abonnement Unibet Coolblue
pi_60909524
Enige tijd geleden (een jaar ofzo) heb ik mij een doe-het-zelf finoven-bouwpakket gekocht.

Een finoven is een hoogrendement houtkachel met een enorme bak massa. Alle stookwarmte wordt opgeslagen in de steenmassa en deze straalt langzaam uit. Er verdwijnt maar een heel klein beetje warmte door de schoorsteen naar de vogeltjes.
Zo'n kachel stook je door 1 of 2maal daags er een portie hout in te stoppen en deze in de hens te steken; de rest van de tijd hoef je de kachel niet te voeren.

Finovens worden altijd op maat gemaakt voor de plaats waar ze moeten komen. het hart (stookgedeelte) is in een paar standaardmaten verkrijgbaar, de buitenkant is steeds uniek. Vaak gestuukte organische vormen als bijvoorbeeld:


Mijne wordt strakker: schoon metselwerk en rechthoekig.

Doordat alle warmte stralingswarmte is, hoeft voor een aangename temperatuur de lucht in de ruimte minder warm gestookt te worden. Vooral als de woning zelf ook veel massa bevat. Laat nou mijn woning erop bedacht zijn: een stenen vloer en (aan de buitenzijde geisoleerde) stenen muren.

Maar goed, alles goed & wel, maar de kachel moet dus nog wel even gebouwd worden.
Het pakket bestaat uit vuurvaste en andere geprefabriceerde onderdelen, en een bouwtekening. De tekening is op basis van onze wensen & situatie gemaakt. In dit geval een kachel met ingebouwde oven. Er zijn twee varianten van een oven in zo'n kachel: een gesloten gietijzeren doos en een open stenen oven. Wij hebben dat laatste. Voordeel daarvan is dat je er ook fikkie in kan stoken, bijvoorbeeld als de kachel uit is.

Om de vuurvaste onderdelen, die op de juiste wijze gestapeld moeten worden, moeten wij de kachel zelf metselen. Het wordt schoon metselwerk, uitgevoerd in een zwarte baksteen. Je kan zo'n kachel ook laten metselen, dan is 'ie (nog!) duurder. Ik heb het gevraagd: zij zijn er 80 manuren aan kwijt. Wij rekenen een week of drie (geen volle dagen en met drie personen). Het meeste werk gaat, naar ik nu verwacht, zitten in het dichtfrutten en aan de binnenkant netjes afstrijken van het metselwerk. Hierdoor gaat het metselen erg langzaam.

We moeten eerst een schoorsteen metselen. Tegen de muur aan: de muur vormt de achterwand van de schoorsteen.
Daarvan staat al een stukje: vorige week in twee dagen opgetrokken.




De derde dag is besteed aan het plaatsen van de stelposten voor het metselen van de kachel en daarna kwamen we erachter dat er iets ontbrak in het pakket. De vuurvaste deken die we tegen de schoorsteen moeten plakken. Dus toen lag het stil. Gebeld, deken gehaald, en dinsdag gaan we weer verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909696
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:31:38 #3
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_60909826
gaan we even volgen, succes!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_60909897
Nuttig, wat is nuttig.. Het is duur maar daarna zou het stoken minder bewerkelijk moeten zijn dan een 'gewone' houtkachel. Ecologisch staat het heel behoorlijk aangeschreven. Vanwege het hoge rendement en de duurzaamheid van hout, geloof ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909923
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:27 schreef Khadgar het volgende:
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
quote:
De warmteaccumulerende eigenschappen van de massieve Finse kachel vragen slechts een korte stooktijd per etmaal. De extreem hoge stooktemperatuur van ongeveer van 1000ºC zorgt ervoor dat het hout volledig wordt ontleedt en dat de verbrandingsgassen schoon zijn.


Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
pi_60910164
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:34 schreef Stali het volgende:

[..]


[..]



Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:44:11 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910255
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
Leuk en interessant topic, Sigme! Wanneer je richting Boxtel komt, laat het me weten!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_60910256
Finoven!

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Toen ik nog actief aan duurzaam bouwen deed leek een finoven me fantastisch.
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:46:24 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910313
Boeren hebben hier vaak nog een hele grote kachel annex fornuis in de woonkamer staan. Een beetje hetzelfde principe, alleen wordt de hete bovenkant ook nog gebruikt om op te koken. Vooral voor dingen die uren moeten sudderen, zoals stoofvlees, soep, pap en pudding is dat natuurlijk efficiënt. Heb je er aan gedacht om ook een kook-faciliteit te integreren, S?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_60910317
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.
Zal wel even zoeken.

Succes met de opbouw, leuk om te volgen. .
pi_60910417
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:46 schreef Stali het volgende:

[..]

Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.

Tuinkachel = allesbrander?
pi_60910650
knoppenprobleempje.

[ Bericht 90% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:04:10 ]
pi_60910932
Walter-Ego, dan moet ik wel uit deze bewoonde straat weg. Het is zo'n grote lantaarnkachel en crematies kunnen er niet in plaatsvinden. .

He maar luister eens? Ik zit zo eens te zoeken op Google he, wat kost zo'n Finoven eigenlijk?

Het volgende las ik al over een tegelkachel:
quote:
Met een aanschafprijs tussen 6000 en 16000 euro blijft de tegelkachel voorlopig eerste keus van een beperkt publiek.
Misschien heeft Sigme de loterij gewonnen maar hier hoef ik hier thuis niet mee aan te komen voor terrasverwarming he.

[ Bericht 14% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:06:55 (:'). ) ]
pi_60915732
Het zelfbouwpakket dat ik kocht was iets boven de 7500,-.
Maar voor een buiten-knutselwerk heb je een minder geavanceerde kachel nodig hoor. Beetje rookgas steekt dan niet zo nauw en 90% rendement is dan ook overdreven - je stookt immers toch voor de vogeltjes.

-edit- Hier het linkje naar iemand met ook een vraag over een buitenstookgeval .

[ Bericht 36% gewijzigd door sigme op 18-08-2008 08:04:44 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60918207
Mijn ouders hebben sinds verleden jaar een Speksteen hout kachel het hout haalt mijn vader overal vandaan maar sinds ze dat ding hebben zijn de gast kosten echt drastisch gedaald ze hebben de eneco al de eerste keer over de vloer gehad omdat ze te weinig gas hadden gebruikt
  Moderator maandag 18 augustus 2008 @ 16:44:39 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60927678
Aparte manier van verwarmen, ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Het lijkt mij wel een duurzame manier van verwarmen; is dit straks ook de enige manier om die ruimte / het huis te verwarmen ?
pi_60928523
Verwarmen met een finoven/tegelkachel werkt vooral plaatselijk erg goed. Dit komt door het grote aandeel stralingswarmte. Tenzij al je gebruiksruimtes om je kachel heen liggen zal je nog wel een andere manier van verwarmen moeten hebben. Maar aangezien de grootste warmtevraag meestal in het vertrek bij de kachel is, spaar je nog steeds veel stookkosten.
pi_60929769
In mijn geval is de finoven de enige warmtebron, en bestaat de leefruimte uit 1 grote (ongeveer 45 m2) ruimte. Voor het gemak zet ik de ruimte even op 9 lang en 5 breed; de finoven staat dan halverwege de 9m lange muur. Hij bestraalt dus de hele ruimte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:43:19 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60931967
Ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien als het klaar is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:45:44 #20
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_60932062
Oh, wat tof! Ik moet echt eens bij jou thuis komen kijken!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_61015036
Gister de onderste laag van de kachel gemetseld, en de basis van de kachel gesteld: de staalplaat waar het grootste deel van de kolos op rust. En het veegluikje.

Metselwerk:


Staalplaat:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61015241
En vandaag de stookkamer gestapeld:







Maandag (pas) weer verder!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 21 augustus 2008 @ 17:53:57 #23
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61015840
ben benieuwd!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61017266
Zo, dat gaat al aardig. .
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 21 augustus 2008 @ 19:56:31 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61018218
Hoe groot is zo'n kachel ongeveer?

Wij hebben hier ook zo'n speksteenkachel als iemand hierboven noemde. Scheelt inderdaad flink in het verwarmen. Sinds we de kachel hebben gaat de verwarming niet meer aan (in ons geval bespaart dat een flinke slok stookolie). En echt vuur in je woonkamer is hartstikke leuk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')