Heb ooit op de uni een interessant vakje gevolgd, Natural Disasters. En het college over platentectoniek + bijbehorende verschijnselen was ook interessant. Toen ook iets gelezen over La Palma en nagevraagd bij de gastspreker. Die achtte de kans ook klein. Voor die megatsunami moet namelijk (uit het hoofd) de hele westflank namelijk in een keer instorten, terwijl het aannemelijker is dat kleine stukken afbreken.quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:39 schreef popolon het volgende:
Weet ik maar ik geloof 't niet zo.
quote:It's really not a question of if it'll go off, it's a question of when because sooner or later one of these large super eruptions will happen.
Michael Rampino
quote:Facts about the Yellowstone supervolcano:
Eruption equals 1,000 Hiroshima atomic bombs
exploding every second.
Size of the caldera (underground volcano) is
+/- 60km by 25 km (the size of Tokio city)
Ik wist al van te voren dat dit op Geenstijl zou komen; tis namelijke niet voor het eerst dat ze een topic van mij stelen. Maar dat geeft niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 11:33 schreef sander89 het volgende:
Staat nu ook op GS, maar volgens mij is de kans niet echt groot dat er een uitbarsting binnenkort gaat gebeuren.
Och.. dat gooiden ze de vorige keer ook al in de Atlantische oceaan.quote:Op donderdag 1 januari 2009 13:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Er zijn diverse scenario's lees ik op allerlei sites. Sommigen spreken van beperking tot slechts de VS. En dan vooral het midden en een gedeelte van het westen. Komt misschien wel goed uit. Daar hebben ze veel landbouwgrond en vulkanische as is heel erg vruchtbaar
een 5.4 waar?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 16:42 schreef henkway het volgende:
er is er gisteren wel een van 5,4 geweest
http://www.seis.utah.edu/(...)akes/quakes.big.html
MAP 3.1 2009/01/02 13:15:39 44.528N 110.366W 3.4 60 km (38 mi) ESE of West Yellowstone, MT
MAP 3.5 2009/01/02 11:32:49 44.549N 110.357W 5.4 61 km (38 mi) ESE of West Yellowstone, MT
gelukkig hebben we de hamster weken bij de AHquote:Op donderdag 1 januari 2009 12:55 schreef beerten het volgende:
[..]
Obama wankelt: 2/3 van het electoraat verdwijnt binnenkort!
Yellowstone blijkt inderdaad een vulkaankrater. Op dit moment, het heeft al meerdere gedaanten gekend.
Of het uitbarst, wanneer het uitbarst, hoe heftig het uitbarst, it's all a gamble. Een ding is wel zeker: als het in zijn volle kracht uitbarst kan ook de rest van de aardbol het wel schudden. Die eruptie is dermate hevig dat het gedurende een (mij onbekende) periode de gehele dampkring vervuild en alles op aarde ontregeld. De stofwolk alleen zal het zonlicht op aarde dermate hinderen dat er geen gras meer groeit, geen slaplantje meer opkomt. Het schaarse voedsel dat wel groeit kan slechts een zeer klein deel van de fauna voeden. En wij mensen zijn gewoon dieren en onderdeel van alles om ons heen.
Smile, we're dieing!
ja domquote:Op zaterdag 3 januari 2009 16:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
een 5.4 waar?
volgens mij keek jij bij de "diepte"
[ afbeelding ]
Lijst met alle aardbevingen bij Yellowstone van de laatste dagen
Yellowstone is niet de enige supervulkaanquote:Op zaterdag 3 januari 2009 17:32 schreef DennisMoore het volgende:
Damn... einde van de beschaving zoals we die kennen... wereldwijde hongersnood etc.
Die heeft zn naam ook niet meequote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:48 schreef Boswachtertje het volgende:
It's really not a question of if it'll go off, it's a question of when because sooner or later one of these large super eruptions will happen.
Michael Rampino
Maak daar maar halve wereld van.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 20:25 schreef DennisMoore het volgende:
Ze kunnen natuurlijk voldoende mensen uitrusten met filterende maskertjes. Alleen flora en fauna zullen in de halve VS 't loodje leggen.
De vulkaan die je ziet ligt veeeeeeeeeeeeel kilometers van Yellowstone. Das St.Helensquote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:36 schreef Slaro het volgende:
Het plaatje is zwart zou het donker zijn of zou de vulkaan ontploft zijn.
Voel nog geen asdeeltjes in mn longen echter heb ik wel een lelijk hoestje.
Ow, waarom kijk ik naar Mount St Helen (Washington) als Yellowstone op ontploffen staat,quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De vulkaan die je ziet ligt veeeeeeeeeeeeel kilometers van Yellowstone. Das St.Helens
Ik heb mijn rookmelder omgebouwd tot roetmelderquote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:43 schreef Resco het volgende:
Heb in ieder geval vandaag maar eens mijn roetfilter gemonteerd
Yeah!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik heb mijn rookmelder omgebouwd tot roetmelder
Denk ook eens aan dat magma. Dat wil er gewoon uit. Jij laat je stront toch ook niet wachten omdat bepaalde microben een lekker leventje in je darmen hebben?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:45 schreef Schanulleke het volgende:
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk helemaal niet dood en/of ongelukkig wil zijn door zo'n vulkaan. Kan dat ding niet gewoon verboden worden? In Amerika hebben ze toch ook wel een rookverbod?
die vraag stelde ik hier ook al in het topic..quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:45 schreef Slaro het volgende:
[..]
Ow, waarom kijk ik naar Mount St Helen (Washington) als Yellowstone op ontploffen staat,
maja haha
Poep en magma zijn verschillende zaken. Daarnaast liggen mijn darmen (gelukkig) niet in de VS.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:49 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Denk ook eens aan dat magma. Dat wil er gewoon uit. Jij laat je stront toch ook niet wachten omdat bepaalde microben een lekker leventje in je darmen hebben?
Vond het zelf wel een geslaagde tvpquote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:54 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Poep en magma zijn verschillende zaken. Daarnaast liggen mijn darmen (gelukkig) niet in de VS.
Nah, niet door asdeeltjes. Door een flinke verlaging van de temperatuur (ik las 3 - 5 graden?) zullen veel dieren en planten het moeilijk krijgen, maar het lijkt me goed nieuws voor bijvoorbeeld de ijsbeer en het sneeuwklokje.quote:
Interessante materie, van het bestaan van die vulkaan wist ik wel afquote:Op zaterdag 3 januari 2009 23:03 schreef RM-rf het volgende:
op een veel geringere afstand van nederland (circa 100km van maastricht) is overigens ook een vulkaan die licht aktief geworden is en waarvan kenners een uitbartsing niet uitsluiten..
een voorgaande ontploffing van die vulkaan (12.900 jaar terug) kende een kracht van 250x de Mt.-st.-Helens uitbarsting en daarvan zijn brokstukken tot in Zweden terug te vinden...
zou dat deze keer het geval zijn zou ook nederland net als toen zwaar getroffen worden (tonedertijd woonde er echter vrijwel geen mensen in het moerasgebied waar nu nederland is)...
het betreft hier de Vulkaan in de Laacher See
http://www.general-anzeiger-bonn.de/index.php?k=frei&itemid=10212&id=548
http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,466051,00.html
'k Lees dat Nederland vooral getroffen werd door een vloedgolf water.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 23:03 schreef RM-rf het volgende:
op een veel geringere afstand van nederland (circa 100km van maastricht) is overigens ook een vulkaan die licht aktief geworden is en waarvan kenners een uitbartsing niet uitsluiten..
een voorgaande ontploffing van die vulkaan (12.900 jaar terug) kende een kracht van 250x de Mt.-st.-Helens uitbarsting en daarvan zijn brokstukken tot in Zweden terug te vinden...
zou dat deze keer het geval zijn zou ook nederland net als toen zwaar getroffen worden (tonedertijd woonde er echter vrijwel geen mensen in het moerasgebied waar nu nederland is)...
het betreft hier de Vulkaan in de Laacher See
http://www.general-anzeiger-bonn.de/index.php?k=frei&itemid=10212&id=548
http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,466051,00.html
Dat hoeft niet, een optische rookmelder is al een roetmelder.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik heb mijn rookmelder omgebouwd tot roetmelder
900 bevingen in zo'n korte periode, niet mis natuurlijk.quote:Het hele park is in feite één grote krater met een doorsnede van ruim 65 kilometer.
Toch nog een Elfstedentochtquote:Door de enorme hoeveelheid stof die vrijkomt in de atmosfeer wordt het zonlicht geblokkeerd en zal het kwik tot ver onder nul dalen.
quote:
De vorige was 640.000 jaar geleden, toen waren er nog geen moderne mensen (Homo Sapiens)quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:25 schreef Salvad0R het volgende:
Achja, zal wel weer een nuclear wintertje worden van een jaar of 3. Alsof de mensheid nog niets bruters heeft meegemaakt.
Misschien DE oplossing voor heel wat conflicten.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, maar mogelijk wel het einde van de (huidige) menselijke beschaving.
Ze komen er alleen in met een greencard.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:29 schreef Unrealist- het volgende:
Ja en de oorzaak voor heel wat meer confilcten. Stel dat half amerika heerhien komt als hij echt uitbarst. Dan kan je een hoop rellen verwachten om eten, water en land
hmm gezellig, is het trouwens niet mogelijk geleidelijk wat druk van die vulkaan af te nemenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:29 schreef Unrealist- het volgende:
Ja en de oorzaak voor heel wat meer confilcten. Stel dat half amerika heerhien komt als hij echt uitbarst. Dan kan je een hoop rellen verwachten om eten, water en land
Bluecard heten die dingen hierquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:42 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ze komen er alleen in met een greencard.
Het wordt hier iets minder koud dan in de VS, maar de uitbarsting van 1815 in Indonesië veroorzaakt in Europa al een misoogst en hongersnood.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:29 schreef Unrealist- het volgende:
Ook goed.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bluecard heten die dingen hier
Hmm,.. Tobameer! heerlijke vakantieplek!!!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:43 schreef DiRadical het volgende:
[..]
De vorige was 640.000 jaar geleden, toen waren er nog geen moderne mensen (Homo Sapiens)
Maar er zijn meer supervulcanoes, de Toba catastrophe was maar 70.000 jaar geleden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |