abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64766052
quote:
'Beloningsbeleid oorzaak kredietcrisis'
Uitgegeven: 7 januari 2009 12:16
Laatst gewijzigd: 7 januari 2009 12:16

AMSTERDAM - Het belonings- en bonussenbeleid is de belangrijkste oorzaak van de kredietcrisis. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd internationaal onderzoek van KPMG onder vijfhonderd bestuurders bij banken.
Ruim de helft legt hier de vinger op de zere plek.

Gebrek aan 'fatsoenlijk bestuur' op het gebied van risicomanagement is volgens de bankiers een andere belangrijke oorzaak van de malaise op de financiële markten.

Banken hebben te veel risico's genomen bij het nemen van strategische beslissingen. Bijna drie kwart van de ondervraagden is voor strengere regelgeving op de financiële markten.
Het artikel van kpmg is een stuk uitgebreider

Ik ben benieuwd of dezelfde mensen die zeggen dat het door het beloningsbeleid komt ook het beloningsbeleid gaan aanapssen of dat er gewoon op dezelfde manier door gegaan wordt. Een conclusie trekken is 1 het omzetten naar beleidsmaatregelen binnen de organisaties heeft veel meer voeten in de aarde. Vooral omdat deze maatregelen doorgevoerd moeten gaan worden door de mensen die hun eigen salaris bepalen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:00:02 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64766194
Oh, ik dacht dat het te maken had met subprime- en ALT A-hypotheken en het verpakt doorverkopen via investeringsvehikels
Lang leve mij! *O*
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:03:29 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64766298
En uit het stuk van KPMG blijkt dat slechts 50% die mening deelt en dat de andere 50% het inderdaad wijt aan een falend riskmanagement.

Beetje kansloos van nu.nl om dit zo te plaatsen. Maar goed, ik ben dan ook geen journalist
Lang leve mij! *O*
pi_64766382
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:03 schreef Echo99 het volgende:
En uit het stuk van KPMG blijkt dat slechts 50% die mening deelt en dat de andere 50% het inderdaad wijt aan een falend riskmanagement.

Beetje kansloos van nu.nl om dit zo te plaatsen. Maar goed, ik ben dan ook geen journalist
Die 50% die het wijt aan falend risicomamagment hadden voor die hoge salarissen dat niet eerder kunnen bedenken.
pi_64766955
Ik denk dat het beloningsbeleid inderdaad het korte termijn / winst denken behoorlijk heeft aangewakkerd. Hoge beloningen trekt toch oppurtunistische mensen aan die zoveel mogelijk geld bijeen willen harken, zonder op de gevolgen op lange termijn te letten.

Risk management is een wassen neus.
pi_64767023
Zou het beloningsbeleid ook de belangrijkste oorzaak zijn van de problemen in het Midden Oosten, het verdwijnen van het tropisch regenwoud en het slechte presteren van Feyenoord? Wat een onzin...
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:53:51 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_64768203
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:24 schreef Llotyhy het volgende:
Zou het beloningsbeleid ook de belangrijkste oorzaak zijn van de problemen in het Midden Oosten, het verdwijnen van het tropisch regenwoud en het slechte presteren van Feyenoord? Wat een onzin...
Behalve dat laatste: ja.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:08:30 #8
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64768792
Natuurlijk, maar uiteraard wel vooral wijzen naar de buurman. Oftewel: leuk en aardig, maar laat die lui vooral eens hun hand in persoonlijke boezem steken. Want voorlopig draait die hele bonuscarrousel gewoon op volle kracht door, en niet alleen bij de banken.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_64768843
Het beloningsbeleid is natuurlijk wel een directe oorzaak van wat de beleggers willen. Rendement. Niet over 10 jaar maar nu!

We hebben het gezien met de .COM bubble. Alle bedrijven die snel veel divend of rente uitkeerden lagen binnen enkele jaren op hun gat. De grote spelers die een lange termijn visie hadden hebben nu de markt overgenomen.

Het is voor een bedrijf niet van cruciaal belang om ieder jaar winst te maken. Magere jaren kunnen soms gezond zijn voor een bedrijf.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_64769667
Ah wacht, een onderzoek onder bestuurders zelf. Dat lijkt mij nou niet echt een betrouwbare bron om aan waarheidsvinding te doen. Het probleem is veel fundamenteler, de waarde van geld is niet meer gekoppeld aan een reële onderliggende waarde waardoor men leningen kan subsidiëren. De bonusstructuur heeft enkel tot een efficiënte uitbuiting van de gevolgen van fiat-geld bewerkstelligd.
pi_64769749
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ah wacht, een onderzoek onder bestuurders zelf. Dat lijkt mij nou niet echt een betrouwbare bron om aan waarheidsvinding te doen. Het probleem is veel fundamenteler, de waarde van geld is niet meer gekoppeld aan een reële onderliggende waarde. De bonusstructuur heeft enkel tot een efficiënte uitbuiting van de gevolgen van fiat-geld bewerkstelligd.
Dankje dat je dat zei .. daar ben ik het volledig mee eens, je bent de 1e die het zegt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:34:35 #12
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64769809
quote:
De bonusstructuur heeft enkel tot een efficiënte uitbuiting van de gevolgen van fiat-geld bewerkstelligd.
Onzin. Zonder bonusstructuur was die uitbuiting net zo efficiënt geweest.
pi_64770099
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:34 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Onzin. Zonder bonusstructuur was die uitbuiting net zo efficiënt geweest.
Verklaar je zelf nader

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:41:56 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64770138
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Verklaar je zelf nader

Waarom zou ik. Dat doet hij ook niet.
pi_64770412
quote:
Het belonings- en bonussenbeleid is de belangrijkste oorzaak van de kredietcrisis. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd internationaal onderzoek van KPMG onder vijfhonderd bestuurders bij banken.
Het is een oorzaak maar of het ook de belangrijkste oorzaak is betwijfel ik. Omdat het een rapport van KPMG is maakt dat de bewering niet meteen waar.
pi_64770482
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:03 schreef Echo99 het volgende:

of aan een te grote geldgroei, of aan het feit dat mensen door de overheid in slaap gesusd zijn en er op vertrouwen dat de overheid hun altijd red.
pi_64770936
quote:
Ah wacht, een onderzoek onder bestuurders zelf. Dat lijkt mij nou niet echt een betrouwbare bron om aan waarheidsvinding te doen.
Waarom zou het geen betrouwbare bron zijn? Bestuurskundigen maken juist cruciale beslissingen binnen een bedrijf. Als zij merken dat het beloningsbeleid niet deugt dan ben ik de eerste die juist deze groep als betrouwbaar zou bestempelen. Deze openbaringen zijn zelfs onwenselijk voor mensen in welk bestuur dan ook.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:18:48 #18
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_64771892
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:10 schreef Mendeljev het volgende:
Het beloningsbeleid is natuurlijk wel een directe oorzaak van wat de beleggers willen. Rendement. Niet over 10 jaar maar nu!

We hebben het gezien met de .COM bubble. Alle bedrijven die snel veel divend of rente uitkeerden lagen binnen enkele jaren op hun gat. De grote spelers die een lange termijn visie hadden hebben nu de markt overgenomen.

Het is voor een bedrijf niet van cruciaal belang om ieder jaar winst te maken. Magere jaren kunnen soms gezond zijn voor een bedrijf.
Volgens mij keerden internet bedrijven nooit dividend uit.
De bedrijven die failliet gingen hadden veel te hoge burn rate en een business model dat vooral gebaseerd was op zoveel mogelijk klanten krijgen\omzet genereren zonder te kijken naar winst marge.
De winst kwam later wel.
Vooral bedrijven als Boo, Webvan en Pets.com zijn berucht geworden in die periode.
Deze bubble was gebaseerd op mogelijke toekomstige winsten.
Alles zou via het web gaan, ook het verkopen van grote zakken hondevoer.
Daarom konden ze nu onder de kostprijs verkocht worden, want in de (nabije) toekomst kun wil je het alleen nog maar online kopen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:32:44 #19
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_64772620
quote:
Bijna 75% van de banken vindt dat de kredietcrisis bewijst dat bankensector strengere regelgeving nodig heeft. Toch vindt slechts 36% dat de regelgever zich meer moet inspannen om de sector te compenseren
Gaat het hier om interne regelgeving of externe regelgeving (van de overheid)
Het lijkt me dat vooral de interne regels aangescherpt moeten worden.
En meer dan 1/3 vindt ook nog dat er nog meer belastinggeld naar de banken moet, zodat ze het niet aan consumenten en bedrijven uit kunnen lenen?

Ik mis in het verhaal iets over de kredietbeoordeelaars (Moody's en S&P) en hun relatie met de banken.
En hoe je heeel veel slechte hypotheken zodanig kunt verpakken dat ze volgens de kredietbeoordeelaars weer AAA of A+ zijn geworden
pi_64772841
Ach, bestuurders van banken moeten ook een schuldige aanwijzen en het zal dus wel het bonus systeem zijn. Altijd makkelijker om gewoon het volk na te praten dan andere lastige discussies te voeren. Daarbij wordt het betalen van het personeel weer een stuk makkelijker, bonussen hoeven ze in ieder geval niet meer te verwachten.

Waarom durven ze niet toe te geven dat ze hun credit management en interne controle simpelweg niet goed op orde hadden? Dat een bankier met het vooruitzicht op een bonus zin krijgt om veel commitments aan te nemen lijkt me logisch. Vervolgens is daar de interne controle om hem in bedwang te houden, te zorgen dat de risico's aanvaardbaar zijn, etc...

Als een autoverkoper commissie krijgt op elke auto die verkocht wordt, zal hij ooks steeds meer korting willen geven. Zijn baas zorgt dat hij daarbij wel binnen de grensen blijft, zo simpel is dat. Bestuurders waren dit even vergeten. Blijkbaar. Nu is de autoverkoper de lul.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:42:34 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_64773058
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:36 schreef Drive-r het volgende:
Ach, bestuurders van banken moeten ook een schuldige aanwijzen en het zal dus wel het bonus systeem zijn. Altijd makkelijker om gewoon het volk na te praten dan andere lastige discussies te voeren. Daarbij wordt het betalen van het personeel weer een stuk makkelijker, bonussen hoeven ze in ieder geval niet meer te verwachten.
Behalve de bonussen van de bestuurders zelf zeker
quote:
Waarom durven ze niet toe te geven dat ze hun credit management en interne controle simpelweg niet goed op orde hadden? Dat een bankier met het vooruitzicht op een bonus zin krijgt om veel commitments aan te nemen lijkt me logisch. Vervolgens is daar de interne controle om hem in bedwang te houden, te zorgen dat de risico's aanvaardbaar zijn, etc...
Dat ondermijnt het vertrouwen in de bank.
Als het nog meer ondermijnt kan worden.
De bestuurders worden ook beloont wanneer de korte termijn resultaten beter zijn. Ik kan me voorstellen dat het hoger management de interne controle ook flink onder druk zal zetten als de interne controle strenger gaat controleren.
quote:
Als een autoverkoper commissie krijgt op elke auto die verkocht wordt, zal hij ooks steeds meer korting willen geven. Zijn baas zorgt dat hij daarbij wel binnen de grensen blijft, zo simpel is dat. Bestuurders waren dit even vergeten. Blijkbaar. Nu is de autoverkoper de lul.
pi_64773349
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:42 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Behalve de bonussen van de bestuurders zelf zeker
[..]

Dat ondermijnt het vertrouwen in de bank.
Als het nog meer ondermijnt kan worden.
De bestuurders worden ook beloont wanneer de korte termijn resultaten beter zijn. Ik kan me voorstellen dat het hoger management de interne controle ook flink onder druk zal zetten als de interne controle strenger gaat controleren.
[..]

Waarschijnlijk zullen ook die omlaag gaan, maar ze houden tenminste hun baan en over een paar jaar lopen ze weer binnen. Trouwens, er zijn genoeg banken waar bepaalde bankiers onder management meer verdienden aan bonussen dan de CEO. Je hoeft dat tenslotte niet publiek te maken als het geen manager is, maar gewoon een omzet-genererende bankier.

En dat korte termijn verhaal is leuk, maar dat lees je overal. In de praktijk ken ik geen senior bankier die zijn bonus in cash krijgt, het is altijd grotendeels aandelen. Deze kunnen ze altijd pas na een aantal jaren verkopen. Met dat korte-termijn denk valt het dus wel mee, iedereen die de afgelopen paar jaar veel verdiende is het grotendeels ook weer kwijt, omdat de aandelen van banken nu eenmaal weinig waard zijn momenteel.

Natuurlijk is er nu meer focus op de interne controle. Jammer dat sommige banken daar nu pas mee komen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:53:41 #23
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_64773579
Lijkt me meer een combinatie van samenwerkende factoren, hoezeer ik ook walg van graaiers en schrapers.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_64773806
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:53 schreef Pappie_Culo het volgende:
Lijkt me meer een combinatie van samenwerkende factoren, hoezeer ik ook walg van graaiers en schrapers.
Natuurlijk, iedereen walgt daarvan. Jammer enkel dat nu iedereen met een goeie bonus door de meerderheid als een graaier of schraper wordt neergezet. Als mijn werk en inzet een hoop oplevert voor mijn baas en hij beloont mij ook zo, ben ik dan echt zo'n lul? Ik voel me niet schuldig.
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:59:17 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_64773848
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Natuurlijk, iedereen walgt daarvan. Jammer enkel dat nu iedereen met een goeie bonus door de meerderheid als een graaier of schraper wordt neergezet. Als mijn werk en inzet een hoop oplevert voor mijn baas en hij beloont mij ook zo, ben ik dan echt zo'n lul? Ik voel me niet schuldig.
Het ligt ook aan de context. Zolang jij die beloning zelf niet bepaalt vind ik het al alleszins meevallen.

Denk niet dat ze in dit artikel een bonus van enkele duizenden euro's bedoelen maar de echte klappers. En die zijn vaak erg misplaatst. Vooral als er aan de andere kant mensen de deur uitgerot worden omdat anders de bedrijfsvoering in gevaar komt.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_64774146
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:36 schreef Drive-r het volgende:

Het is over het algemeen niet aan Interne Controle om inhoudelijk commentaar te geven op het bonussen beleid van de raad van bestuur. Ik denk dat met name de topmannen veel te verwijten is, zij bepalen het beleid, de onderknuppels voeren het uit. Dat banken veel in allerlei financiele derivaten gingen handelen en bellegen vanwege de fantastische return en het *ahum* lage risico was een beslissing van de topmannen om zo snel mooie resultaten te kunnen laten zien, en hun bonus te incaseren.

Ik denk niet dat er veel afdelingen Interne Controle waren die a) begrepen wat het risico was van deze producten en b) tegen de topmannen gaan vertellen dat hun bonus te hoog is, en dat ze te veel sturen op korte termijn resultaat.
pi_64774297
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:05 schreef zoost het volgende:

[..]

Het is over het algemeen niet aan Interne Controle om inhoudelijk commentaar te geven op het bonussen beleid van de raad van bestuur. Ik denk dat met name de topmannen veel te verwijten is, zij bepalen het beleid, de onderknuppels voeren het uit. Dat banken veel in allerlei financiele derivaten gingen handelen en bellegen vanwege de fantastische return en het *ahum* lage risico was een beslissing van de topmannen om zo snel mooie resultaten te kunnen laten zien, en hun bonus te incaseren.

Ik denk niet dat er veel afdelingen Interne Controle waren die a) begrepen wat het risico was van deze producten en b) tegen de topmannen gaan vertellen dat hun bonus te hoog is, en dat ze te veel sturen op korte termijn resultaat.
Je begrijpt hem niet helemaal. Interne controle heeft ook niks met de bonussen te maken, maar met de verkoop van de producten. Wat je hierboven zegt is dus grotendeels in lijn met mijn verhaal. Je moet echter niet vergeten dat interne controle een hoofdtaak is voor het bestuur, wellicht zelfs de grootste taak van de bestuurder van een bank is het bijhouden van het risico profiel.
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:09:15 #28
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64774305
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het gaat allemaal om de verhouding. Dat jij hard werkt en een bonus krijgt, wil nog niet zeggen dat een ander die geen bonus krijgt niet minstens net zo hard werkt. Sterker nog: ik weet zeker dat er mensen zijn die harder werker dan jij en die geen bonus krijgen en die ook nog eens veel nuttiger werk doen vanuit een maatschappelijk oogpunt. In bepaalde sectoren en op bepaalde niveaus zijn de verhoudingen gewoon zoek.
pi_64774377
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:05 schreef zoost het volgende:

Ik denk niet dat er veel afdelingen Interne Controle waren die a) begrepen wat het risico was van deze producten
Bij een goeie bank wel. Het is echter aan het bestuur om aan te geven welke risico acceptabel is. Krediet commissies bepalen vervolgens wat het risico is en of dit dus binnen het beleid past. Geloof me, ik heb daar vaak genoeg gestaan, bij een goeie bank zitten daar ook goeie mensen.
pi_64775484
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:09 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je begrijpt hem niet helemaal. Interne controle heeft ook niks met de bonussen te maken, maar met de verkoop van de producten. Wat je hierboven zegt is dus grotendeels in lijn met mijn verhaal. Je moet echter niet vergeten dat interne controle een hoofdtaak is voor het bestuur, wellicht zelfs de grootste taak van de bestuurder van een bank is het bijhouden van het risico profiel.
Dat hebben we gemerkt ja!
pi_64775678
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:33 schreef zoost het volgende:

[..]

Dat hebben we gemerkt ja!
Precies mijn punt.
pi_64775680
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Bij een goeie bank wel. Het is echter aan het bestuur om aan te geven welke risico acceptabel is. Krediet commissies bepalen vervolgens wat het risico is en of dit dus binnen het beleid past. Geloof me, ik heb daar vaak genoeg gestaan, bij een goeie bank zitten daar ook goeie mensen.
Hoe worden de bonussen voor de risico managers bepaald? Worden die gerelateerd aan het aantal afgekeurde aanvragen door hun.
pi_64775773
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:09 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het gaat allemaal om de verhouding. Dat jij hard werkt en een bonus krijgt, wil nog niet zeggen dat een ander die geen bonus krijgt niet minstens net zo hard werkt. Sterker nog: ik weet zeker dat er mensen zijn die harder werker dan jij en die geen bonus krijgen en die ook nog eens veel nuttiger werk doen vanuit een maatschappelijk oogpunt. In bepaalde sectoren en op bepaalde niveaus zijn de verhoudingen gewoon zoek.
Eens. Maar da's helaas het kapitalisme en die discussie zien we ook in een andere topic, vrij heftig zelfs
pi_64775858
Geen nieuws wmb. Ik heb het al een tijd opgevoerd in mijn topicreeks over die boevenbende. Dat is het. Rattengedrag aan de top.
pi_64775862
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Tuurlijk, de meesten zijn van goede wil, maar risk management instrumenten zoals Value at Risk (VaR) hebben weinig waarde gehad in deze crisis. Ik geloof best wel dat afonderlijke kredieten in Nederland goed beoordeeld werden, echter het investeren in derivaten gaat niet langs de krediet commissie. Daarnaast werden in de US aan iedereen krediet verstrekt die er maar om vroeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Value_at_risk#Criticism
pi_64775914
De kern is een verderfelijk beloningsbeleid. Niks meer of minder.
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:43:07 #37
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64775948
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Eens. Maar da's helaas het kapitalisme en die discussie zien we ook in een andere topic, vrij heftig zelfs
Ik heb eerlijk gezegd zo m'n twijfels in hoeverre dit ook maar iets met "kapitalisme" of zelfs "vrije markt" te maken heeft. In mijn ogen betreft het hier een perversiteit van ons niet-ideale systeem.
pi_64776020
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:39 schreef Drive-r het volgende:

Dat zijn de uitwassen van het neo liberale graai kapitalisme. Voordat de grote graaiers aan de macht kwamen stond veel nog wel in proportie ten opzichte van elkaar. In de volkskrant heeft een tijd geleden een artikel over het buitenproportioneel stijgen van sommige beloningen gestaan.
pi_64776037
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:41 schreef zoost het volgende:

[..]

Tuurlijk, de meesten zijn van goede wil, maar risk management instrumenten zoals Value at Risk (VaR) hebben weinig waarde gehad in deze crisis. Ik geloof best wel dat afonderlijke kredieten in Nederland goed beoordeeld werden, echter het investeren in derivaten gaat niet langs de krediet commissie. Daarnaast werden in de US aan iedereen krediet verstrekt die er maar om vroeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Value_at_risk#Criticism
Nee, afzonderlijk kredieten voor grote overnames bijvoorbeeld zijn in Nederland ook verkeerd beoordeeld. Dat kun je nu zien in de pricing voor sommige schuldpapieren en commitments die bij banken op de balansen zijn blijven staan. Helaas, maar waar.
pi_64776140
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:43 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd zo m'n twijfels in hoeverre dit ook maar iets met "kapitalisme" of zelfs "vrije markt" te maken heeft.
Zeker wel, het stimuleert grenzeloos onze hebzucht.
quote:
In mijn ogen betreft het hier een perversiteit van ons niet-ideale systeem.
Heel goed, jongen. Goed gezien.
pi_64776180
Wmb luidt dit het einde in aan het huidige doorgeslagen kapitalistisch bestel.
pi_64776277
Gaan we weer
pi_64776346
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:50 schreef Drive-r het volgende:
Gaan we weer
Liever met dit gedrocht door blijven modderen?
pi_64776542
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Liever met dit gedrocht door blijven modderen?
Ja.
pi_64776716
Ik niet.
pi_64776797
Even OT, maar deze film is ook interessant in dit verband.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Corporation

The film is composed of several vignettes examining and critiquing corporate practices, and drawing parallels between examples of corporate malfeasance and the DSM-IV's symptoms of psychopathy, i.e. callous unconcern for the feelings of others, incapacity to maintain enduring relationships, reckless disregard for the safety of others, deceitfulness (repeated lying to and deceiving of others for profit), incapacity to experience guilt, and failure to conform to the social norms with respect to lawful behaviors.

Ik ben voor kleinschaligheid en vertrouwen in mensen, bestuurders moeten hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun gepruts, weg met de rechtspersoon!
pi_64776865
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:00 schreef zoost het volgende:
Even OT, maar deze film is ook interessant in dit verband.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Corporation

The film is composed of several vignettes examining and critiquing corporate practices, and drawing parallels between examples of corporate malfeasance and the DSM-IV's symptoms of psychopathy, i.e. callous unconcern for the feelings of others, incapacity to maintain enduring relationships, reckless disregard for the safety of others, deceitfulness (repeated lying to and deceiving of others for profit), incapacity to experience guilt, and failure to conform to the social norms with respect to lawful behaviors.

Ik ben voor kleinschaligheid en vertrouwen in mensen, bestuurders moeten hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun gepruts, weg met de rechtspersoon!
En dan lachen ze mij uit.........Ik heb het steeds weer herhaald. Hoe het is gesteld met het gewetne van die topbestuurders....
  woensdag 7 januari 2009 @ 17:13:21 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64777334
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:55 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ja.
Tuurlijk, jij wel, want jij profiteert er het meeste van.
  woensdag 7 januari 2009 @ 17:16:04 #50
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64777440
quote:
Wijvengejank!

Iedereen die voor zichzelf opkomt, daarbij over lijken gaat als het echt niet anders kan en niet gaat huilen bij de aanblik van kapotgeschoten kindertjes in Gaza, wordt meteen tot "psychopaat" gebombardeerd. Oftewel: zo'n 33% van de mannen. Pure penisnijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')