Ik scheel niet zoveel met jou, maar bij mij op school liepen die meiden er in de brugklas al bij als hoeren, en zo gedroegen ze zich vaak ook. En nee, dat was niet op de MAVO of de LTS.quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:14 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik ben nu 35 jaar en ik deed als vijftienjarige stiekem met andere meisjes zwarte kohl op mijn ogen op het schooltoilet. Make up was not done en ik zat op het Hervormd Lyceum, een heel liberale school en ik kom ook niet uit een zwaar gelovig nest, maar dat soort dingen deed je stiekem achter de rug van je ouders en dat hoort bij pubergedrag.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe kun je je daar nu mee voortplanten
Dan ben je het dus met me eens dat huisregels tot de voordeur gelden. Een school kan niet bepalen hoe kinderen op de openbare weg gekleed behoren te gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik bepaal niks, maar ik leg enkel uit wat er precies aan wetten en wettelijk vastgelegde vrijheden in het moerne en liberale nederland bestaan...
Maar daar heb ik het ook niet over..quote:Je hebt het grootste recht om iets te 'vinden' van wat andere mensen voor keuzes doen... zelf heb ik ook weinig op met griffo's en vind het reuze zielig voor die kinderen dat ze op zo'n school zitten...
echter, dat andere mensen zo hun eigen keuze maken, ook al vind jij dat misschien ''belachelijk'' of 'idioot' is ook hun recht.
Ik heb het juist over recht op eigen keuzes.quote:dat te willen ''verbieden' is zelf juiste een typisch voorbeeld van de 'bemoei-mentaliteit met het recht op vrije keuzes van anderen.
Je kinderen bij strenge vorst naar school laten fietsen in een soepjurk, zonder dat je daar ook maar een legging onder aan mag hebben, noem ik mishandeling.quote:Zolang er geen sprake is van daadwerkelijke schade die aangedaan wordt (het koud hebben op weg naar school is an sich nog geen 'mishandeling') is er juridisch en ook moreel gezien geen grond voor de Overheid om in te grijpen in de levensstijl die die school voorlegt en waar de ouders en hun kinderen uiteindelijk mee instemmen, een keuzee die onder hun individuele verantwoordelijkheid valt.
Ik heb geen problemen met ouderlijk gezag, (waarom schrijf je dat eigenlijk met hoofdletters?)quote:Nogmaals als je kennelijk problemen hebt met het juridische begrip van Ouderlijk Gezag, en vind dat de Overheid voor Kinderen beter kan bepalen ipv hun ouders wat voor kleren ze wel of niet mogen dragen in de winterkoude; heb je het eigenlijk over wat anders, eerder een 'betuttel-overheid' (waar je mogelijk juist bij de griffo's die in de huidige regering een stevige plek innemen een gewillig luisterend oor zult vinden, die hebben daar precies eenzelfde neiging toe; zulke calvinisten hebben dan meestal ook weinig op met het grondbegrip van vrije keuze, godzijdank dat juist zulke partijen in de regering qua beweegruimte ingeperkt worden doordat ze te maken hebben met grondwettelijk vastgelegde liberale vrijheden)
quote:AMERSFOORT/HOEVELAKEN - Ondanks de strenge vorst mogen leerlingen van het Van Lodenstein College, de reformatorische scholengemeenschap met vestigingen in Amersfoort, Hoevelaken, Barneveld en Kesteren, hun rokjes niet verwisselen voor een lange broek.
Schoolleiding noch -bestuur wil uitleggen waarom strikt wordt vastgehouden aan de kledingvoorschriften.
De roodharige Rosanne komt net het schooolterrein af rijden. Ze draagt een lichtgrijze maillot en een donkergrijze rok tot boven haar knieën. Met deze kleren gaat ook het wel, maar meestal heeft ze, als het zo koud is, een broek aan als ze naar school fietst. ,,Dan kleed ik me om in het fietsenhok. Dat doen er wel meer.’’
Eerder deze week haalden protesten van meisjes op een identieke school in Apeldoorn niets uit. Zowel in Apeldoorn als op het Van Lodenstein College blijft de regel dat zij zich met hun kleding moeten onderscheiden van de jongens van kracht.
Gerdine zit op de vestiging in Hoevelaken. ,,Iedereen wil met deze temperaturen wel een broek aan.’’ Zij verandert echter niet van kleding in het fietsenhok. ,,Te veel gedoe.’’
Verderop staat Marianne Brouwer bij de bushalte te wachten. ,,Maandag ga ik weer op de scooter, inderdaad nogal koud met rok.’’ Ze vindt dat het moet kunnen om met broek naar school te gaan. Binnen ligt dat anders. ,,Je weet dat het een refoschool is en dat je een rok aan moet.’’
A.K. is net wezen schaatsen op de baan aan de Rubensstraat en komt met drie gerokte vriendinnen aanfietsen. Ze fietst dagelijks vanuit Veenendaal naar school en legt dus vijftig kilometer af. Ze vindt het onzin dat meiden de kou aangrijpen om met een broek naar school te komen. ,,Ik weet waarom ik een rok draag en hoef dan ook geen broek aan.’’ Alle vier vinden dat het met rok prima te doen is op de fiets. ,,Je kunt een maillot of legging dragen of een regenbroek over je rok aantrekken.’’
Arjan de Witte zit op het Hoornbeeck College, naast het Van Lodenstein College. Dit reformatorisch opleidingscentrum (mbo) valt onder hetzelfde schoolbestuur. ,,De meisjes mogen in een broek naar school fietsen en kunnen die in het schoolgebouw ruilen voor een rok.’’
Waarom lopen alle mannen daar dan niet in jurken?quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:17 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat zeiken ze nou joh, een paar dagen koude benen of een eeuwigheid in de hel. Ik zou het wel weten hoor
In de tijd van de bijbel liepen de mannen in jurken.quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:38 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Staat in de BijbelBroekendragers waren in die tijd hoeren, als ik het me goed herinner.
Staat dat ook zogenaamd in de bijbel?quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:12 schreef Kentoet het volgende:
Kort haar voor meisjes wordt ook niet gewaardeerd daar, dat vind ik dan wel weer een goed punt. Ik weet niet of ze ook tegen geverfd rood haar zijn, anders wordt het misschien eens tijd om van geloof te veranderen.
Al eens in dikkere panty in de vrieskou gelopen?quote:Op donderdag 8 januari 2009 20:05 schreef Herald het volgende:
waarom dragen ze dan geen dikkere panty of maillot zoals alle andere Hollandse meisjes?
Dat staat er helemaal niet in. De gereformeerden oriënteren zich aan de 19e eeuw en niet aan de bijbel wat hun kledingregels betreft.quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:08 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En waar staat het gedeelte waarin God verkondigt dat een broek een mannenkledingstuk is? Of is dat gewoon weer een menselijke regel?
Schiet ook niet op natuurlijk. Zelfs op openbaar onderwijs kun je een rok niet verbieden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:18 schreef freako het volgende:
Overigens ben ik een groot voorstander van de vrijheid van onderwijs. Om deze af te schaffen omdat een rok wat frisjes is in de winter lijkt me een kanon-en-mug-verhaal.
Gewaagde stelling in een land waar vrijheid van meningsuiting, godsdienst en onderwijs een groot goed zijn.quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De overheid zou zich wel degelijk moeten bemoeien met de lichamelijke en geestelijke mishandeling die dit soort kinderen dienen te ondergaan. Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat dit soort dingen anno 2009 nog steeds worden toegestaan. Als kind kun je niet kiezen, dat doen je (soms debiele) ouders voor je, als school zou je juist de kinderen moeten beschermen i.p.v. ze te beschadigen. Religie hoort geen plaats te hebben in het verplichte onderwijs![]()
![]()
Kwestie opgelost.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:26 schreef Daantke het volgende:
Ik zit op die school(in Kampen)
Even iets rechtzetten:
- de directie is niet zozeer voor het broekverbod, maar een deel van de achterban/ouders wel. De school kan het dus tegenover die ouders niet maken om broeken toe te staan.
- het gaat zeker wel om rokjes, niet om rokkener zijn maar enkele die tot aan de enkels komen, ik zie er misschien 1 op een dag, en dat is veel. Officieel is de lengte minimaal tot op de knie, maar 's zomers is het meestal nog wel korter.
- saillant detail: jongens mogen alleen lange broeken.
Het is idd wel meer vasthouden aan tradities dan dat het bij het geloof hoort.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |