abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64802376
Is het mogelijk een houtkachel te stoken in de bebouwde kom zonder (al te veel) overlast voor de omgeving?

Van houtkachelverkopers hoor ik het verhaal dat stoken zonder overlast mogelijk is door voldoende droog hout te stoken en te zorgen voor voldoende zuurstof.

Klopt dit verhaal? Zijn er hier mensen die flink hout stoken of juist mensen die er last van ondervinden?
pi_64802482
Wat zou de overlast zijn dan?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_64802487
Als je hout niet droog genoeg is, dan rookt het ontzettend en geeft dit volgens mij een groter risico op schoorsteenbrand vanwege roetafzetting.

Hout stoken zal nooit echt overlastvrij zijn, volgens mij ruik je altijd wel wat!
pi_64802564
mijn ouders stoken ook een houtkachel, maar daar ruik je bijna niets van, truuk daarvan is ook dat het geen open haard is met grote vlammen, maar meer een soort gloeiende massa die het kacheltje verwarmt en dan daardoor uitstraalt

maar gebruik je inderdaad vochtig hout, hout met verf, multiplex enzo dan heb je wel meer rook en geur!
  Forum Admin donderdag 8 januari 2009 @ 10:47:16 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_64802695
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:43 schreef -_Tommy_- het volgende:
mijn ouders stoken ook een houtkachel, maar daar ruik je bijna niets van, truuk daarvan is ook dat het geen open haard is met grote vlammen, maar meer een soort gloeiende massa die het kacheltje verwarmt en dan daardoor uitstraalt

maar gebruik je inderdaad vochtig hout, hout met verf, multiplex enzo dan heb je wel meer rook en geur!
Ik denk dat de TS het over overlast voor anderen heeft. Niet wat je in huis ruikt. Dat heeft vooral te maken met de "trek" van je schoorsteen. Sommige tokkies vinden het bijvoorbeeld te duur om hun schoorsteen uit het hoogste punt van hun huis te laten komen en denken dat de kachel een soort van afvalverbrander is.
pi_64802784
Buurman van mijn ouders gebruikt van alles om op te branden, half droog en soms ook van fruitbomen of erger houtsoorten met hars erin.
D'r komt soms een goeie zwarte walm uit die pijp, dat zet zich vnl. af op de kozijnen en ook de tuinmeubels.

Maar dat is maar net hoe de wind staat.
pi_64802789
De vraag is of het uberhaupt mogelijk is om zonder STANKoverlast voor de buren een houtkachel kunt stoken in een normale woonwijk (bebouwde kom).
pi_64802869
Nee, want je ruikt open haarden ook altijd!
  Forum Admin donderdag 8 januari 2009 @ 10:53:09 #9
Heeft een huisje.
pi_64802906
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:50 schreef josvr het volgende:
De vraag is of het uberhaupt mogelijk is om zonder STANKoverlast voor de buren een houtkachel kunt stoken in een normale woonwijk (bebouwde kom).
Precies. Ze zouden dat in rijtjeshuis-woonwijken gewoon moeten verbieden.
pi_64802923
Dat kan.
Droog hout en zorgen dat de kachel heet genoeg wordt zodat ook alle rook verbrand dan ruik je buiten niks meer.
pi_64802998
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:52 schreef quirina het volgende:
Ik heb het niet over een open haard (=laag rendement, lage stooktemperatuur -> veel uitstoot).

Ik heb het over een HR-houtkachel waar een hogere temperatuur wordt bereikt, inclusief naverbranding van rookgassen waardoor de uitstoot lager is.
pi_64803799
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:47 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Ik denk dat de TS het over overlast voor anderen heeft. Niet wat je in huis ruikt. Dat heeft vooral te maken met de "trek" van je schoorsteen. Sommige tokkies vinden het bijvoorbeeld te duur om hun schoorsteen uit het hoogste punt van hun huis te laten komen en denken dat de kachel een soort van afvalverbrander is.
nee dat bedoel ik dus ook! juist omdat je het dus heel heet stookt verbrand er veel en heb je weinig tot geen rook! zeker niet als je geen verf en of lijm verbrand!

je ruikt het alleen als het of heel vochtig is buiten (mist) of de wind de rook doet neerslaan! verder is het niet dat je naast de hoogovens staat ofzo!
pi_64804462
Als je je was buiten wil drogen dan blijft die rooklucht erin hangen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:37:42 #14
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_64806414
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:43 schreef -_Tommy_- het volgende:

maar gebruik je inderdaad vochtig hout, hout met verf, multiplex en zo dan heb je wel meer rook en geur!
Juist het gesmoord stoken is gevaarlijk voor schoorsteenbrand, want juist daarom ontstaat er een dikke creosoot laag in je schoorsteen. En als je dan een keer stookt met vlammen dan kan je schoorsteenbrand krijgen. En dit kan al binnen een 2 maanden gebeuren, dus helpt ook 2x per jaar de schoorsteen vegen niet

http://www.brandweerschin(...)schoorsteenvegen.htm
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:39:20 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64806458
Hier ruik je t buiten alleen even als ie net aan is, daarna niet meer. Verder zou ik niet weten wat voor 'overlast' het zou moeten geven
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  Forum Admin donderdag 8 januari 2009 @ 12:41:54 #16
Heeft een huisje.
pi_64806542
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:39 schreef Harajuku. het volgende:
Hier ruik je t buiten alleen even als ie net aan is, daarna niet meer. Verder zou ik niet weten wat voor 'overlast' het zou moeten geven
Dat komt omdat de wind de rook wegblaast in de schone was of ventilatieroosters van iemand anders.
Hé jij ruikt het niet in iedergeval
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:43:08 #17
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64806590
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat komt omdat de wind de rook wegblaast in de schone was of ventilatieroosters van iemand anders.
Ja, ik kom altijd maar op één plek inderdaad.
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:43:30 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64806599
En de was stinkt niet naar rook.
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:43:43 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64806611
Jullie kunnen gewoon niet stoken
pi_64807601
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:37 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:

[..]

Juist het gesmoord stoken is gevaarlijk voor schoorsteenbrand, want juist daarom ontstaat er een dikke creosoot laag in je schoorsteen. En als je dan een keer stookt met vlammen dan kan je schoorsteenbrand krijgen. En dit kan al binnen een 2 maanden gebeuren, dus helpt ook 2x per jaar de schoorsteen vegen niet

http://www.brandweerschin(...)schoorsteenvegen.htm
denk dat dat het verschil is tussen openhaard en een echte hout kachel, die kerel die het installeerde deed het voor, deze kachels kun je zo smoren dat ze de hele nacht langzaam smeulen, dan 's morgens even alles open gooien en dan doet ie het gewoon weer!

het gaat hier om een noorse kachel die daar gebruikt wordt om huizen te verwarmen!
pi_64847394
Hier in de buurt stoken er een paar op hardhout, lekker gesmoord, dus meuren als de pest. Nu valt de reuk wel weer mee (de wind staat anders) maar er zijn er bij die 24/7 stoken...

Zolang je niet te zwaar hout gebruikt, liefst van fruitbomen, goed laat drogen (duurt 2 jaar!) en goed lucht toevoert, dan kan je nagenoeg reukloos stoken. Beuken wil ook nog wel, mits goed droog.

Ga je pallets stoken (vuren, veel hars), of nat hout, of andere zaken dan hout (lijm, spaanplaat, verf, MDF, dat soort werk) dan ruik je dat op zeker.

E.e.a. hangt ook erg van de kachel af, trouwens. Sowieso een dichte kachel, maar niet elke kachel stookt even reukloos. Hoe mijn kachel "ruikt" weet ik nog niet, ik heb het huis pas, en wil sowieso de boel eerst geveegd hebben voor ik de fik erin zet.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:05:24 #22
240852 Em.ster
Oh, lovely!
pi_64848193
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:50 schreef josvr het volgende:
Nee. Waar vuur is, is rook. Rook stinkt.
That's quite enough, thank you.
pi_64848586
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:55 schreef josvr het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een open haard (=laag rendement, lage stooktemperatuur -> veel uitstoot).

Ik heb het over een HR-houtkachel waar een hogere temperatuur wordt bereikt, inclusief naverbranding van rookgassen waardoor de uitstoot lager is.
Ja. Ik heb zo'n ding. Daar komt witte rook uit. Praktisch alleen water dus. Het ruikt ook niet zo naar brand als een gewone houtkachel (niet geurloos, dat nou ook weer niet). Maar het veroorzaakt *nergens* bruinzwarte afzettingen en verspreidt geen roetdeeltjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64848646
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:05 schreef Em.ster het volgende:

[..]

Nee. Waar vuur is, is rook. Rook stinkt.
Dit kun je zo niet stellen. B.v. rook van de meeste verbranding bestaat >90% uit waterdamp. Waterdamp stinkt niet. Verder stinkt bv aardgasverbradingsrook nauwelijks.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:23:43 #25
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_64848907
Ik word ook wel een beetje moedeloos van mensen die bij de geur van houtrook gaan mieren dat het stinkt. Kleinzieligheid ten top.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  Forum Admin vrijdag 9 januari 2009 @ 13:42:49 #26
Heeft een huisje.
pi_64849637
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik word ook wel een beetje moedeloos van mensen die bij de geur van houtrook gaan mieren dat het stinkt. Kleinzieligheid ten top.
Dus omdat jij je hok op een achterhaalde, primitieve en inefficiente manier warm wil stoken moet ik maar in de kankerverwekkende rook gaan zitten en er niet over zeiken ? Ah, logisch.

Egoïsme zegt die term je iets ?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:48:06 #27
Stranger than fiction
pi_64849820
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:42 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dus omdat jij je hok op een achterhaalde, primitieve en inefficiente manier je warm wil stoken moet ik maar in de kankerverwekkende rook gaan zitten en er niet over zeiken ? Ah, logisch.

Je zit natuurlijk dagelijks op het dak naast de schoorsteen van je buren.

Ik vind het een houtkachel mooi, warm en gezellig en ik gun een ander zijn plezier (ik heb zelf geen houtkachel overigens).
  Forum Admin vrijdag 9 januari 2009 @ 13:50:44 #28
Heeft een huisje.
pi_64849920
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:48 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Gelukkig gaat rook alleen maar omhoog
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:19:02 #29
Stranger than fiction
pi_64850946
Je gaat eerder dood aan uitlaatgassen, gif in je groente en/of vis en vlees...

waarover hebben we het?
pi_64850947
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:37 schreef josvr het volgende:

Van houtkachelverkopers hoor ik het verhaal dat stoken zonder overlast mogelijk is door voldoende droog hout te stoken en te zorgen voor voldoende zuurstof.
Wat betreft dat droge hout, voor HR-stoken heb je echt *kurkdroog* hout nodig. Hou daar rekening mee! Je zal of zelf een grote houtopslag moeten hebben zodat je het voldoende lang kan laten liggen, of je moet speciaal gedroogd hout kopen.

"Normaal" droog brandhout heeft 1 of 2 jaar gelegen - reken erop dat je voor HR zachthout minstens 3 jaar moet drogen en (binnenlands)hardhout als eik & beuk minstens 5 jaar.
Kopen kan ook; dan kan je bijvoorbeeld trommelgedroogd hout kopen, maar reken dan wel op ¤130,- /kuub (strakgestapeld, ze zeggen dat het overeenkomt met 1,75 kuub losgestort).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:00:14 #31
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_64852621
quote:

[..]

Ik vind het een houtkachel mooi, warm en gezellig en ik gun een ander zijn plezier (ik heb zelf geen houtkachel overigens).
Nee die rook en reuk slaan dus neer in de tuinen van mensen die in de windrichting wonen.
's Winters moeten wij de was binnen drogen omdat anderen anders mieren dat mijn kleren naar rook stinken.

EDIT: Ook vind ik het nogal zielig over komen dat mensen bijna elke avond uren met de decoupeerzaag in de weer zijn om pallets te verzagen om maar weer te kunnen stoken.

[ Bericht 9% gewijzigd door blaatertje op 09-01-2009 15:07:54 ]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:31:35 #32
Stranger than fiction
pi_64853911
whehehe, wat een kleinzieligheid.
pi_64864980
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:00 schreef blaatertje het volgende:
EDIT: Ook vind ik het nogal zielig over komen dat mensen bijna elke avond uren met de decoupeerzaag in de weer zijn om pallets te verzagen om maar weer te kunnen stoken.
Ja maar zo iemand betaald wel minder voor gas dan jij.

Vanaf 1 januari 2009 is weer allerlei ZIELIGE energiebelasting/transport/vastrecht op electriciteit en gas VERHOOGD (en de ruwe prijs ook).

Dus tijd voor houtstook.
pi_64865814
Vind het wel lekker ruiken!
En inderdaad je moet wel weten hoe een goed vuur aan te leggen: leg je er te snel grote klossen op gaat het walmen. Klein beginnen en dan steeds grotere stukken hout erop.
De eerste paar keren dat ik onze kachel vulde lukte het niet, dacht dat de schoorsteen niet goed trok, maar al doende leert men.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 22:03:01 #35
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64868593
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:27 schreef josvr het volgende:

[..]

Vanaf 1 januari 2009 is weer allerlei ZIELIGE energiebelasting/transport/vastrecht op electriciteit en gas VERHOOGD (en de ruwe prijs ook).

Dus tijd voor houtstook.
oja en hout is gratis zeker?
pi_64869881
een goede kachel is duur, maar geeft ook weinig uitstoot. Goed hout gebruiken, en vooral heel heet stoken.
pi_64878186
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:03 schreef gateway het volgende:

[..]

oja en hout is gratis zeker?
Als je oude pallets stookt wel ja.
pi_64878188
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:48 schreef Portugalia het volgende:
Vind het wel lekker ruiken!
En inderdaad je moet wel weten hoe een goed vuur aan te leggen: leg je er te snel grote klossen op gaat het walmen. Klein beginnen en dan steeds grotere stukken hout erop.
De eerste paar keren dat ik onze kachel vulde lukte het niet, dacht dat de schoorsteen niet goed trok, maar al doende leert men.
Bij HR stoken kan je beter een kachel hebben die je in een keer goed volstouwt en daarna *bovenop* de stapel hout aanmaakhoutjes & aansteken. Een vuur geeft minder rook als het van boven naar beneden brandt.
pi_64878234
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 05:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Bij HR stoken kan je beter een kachel hebben die je in een keer goed volstouwt en daarna *bovenop* de stapel hout aanmaakhoutjes & aansteken. Een vuur geeft minder rook als het van boven naar beneden brandt.
Inderdaad deze "Amerikaanse manier" van stoken heb ik ook al gelezen. Doen ze daar omdat het inderdaad minder uitstoot oplevert, maar schijnt wel lastiger te zijn dan de "Europese manier" van stoken,
pi_64878245
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 06:16 schreef josvr het volgende:

[..]

Inderdaad deze "Amerikaanse manier" van stoken heb ik ook al gelezen. Doen ze daar omdat het inderdaad minder uitstoot oplevert, maar schijnt wel lastiger te zijn dan de "Europese manier" van stoken,
Valt mee hoor. Fikkie stoken in een jou onbekende kachel moet je sowieso altijd even aan wennen, onder de knie krijgen. Ik stook tegenwoordig van bovenaf en dat wil heel prima.
Het maakt natuurlijk wel veel verschil hoe de kachel in elkaar steekt.
Mijn kachel heeft een stookdeur met een omsloten stookruimte die onder die deur ligt. Dus ik kan lekker makkelijk die ruimte volmikken met hout, niks geen ingewikkelde stapels bouwen.
En het maakt ook verschil of je moet bijvoeren. Bij mijn kachel niet: eenmaal volstouwen, fikken, uit laten gaan, uren warmte zonder vuur.
pi_64892210
Of nog beter: Een tegelkachel. Heel duur in aanschaf - al snel 10-15000 euro, maar zeer efficient
pi_64892334
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:15 schreef stapas het volgende:
Of nog beter: Een tegelkachel. Heel duur in aanschaf - al snel 10-15000 euro, maar zeer efficient
Hoeft niet zoveel te kosten hoor. Mijn finoven (een verbeterde versie van de tegelkachel), kostte zo'n zeveneneenhalf duizend. Da's dan wel met ingebouwde oven, zonder dat is het goedkoper. Moet je 'm wel zelf in elkaar knutselen, maar dat is te doen: sigme's zelfbouw gemetselde finoven
(In elkaar laten knutselen kan ook: 1 a 2 week werk voor de heren, reken op een prijsverdubbeling.)

Een Tigchelkachel is ook HR, van speksteen, eenvoudig te monteren en goedkoper dan dat bakbeest van mij (maar ook minder vermogen, al is dat gewoonlijk een voordeel).
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:21:12 #43
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64892378
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 05:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Als je oude pallets stookt wel ja.
dat hout is zo weg! dat gebruiken wij als aanmaakthout, om te stoken verder berken, beuken, eiken en sjit.
pi_64894815
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:15 schreef stapas het volgende:
FinOvens/Tegelkachels heeft als grote nadeel dat het alleen de woonkamer verwarmt. Deze is niet aan te sluiten op de CV.
pi_64897368
quote:

[..]

Maar er zijn wel degelijk situaties waar er sprake is van overlast, bv in de binnensteden. Het pand van mijn achterbuurman is lager dan ons appartementencomplex. Bij zuidwesten wind blaast zijn schoorsteen de rook uit op dezelfde hoogte als de ventilatieklepjes in onze ramen.
pi_64897462
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:38 schreef josvr het volgende:

[..]

FinOvens/Tegelkachels heeft als grote nadeel dat het alleen de woonkamer verwarmt. Deze is niet aan te sluiten op de CV.
He, dat klopt niet hoor!

Finoven of Tigchelkachel is *wel* aan te sluiten op cv!
quote:

De systeemmodellen 2 en 4 kunnen daarbij op
eenvoudige wijze worden gekoppeld aan een
(bestaande) CV-installatie en worden gebruikt
voor warm tapwater.
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1390&site_id=31
  zaterdag 10 januari 2009 @ 23:16:31 #47
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_64901626
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:27 schreef josvr het volgende:

[..]

Dus tijd voor houtstook.

En wat betaal je aan benzine om het op te halen?
En wat betaal je voor het hout?
In die twee/drie uur per avond dat hij hout staat te zagen verdien ik meer met mijn werk.
Dan draai ik wel een paar overuren
pi_64911023
mensen hebben altijd wat te zeiken.
als je je al stoort aan die geur moegen we ook niet meer bbq in de zomer zeker?
hou je ramen maar dicht als je het niet wilt ruiken.
vroeger stookte iedereen op hout en nu zit iedereen te zeuren als ze wat ruiken
pi_65183547
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 23:16 schreef blaatertje het volgende:

[..]

En wat betaal je aan benzine om het op te halen?
En wat betaal je voor het hout?
In die twee/drie uur per avond dat hij hout staat te zagen verdien ik meer met mijn werk.
Dan draai ik wel een paar overuren
Hier worden de pallets gratis gebracht.
Met de motorzaag uurtje zagen brengt hier een maand gratis hitte
046
Dank aan Yeahinho
pi_65189684
Ik vind het gezellig ruiken als m'n buurman de houtkachel stookt

sterker nog, elke keer denk ik dan: ik wil ook! Gauw de woonkamer afmaken dus en de schoorsteenveger laten komen. Het erfstuk is al in huis

wel buitengebied hier, dus niet relevant voor TS. Sorry!
Eeuwig vijfentwintig
  † In Memoriam † zondag 18 januari 2009 @ 22:38:07 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65190723
Hier hebben we een houtkachel. AL jaren. Nog nooit iets van klachten gehoord en/of subtiele opmerkingen er over.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 18 januari 2009 @ 22:39:03 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65190772
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:52 schreef quirina het volgende:
Oeh, je zou eens iets ruiken Schande ! Vind jij het in het bos ook altijd zo stinken naar frisse lucht ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 januari 2009 @ 22:47:22 #53
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_65191125
Een houtkachel ruikt lekker! Mits je schoon hout stookt dan. Wij hebben een speksteenkachel, stoken eiken of beuken (er ligt wel een flinke lading fruitbomenhout te drogen voor over 2 jaar of zo) en je ruikt het nauwelijks.

Nu is hout hier in DLD wel goedkoper dan in NL volgens mij.

Het leukste vind ik het vuur zelf, heerlijk om naar te kijken

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_65199914
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:42 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dus omdat jij je hok op een achterhaalde, primitieve en inefficiente manier warm wil stoken moet ik maar in de kankerverwekkende rook gaan zitten en er niet over zeiken ? Ah, logisch.

Egoisme betekent dat niet dat je een ander niets gunt en alleen aan jezelf denkt en een ander dus geen houtkachel mag stoken?

Ik woon midden in de bebouwde kom en heb al jaren een houtkachel. Niemand heeft er last van, omdat ik zorg dat de vlammen boven het hout uitkomen. Zo verbrand je namelijk de rookgassen waardoor en (bijna) geen rook uit de schoorsteen komt. Verder heeft mijn kachel een rendement van 97% zodat ik ook weinig hout hoef te stoken om het lekker warm te krijgen.
Ik verwarm mijn huis (+/- 150 m² ) met één blok hout per 2,5 uur op 21 graden

Heb je trouwens die schoorteentjes van de cv wel eens zien dampen? Als mijn houtkachel zo rookt heb ik schoorsteenbrand
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_65200629
quote:
Op maandag 19 januari 2009 10:38 schreef ClintOosthout het volgende:
Verder heeft mijn kachel een rendement van 97% zodat ik ook weinig hout hoef te stoken om het lekker warm te krijgen.
Ik verwarm mijn huis (+/- 150 m² ) met één blok hout per 2,5 uur op 21 graden
Wat voor merk en uitvoering kachel heb je want 97% lijkt me een beetje veel?

Verder vraag ik me af hoe je je hele huis verwarmt, want een nadeel van een kachel (die niet op CV aangesloten is), is dat je alleen de ruimte verwarmt waar de kachel staat.
pi_65200741
Rook betekend onvolledige verbranding. Zorgt dus voor droog hout en voldoende ventilatie. Misschien voor een hoge schoorsteen.
  zondag 18 maart 2012 @ 20:57:08 #57
3185 Adelante
To let it go now
pi_109248816
Heerlijk om nu met deze avonden de cv uit te kunnen laten en een houtkacheltje het hele huis te laten verwarmen O+ Overlast ervaren wij, maar ook de buren nauwelijks. Ja je ruikt het, maar dat is ook wel weer de charme van hout.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_109250861
quote:
6s.gif Op zondag 18 maart 2012 20:57 schreef Adelante het volgende:
Heerlijk om nu met deze avonden de cv uit te kunnen laten en een houtkacheltje het hele huis te laten verwarmen O+ Overlast ervaren wij, maar ook de buren nauwelijks. Ja je ruikt het, maar dat is ook wel weer de charme van hout.
Met deze avonden? Ik doe niet anders. ^O^ Al is het buiten -15, binnen altijd 24+ _O_
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_109263613
Ideaal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 maart 2012 @ 08:52:10 #60
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_109263817
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2009 11:00 schreef josvr het volgende:
Verder vraag ik me af hoe je je hele huis verwarmt, want een nadeel van een kachel (die niet op CV aangesloten is), is dat je alleen de ruimte verwarmt waar de kachel staat.
Wij zetten hier alle binnendeuren open als we kachel stoken.
pi_109266090
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2009 13:48 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Je zit natuurlijk dagelijks op het dak naast de schoorsteen van je buren. _O_

Beetje kort door de bocht. Ik kijk hier vanuit het slaapkamerraam recht op de schoorsteen van de houtkachel van de buren die in een veel lager pand wonen. Dat is geen ventilatierooster open als zij stoken.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:39:09 #62
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_109266126
Ik kan mijn slaapkamerraam niet openzetten of mijn eigen gestookte rook komt mijn slaapkamer in :'( :')
pi_109266600
Er zit wel een enorm verschil tussen de verschillende houtkachels en het soort hout dat wordt gestookt.
Mijn buren hadden eerst een oude houtkachel die ze standaard aan hadden staan ipv de reguliere verwarming. Ik kom de ramen niet open hebben wanneer de wind uit die hoek kwam. Sinds een jaar hebben ze een nieuwe houtkachel en is de stankoverlast ook verdwenen!
pi_109270888
quote:
10s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef Harajuku. het volgende:
Ik kan mijn slaapkamerraam niet openzetten of mijn eigen gestookte rook komt mijn slaapkamer in :'( :')
Lijkt me dat je rookkanaal dan niet ver genoeg boven de nok uitkomt.
  maandag 19 maart 2012 @ 13:25:12 #65
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109270965
quote:
10s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef Harajuku. het volgende:
Ach meid, dat is de charme van hout!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 maart 2012 @ 15:48:26 #66
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_109275590
Leuk, nodeloos en topic van 3 jaar oud kicken...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_124172469
Iedereen die wil weten of hout stoken wel of niet mogelijk is zonder overlast adviseer ik om http://www.dse.nl/~vnkessel/OpenHaard.pdf te lezen.

Dit is een must read voor iedereen die een open haard heeft, een open haard wil kopen of last heeft van rookoverlast.

Ik wil van iedereen, die het artikel aandachtig heeft gelezen, graag weten wat de gedachten zijn.
pi_124172751
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 18:12 schreef fok2013 het volgende:
Iedereen die wil weten of hout stoken wel of niet mogelijk is zonder overlast adviseer ik om http://www.dse.nl/~vnkessel/OpenHaard.pdf te lezen.

Dit is een must read voor iedereen die een open haard heeft, een open haard wil kopen of last heeft van rookoverlast.

Ik wil van iedereen, die het artikel aandachtig heeft gelezen, graag weten wat de gedachten zijn.
Globaal doorgenomen. Maar er is een wereld van verschil tussen een openhaard en een HR-houtkachel. Een openhaard verbrand namelijk het hout bij een lage temperatuur, een HR houtkachel bij minimaal 500 graden.

Maar goed, het document wat je linkt komt dan ook uit 2006, toen wisten ze wellicht niet beter. :D
  zondag 17 maart 2013 @ 18:26:04 #69
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124172985
Interessant ook dat fok2013 zich speciaal voor deze post geregistreerd heeft!
pi_124173043
quote:
99s.gif Op zondag 17 maart 2013 18:26 schreef TR08 het volgende:
Interessant ook dat fok2013 zich speciaal voor deze post geregistreerd heeft!
OW, ghehehe, had ik niet eens bekeken.

Dan is het waarschijnlijk iemand waarvan de buren op hout stoken en hij hen het licht in de ogen niet gunt... _O-
  zondag 17 maart 2013 @ 18:37:43 #71
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124173423
Zijn usernaam was ook te duidelijk ongeinspireerd :')
  zondag 17 maart 2013 @ 19:12:48 #72
3185 Adelante
To let it go now
pi_124174648
Hier staat de houtkachel weer lekker te branden: heerlijke warmte :7
Ook de buren klagen niet, die vinden het lekker ruiken.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_124175233
Hier stukje hogerop in de straat ook een houtkachel, in het begin stookte ze geloof ik alles en hoefde ik geen venster open te zetten, dan liet ik slechter lucht binnen als wat ik er al had.
Nou dat ze het hout kopen moeten denk ik, stoken ze een stuk beter en stinkt het minder, ik gun ieder het licht in de ogen hoor, en vooral als ze met het hout aan het slepen zijn en vragen voor hulp.
Dus mooi niet ze willen het dan slepen ze ook maar ermee.
pi_124175422
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 19:29 schreef john2406 het volgende:
Hier stukje hogerop in de straat ook een houtkachel, in het begin stookte ze geloof ik alles en hoefde ik geen venster open te zetten, dan liet ik slechter lucht binnen als wat ik er al had.
Nou dat ze het hout kopen moeten denk ik, stoken ze een stuk beter en stinkt het minder, ik gun ieder het licht in de ogen hoor, en vooral als ze met het hout aan het slepen zijn en vragen voor hulp.
Dus mooi niet ze willen het dan slepen ze ook maar ermee.
Dan zal hun rookkanaal niet juist zijn aangelegd gok ik zo... En dan met name niet boven de nok van het dak uitkomen.
pi_124175497
Is wel boven hun nok een cm of 50 ongeveer, maar ons huis zit een paar meter dieper zelfs hun huis staat percies in de slag, geloof zuidwesten is het.
Toen zag ik de rook gewoon riching venster komen en gaan ook bij mijn buren.
pi_124175599
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 19:35 schreef john2406 het volgende:
Is wel boven hun nok een cm of 50 ongeveer, maar ons huis zit een paar meter dieper zelfs hun huis staat percies in de slag, geloof zuidwesten is het.
Toen zag ik de rook gewoon riching venster komen en gaan ook bij mijn buren.
En hun nok is hoger dan die van de omliggende gebouwen?
pi_124175634
Nee er staat een huis naast dat is een 1, 5 mtr hoger als dat van hun.
pi_124175758
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 19:38 schreef john2406 het volgende:
Nee er staat een huis naast dat is een 1, 5 mtr hoger als dat van hun.
Dan is het mogelijk (de exacte situatie is zo ietwat onduidelijk) dus niet volgens de voorschriften aangelegd. Tja, dan krijg je overlast.

Kun je gewoon de gemeente voor inschakelen, die verplicht hen dan aan de voorschriften te gaan voldoen. (Zal waarschijnlijk inhouden dat hun rookkanaal verlengd moet worden)
pi_124175940
Dankje voor de info gemeente had ik inderdaad toen al gebeld die zeiden boven de nok is voldoende, dus ben er niet verder op in gegaan.
Zolang ze droog hout blijven stoken doe ik er niks aan dan vind ik het reuze meevallen, gaan ze weer (oude schoenen) verbranden dan schakel ik ze dus in mits deze info de juiste is.
Heb je iets waar het te vinden is voorschrifen of zo?
pi_124176404
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 19:45 schreef john2406 het volgende:
Heb je iets waar het te vinden is voorschrifen of zo?
http://www.firemaster.nl/uploads/Folder-Brandweer-zwijdrecht.pdf

En dan met name 'Tekening 1'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 17-03-2013 20:06:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')