abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64577977
Petitie: Vuurwerk afsteken mag nooit verboden worden!

Teken nu de digitale petitie als echte vuurwerkliefhebber op:
http://www.petities.nl/petitie/vuurwerk_moet_blijven

De kruitdampen zijn nog maar net verdwenen, iedereen is nog aan het bijkomen van de afgelopen feestdagen, de handen worden overal nog vol op geschud voor een goed en mooi 2009 en de eerste berichtgeving over een totaalverbod op vuurwerk van Groen Links Gemeenteraadslid Rotterdam Arno Bonte is alweer binnen.

Jaarlijks is het weer vaste kost. In december en begin januari komen de gemeenteraadsleden en (vage) stichtingen tegen vuurwerk weer uit hun grot en laten van hun kant horen in de media over een totaalverbod omdat vuurwerk zoveel slachtoffers brengt en het beter zou zijn als alle straten "vuurwerkvrij" zouden zijn, zo menen zij..

Op de site van Bonte valt nu te lezen: "Het is toch tekenend dat we de jaarwisseling rustig noemen als er 'slechts' drie scholen afbranden, vijftig auto's de lucht in gaan en er een paar honderd in plaats van duizend slachtoffers vallen", zegt Bonte. Zijn collega Rietveld voegt toe "als dertig procent van de mensen aangeeft met oud en nieuw niet de straat op te durven, dan hebben we een serieus probleem. De openbare weg is van iedereen, niet alleen van de 15 procent van de bevolking die graag vuurwerk afsteekt."

Er zijn dus 3 scholen afgebrand "VERMOEDELIJK" door vuurwerk, of dat zo is weet niemand want dat word niet vermeld en de media gebruikt met een brandje in de Nieuwjaarsnacht al heel snel het woord "vermoedelijk" Op een doorsnee week vatten al veel meer scholen, bedrijven en gebouwen e.d. vlam door vandalen en pyromanen, dit staat dus totaal los van het vuurwerk in het algemeen. Als het WEL door vuurwerk is gekomen is dit een laffe, domme daad van brandstichters die vuurwerk voor een heel ander doel gebruiken dan de liefhebbers ervan. Een vuurwerkliefhebber gebruikt het vuurwerk zoals het moet en stookt verstandig..

Ook zijn er veel minder slachtoffers te betreuren dan ze hadden verwacht en dat is een zeer goed teken! Het geeft aan dat de mensen voorzichtiger zijn geworden, of zich beter hebben voorbereid op hoe je met vuurwerk hoort om te gaan. We hebben het hier over een "paar honderd" slachtoffers in 1 nacht landelijk gezien, wat dus in feite NIETS voorstelt op jaarbasis. Het gaat hier over kleine brandwondjes, brandplekjes door per ongeluk toe doen van (vaak) een ander en dat soort meldingen. De paar meldingen over een afgeblazen voet of afgerukte vinger is zeer vervelend, maar dit is onmogelijk met normaal LEGAAL consumentenvuurwerk wat iedereen kan kopen aan het eind van het jaar... WEKELIJKS zijn er op de sportvelden duizenden ongelukken, heftige blessures, kneuzingen, gebroken benen en armen enz..enz.. door voetbal, hockey en heel veel andere sporten.. Maarja.. dat is wel gedoogd en dan hoor je steeds als verweer "ja maar sporten is gezond" tja, ik vraag me af of dat echt zo is met dergelijke risico's...

30% van de mensen durft volgens een collega van Bonte tijdens het vuurwerk op 31 december niet naar buiten.. Weet niet waar hij de 30% vandaan haalt want er is niets bewezen, maar denk dat deze mensen eigenlijk algeheel tegen vuurwerk zijn en het alleen van een negatieve kant benaderen of een nare herinnering er over hebben en dit daarom liever vanachter het raam bekijken. Weinig zinnigs is er over deze opmerking van Dhr. Rietveld te melden en praat zijn collega alleen maar na en komt ook al met loze opmerkingen..

Vuurwerk verbieden in een land waar een "vuurwerktraditie" heerst is een lastig probleem. Wat je automatisch creëert is dat als je vuurwerk in z'n totaliteit gaat verbieden er waarschijnlijk nog veel meer illegaal vuurwerk in omloop komt dan dat er al jaarlijks is en DAN PAS word het echt een bende in Nederland en ben ik bang dat er echt veel slachtoffers gaan vallen! Het geeft een ave-rechts effect en zal de illegale handel doen opbloeien. De Nederlandse importeurs zijn in gesprek met VROM hierover geweest en uit die gesprekken is de 500 grams categorie gekomen een aantal jaren terug om het halen van illegaal spul te voorkomen...

En dan de grote shows per gemeente waar ook over gesproken word.. Als het zo is dat dit ooit zo zal gaan lopen weet ik dat ik in ieder geval veilig thuis wat extra oliebollen eet om 0.00 uur want een grote mensenmassa op een plein met alcohol e.d. is vragen om hele grote problemen. Dan nog niet eens gesproken over het feit dat het echt ONMOGELIJK is om dit te laten doen door alleen professionals (mensen met schietpapiertje) want die willen die nacht vaak helemaal niet werken en we hebben er hier maar officiëel rond de 100 van in heel Nederland..Verder zijn er weer geen budgetten voor die vrijgemaakt kunnen worden dus dat word echt niets...

AVP laat al 10 jaar van zich horen en ook nu doen we dat weer! Op deze site laten we jaarlijks zien dat een hele grote groep vuurwerkliefhebbers TEGEN vuurwerkvandalisme is, TEGEN het gekloot met vuurwerk in de ruimste zin van het woord en vooral de laatste jaren TEGEN actiegroepen zoals stichting Staakt het Vuren en ook tegen Dhr. Bonte met hun vage beredeneringen en plannen om het vuurwerk in een zo kwaad mogelijk daglicht te plaatsen zonder echte onderbouwde argumenten..

Richting de tegenpartijen en negatievelingen over vuurwerk zeg ik als beheerder van AVP, namens 13.000 leden en honderd duizenden vuurwerkliefhebbers in Nedeland: Laat ons gewoon 1x per jaar vuurwerk afsteken en ga als je zo tegen vuurwerk bent lekker van eind december t/m begin januari naar een heel ver eiland in de Stille Zuidzee zodat je ook geen last hebt van de krap 16 uurtjes dat je in Nederland eens een keer "legaal" mag knallen!

VUURWERK IS TRADITIE EN WIJ GAAN ER VOOR ZORGEN DAT DIT
OOK ALTIJD ZO ZAL BLIJVEN!!
pi_64578171
Laat de gemeente/stad/dorp toch een mooie show opzetten... heb je toch veel meer aan
You dream it, I live it.
pi_64578194
Ik doe niet mee.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 14:31:19 #4
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_64578211
Als de regering iets wilt lukt het ze toch wel.

Ondanks welke petitie, demonstratie of advies van een onafhankelijk bureau dan ook.
pi_64578350
Ik heb de petitie ingevuld, als vuurwerkfreak is 31 december/1 januari echt iets om naar uit te kijken. met alleen een vuurwerkshow zal het maar saai zijn, dus in mijn geval heb je der niet veel meer aan.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 14:40:59 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64578545
Wat sad dat er lui zijn die zich op FOK! registreren om een anti-petitie-topic aan te maken.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  † In Memoriam † vrijdag 2 januari 2009 @ 14:59:33 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_64579203
Online petities zonder rechtsgeldige handtekening.
Carpe Libertatem
pi_64579687
In belgie kun je het hele jaar (zwaarder) vuurwerk kopen, en daar maken ze zich er niet zo druk om, zijn daar ook niet zo veel problemen en is geen punt op de agenda.

Daarom mijn voorstel: laten we net als belgie doen, hele jaar door, leuk en mooi vuurwerk verkopen!
pi_64586937
Hier in Den Haag is het gewoonweg niet leuk meer dat vuurwerk. T blijft een lastig probleem want ik was er vroeger zelf ook gek op en ik wil niemand zijn pleziertje misgunner.

Buachaille heeft dit jaar trouwens één pot afgevuurd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:35:38 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_64591930
Hier mijn post in een ander topic, hieover waarom ik tegen zon verbod ben:

Bij ons n het dorp wordt met de zomerkermis een professioneel vuurwerk afgestoken. Erg gaaf, maar het haalt het niet bij Oud en nieuw, als er overal vuurwerk te zien is.

Een keer per jaar heeft de hemel allemaal kleuren, en dat is bij de ' geboorte' van een nieuw jaar. Dat is toch heel speciaal.

Ik ben bang dat het met zo'n verbod Oud en Nieuw meer op een eenmalig zomerkermisshowtje gaat lijken.

Bovendien moet het geld voor zo'n professionele show ergens vandaan gehaald worden. Doet de gemeente dit? Dat betekent dat de mensen die om 12 uur op een oor liggen er ook aan meebetalen.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 23:08:28 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64598469
Ik heb nu een pesthekel aan vuurwerk, maar als jongetje vond ik het altijd heerlijk. De hele oudjaarsdag met zo'n pak van 200 rotjes en 100 babyvuurpijltjes (max bang for the buck) de hele dag lopen knallen en hondendrollen opblazen. En toen ik iets ouder was moesten er natuurlijk strikers gekocht worden. Wie ze het langste vast durfde te houden. Type gelukkig nog steeds met 10 vingers!

Enfin, laat ze maar lekker knallen. Maar na 2 januari moet het wel afgelopen zijn. Het kan geen feest blijven.
The End Times are wild
pi_64598816
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 14:40 schreef Falco het volgende:
Wat sad dat er lui zijn die zich op FOK! registreren om een anti-petitie-topic aan te maken.
Nou ja. Ik ben blij dat er mensen zijn die zich nog ergens om druk maken eigenlijk. Je kan ook alleen maar op fok zitten en proberen om 300.000 post te krijgen ofzo.
pi_64602818
Vuurwerk afschaffen. Goed idee

Meer feestjes zoals bij de Erasmus-brug! Goed idee!

Grote verzameling bier en tieten bij feestjes zoals Erasmus-brug!!! Supergoed idee!!!
pi_64603065
Ik ben ook niet voor vuurwerk. Vuurwerk is traditie? Dat was vrouwenonderdrukking ook niet zolang geleden.

Vuurwerk veroorzaakt elk jaar wereldwijd vele tientallen doden. In Enschede vielen 23 doden door vuurwerk bij de vuurwerkramp. Bij de cafébrand in Volendam vonden 14 mensen de dood door vuurwerk. In Thailand waren in een discotheek dit jaar bijna 60 slachtoffers gevallen door vuurwerk. Ik moet er niet aan denken om gewond te raken als ik over straat fiets vanwege sommige met illegaal vuurwerk stuntende jongeren.
"There is no way to peace. Peace is the way."
  zaterdag 3 januari 2009 @ 10:53:17 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_64607879
Ik teken!
pi_64619513
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 01:07 schreef fianchetto het volgende:
Ik ben ook niet voor vuurwerk. Vuurwerk is traditie? Dat was vrouwenonderdrukking ook niet zolang geleden.

Vuurwerk veroorzaakt elk jaar wereldwijd vele tientallen doden. In Enschede vielen 23 doden door vuurwerk bij de vuurwerkramp. Bij de cafébrand in Volendam vonden 14 mensen de dood door vuurwerk. In Thailand waren in een discotheek dit jaar bijna 60 slachtoffers gevallen door vuurwerk. Ik moet er niet aan denken om gewond te raken als ik over straat fiets vanwege sommige met illegaal vuurwerk stuntende jongeren.
Hier moet ik toch even op reageren.
Je wil niet gewond raken door illegaal vuurwerk zeg je. Denk je dat een verbod op legaal vuurwerk die kans gaat verkleinen dan ? Zoals de naam het al zegt komt illegaal vuurwerk niet uit Nederland he !!!
In Volendam werd de brand veroorzaakt door een zogenaamd "sterretje" dingen die ook op taarten enzo worden gezet. Dat is schertsvuurwerk (kindervuurwerk) en mag het hele jaar door verkocht worden.
Enschede, ... tja, ik stel voor dat je eens wat weer info over die zaak opzoekt. Je zal wel ontdekken dat vuurwerk daar niet de grootste schade heeft aangericht.
Die brand in de discotheek in Thailand is idd een ongeval door vuurwerk. Maar in Nederland krijg je nu echt geen vuurwerk meer mee naar binnen hoor in een discotheek. Daarbij komt dat de regels qua brandveiligheid in Thailand niet echt op hetzelfde niveau zitten als die in Nederland.

Het is jammer dat mensen maar wat roepen zonder na te denken. Overal lees je 'lawinepijl verwoest dit, lawinepijl verwoest dat'. Heeft er iemand al eens bij stilgestaan dat die 'lawinepijlen' nu ook al niet in Nederland te verkrijgen zijn. Waarom dan toch het legaal consumentenvuurwerk verbieden. Ik zie het verband niet.

Groeten, Vincent
  zaterdag 3 januari 2009 @ 18:21:34 #17
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_64619559
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:19 schreef vinnih het volgende:
tja, ik stel voor dat je eens wat weer info over die zaak opzoekt. Je zal wel ontdekken dat vuurwerk daar niet de grootste schade heeft aangericht.
pi_64619847
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:21 schreef Kopbal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat ik bedoel is dat er in Enschede militaire ontstekingen gevonden zijn. Die werden daar opgeslagen en in ruil daarvoor mocht SE Fireworks zwaarder (= geen consumentenvuurwerk) en vooral VEEL meer opslagen dan eigenlijk mocht. Natuurlijk heeft vuurwerk daar zware schade aangericht. Maar ik wil bedoelen dat het geen concumentenvuurwerk was. Hetgeen wat jullie nu wel proberen te verbieden. En of die grootste (meest vermoestende) knal door vuurwerk werd veroorzaakt. Daar ben ik lang niet zeker van.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 18:33:59 #19
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_64619964
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:30 schreef vinnih het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat er in Enschede militaire ontstekingen gevonden zijn. Die werden daar opgeslagen en in ruil daarvoor mocht SE Fireworks zwaarder (= geen consumentenvuurwerk) en vooral VEEL meer opslagen dan eigenlijk mocht. Natuurlijk heeft vuurwerk daar zware schade aangericht. Maar ik wil bedoelen dat het geen concumentenvuurwerk was. Hetgeen wat jullie nu wel proberen te verbieden. En of die grootste (meest vermoestende) knal door vuurwerk werd veroorzaakt. Daar ben ik lang niet zeker van.

Het gaat hier trouwens helemaal niet over Enschede of Volendam, maar over de honderden ongelukken elk jaar die worden veroorzaakt door vuurwerk. Heb ik het niet eens over het vuurwerk wat richting de politie en brandweermannen wordt gegooid.
pi_64619986
Ik wil nog even verwijzen naar http://www.nrc.nl/W2/Lab/Enschede/010227-a.html

Vooral het stukje over de 1600 granaten is interessant.
pi_64620190
verbieden er is geen ontkomen aan

Laat de gemeenschap maar vuurwerk afsteken daar heb ik veel meer aan.
veel mooier en niet gevaarlijk

gewoon ieder een tientje meer belastingen klaar
pi_64620191
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:33 schreef Kopbal het volgende:

[..]

Het gaat hier trouwens helemaal niet over Enschede of Volendam, maar over de honderden ongelukken elk jaar die worden veroorzaakt door vuurwerk. Heb ik het niet eens over het vuurwerk wat richting de politie en brandweermannen wordt gegooid.
Maar nee natuurlijk gaat het daar niet over. Dat probeer ik ook juist te vertellen. Ik reageerde op iemand die daar weer over begon.

Maar ach, ik weet ook wel hoeveel idioten er met vuurwerk stunten. Maar feit blijft dat de meeste schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk. Het is gewoon zo jammer dat het plezier van duizenden mensen die heel verantwoord met legaal vuurwerk om gaan de dupe moet worden van een hoop idioten die de boel voor iedereen verzieken. Zowel voor de liefhebbers als de niet liefhebbers.

[ Bericht 0% gewijzigd door vinnih op 03-01-2009 18:44:38 (typefout) ]
  zaterdag 3 januari 2009 @ 18:44:42 #23
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_64620287
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:41 schreef vinnih het volgende:

[..]

Maar nee natuurlijk gaat het daar niet over. Dat probeer ik ook juist te vertellen. Ik reageerde op iemand die daar weer over begon.

Maar ach, ik weet ook wel hoeveel idioten er met vuurwerk stunten. Maar feit blijft dat de meeste schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk. Het is gewoon zo jammer dat het plezier van duizenden mensen die heel verantwoord met legaal vuurwerk om gaan de dupe moet worden van een hoop idioten die de boel voor iedereen verzieken. Zowel voor de liefhebbers al de niet liefhebbers.
Ik ben het trouwens wel met je eens hoor. Weer zo'n idiote vorm van betutteling door de overheid.
Na het rook- en paddoverbod nu ook het vuurwerkverbod.

Toch zou het een stuk makkelijker zijn voor de politie om het te controleren als vuurwerk verboden gaat worden. Nu is er namelijk nog moeilijk het onderscheid te maken op oudjaarsdag tussen legaal & illegaal/ het gaat in te grote getalen.
Als het verboden gaat worden kan de politie gewoon voor elk knalletje een bon uitschrijven.
pi_64639791
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 14:59 schreef Boze_Appel het volgende:
Online petities zonder rechtsgeldige handtekening.
Volgens mij zijn die na bevestiging van je email gewoon geldig tegenwoordig.
  zondag 4 januari 2009 @ 12:19:59 #25
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_64641217
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 14:30 schreef Meddo het volgende:
Laat de gemeente/stad/dorp toch een mooie show opzetten... heb je toch veel meer aan
...en daarna gaan zeuren over de drukte op de weg, voor en na zo'n show, de files, mensen die met alcohol op toch naar zo'n show gaan, uiteraard zal men gewoon illegaal vuurwerk blijven afsteken en er is niet voldoende politie om EN al die mensen bij de vuurwerkshow in de gaten te kunnen houden, EN al die illegale afstekers aan te pakken, om over alle andere onrust nog maar te zwijgen, etc etc etc.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar lijkt me beter dat je gewoon de etters die zich ieder oud&nieuw misdragen gewoon KEIHARD aan te pakken, mega-boetes, meldingsplichten voor komende oud&nieuw, etc etc te geven, en de rest gewoon lekker met rust te laten zodat men oud&nieuw op hun eigen manier in eigen kring in de eigen buurt of met eigen familie te kunnen vieren.

....en dit komt van iemand die al meer dan 15 jaar geen vuurwerk meer heeft gekocht en/of afgestoken.
  † In Memoriam † zondag 4 januari 2009 @ 12:34:36 #26
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_64641548
quote:
Op zondag 4 januari 2009 11:14 schreef Specularium het volgende:
Volgens mij zijn die na bevestiging van je email gewoon geldig tegenwoordig.
quote:
Om vast te stellen of de bijgevoegde handtekeningen van kiesgerechtigden zijn, doet de commissie een steekproef. Enkele honderden mensen van uw lijst krijgen een brief van de Tweede Kamer met het verzoek om een kopie van paspoort of ander identiteitsbewijs.
http://www.tweedekamer.nl(...)initiatief/index.jsp

Er zijn geen bijgevoegde handtekeningen dus voor een burgerinitiatief heeft het 0,0 zin.
Carpe Libertatem
pi_64648880
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:19 schreef vinnih het volgende:

[..]

Hier moet ik toch even op reageren.
Je wil niet gewond raken door illegaal vuurwerk zeg je. Denk je dat een verbod op legaal vuurwerk die kans gaat verkleinen dan ? Zoals de naam het al zegt komt illegaal vuurwerk niet uit Nederland he !!!
In Volendam werd de brand veroorzaakt door een zogenaamd "sterretje" dingen die ook op taarten enzo worden gezet. Dat is schertsvuurwerk (kindervuurwerk) en mag het hele jaar door verkocht worden.
Enschede, ... tja, ik stel voor dat je eens wat weer info over die zaak opzoekt. Je zal wel ontdekken dat vuurwerk daar niet de grootste schade heeft aangericht.
Die brand in de discotheek in Thailand is idd een ongeval door vuurwerk. Maar in Nederland krijg je nu echt geen vuurwerk meer mee naar binnen hoor in een discotheek. Daarbij komt dat de regels qua brandveiligheid in Thailand niet echt op hetzelfde niveau zitten als die in Nederland.

Het is jammer dat mensen maar wat roepen zonder na te denken. Overal lees je 'lawinepijl verwoest dit, lawinepijl verwoest dat'. Heeft er iemand al eens bij stilgestaan dat die 'lawinepijlen' nu ook al niet in Nederland te verkrijgen zijn. Waarom dan toch het legaal consumentenvuurwerk verbieden. Ik zie het verband niet.

Groeten, Vincent
Ik ben niet alleen tegen illegaal vuurwerk, maar idd dus ook tegen legaal vuurwerk. Met mijn laatste zin over illegaal vuurwerk legde ik niet alleen de verantwoordelijkheid bij de regels, maar ook bij de mensen (in dit specifieke geval jongeren) die met illegaal vuurwerk stunten.

Ik ben tegen alle vuurwerk en idd dus ook tegen sterretjes. Buiten kunnen ze geen kwaad maar zolang ze binnen gebruikt worden is het gewoon gevaarlijk. En ook met vuurpijlen kunnen lelijke ongelukken gebeuren.
"There is no way to peace. Peace is the way."
  zondag 4 januari 2009 @ 16:04:56 #28
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_64649226
quote:
Op zondag 4 januari 2009 15:58 schreef fianchetto het volgende:

[..]

Ik ben niet alleen tegen illegaal vuurwerk, maar idd dus ook tegen legaal vuurwerk. Met mijn laatste zin over illegaal vuurwerk legde ik niet alleen de verantwoordelijkheid bij de regels, maar ook bij de mensen (in dit specifieke geval jongeren) die met illegaal vuurwerk stunten.

Ik ben tegen alle vuurwerk en idd dus ook tegen sterretjes. Buiten kunnen ze geen kwaad maar zolang ze binnen gebruikt worden is het gewoon gevaarlijk. En ook met vuurpijlen kunnen lelijke ongelukken gebeuren.
Blijf gewoon binnen dan die nacht. Het is maar 1 nacht. Ben je ook tegen auto's, keukenmessen, kaarsen, etc?
  zondag 4 januari 2009 @ 16:08:12 #29
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_64649400
quote:
Op zondag 4 januari 2009 16:04 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Blijf gewoon binnen dan die nacht. Het is maar 1 nacht. Ben je ook tegen auto's, keukenmessen, kaarsen, etc?
Inpakken met bolletjesplastic, allemaal!
  zondag 4 januari 2009 @ 16:09:54 #30
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_64649481
quote:
Op zondag 4 januari 2009 16:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Inpakken met bolletjesplastic, allemaal!
Nee, die bolletjes kunnen knappen en wellicht je oog raken...

Allemaal inpakken in dons!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')