abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64812586
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:48 schreef Divel het volgende:

[..]

Is het in het Westen niet gebruikelijk dat iedereen gelijk is?
mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Zolang een vrouw niet de zelfde plichten wil dragen kunnen ze moeilijik de zelfde rechten krijgen
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_64812792
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar wel om een school op de vingers te tikken, die zich aanmatigt voor te schrijven wat leerlingen aan moeten trekken NB. buiten school om.
'Wie' moet daar scholen op de vingers tikken, en op welke grond?

alles leuk en aardig en je volste recht als jij niet wilt dat kinderen een rok dragen als ze in de koude naar school fietsen, maar dat is dan jouw keuze en het is als ouder je volste recht je kinderen niet naar een school te sturen die dat voorschrijft...

ouders die wel hun kinderen naar die school stuen hebben daar minder problemen mee kennelijk... en ja, dze hebbeen het recht dat te vinden...
er is eerder weinig grond waarom de Overheid of bv vanuit een Rechterlijke Macht je daarmee te bemoeien.... terecht ook dat betreft de persoonlijkee integriteit.

Tenzij je kunt duidelijk maken dat die kinderen lichamelijk beschadigd kunnen worden doordat ze een rok bij het fietsen naar school moeten dragen, ook als het koud is, is er geen grond daartegen in te grijpen.

stel je voor, het is geen taak van de Overheid om zich te bemoeien met hoe warm mensen zich aankleden (en ja, zelfs al gaat het hier om een school die dat bepaald, dat mensen vanuit een vrije keuze wel naar die school gaan maakt het, indirekt maar toch, een keuze van henzelf)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64812862
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Kinderen moeten die achterlijkheden zich dus maar laten welgevallen.
En ik ben zeker vóór een scheiding van religie en onderwijs ja.
Uiteindelijk wel ja. Er zijn ook genoeg ouders die hun kinderen per se niet naar een bijzondere (speciaal onderwijs is iets heel anders!) school willen sturen, die kinderen hebben dan dus toch ook de keus niet? En dat is dan wel goed?

Ik zou gewoon mijn kind op de beste school willen hebben, of die school nu bijzonder dan wel openbaar is. Ik heb zelf ook op een protestantse middelbare school gezeten (ben van huis uit katholiek), gewoon omdat het de beste school in de regio was (bovendien wilde ik gymnasium doen, dat kon alleen op die school).

Waarom zou religie en onderwijs gescheiden moeten worden? In dit geval vind ik ook dat de reformatorische scholen hun kledingvoorschrift te ver doorvoeren, maar de ouders zijn er ook nog bij: laat hen in opstand komen tegen de school of hun kinderen even met de auto naar school brengen. Maar los hiervan, prima toch als een levensovertuiging ook doorgegeven kan worden in het onderwijs. Ik zou uiteindelijk mijn kind ook het liefst op een bijzondere school hebben.
pi_64813387
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Kinderen moeten die achterlijkheden zich dus maar laten welgevallen.
En ik ben zeker vóór een scheiding van religie en onderwijs ja.
Ja. Tot kinderen 18 worden bepalen hun ouders wat ze zich moeten laten welgevallen. Het zou zeer onjuist zijn voor de overheid om daarin in te grijpen. (Behoudens gevallen als kindermishandeling, maar door de kou moeten fietsen is nauwelijks mishandeling te noemen.)
pi_64814326
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ja. Tot kinderen 18 worden bepalen hun ouders wat ze zich moeten laten welgevallen. Het zou zeer onjuist zijn voor de overheid om daarin in te grijpen. (Behoudens gevallen als kindermishandeling, maar door de kou moeten fietsen is nauwelijks mishandeling te noemen.)
Ik vind niet dat ouders het recht hebben hun kinderen over te leveren aan een instelling die gerund wordt door geesteszieken. Het moge duidelijk zijn dat streng gereformeerden niet goed bij hun hoofd zijn.

Iedereen heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen van gereformeerden.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_64814449
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:15 schreef zquing het volgende:

[..]

mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Zolang een vrouw niet de zelfde plichten wil dragen kunnen ze moeilijik de zelfde rechten krijgen
Welke plichten willen vrouwen niet dragen?
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_64814691
tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64814727
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:18 schreef RM-rf het volgende:

het is geen taak van de Overheid school om zich te bemoeien met hoe warm mensen zich aankleden (en ja, zelfs al gaat het hier om een school die dat bepaald, dat mensen vanuit een vrije keuze ouderlijke dwang wel naar die school gaan maakt het, indirekt maar toch, een keuze van henzelf hun ouders)
En het is de taak van de overheid mensen te beschermen tegen vrijheidsinperking door anderen.

Als zo'n meisje wel met een broek aan naar school gaat en de school ontzegt haar onderwijs om die reden, dan maakt de school zich schuldig aan chantage en moet de overheid ingrijpen.
pi_64815045
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:03 schreef lightbearer het volgende:

[..]

En het is de taak van de overheid mensen te beschermen tegen vrijheidsinperking door anderen.

Als zo'n meisje wel met een broek aan naar school gaat en de school ontzegt haar onderwijs om die reden, dan maakt de school zich schuldig aan chantage en moet de overheid ingrijpen.
Reformatorische scholen maken doorgaans zeer goed kenbaar wat hun regels en eisen zijn ten opzichte van hun leerlingen. Zij zijn daar heel consequent in: leerlingen weten gewoon dat hen onderwijs ontzegd zal worden wanneer zij zich niet aan deze regels houden. Ouders weten dus ook dat hun dochter een rok zal moeten dragen en staan daarachter wanneer zij hun dochter naar zo'n school sturen. Geen enkele sprake van chantage hier: het is toch ook geen chantage als de school zegt 'als jij spijbelt, word je geschorst'?

Nog steeds vind ik dat de school hier wat coulanter had mogen zijn en rekening moet houden met het weer, maar er is geen sprake van vrijheidsinperking of chantage.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:12:37 #60
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64815098
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:03 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Op het moment dat je je inschrijft voor zo'n school weet je van de kledingvoorschriften en weet je dat je je daaraan moet houden als je onderwijs wil volgen.

Doe je dat niet, dan staat het je vrij om een andere school te kiezen.
pi_64815112
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:15 schreef zquing het volgende:

[..]

1. Welke plichten wil een vrouw niet dragen?
2. Jij vindt dus dat een vrouw niet dezelfde rechten moet hebben als de man?
3. Noem eens één recht dat een man wel heeft en een vrouw niet? (in Nederland uiteraard)
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:13:40 #62
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_64815148
Staat er ergens in de bijbel dat vrouwen rokken moeten dragen ofzo?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_64815278
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:13 schreef cerror het volgende:
Staat er ergens in de bijbel dat vrouwen rokken moeten dragen ofzo?
Nee, alleen dat man en vrouw zich door middel van kleding van elkaar onderscheiden. Dit is uiteraard nog steeds zo - ook al dragen vrouwen nu wel broeken, je zult toch niet snel een man op pumps en met een spaghettitopje aan zien lopen .
pi_64815289
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

1. Welke plichten wil een vrouw niet dragen?
2. Jij vindt dus dat een vrouw niet dezelfde rechten moet hebben als de man?
3. Noem eens één recht dat een man wel heeft en een vrouw niet? (in Nederland uiteraard)
Waar ik me 't meest aan erger is dat ze veelal na hun studie niet gaan werken maar kiezen voor een gezin. Ik ben er zeker voor dat vrouwen de zelfde rechten hebben als mannen, mits ze maar de zelfde verplichtingen dragen.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_64815486
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:11 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Reformatorische scholen maken doorgaans zeer goed kenbaar wat hun regels en eisen zijn ten opzichte van hun leerlingen. Zij zijn daar heel consequent in: leerlingen weten gewoon dat hen onderwijs ontzegd zal worden wanneer zij zich niet aan deze regels houden.
De school heeft niets te zeggen over de kleding die het kind draagt als het op de openbare weg fietst.
pi_64815551
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:12 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Op het moment dat je je inschrijft voor zo'n school weet je van de kledingvoorschriften en weet je dat je je daaraan moet houden als je onderwijs wil volgen.

Doe je dat niet, dan staat het je vrij om een andere school te kiezen.
Nee, je bent overgeleverd aan de waanbeelden van je ouders.
pi_64815678
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:17 schreef zquing het volgende:

[..]

Waar ik me 't meest aan erger is dat ze veelal na hun studie niet gaan werken maar kiezen voor een gezin. Ik ben er zeker voor dat vrouwen de zelfde rechten hebben als mannen, mits ze maar de zelfde verplichtingen dragen.
Dus vrouwen die wel gaan werken zouden, volgens jouw redenatie, dezelfde rechten moeten krijgen als mannen, terwijl vrouwen die de verplichtingen van opvoeding op zich nemen met minder rechten genoegen zouden moeten nemen?
pi_64815688
quote:

[..]

Ten eerste is dit niet 'veelal' het geval: zeer veel vrouwen gaan fulltime of parttime werken. Daarnaast: moeten mannen en vrouwen dan beiden fulltime werken en geen kinderen meer krijgen? Ik doe een studie omdat ik iets wil leren, niet in de eerste plaats om er carriere in te gaan maken. Als ik aan kinderen ga beginnen, wil ik zeker stoppen met werken, in ieder geval tot het kind de schoolleeftijd heeft bereikt. Kinderen krijgen is een bewuste keuze en ik vind dat ouders daar dan ook bepaalde opofferingen voor moeten maken.

Bovendien is het toch geen verplichting voor mannen om te gaan werken? Er zijn tegenwoordig ook genoeg gezinnen waarin de vrouw werkt en de man thuisblijft, of waarin beide ouders parttime werken.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:34:06 #69
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64816055
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:23 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Nee, je bent overgeleverd aan de waanbeelden van je ouders.
Dat klopt, je ouders mogen je opvoeden volgens de denkbeelden die zij juist achten. Jij stelt voor dat de overheid dat vanaf nu gaat bepalen?

Wat fijn dat we nog steeds verlichte denkers als jij hebben als tegenwicht tegen die enge gereformeerden
pi_64816214
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:21 schreef lightbearer het volgende:

[..]

De school heeft niets te zeggen over de kleding die het kind draagt als het op de openbare weg fietst.
datte

verder zoeken ze het lekker uit
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_64816249
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:34 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dat klopt, je ouders mogen je opvoeden volgens de denkbeelden die zij juist achten. Jij stelt voor dat de overheid dat vanaf nu gaat bepalen?

Wat fijn dat we nog steeds verlichte denkers als jij hebben als tegenwicht tegen die enge gereformeerden
Nee, dat zeg ik niet, maar ik vind dat bepaalde vormen van onderwijs echt niet door de beugel kunnen, dat het niet eerlijk is om een kind met verknipt religieus onderwijs op te zadelen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:40:39 #72
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64816355
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:38 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet, maar ik vind dat bepaalde vormen van onderwijs echt niet door de beugel kunnen, dat het niet eerlijk is om een kind met verknipt religieus onderwijs op te zadelen.
Als het nou om een inhoudelijk punt zou gaan (het onderwijzen van creationisme bijvoorbeeld) is het nog wel een discussie waard. Maar kom op zeg, zo'n drama maken over kledingvoorschriften?
pi_64819672
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:38 schreef lightbearer het volgende:

[..]

dat je dat vind is je goed recht en als je kinderen heb mag j zélf beslissen op wat voor school je deze stuurt ...

voor andere mensen mag mag jij dat echter _niet_ gaan bepalen.

wil je dat wél kunnen of wil je bv dat een Overheid die taak op zich neemt, zul je de Grondwet moeten wijzigen...
Overigens, met de huidige regering denk ik dat je eerder blij moet zijn dat de Overheid niet zomaar mag gaan ingrijpen in de inhoud van Onderwijs, r een grondwettelijk gegarandeerde vrijeheid van onderwijs is, en iedreen dat zélf moet kunnen bepalen hoe hij zn kinderen laat onderwijzen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64820714
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 10-01-2009 17:23:19 ]
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_64820804
quote:

Dat is geen verplichting kerel, dat is een keuze. En we leven in een vrij land hè.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')