abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64803706
Nederland, planeet aarde, anno 2009:
quote:
Broekverbod voor scholieres
Dikke pech voor vele meisjes die deze dagen van en naar school moeten fietsen: een aantal reformatorische scholen houden stug vast aan het broekverbod. Hoe koud de vrieswind ook tussen de beentjes door waait, de scholieres moeten en zullen in een rok op school verschijnen.

De Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn is zeer streng in de leer. Niet alleen op het schoolplein, maar ook op de weg naar school toe is een rok verplicht. Vrouwen moeten zich altijd middels hun kleding onderscheiden van mannen. Dat de scholieres ook graag warme benen hebben is een bijzaak.

Gisterochtend klaagde een aantal leerlingen voor de school over de kou en de dunne panty's die ze dragen. Vele protesten bij de schoolleiding haalden niets uit. Die reageerde met de stelling dat 'pubers' nu eenmaal graag tegen de regels aanschoppen en dat ze dus voet bij stuk houden.

Een aantal meisjes meldde echter dat ze een skibroek of legging onder hun rok aantrekken. Deze trekken ze dan weer stiekem uit in het fietsenhok. De Pieter Zandt school in Kampen, ook reformatorisch, is soepeler: daar gelden de kledingvoorschriften pas vanaf het schoolplein en zijn er omkleedhokjes voor de vrouwelijke leerlingen.
Bron: Broekverbod voor scholieres

Je kunt ook doorslaan in religieuze waanzin...
pi_64803748
Triest als je door je gelovige ouders naar zo'n school wordt gestuurd.
pi_64803757
Is dit niet gewoon discriminatie?
pi_64803769
Ach, dan trekken ze maar wat langere zwarte kousen aan.
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:17:56 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64803777
Wat zeiken ze nou joh, een paar dagen koude benen of een eeuwigheid in de hel. Ik zou het wel weten hoor
pi_64803942
Ik ben wel voor een uniform op school, maar dan wel landelijk. Maar zodra er geloof om de hoek komt kijken vind ik het belachelijk dat dit geeist wordt
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:22:30 #7
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_64803973
Een directeur die de meisjes verplicht om in een rokje naar school te komen?
Dit neigt naar pedofilie.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_64804021
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:22 schreef Rosbief het volgende:
Geen rokje, maar een goed gristelycke rok tot op den enckelsch.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_64804037
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:22 schreef Rosbief het volgende:
Jij denkt dat die man geinteresseerd is in meisjes?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_64804055
Vroeger, toen ik nog in die buurt woonde, fietste ik altijd langs die school op weg naar mijn eigen school. Van wat ik gezien heb waren er bar weinig knappe scholieres. Dus dit is ophef om niks.
pi_64804085
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:24 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Klinkt plausibel.
pi_64804136
quote:

[..]

religie=psychopathologisch=pedofiel
pi_64804149
quote:
Hey, het is geen Rooms-Katholieke school, hè!
FOK! verstandig, lees een P.I.
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:28:14 #14
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64804163
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:24 schreef -Beer- het volgende:
Vroeger, toen ik nog in die buurt woonde, fietste ik altijd langs die school op weg naar mijn eigen school. Van wat ik gezien heb waren er bar weinig knappe scholieres. Dus dit is ophef om niks.
Ach, als je de Oilily sjaaltjes weggooit en ze eens een fris kapsel en wat make-up aanmeet, is er vaak best wat van te maken hoor
  Redactie Frontpage donderdag 8 januari 2009 @ 11:28:23 #15
145738 superworm
is erbij
pi_64804169
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:17 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat zeiken ze nou joh, een paar dagen koude benen of een eeuwigheid in de hel. Ik zou het wel weten hoor
Nou ja, broek aan dus, heb je het én in je leven, én in de eeuwigheid erna het tenminste lekker warm
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_64804206

hoe ziek ben (of word ) je dan
Ja doei.
pi_64804245
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:25 schreef -Beer- het volgende:

[..]

Klinkt plausibel.
Maar het is een enge gristen, volgens wetenschappelijke maatstaven nu niet meer.
pi_64804430
Wat is de redenering eigenlijk achter de verplichte rok voor dames?
Zoiets als 'het is altijd al zo geweest dus houden wij daaraan vast'?
Of 'vrouwen die broeken dragen zijn feministen'?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:36:37 #19
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64804447
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:28 schreef superworm het volgende:

[..]

Nou ja, broek aan dus, heb je het én in je leven, én in de eeuwigheid erna het tenminste lekker warm
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_64804458
lekker toch meisjes in rokjes !!
pi_64804478
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:36 schreef waht het volgende:
die leraren willen gewoon benen zien !!
pi_64804480
jij denkt dat het om rokJES gaat?
Ja doei.
pi_64804486
quote:
Nee: De man heeft de broek aan (lees: de man heeft de macht). Een vrouw moet zich ondergeschikt maken aan de man door zich anders te kleden.
pi_64804492
Zoals 't hoort
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:38:24 #25
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64804500
quote:
Staat in de Bijbel Broekendragers waren in die tijd hoeren, als ik het me goed herinner.
pi_64804530
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Hey, het is geen Rooms-Katholieke school, hè!
My bad
pi_64804609
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:37 schreef motorbloempje het volgende:
jij denkt dat het om rokJES gaat?
nou als je die meisjes soms ziet, een hoop hebben korte rokjes aan in de zomer.

Maar even serieus, ze moeten die directeur in een rok naar school laten fietsen bij -20
pi_64804945
Ook niks aanpassen he,.
pi_64805032
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:51 schreef Ulreazj het volgende:
Ook niks aanpassen he,.
Waarom zouden ze moeten aanpassen? Ik vind 't respectabel dat ze in deze tijden zich nog kunnen houden aan hun eigen waarden.
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:59:17 #30
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_64805181
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:54 schreef zquing het volgende:

[..]

Waarom zouden ze moeten aanpassen? Ik vind 't respectabel dat ze in deze tijden zich nog kunnen houden aan hun eigen waarden.
Welke 'eigen' waarden hebben we het hier precies over?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_64805276
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Welke 'eigen' waarden hebben we het hier precies over?
Hun ouderwetse, voor ons gedateerde waarden? Waarden gebaseerd op 't geloof?
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:06:03 #32
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_64805408
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:01 schreef zquing het volgende:

[..]

Hun ouderwetse, voor ons gedateerde waarden? Waarden gebaseerd op 't geloof?
Daar is niks eigen aan!

Dat is hetzelfde als de nachtwacht naschilderen en het als eigen werk verkopen! En ik weet niet of ik bewondering op kan brengen voor mensen die halsstarrig vasthouden aan oude angsten...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_64805619
Kort haar voor meisjes wordt ook niet gewaardeerd daar, dat vind ik dan wel weer een goed punt. Ik weet niet of ze ook tegen geverfd rood haar zijn, anders wordt het misschien eens tijd om van geloof te veranderen.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:13:50 #34
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64805642
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:12 schreef Kentoet het volgende:
Kort haar voor meisjes wordt ook niet gewaardeerd daar, dat vind ik dan wel weer een goed punt. Ik weet niet of ze ook tegen geverfd rood haar zijn, anders wordt het misschien eens tijd om van geloof te veranderen.
Da's hip!!! jwt
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_64805912
het zijn geen lekkere korte rokjes ofzow Niet dat ze in een boerka rondlopen, maar er is weinig sexy's aan

uniform an sich is wel goed idd maar niet op basis van geloof
pi_64806981
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:54 schreef zquing het volgende:

[..]

Aanpassen aan wat? Het is toch juist die schooldirecteur die conformering eist?

Zijn waarden (vrouwen dienen zich zo te kleden, mannen zo) beperken anders wel de vrijheid van mensen om zich te kleden zoals ze willen. Als volwassenen zichzelf dergelijke waarden willen opleggen, dan doen ze dat maar, maar ik vind het niet netjes om pubers op die manier in het gareel te dwingen. Daar komt bij dat die kinderen vaak grote afstanden moeten fietsen om een dergelijke doctrinaire instelling te bereiken en je op deze manier ook nog eist dat ze het koud hebben.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:58:39 #37
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_64807053
wat zonde van al die bevroren jonge kutjes
pi_64807336
Iedereen is vrij die school te bezoeken of niet .....

Ook als het gaat om mensen die mogelijk door druk van hun familie die school bezoeken is dat een vrije afweging...
Het is prima als ze pogen de directie te overtuigen, maar als die aangeeft niets aan de belangen van de leerlingen gelegen te zijn en stug vast te houden aan hun dogma's, dan kunnen die leerlingen zelf ook eens afvragen of ze bereid zijn zulke consequenties vanuit een 'geloofsdwang' te accepteren.

Het zou dom zijn om te denken dat men van bovenaf bepaalde waarden andere mensen kan 'opleggen', waar het verder gaat om levensbeschouwelijke zaken zonder specifiek schadelijke consequentie (ik zie in het ongemak van de koude benen nog geen lichamelijk schadelijke situatie, als dat zo zou zijn zou het mogelijk anders zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64808840
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:08 schreef RM-rf het volgende:
Iedereen is vrij die school te bezoeken of niet .....

Ook als het gaat om mensen die mogelijk door druk van hun familie die school bezoeken is dat een vrije afweging...
Het is prima als ze pogen de directie te overtuigen, maar als die aangeeft niets aan de belangen van de leerlingen gelegen te zijn en stug vast te houden aan hun dogma's, dan kunnen die leerlingen zelf ook eens afvragen of ze bereid zijn zulke consequenties vanuit een 'geloofsdwang' te accepteren.

Het zou dom zijn om te denken dat men van bovenaf bepaalde waarden andere mensen kan 'opleggen', waar het verder gaat om levensbeschouwelijke zaken zonder specifiek schadelijke consequentie (ik zie in het ongemak van de koude benen nog geen lichamelijk schadelijke situatie, als dat zo zou zijn zou het mogelijk anders zijn)
Welk belang heeft de school bij het stug vasthouden aan regels die geen nut hebben? Waar bemoeit de school zich mee als ze voorschrijven dat op weg naar school ook een gedragen moet worden? Is het niet absurd dat ze onder hun rok nog niet eens een legging aan mogen om het een beetje fatsoenlijk warm te hebben? Ik vind blaasontsteking dus wel lichamelijke schade.
Die school mag wat mij betreft worden opgeblazen en die idioot van een directeur erbij.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:54:14 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64809100
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:37 schreef -Beer- het volgende:

[..]

Nee: De man heeft de broek aan (lees: de man heeft de macht). Een vrouw moet zich ondergeschikt maken aan de man door zich anders te kleden.
Deuteronomium 22:5
quote:
Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.
Wat jij zegt verwijst meer naar 1 Kor 11, waar het verschil in haardracht wordt gemotiveerd door de positie van man en vrouw:

1 Kor 11:2–16
quote:
2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_64809131
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Welk belang heeft de school bij het stug vasthouden aan regels die geen nut hebben? Waar bemoeit de school zich mee als ze voorschrijven dat op weg naar school ook een gedragen moet worden?
waar beemoei jij je mee als je gaat afvragen of je wilt inmengen in waar die school zich mee bemoeit ...

dat zijn regels die ze opstellen voor hun leerlingen, en zolang dit onderdeel is van hun beginselverklaring als 'speciaaal onderwijs-school' is dat hun recht...
Uiteindelijk is het aan de leerlingen en hun ouders om op die gronden te kiezen wel of niet die school te bezoeken.

Ik zou het helemaal niet erg vinden als die school leerlingen door zulke regels verliest, maar dat moet een keuze van die personen zijn (en als ze onder ouderlijke verantwooding vallen die van hun ouders)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64810226
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:55 schreef RM-rf het volgende:

Ik zou het helemaal niet erg vinden als die school leerlingen door zulke regels verliest, maar dat moet een keuze van die personen zijn (en als ze onder ouderlijke verantwooding vallen die van hun ouders)
Die kinderen hebben nogal een keuze he, met zulke ouders?

En ik bemoei me met de samenleving, als die beschadigd wordt door malloten met idiote gebruiken dan mag daar best in ingegrepen worden.
De toetssteen daarvoor is of regels nut hebben of niet.
Men vindt het nu normaal dat meisjes broeken dragen, dus is het niet nodig de gezondheid van de leerlingen te bedreigen. Ik vind dat mishandeling, nog afgezien van het feit dat die meiden voor gek lopen in zo'n soepjurk.

Wat mij betreft wordt alle onderwijs openbaar..

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 08-01-2009 14:24:43 ]
pi_64810553
niks mis mee als vrouwen/meisjes hun plaats weten..

wel iets mis mee als een ander die plaats voor ze bepaalt...
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:29:17 #44
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64810664
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

De toetssteen daarvoor is of regels nut hebben of niet.

En laat me raden, jij bent degene die dat gaat toetsen?
pi_64810885
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Die kinderen hebben nogal een keuze he, met zulke ouders?
dan heb je het over wat heel anders, nameelijk Ouderlijk Gezag en of je kinderen in staat achte zélf hun keuzes te maken en verantwoordelijkheid af te leggen...

voorlopig is het zo dat de wet kinderen tot hun 18e onder het Ouderlijke Gezag vallen ...

of kinderen wrmpjes aangekleed zijn op weg naar school is overgens geen direkte grond een Kind uit het Ouderlijke Gezag van hun ouders te halen ... maar goed ook
quote:
Wat mij betreft wordt alle onderwijs openbaar..
je bent dus gwoon tégen het bestaan van vrije keuze voor onderwijs maar vind dat er maar schoolvorm zou mag bestaan, waarbij verdere de schoolkeuze van bovenaf 'opgelegd' is; er is immers geen keuze meer mogelijk..

juist dat is een ultra autoritair-conservatief standpunt dat ingaat tegen de liberale vrijheden die in onze Grondwet zijn vastgelegd waarbij de vrije schoolkeuze juist een erg belangrijk punt was
pi_64810970
Mijn vriend is ook altijd heel streng in het leer.
pi_64811286
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dan heb je het over wat heel anders, nameelijk Ouderlijk Gezag en of je kinderen in staat achte zélf hun keuzes te maken en verantwoordelijkheid af te leggen...

voorlopig is het zo dat de wet kinderen tot hun 18e onder het Ouderlijke Gezag vallen ...

of kinderen wrmpjes aangekleed zijn op weg naar school is overgens geen direkte grond een Kind uit het Ouderlijke Gezag van hun ouders te halen ... maar goed ook
[..]

je bent dus gwoon tégen het bestaan van vrije keuze voor onderwijs maar vind dat er maar schoolvorm zou mag bestaan, waarbij verdere de schoolkeuze van bovenaf 'opgelegd' is; er is immers geen keuze meer mogelijk..

juist dat is een ultra autoritair-conservatief standpunt dat ingaat tegen de liberale vrijheden die in onze Grondwet zijn vastgelegd waarbij de vrije schoolkeuze juist een erg belangrijk punt was
Kinderen moeten die achterlijkheden zich dus maar laten welgevallen.
En ik ben zeker vóór een scheiding van religie en onderwijs ja.
pi_64811423
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Maar wel om een school op de vingers te tikken, die zich aanmatigt voor te schrijven wat leerlingen aan moeten trekken NB. buiten school om.
pi_64811446
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:26 schreef EdwinHeijmen het volgende:
niks mis mee als vrouwen/meisjes hun plaats weten..
Is het in het Westen niet gebruikelijk dat iedereen gelijk is?
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:10:43 #50
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_64812382
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:48 schreef Divel het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij dan?
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_64812586
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:48 schreef Divel het volgende:

[..]

mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Zolang een vrouw niet de zelfde plichten wil dragen kunnen ze moeilijik de zelfde rechten krijgen
pi_64812792
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar wel om een school op de vingers te tikken, die zich aanmatigt voor te schrijven wat leerlingen aan moeten trekken NB. buiten school om.
'Wie' moet daar scholen op de vingers tikken, en op welke grond?

alles leuk en aardig en je volste recht als jij niet wilt dat kinderen een rok dragen als ze in de koude naar school fietsen, maar dat is dan jouw keuze en het is als ouder je volste recht je kinderen niet naar een school te sturen die dat voorschrijft...

ouders die wel hun kinderen naar die school stuen hebben daar minder problemen mee kennelijk... en ja, dze hebbeen het recht dat te vinden...
er is eerder weinig grond waarom de Overheid of bv vanuit een Rechterlijke Macht je daarmee te bemoeien.... terecht ook dat betreft de persoonlijkee integriteit.

Tenzij je kunt duidelijk maken dat die kinderen lichamelijk beschadigd kunnen worden doordat ze een rok bij het fietsen naar school moeten dragen, ook als het koud is, is er geen grond daartegen in te grijpen.

stel je voor, het is geen taak van de Overheid om zich te bemoeien met hoe warm mensen zich aankleden (en ja, zelfs al gaat het hier om een school die dat bepaald, dat mensen vanuit een vrije keuze wel naar die school gaan maakt het, indirekt maar toch, een keuze van henzelf)
pi_64812862
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel ja. Er zijn ook genoeg ouders die hun kinderen per se niet naar een bijzondere (speciaal onderwijs is iets heel anders!) school willen sturen, die kinderen hebben dan dus toch ook de keus niet? En dat is dan wel goed?

Ik zou gewoon mijn kind op de beste school willen hebben, of die school nu bijzonder dan wel openbaar is. Ik heb zelf ook op een protestantse middelbare school gezeten (ben van huis uit katholiek), gewoon omdat het de beste school in de regio was (bovendien wilde ik gymnasium doen, dat kon alleen op die school).

Waarom zou religie en onderwijs gescheiden moeten worden? In dit geval vind ik ook dat de reformatorische scholen hun kledingvoorschrift te ver doorvoeren, maar de ouders zijn er ook nog bij: laat hen in opstand komen tegen de school of hun kinderen even met de auto naar school brengen. Maar los hiervan, prima toch als een levensovertuiging ook doorgegeven kan worden in het onderwijs. Ik zou uiteindelijk mijn kind ook het liefst op een bijzondere school hebben.
pi_64813387
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ja. Tot kinderen 18 worden bepalen hun ouders wat ze zich moeten laten welgevallen. Het zou zeer onjuist zijn voor de overheid om daarin in te grijpen. (Behoudens gevallen als kindermishandeling, maar door de kou moeten fietsen is nauwelijks mishandeling te noemen.)
pi_64814326
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ja. Tot kinderen 18 worden bepalen hun ouders wat ze zich moeten laten welgevallen. Het zou zeer onjuist zijn voor de overheid om daarin in te grijpen. (Behoudens gevallen als kindermishandeling, maar door de kou moeten fietsen is nauwelijks mishandeling te noemen.)
Ik vind niet dat ouders het recht hebben hun kinderen over te leveren aan een instelling die gerund wordt door geesteszieken. Het moge duidelijk zijn dat streng gereformeerden niet goed bij hun hoofd zijn.

Iedereen heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen van gereformeerden.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_64814449
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:15 schreef zquing het volgende:

[..]

mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Zolang een vrouw niet de zelfde plichten wil dragen kunnen ze moeilijik de zelfde rechten krijgen
Welke plichten willen vrouwen niet dragen?
pi_64814691
tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64814727
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:18 schreef RM-rf het volgende:

het is geen taak van de Overheid school om zich te bemoeien met hoe warm mensen zich aankleden (en ja, zelfs al gaat het hier om een school die dat bepaald, dat mensen vanuit een vrije keuze ouderlijke dwang wel naar die school gaan maakt het, indirekt maar toch, een keuze van henzelf hun ouders)
En het is de taak van de overheid mensen te beschermen tegen vrijheidsinperking door anderen.

Als zo'n meisje wel met een broek aan naar school gaat en de school ontzegt haar onderwijs om die reden, dan maakt de school zich schuldig aan chantage en moet de overheid ingrijpen.
pi_64815045
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:03 schreef lightbearer het volgende:

[..]

En het is de taak van de overheid mensen te beschermen tegen vrijheidsinperking door anderen.

Als zo'n meisje wel met een broek aan naar school gaat en de school ontzegt haar onderwijs om die reden, dan maakt de school zich schuldig aan chantage en moet de overheid ingrijpen.
Reformatorische scholen maken doorgaans zeer goed kenbaar wat hun regels en eisen zijn ten opzichte van hun leerlingen. Zij zijn daar heel consequent in: leerlingen weten gewoon dat hen onderwijs ontzegd zal worden wanneer zij zich niet aan deze regels houden. Ouders weten dus ook dat hun dochter een rok zal moeten dragen en staan daarachter wanneer zij hun dochter naar zo'n school sturen. Geen enkele sprake van chantage hier: het is toch ook geen chantage als de school zegt 'als jij spijbelt, word je geschorst'?

Nog steeds vind ik dat de school hier wat coulanter had mogen zijn en rekening moet houden met het weer, maar er is geen sprake van vrijheidsinperking of chantage.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:12:37 #60
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64815098
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:03 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Op het moment dat je je inschrijft voor zo'n school weet je van de kledingvoorschriften en weet je dat je je daaraan moet houden als je onderwijs wil volgen.

Doe je dat niet, dan staat het je vrij om een andere school te kiezen.
pi_64815112
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:15 schreef zquing het volgende:

[..]

1. Welke plichten wil een vrouw niet dragen?
2. Jij vindt dus dat een vrouw niet dezelfde rechten moet hebben als de man?
3. Noem eens één recht dat een man wel heeft en een vrouw niet? (in Nederland uiteraard)
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:13:40 #62
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_64815148
Staat er ergens in de bijbel dat vrouwen rokken moeten dragen ofzo?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_64815278
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:13 schreef cerror het volgende:
Staat er ergens in de bijbel dat vrouwen rokken moeten dragen ofzo?
Nee, alleen dat man en vrouw zich door middel van kleding van elkaar onderscheiden. Dit is uiteraard nog steeds zo - ook al dragen vrouwen nu wel broeken, je zult toch niet snel een man op pumps en met een spaghettitopje aan zien lopen .
pi_64815289
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

1. Welke plichten wil een vrouw niet dragen?
2. Jij vindt dus dat een vrouw niet dezelfde rechten moet hebben als de man?
3. Noem eens één recht dat een man wel heeft en een vrouw niet? (in Nederland uiteraard)
Waar ik me 't meest aan erger is dat ze veelal na hun studie niet gaan werken maar kiezen voor een gezin. Ik ben er zeker voor dat vrouwen de zelfde rechten hebben als mannen, mits ze maar de zelfde verplichtingen dragen.
pi_64815486
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:11 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Reformatorische scholen maken doorgaans zeer goed kenbaar wat hun regels en eisen zijn ten opzichte van hun leerlingen. Zij zijn daar heel consequent in: leerlingen weten gewoon dat hen onderwijs ontzegd zal worden wanneer zij zich niet aan deze regels houden.
De school heeft niets te zeggen over de kleding die het kind draagt als het op de openbare weg fietst.
pi_64815551
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:12 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Op het moment dat je je inschrijft voor zo'n school weet je van de kledingvoorschriften en weet je dat je je daaraan moet houden als je onderwijs wil volgen.

Doe je dat niet, dan staat het je vrij om een andere school te kiezen.
Nee, je bent overgeleverd aan de waanbeelden van je ouders.
pi_64815678
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:17 schreef zquing het volgende:

[..]

Waar ik me 't meest aan erger is dat ze veelal na hun studie niet gaan werken maar kiezen voor een gezin. Ik ben er zeker voor dat vrouwen de zelfde rechten hebben als mannen, mits ze maar de zelfde verplichtingen dragen.
Dus vrouwen die wel gaan werken zouden, volgens jouw redenatie, dezelfde rechten moeten krijgen als mannen, terwijl vrouwen die de verplichtingen van opvoeding op zich nemen met minder rechten genoegen zouden moeten nemen?
pi_64815688
quote:

[..]

Ten eerste is dit niet 'veelal' het geval: zeer veel vrouwen gaan fulltime of parttime werken. Daarnaast: moeten mannen en vrouwen dan beiden fulltime werken en geen kinderen meer krijgen? Ik doe een studie omdat ik iets wil leren, niet in de eerste plaats om er carriere in te gaan maken. Als ik aan kinderen ga beginnen, wil ik zeker stoppen met werken, in ieder geval tot het kind de schoolleeftijd heeft bereikt. Kinderen krijgen is een bewuste keuze en ik vind dat ouders daar dan ook bepaalde opofferingen voor moeten maken.

Bovendien is het toch geen verplichting voor mannen om te gaan werken? Er zijn tegenwoordig ook genoeg gezinnen waarin de vrouw werkt en de man thuisblijft, of waarin beide ouders parttime werken.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:34:06 #69
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64816055
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:23 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Nee, je bent overgeleverd aan de waanbeelden van je ouders.
Dat klopt, je ouders mogen je opvoeden volgens de denkbeelden die zij juist achten. Jij stelt voor dat de overheid dat vanaf nu gaat bepalen?

Wat fijn dat we nog steeds verlichte denkers als jij hebben als tegenwicht tegen die enge gereformeerden
pi_64816214
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:21 schreef lightbearer het volgende:

[..]

De school heeft niets te zeggen over de kleding die het kind draagt als het op de openbare weg fietst.
datte

verder zoeken ze het lekker uit
pi_64816249
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:34 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dat klopt, je ouders mogen je opvoeden volgens de denkbeelden die zij juist achten. Jij stelt voor dat de overheid dat vanaf nu gaat bepalen?

Wat fijn dat we nog steeds verlichte denkers als jij hebben als tegenwicht tegen die enge gereformeerden
Nee, dat zeg ik niet, maar ik vind dat bepaalde vormen van onderwijs echt niet door de beugel kunnen, dat het niet eerlijk is om een kind met verknipt religieus onderwijs op te zadelen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:40:39 #72
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64816355
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:38 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet, maar ik vind dat bepaalde vormen van onderwijs echt niet door de beugel kunnen, dat het niet eerlijk is om een kind met verknipt religieus onderwijs op te zadelen.
Als het nou om een inhoudelijk punt zou gaan (het onderwijzen van creationisme bijvoorbeeld) is het nog wel een discussie waard. Maar kom op zeg, zo'n drama maken over kledingvoorschriften?
pi_64819672
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:38 schreef lightbearer het volgende:

[..]

dat je dat vind is je goed recht en als je kinderen heb mag j zélf beslissen op wat voor school je deze stuurt ...

voor andere mensen mag mag jij dat echter _niet_ gaan bepalen.

wil je dat wél kunnen of wil je bv dat een Overheid die taak op zich neemt, zul je de Grondwet moeten wijzigen...
Overigens, met de huidige regering denk ik dat je eerder blij moet zijn dat de Overheid niet zomaar mag gaan ingrijpen in de inhoud van Onderwijs, r een grondwettelijk gegarandeerde vrijeheid van onderwijs is, en iedreen dat zélf moet kunnen bepalen hoe hij zn kinderen laat onderwijzen.
pi_64820714
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 10-01-2009 17:23:19 ]
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_64820804
quote:

Dat is geen verplichting kerel, dat is een keuze. En we leven in een vrij land hè.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')