westfriese uitdrukking d'r in krijgen: te warskip goan. Mooi he?
Omdat je als je logeert je speciaal bent en verwend wordt, je hoeft niets zelf te doen en er wordt van alles voor je uit de kast gehaald en aangedragen om je te plezieren.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:32 schreef innepin het volgende:
[..]
Oh wat grappig! Snap niet helemaal hoe je van worship naar logeren komt, maar toch.
Hahah, ik heb nooit Zaans gepraat (ben er opgegroeid, maar ouder kwamen uit A'dam en Hillegom) maar sinds mijn broer een vriendin heeft die echt vreselijk zaans praat, merk ik dat ik het daar soms ook krijg. skool, heus, teun enzo.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:37 schreef Lois het volgende:
Wat een heerlijk bankje![]()
Ik ben ook niet helemaal accentloos, helemaal niet als ik bij mijn oma ben geweest. Dan ga ik over op plat zaans.
"we gaan naar heus, ons heus met de grote teun, dan kenne we vroeg te bed"
Herkenbaar, ik heb dit net zoquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:54 schreef Brighteyes het volgende:
Wij hebben anderhalf jaar in Drenthe gewoond en ik had al vrij snel wat dingen opgepikt op school. Had na een week of wat bonje met mijn moeder en toen riep ik 'most neit zo soez'n mien wicht'. Waarop mijn moeder echt ontplofte met: Praat normaal! Wat zei je daar?![]()
Je moet niet zo zeuren meid![]()
Wat zai je?
Nu ben ik dat wel kwijt.
Ik pik wel heel snel accenten op sowieso, 1 maand in Drenthe en het was niet te onderscheiden.
Te veel werken met mijn Canadese collega gaf me een canadees accent en ik ben ook wel eens voor schots uitgemaakt na een tijdje intensief vergaderen met collega's uit Glasgow.![]()
Nah maid! En zo goed Egmonds schrijven kan ik niet eens. Mijn favoriete gezegde is "De skirrewe benne nag hiel"quote:Op zondag 11 januari 2009 09:14 schreef moussy het volgende:
[..]
Mijn opa kwam van Egmondik kon zo meelezen
Het lijkt me Drents maar ik weet het niet zeker.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:18 schreef Grijs het volgende:
[..]
Over lutje:
Mijn moeder ging toen wij klein waren wel eens onze vingers af: doempie, fiederoempie, fiederampie, kloasampie, lutjekadoes. Waarvan de laatste dus de pink was. Is dat Drents?
en ja dus. ik kende 't ook als de naam van zo'n baby'konijnen'hok.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:28 schreef kissa het volgende:
[..]
NeeEen lutjepotje is het jongste kind. Lutje= klein, potje spreekt voor zichzelf. Jee, hoe heet zo'n konijnenhokje nog maar?
http://www.lutjepotje.nl/
Ja, die begint hier al aan te slaanquote:Op zondag 11 januari 2009 11:30 schreef Belana het volgende:
[..]
en dan heb je ook nog te boskip gaan
Nee hoor dat zeggen we hier ook (ik tenminste wel) in het midden van het land.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:37 schreef innepin het volgende:
[..]
Piepers (aardappelen) schijnt ook Westfries te zijn volgens Wikipedia, gebruikt men dat echt nergens anders?
neequote:Op zondag 11 januari 2009 17:03 schreef Asyniur het volgende:
Hier ook erpels of petatten (stomme e) of piepers.![]()
Ben nu petatten aan het koken want we eten boerenkoolstampot met spekjes en worst![]()
Maneki was het trouwens pas nog gelukt met de rode kool?
dat zouden wij ook doen. G had al een flinke pan aardappels/jippels/piepers/erpels geschild en opgezet. toen ontdekte hij dat hij gisteren vergeten was boerenkool te kopen. tsja!quote:Op zondag 11 januari 2009 17:03 schreef Asyniur het volgende:
Ben nu petatten aan het koken want we eten boerenkoolstampot met spekjes en worst![]()
BAUKELIEN!!!!quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:45 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, nou heb ik helemaal liedjes van pé Daalemmer en Rooie rinus in kop.
quote:Op zondag 11 januari 2009 00:44 schreef Vlindur het volgende:
* Vlindur is Fries
en nu kan ik wel met allemaal leuke zinnen en woorden aan komen maar dat snappen jullie toch niet
Alleen Bix begrijpt me dan denk ik
'te warskip goan' snap ik ook niet nee
quote:Op zondag 11 januari 2009 20:26 schreef YPPY het volgende:
Wat leuk evenstar.
erpels zeiden wij altijd en idd ben je afgewerkt en rij je aan als je ergens hinne gaat. O ja, zeveren was ik alweer bijna vergeten. Maken jullie ook een bed op?
Stamppot mous (stamppot boerenkool in het Gronings)quote:Op zondag 11 januari 2009 17:03 schreef Asyniur het volgende:
Hier ook erpels of petatten (stomme e) of piepers.![]()
Maneki was het trouwens pas nog gelukt met de rode kool?
Is een skottelslet een vaatdoekje? Dat heet hier een swienhoendje (als ik het goed spel?)quote:Op zondag 11 januari 2009 20:44 schreef mefke79 het volgende:de tafel afdoen ja... en dan echt met een skottelslet (of hoe je het ook schrijven mag)
Puudje of een puudequote:Op zondag 11 januari 2009 20:59 schreef Burdie het volgende:
In Drenthe doen ze een tafelplaatje onder de pannen, en onze boodschappen gaan in een puutje.
quote:Op zondag 11 januari 2009 21:11 schreef bixister het volgende:
limburg wordt ook wel buitenland genoemd inderdaad he.
als je van de Heerlerbaan (een buitenwijk van Heerlen) richting Kerkrade gaat zei men altijd Neem je paspoort mee, das t buitenlandquote:Op zondag 11 januari 2009 21:15 schreef Noli. het volgende:
Ja, en de kop van Friesland is "het eind(e) van de wereld"
(en dan hoor ik het meestal het vaakst van de Drenten dus misschien is dat ook weer zo'n streekgebonden iets?)
Siepels in een puude, iddquote:
Daar sluiten die flauwe mopjes van afgelopen week weer bij aan:quote:Op zondag 11 januari 2009 21:11 schreef bixister het volgende:
limburg wordt ook wel buitenland genoemd inderdaad he.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij hebben hier gunterwaid, en errepels, en errebezen en peejen.
errebezen-anekdote: Mijn neefje van destijds een jaar of 4 at bij ons een boterham, mijn vader vroeg aan hem of hij trek had in een boterham met errebezen. Dat hoefde hij niet. Tot mijn vader zelf zijn boterham ging eten : Ooooooooo Opa, aardbeien, maar daar wil ik ook een boterham mee![]()
en wij hebben kroten.
Mijn echtgenoot was vroegah op bezoek bij een tante in den Haag, of hij even naar de groentenwinkel wilde. Na een stuk of 5 groentenwinkels kwam hij met lege handen thuis, ze hadden nergens kroten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier had uw advertentie kunnen staan :P
Zeem, zo noemen wij de spekrandjes van een lekker koteletje.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:51 schreef livelink het volgende:
Een tante van mij (Zuid-Limburgs) vroeg me een keer of ik een boterham met zeem wilde. Ik zei maar nee, want ik had geen idee wat ik op mijn brood zou krijgen![]()
Iemand hier een idee? Ik weet het inmiddels wel![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
en hebben jullie ook peejen?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er was dan ook een peefabriekHier had uw advertentie kunnen staan :P
Kan ik eindelijk die spolers eens gebruikenquote:Op zondag 11 januari 2009 22:09 schreef Brighteyes het volgende:
Zeg, kap eens met al die spoilers, ik blijf klikken zo!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.***
Nou, in Schiedam hoor ik dat anders ook heel vaak. Net als kennen en kunnen. Ik zeg ook vaak leggen als het liggen moet zijn, maar schrijven doe ik het altijd goed. Het is echt spreektaal. Ja, het is nogal plat.quote:Op zondag 11 januari 2009 22:40 schreef lady-wrb het volgende:
en is dat door elkaar halen van liggen en leggen nou streekgebonden? ik kom het hier in elk geval meer tegen dan toen ik nog in zuidholland woonde. ik kan er slecht tegen. ik krijg echt de kriebels als ze het hier hebben over ik leg in bed of zelfs een legbad
Ik zeg moi.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Siepels in een puude, idd.
Waar ik trouwens nooit aan heb kunnen wennen, zijn die drenthen die 'doei' zeggen als begroeting.
Nee een ooievaar.quote:Op zondag 11 januari 2009 09:07 schreef pinquit het volgende:
aardbei?
Zeem, sjroep of kroet (laatste woorden beide met typisch 'lange' oe): allemaal stroop/appelstroopquote:Op zondag 11 januari 2009 21:51 schreef livelink het volgende:
Een tante van mij (Zuid-Limburgs) vroeg me een keer of ik een boterham met zeem wilde. Ik zei maar nee, want ik had geen idee wat ik op mijn brood zou krijgen![]()
stroopquote:Op zondag 11 januari 2009 21:51 schreef livelink het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
Baukelienquote:Op zondag 11 januari 2009 20:24 schreef Noli. het volgende:
[..]
BAUKELIEN!!!!
* Noli. neuriet: "Baukelien, waar ga je naartoe, je moet niet zo hard rennen want van rennen word je moe"
[..]
Ah, vd Burg zijn we ook jaren geweest. We hebben nu geen VW meer, anders waren we er nog geweest.quote:Op maandag 12 januari 2009 12:23 schreef Noli. het volgende:We waren laatst dan wel heel dicht bij je in de buurt..
Onze 'nieuwe' auto komt bij die garage aan de Burg. Wuiteweg vandaan. En 29 januari zitten we bij Jochem Myer in de Lawei.
(oh, en als ik het goed heb wonen Ayla en Zweefvliegje dichterbij)
Idd ja. Toen wij daar net woonden snapte ik daar echt helemaal niets van.quote:
yepzquote:Op maandag 12 januari 2009 10:12 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Erg leuk bankje om te lezen!!
Ik zelf heb een amsterdamse vader en een scheveningse moeder. Zelf praat ik eigenlijk zonder accent, misschien nog een beetje mijn zoetermeerse R.
Mijn vriend komt uit limburg en in het begin had ik echt veel moeite met alles te begrijpen, inmiddels na 7 jaar lukt het me wel
Ynske Poor is prei toch?
quote:Op maandag 12 januari 2009 12:17 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Baukelien![]()
mn vriend kan dat nummer over die fiets met dat framenummer uit zn hoofd![]()
![]()
![]()
Sorry dat ik je vergeten was! Echt heel dom, want je woont afaik het dichtste bij van iedereen hier!
Waar woon jij dan?quote:Op maandag 12 januari 2009 13:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nee hoor, ik woon nog véél dichterbij.
Geboren en getogen in het westlandquote:Op maandag 12 januari 2009 13:06 schreef Faja-Lobi het volgende:
Geboren en getogen in Amsterdam, mijn man komt uit Rotterdam (ja die combi werkt ook nog). Ik heb een talenknobbel en neem heel vaak dialecten over dus soms hoor je uit deze amsterdamse haar mond een aardig woordje rotterdams. Plus ik ben getrouwd met een Surinamer die overigens niet met een surinaams dialect praat maar aardig plat amsterdams lult inmiddels. Mijn opa komt uit Drenthe en mijn uit Amsterdam. Kan een klein beetje bargoens praten en verstaan.
Bargoens:
Span = Kijk
Stiefel / petiens = Schoenen
Lau poekele = laat maar lullen
Brochem = jongen
Maar Maneki waar kom jij uit de buurt vandaan want die arebezies ken ik dus ook.
quote:Op maandag 12 januari 2009 13:09 schreef Ardenlyn het volgende:
Pinda´s van de Spar enz
Erg leuke CD![]()
![]()
Ik gebruik nog erg vaak het woord puutje.
Ben zelf groninger maar gebruik het maar weinig behalve overal "ja" achter zeggen zit er ook nog wel in.
Gronings verstaan doe ik makkelijk maar zelf praten lukt niet.
Op versiede in Waskemeer heet die cd.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:09 schreef Ardenlyn het volgende:
Pinda´s van de Spar enz
Erg leuke CD![]()
![]()
Ik gebruik nog erg vaak het woord puutje.
Ben zelf groninger maar gebruik het maar weinig behalve overal "ja" achter zeggen zit er ook nog wel in.
Gronings verstaan doe ik makkelijk maar zelf praten lukt niet.
ik hoop t. k geef t gewoon een kans, en zie het wel. tis alleen zo vroeg opquote:Op maandag 12 januari 2009 13:08 schreef Rewimo het volgende:
Kan in elk geval geen kwaad, Ynske, en als het helpt is dat mooi
Ja en ik doe het toch maar nietquote:Op maandag 12 januari 2009 13:30 schreef Brighteyes het volgende:
Maneki, was er er nog uitgekomen met dat beraden trouwens?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij wonen in een dorp met ongeveer 300 inwoners en daar zegt iedereen elkaar idd gedag. Als ik auto rijd wordt er zelfs gezwaaid terwijl ik amper iemand ken (woon achteraf)quote:Op maandag 12 januari 2009 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Idd ja. Toen wij daar net woonden snapte ik daar echt helemaal niets van.
Sowieso trouwens, het was een klein durp (Nieuw-Amsterdam) en het feit dat iedereen gweoon iedereen gedag zegt was voor ons al een attractie op zich!![]()
Nee bij de oude Renault garage. Is nog wel van dezelfde garage (ABD) maar daar hebben ze de goedkopere auto's staan.quote:Op maandag 12 januari 2009 12:59 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ah, vd Burg zijn we ook jaren geweest. We hebben nu geen VW meer, anders waren we er nog geweest.
Waar wonen Ayla en Zweefvliegje dan?
Jochem.. Vind je die leuk? Ik vind hem vreselijk irritant..
Lois was haar voor op de PM.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:33 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Ja en ik doe het toch maar nietMoet een nieuwe telefoon en een nieuwe camera, zou een beetje een kostbaar geintje worden alles bij elkaar.
Dus easy mag haar slag slaan
hier hetzelfde, dat gezag moet hier ook nog geregeldquote:Op maandag 12 januari 2009 13:35 schreef Maneki.Neko het volgende:
Wij zijn niet getrouwd, kinderen zijn wel erkend, we hebben geen samenlevingscontract en zelfs het gezag niet geregeld
Wat wil je weten?
je krijgt toch binnenkort je draagdoekenmeet daarbovenquote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef freecell het volgende:
Wordt het niet eens tijd voor een Groningen-OUD-meet?![]()
In het Noorderplantsoen oid, bij de klimpiramide of bij koud weer bij JantjeIk zou gaan!
Hier diepe rust, uk en oppas-uk liggen allebei heerlijk te pitten.
Stieltieskanoal!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Idd ja. Toen wij daar net woonden snapte ik daar echt helemaal niets van.
Sowieso trouwens, het was een klein durp (Nieuw-Amsterdam) en het feit dat iedereen gweoon iedereen gedag zegt was voor ons al een attractie op zich!![]()
ondanks die familieoorlog zou ik toch wat regelen, je weet maar nooitquote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef p_iglet het volgende:
[..]
hier hetzelfde, dat gezag moet hier ook nog geregeld![]()
En nu begon mijn vader gisteren ook al over samenlevingscontracten, voogdij regelen en meer van dat soort dingen.
* p_iglet kop in zand steekt.
Sommige dingen wil ik gewoon helemaal niet overnadenden. Voogdij vastleggen zo bij ons totale familie oorlog betekeken, omdat je daar mensen wel van op de hoogte moet stellen. We hopen het dus maar nooit nodig te hebben
Ik geloof dat die vent van mij daar geregeld wandelt in zijn pauze. (maar pin me er niet op vast)quote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef freecell het volgende:
In het Noorderplantsoen oid, bij de klimpiramide of bij koud weer bij JantjeIk zou gaan!
Hier diepe rust, uk en oppas-uk liggen allebei heerlijk te pitten.
Zo'n tof dorp!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:49 schreef Noli. het volgende:
[..]
Stieltieskanoal!
ik heb ooit een ex-vriendje zijn famielie geholpen verhuizen daarheen. (Zijtak West- of Oostzijde)
Juist.. Dat dacht ik ook!quote:Op maandag 12 januari 2009 14:00 schreef Ynske het volgende:
Joppiesaus in een Frikadel speciaal???? daar moet uitjes met mayo en currie in!
Krijg nou tieten. Geval van slecht lezen dus!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:43 schreef Noli. het volgende:
[..]
Nee bij de oude Renault garage. Is nog wel van dezelfde garage (ABD) maar daar hebben ze de goedkopere auto's staan.
Die andere is v.d. Brug (zit ook in O'wolde.)
k heb ooit eens een blauwe maandag in de vakantie in de friture van de camping bij ons gewerkt. Kwamen die "Hollanders" altijd achteraf zeiken als we de frikadel speciaal met currie hadden gedaanquote:
Ik ben wel in voor een meet hoor! Lijkt me leuk!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef freecell het volgende:
Ja mooi niet dus he.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
ondanks die familieoorlog zou ik toch wat regelen, je weet maar nooit
quote:Op maandag 12 januari 2009 14:06 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik ben wel in voor een meet hoor! Lijkt me leuk!
jamaar, wat als er dan wel wat gebeurd en Pepijn daardoor richting Jeugdzorg moet? dat wil je toch ook niet voor hem?quote:Op maandag 12 januari 2009 14:07 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ja mooi niet dus he.
D'r steekt qua voogdij niemand bovenuit die we extreem graag zouden willen ofzo. Tuurlijk sluit de een net ies beter aan bij ons dan de andere, maar pepijn ook terrecht zou komen aan familie, ze zullen hem prima op kunnen voeden. Maar nu kiezen en dat dus moeten mededelen betekend complete familie oorlog.
Ik steek gewoon mijn kop in het zand en hoop dat als er daadwerkelijk wat mocht gebeuren (ff heeeeel hard afkloppen) ze zich niet (meer) als kleuters gaan gedragen en samen tot een nette oplossing kunnen komen.
Ik vraag me trouwens af of er veel mensen zijn die voogdij werkelijk notarieel hebben vastgelegd.
Dat gezag regelen staat erbij op mijn administratielijstje van binnenkort.
Wij hebben de Passat particulier verkocht via marktplaats en die is nu in Roemenië.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:06 schreef Noli. het volgende:
Dit is té erg..
Wij hebben er dus een dag voor kerst een Renault Megane Sceníc gekocht en ook onze VW golf in geruild.
quote:Op maandag 12 januari 2009 14:28 schreef Reinhilde het volgende:
He jammer. Ik heb net gebeld naar het secretariaat van mijn kerk, en er worden geen doopvieringen meer gedaan in mijn kerk. Alleen in Marlot.
Wij hebben voogdij en zelfs gezag ook nog steeds niet geregeldquote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef p_iglet het volgende:
[..]
hier hetzelfde, dat gezag moet hier ook nog geregeld![]()
En nu begon mijn vader gisteren ook al over samenlevingscontracten, voogdij regelen en meer van dat soort dingen.
* p_iglet kop in zand steekt.
Sommige dingen wil ik gewoon helemaal niet overnadenden. Voogdij vastleggen zo bij ons totale familie oorlog betekeken, omdat je daar mensen wel van op de hoogte moet stellen. We hopen het dus maar nooit nodig te hebben
Ja, als je er toch naartoe gaat voor huwelijkse voorwaarden enzo...Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd , dus zijn niet bij de notaris geweest. Daarvoor wel, voor een samenlevingscontract toen we een huis kochten.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:53 schreef Lishe het volgende:
Ja, dat is toch? Maar op de dag zelf zullen we straaaalen .ik weet het niet buuf, maar leek mij een goede tijd om voor alles nog maar eens naar de notaris te gaan.
quote:BAUKELIEN!!!!
* Noli. neuriet: "Baukelien, waar ga je naartoe, je moet niet zo hard rennen want van rennen word je moe"
[..]
p]
Nee dat helpt niet. Want iemand drie kinderen in de maag splitsen die zelf nog géén kinderen heeft, ik kan het me niet voorstellen.quote:Op maandag 12 januari 2009 15:04 schreef Lishe het volgende:
buurvrouw, helpt het te bedenken wie er zorg voor kan dragen dat je kinderen een goed en fijn thuis krijgen? Het is gewoon bijna niet te doen iemand anders dan jezelf bij je kinderen te denken. Die dan ook nog eens zoiets doet. Terwijl het vast goedkomt, als je maar een 'verantwoordelijke ' hebt. Of mijn zus.ik vind het ook nogal een vraag nl. Vooral als ze straks een eigen gezin zou hebben.
Voogdij (wie behartigt de belangen van mijn kind na mijn dood?) is niet meteen geregeld als je trouwt, ouderlijk gezag wel. Dat houdt in dat je man juridisch evenveel over je kind te zeggen heeft en dat jij dus niet bijv zonder overleg zomaar mag gaan emigreren met kind.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:49 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar als je getrouwd bent dan is dat Voogdij gedoe toch niet meteen geregeld?
Dat is ook wel een goede om te onthouden. Waarschijnlijk zou ik voor beide dingen mijn zus kiezen, die is als een soort 2e moeder voor Noah, heeft zelf nog nooit een vriend gehad en zal daardoor misschien nooit zelf kinderen krijgen. Desalniettemin vind ik het heel wat om haar met mijn kind(eren) 'op te zadelen', zeker nu het er straks 2 zijn. Aan de andere kant is ze wrs 'beledigd' als ik iemand anders zou vragenquote:Op maandag 12 januari 2009 15:26 schreef Lishe het volgende:
Ik bedoel dat je iemand aanwijst die zorgt dat jouw zoons op de beste plek terecht komen? En we zijn vooral aan het kijken wat we willen. Binnekort offertes aanvragen, misschien iets vastleggen en dan even niks. Duurt nog zo lang en ik lijk wel bruidzilla
Nee, bijna!quote:Op maandag 12 januari 2009 15:36 schreef Vlindur het volgende:
kijk kijk kijk een zeemeeuw op de dijk?
Ik had ook niet verwacht dat die zeemeeuw goed zou zijn, maar een veulen had ik er nooit achter gezochtquote:Op maandag 12 januari 2009 16:07 schreef zeeuwse het volgende:
[..]
Nee, bijna!![]()
Een kacheltje is een veulentje..
Is dat drents dan?quote:Op maandag 12 januari 2009 16:10 schreef XXXKarinXXX het volgende:
'k zag nieuw amsterdam voorbij komen.....daar komt mijn vriend vandaan (of zoals ze zeggen; hij komt er weg)
Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt. Het is ook echt oud zeeuws. Tegenwoordig wordt dit woord niet meer gebruikt, alleen bij dit soort gelegenhedenquote:Op maandag 12 januari 2009 16:19 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik had ook niet verwacht dat die zeemeeuw goed zou zijn, maar een veulen had ik er nooit achter gezocht
hihi subtiel loisquote:Op maandag 12 januari 2009 15:36 schreef Lois het volgende:
Ik vond nog een toepasselijk topic Stel jij en je partner overlijden wie zorgt er voor je kind
geen idee, weet alleen dat ze er in het westen heel mal van staan te kijken als je zegt dat je ergens "weg" komt.quote:
k heb gestudeerd samen met belgenquote:Op maandag 12 januari 2009 17:15 schreef huuphuup het volgende:
Och ja, Belse woorden doen het ook altijd goed trouwens![]()
Zo zag ik op een meisjesforum ooit een nieuw topic geopend worden met "show hier je botten" waarop echt allemaal verontwaardigde reacties kwamen van meisjes dat TS gestoord was en dat ze geband moest worden enzo. Bleek het kind Vlaamse en het woord botten betekent laarzen.![]()
En ik vind "kleedje" voor jurkje zo'n leuk woord. Het klinkt zo schattig. Ik heb een nieuw kleedjehaha
mooie fotoquote:Op maandag 12 januari 2009 17:24 schreef RockabeIIa het volgende:
zo... nieuwe haartjes:
(en aan de achterkant is het opgeknipt en donkerpaars. Vriend is er minder blij mee dan ik)
Oh men, die saus was echt goddelijk!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:58 schreef Noli. het volgende:
Daar had ik op mijn zestiende ofzo mijn eerste ervaring met Joppiesaus..
Bestel je een frikandel speciaal krijg je die prut ertussen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |