Afgelopen week:
Blindness (Fernando Meirelles, 2008)
![]()
Vooral visueel een erg interessante film. Met veel gevoel voor stijl geeft Meirelles de film zijn eigen gezicht. Inhoudelijk had ik wat meer problemen. De studie naar de natuur van de mens vond ik wel een erg pessimistisch beeld schetsen, waar ik niet helemaal in mee kon gaan. De film probeert je duidelijk wat mee te geven en je aan te sporen na te denken over de mensheid, maar omdat ik me niet in het beeld wat er geschets werd herkende, mist de film doel. ***½
The Midnight Meat Train (Ryuhei Kitamura, 2008)
![]()
Solide horrorfilm. Alle benodigde elementen zitten er in. Een goede badguy in de vorm van Vinnie Jones, een donkere afgelegen plek voor de spanningsopbouw en een prima hoofdrolspeler die niet al te domme dingen doet en dus ook niet voor onnodige ergenis lijdt. Verder zit er een gezonde dosis bloed in en spanning. Helaas komt het eigenlijk nergens boven de middelmaat uit, maar wel degelijke middelmaat dus. ***
JCVD (Mabrouk El Mechri, 2008)
![]()
Het beste wat Jean-Claude van Damme ooit gemaakt heeft. Dat geldt zowel voor zijn rol als voor de film in zijn geheel. Met name in zijn monoloog laat hij zien dat hij blijkbaar meer in zijn mars heeft dan we meestal zien. Niet dat het meteen een prijswinnende prestatie is, maar toch een mooi statement over zijn status als filmster. De manier waarop hij zichzelf op de hak neemt is het leukste aspect van de film. De regisseur probeert de film er verder cool uit te laten zien, maar mist eigenlijk net de finesse om daar geheel in te slagen. ***½
Transsiberian (Brad Anderson, 2008)
![]()
Fijne thriller in de Hitchcock traditie. Ook al is er in het begin nog geen vuiltje aan de lucht, toch voel je de spanning van dingen die komen gaan. Dit gevoel wordt ook constant vast gehouden door steeds nieuwe spanningsbogen te creëren, waardoor de film ook zo weer voorbij is. Helaas zijn de personages niet zo uitgediept dat er meer uit te halen valt dan een kleine twee uur suspense. ***½
Body of Lies (Ridley Scott, 2008)
![]()
Goede spionage-thriller die zich afspeelt in het Midden-Oosten. Het tempo zit er goed in en ik kan goed begrijpen waarom Ridley Scott de rol van Carice van Houten heeft laten vallen. Het gekibbel over de scheiding waarin zij en DiCaprio liggen voegt niets toe aan het verhaal en zou alleen maar afleiden. Waar de film ook goed in slaagt is om het verhaal helder te houden, ondanks de vele locatiewisselingen en wisseling van loyaliteiten. ***½