abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64911114
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:58 schreef Shitney het volgende:

[..]

Die zijn nog altijd zwaar in de minderheid, en over het algemeen is daar wel meer mee mis dan alleen niet van hun kinderen houden. Als je een persoonlijkheidsstoornis hebt of anderszins gehandicapt bent hou je wellicht ook niet van je kinderen, maar ik had het over normale gezonde mensen.
Definieer 'normale, gezonde mensen'. Ik ken er niet zoveel.
pi_64911126
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het doet er niet toe of je samen nalatig bent geweest (hoeft niet, vrouwen 'vergeten' de pil nog wel eens), je hebt een afspraak. Die afspraak is dat er geen kinderen komen. En dus is een abortus bij onverhoopte zwangerschap dan de enige juiste keus gezien de afspraak. Houd mevrouw zich niet aan die afspraak, dan zie ik niet in waarom meneer daarvoor moet boeten.
eensch
Ja doei.
pi_64911184
Als ik nu zwanger zou raken en ik zou ineens van gedachten veranderen (yeah, right, hypothetische situatie) dan zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om mijn vriend te dwingen iets bij te dragen. Hij heeft daar namelijk niet voor gekozen en hij zou bij me weggaan als die situatie zich voor zou doen. En gelijk heeft 'ie.
pi_64911198
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:03 schreef Isegrim het volgende:
Als ik nu zwanger zou raken en ik zou ineens van gedachten veranderen (yeah, right, hypothetische situatie) dan zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om mijn vriend te dwingen iets bij te dragen. Hij heeft daar namelijk niet voor gekozen en hij zou bij me weggaan als die situatie zich voor zou doen. En gelijk heeft 'ie.
wat zijn wij toch een rechtschapen mensen Ise

weer eensch
Ja doei.
  zondag 11 januari 2009 @ 13:09:40 #155
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_64911358
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het doet er niet toe of je samen nalatig bent geweest (hoeft niet, vrouwen 'vergeten' de pil nog wel eens), je hebt een afspraak. Die afspraak is dat er geen kinderen komen. En dus is een abortus bij onverhoopte zwangerschap dan de enige juiste keus gezien de afspraak. Houdt mevrouw zich niet aan die afspraak, dan zie ik niet in waarom meneer daarvoor moet boeten.
Is de afspraak niet: we proberen te voorkomen dat er kinderen komen?

Ik vraag me af hoe blij mevrouw is als ze opeens alleen met een kindje zit. En 'boeten', poeh hee... zijn kinderen echt zo'n straf? Ja ik weet niet, ik heb ze niet, maar dit lijkt me een beetje overdreven.

Ik vind het standpunt van Midas Dekkers wel mooi. Maar ik heb het idee dat mensen vaak zingeving halen uit het hebben van kinderen. Dan hebben ze echt iets om voor te leven. Zou dat, naast het sociale gebeuren, ook niet een rol spelen? En de (bijna) zekerheid dat eenzaamheid in de toekomst niet meer om de hoek komt kijken? (Met kinders is er altijd wel iemand thuis.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_64911376
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:09 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe blij mevrouw is als ze opeens alleen met een kindje zit. En 'boeten', poeh hee... zijn kinderen echt zo'n straf? Ja ik weet niet, ik heb ze niet, maar dit lijkt me een beetje overdreven.
dat is dan toch mevrouw d'r eigen schuld
ze wist dat meneer zou mogen/kunnen afzwaaien als ze toch dat kind wil houden?
Ja doei.
  zondag 11 januari 2009 @ 13:14:13 #157
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_64911478
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:10 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat is dan toch mevrouw d'r eigen schuld
ze wist dat meneer zou mogen/kunnen afzwaaien als ze toch dat kind wil houden?
Ja, schuld, schuld... ik weet niet hoor, je bent toch samen seks aan het hebben? Ik vind schuld altijd een beetje een onzinnig fenomeen. Ook in deze discussie. Er gaat iets mis, en dan heb je een situatie. Naar mijn mening is de schuldvraag niet belangrijk. Het gaat om intentie. En volgens mij moet je dan samen de nieuwe situatie gaan aanpakken.
pi_64911485
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:09 schreef ErikT het volgende:

[..]

Als je samen hebt besloten om geen kinderen te nemen, dan is dat gewoon je afspraak. Dan vind ik het raar als mevrouw zich op dat punt ineens bedenkt als ze ongewenst (?) zwanger blijkt. Of althans, ik vind het niet raar want het gebeurt wel vaker dat vrouwen in zo'n situatie omslaan als een blad aan een boom, maar ik vind het raar om dan van de man te verwachten dat hij bijdraagt.

In elke willekeurige soortgelijke situatie zou er geen discussie over zijn. Als je hebt afgesproken dat je geen auto wilt en meneer koopt ineens op eigen houtje een auto, moet mevrouw dan de wegenbelasting betalen? Ik vind het vreemd dat het bij kinderen ineens anders zou zijn. En natuurlijk, de man is er biologisch gezien wel bij betrokken, maar dat verandert de situatie niet echt wmb als die afspraak bestaat.
quote:
Ik vraag me af hoe blij mevrouw is als ze opeens alleen met een kindje zit.
Da's haar probleem, moet ze zich maar aan de afspraak houden.
quote:
En 'boeten', poeh hee... zijn kinderen echt zo'n straf? Ja ik weet niet, ik heb ze niet, maar dit lijkt me een beetje overdreven.
Als je absoluut geen kinderen wilt, lijkt het mij wel een flinke straf ja. Je zit er een aardig poosje aan vast hoor.
  zondag 11 januari 2009 @ 13:19:37 #159
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_64911642
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:14 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als je samen hebt besloten om geen kinderen te nemen, dan is dat gewoon je afspraak. Dan vind ik het raar als mevrouw zich op dat punt ineens bedenkt als ze ongewenst (?) zwanger blijkt. Of althans, ik vind het niet raar want het gebeurt wel vaker dat vrouwen in zo'n situatie omslaan als een blad aan een boom, maar ik vind het raar om dan van de man te verwachten dat hij bijdraagt.
Ik vind het niet zo heel vreemd dat een vrouw zich bedenkt als ze zwanger blijkt, dat is simpelweg biologisch te verklaren.
quote:
In elke willekeurige soortgelijke situatie zou er geen discussie over zijn. Als je hebt afgesproken dat je geen auto wilt en meneer koopt ineens op eigen houtje een auto, moet mevrouw dan de wegenbelasting betalen? Ik vind het vreemd dat het bij kinderen ineens anders zou zijn. En natuurlijk, de man is er biologisch gezien wel bij betrokken, maar dat verandert de situatie niet echt wmb als die afspraak bestaat.
Okee. Ik ben verrast dat vrouwen zo redeneren. (Jullie zijn toch vrouwen?) Na ja, van de andere kant, over elkaar zijn vrouwen natuurlijk meedogenloos. Maar ik denk dat het met kinderen iets gevoeliger ligt dan met een auto.
quote:
Da's haar probleem, moet ze zich maar aan de afspraak houden.
Ja, maar als de afspraak is: "proberen te voorkomen" en 1 vd 2 maakt een foutje... dan is dat toch geen verbreken van de afspraak? Ik vind het ook wel gek dat dit zo'n eenzijdige afspraak is: de man kan niet echt veel doen. Ja, elke dag die pil voeren. Maar het punt is duidelijk denk ik.
quote:
Als je absoluut geen kinderen wilt, lijkt het mij wel een flinke straf ja. Je zit er een aardig poosje aan vast hoor.
True, true. Maar zoals alles geeft het toch voor- en nadelen?
pi_64911738
Wat een topic is dit zeg.

Ik zie mezelf niet zo gauw kinderen krijgen en dan vooral omdat het me erg vervelend lijkt. Ten eerste heb je de zwangerschap, de bevalling en nachten lang niet kunnen slapen vanwege een jankend kutkind. Dan heb je normen en waarden die je over wil brengen en het is uiterst onvoorspelbaar wat er blijft hangen van jouw opvoeding. Ik zou niet weten of ik een goede moeder zou zijn. Aangezien het mij niet lukt een jonge kat te disciplineren weet ik niet of een kind wel zo'n goed idee is. Daarbij heb ik de kans dat ik mijn autisme doorgeef aan mijn kind. Nou is met autisme best te leven, maar ik weet niet of ik een autistisch kind zou kunnen of willen opvoeden. Ik ben er best van overtuigd dat hormonen je van een kind kunnen laten houden, maar ik weet niet of dat in mijn brein wel zo goed geregeld is. Zou ik een liefdevolle moeder zijn? Daarnaast ben ik erg gesteld op mijn leventje en de vrijheid om ermee te doen en te laten wat ik wil en een kind zou die vrijheid ernstig beperken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over of deze wereld wel een goede plek is om een kind het aan te doen hier geboren te worden. Ik denk van niet. De olie raakt op, het klimaat verandert, de economie dreigt in elkaar te klappen en er is een kans dat het leven over vijf a tien jaar al in niets zal lijken op het luxe leventje wat wij nu gewend zijn. Dat alleen al is voldoende reden om geen kinderen te nemen.
pi_64911817
quote:
Op zondag 11 januari 2009 10:07 schreef Shitney het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik dat net gedaan. Ik zeg dat de relatie tussen ouder en kind onvoorwaardelijk is omdat het vrijwel onmogelijk is om de liefde voor je kind eindig te laten zijn. Ik kan werkelijk niets bedenken waardoor ik niet langer van mijn kind zou houden.
Ik durf er wel wat geld op te leggen dat er ouders zijn die hun kinderen als zodanige prestigeobjecten zien dat - wanneer ze niet aan hun verwachtingen voldoen - ze niet zoveel meer met hen te doen willen hebben. En natuurlijk, er zal heus wel een biologische component zijn die een bepaalde affectie in stand houdt (genen doorgeven etc.), maar dat zie ik niet als een geldig argument waarom die liefde oneindig zou zijn. Hoe kan het anders dat je zoveel families uit elkaar ziet groeien? Ik heb twee ooms die ik nooit in m'n leven gezien heb en waar m'n oma nooit over spreekt.
pi_64911900
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 23:00 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Waarom zou je het eerste wel moeten hebben? Wat is dat toch altijd dat mensen wetenschappelijke theorieën menen te kunnen verabsolutiseren en generaliseren tot in de volledigheid?
Puur vanuit evolutionair oogpunt. Als je geen drang om voort te planten hebt, is dat in zekere het einde voor de soort. (En met voortplantingsdrang bedoel ik eigenlijk de drang naar geslachtsverkeer)

Maar goed, je kan natuurlijk niet objectief bepalen of iemand 'in orde' is of niet. Het is altijd vanuit een bepaald oogpunt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_64911969
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:19 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo heel vreemd dat een vrouw zich bedenkt als ze zwanger blijkt, dat is simpelweg biologisch te verklaren.
Dat zeg ik, het is niet zo heel vreemd. Maar om dan ineens ja ratio de deur uit te gooien en eerder gemaakte afspraken te negeren gaat me wat te ver.
quote:
Okee. Ik ben verrast dat vrouwen zo redeneren. (Jullie zijn toch vrouwen?) Na ja, van de andere kant, over elkaar zijn vrouwen natuurlijk meedogenloos. Maar ik denk dat het met kinderen iets gevoeliger ligt dan met een auto.
Ik ben een vrouw ja.

Natuurlijk liggen kinderen gevoeliger, maar punt is en blijft voor mij 'afspraak is afspraak'.
quote:
Ja, maar als de afspraak is: "proberen te voorkomen" en 1 vd 2 maakt een foutje... dan is dat toch geen verbreken van de afspraak?
Maar da's een hele andere afspraak. Ik heb met mijn vriend letterlijk de afspraak dat als ik ooit zwanger zou raken en ik wil dan ineens toch maar een kind, dat hij dan het volste recht heeft om te vertrekken en dat ik dan niet zal proberen om te zorgen dat hij toch meebetaalt. Maar ik ben vast een van de weinige mensen die zo'n soort afspraak met de partner heeft.
quote:
Ik vind het ook wel gek dat dit zo'n eenzijdige afspraak is: de man kan niet echt veel doen. Ja, elke dag die pil voeren. Maar het punt is duidelijk denk ik.
Als je het als man echt niet wilt, kun je je leidingen door laten knippen, of als dat te definitief is, altijd een condoom gebruiken.
quote:
True, true. Maar zoals alles geeft het toch voor- en nadelen?
Kinderen hebben ongetwijfeld voordelen (ik kan ze even niet bedenken, maar ze zijn er vast ), maar als je ze nooit gewild hebt...
pi_64912018
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:27 schreef waht het volgende:

[..]

Puur vanuit evolutionair oogpunt. Als je geen drang om voort te planten hebt, is dat in zekere het einde voor de soort. (En met voortplantingsdrang bedoel ik eigenlijk de drang naar geslachtsverkeer)
Die laatste drang heeft bijna iedereen. Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor het uitsterven van de mens. En ach, als dat wel gebeurt, is dat dan erg? Er is dan toch niemand om erover te treuren en voor alle andere wezens op deze planeet is het beter.
pi_64912020
Het enige onvoorwaardelijke aan een ouder-kind relatie is de bloedband die er is, gewoon het feitelijke (of biologische, ik kan nu even niet het juiste woord vinden) gegeven dat je ouders je ouders zijn en dat je het kind van je ouders bent of dat je de ouder van je kind bent. Dat hoeft dus niet persé iets met liefde voor je kind te maken te hebben. Dus oneindige liefde voor je kind voelen / ervaren is wel een heel subjectief begrip, en is niet iets universeels naar mijn mening. Er zijn genoeg ouders die op zo'n manier met hun kinderen omgaan dat ik me afvraag of ze wel echt van hun kinderen houden. Andersom geldt dat ook natuurlijk .
pi_64912069
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:27 schreef waht het volgende:

[..]

Evolutie heeft geen bedoeling, maar is juist een gevolg. Wetenschappelijk gezien is er geen bedoeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2009 13:34:47 ]
pi_64912077
En misschien IS de liefde van ouders wel onvoorwaardelijk. Ouders van seriemoordenaars houden meestal nog steeds van hun kind, ze kunnen het niet helpen. MAAR ouders geven zelden consequent de bóódschap dat hun liefde onvoorwaardelijk is.

"Jimmy, hou daar mee op, anders vindt papa je niet meer lief."

Goddank hebben mijn ouders nooit dat soort tactieken gebruikt, maar het merendeel van de ouders doet dat wel. Logisch ook, want kinderen kunnen verrotte irritant zijn.
pi_64912091
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:22 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat een topic is dit zeg.

Ik zie mezelf niet zo gauw kinderen krijgen en dan vooral omdat het me erg vervelend lijkt. Ten eerste heb je de zwangerschap, de bevalling en nachten lang niet kunnen slapen vanwege een jankend kutkind. Dan heb je normen en waarden die je over wil brengen en het is uiterst onvoorspelbaar wat er blijft hangen van jouw opvoeding. Ik zou niet weten of ik een goede moeder zou zijn. Aangezien het mij niet lukt een jonge kat te disciplineren weet ik niet of een kind wel zo'n goed idee is. Daarbij heb ik de kans dat ik mijn autisme doorgeef aan mijn kind. Nou is met autisme best te leven, maar ik weet niet of ik een autistisch kind zou kunnen of willen opvoeden. Ik ben er best van overtuigd dat hormonen je van een kind kunnen laten houden, maar ik weet niet of dat in mijn brein wel zo goed geregeld is. Zou ik een liefdevolle moeder zijn? Daarnaast ben ik erg gesteld op mijn leventje en de vrijheid om ermee te doen en te laten wat ik wil en een kind zou die vrijheid ernstig beperken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over of deze wereld wel een goede plek is om een kind het aan te doen hier geboren te worden. Ik denk van niet. De olie raakt op, het klimaat verandert, de economie dreigt in elkaar te klappen en er is een kans dat het leven over vijf a tien jaar al in niets zal lijken op het luxe leventje wat wij nu gewend zijn. Dat alleen al is voldoende reden om geen kinderen te nemen.
Ik denk dat je er voor jezelf goed over hebt nagedacht.

Algemeen:Ik vind niet dat mensen zich met argumenten hoeven te verantwoorden omdat ze geen kinderen willen krijgen.
Mensen die wél kinderen krijgen, verantwoorden zich toch ook niet?

Maar het belangrijkste lijkt me om voor jezelf na te gaan of je er ooit wel of niet aan wilt beginnen. Misschien is het zonder na te denken al heel duidelijk (op basis van gevoel), of misschien liggen er diepere redenen of vage gevoelens waarom je het wel/niet zou willen.

......................................................................................................
pi_64912168
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Die laatste drang heeft bijna iedereen. Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor het uitsterven van de mens. En ach, als dat wel gebeurt, is dat dan erg? Er is dan toch niemand om erover te treuren en voor alle andere wezens op deze planeet is het beter.
Heel erg zal het niet zijn nee.
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Evolutie heeft geen bedoeling, maar is juist een gevolg. Wetenschappelijk gezien is er geen bedoeling.
Ja ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoelde dat een soort niet kan voortleven als de leden van die soort geen drang tot voortplanten hebben. En blijkbaar is het doel van alle (dier)soorten voortleven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_64912211
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:34 schreef Isegrim het volgende:

"Jimmy, hou daar mee op, anders vindt papa je niet meer lief."

Aaaargh!!! Echt afschuwelijk!
Mijn beste vriendin moest vroeger ´vriendjes´ gaan maken met papa, als ze per ongeluk iets had laten vallen.
Papa was dan zo boos, dat hij geen ´vriendjes´ meer met zijn dochter wilde zijn.
´Papa houdt nu even niet van je. Je bent erg stout geweest en daarom is papa boos. Kom straks maar vriendjes maken, maar nu nog niet.´
......................................................................................................
  zondag 11 januari 2009 @ 13:41:19 #171
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_64912246
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:30 schreef Isegrim het volgende:
Dat zeg ik, het is niet zo heel vreemd. Maar om dan ineens ja ratio de deur uit te gooien en eerder gemaakte afspraken te negeren gaat me wat te ver.
Ik begrijp je standpunt en het heeft denk ik geen zin er verder over te discussiëren, maar het idee is volgens mij dat de afweging verandert bij een zwangerschap. De ratio gaat niet de deur uit.
quote:
Ik ben een vrouw ja.
Okido.
quote:
Natuurlijk liggen kinderen gevoeliger, maar punt is en blijft voor mij 'afspraak is afspraak'.
Ik twijfel niet aan hoe zeker je nu van je zaak bent, maar ik vind het heel moeilijk te geloven dat je ook zo koeltjes zal reageren als je onverhoopt toch zwanger raakt. Om het, eerder genoemde, biologische argument en alle emotionele zaken die daarbij horen.
Ik denk iig niet dat je er dan zo makkelijk overheen stapt. Even een abortusje en weer party time zoals voorheen.
quote:
Maar da's een hele andere afspraak. Ik heb met mijn vriend letterlijk de afspraak dat als ik ooit zwanger zou raken en ik wil dan ineens toch maar een kind, dat hij dan het volste recht heeft om te vertrekken en dat ik dan niet zal proberen om te zorgen dat hij toch meebetaalt. Maar ik ben vast een van de weinige mensen die zo'n soort afspraak met de partner heeft.
Okee. Maar dit laat nog steeds opties open. Ook al heeft hij het volste recht, misschien kiest hij ervoor om te blijven.
quote:
Als je het als man echt niet wilt, kun je je leidingen door laten knippen, of als dat te definitief is, altijd een condoom gebruiken.
100% veiligheid bestaat natuurlijk niet he. Zelfs knippen schijnt mis te kunnen gaan
quote:
Kinderen hebben ongetwijfeld voordelen (ik kan ze even niet bedenken, maar ze zijn er vast ), maar als je ze nooit gewild hebt...
Tja, like I said: dingen veranderen.
pi_64912260
Ik had ook een vriendin die op d'r lazer kreeg als ze het waagde om tweede te worden bij een turnwedstrijd.
  zondag 11 januari 2009 @ 13:43:27 #173
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_64912324
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik had ook een vriendin die op d'r lazer kreeg als ze het waagde om tweede te worden bij een turnwedstrijd.
Ik krijg nu toch het idee dat je een grotere hekel hebt aan ouders dan aan kinderen.
(Dit is overigens volgens mij volkomen terecht.)
pi_64912350
Ik vind de houding hier van mensen hier die geen kinderen willen tov van mensen die wel kinderen willen of hebben vijandig. Net alsof jullie de hele dag door vaders en moeders worden aangesproken over dat jullie kinderloos zijn.
En het grappige is, de meesten van jullie zijn nog jonger dan mij. Net of iemand je dan verwijt dat je nog geen kinderen hebt. Het is maar waar je je druk om maakt.
pi_64912385
Hoe oud ben jij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')