FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Winkelier weigert garantie
Roodkilldinsdag 6 januari 2009 @ 13:33
En dan?

Mijn vrouw koopt een tas. Na 3 weken is de rits gescheurd (ondeugdelijk gemonteerd)
Mijn vrouw gaat terug naar de winkel en levert de tas ter reparatie in.
Vandaag wordt er gebeld 'De fabrikant vergoedt het niet, dus wij ook niet.."

Ik meen toch dat er juist daarom regels gemaakt zijn?
Redelijke levensduur?
Ik uit zekerheidt och maar even gebeld met Consuwijzer en die vertelde dat de winkelier inderdaad
' onjuist' bezig is.
Hierop heb ik de winkel gebeld met het verzoek tot een oplossing... reparatie, omruiling of wat dan ook.

De winkelier lachte mij uit om zijn verplichting en was bereid tot niets.
Nu ben ik zelf ondernemer en vroeg hem of hij op deze manier een klant kwijt wilde raken???
Mijn vrouw koopt daar zeer regelmatig..
Zijn antwoord?
"Belooft u dat? Dat u hier niet meer komt?"

Als consument ben je dus nog steeds overgeleverd aan dit soort malafide ondernemers...

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 06-01-2009 16:31:34 ]
IkWilbertdinsdag 6 januari 2009 @ 13:35
tja... lastig verhaal. Ondanks dat je in je recht staat krijg je het niet. Je moet je recht dus halen... rechtzaak? Maar ja... wie doet dat nou om een tas. Dat is dus precies waar de winkelier op hoopt
Klaas.Kopkaasdinsdag 6 januari 2009 @ 13:36
Vervelend. Kan je niet direct contact opnemen met de fabrikant van de tas ?
Je kan natuurlijk ook een scene gaan maken in die winkel op een druk moment
mgerbendinsdag 6 januari 2009 @ 13:36
Zo te lezen heb je groot gelijk.
Dan moet je kiezen wat je wilt.
Ik zie ruwweg drie opties:
- niks doen en over je heen laten lopen (hij zegt dat jij bluft, en hij heeft gelijk)
- Beginnen met brieven waarin je dreigt met een rechtzaak met alle bijkomende kosten (alleen als je bereid bent zover te gaan).
- Naar de consumentenbond, radar, kassa, of een ander publiek medium stappen.
Gunnerdinsdag 6 januari 2009 @ 13:37
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef Roodkill het volgende:
Nu ben ik zelf ondernemer en vroeg hem of hij op deze manier een klant kwijt wilde raken???
Mijn vrouw koopt daar zeer regelmatig..
Zijn antwoord?
"Belooft u dat? Dat u hier niet meer komt?"
Allemachtig. Dat moet wel het toppunt van klantonvriendelijkheid zijn
morpheus_at_workdinsdag 6 januari 2009 @ 13:37
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:35 schreef IkWilbert het volgende:
tja... lastig verhaal. Ondanks dat je in je recht staat krijg je het niet. Je moet je recht dus halen... rechtzaak? Maar ja... wie doet dat nou om een tas. Dat is dus precies waar de winkelier op hoopt
Zou voor mij een rechtsvaardigheids- en principekwestie worden.
Atreidezdinsdag 6 januari 2009 @ 13:37
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:35 schreef IkWilbert het volgende:
tja... lastig verhaal. Ondanks dat je in je recht staat krijg je het niet. Je moet je recht dus halen... rechtzaak? Maar ja... wie doet dat nou om een tas. Dat is dus precies waar de winkelier op hoopt
Ik zou t gewoon doen, uit principe. Grote kans dat ie toch wel schikt als ie de dagvaarding ziet
morpheus_at_workdinsdag 6 januari 2009 @ 13:37
Bij die winkel hoeven we niet meer te kopen
Gunnerdinsdag 6 januari 2009 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:37 schreef morpheus_at_work het volgende:
welke winkel is dit waar we niet meer hoeven te kopen
Staat gewoon in de topicstart hoor
Roidinsdag 6 januari 2009 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:37 schreef morpheus_at_work het volgende:
Bij die winkel hoeven we niet meer te kopen
Begrijpend lezen.
morpheus_at_workdinsdag 6 januari 2009 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:38 schreef Gunner het volgende:

[..]

Staat gewoon in de topicstart hoor
Niet zo snel zijn , was nog aan het editten , dacht dat het de leverancier was van de tas
__Saviour__dinsdag 6 januari 2009 @ 13:39
Heel typisch gedrag van sommige winkeliers. Met bluf proberen onder hun verantwoordelijkheden uit te komen.
Een erg makkelijke oplossing is gewoon 'dreigen' langs te gaan bij zo'n consumentenprogramma
iFriesdinsdag 6 januari 2009 @ 13:41
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:36 schreef mgerben het volgende:
Zo te lezen heb je groot gelijk.
Dan moet je kiezen wat je wilt.
Ik zie ruwweg drie opties:
- niks doen en over je heen laten lopen (hij zegt dat jij bluft, en hij heeft gelijk)
- Beginnen met brieven waarin je dreigt met een rechtzaak met alle bijkomende kosten (alleen als je bereid bent zover te gaan).
- Naar de consumentenbond, radar, kassa, of een ander publiek medium stappen.
See you in court!
Netsplitterdinsdag 6 januari 2009 @ 13:43
http://rijdenderechter.ncrv.nl/
Lienekiendinsdag 6 januari 2009 @ 13:43
Onbeschoft van die man.

Ben wel benieuwd hoe duur de tas was.
Roodkilldinsdag 6 januari 2009 @ 13:43
Fabrikant is ook geen optie.. die weigert hij te noemen..
spijkerbroekdinsdag 6 januari 2009 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef Roodkill het volgende:
De winkelier lachte mij uit om zijn verplichting en was bereid tot niets.
Nu ben ik zelf ondernemer en vroeg hem of hij op deze manier een klant kwijt wilde raken???
Mijn vrouw koopt daar zeer regelmatig..
Zijn antwoord?
"Belooft u dat? Dat u hier niet meer komt?"
Ongelooflijk hoe onbeschoft sommige winkeliers kunnen zijn.
En dat terwijl winkels het tegenwoordig van klantvriendelijkheid, service en mond tot mond reclame moeten hebben.
Schandalig, dit soort uitwassen.
Plasterkdinsdag 6 januari 2009 @ 13:50
Wat voor merk tas is het? Via internet kan je wel achterhalen wie de importeur is en dan zou ik even een bellen.
GlowMousedinsdag 6 januari 2009 @ 13:56
De vraag is hoever je wilt gaan. Ik zou hem een brief sturen met een termijn waarbinnen hij het moet repareren. Doet hij dat niet, dan kun je de koop ontbinden, en krijg je dus de volledige verkoopprijs terug. En als hij dan niet zou terugbetalen zou ik hem dagvaarden. Maak je dat ook eens mee, heb je de koper goed beet en hoef je geen misbruik te maken van pizzabezorgers e.d. Je moet er dan wel tijd, geld en moeite in willen steken.
BrandXdinsdag 6 januari 2009 @ 14:01
Is de ondernemer lid van de Mitex? Zoja, dan kan je je klacht indienen bij www.degeschillencommissie.nl; kies links in het menu de geschillencommissie 'Textiel en Schoenen'
Roodkilldinsdag 6 januari 2009 @ 14:05
@brandx

Goeie tip...hij is helaas alleen geen lid..
Maar toch bedankt.
veritadinsdag 6 januari 2009 @ 14:07
Wat ook wil helpen: op een zeer drukke zaterdagmiddag of andere dag, gewoon naar binnen stappen en luidkeels duidelijk maken dat de service naatje is, en dat je graag andere mensen behoed voor misaankopen...
tredinsdag 6 januari 2009 @ 14:10
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef Roodkill het volgende:

Nu ben ik zelf ondernemer en vroeg hem of hij op deze manier een klant kwijt wilde raken???
Mijn vrouw koopt daar zeer regelmatig..
Zijn antwoord?
"Belooft u dat? Dat u hier niet meer komt?"

Real classy
Sapstengeldinsdag 6 januari 2009 @ 14:14
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef Roodkill het volgende:
De winkelier lachte mij uit om zijn verplichting en was bereid tot niets.
Nu ben ik zelf ondernemer en vroeg hem of hij op deze manier een klant kwijt wilde raken???
Mijn vrouw koopt daar zeer regelmatig..
Zijn antwoord?
"Belooft u dat? Dat u hier niet meer komt?"
Wat een mongool. Rij er langs en gooi een steen door z'n gevel, met de tas er achteraan.
cherrycokedinsdag 6 januari 2009 @ 14:14
pics van de tas
(verkapte TVP)
Roodkilldinsdag 6 januari 2009 @ 14:25
Nah, ik laat het maar rusten denk ik.. (heeft ie vent toch zijn zin....)
Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties...

Probleem is wel.. die tas ligt daar dus nog..en ik ben nogal driftig... (zachtjes uitgedrukt)
Ik denk dat het verstandig is dat ik hem niet zelf ga ophalen..
BasEnAaddinsdag 6 januari 2009 @ 14:26
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:43 schreef Roodkill het volgende:
Fabrikant is ook geen optie.. die weigert hij te noemen..
Je hebt dan een overeenkomst met de winkelier, niet met de fabrikant. Ken je niet een advocaat of jurist die voor jou een een mooie/vage brief kan schrijven waarin je met dagvaarding dreigt? Dat schrikt misschien al genoeg af.
Darkenrahldinsdag 6 januari 2009 @ 14:26
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:25 schreef Roodkill het volgende:
Nah, ik laat het maar rusten denk ik.. (heeft ie vent toch zijn zin....)
Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties...

Probleem is wel.. die tas ligt daar dus nog..en ik ben nogal driftig... (zachtjes uitgedrukt)
Ik denk dat het verstandig is dat ik hem niet zelf ga ophalen..
Je kan ook gewoon een nieuwe tas uit het rek pakken, die oude naar hem toe gooien en weglopen, maar hij is volgens mij best groot en kan je achterna komen...
scrumpledinsdag 6 januari 2009 @ 14:28
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:25 schreef Roodkill het volgende:
Nah, ik laat het maar rusten denk ik.. (heeft ie vent toch zijn zin....)
Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties...

Probleem is wel.. die tas ligt daar dus nog..en ik ben nogal driftig... (zachtjes uitgedrukt)
Ik denk dat het verstandig is dat ik hem niet zelf ga ophalen..
Zolang je je zelf een beetje weet te beheersen is het niet onverstandig om daar op zatermiddag eens een beetje flink stennis te schoppen (lucht ook nog op).
Gunnerdinsdag 6 januari 2009 @ 14:28
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:26 schreef Darkenrahl het volgende:

[..]

Je kan ook gewoon een nieuwe tas uit het rek pakken, die oude naar hem toe gooien en weglopen, maar hij is volgens mij best groot en kan je achterna komen...
Waarom? Eerlijke ruil is toch geen diefstal? Volgens hem is er blijkbaar niets met die tas aan de hand
BasEnAaddinsdag 6 januari 2009 @ 14:31
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:25 schreef Roodkill het volgende:
Nah, ik laat het maar rusten denk ik.. (heeft ie vent toch zijn zin....)
Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties...

Probleem is wel.. die tas ligt daar dus nog..en ik ben nogal driftig... (zachtjes uitgedrukt)
Ik denk dat het verstandig is dat ik hem niet zelf ga ophalen..
Denk er nog even rustig over na. Het bericht staat hier pas een uur. Misschien komt er nog een oplossing die je wel aanspreekt. Je kan het altijd nog laten rusten he.
Mikkiedinsdag 6 januari 2009 @ 14:42
Ik zou me echt niet laten afschepen. Een beetje subtiele druk gaan uitoefenen. Zoals bijvoorbeeld langsgaan op zaterdagmiddag, inderdaad. Of voorbeelden geven van consumentenrechtprogramma´s. Even tien minuten Googlen en de wettekst onder zn neus schuiven, dat soort dingen.
Artbijdinsdag 6 januari 2009 @ 14:43
Moet je voorstellen wat voor een klant je vrouw is, dat hij liever niets meer aan haar wil verkopen....
Fred2dinsdag 6 januari 2009 @ 14:44
Tasje ophalen en brieven schrijven en blijven langsgaan.
Uiteindelijk is hij je zat en komt hij wel over de brug.
lesleydinsdag 6 januari 2009 @ 15:01
gewoon weigeren de winkel uit te gaan voordat hij met een redelijke oplossing komt, wel recht voor de kassa staan, de politie komt hier niet voor, ik heb het zelf geprobeerd.
de betreffende winkellier wilde toen de politie bellen, en die heb ik toen zelf gebeld en het verhaal uitgelegd, waarop ze duielijk aangaven dat ze daar niet voor kwamen.
ToMaSZdinsdag 6 januari 2009 @ 15:12
Word boos IN de winkel, niet telefonisch. Kies je moment daarvoor: zaterdagmiddag met 40 klanten in de winkel is beter dan dinsdagochtend om 9 uur 1 op 1 met de eigenaar.

Maak er een mooie scene van en hoe meer klanten er aanwezig zijn, hoe sneller je je geld terug hebt.
Heroinjunkdinsdag 6 januari 2009 @ 15:13
Ik fiets straks weer langs die winkel heen. Gelukkig heb ik nog een granaat in m'n tas.
Athmozzdinsdag 6 januari 2009 @ 15:15
Gewoon voor de rechtbank sleuren. Je wint dit zelfs zonder dat je er een advocaat op hoeft te zetten, en je kan je uren die je verliest (doordat je op je werk verlof moet nemen) gewoon door hem laten betalen (bovenop de tas natuurlijk).

Alleen al om te bewijzen dat er mensen zijn die voor iets onnozel wél een rechtzaak aanspannen, en hij in het vervolg mss niet het lef heeft zijn klanten zo te behandelen.
Roodkilldinsdag 6 januari 2009 @ 15:36
Heb net 3 keer heel diep ademgehaald voor de deur en de tas opgehaald.
De dames die aanwezig waren heel vriendelijk bedankt voor de service en gezegd dat ze al best bekend aan het worden waren op internet...
Klaas.Kopkaasdinsdag 6 januari 2009 @ 16:10
Net of mensen die een fucking tas gaan kopen eerst op google gaan kijken of een of ander lokaal kutwinkeltje toevallig slecht bekend staat.
De TS kan inderdaad het beste flink stampij gaan maken in die zaak tijdens primetime.
Five_Horizonsdinsdag 6 januari 2009 @ 16:23
Geschoond. Ik wil hier geen namen of verwijzingen naar winkels meer zien. Dit is namelijk niet relevant voor het topic.

[ Bericht 89% gewijzigd door Five_Horizons op 06-01-2009 16:52:24 ]
Maanvisdinsdag 6 januari 2009 @ 16:54
weg. klagen kan in WGR-feedback.

[ Bericht 92% gewijzigd door Five_Horizons op 06-01-2009 16:56:41 ]
swarmahoerdinsdag 6 januari 2009 @ 17:01
had je ook daadwerkelijk de eigenaar aan de telefoon of een medewerker? anders kan je nog bij de eigenaar klagen
Dementordinsdag 6 januari 2009 @ 17:05
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Heel typisch gedrag van sommige winkeliers. Met bluf proberen onder hun verantwoordelijkheden uit te komen.
Een erg makkelijke oplossing is gewoon 'dreigen' langs te gaan bij zo'n consumentenprogramma
Dan zeggen ze vaak alsnog "meneer u doet maar".
Radjeshdinsdag 6 januari 2009 @ 17:06
Heeft google het al geïndexeerd?
Zanadinsdag 6 januari 2009 @ 17:08
kan het zijn dat op ritsen geen garantie is?
spijkerbroekdinsdag 6 januari 2009 @ 17:12
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:08 schreef Zana het volgende:
kan het zijn dat op ritsen geen garantie is?
Na 3 weken de rits kapot is gewoon fabrikagefout, dus gewoon garantie.
Zanadinsdag 6 januari 2009 @ 17:18
quote:
Na 3 weken de rits kapot is gewoon fabrikagefout, dus gewoon garantie.
dat kan, maar stel je trekt zelf te hard aan de rits en het is je eigen schuld, is het dan nog steeds een fabrikagefout? bijvoorbeeld bij een jeans, die een beetje strak zit of een koffer die eigenlijk te vol is
100ccdinsdag 6 januari 2009 @ 17:19
Gewoon het hele verhaal uittypen, 100 keer printen en op zaterdag door de winkel strooien.
Adfundumdinsdag 6 januari 2009 @ 17:25
Nomineren voor de koude douche bij radar of zo, verder kun je niet veel doen aan dit soort "ondernemers". (behalve de sloten van zijn winkel dichtkitten en dat soort ongein)

Onderzoek of hij is aangesloten bij een geschillencommissie.

De verantwoordelijkheid afschuiven op de fabrikant kan natuurlijk niet. TS heeft een overeenkomst met de winkelier, niet met de fabrikant.

[ Bericht 24% gewijzigd door Adfundum op 06-01-2009 17:32:50 ]
Adfundumdinsdag 6 januari 2009 @ 17:30
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:19 schreef 100cc het volgende:
Gewoon het hele verhaal uittypen, 100 keer printen en op zaterdag door de winkel strooien.
Dan heeft TS zelf een proces aan zijn broek. En dat verliest hij wel.
DABAMasterdinsdag 6 januari 2009 @ 17:32
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:25 schreef Adfundum het volgende:
Nomineren voor de koude douche bij radar of zo, verder kun je niet veel doen aan dit soort "ondernemers". (behalve de sloten van zijn winkel dichtkitten en dat soort ongein)
Onderzoek of hij is aangesloten bij een geschillencommissie.
Advocaat inhuren en zaak starten mag, kan, en ga je winnen. Maar de kosten, wegen die op tegen het winnen?
Athmozzdinsdag 6 januari 2009 @ 17:35
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:32 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Advocaat inhuren en zaak starten mag, kan, en ga je winnen. Maar de kosten, wegen die op tegen het winnen?
je hebt geen kosten, daarvoor heb je nl geen advocaat nodig. Verdedig gewoon jezelf, is echt niet zo moeilijk. Verloren tijd kan je dan in schadevergoeding terugkrijgen.
Noisivdinsdag 6 januari 2009 @ 19:54
Ik zou die winkel juist pakken door het op alle mogelijke fora en mond op mond reclame onwijs zwart te maken vertel het verhaal met de bedrijf naam erbij en waar het gebeurd is en dik het verhaal wat aan. Ben je handig met photoshop kan je zelfs wat advertenties verspreiden in het winkel centrum door het uit te printen en op te hangen waarin je uitlegt hoe die winkel keten met hun klanten omgaat. Reken maar dat ze balen en jij voelt je goed door wraak wat veel meer klanten kost dan een tasje gekost zou hebben.

En natuurlijk wel alles ontkennen. Opplakken doe je in de nacht in de omgeving van de winkel op het forum ben jij natuurlijk niet je computer was gehacked enzo
Darkenrahldinsdag 6 januari 2009 @ 21:15
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 19:54 schreef Noisiv het volgende:
Ik zou die winkel juist pakken door het op alle mogelijke fora en mond op mond reclame onwijs zwart te maken
Ja, daar heb je echt tijd voor als je werkt, kinderen hebt etc... het is maar een tas...
THEFXRdinsdag 6 januari 2009 @ 21:50
als ik je vrouw was, ging ik terug en sloeg hem met die tas om zijn oren, de crimineel!
MeneerSjonwoensdag 7 januari 2009 @ 01:41
Met ritsen is het altijd erg moeilijk om te zien of het wel of niet de schuld van de klant is. Als de fabrikant het niet vergoed zal er wel meer aan de hand zijn met de tas dan de topicstarter ons wilt vertellen. Ik koop zelf vaak tassen in voor winkels en wanneer je met een retour terugkomt word deze gewoon vergoed of vervangen, tenzij de klacht onterecht is. De winkelier heeft ook gewoon het recht op een goed product van de fabrikant. Als je een tas helemaal volpropt en dan de rits kapot trekt omdat deze ergens aan blijft hangen dan is het je eigen schuld. Je kan bij een autodealer ook niet terugkomen als je een deuk rijd en eisen dat het gratis vergoed moet worden.
sungaMsunitraMwoensdag 7 januari 2009 @ 01:51
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 01:41 schreef MeneerSjon het volgende:
Met ritsen is het altijd erg moeilijk om te zien of het wel of niet de schuld van de klant is.
Eerste 6 maanden bewijslast bij de verkoper
MeneerSjonwoensdag 7 januari 2009 @ 02:02
Dat de bewijslast bij de verkoper ligt is eigenlijk een naairegel want in principe zou je dan alle kleding die je koopt kunnen terugbrengen. Je draagt het een week, dan maak je ergens een gaatje op een onopvallend plekje en ga je terug, hoe kan de winkelier bewijzen dat het gat er nog niet in zat bij verkoop?
r_onewoensdag 7 januari 2009 @ 02:23
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 01:41 schreef MeneerSjon het volgende:
Je kan bij een autodealer ook niet terugkomen als je een deuk rijd en eisen dat het gratis vergoed moet worden.
Wel heul slechte vergelijking deuken springen namelijk nooit, als gevolg van een productiefout, spontaan in je auto.

Daarenboven zou ik ook graag je mening als ondernemer hebben over de bejegening van deze klant; ik vind namelijk hardop de hoop uiten de klant nooit terug te willen zien nogal boud, als een klant (al dan niet terecht) komt reclameren. Het getuigt iig niet van enige professionaliteit en dat geeft dan ook te denken over de garantieafhandeling.
blaatertjewoensdag 7 januari 2009 @ 17:14
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef verita het volgende:
Wat ook wil helpen: op een zeer drukke zaterdagmiddag of andere dag, gewoon naar binnen stappen en luidkeels duidelijk maken dat de service naatje is, en dat je graag andere mensen behoed voor misaankopen...
Dan wel iets tactischer.
Geen scene trappen maar op duidelijk verstaanbare toon je klacht en je rechten aan de kaak stellen.
Zullen ze zeker niet blij mee zijn.


Maar gezien die laatste reactie van de winkelier...
Hebben jullie al vaker klachten of discussies over e.e.a. gehad? Hij lijkt blij te zijn jullie als klant kwijt te zijn.
Sport_Lifewoensdag 7 januari 2009 @ 18:48
Niemand die zich afvraagt hoe duur de tas was?? Lijkt me nogal een verschil of de tas 10 euro was of 100 euro. In dat laatste geval zou ik me niet zo snel af laten schepen. Sowieso kun je beter langs gaan om de discussie aan te gaan dan aan de telefoon, ik geloof niet dat de winkelier dat gezegd zou hebben in een (volle) winkel.
THEFXRwoensdag 7 januari 2009 @ 19:52
Het lijkt mij, aangezien de vrouw van de TS, een regelmatige koper is bij die winkel, dat die winkelier het echt niet goed oplost, zoveel kost het hem toch ook nu weer niet om die rits te laten maken!
Emuwoensdag 7 januari 2009 @ 19:55
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:36 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Vervelend. Kan je niet direct contact opnemen met de fabrikant van de tas ?
Je kan natuurlijk ook een scene gaan maken in die winkel op een druk moment
Dat 2de zou ik inderdaad doen, dat zal die eikel leren.
Emuwoensdag 7 januari 2009 @ 19:56
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:30 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Dan heeft TS zelf een proces aan zijn broek. En dat verliest hij wel.
Als dat verhaal volledig klopt en als hij de feiten correct neerschrijft, dan is daar helemaal niets mee mis en dan mag hij dit gewoon doen. Pas als hij gaat liegen, of overdrijven dan komt hij op glad ijs te staan. Wel de blaadjes niet op de stoep gooien trouwens, want dat is wel strafbaar natuurlijk dus lekker overhandigen.
Adfundumwoensdag 7 januari 2009 @ 20:44
smaad:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

En dan doet het er niet toe of de telastlegging op waarheid berust of niet.
r_onewoensdag 7 januari 2009 @ 20:53
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 20:44 schreef Adfundum het volgende:
En dan doet het er niet toe of de telastlegging op waarheid berust of niet.
Want als het niet op waarheid berust, terwijl de verspreider dit weet of kan weten, is het zelfs laster.
Poolwoensdag 7 januari 2009 @ 21:27
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:18 schreef Zana het volgende:

[..]

dat kan, maar stel je trekt zelf te hard aan de rits en het is je eigen schuld, is het dan nog steeds een fabrikagefout? bijvoorbeeld bij een jeans, die een beetje strak zit of een koffer die eigenlijk te vol is
Gedurende het eerste half jaar moet de verkoper bewijzen dat het géén fabrikagefout was. Omgekeerde bewijslast dus, in het voordeel van de consument.

TS, je moet wel snel een aangetekende brief sturen naar die winkeleigenaar, waarin je schrijft dat je bevestigt dat hij op mondelinge klachten niet heeft gereageerd en dat hij reparaties heeft geweigerd. Stel hem in de brief in gebreke en geef hem 10 dagen om alsnog (schriftelijk!) aan te bieden om de tas te repareren. Verstrijkt die termijn, dan stuur je hem nog een brief waarin je de koop ontbindt en geld terug eist plús de kosten van de aangetekende brieven. Zeg hem dat hij binnen 10 dagen moet betalen en dat je hem anders dagvaardt, met alle kosten van dien.

Klaag je te laat, dan vervallen je rechten.
Poolwoensdag 7 januari 2009 @ 21:32
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 20:44 schreef Adfundum het volgende:
smaad:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

En dan doet het er niet toe of de telastlegging op waarheid berust of niet.
Als je even verder leest dan lid 1 van het artikel, dan zie je dat uit lid 3 blijkt dat de waarheid er wel degelijk toe doet. En het is in het algemeen belang als je medeklanten laat weten dat een winkelier zijn overeenkomsten niet nakomt. Anders kun je Kassa en Radar ook wel opdoeken, als zelfs ware beschuldigingen niet zouden mogen.
quote:
Artikel 261
1 Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van bepaald feit, met kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van derde categorie.

2 Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van derde categorie.

3 Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Adfundumwoensdag 7 januari 2009 @ 21:53
alleen eist het openbaar belang de telastlegging niet in dit geval.
Poolwoensdag 7 januari 2009 @ 22:10
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 21:53 schreef Adfundum het volgende:
alleen eist het openbaar belang de telastlegging niet in dit geval.
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 21:32 schreef Pool het volgende:
En het is in het algemeen belang als je medeklanten laat weten dat een winkelier zijn overeenkomsten niet nakomt.
Daarbij opgeteld dat die toets van het algemeen belang niet zo zwaar is; wanneer daar over te twisten/twijfelen valt, zal de rechter vrijspreken, ook met het oog op de vrijheid van meningsuiting, zeker wanneer de gedane uitlating conform de waarheid is.
Swetseneggerwoensdag 7 januari 2009 @ 22:13
rechtsbijstandsverzekering kost je 2 tientjes per jaar.
bug_me_not2woensdag 7 januari 2009 @ 22:26
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:
rechtsbijstandsverzekering kost je 2 tientjes per jaar.
Maar die komen niet in actie voor een lullig tasje (die van mijn huisgenoot heeft iig als 'drempel-schade-bedrag' iets van 230 euro ofzo)
Swetseneggerwoensdag 7 januari 2009 @ 22:31
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:26 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Maar die komen niet in actie voor een lullig tasje (die van mijn huisgenoot heeft iig als 'drempel-schade-bedrag' iets van 230 euro ofzo)
Dat ligt aan je rechtsbijstandsverzekering Voor zoiets hoeven ze waarschijnlijk ook niet meer dan 1 aangetekende brief te versturen voor het juiste resultaat.
Swetseneggerwoensdag 7 januari 2009 @ 22:36
Maar je kan natuurlijk ook die winkel inlopen als je zeker weet dat er geen andere klanten zijn, die verkoper bij zijn strot pakken en hem zachtjes in zijn oor fluisteren dat je dat tasjes verzwaart met een baksteen brandend bij zijn prive adres door het raam heen flikkert als hij niet gewoon netjes zijn verplichtingen na komt.
THEFXRdonderdag 8 januari 2009 @ 00:22
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:
rechtsbijstandsverzekering kost je 2 tientjes per jaar.
geloof je het zelf, een fatsoenlijke kost wel 200 per jaar.
MeneerSjondonderdag 8 januari 2009 @ 01:07
Ga gewoon terug naar die winkel, print wat dingen uit van consuwijzer zodat heel duidelijk is dat jij gelijk hebt. Het werkt inderdaad om op een drukke zaterdag terug te gaan, dan hebben ze het te druk voor dat 'gezeik' en er zijn ook altijd andere klanten die zich ermee gaan bemoeien.
r_onedonderdag 8 januari 2009 @ 02:57
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat ligt aan je rechtsbijstandsverzekering Voor zoiets hoeven ze waarschijnlijk ook niet meer dan 1 aangetekende brief te versturen voor het juiste resultaat.
Een RBV van 2 tientjes / jaar (sorry maar ) doet dat iig zeker niet.
Remakedonderdag 8 januari 2009 @ 03:23
HOE DUUR WAS DIE TAS?!
tvp
Swetseneggerdonderdag 8 januari 2009 @ 10:37
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 00:22 schreef THEFXR het volgende:

[..]

geloof je het zelf, een fatsoenlijke kost wel 200 per jaar.
2 tientjes per maand dan, weet niet eens wat die van mij kost, maar niet veel en die regelt dit gewoon hoor.