abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64382916
Fijne kerst allemaal!

Graag advies/ervaringen bij de volgende situatie:

Huis gezien, zeer interessant, maar er moet veel aan gebeuren. EUR 15k aan directe kosten volgens de aankoopkeuring, maar EUR 100k om het helemaal tip-top te maken.

Originele vraagprijs rond de 3 ton (laten we zeggen 100%).
De huidige vraagprijs is 95% daarvan.
Bij de bezichtiging zei de makelaar dat hij het voor 90% zou verkopen.

In deze tijd hebben wij een low-ball proberen te spelen, en hebben we een eerste bod gedaan van 75% van de originele vraagprijs. Dit bod werd niet geaccepteerd, en er werd geen tegenbod gedaan. Niet getreurt, dachten wij, we doen na een paar dagen nog een bod. Dus wij hebben 80% van de originele prijs geboden. (15% onder de huidige vraagprijs, en 10% onder de prijs waarvoor hij het wil verkopen).

En wederom wilde de verkopend makelaar niet onderhandelen. Naar mijn gevoel heb ik duidelijk gemaakt dat er wat ons betreft best nog wel wat ruimte is, maar dat ik van hem verlang dat hij ook naar beneden gaat. Nu vraag ik mij af, bied ik echt onrealistisch laag, of word ik hier gepiepeld?
pi_64383035
De aanhouder wint!
pi_64383112
25% onder vraag prijs is ook niet serieus te nemen, zelfs in deze tijden niet... 15% is een goede marge daarintegen. Ik zou je ook niet serieus nemen als je denkt 75% van de vraagprijs te kunnen bieden als de makelaar al het minimum van 90% heeft aangegeven
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 26 december 2008 @ 19:59:08 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64383133
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:58 schreef existenz het volgende:
25% onder vraag prijs is ook niet serieus te nemen, zelfs in deze tijden niet... 15% is een goede marge daarintegen. Ik zou je ook niet serieus nemen als je denkt 75% van de vraagprijs te kunnen bieden als de makelaar al het minimum van 90% heeft aangegeven
De laatste weken nog naar de woningmarkt gekeken, toevallig?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_64383170
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Yup... En het blijft staan wat ik zeg. Niet iedereen MOET verkopen. Dat is de grote fout die iedereen maakt... Bovendien, wie zegt dat de vraagprijs niet al is bijgesteld op de huidige markt? Dan slaat die 75% nog steeds nergens op.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64383291
Ik zat net te bedenken, ik kan het ook anders opschrijven, met huidige vraagprijs als 100%.

Originele vraagprijs: 108%
Huidige vraagprijs: 100%
Prijs waarvoor hij het wil verkopen: 94%
Ons eerste bod: 81%
Ons huidige bod: 87%

Ik heb het gevoel dat beide partijen geen haast hebben... de verkoper heeft er geen kosten meer aan, en wij hebben (tijdelijk) goedkope huur....

Ik zit dus een beetje met mezelf in dubio, of ik nog een keer moet bieden, of proberen mijn poot stijf te houden en hem met een tegenbod laat komen (hij heeft gezegt geen tegenbod te doen)....
pi_64383410
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mensen hoeven niet te verkopen, zeker als hun huidige hypotheek op de 90% ligt , ze kunnen ook de woning van de markt halen.
pi_64383477
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:06 schreef studiostevus het volgende:
Ik zat net te bedenken, ik kan het ook anders opschrijven, met huidige vraagprijs als 100%.

Originele vraagprijs: 108%
Huidige vraagprijs: 100%
Prijs waarvoor hij het wil verkopen: 94%
Ons eerste bod: 81%
Ons huidige bod: 87%

Ik heb het gevoel dat beide partijen geen haast hebben... de verkoper heeft er geen kosten meer aan, en wij hebben (tijdelijk) goedkope huur....

Ik zit dus een beetje met mezelf in dubio, of ik nog een keer moet bieden, of proberen mijn poot stijf te houden en hem met een tegenbod laat komen (hij heeft gezegt geen tegenbod te doen)....
Ik heb ook bij de verkoop zo'n verkoper als jij gehad.

Ze boden 25% onder de vraagprijs, wij gingen er wel op in om te gaan bieden. Wij deden 2000 euro omlaag, zij 500 euro erbij. Kortom bieden gestaakt als niet serieus bod. Daarna heeft de makelaar van hun nog wel 10x met onze makelaar gebeld , van wat willen ze.

Week later is het voor zeer goed bod verkocht aan een ander.
pi_64383782
Probeer het eens anders te benaderen. Originele vraagprijs is 300.000. Huidige vraagprijs is 285.000. Makelaar wilt het voor 270.000 verkopen. Jou hoogste bod tot nu toe is 240.000. Hoe kan de makelaar jouw bod dan serieus noemen? Je zit nu wel erg ver onder de vraag prijs. Ik zal zeggen, doe de makelaar een eindbod. Als hij er niet op in gaat, dan kijk je verder.
pi_64383875
@ Darkerthanblack

Ik zie wat je bedoelt, en er zit wel wat in ja...
Ik zit nu 20k onder de prijs waarvoor de verkoper het kwijt wil. Mijn gedachte hierbij was, dat we hiermee de onderhandelingen zouden kunnen openen, en dat we dan in het midden (10k hoger) zouden kunnen uitkomen....
pi_64384145
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:30 schreef studiostevus het volgende:
@ Darkerthanblack

Ik zie wat je bedoelt, en er zit wel wat in ja...
Ik zit nu 20k onder de prijs waarvoor de verkoper het kwijt wil. Mijn gedachte hierbij was, dat we hiermee de onderhandelingen zouden kunnen openen, en dat we dan in het midden (10k hoger) zouden kunnen uitkomen....
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is. Mocht je ook andere goede onderhandelingsargumenten hebben, dan kan je dat natuurlijk ook aangeven. Het is voor een verkopende partij erg prettig als de overdracht op korte termijn kan plaats vinden. Mocht dit voor jou realiseerbaar zijn, dan kan je dit uiteraard ook aan de makelaar vertellen om dit argument door te geven te samen met je bod aan de verkopende partij. Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.
pi_64385498
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:44 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is.
Zat ik zelf ook aan te denken...
quote:
Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.
Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:
1. Hij heeft het huis lang (>10 jaar) verhuurd in het verleden, en het is al lang afbetaald volgens mij, dus hij heeft er geen lopende kosten meer aan.
2. Het huis staat al >6 maanden te koop.
3. Ik denk dat ik tijdens het bied-gesprek duidelijk heb gemaakt dat ik zijn 'verkoopprijs' niet kan/wil betalen, maar dat er wel nog ruimte is. Hier is hij duidelijk niet op ingegaan. Als 10k minder voor hem ook acceptabel zou zijn, zou ik -als verkoper- wel de onderhandeling aangegaan zijn.

Vooral dat laatste (het gevoel dat hij mij geeft tijdens onderhandeling) speelt bij mij.... aan de andere kant, kan dat natuurlijk ook een onderhandelingstaktiek zijn....
  vrijdag 26 december 2008 @ 21:55:26 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_64385687
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 21:45 schreef studiostevus het volgende:

[..]

[..]

Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:
1. Hij heeft het huis lang (>10 jaar) verhuurd in het verleden, en het is al lang afbetaald volgens mij, dus hij heeft er geen lopende kosten meer aan.
3. Ik denk dat ik tijdens het bied-gesprek duidelijk heb gemaakt dat ik zijn 'verkoopprijs' niet kan/wil betalen, maar dat er wel nog ruimte is. Hier is hij duidelijk niet op ingegaan. Als 10k minder voor hem ook acceptabel zou zijn, zou ik -als verkoper- wel de onderhandeling aangegaan zijn.

Vooral dat laatste (het gevoel dat hij mij geeft tijdens onderhandeling) speelt bij mij.... aan de andere kant, kan dat natuurlijk ook een onderhandelingstaktiek zijn....
Dat doet er toch allemaal niet toe?
die man heeft een verkoopprijs in zijn hoofd zitten, en of dat huis nu afbetaald is of niet.
Als ie geen haast heeft, dan is er voor hem geen reden om verder te zakken dan hij nodig vindt.
Ik vind de internetadviezen hier altijd wel grappig, want in de praktijk komt het er simpelweg op neer dat de verkoper:
a. Binnen x termijn van zijn huis af wil/moet zijn.
b. Een bedrag in zijn hoofd heeft waarvoor hij het wil verkopen.

Als ie haast krijgt en er af moet, zal ie wat naar beneden moeten met het bedrag in zijn hoofd. Maar als dat niet het geval is. Dan kan je gewoon kneiterhard de pot op met je wazige theorieen tot je een bod doet waar hij tevreden mee is .
  vrijdag 26 december 2008 @ 21:57:37 #14
36431 bleiblei
pi_64385726
Is simpelweg dus geen onderhandelingstechniek maar gewoon logisch nadenken.
Als ik bij de verkoop van mijn flat vorig jaar zo een figuur als jij aan de telefoon had gehad, had ik je vierkant uitgelachen. en de 2de keer nog harder gelachen omdat je aangegeven hebt (met 2 biedingen) dat je het huis graag wil hebben en TOCH nog een belachelijk laag bod in durft te zetten.

Overigens zeg ik belachelijk laag bod, omdat de verkoper er niet eens op in gaat. Dan is het in zijn ogen heel simpel een belachelijk laag bod. Hoe jij het wendt of keert .

Omdat je al een aantal boden hebt gedaan en je je onderhandelingspositie al verknalt hebt zou ik goed gaan bedenken wat je het huis waard vindt, die lui opbellen dat je max. bod x euro is. En als ze er niet op in gaan verder gaan zoeken. Meer mogelijkheden heb je gewoon niet meer.
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:03:10 #15
36431 bleiblei
pi_64385821
En niet te vergeten.... Huizen zijn er zat .

wij hebben overigens een vergelijkbaar iets geprobeerd. Een huis van 349.000 euro.
Huis met enorm veel potentie maar waar nu 2 oudjes in wonen. Wij vonden het 3ton waard. Hebben de verkopende makelaar op laten bellen en een bod van 300.000 euro gedaan en erbij verteld waarom die 349.000 te veel was (veel verbouwingskosten, vrij kleine tuin, buren ernaast hebben hun op en top opgeknapt huis verkocht voor 30K minder) en erbij vermeld dat het 300.000 euro was en nooit meer. Take it or leave it dus.

Naja, die mensen zeiden, okee, doen we niet. Wij hebben gezegd, okee, jullie feestje. En op dit moment (bijna een jaar later) staat dat huis nog te koop voor een verlaagde vraagprijs van 330.000 euro en hebben wij een veeeeeel mooier en toffer huis gekocht in een betere buurt voor 300.000 .

Mag ik trouwens nav. dit topic aannemen dat dat huis zonder bouwvergunning het niet geworden is?
pi_64386375
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 21:55 schreef bleiblei het volgende:

Ik vind de internetadviezen hier altijd wel grappig, want in de praktijk komt het er simpelweg op neer dat de verkoper:
a. Binnen x termijn van zijn huis af wil/moet zijn.
b. Een bedrag in zijn hoofd heeft waarvoor hij het wil verkopen.
Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:44:30 #17
36431 bleiblei
pi_64386829
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 22:25 schreef existenz het volgende:

[..]

Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?
Ja klopt .
Mijn fout... In dit topic gaat het idd. goed .
pi_64387825
TS, weet je hoelang het huis al te koop staat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64389276
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:49 schreef studiostevus het volgende:
En wederom wilde de verkopend makelaar niet onderhandelen.
Dat heet 'take it or leave it'.

Als jij niet wil betalen wat de verkoper wil hebben en de verkoper wil niet accepteren wat jij wil bieden, dan komt er geen deal. Klaar.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zaterdag 27 december 2008 @ 01:38:44 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_64391393
Het leuke is dat als jij weer terug komt met een bod je dus helemaal je glazen ingooit want dan wil je het idd te graag hebben om de verkoper te laten zakken. Als er op een eerste bod niet word gereageerd, dan is het zinvoller een goede stap omhoog te doen maar ook aan te geven dat het niet (heel veel) hoger gaat worden.

Wat jij doet is zeggen, tis te duur, maar wel steeds er wat bij doen. De verkoper ziet dan wel wanneer je echt stopt.. Waarom zou hij reageren, dat doe jij wel.

De opmerkingen die steeds terug komen over de markt is gezakt want iedereen roept dat DUS we gaan opeens veel lager bieden... Slaat nergens op, elk huis is anders, elke locatie is anders, elke staat van onderhoud is anders.

Als men hier gaat roepen dat de markt enornm aan het stijgen is, had jij dan nog steeds 25% eronder geboden??? Of juist 25% erover heen?

Er zijn geen standaard regels bij het bieden op een huis...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zondag 28 december 2008 @ 17:25:08 #21
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64435298
Wij hebben net onze flat verkocht. Met de vraagprijs waren we ook gezakt wegens de markt. We hadden echter wel een bodemprijs in ons hoofd. Die zelfs nog boven de minimale opbrengst lag. Daar zijn we met de koper al snel uitgekomen omdat hij niet zo'n belachelijk laag openingsbod deed. Zo hoog waren de lasten niet, zo dringend hoefden we het ook niet kwijt. Anders waren we ook niet gaan onderhandelen. Met zo'n laag bod geef je al snel aan niet veel te willen stijgen, en heeft de verkoper ook zo'n bodemprijs in zijn hoofd, dan gaat hij ook rekenen en kan je al snel je glazen ingooien. Tja, voor hetzelfde geld gaat hij er wel op in, maar meestal is dat risico te groot. Gewoon max 10k eronder als het langer te koop staat. Goed, misschien iets meer. Maar 35k is echt veel te laag.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_64435518
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:25 schreef gr8w8 het volgende:
Wij hebben net onze flat verkocht. Met de vraagprijs waren we ook gezakt wegens de markt. We hadden echter wel een bodemprijs in ons hoofd. Die zelfs nog boven de minimale opbrengst lag. Daar zijn we met de koper al snel uitgekomen omdat hij niet zo'n belachelijk laag openingsbod deed. Zo hoog waren de lasten niet, zo dringend hoefden we het ook niet kwijt. Anders waren we ook niet gaan onderhandelen. Met zo'n laag bod geef je al snel aan niet veel te willen stijgen, en heeft de verkoper ook zo'n bodemprijs in zijn hoofd, dan gaat hij ook rekenen en kan je al snel je glazen ingooien. Tja, voor hetzelfde geld gaat hij er wel op in, maar meestal is dat risico te groot. Gewoon max 10k eronder als het langer te koop staat. Goed, misschien iets meer. Maar 35k is echt veel te laag.
10k is soms misschien weinig gezien de prijs. Mij is verteld/geleerd: 15% van de vraagprijs is meestal de onderhandelingsmarge waarbinnen men wil onderhandelen over een bod.
pi_64436032
Hier exact hetzelfde gehad, uiteindelijk het huis ook niet gekocht. Is blijven hangen op 3000 euro, maar ik wilde er geen cent meer bijdoen. Uiteindelijk hebben ze het toch verkocht (na meer dan een jaar) voor die 3000 euro meer overigens.

1e bod mag onrealistisch zijn, 2e moet je serieus zijn of niet bieden. Ik vind jouw 2e bod best serieus overkomen overigens. Het laat genoeg ruimte voor onderhandeling.

Persoonlijk zou ik hard-to-get spelen als koper nu, in deze markt. Zou ze bellen dat je geen nieuw bod doet en verder gaat kijken. Maybe komen ze je tegemoet, misschien niet. Maar niet getreurd, er zijn meer huizen.
pi_64436123
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:38 schreef klusfoobje het volgende:
Het leuke is dat als jij weer terug komt met een bod je dus helemaal je glazen ingooit want dan wil je het idd te graag hebben om de verkoper te laten zakken. Als er op een eerste bod niet word gereageerd, dan is het zinvoller een goede stap omhoog te doen maar ook aan te geven dat het niet (heel veel) hoger gaat worden.
Dat was hier ook. Huis van 235. Wij hadden 210 geboden (lekker laag, was bewust). Kwam een lachend antwoord op en nee ze zouden het NOOOOOOIT doen voor dat geld. 232.500 was echt de ondergrens. Toen heb ik lachend gezegd dat ze het dan lekker mochten houden. Nog geen 4 dagen later werd ik gebeld dat het voor 225 ook wel kon en dat ze het ons zo gunden

Uiteindelijk nog een bod gedaan van 223 maar daar viel toen ook niet over te praten. Heb mijn bod ingetrokken en onderwijl een heel ander huis gekocht van meer geld en minder noodzakelijk onderhoud
pi_64436288
Ik zou je eerste 2 biedingen ook niet serieus nemen. Onze vrienden hebben hun huis onlangs (2 weken geleden) in een week verkocht.. Ik denk dat alles < Euro 700k gewoon verkocht zal worden zonder al te veel problemen
  zondag 28 december 2008 @ 17:53:20 #26
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64436346
Het probleem is dat je het wil hebben, anders maakte je je niet zo druk.

Je doet een laag bod omdat er veel aan moet gebeuren, je doet een iets hoger bod. Prima. Nu is je interesse kenbaar. Je kunt echter niet wachten en wil weer gaan bieden.... dan wil je het dus toch hebben.

Hij maakt kenbaar dat hij niet dichterbij gaat komen. Als je nu hardball wil spelen verdiep je je lekker in andere huizen en laat je je verrassen op het moment dat hij toch contact opneemt. Je maakt je hardball spel niet geloofwaardig door je 7x te bedenken.

Voor hetzelfde geld speelt hij hardball en onderhandelt hij daarom niet

Neemt hij vervolgens toch contact op met een tegenbod. Geef hem gerust 2 maanden de tijd. Dan kun je leuk hardball spelen door je laatste bod iets te verlagen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64436743
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:51 schreef draaijer het volgende:
Ik zou je eerste 2 biedingen ook niet serieus nemen. Onze vrienden hebben hun huis onlangs (2 weken geleden) in een week verkocht.. Ik denk dat alles < Euro 700k gewoon verkocht zal worden zonder al te veel problemen
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. En de prijzen liggen wel wat lager, maar dat is misschien 2-5000 euro (Ieg hier in de buurt). Niet echt wereldschokkend dus.
pi_64436989
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Hier exact hetzelfde gehad, uiteindelijk het huis ook niet gekocht. Is blijven hangen op 3000 euro, maar ik wilde er geen cent meer bijdoen. Uiteindelijk hebben ze het toch verkocht (na meer dan een jaar) voor die 3000 euro meer overigens.

1e bod mag onrealistisch zijn, 2e moet je serieus zijn of niet bieden. Ik vind jouw 2e bod best serieus overkomen overigens. Het laat genoeg ruimte voor onderhandeling.

Persoonlijk zou ik hard-to-get spelen als koper nu, in deze markt. Zou ze bellen dat je geen nieuw bod doet en verder gaat kijken. Maybe komen ze je tegemoet, misschien niet. Maar niet getreurd, er zijn meer huizen.
Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden. Tevens geloof ik niet (zoals eerder omschreven) dat er problemen zijn met de markt onder de 700k Dus je kan hardball proberen te spelen, maar dan ben je het huis waarschijnlijk kwijt.. Jammerrrrrrrrr
  zondag 28 december 2008 @ 18:18:37 #29
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64437066
Maar is de prijs het enige waarmee je kan onderhandelen? Niets over oplevering, wat ter overname is, dat soort dingen? Kan ook weer een paar centen schelen. Bij ons wilde de koper meer betalen, mits we akkoord gingen met sleuteloverdracht zsm.
pi_64459545
quote:
Als ie haast krijgt en er af moet, zal ie wat naar beneden moeten met het bedrag in zijn hoofd. Maar als dat niet het geval is. Dan kan je gewoon kneiterhard de pot op met je wazige theorieen tot je een bod doet waar hij tevreden mee is .
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat... als je als verkoper geen haast hebt, kan je net zo lang wachten totdat er een idioot langskomt die de vraagprijs neerlegt. Duurt in deze markt misschien wat langer, maar als er geen bloed uit vloeit, kan je rustig afwachten als verkoper.
quote:
Maar is de prijs het enige waarmee je kan onderhandelen? Niets over oplevering, wat ter overname is, dat soort dingen? Kan ook weer een paar centen schelen. Bij ons wilde de koper meer betalen, mits we akkoord gingen met sleuteloverdracht zsm.
Nee, zijn er niet echt... beide partijen hebben geen druk, het huis is kaal, leeg en moet opgeknapt worden. Weinig om te onderhandelen dus. Dat is ook nog niet aan de orde: we zijn nog niet eens in onderhandeling omdat beide biedingen verworpen zijn. Als we op hoofdlijnen in dezelfde richting denken, kunnen we de details wel uitwerken.
quote:
Als je nu hardball wil spelen verdiep je je lekker in andere huizen en laat je je verrassen op het moment dat hij toch contact opneemt. Je maakt je hardball spel niet geloofwaardig door je 7x te bedenken.
Ja en ja.
De opties voor mij zijn dus:
1. Hardball blijven spelen, en over 2 maanden weer eens contact opnemen. Risiko om het huis kwijt te raken.
2. Softball spelen, en omhoog met de prijs tot iets wat (zeer) dicht in de buurt is van de prijs waarvoor hij het kwijtwil (5k eronder ofzo).
pi_64459670
Je moet het zelf bepalen, al onze adviezen zullen waardeloos zijn vanaf nu. Het is heel simpel: kan en wil je dat bedrag betalen? Zo ja, hoe graag wil je het huis? Als je op beide antwoord dan moet je optie 2 doen. Kan en/of wil je het niet ofgok je op een ander huis dan is optie 1.

Maar ook dat kan weer anders zijn voor jezelf.
pi_64459807
Onderhandelen gaat blijkbaar erg lastig. Dan moet je ook stoppen om te willen onderhandelen.

Ikzelf zou niet over 2 maanden alsnog informeren, want dan lijkt het alsnog of je niets anders kunt vinden en staan zij sterk want zij weten dat je na 2 maanden nog steeds erg graag wilt.

Ik zou nu zoals eerder gezegd, een uiterst bod doen wat jij er maximaal voor over hebt en content zou zijn met de prijs. Geef daarbij aan dat door de manier waarop de verkoper zich opstelt, je aanneemt dat onderhandelen geen mogelijkheid krijgt en je daarom een uiterst bod doet zonder enige ruimte. Reageren ze daarop niet, dan moet je het ook gewoon laten rusten. Misschien komen ze na verloop van tijd terug en heb jij nog wat onderhandelruimte.

Heb je geduld, dan zou ik verder niet reageren. Of ze ooit nog reageren, moet in dat geval niet belangrijk voor je zijn. Is alleen erg lastig, want je koopt een huis vaak alleen als je er echt wat mee hebt.
pi_64459950
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:15 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden.
En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachten
pi_64460056
Leuk, hč, onderhandelen? Zeker als je na het tweede bod geen strategie meer hebt. Kortom: dat gaat je geld kosten.

Geeft niks, in iedere markt zijn er mensen die betalen.
Mu!
pi_64460168
quote:
Leuk, hč, onderhandelen?
Het is inderdaad jammer dat het spel niet echt op gang komt zo....

Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
pi_64460389
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
wel dan...

1. bepaal zelf wat je koopprijs gaat worden
2. bepaal vervolgens je onderhandelingsstrategie

en zoek de ruimte voor de verkoper in de extra's, niet in de prijs

en, misschien het allerbelangrijkste: eerst de verkoper op de knieeen en dan kijken of je het hebben wilt. Hetgeen impliceert dat er niks mis mee is om met een stuk of drie, vrier huizen tegelijkertijd actief bezig te zijn

Sta je sterk genoeg in je schoenen om een echte goede prijs te maken, of wil je het huis graag hebben?
Mu!
  maandag 29 december 2008 @ 12:20:10 #37
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64460404
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Het spel is al op gang

Je hebt twee geboden.
Hij heeft twee keer niet gehandeld.
Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)

Dat zijn tenminste 5 handelingen

Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64460443
quote:
En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachten
Kopen van een huis is in eerste instantie emotioneel, maar kort daarna wordt het (bij mij) rationeel. Dan ga je rekenen, alternatieven bekijken op funda etc., andere huizen bezoeken. Als je daarna nog steeds overtuigt bent dat het huis een goede deal/mooie woning is, en er op dit moment geen betere alternatieven zijn, ga je bieden.

Het is dan jammer als je biedingen niks opleveren, en dan ga je nog eens de alternatieven bekijken, funda doorzoeken, etc. En dan kom je weer tot dezelfde conclusie.

En toch heb je volledig gelijk! Er komt altijd wel een goed alternatief op de markt, sooner-or-later. Het is alleen jammer als je dat 'perfecte dat nu op de markt is' niet krijgt. Maar je hebt helemaal gelijk!
pi_64460450
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:20 schreef XL het volgende:

[..]

Het spel is al op gang

Je hebt twee geboden.
Hij heeft twee keer niet gehandeld.
Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)

Dat zijn tenminste 5 handelingen

Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
+1!
Wie niet ziet dat het spel gespeeld wordt kan beter niet meespelen
Mu!
pi_64460889
quote:
Het spel is al op gang
Precies... dat was dus ook de beginvraag: heb ik te laag geboden of word ik gepiepeld?
quote:
Goede samenvatting!
quote:
Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
  maandag 29 december 2008 @ 12:42:58 #41
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64461131
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
Dat denk jij. Had je van tevoren bedacht dat je het graag wilde hebben, dan had je een realistischere prijs geboden. Dat had vermoedelijk een andere reactie uitgelokt. Als je nu weer een stapje dichterbij gaat doen zit hij in een zetel. Hij weet dan zeker dat jij het wil hebben en jij hebt de indruk dat hij niet gaat bewegen (zal meewegen in je bod). Bovendien weet hij dat als hij wacht jij nog dichterbij komt. Vooralsnog is hij degene die hardball speelt en je kunt het hem niet kwalijk nemen. Je kunt nu niet op nul beginnen, hij kent je van je twee eerdere biedingen en die spreken bij je nieuwe strategie niet in je voordeel.
pi_64461150
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:
Met dat uitgangspunt betaal je dus gewoon de vraagprijs.

Je doelstelling zou moeten zijn de verkoper in te laten zien dat jouw aanbod echt het beste is wat hij, gegeven de omstandigheden, kan krijgen. Daarbij moet je dus de verkoper kunnen beinvloeden, want anders kun je net zo goed wat bedragen heen en weer gaan mailen. En dus meo tje met de verkoper in gesprek komen, en die makelaars moeten er even tussenuit (wat ze niet willen natuurlijk). Ik zou me daar eerst maar eens op gaan concentreren. laat doorschemeren dat je verder omhoog wilt maar eerst wilt weten met wat voor mensen je te maken hebt, bedenk een smoes om met de eigenaar in gesprek te komen, daar kun je geld verdienen.

Zou ik dus doen. Maar jij bent mij niet, en het heeft geen zin om een spel van iemand anders te spelen. Dus opnieuw: bepaal je eigen spel.
Mu!
pi_64463744
Geduld. En bereid zijn om een risico te nemen; namenlijk, het risico dat je het huis niet krijgt.
Uiteindelijk krijg je het wel voor jouw prijs, zo gek is het niet, zeker niet in deze tijd.
pi_64466611
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_64467131
quote:
Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Bij ons zijn er op daardoor 2 huizen aan onze neus voorbij gegaan
pi_64467526
quote:
Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vinden
pi_64467567
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:03 schreef existenz het volgende:

[..]

Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vinden
Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geīnteresseerden so far. Dit huis loopt écht niet weg.
***Levi was here***
pi_64467827
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geīnteresseerden so far. Dit huis loopt écht niet weg.
dzjees...voor hetzelfde geld betekent dat dat de verkopers bebhoorlijk zeker van hun zaak zijn en gewoonniet onder hun vraagprijs willen verkopen. Nogmaals: zonder rechtstreeks contact met de verkopers kom je nergens achter en blijft alles koffiedik kijken.

Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, voor de meesten zal dat ook wel de beste onderhandelingsstrategie zijn
Mu!
pi_64468616
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon bieden ) hadden we een afspraak gemaakt voor 2e bezichtiging. Uur ervoor was het opeens verkocht

Conclusie: het zegt niet die tijd.
  maandag 29 december 2008 @ 16:46:05 #50
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64468888
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:38 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon bieden ) hadden we een afspraak gemaakt voor 2e bezichtiging. Uur ervoor was het opeens verkocht

Conclusie: het zegt niet die tijd.
Maar is dit nu het aantoonbaar bewijs dat je geen stiltes moet laten vallen in onderhandelingen. Tuurlijk is het risico aanwezig dat een ander het huis koopt, maar dat past binnen de in eerste instantie gekozen strategie van het topic. Kopen voor een goede prijs of niet.

Bij het kopen van bestaande bouw zijn er goede en minder goede huizen op de markt en schommelt het aanbod en de vraag. Daar zoek je een balans in. Als je nu besluit dat je iets wil kopen en je zoekt 1 huis en bent er binnen een maand uit is de kans groot dat je een minder goede deal hebt dan wanneer je voor het kopen van je huis een langere periode met meerdere mogelijke huizen uittrekt.
  maandag 29 december 2008 @ 16:46:37 #51
36431 bleiblei
pi_64468902
Joh, het is een manier van onderhandelen.
Zolang je niet helemaal weg bent van dat ene huis en je beseft dat er genoeg huizen op deze wereld zijn die net zo tof kunnen zijn kan je dat soort spelletjes best spelen. Maar ik neem aan dat als de TS dat huis zo ontzettend graag zou willen, hij gewoon een fatsoenlijke prijs had geboden .

Imho moeten mensen gewoon als doel in hun ogen hebben de prijs die ze een object waard vinden.
Als het goed is doet de verkoper dat ook en heb je aan het einde van het verhaal 2 tevreden mensen.
Koopjesjagers die belachelijk laag (ook in hun ogen) bieden op een huis waar ze helemaal weg van zijn, zijn simpelweg dom. Mensen die belachelijk laag bieden op hun droomhuis en achteraf klagen dat de verkopende partij er niets mee doet zijn wereldvreemd en kunnen beter ff een fatsoenlijk idee krijgen van wat de prijzen op de markt zijn voordat ze gaan bieden op huizen.
  maandag 29 december 2008 @ 21:43:11 #52
62913 Blik
The one and Only!
pi_64479182
Al die mensen die denken dat huizenprijzen 20% gedaald zijn de afgelopen 2 maanden
pi_64479263
quote:
Op maandag 29 december 2008 21:43 schreef Blik het volgende:
Al die mensen die denken dat huizenprijzen 20% gedaald zijn de afgelopen 2 maanden
Klopt huizenprijzen zijn geen 20% gezakt, er worden gewoon geen huizen meer verkocht.
***Levi was here***
  maandag 29 december 2008 @ 21:52:05 #54
62913 Blik
The one and Only!
pi_64479551
quote:
Op maandag 29 december 2008 21:45 schreef Levitation het volgende:

[..]

Klopt huizenprijzen zijn geen 20% gezakt, er worden gewoon geen huizen meer verkocht.
So what, er komen ook minder huizen te koop te staan omdat iedereen bang is geld te verliezen. Omdat er in Amerika een huizencrisis is geweest denken mensen meteen dat je 20 tot 25% onder de verkoopprijs kunt bieden zonder problemen. Feit is echter dat de huizenprijzen tot nu toe nauwelijks gedaald zijn
  maandag 29 december 2008 @ 21:57:49 #55
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64479803
quote:
Op maandag 29 december 2008 21:52 schreef Blik het volgende:

[..]

So what, er komen ook minder huizen te koop te staan omdat iedereen bang is geld te verliezen. Omdat er in Amerika een huizencrisis is geweest denken mensen meteen dat je 20 tot 25% onder de verkoopprijs vraagprijs kunt bieden zonder problemen. Feit is echter dat de huizenprijzen tot nu toe nauwelijks gedaald zijn
Het parool
quote:
De woningmarkt zakt in. De gemiddelde verkoopprijs van een woning is in een maand tijd met 5,34 procent gedaald.

In november werden dertig procent minder huizen verkocht dan in oktober, blijkt uit cijfers die het kadaster gisteren publiceerde.

Vergeleken met vorig jaar november komt de daling van het aantal woningtransacties op 35,7 procent. Ook worden huizen goedkoper. Waar in oktober gemiddeld 259.137 euro voor een huis werd neergeteld, is dat in november gedaald tot 245.292 euro.

De grootste daling doet zich voor onder vrijstaande woningen en hoekhuizen. De bij het kadaster geregistreerde koopsom daalt bij beide type woningen rond de 5,5 procent. Ook de prijs van appartementen staat onder druk.

De prijs van twee-onder-een-kap- en tussenwoningen weet zich nog redelijk te handhaven, maar bij appartementen gaat de koopsom ook duidelijk bergafwaarts. De lagere verkoopprijzen geven aan dat de woningmarkt in een diep dal verkeert.
Waarom zou je het niet doen, als je op een koopje jaagt?
pi_64480009
In het segment waarin ik zoek, valt het geloof ik allemaal nog mee/tegen met de prijsdalingen, huizen staan wat langer te koop, maar de echte toppers zijn ook binnen 2 weken weg.We zijn starters, dus de meeste huizen komen vrij omdat mensen doorverhuizen...

Voor ons heeft dit nog geen nadelen gehad, want wij hebben ook rustig de tijd kunnen nemen om keuringen te doen, nog eens na te denken, zonder het gehijg van andere gegadigden in onze nek.
  maandag 29 december 2008 @ 22:54:03 #58
62913 Blik
The one and Only!
pi_64482282
In Utrecht was er in november gewoon nog een stijging van 1%. Er zullen idd wel regio's zijn waar het minder goed gaat. Maar in het drukke starterssegment tot 300.000 zullen er nauwelijks klappen vallen.

en in welk segment valt het huis van TS? Juist...
  maandag 29 december 2008 @ 23:42:24 #59
163231 Dentiwan
Denk aan je tanden !
pi_64484234
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 21:45 schreef studiostevus het volgende:

[..]

[..]

Als of jij de enige bent aan wie hij het kan verkopen.
De zwarte wolf komt eraan !
  dinsdag 30 december 2008 @ 08:59:58 #60
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_64490348
TS vergeet ook nog iets anders... de zogenaamde gun factor. Ik kan mij voorstellen dat je door je onrealistische bod ( volgens verkoper) je je eigen glazen al direct van een barst hebt voorzien. Door je tweede bod nog steeds niet realitisch te maken zijn ze definitief in elkaar geflikkerd.

Als ik niet op de verkoop schopstoel zou zitten, veel tijd en moeite in mijn huis had gestopt de afgelopen jaren en iemand als jij komt voorbij, dan kon je het heen en weer krijgen. Omdat "men" zegt dat de markt is gedaald meen je een veel te laag bod uit te moeten brengen. Vervolgens kijk je raar op als men niet reageert en gaat redenen aandragen waarom de verkoper juist blij met je moet zijn.

Zoals al eerder aangegeven, er is geen standaard strategie, en wat je hebt gemist is de realiteit van arrogantie en trots...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_64491086
quote:
TS vergeet ook nog iets anders... de zogenaamde gun factor. Ik kan mij voorstellen dat je door je onrealistische bod ( volgens verkoper) je je eigen glazen al direct van een barst hebt voorzien. Door je tweede bod nog steeds niet realitisch te maken zijn ze definitief in elkaar geflikkerd.
Niet helemaal denk ik. Ik weet bijvoorbeeld dat er al eerder op het huis is geboden, ook voor een lage prijs. De toenmalige bieder (een projectontwikkelaar) heeft hem toen niet gekregen. De lage bieding is ook bevestigd door 2 semi-onafhankelijke experts die mee zijn geweest het huis te bekijken.

Daarnaast is het pand ook al eens 'onder voorbehoud verkocht geweest' (waarschijnlijk voor een prijs rond de verkoopprijs), en heeft de verkoper al 10% van de verkoopsom geincasseerd omdat die koop niet doorging. Dit heeft de verkoper zelf aangegeven.

Dus ja, de gun-factor speelt kan een rol spelen, maar hij heeft al eerder dit soort biedingen voorbij zien komen, dus volledig out of the blue is het ook weer niet. Aan de andere kant heeft hij een paar maanden geleden al eens het juiste bedrag ervoor gevangen, dus hij denkt dat er nog steeds iemand moet rondlopen die dat bedrag er weer voor over heeft. (dit was voor de kredietkrisis overigens)
  dinsdag 30 december 2008 @ 09:56:10 #62
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64491132
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 09:53 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Niet helemaal denk ik. Ik weet bijvoorbeeld dat er al eerder op het huis is geboden, ook voor een lage prijs. De toenmalige bieder (een projectontwikkelaar) heeft hem toen niet gekregen. De lage bieding is ook bevestigd door 2 semi-onafhankelijke experts die mee zijn geweest het huis te bekijken.

Daarnaast is het pand ook al eens 'onder voorbehoud verkocht geweest' (waarschijnlijk voor een prijs rond de verkoopprijs), en heeft de verkoper al 10% van de verkoopsom geincasseerd omdat die koop niet doorging. Dit heeft de verkoper zelf aangegeven.

Dus ja, de gun-factor speelt kan een rol spelen, maar hij heeft al eerder dit soort biedingen voorbij zien komen, dus volledig out of the blue is het ook weer niet. Aan de andere kant heeft hij een paar maanden geleden al eens het juiste bedrag ervoor gevangen, dus hij denkt dat er nog steeds iemand moet rondlopen die dat bedrag er weer voor over heeft. (dit was voor de kredietkrisis overigens)
Je weet dus schijnbaar toch best veel over de beste man. Dat soort dingen moeten je allemaal gebruiken bij het bepalen van je strategie en eerste bod.
pi_64491218
quote:
In november werden dertig procent minder huizen verkocht dan in oktober, blijkt uit cijfers die het kadaster gisteren publiceerde.
Serieus, als koper zou je bijzonder onverstandig (ook wel bekend onder de noemer 'dom') zijn als je in deze tijd plompverloren een vraagprijs voor een woning gaat betalen. Tenzij je het huis per se wilt hebben en weet dat je waardeverlies kan absorberen.

Punt is nou eenmaal dat - zonder eigen geld in te brengen - je met een nieuw huis altijd een te hoge hypotheek hebt. Als je dan ook nog eens kunt voorzien dat je huis op de korte termijn minder waard wordt krijg je sowieso een probleem met de hypotheekverstrekker - aangezien die dit ook kan voorzien, plus met jezelf. Niemand vind het fijn iets te kopen wat direct minder waard wordt na aankoop - helemaal niet als het vastgoed is (en niet 'n auto, waarbij 't hoort).

30% minder verkopen is immens, de woningmarkt zal dus erg snel verzadigd raken en de prijzen zullen wat dalen. De vraag valt dan wel niet geheel weg, maar je kunt wel willen kopen - zonder hypotheek gaat dat toch niet gebeuren. En dat is momenteel het lot van starters: goedkope, doch onkoopbare starterswoningen

Enfin, het blijft koffiedik kijken, maar laat je niet gek maken door een verkopende partij die zich blind staart op een eigen verzonnen vraagprijs - als ze het dan niet willen verkopen, dan toch niet?
pi_64520479
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:00 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Enfin, het blijft koffiedik kijken, maar laat je niet gek maken door een verkopende partij die zich blind staart op een eigen verzonnen vraagprijs - als ze het dan niet willen verkopen, dan toch niet?
Yep.... Ik ga dus nog maar wat alternatieven bekijken...

Nog een factor die het geheel compliceerd maakt...
Ik bepaal de waarde van een woning met mijn eigen portomonnee:
koopprijs = waarde van opgeknapte woning - verbouwingskosten

Verbouwingskosten kunnen natuurlijk mee en tegen vallen (op basis van 2 experts heb ik een schatting laten maken)
  woensdag 31 december 2008 @ 01:42:30 #65
36431 bleiblei
pi_64521723
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:59 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Yep.... Ik ga dus nog maar wat alternatieven bekijken...

Nog een factor die het geheel compliceerd maakt...
Ik bepaal de waarde van een woning met mijn eigen portomonnee:
koopprijs = waarde van opgeknapte woning - verbouwingskosten

Verbouwingskosten kunnen natuurlijk mee en tegen vallen (op basis van 2 experts heb ik een schatting laten maken)
Dat is dus fout .
Als je een huis graag wil, moet je de waarde van een huis bepalen aan de hand van wat JIJ het waard vindt. Als dat meer is dan wat je portomonnee trekt, is het een kwestie van "nee heb je, ja kun je krijgen".
Maar dan moet je wel bij een "nee" zeggen "okee! nice try maar ik kijk verder".

Waarde bepalen aan de hand van je portomonee is namelijk best leuk, maar het helpt niet echt. Of naja, voor je wensenlijst wel, maar voor het uiteindelijke resultaat niet .
pi_64526007
Ik bepaal hoeveel IK het waard vind door te kijken of ik ergens anders iets beter zou kunnen krijgen.

Ik bepaal de waarde dus aan de hand van de (potentieeel) beschikbare alternatieven. De prijs is alleen aantrekkelijk als er geen beter alternatief is of kan zijn. Aangezien dit een opknapper is, moeten daar de verbouwingskosten afgetrokken worden.
pi_64526116
quote:
Op woensdag 31 december 2008 11:08 schreef studiostevus het volgende:
Ik bepaal hoeveel IK het waard vind door te kijken of ik ergens anders iets beter zou kunnen krijgen.

Ik bepaal de waarde dus aan de hand van de (potentieeel) beschikbare alternatieven. De prijs is alleen aantrekkelijk als er geen beter alternatief is of kan zijn. Aangezien dit een opknapper is, moeten daar de verbouwingskosten afgetrokken worden.
Says who
pi_64526628
Says my wallet.

Dat is wat IK het waard vind...
pi_64526715
quote:
Op woensdag 31 december 2008 11:29 schreef studiostevus het volgende:
Says my wallet.

Helemaal mee eens...
***Levi was here***
  woensdag 31 december 2008 @ 11:57:15 #70
36431 bleiblei
pi_64527612
quote:
Says my wallet.

Welkom in de real world. Wat je wallet kan handlen zal niet vaak genoeg zijn om je oogjes te bevredigen.
Dan is dit huis een harde leerschool voor je. Wat jouw wallet het waard vindt is een stuk lager dan een acceptabele prijs. Kortom, ken je niet betalen dus ga maar snel een huis zoeken wat wel past bij de inhoud van je wallet .

OF je moet de gok willen nemen die Levi neemt op het huis waar ze een oog op hebben. Die gok heeft echter *denk ik* in jouw geval een bijzonder laag slagingspercentage. Qua onderhandelingen ben je iig. uitgehandeld. Je kan op dit huis voorlopig geen bod meer doen waarmee je je wallet tevreden stelt.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:01:57 #71
36431 bleiblei
pi_64527775
Wat ik overigens een huis waard vind bepaal ik aan de hand van grootte, staat van onderhoud, locatie, sfeer, etc.. Niet aan de inhoud van mijn portomonnee. Om een rare reden ben ik daardoor best goed in staat om dik overprijsde huizen er snel uit te pikken en de waarde van mijn flat nauwkeuriger in te schatten dan mijn verkopende makelaar.

Dit zou echter absoluut niet het geval zijn als ik vanuit mijn portomonnee dacht. Want die staat 100% los van de waarde van een huis (of auto, of televisie, of doos Lego).
  woensdag 31 december 2008 @ 12:04:02 #72
62913 Blik
The one and Only!
pi_64527846
quote:
Says my wallet.

Helaas is er een groot verschil tussen wat jij het waard vind en wat de mening van de markt is. Je kunt niet verwachten dat je bod serieus genomen wordt als je 20% onder de vraagprijs gaat bieden.
pi_64528172
@Bleiblei

Dan moet je maar eens patent aanvragen op die magische rekenmachine die je zonder te kijken naar alternatieven (=markt) een prijsschatting oplevert die je kan hardmaken om in de onderhandeling de prijs omlaag te krijgen.

Grootte = x * m2 prijs (vergelijkend met andere woningen in de buurt)

Staat van onderhoud = er moet nog x bedrag aan verbouwing/verbetering in gestoken worden

Locatie = Twee manieren:
1. hoe doen andere huizen het in de buurt, populariteit, vraag/aanbod (is dus wederom kijken naar alternatieven)
2. hoe praktisch is het in jouw persoonlijke situatie (waar een verkoper maling aan heeft. Jammer voor jou als je aan de andere kant van de stad woont, daar wordt het huis niet goedkoper door)

Sfeer = Niet objectief te vertalen naar prijs

In de real world heb je een beperkt aantal objectieve maatstaven (zoals prijzen in de omgeving, m2 prijzen, en verbouwingskosten). Voor de rest is het heel persoonlijk, en een verkoper neemt dit wel mee in zijn vraagprijs, maar je kan niet met hem beargumenteren dat de prijs omlaag moet omdat jij PERSOONLIJK de waarde van sfeer anders inschat.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:24:02 #74
36431 bleiblei
pi_64528509
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:12 schreef studiostevus het volgende:
@Bleiblei

Dan moet je maar eens patent aanvragen op die magische rekenmachine die je zonder te kijken naar alternatieven (=markt) een prijsschatting oplevert die je kan hardmaken om in de onderhandeling de prijs omlaag te krijgen.

Grootte = x * m2 prijs (vergelijkend met andere woningen in de buurt)

Staat van onderhoud = er moet nog x bedrag aan verbouwing/verbetering in gestoken worden

Locatie = Twee manieren:
1. hoe doen andere huizen het in de buurt, populariteit, vraag/aanbod (is dus wederom kijken naar alternatieven)
2. hoe praktisch is het in jouw persoonlijke situatie (waar een verkoper maling aan heeft. Jammer voor jou als je aan de andere kant van de stad woont, daar wordt het huis niet goedkoper door)

Sfeer = Niet objectief te vertalen naar prijs

In de real world heb je een beperkt aantal objectieve maatstaven (zoals prijzen in de omgeving, m2 prijzen, en verbouwingskosten). Voor de rest is het heel persoonlijk, en een verkoper neemt dit wel mee in zijn vraagprijs, maar je kan niet met hem beargumenteren dat de prijs omlaag moet omdat jij PERSOONLIJK de waarde van sfeer anders inschat.
Tuurlijk zijn schattingen ook gebaseerd op alternatieven in de markt.
Maar is het huis waar je een oog op hebt zo excessief duur vergeleken met lokale alternatieven?
Overigens is sfeer toch wel te vertalen naar een prijs. Bijv. een jaren 30 of ouder huis is niet perongeluk een stuk duurder dan een huis uit de jaren 70-80 .

Maar het gaat om dit huis in jouw geval.
Is dat huis vergeleken met de buurt duur of vergeleken met je portomonnee duur?
Jij zegt 10 keer, je portomonnee. Of zie ik dat verkeerd?
  woensdag 31 december 2008 @ 12:27:45 #75
36431 bleiblei
pi_64528634
In principe is dit hele geval vrij helder namelijk.
Jij verwacht dat de prijs een stuk lager is dan de vraagprijs, gebaseerd op 10 factoren waar je als koper niets mee te maken hebt. Sterker nog, als koper zou je er zelfs uit kunnen halen dat de verkoper tijd zat heeft. Niet echt een handig iets als je een scherpe prijs tbv. je portomonnee probeert te bedingen.

Dan is er nog een 11de punt, en dat is onderhoud van het pand. Ik weet de statistieken van het huis & alternatieven in de buurt niet. Dus ik doe geen uitspraak over wat wel een nette prijs is. Maar het zou best kunnen zijn dat de matige staat van onderhoud al meegenomen is in de vraagprijs.

Je hebt 2 biedingen gedaan van een take-it-or-leave-it niveau.
Sowieso is het slim om dat soort biedingen 1 keer te doen, want de 2de keer weet de verkoper zelf ook wel dat hij nu diegene met de touwtjes in handen is. Kortom, misgegokt, verder kijken en misschien belt de makelaar over een paar maanden op of je nog geinteresseerd bent als de verkoper het WEL benauwd krijgt .

Dat is een conclusie die al vele malen zijn geroepen in dit topic. De vraag is. Heb je er wat aan? Ga je er wat mee doen?

Zo nee, wat wil je dan bereiken met dit topic .
pi_64529216
Klopt.. op dit moment trek ik de volgende conclusies:
1. Het huis is, kijkend naar de prijs waarvoo hij het wil verkopen (die is dus al minder dan de vraagprijs), in mijn ogen, niet overpriced in vergelijking met de buurt, en de opknapkosten. Dat is dus ook de reden waarom ik twijfel. Ik denk dat het geen slechte deal is, ook al ga ik omhoog.

2. Aangezien >30% van de totale kosten uit verbouwingskosten zullen bestaan, is het risiko vrij groot (je weet nooit of het allemaal volgens plan zal gaan, ook al heb je veiligheidsmarges in je schattingen)

3. Achteraf gezien heb ik te opportunistisch geboden (te laag)

Het huidige dilemma is tweeledig:
-Als ik (veel) verder omhoog zou gaan, krijg ik weinig van de verkoopprijs af (dat is dus de prijs die hij ervoor wil hebben). Niet goed voor eer/geweten (en ja, dat is een irrationeel argument).
-Als de verbouwingskosten tegenvallen, wordt het wel overpriced, en zou het kunnen zijn dat ik het over enkele jaren met verlies moet verkopen.

Ik moet nu mijn strategie overdenken, en wellicht wel inbinden en significant richting de verkoopprijs gaan (die ligt dus al lager dan de verlaagde vraagprijs). De andere optie is dat ik inderdaad afwacht en verder zoek naar alternatieven.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:54:42 #77
62913 Blik
The one and Only!
pi_64529650
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:42 schreef studiostevus het volgende:

2. Aangezien >30% van de totale kosten uit verbouwingskosten zullen bestaan, is het risiko vrij groot (je weet nooit of het allemaal volgens plan zal gaan, ook al heb je veiligheidsmarges in je schattingen)

Hier ga je gewoon de mist in. Je zegt zelf al dat het huis redelijk geprijst is ondanks het achterstallig onderhoud. Je kunt dan niet verwachten dat de verkoper jouw verbouwingskosten ook nog eens gaat financieren door een veel lagere verkoopprijs te accepteren
pi_64529956
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:54 schreef Blik het volgende:

[..]

Hier ga je gewoon de mist in. Je zegt zelf al dat het huis redelijk geprijst is ondanks het achterstallig onderhoud. Je kunt dan niet verwachten dat de verkoper jouw verbouwingskosten ook nog eens gaat financieren door een veel lagere verkoopprijs te accepteren
Luistert... proberen kan altijd. Alleen moet hij wel accepteren dat de makelaar niet reageert op zijn biedingen.

Laatste overigens wat TS moet doen is nu telkens de makelaar bellen met een iets hoger bod. Dan gooi je ontzettend je eigen ramen in. TS kan beter nu zich ff een aantal weken terugtrekken uit de onderhandelingen en stilletjes hopen dat het niet ondertussen verkocht wordt.
***Levi was here***
pi_64530808
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:04 schreef Levitation het volgende:

[..]

Luistert... proberen kan altijd. Alleen moet hij wel accepteren dat de makelaar niet reageert op zijn biedingen.

Laatste overigens wat TS moet doen is nu telkens de makelaar bellen met een iets hoger bod. Dan gooi je ontzettend je eigen ramen in.
Precies. Ik heb het geprobeerd, en helaas geen resultaat. Misschien zou ik het de volgende keer anders doen, maar dat is achteraf praten.

quote:
TS kan beter nu zich ff een aantal weken terugtrekken uit de onderhandelingen en stilletjes hopen dat het niet ondertussen verkocht wordt.
Wellicht neem ik half januari weer contact op (laatste contact was rond 15 dec).
Ik denk overigens dat de enige uitweg is om een zeer realistisch bod te doen. Op het moment dat ik er nog steeds ver vanaf blijf, zal hij mij a) minder serieus nemen b) verwachten dat er nog meer in het vat zit.

En dan nog zal hij denken dat ik niks anders kan vinden, en wellicht daar zijn voordeel uit willen halen. Zoals eerder opgemerkt is dat overigens een strategie die past bij "ik wil het heel graag hebben, en het hoeft niet voor een dubbeltje op de eerste rang".
  woensdag 31 december 2008 @ 14:34:50 #80
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64532961
Binnen hoeveel jaar wil je - even gerekend uitgaande van de rustige situatie van een jaar terug - je verbouwing en kk eruit hebben?
pi_64535601
5 jaar ong.
  woensdag 31 december 2008 @ 16:40:24 #82
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64537335
En in de huidige situatie?
pi_64537452
Onafhankelijk van de situatie op de markt, denk ik dat wij over 5 jaar verhuizen (ivm cariere, buitenland, etc)
  woensdag 31 december 2008 @ 16:47:46 #84
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64537634
Ah, okee. Ik bedoelde dan ook meer wat lijkt je een redelijke termijn waarop je de kk en verbouwing terug verdiend denkt te hebben. Niet wat je graag wil. Mijn fout. Daar zit vaak veel verschil in. Kosten koper alleen al zal vaak al vijf jaar duren...
pi_64537913
Nou ja... de bedoeling is dat de kosten van de verbouwing de waarde van het pand direct verhogen. Mijn berekening is nu gebaseerd op:
1. Wat kosten huizen in de buurt, die een goede/zeer goede staat gerenoveerd zijn
2. Wat zijn de kosten voor verbouwing
3. Koopprijs nu

In feite is 3 de meest zekere factor, en zou je kunnen zeggen dat in 1 en 2 een veel grotere factor is. Stel je bijvoorbeeld voor dat ik nu 10k naar beneden onderhandel. Dan is dat mooi, maar als er tijdens de bouw een tegenvaller van 10% is, dan is die 10k al tenietgendaan.

Het kan dus mee en tegenvallen met de verbouwing...
De kosten koper zal door de 'marktprijzen' terugverdient moeten worden in 5 jaar.
  woensdag 31 december 2008 @ 17:14:30 #86
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64538639
Maar denk je echt 100% van de verbouwingskosten terug te verdienen? Een nieuwe keuken alleen levert maar gemiddeld 50% meerwaarde op... En dan heb je nog mazzel dat de koper precies die keuken wil.
pi_64539040
quote:
Op woensdag 31 december 2008 16:54 schreef studiostevus het volgende:
Nou ja... de bedoeling is dat de kosten van de verbouwing de waarde van het pand direct verhogen.
Nou, ten eerste verdien je een hoop verbouwingskosten nooit terug. Een hoop smaak gevoelige dingen willen nieuwe bewoners toch weer anders. Dus als je een dure badkamer/keuken inbouwt, leuk voor jou, maar dat is het eerste wat nieuwe bewoners eruit slopen (althans dit was pre-kredietcrisis de norm, misschien dat mensen nu tevreden zijn met wat erin zit).

De type verbouwing waar je het meeste voor terug ziet zijn structurele bouwtechnische verbeteringen, b.v. nieuw constructievloer (en dan praat ik niet over laminaat, of parket, maar over b.v. betonvloer of nieuwe vloerbalken), isolatie, gevels, daken. Dus dingen die niet echt aan smaak onderhevig zijn. Er zijn b.v. maar weinig mensen die zwarte dakpannen gaan vervangen door rode omdat ze die mooier vinden.

Ten tweede valt verbouwen qua kosten altijd tegen. Doe maar gerust de verwachte kosten maal 2 + 10%. Als je het zelf gaat doen zul je verbaasd staan wat vooral al dat kleine spul bij elkaar kost (ja grote zaken had je wel rekening gehouden maar niet met al die schroeven, hoekankers, folies, lijm, etc. etc. Je hebt er altijd meer van nodig dan gedacht en het wordt altijd duurder). Als je dingen uitbesteed zijn de offertes altijd duurder dan gedacht want (1) ze offereren altijd een minimum van 1 werkdag , (2) ze rekenen een flinke risico opslag en (3) goede vakmensen hebben (hadden?) het razend druk, dus voor jou 10 anderen, en jij denkt dat jouw verbouwingsklus van 10.000 heel wat is, maar dit blaas je er met 2 vakmensen in amper 2 weken doorheen en dan alleen aan arbeidsloon.
pi_64553555
quote:
Nou, ten eerste verdien je een hoop verbouwingskosten nooit terug.
Klopt helemaal, als je kijkt naar een pand waarin je bijv. een nieuwe keuken zet. 80% van de kopers zet ondanks een prima keuken, er een nieuwe in. Stel je hebt een pand van 300k, en je doet daar een nieuwe keuken in voor 20k in, dan is het pand geen 320k waard.

De staat waarin het pand nu is, is meegerekend in de verkoopprijs. Misschien redeneer ik verkeerd (en correct me if I'm wrong) maar ik heb gekeken naar courant huizen in de markt, en er is 100k nodig om het pand in een dergelijke staat te brengen. De koopsom die ik zou willen betalen mag dus maximaal zijn

[waarde courant pand] - 100k

Dit lijkt een koopsom op te leveren die redelijk in de buurt ligt van de vraagprijs.
quote:
De type verbouwing waar je het meeste voor terug ziet zijn structurele bouwtechnische verbeteringen
Ik denk dat het huidige geval is van bouwtechnische verbetering en afwerking. Bijv volledige electra, CV aanleggen, muren verplaatsen (grotere kamers creeren, open keuken). Maar ook stucwerk, keuken en badkamer.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:48:16 #89
321059 bella87
...Be alert...
pi_87346358
Hallo,

Ook ik heb een vraag mbt onderhandelen bij het kopen van een huis. Het wordt ons eerste huis, vandaar dat we naar huizen kijken wat bij ons budget past.
Het huis wat we op het oog hebben is een tussenwoning in een woonwijk met ong 103m2. De vraagprijs is ¤128.000. Wat is een reeele bod om te beginnen? Het is wordt verkocht door een woningbouw en is hiervoor altijd verhuurd.
pi_87346475
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen zonder meer informatie.
pi_87347483
Inderdaad... 103m2 gaat hier weg voor zo'n 350k, dus we moeten wel wat meer weten over locatie, staat, etc etc.
Da gao nie nou!
pi_87349933
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:48 schreef bella87 het volgende:
Hallo,

Ook ik heb een vraag mbt onderhandelen bij het kopen van een huis. Het wordt ons eerste huis, vandaar dat we naar huizen kijken wat bij ons budget past.
Het huis wat we op het oog hebben is een tussenwoning in een woonwijk met ong 103m2. De vraagprijs is ¤128.000. Wat is een reeele bod om te beginnen? Het is wordt verkocht door een woningbouw en is hiervoor altijd verhuurd.
Begin met 1 en kijk hoever je komt met *kuch* zelf om je heen kijken *kuch* steeds een euro er boven op.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_87350064
Woningbouwcorporaties zetten woningen vaak (mijn ervaring) voor een zeer scherpe prijs in de markt, er moet vaak nog flink aan verbouwd worden om het naar je smaak te krijgen.

Gezien de zeer scherpe vraagprijs is onderhandelen vaak zeer lastig bij woningen aangeboden door woningcorporaties, het is vaak take it or leave it. Woningbouwcorporaties hebben vaak ook geen haast met het verkopen.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:53:34 #94
321059 bella87
...Be alert...
pi_87351175
Deze woning staat nu al een paar maanden in de verkoop. Het is een tussenwoning van 1978 die zich in een woonwijk bevindt. Verder moet er inderdaad veel aan gedaan worden, er is totaal niet geinvesteerd en verbouwd of iets dergelijks. Wij willen er sowieso een nieuwe keuken in laten zetten, de wc en de badkamer renoveren. Plus de vloeren moeten nog gelegd worden. Het huis heeft 3 slaapkamers, ruime zolder en een tuin van 65 m2. Dus eigenlijk een qua uiterlijk een gewone eengezinswoning. De ligging is wel erg mooi, vlak achter het huis bevindt zich een groene omgeving.
pi_87352447
Wat heb je er voor over? Dat is de belangrijkste vraag. Het is ook geen schande als je niet voor elke vijfhonderd euro wilt onderhandelen. Wat wel wijsheid is om genoeg huizen in dezelfde omgeving te bekijken, puur als referentie.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:54:49 #96
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87352612
Zonder het huis, de buurt en de stad te kennen kunnen wij je niet helpen.

De schattingsmethode die eerder gepost is, is wel okee...
- kijk naar aantal m2
- wat kosten vergelijkbare huizen in de buurt
- hoe goed is de locatie vergeleken met andere panden in de stad voor zo'n bedrag
- hoeveel kosten en uren werk zul je moeten maken om het op niveau te brengen van je 'comparables'

Bovenstaande in Excel onder elkaar zetten kan heel verhelderend zijn.

En verder persoonlijke overwegingen:
- hoeveel haast heb je, huizen gaan nu niet snel, als je niet op hete kolen zit dan kun je rustig wachten tot wat beters langs komt; velen verwachten dat de huizenmarkt niet opeens keihard gaat knallen
- ben je er 'verliefd' op, zou je serieus balen als het aan je neus voorbij gaat, en kan je het betalen, dan moet je misschien maar gewoon met de billen bloot en een bod gaan doen, begin dan maar op 90% van de vraagprijs, dan komt het altijd wel goed
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:00:18 #97
321059 bella87
...Be alert...
pi_87352735
Dat heb ik al gedaan.... heb ook al gegevens van het Kadaster opgevraagd, prijzen zijn erg verschillend, maar dat heeft er natuurlijk ook mee te maken omdat er al geinvesteerd is in de woning op het gebied van renovatie en verbouwen ed. Dan zitten er meestal al kunstof kozijnen enz in, maar op het huis wat wij op het oog hebben moeten eigenlijk de kozijnen ook veranderd worden...
pi_87357590
Dan niet. Verder kijken naar het volgende huis. Er staan genoeg huizen te koop.
pi_87358750
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:48 schreef bella87 het volgende:
Hallo,

Kun je daar niet beter een apart topic voor openen.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:58:04 #100
321059 bella87
...Be alert...
pi_87368810
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:46 schreef Sessy het volgende:

[..]

Kun je daar niet beter een apart topic voor openen.
Dat kan ik inderdaad ook doen. Ik dacht dit topic gaat ook mdt grote lonen over het kopen van een huis dus misschien kan ik mijn vraag wel hier stellen, maar bedankt voor de tip.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:03:19 #101
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87368943
Met een apart topic krijgt het meer aandacht idd.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')