abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65276732
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:30 schreef buachaille het volgende:

[..]

Daar hebben we een oerdegelijk hollands spreekwoord voor: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Alleen zat deze kant niet in het nauw.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_65277506
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Alleen zat deze kant niet in het nauw.
Niet?

Nee, die discussie wil ik eigenlijk niet beginnen.

Goed dat hij aangifte doet, of er nog wat uit gaat komen weten we natuurlijk niet.

Ik ben iig erg aangeslagen door het verhaal wat hij verteld, in deze details was het nog niet beschreven.
quote:
‘Tijdens mijn sprong zag ik de drie lampen van de intercity’, zegt Kevin. ‘Ik voelde de trein achter me langs gaan en voelde een klap en een beuk tegen mijn linkerhiel. Ik werd verder het perron op geduwd. Een schok adrenaline ging door mijn lichaam.’
Ik heb er geen woorden voor...
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 11:59:14 #203
236264 crew  capricia
pi_65277718
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:30 schreef buachaille het volgende:

[..]

Daar hebben we een oerdegelijk hollands spreekwoord voor: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
De beste jongens hadden meerdere opties. En kozen er zelf voor om het spoor op te springen.
Heel lullig, maar wel een beetje aan hunzelf te danken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65277917
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]

De beste jongens hadden meerdere opties. En kozen er zelf voor om het spoor op te springen.
Heel lullig, maar wel een beetje aan hunzelf te danken.
Heel lullig maar zo is het wel. Je kiest er zelf ook voor.
pi_65278167
Het is in ieder geval niet voor het eerst dat een paar hollandse jongeren worden lastig gevallen door een groep marokkanen (die dat alleen durven als ze ver uit in de meerderheid zijn).
pi_65278308
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:12 schreef buachaille het volgende:
Het is in ieder geval niet voor het eerst dat een paar hollandse jongeren worden lastig gevallen door een groep marokkanen (die dat alleen durven als ze ver uit in de meerderheid zijn).
Het zou ook niet voor het eerst zijn dat een paar hollandse jongens een reden zien om Marokkanen te meppen (die dat allene durven als ze ver uit in de meerderheid zijn).

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zolang Marokkanen niet duwde/dreigde/... waardoor de slachtoffers het spoor op moesten vluchten, is er geen reden deze er uberhaupt bij te halen.
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 12:21:06 #207
236264 crew  capricia
pi_65278513
Ik vraag me trouwens af waarom niet veel meer mensen aangifte van mishandeling gedaan hebben...er stonden toch redelijk wat mensen op dat spoor...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65278591
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het zou ook niet voor het eerst zijn dat een paar hollandse jongens een reden zien om Marokkanen te meppen (die dat allene durven als ze ver uit in de meerderheid zijn).

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zolang Marokkanen niet duwde/dreigde/... waardoor de slachtoffers het spoor op moesten vluchten, is er geen reden deze er uberhaupt bij te halen.
Je kunt speculeren tot je een ons weegt. Je kunt er echter niets aan doen dat het slachtoffer onvrede heeft met de conclusie van de politie en alsnog een aanklacht wil indienen.
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 12:26:47 #209
236264 crew  capricia
pi_65278731
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:23 schreef buachaille het volgende:

[..]

Je kunt speculeren tot je een ons weegt. Je kunt er echter niets aan doen dat het slachtoffer onvrede heeft met de conclusie van de politie en alsnog een aanklacht wil indienen.
Van mij mag hij zoveel aanklachten indienen als hij wil hoor!

Waarom hebben die andere jongens geen aanklacht tegen mishandeling ingediend?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65279204
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:23 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ho even, ik ben niet de gene die speculeert over mogelijke daders en moslim-complotten die er achter zouden kunnen zitten!

Natuurlijk heeft het slachtoffer onvrede met zn handicap nu. Dat wil alleen niet zeggen dat er ook werkelijk een dader is.
pi_65280691
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ho even, ik ben niet de gene die speculeert over mogelijke daders en moslim-complotten die er achter zouden kunnen zitten!
Kennelijk is er bij jou toch sprake van een soort onbewust racisme, je bent de eerste die het over moslims heeft
pi_65281312
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:17 schreef buachaille het volgende:

[..]

Kennelijk is er bij jou toch sprake van een soort onbewust racisme, je bent de eerste die het over moslims heeft
Eerder discriminatie dan, want het racisme kwam toch echt uit jullie hoek (Marokkanen). Zo ver ik weet is "moslim" geen ras.
pi_65281589
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Eerder discriminatie dan, want het racisme kwam toch echt uit jullie hoek (Marokkanen). Zo ver ik weet is "moslim" geen ras.
Maakt niet uit, laten we in het belang van de slachtoffers, daders en maatschappij hopen dat het recht in goede orde haar verloop heeft en dat de rechter een rechtvaardig oordeel velt.
pi_65296839
pi_65366436
quote:
'Niemand springt zelf op het spoor'

ROTTERDAM - Drie weken na het fatale treinongeluk op nieuwjaarsmorgen in Rotterdam voert Kevin Tshilumba twee gevechten.
Kevin Tshilumba wil dat het onderzoek naar de dood van zijn vriend wordt heropend.
De eerste voor zijn gezondheid, de tweede voor gerechtigheid. Dat laatste voor zichzelf, maar bovenal voor zijn overleden vriend Bas van der Weijden (19). ,,De jongens die ons aanvielen, moeten boeten.''

Twee, drie seconden kijken de twee vrienden elkaar op de donkere nieuwjaarsochtend aan. En nemen dan een noodlottig besluit . Bas van der Weijden (19) en Kevin Tshilumba (21) springen op het spoor om hun geslagen vrienden te helpen. ,,Het leek alsof we elkaars gedachten lazen. We moesten helpen. Zulke jongens zijn Bas en ik. Wij blijven niet toekijken.''

Dat de politie zegt dat hij 'vrijwillig' op het spoor sprong, verfoeit hij. ,,Wie springt nu vrijwillig het spoor op? Niemand. Wij moesten helpen.'' Om deze en alle andere verkeerde verhalen van die noodlottige nieuwjaarsmorgen uit de wereld te helpen, vertelt Kevin vanuit zijn ziekenhuisbed in Rotterdam zijn relaas. Rustig, weloverwogen.

De grote groep vrienden uit Oegstgeest wil oudjaar eens niet in Leiden vieren. Daarom gaan ze naar Outland, de discotheek bij de A20. ,,We hebben gelachen, gefeest.'' Tegen vier uur 's morgens slaat de vermoeidheid toe. Samen met Bas en een andere vriend is Kevin aan het chillen op grote banken, als een Noord-Afrikaanse jongen op hen afkomt. Hij vraagt of ze soms homo's zijn. ,,Hij was duidelijk ruzie aan het zoeken,'' zegt de student. ,,Ik had er een slecht gevoel over.''

Als Bas en de vriend grappen maken als antwoord, druipt de jongen af. Terug naar zijn groepje waar één van de jongens 'helemaal opgefokt is'. ,,De rest van de avond hebben we ze niet meer gezien. Ik dacht dat het gevaar geweken was.''

Om zes uur 's morgens vertrekken de eerste vrienden naar het station. Kevin en Bas volgen een half uurtje later. Op weg naar buiten bespeurt Kevin de gespannen sfeer bij de uitgang. Daarna ziet hij hoe agenten vanuit hun auto een grote groep jongens in de gaten houden, die in de stationshal blowen. Hierbij ook de 'opgefokte' jongen en de knul die hen benaderde in Outland.

Eenmaal op het perron richting Rotterdam ziet hij hoe aan de overkant de jongen van de 'homograp' plotsklaps een wildvreemde grijpt. Daarna volgen de acties elkaar razendsnel op. De opgefokte jongen uit de disco steekt het spoor over om te helpen. Een van Kevins vrienden, die ook aan de overkant staat, krijgt een knal. Net als een andere jongen. Dan springt een knul van het groepje Oegstgeesters ook op de spoorbaan. ,,Hij krijgt ook een klap. Dan kijken Bas en ik elkaar aan. Wij hadden de laatste uren niet gedronken, waren helder. We moesten helpen.''

Voor ze het door hebben zijn Bas en Kevin doelwit. Hun belagers schelden, dreigen en pakken de twee vast. Midden op het spoor. ,,Of die jongens wat hadden gebruikt? Zeker weten. Die opgefokte jongen was helemaal rood onder de ogen. Hij was duidelijk niet helder.''

Kevin houdt zijn ogen op zijn belager, net als Bas die schuin achter hem staat. ,,Ik kan het perron niet opklimmen, want dan moet ik me omdraaien en krijg ik een klap op mijn achterhoofd. Ik let op het gevaar voor mij.''

Dan gebeurt alles in een split second. De exacte volgorde weet Kevin niet meer. Hij rukt zich los, hoort 'trein, trein' roepen, ziet de lampen van de intercity, ziet in een flits de kleding van Bas en werpt zich op het perron. ,,Eerst voel ik een duw tegen mijn rug en achterwerk. Daarna een klap tegen mijn hiel.''

Op het perron kijkt hij in het gezicht van een vriend. ,,Die stond verbaasd te kijken dat ik er nog was.'' Daarna staat hij op. Zijn schoen is weggeslagen. Zijn benen bloeden. ,,Het bizarre was, dat ik heel kalm bleef. Ik riep om een riem om mijn been af te binden. Waarom? Van Discovery Channel. Als Bas en ik niet konden slapen, keken we altijd naar survivalprogramma's.''

Op het perron hoort hij al dat de vrienden 'iemand' missen. In de ambulance hoort hij dat Bas dood is. Later die week spreekt hij vanuit zijn ziekenhuisbed een videoboodschap in voor de begrafenis van Bas. ,,Elke dag spraken we elkaar. We woonden vlak bij elkaar. Het is zo raar dat hij nu niet langskomt.''

Als hij hoort dat de politie de dood van Bas een 'noodlottig ongeval' noemt - zonder Kevin te verhoren - is hij woedend. En dat is hij nog altijd. Over de te snelle conclusie van de recherche, of het niet willen vervolgen van de jongens die in zijn ogen alles op hun geweten hebben, over de slordige wijze waarop zijn verklaring en later aangifte zijn opgetikt. ,,Ik heb geen vertrouwen meer in de Rotterdamse politie. Ze hebben zo'n gesloten blik op wat er is gebeurd.''

Daarom vecht hij zelf voor het heropenen van het onderzoek. ,,Deze twee jongens moeten boeten voor wat ze hebben gedaan. Oegstgeest is verscheurd. Bas' ouders zijn er kapot van. Hun enige kind is dood. Ze moeten weten dat wat ze hebben gedaan mijn beste vriend het leven heeft gekost.'' Of de politie weet wie de belagers zijn? ,,Ik zou ze zo kunnen aanwijzen. Hun gezichten vergeet ik nooit.''
http://www.ad.nl/binnenla(...)lf_op_het_spoor.html
pi_65374090
Tjah wat moet je er van zeggen hé....
pi_65374705
quote:
Op zondag 25 januari 2009 00:30 schreef Loveless85 het volgende:
Tjah wat moet je er van zeggen hé....
Dat de politie blijkbaar toch een slap verhaal heeft opgehangen.
En dat degenen die zijn begonnen met vechten hoofdschuldig zijn aan deze tragedie.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:19:56 #218
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65377811
- flamebait -

[ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 25-01-2009 12:32:27 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2009 @ 10:38:10 #219
128220 Peter6000
pi_65378443
quote:
De titel is "Niemand springt zelf op het spoor".

En dan verklaart hij dit:
quote:
Dan springt een knul van het groepje Oegstgeesters ook op de spoorbaan. ,,Hij krijgt ook een klap. Dan kijken Bas en ik elkaar aan. Wij hadden de laatste uren niet gedronken, waren helder. We moesten helpen.'
'

Het is tragisch hoor, maar hij is toch echt zelf het spoor op gesprongen.
pi_65380496
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:38 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

[..]

'

Inderdaad. En ze waren helder, en hadden dus best 112 kunnen bellen en/of om kunnen lopen, ipv zich te mengen in een vechtpartij.
pi_65380566
De les is simpel

Als Marokkanen vechten:
Horen, zien & zwijgen..

Jammer voor eventuele slachtoffers .. je moet eest aan je eigen veiligheid zelf denken
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_65380664
quote:
Op zondag 25 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Inderdaad. En ze waren helder, en hadden dus best 112 kunnen bellen en/of om kunnen lopen, ipv zich te mengen in een vechtpartij.
Inderdaad, niets te zien hier mensen, het was gewoon hun eigen schuld.......doorlopen mensen, niets te zien hier......

*gedachtewolkje van SCH en LeeHarveyOswald::
"Wat is 'ie dood? Mooi kunnen we de schuld schaamteloos in zijn schoenen schuiven.
Als die vechtersbazen die ermee begonnen zijn maar uit de wind worden gehouden.
We moeten de mensen de illusie voorhouden dat dit hooguit een tragisch ongeval is, maar als het klootjesvolk perse over een schuldige wil spreken dan schuiven we het gewoon in de schoenen van die dooie, wij zijn toch van de politie dus wij komen daar wel mee weg".
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_65384297
quote:
Op zondag 25 januari 2009 12:23 schreef qonmann het volgende:
De les is simpel

Als Marokkanen vechten:
Horen, zien & zwijgen..

Jammer voor eventuele slachtoffers .. je moet eest aan je eigen veiligheid zelf denken
Nee, als er een vechtpartij is, met wie dan ook, niet een beetje sensatie zoeken en er tussen gaan staan, maar gewoon de politie bellen en afstand houden.
pi_65386156
quote:
Op zondag 25 januari 2009 14:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Nee, als er een vechtpartij is, met wie dan ook, niet een beetje sensatie zoeken en er tussen gaan staan, maar gewoon de politie bellen en afstand houden.
"Sensatie zoeken" - Is dat hoe jij het noemt wanneer iemand zijn vrienden te hulp schiet, die zonder aanleiding in elkaar geslagen worden?

(en, maar dat mag je voor jezelf afwegen, hoe rijm je dat met je klaarblijkelijke afkeer van pesten, een verschijnsel dat heel goed gedijt in een omgeving waarin men niet voor elkaar opkomt..)
  Moderator zondag 25 januari 2009 @ 15:37:29 #225
236264 crew  capricia
pi_65386752
quote:
Op zondag 25 januari 2009 15:17 schreef dvr het volgende:

[..]

"Sensatie zoeken" - Is dat hoe jij het noemt wanneer iemand zijn vrienden te hulp schiet, die zonder aanleiding in elkaar geslagen worden?

(en, maar dat mag je voor jezelf afwegen, hoe rijm je dat met je klaarblijkelijke afkeer van pesten, een verschijnsel dat heel goed gedijt in een omgeving waarin men niet voor elkaar opkomt..)
Zonder aanleiding?
Dat weten we helemaal niet. We weten niets over de aanleiding van die vechtpartij. We weten ook niet hoe die andere jongens op het spoor terecht gekomen zijn.

Bovendien horen we nog steeds maar 1 kant van het verhaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65386884
quote:
Op zondag 25 januari 2009 15:37 schreef capricia het volgende:

Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65388797
quote:
Op zondag 25 januari 2009 15:17 schreef dvr het volgende:

[..]

ik weet niet hoor maar.....
quote:
als een Noord-Afrikaanse jongen op hen afkomt. Hij vraagt of ze soms homo's zijn. ,,Hij was duidelijk ruzie aan het zoeken,'' zegt de student. ,,Ik had er een slecht gevoel over.''

Als Bas en de vriend grappen maken als antwoord, druipt de jongen af. Terug naar zijn groepje waar één van de jongens 'helemaal opgefokt is'. ,,De rest van de avond hebben we ze niet meer gezien. Ik dacht dat het gevaar geweken was.''

Dus je hebt er een slecht gevoel over als iemand ruzie komt zoeken en vervolgens ga je uitdagen door rgapjes te maken... dan ben je zelf ook aan provoceren moet je achteraf niet gaan janken als je klappen krijgt....

het is allemaal erg tragisch, maar zoals eerder gezegt je springt zelf op de rails én blijft daar staan.... klim dan gelijk aan andere kant op perron of zo... óf zoals anders gemeld als je zo "helder" bent bel de politie...die zijn er zo
I'm not the man you think I am!
  zondag 25 januari 2009 @ 16:53:07 #228
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65389915
quote:

[..]

Zonder aanleiding? Dat weten we helemaal niet.
Jij weet het niet (hoogstwaarschijnlijk omdat je gewoon weleens een beetje wereldvreemd zou kunnen zijn), maar ik vermoed dat de meesten hier het wel weten.
quote:
Niet zo gek natuurlijk, de Marokkaanse criminelen houden zich wijselijk schuil.
  Moderator zondag 25 januari 2009 @ 16:54:43 #229
236264 crew  capricia
pi_65389984
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jij weet het niet (hoogstwaarschijnlijk omdat je gewoon weleens een beetje wereldvreemd zou kunnen zijn), maar ik vermoed dat de meesten hier het wel weten.
Het zou je sieren om het niet zo op de persoon te spelen.
En gewoon met argumenten aan te komen, maar die heb je kennelijk niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 25 januari 2009 @ 17:00:25 #230
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65390190
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:21 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens af waarom niet veel meer mensen aangifte van mishandeling gedaan hebben...er stonden toch redelijk wat mensen op dat spoor...

God, wat ben je toch wereldvreemd.
pi_65390255
quote:

[..]

de les die ik trek is een andere
pi_65390337
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:38 schreef Peter6000 het volgende:

[..]

[..]

'

je hebt zeker geen echt vrienden....

als een goede vriend zonder goede reden in elkaar word gemept dan ga je er wel achteraan.
als je vriend een ongeluk krijgt en hij zit vast in het brandende wrak dan probeer je ook te helpen.

die keuze maak je niet bewust, je hebt geen echte keuze.

weet niet wat die marokkanen hebben maar een 2 vrienden van mij zijn ook bijna neergestoken omdat ze werden verdacht van homo zijn.

altijd gelazer tijdens het uitgaan....

gisteren trouwens in een club waar marokkanen werden geweigerd vanwege kleding, ik met mijn sneakers en casual kleding kon gewoon doorlopen, heerlijk zulke tenten....
  zondag 25 januari 2009 @ 17:04:54 #233
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65390338
quote:

[..]

De politie bellen. Ja, daar heb je inderdaad erg veel aan als het om Marokkanengeweld gaat.

Die komen dan de volgende ochtend eens kijken om de bloedsporen op te ruimen, en te verklaren dat er enkele ernstige "ongelukken" hebben plaatsgevonden. En nee, er waren heus geen Marokkanen bij betrokken hoor! Helemaal niet!
  zondag 25 januari 2009 @ 17:05:57 #234
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65390378
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:04 schreef thestoryofus2009 het volgende:
gisteren trouwens in een club waar marokkanen werden geweigerd vanwege kleding, ik met mijn sneakers en casual kleding kon gewoon doorlopen, heerlijk zulke tenten....
Goeie tent. Waar was het?

In Rotterdam komt bijna nergens meer een Marokkaan binnen, behalve in die massale kuttenten.
  Moderator zondag 25 januari 2009 @ 17:09:27 #235
236264 crew  capricia
pi_65390504
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

God, wat ben je toch wereldvreemd.
Inhoudelijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65390562
in hengelo

in enschede en discotheken in duitsland zie je hetzelfde...geen buitenlanders van bepaalde komaf meer toegelaten.

en ja de sfeer is veel beter, als er nu een vechtpartij in een kroeg is is dat een hele gebeurtenis...vroegah was dat normaal...
  zondag 25 januari 2009 @ 17:12:03 #237
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65390613
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Inhoudelijk?
Je inhoud deugt voor geen meter, want je bent wereldvreemd.
pi_65390932
quote:
Ja, de andere kant heeft zich namelijk niet gemeld bij de politie. Goh, je gaat je afvragen waarom niet....

Als mijn vrienden worden aangevallen, zou ik ze ook helpen. Hell, misschien zelfs als ze zelf begonnen zijn. Wat wil je anders doen? Vanaf de zijlijn toekijken en je vriend toespreken: "Goh Bert, dat had je beter niet kunnen doen. Ik blijf daarom hier staan kijken hoe je schedel wordt ingetrapt. Ik wil je nog wel een gunst verlenen door de politie te bellen hoor."
pi_65391012
quote:

Zonder aanleiding?
Dat weten we helemaal niet. We weten niets over de aanleiding van die vechtpartij. We weten ook niet hoe die andere jongens op het spoor terecht gekomen zijn.

Hoe vaak moeten slachtoffers en getuigen (merendeels intelligente HBO-scholieren), nog verklaren dat de daders al eerder die avond aan het provoceren en ruziezoeken waren, dat ze onder invloed leken, en dat ze op het perron zonder aanleiding fysiek geweld begonnen te gebruiken? Dat de latere slachtoffers het spoor opgingen om hun belaagde vrienden te helpen, en in de consternatie door een trein geraakt werden?

Hun verhaal is consistent, gedocumenteerd, en veelvuldig besproken zonder weersproken te zijn. Zelfs de politie spreekt het niet tegen. Dus welk deel van de getuigenissen trekken jullie in twijfel en op welke grond?

Wat betreft de politie: die meent dat als je niet moedwillig het spoor opgejaagd bent, er ook geen sprake van een misdrijf kan zijn en er dus geen gerechtelijk onderzoek ingesteld hoeft te worden. Daar kan veel tegenin gebracht worden, maar bij die stellingname heeft de politie zelf belang. Ten eerste omdat zo'n onderzoek kan leiden tot maatschappelijke onrust en tot problemen met de toch al explosieve groep waaruit de daders schijnbaar afkomstig zijn, ten tweede omdat er die avond politie bij het station aanwezig was die de tragedie wellicht had kunnen voorkomen als hij slimmer gehandeld had, en ten derde omdat de Nederlandse politie sowieso meestal liever lui dan moe is.

Ondanks de geloofwaardige getuigenissen die op het tegendeel wijzen, en ondanks die politieke belangen en dat eigenbelang dat de politie minder geloofwaardig maakt, gaan jullie er bij voorbaat vanuit dat de slachtoffers het aan zichzelf te wijten zullen hebben. En daarmee laat je medeburgers in de kou staan die niet alleen slachtoffer waren van een grote tragedie maar mogelijk ook van ernstig misdrijf; bovendien geef je carte blanche aan het tuig dat Nederlandse steden onleefbaar maakt, en aan de incompetente lapzwansen die onze vrijheid en veiligheid moeten waarborgen maar die plicht stelselmatig verzuimen. Waarom in godsnaam??
pi_65391118
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:22 schreef dvr het volgende:

[..]

Hoe vaak moeten slachtoffers en getuigen (merendeels intelligente HBO-scholieren), nog verklaren dat de daders al eerder die avond aan het provoceren en ruziezoeken waren, dat ze onder invloed leken, en dat ze op het perron zonder aanleiding fysiek geweld begonnen te gebruiken? Dat de latere slachtoffers het spoor opgingen om hun belaagde vrienden te helpen, en in de consternatie door een trein geraakt werden?

Hun verhaal is consistent, gedocumenteerd, en veelvuldig besproken zonder weersproken te zijn. Zelfs de politie spreekt het niet tegen. Dus welk deel van de getuigenissen trekken jullie in twijfel en op welke grond?

Wat betreft de politie: die meent dat als je niet moedwillig het spoor opgejaagd bent, er ook geen sprake van een misdrijf kan zijn en er dus geen gerechtelijk onderzoek ingesteld hoeft te worden. Daar kan veel tegenin gebracht worden, maar bij die stellingname heeft de politie zelf belang. Ten eerste omdat zo'n onderzoek kan leiden tot maatschappelijke onrust en tot problemen met de toch al explosieve groep waaruit de daders schijnbaar afkomstig zijn, ten tweede omdat er die avond politie bij het station aanwezig was die de tragedie wellicht had kunnen voorkomen als hij slimmer gehandeld had, en ten derde omdat de Nederlandse politie sowieso meestal liever lui dan moe is.

Ondanks de geloofwaardige getuigenissen die op het tegendeel wijzen, en ondanks die politieke belangen en dat eigenbelang dat de politie minder geloofwaardig maakt, gaan jullie er bij voorbaat vanuit dat de slachtoffers het aan zichzelf te wijten zullen hebben. En daarmee laat je medeburgers in de kou staan die niet alleen slachtoffer waren van een grote tragedie maar mogelijk ook van ernstig misdrijf; bovendien geef je carte blanche aan het tuig dat Nederlandse steden onleefbaar maakt, en aan de incompetente lapzwansen die onze vrijheid en veiligheid moeten waarborgen maar die plicht stelselmatig verzuimen. Waarom in godsnaam??

...omdat het over MAROKKANEN gaat.
Kunnen ze laten zien hoe politiek correct ze zijn...ten koste van alles.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:29:46 #241
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65391244
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:26 schreef qonmann het volgende:

[..]

...omdat het over MAROKKANEN gaat.
Kunnen ze laten zien hoe politiek correct ze zijn...ten koste van alles.
Dit denk ik dus ook.

Want niemand is zo wereldvreemd dat ze die onzin die ze hier schrijven, ter verdediging van Marokkaanse crimineeltjes, werkelijk geloven. Dat kan ik me gewoon echt niet voorstellen.
-edit- niet doen

[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 26-01-2009 12:29:04 ]
pi_65391342
Als het een andere groep was geweest had de Politie een keurig rapportje gemaakt met de rol van alle aanwezigen geduid. Nu gebeurt dat niet, waarom weten wij de achtergrond niet etc. etc.
pi_65391831
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:32 schreef qonmann het volgende:
Als het een andere groep was geweest had de Politie een keurig rapportje gemaakt met de rol van alle aanwezigen geduid. Nu gebeurt dat niet, waarom weten wij de achtergrond niet etc. etc.
Omdat het niet belangrijk is dat jouw nieuwsgierigheid wordt bevredigd of jij je vooroordelen bevestigd kan zien. Dat is geen politietaak.

Onderzoek doen en eventuele strafbare feiten voorleggen aan de rechter is dat wel, maar daarin hebben de pers en internetfora geen rol.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65392028
Stelletje idioten hier. Alsof de politie de grote Marokkanen dekmantel b.v. is.

Dit verhaal, hoe die jongen het vanuit het ziekenhuis zelf heeft verklaard, toont geen causaal verband aan tussen de vechtpartij, en de aanrijding. Ja, natuurlijk volgt de ene gebeurtenis de andere op. Maar iemand schuldig bevinden voor de aanrijding, dat zal bij geen enkele rechter lukken. Ze hadden namelijk niet het spoor op hoeven gaan. Punt.

Zo werkt het Nederlands recht, en dat is maar goed ook, want als het anders zou werken, zou half Nederland elkaar ineens verantwoordelijk kunnen houden voor elkaars sores.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:55:16 #245
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65392215
-edit- En die gaan we niet doen.

[ Bericht 90% gewijzigd door paddy op 26-01-2009 12:30:47 ]
pi_65393613
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:22 schreef dvr het volgende:

Ik denk dat de kwestie niet zozeer is dat bepaalde getuigenissen in twijfel worden getrokken. Hoe meer informatie, hoe beter. Met andere woorden, het verhaal zoals we dat nu kennen is al behoorlijk betrouwbaar, maar zou nog betrouwbaarder worden als we ook eens wat hoorden van Marokkanen en Bulgaren. En ik vind het onzin om bijvoorbaat te stellen dat wat we van mensen uit die groepen horen toch wel onbetrouwbaar zal zijn.

Lemmeb, ik walg van jouw vooroordelen, de daaruit voortvloeiende Marokkanenhaat en je neiging anderen te beschuldigen van wereldvreemd gedrag als zij niet zo kort door de bocht zijn als jij.
quote:
Wat betreft de politie: die meent dat als je niet moedwillig het spoor opgejaagd bent, er ook geen sprake van een misdrijf kan zijn en er dus geen gerechtelijk onderzoek ingesteld hoeft te worden.
Voor zo ver ik wat weet van rechtspraak is er geen kans op een veroordeling voor 'dood door schuld', omdat die jongens zelf bewust de keuze hebben gemaakt om op het spoor te gaan. Dat ze dat deden omdat hun vrienden in nood waren is voor de veroordeling 'dood door schuld' (wederom: voor zo ver ik weet) gewoon niet van belang. Als de politie de situatie al zodanig heeft kunnen beoordelen dat er van 'dood door schuld' geen sprake blijkt te zijn, waarom zou je dan een gerechtelijk onderzoek daarnaar openen?

Er zijn nog wel veel dingen onduidelijk over de mishandelingen op het perron en het spoor en volgens mij werd daar wel nog onderzoek naar gedaan.
quote:
Daar kan veel tegenin gebracht worden, maar bij die stellingname heeft de politie zelf belang. Ten eerste omdat zo'n onderzoek kan leiden tot maatschappelijke onrust en tot problemen met de toch al explosieve groep waaruit de daders schijnbaar afkomstig zijn
Dat dus. En ik vind het helemaal niet verkeerd dat de politie iets meer tact hanteert dan bijvoorbeeld de Telegraaf. En nee, dat staat niet gelijk aan "dit in de doofpot stoppen omdat er Marokkanen betrokken waren "
quote:
ten tweede omdat er die avond politie bij het station aanwezig was die de tragedie wellicht had kunnen voorkomen als hij slimmer gehandeld had, en ten derde omdat de Nederlandse politie sowieso meestal liever lui dan moe is.
Dat moet de politie inderdaad kwalijk worden genomen.
quote:
Er moet recht gesproken worden. Het is waanzin om een klopjacht te organiseren op alle betrokken Marokkanen omdat dat de enige manier is waarop mensen zoals Lemmeb enige gemoedsrust zullen krijgen of omdat je wil voorkomen dat ander tuig denkt dat het ongestraft mensen kan gaan mishandelen. Als die Marokkanen volgens het Nederlandse recht niet veroordeeld kunnen worden voor 'dood door schuld', moet men het daarbij laten. Hooguit zou een onderzoek naar het handelen van de politie op zijn plaats zijn.
pi_65394536
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:40 schreef Black_Tulip het volgende:

Voor zo ver ik wat weet van rechtspraak is er geen kans op een veroordeling voor 'dood door schuld', omdat die jongens zelf bewust de keuze hebben gemaakt om op het spoor te gaan. Dat ze dat deden omdat hun vrienden in nood waren is voor de veroordeling 'dood door schuld' (wederom: voor zo ver ik weet) gewoon niet van belang.
Ik vind dood door schuld wel degelijk een optie en raak daar eigenlijk alleen maar méér van overtuigd. Zomaar mensen afrossen is al fout, maar als je dat op of aan een spoorbaan doet, wetende dat er een grote kans is dat ook anderen zich ermee gaan bemoeien zodat er een chaotische, oncontroleerbare situatie ontstaat, is simpelweg misdadig.

En let wel, dood door schuld is een misdrijf waar normaliter nauwelijks schuld of kwaad bij komt kijken. Als een pianoverhuizer per ongeluk zijn hijstouw loslaat, waardoor een passant onder de neerstortende piano verpletterd wordt, dan is dat dood door schuld en gaat de verhuizer twee jaar brommen terwijl het eigenlijk een ongeluk was. Het betreffende wetsartikel kent een uitbreiding voor gevallen van roekeloosheid, zoals -bij uitstek- in dit geval. Het is bijzonder roekeloos om op of aan het spoor een vechtpartij te beginnen, en wie dat doet mag er van mij zwaar voor gestraft worden (waarbij 'zwaar' betrekkelijk is, aangezien 4 jaar celstraf hier het maximum is).
quote:
Dat dus. En ik vind het helemaal niet verkeerd dat de politie iets meer tact hanteert dan bijvoorbeeld de Telegraaf.
Als ze t.a.v. Marokkanen dezelfde tact zouden hanteren als met andere bevolkingsgroepen, zou ik ook geen bezwaar hebben. Dat is echter niet het geval, voor optreden tegen Marokkaanse querulanten lijken vaak andere normen te gelden. De angst voor rellen en Parijse toestanden zit er blijkbaar zo diep in dat de openbare veiligheid en rechtsgelijkheid eraan opgeofferd mogen worden.
quote:
Omdat er recht gesproken moet worden. Het is waanzin om een klopjacht te organiseren op alle betrokken Marokkanen omdat dat de enige manier is waarop mensen zoals Lemmeb enige gemoedsrust zullen krijgen of omdat je wil voorkomen dat ander tuig denkt dat het ongestraft mensen kan gaan mishandelen.
Als de politie niet de indruk wil wekken te bukken voor Marokkaans geweld, of Marokkanen voor te trekken ten koste van de rechtszekerheid van anderen, moeten ze de zaak ofwel aan de rechter voorleggen, of duidelijk maken op grond van welke exacte waarnemingen of getuigenissen ze besloten hebben dat er van dood door schuld geen sprake kan zijn. Dat hebben ze niet gedaan.
pi_65394658
quote:
Op zondag 25 januari 2009 19:08 schreef dvr het volgende:

[..]

IAls de politie niet de indruk wil wekken te bukken voor Marokkaans geweld, of Marokkanen voor te trekken ten koste van de rechtszekerheid van anderen, moeten ze de zaak ofwel aan de rechter voorleggen, of duidelijk maken op grond van welke exacte waarnemingen of getuigenissen ze besloten hebben dat er van dood door schuld geen sprake kan zijn. Dat hebben ze niet gedaan.
dart dus..
pi_65394874
quote:
Op zondag 25 januari 2009 19:08 schreef dvr het volgende:
Ik vind dood door schuld wel degelijk een optie en raak daar eigenlijk alleen maar méér van overtuigd. Zomaar mensen afrossen is al fout, maar als je dat op of aan een spoorbaan doet, wetende dat er een grote kans is dat ook anderen zich ermee gaan bemoeien zodat er een chaotische, oncontroleerbare situatie ontstaat, is simpelweg misdadig.

En let wel, dood door schuld is een misdrijf waar normaliter nauwelijks schuld of kwaad bij komt kijken. Als een pianoverhuizer per ongeluk zijn hijstouw loslaat, waardoor een passant onder de neerstortende piano verpletterd wordt, dan is dat dood door schuld en gaat de verhuizer twee jaar brommen terwijl het eigenlijk een ongeluk was. Het betreffende wetsartikel kent een uitbreiding voor gevallen van roekeloosheid, zoals -bij uitstek- in dit geval. Het is bijzonder roekeloos om op of aan het spoor een vechtpartij te beginnen, en wie dat doet mag er van mij zwaar voor gestraft worden (waarbij 'zwaar' betrekkelijk is, aangezien 4 jaar celstraf hier het maximum is).
Ok. Dan zou meer onderzoek daarnaar wel nodig zijn. Ik ben benieuwd of men de betrokken Marokkanen en Bulgaren nog weet te vinden of dat men dat ook maar heeft opgegeven.
quote:
Als ze t.a.v. Marokkanen dezelfde tact zouden hanteren als met andere bevolkingsgroepen, zou ik ook geen bezwaar hebben. Dat is echter niet het geval, voor optreden tegen Marokkaanse querulanten lijken vaak andere normen te gelden. De angst voor rellen en Parijse toestanden zit er blijkbaar zo diep in dat de openbare veiligheid en rechtsgelijkheid eraan opgeofferd mogen worden.
Ik heb hier persoonlijk geen ervaringen mee gehad en het enige waar ik (en ik denk ook vele anderen) mijn oordeel op moet baseren is hearsay. Ik vind het wel een kwalijke zaak als wat jij zegt waar is.
quote:
Als de politie niet de indruk wil wekken te bukken voor Marokkaans geweld, of Marokkanen voor te trekken ten koste van de rechtszekerheid van anderen, moeten ze de zaak ofwel aan de rechter voorleggen, of duidelijk maken op grond van welke exacte waarnemingen of getuigenissen ze besloten hebben dat er van dood door schuld geen sprake kan zijn. Dat hebben ze niet gedaan.
Eens.
  zondag 25 januari 2009 @ 19:23:19 #250
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65395059
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:40 schreef Black_Tulip het volgende:
Lemmeb, ik walg van jouw vooroordelen, de daaruit voortvloeiende Marokkanenhaat en je neiging anderen te beschuldigen van wereldvreemd gedrag als zij niet zo kort door de bocht zijn als jij.
Dat mag. Walgen is in dit land gelukkig niet verboden.

Ik walg zelf ook van bepaalde lieden in dit topic. Met name van diegenen die werkelijk alles in het werk lijken te stellen om het Marokkaanse tuig, dat deze ellende veroorzaakt heeft, maar uit de wind te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')