Stalker![]()
Hang maar lang genoeg rond op Fok/Films en je komt eigenlijk niet meer om Tarkovsky heen. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen nog nooit iets van deze man gezien te hebben en besloot gisteren om maar meteen goed te beginnen met Stalker. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten, maar dat het bijzonder zou zijn stond vast.
Wat dat betreft stelde de film ook zeker niet teleur. Ik vind het moeilijk om de film oprecht mooi te noemen en ik zou hem ook zeker niet iedereen aanbevelen, maar toch heeft hij op een voor mij nieuwe manier veel indruk gemaakt. Prachtige kleurloze beelden in het begin, minuten lange shots en een bijzonder en intrigerend verhaal. Hoewel de visuele kwaliteiten snel in het oog springen, viel mij vooral ook het geluid op. Misschien lag het aan het feit dat ik de film met headphones heb gezien, maar alles klonk zo helder, aanwezig en passend. Het voegde zo ontzettend veel toe, zonder dat er echt veel gebeurd.
Ik weet nog niet zo goed wat ik er nou van moet vinden, maar toch heb ik zeer genoten en me goed vermaakt met deze bijzondere film die nog een tijdje in mijn hoofd zal spoken. Zo is de kennismaking met Tarkovsky goed bevallen en zal ik me hier dan ook verder in verdiepen
IMDb score: 8.1/10
Mijn score: 8/10
Waltz With Bashir![]()
Op deze film heb ik een heeele tijd gewacht. Vaak als ik het idee krijg dat ik een film niet zal kunnen zien in de Pathe's van dit land doe ik mijn best om de betreffende film in een filmhuis te pakken, maar met deze kwam het er gewoon echt niet van. Of de tijden waren niet goed, of hij draaide niet, of of of. Wachten op hulp van een digitale dimensie dus en die wens kwam deze week eindelijk uit.
De film was het wachten in elk geval volkomen waard. Het meest bijzondere is natuurlijk de visuele aanpak en stijl van de film en deze werkt zo ongelofelijk goed. De digitaal getekende beelden zien er prachtig uit en maken de ene visuele traktatie na de andere mogelijk. Ze lenen zich bijzonder goed voor het type film, het is namelijk niet zozeer een animatie, maar meer een docu-animatie. Juist deze mogelijkheid om echt alles in beeld te brengen maakt de film zo fascinerend. Echt geniaal goed gedaan.
Maar er is nog meer. In eerste lijn probeert de film niet visueel te overdonderen, maar vooral dit medium te gebruiken om een verhaal te vertellen. Ik wil hier niet teveel over verklappen, maar de manier waarop het verhaal verteld wordt boeit ontzettend. Ook qua muziek zit het helemaal goed, of het nou de toepasselijke rocknummers zijn die soms langskomen, of de prachtige klassieke composities die we nu en dan horen. Ze passen altijd perfect bij de beelden en maken de film, samen met het verhaal, erg compleet. Waltz With Bashir is een animatie meesterwerkje dat iedereen gewoon moet zien. De een zal hem zien voor de beelden, de ander voor het bijzondere verhaal, maar op iedereen zal hij een diepe indruk maken waar je stil van wordt.
IMDb score: 8.3/10
Mijn score: 9/10