abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 december 2008 @ 17:53:39 #81
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_64502233
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:45 schreef Vito_Rozzo het volgende:

En als laatste schadebron krijgen we nu de boetes van de overheid zelf (de tijdbom). Mocht de rechter KHO geen gelijk geven dan komt er plotseling een gigantische schade op de horeca af: de geïnde boetes. Veel van de café's zullen dit niet overleven. Dus wordt de schade niet door wegblijvende klanten veroorzaakt, dan wordt het wel door de overheid zelf. Geen overheid zou dat (inclusief de claims die daarop kunnen volgen) op zijn bordje moeten willen krijgen.
Wacht... dus eerst overtreden ze moedwillig de wet, en als ze dan in het ongelijk worden gesteld door de rechter dan is het de schuld van de overheid omdat die boetes uitdeelt aan overtreders... dat is hetzelfde als mensen die janken dat ze geen werk meer hebben omdat ze vertegenwoordiger zijn en ze gepakt zijn met meer dan 50 km te hard...

Wat een lutsers.... geen rechter die daar intrapt.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 30 december 2008 @ 17:55:04 #82
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_64502275
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:48 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Klopt, er was geen letter in de wet opgenomen over of mensen het recht hadden verstoken te blijven van tabaksrook. Dat betekende dat indertijd men er samen wel moest uit komen. Toen uit een praktijkvoorbeeld waarin dat niet lukte een gang naar de rechter voortkwam kwamen er wel letters over specifiek in de wet... nl dat elke werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek. Aan de politiek vanaf dat moment om daar een mooi wetsvoorstel van te maken en dat hebben ze gedaan en dat is nou voor elke werknemer een recht, en voor elke werkgever een plicht geworden.
Ten eerste is dat helemaal het punt niet. Het punt is dat de schijnheilige anti-rokers die nu roepen dat de wet heilig is en gehandhaafd moet worden eerst er alles aan gedaan hebben om de de te veranderen en beginnen te steigeren als anderen dat ook willen.

Ten tweede is het verbod (ook) geen oplossing voor de problemen die jij ziet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 30 december 2008 @ 17:58:24 #83
pi_64502389
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:53 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Wacht... dus eerst overtreden ze moedwillig de wet, en als ze dan in het ongelijk worden gesteld door de rechter dan is het de schuld van de overheid omdat die boetes uitdeelt aan overtreders... dat is hetzelfde als mensen die janken dat ze geen werk meer hebben omdat ze vertegenwoordiger zijn en ze gepakt zijn met meer dan 50 km te hard...

Wat een lutsers.... geen rechter die daar intrapt.
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet. Het is een slechte wet, dus de gevolgen zijn dramatisch.

Kabinet vallen, Klink aftreden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_64503058
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er was geen wet die zei dat er NIET gerookt mocht worden dus was het wettelijk toegestaan.
Nee knullie.

Het was toegestaan, maar niet 'wettelijk' toegestaan. 'Wettelijk' is een woord met een betekenis; je kunt het niet zomaar ergens voor plakken.
Het betekent 'per wet'. De afwezigheid van een verbod is niet hetzelfde als het wettelijk vastleggen van een recht.

Voorstel: Pool beginnen waar het op uitloopt. Wordt het uiteindelijk gedogen of geven de kroegen zich (vanwege boetes) gewonnen?
Tien euro en een natte peuk op het laatste.
  dinsdag 30 december 2008 @ 18:28:34 #85
pi_64503350
Gedoogebeleid en Klink moet aftreden.
  dinsdag 30 december 2008 @ 18:31:23 #86
pi_64503453
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 18:20 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nee knullie.

Het was toegestaan, maar niet 'wettelijk' toegestaan. 'Wettelijk' is een woord met een betekenis; je kunt het niet zomaar ergens voor plakken.
Het betekent 'per wet'. De afwezigheid van een verbod is niet hetzelfde als het wettelijk vastleggen van een recht.
Is er ook een andere manier om iets te verbieden dan?
pi_64504077
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 17:45 schreef Vito_Rozzo het volgende:
Donkere wolken stapelen zich op boven het rookverbod in de horeca. [...]

In het blad Paravisie voorspelt Liesbeth van Dijk
Hier moest ik proesten van het lachen
pi_64504742
quote:
"Effect rookverbod horeca nooit onderzocht"

Bij het invoeren van de wetgeving over het horeca-rookverbod heeft minister Klink zijn huiswerk niet goed gedaan. Zo stelde hij de economische gevolgen van de wet veel te rooskleurig voor. Dat vindt Frans Heere, politicoloog en beleidsonderzoeker bij DIJK 12, een adviesbureau voor beleidsmakers.

Voorafgaand aan het invoeren van een wet moet een ministerie een zogeheten Bedrijfseffectentoets (BET) uitvoeren. In zo'n onderzoek moet worden bekeken wat de gevolgen van nieuwe regelgeving zijn voor het bedrijfsleven. In de BET van Klink over de rookwetgeving wordt gesteld dat de wet positieve gevolgen zal hebben voor de omzet en werkgelegenheid in de sector.

Opmerkelijk, vindt onderzoeker Heere, omdat de branche zelf heel andere uitkomsten had verwacht. Verder stelt hij dat de conclusies van Klink zijn gebaseerd op twee internationale artikelen en niet op concreet onderzoek in Nederland.

De Tweede Kamer ging akkoord met het invoeren van de wet op basis van de BET van Klink. Nu blijkt echter dat diens conclusies niet stroken met de realiteit: de sector heeft te maken met omzetverlies. De minister hield de Kamer voor dat er geen verband bestaat tussen roken en omzet(verlies) in een horecabedrijf.

Als minister Klink vindt dat roken en omzet niets met elkaar te maken hebben, dan kan er geen sprake zijn van concurrentievervalsing tussen rookvrije en rokerige horeca. Toch stelt Klink nu dat er ineens sprake is van concurrentievervalsing als er asbakken op tafel verschijnen in sommige horecazaken. Klaarblijkelijk is roken dan plotseling wel van invloed op de omzet.

Geen nul-meting

Onderzoeker Heere vind dus dat Klink weinig consequent is geweest bij de invoering van de horeca-rookwet. Bovendien vindt hij het vreemd dat de minister nu wil gaan meten wat de effecten op de omzet in de horeca zijn. 'Als de minister de omzetcijfers voor roken en niet-roken zo belangrijk vindt, dan had hij dat (..) vooraf moeten doen', aldus Heere.

De meting van nu over de omzetten zegt niets, omdat Klink eerst had moeten vaststellen welke omzetten gedraaid werden toen er nog overal gerookt mocht worden. Nu kan er niet vergeleken worden met zo'n zogeheten 'nulmeting'.

Hiermaghetwel.nl
pi_64504880
quote:
Engels rookverbod levert meer rokers op

Het verbod op roken in openbare ruimten heeft in Engeland geleid tot een stijging van het aantal mannelijke rokers, meldt de Daily Mail. Het rookverbod werd in Engeland ingevoerd in juli 2007.

In de jaren voorafgaand aan de invoering van het verbod nam het aantal Britse rokers geleidelijk juist af. Op vrouwen heeft het verbod geen effect gehad: het aantal vrouwelijke rokers bleef sinds 2007 stabiel.

Vooral mannen uit de 'working class' tussen 16 en 34 jaar zijn na de invoering van het rookverbod meer gaan roken. De bedoeling van de Labourregering was tegenovergesteld: de regerende partij wilde juist bereiken dat met name laaggeschoolde jongeren minder zouden gaan roken.

De uitkomsten van het Engelse onderzoek hebben geleid tot alarmerende oproepen van de oppositiepartijen. Zij vrezen dat rokers, nu ze in de pubs niet meer mogen roken, thuis des te meer sigaretten opsteken. En dat zou weer gezondheidsrisico's voor kinderen in huis met zich meebrengen.

Een woordvoerder van het Britse ministerie van volksgezondheid meldt nu dat het invoeren van het rookverbod nooit bedoeld was om het aantal rokers terug te brengen."Het is ingevoerd om werknemers te beschermen tegen schadelijk meeroken". En die opmerking staat haaks op de uitlatingen van staatssecretaris Patricia Hewitt bij de invoering van het verbod in 2007. Zij zei dat "het rookverbod het voor potentiële stoppers gemakkelijker maakte om met roken op te houden".

Hiermaghetwel.nl
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:27:36 #90
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_64504999
Tsja, Ab Klink
Kijkend naar bijvoorbeeld het paddoverbod, zien we dat die man niet echt behept is met enig realiteitsbesef. Waarschijnlijk loopt ie iedere ochtend boven het doucheputje te fappen en bedenkt dan wat ie nog meer kan verbieden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_64505239
Ik vraag me trouwens af hoeveel tijd er besteed gaat worden in de rechtzalen met de rookzaken.. Een VWA controleur is dan wel een ambtenaar, maar als een kroegeigenaar zegt (en het ook kan & mag zeggen, liegen mag niet van de wet..) dat hij dicht was op de dag of op een tijdstip tot een tijdstip dat de controleur langskwam en daar ook bewijs voor heeft (een overbuurman die voor hem getuigt. Natuurlijk onder eed.) dan is er toch helemaal niets tegen te beginnen.. (Dit stel ik zo vanwege een bovenstaand artikel, dat er vanaf de bureau's van de ambtenaar brieven & bekeuringen worden verstuurd zonder dat er ooit gecontroleerd is.)

En ik weet niet hoeveel kroegeigenaren er zijn die de bekeuring gaan aanvechten, maar ik verwacht er toch wel heel wat. Of geldt het in Nederland niet, dat je schuldig bent tot je het tegendeel hebt bewezen? Laat die VWA controleurs dan maar foto's komen maken in de kroegen waar gerookt wordt.. Ik zie het al helemaal voor me..

Is er overigens iemand die met bron kan bevestigen hoeveel tijd er tussen twee controles in moet zitten?
Ik ga nog even naar mijn stamkroeg toe.. Kijken of er alweer gerookt wordt.
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:35:36 #92
3542 Gia
User under construction
pi_64505285
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het was wettelijk toegestaan

Nee hoor. Als jij ergens ging werken waar je niet mocht roken, kon je je niet beroepen op een wet die zegt dat je op je werkplek mocht roken.
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:37:31 #93
3542 Gia
User under construction
pi_64505352
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Militairen mogen hun recht op een geweldloze werkomgeving toch ook opgeven?
Is er een wet die stelt dat alle werknemers recht hebben op een geweldloze werkomgeving?
Kun je even aangeven welk artikel dat is?
pi_64505801
Omtrent meeroken:

Leugens van de gezondheidsraad

(niet roker) Henry Sturman maakt gehakt van het rapport van de gezondheidsraad omtrent meeroken. Hoewel het artikel uit 2003 dateerd is het nog steeds actueel, aangezien de gezondheidsraad ook haar rapport nog steeds (als enige rapport) gebruikt om te concluderen dat meeroken schadelijk is. De gezondheidsraad adviseerd op haar beurt minister Klink en consorten.

Conclusies

Er is geen reden om aan te nemen dat meeroken ongezond is, laat staan dodelijk. Dit zijn de belangrijkste redenen voor die conclusie:

- De dosis rook die zelfs een regelmatige meeroker binnenkrijgt is verwaarloosbaar klein: ongeveer éénduizendste van de dosis rook die een roker typisch binnenkrijgt.

- De meeste meerookonderzoeken vinden geen verband tussen meeroken en ziekte.

- De meerookonderzoeken die dat wel vinden zijn methodologisch niet geldig - voornamelijk omdat ze gebaseerd zijn op een vergelijking tussen bevooroordeelde antwoorden over meeroken in het verleden door mensen met en zonder een bepaalde ziekte.

- Zelfs als de methodologie wel goed zou zijn, zijn de gevonden relatieve risico's veel kleiner (doorgaans 1,2-1,3) dan twee. In verband met verstorende variabelen worden relatieve risico's lager dan twee door epidemiologen normaalgesproken niet als een bewijs van een oorzakelijk verband gezien.

- Omdat de meeste individuele studies geen verband laten zien tussen meeroken en ziekte maakt men vaak gebruik van meta-analyses om toch een statistisch significant verband te vinden. Maar meta-analyses zijn onbetrouwbaar, onder andere omdat de resultaten sterk afhangen van de vooroordelen van de onderzoekers.
pi_64506864
stem PVV op fleur agema, dan word het rookverbod afgechaft
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:46:42 #96
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_64507932
...en krijg je er een hoop andere narigheid voor terug.
DeviantArt
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:48:44 #97
3542 Gia
User under construction
pi_64508028
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:20 schreef arjan1212 het volgende:
stem PVV op fleur agema, dan word het rookverbod afgechaft
Ja, en de buitenlanders het land uitgezet.
Oftewel, jouw peukie is belangrijker dan het welzijn van vluchtelingen.

Het gaat goed!!
pi_64508183
Heb je ook argumenten voor de topictitel?
pi_64509024
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 19:49 schreef Vito_Rozzo het volgende:
Omtrent meeroken:

Er is geen reden om aan te nemen dat meeroken ongezond is, laat staan dodelijk. Dit zijn de belangrijkste redenen voor die conclusie:
Tegelijk wijst statistiek uit dat niet-rokende mensen met een wel-rokende partner 20-30% meer kans hebben op een rook-gerelateerde aandoening (zoals longkanker).

Dan kun je wel met je voetje op de grond stampen en roepen dat het allemaal niet waar is; als ik die niet-roker ben heb ik ineens ook rechten. En ja, verrassing, die wegen zwaarder dan jouw 'recht' om toe te geven aan je verslaving. Er staat namelijk nergens dat jij je verslaving niet buiten in de kou kunt bevredigen.
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:13:14 #100
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_64509094
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Een argument zou kunnen zijn dat er vrijwel geen draagvlak is voor het rookverbod onder het uitgaanspubliek, en steeds meer kroegen hun kont in de krib gooien.
DeviantArt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')