abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64382916
Fijne kerst allemaal!

Graag advies/ervaringen bij de volgende situatie:

Huis gezien, zeer interessant, maar er moet veel aan gebeuren. EUR 15k aan directe kosten volgens de aankoopkeuring, maar EUR 100k om het helemaal tip-top te maken.

Originele vraagprijs rond de 3 ton (laten we zeggen 100%).
De huidige vraagprijs is 95% daarvan.
Bij de bezichtiging zei de makelaar dat hij het voor 90% zou verkopen.

In deze tijd hebben wij een low-ball proberen te spelen, en hebben we een eerste bod gedaan van 75% van de originele vraagprijs. Dit bod werd niet geaccepteerd, en er werd geen tegenbod gedaan. Niet getreurt, dachten wij, we doen na een paar dagen nog een bod. Dus wij hebben 80% van de originele prijs geboden. (15% onder de huidige vraagprijs, en 10% onder de prijs waarvoor hij het wil verkopen).

En wederom wilde de verkopend makelaar niet onderhandelen. Naar mijn gevoel heb ik duidelijk gemaakt dat er wat ons betreft best nog wel wat ruimte is, maar dat ik van hem verlang dat hij ook naar beneden gaat. Nu vraag ik mij af, bied ik echt onrealistisch laag, of word ik hier gepiepeld?
pi_64383035
De aanhouder wint!
pi_64383112
25% onder vraag prijs is ook niet serieus te nemen, zelfs in deze tijden niet... 15% is een goede marge daarintegen. Ik zou je ook niet serieus nemen als je denkt 75% van de vraagprijs te kunnen bieden als de makelaar al het minimum van 90% heeft aangegeven
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 26 december 2008 @ 19:59:08 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64383133
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:58 schreef existenz het volgende:
25% onder vraag prijs is ook niet serieus te nemen, zelfs in deze tijden niet... 15% is een goede marge daarintegen. Ik zou je ook niet serieus nemen als je denkt 75% van de vraagprijs te kunnen bieden als de makelaar al het minimum van 90% heeft aangegeven
De laatste weken nog naar de woningmarkt gekeken, toevallig?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_64383170
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Yup... En het blijft staan wat ik zeg. Niet iedereen MOET verkopen. Dat is de grote fout die iedereen maakt... Bovendien, wie zegt dat de vraagprijs niet al is bijgesteld op de huidige markt? Dan slaat die 75% nog steeds nergens op.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64383291
Ik zat net te bedenken, ik kan het ook anders opschrijven, met huidige vraagprijs als 100%.

Originele vraagprijs: 108%
Huidige vraagprijs: 100%
Prijs waarvoor hij het wil verkopen: 94%
Ons eerste bod: 81%
Ons huidige bod: 87%

Ik heb het gevoel dat beide partijen geen haast hebben... de verkoper heeft er geen kosten meer aan, en wij hebben (tijdelijk) goedkope huur....

Ik zit dus een beetje met mezelf in dubio, of ik nog een keer moet bieden, of proberen mijn poot stijf te houden en hem met een tegenbod laat komen (hij heeft gezegt geen tegenbod te doen)....
pi_64383410
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mensen hoeven niet te verkopen, zeker als hun huidige hypotheek op de 90% ligt , ze kunnen ook de woning van de markt halen.
pi_64383477
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:06 schreef studiostevus het volgende:
Ik zat net te bedenken, ik kan het ook anders opschrijven, met huidige vraagprijs als 100%.

Originele vraagprijs: 108%
Huidige vraagprijs: 100%
Prijs waarvoor hij het wil verkopen: 94%
Ons eerste bod: 81%
Ons huidige bod: 87%

Ik heb het gevoel dat beide partijen geen haast hebben... de verkoper heeft er geen kosten meer aan, en wij hebben (tijdelijk) goedkope huur....

Ik zit dus een beetje met mezelf in dubio, of ik nog een keer moet bieden, of proberen mijn poot stijf te houden en hem met een tegenbod laat komen (hij heeft gezegt geen tegenbod te doen)....
Ik heb ook bij de verkoop zo'n verkoper als jij gehad.

Ze boden 25% onder de vraagprijs, wij gingen er wel op in om te gaan bieden. Wij deden 2000 euro omlaag, zij 500 euro erbij. Kortom bieden gestaakt als niet serieus bod. Daarna heeft de makelaar van hun nog wel 10x met onze makelaar gebeld , van wat willen ze.

Week later is het voor zeer goed bod verkocht aan een ander.
pi_64383782
Probeer het eens anders te benaderen. Originele vraagprijs is 300.000. Huidige vraagprijs is 285.000. Makelaar wilt het voor 270.000 verkopen. Jou hoogste bod tot nu toe is 240.000. Hoe kan de makelaar jouw bod dan serieus noemen? Je zit nu wel erg ver onder de vraag prijs. Ik zal zeggen, doe de makelaar een eindbod. Als hij er niet op in gaat, dan kijk je verder.
pi_64383875
@ Darkerthanblack

Ik zie wat je bedoelt, en er zit wel wat in ja...
Ik zit nu 20k onder de prijs waarvoor de verkoper het kwijt wil. Mijn gedachte hierbij was, dat we hiermee de onderhandelingen zouden kunnen openen, en dat we dan in het midden (10k hoger) zouden kunnen uitkomen....
pi_64384145
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:30 schreef studiostevus het volgende:
@ Darkerthanblack

Ik zie wat je bedoelt, en er zit wel wat in ja...
Ik zit nu 20k onder de prijs waarvoor de verkoper het kwijt wil. Mijn gedachte hierbij was, dat we hiermee de onderhandelingen zouden kunnen openen, en dat we dan in het midden (10k hoger) zouden kunnen uitkomen....
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is. Mocht je ook andere goede onderhandelingsargumenten hebben, dan kan je dat natuurlijk ook aangeven. Het is voor een verkopende partij erg prettig als de overdracht op korte termijn kan plaats vinden. Mocht dit voor jou realiseerbaar zijn, dan kan je dit uiteraard ook aan de makelaar vertellen om dit argument door te geven te samen met je bod aan de verkopende partij. Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.
pi_64385498
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:44 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is.
Zat ik zelf ook aan te denken...
quote:
Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.
Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:
1. Hij heeft het huis lang (>10 jaar) verhuurd in het verleden, en het is al lang afbetaald volgens mij, dus hij heeft er geen lopende kosten meer aan.
2. Het huis staat al >6 maanden te koop.
3. Ik denk dat ik tijdens het bied-gesprek duidelijk heb gemaakt dat ik zijn 'verkoopprijs' niet kan/wil betalen, maar dat er wel nog ruimte is. Hier is hij duidelijk niet op ingegaan. Als 10k minder voor hem ook acceptabel zou zijn, zou ik -als verkoper- wel de onderhandeling aangegaan zijn.

Vooral dat laatste (het gevoel dat hij mij geeft tijdens onderhandeling) speelt bij mij.... aan de andere kant, kan dat natuurlijk ook een onderhandelingstaktiek zijn....
  vrijdag 26 december 2008 @ 21:55:26 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_64385687
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 21:45 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Zat ik zelf ook aan te denken...
[..]

Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:
1. Hij heeft het huis lang (>10 jaar) verhuurd in het verleden, en het is al lang afbetaald volgens mij, dus hij heeft er geen lopende kosten meer aan.
2. Het huis staat al >6 maanden te koop.
3. Ik denk dat ik tijdens het bied-gesprek duidelijk heb gemaakt dat ik zijn 'verkoopprijs' niet kan/wil betalen, maar dat er wel nog ruimte is. Hier is hij duidelijk niet op ingegaan. Als 10k minder voor hem ook acceptabel zou zijn, zou ik -als verkoper- wel de onderhandeling aangegaan zijn.

Vooral dat laatste (het gevoel dat hij mij geeft tijdens onderhandeling) speelt bij mij.... aan de andere kant, kan dat natuurlijk ook een onderhandelingstaktiek zijn....
Dat doet er toch allemaal niet toe?
die man heeft een verkoopprijs in zijn hoofd zitten, en of dat huis nu afbetaald is of niet.
Als ie geen haast heeft, dan is er voor hem geen reden om verder te zakken dan hij nodig vindt.
Ik vind de internetadviezen hier altijd wel grappig, want in de praktijk komt het er simpelweg op neer dat de verkoper:
a. Binnen x termijn van zijn huis af wil/moet zijn.
b. Een bedrag in zijn hoofd heeft waarvoor hij het wil verkopen.

Als ie haast krijgt en er af moet, zal ie wat naar beneden moeten met het bedrag in zijn hoofd. Maar als dat niet het geval is. Dan kan je gewoon kneiterhard de pot op met je wazige theorieen tot je een bod doet waar hij tevreden mee is .
  vrijdag 26 december 2008 @ 21:57:37 #14
36431 bleiblei
pi_64385726
Is simpelweg dus geen onderhandelingstechniek maar gewoon logisch nadenken.
Als ik bij de verkoop van mijn flat vorig jaar zo een figuur als jij aan de telefoon had gehad, had ik je vierkant uitgelachen. en de 2de keer nog harder gelachen omdat je aangegeven hebt (met 2 biedingen) dat je het huis graag wil hebben en TOCH nog een belachelijk laag bod in durft te zetten.

Overigens zeg ik belachelijk laag bod, omdat de verkoper er niet eens op in gaat. Dan is het in zijn ogen heel simpel een belachelijk laag bod. Hoe jij het wendt of keert .

Omdat je al een aantal boden hebt gedaan en je je onderhandelingspositie al verknalt hebt zou ik goed gaan bedenken wat je het huis waard vindt, die lui opbellen dat je max. bod x euro is. En als ze er niet op in gaan verder gaan zoeken. Meer mogelijkheden heb je gewoon niet meer.
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:03:10 #15
36431 bleiblei
pi_64385821
En niet te vergeten.... Huizen zijn er zat .

wij hebben overigens een vergelijkbaar iets geprobeerd. Een huis van 349.000 euro.
Huis met enorm veel potentie maar waar nu 2 oudjes in wonen. Wij vonden het 3ton waard. Hebben de verkopende makelaar op laten bellen en een bod van 300.000 euro gedaan en erbij verteld waarom die 349.000 te veel was (veel verbouwingskosten, vrij kleine tuin, buren ernaast hebben hun op en top opgeknapt huis verkocht voor 30K minder) en erbij vermeld dat het 300.000 euro was en nooit meer. Take it or leave it dus.

Naja, die mensen zeiden, okee, doen we niet. Wij hebben gezegd, okee, jullie feestje. En op dit moment (bijna een jaar later) staat dat huis nog te koop voor een verlaagde vraagprijs van 330.000 euro en hebben wij een veeeeeel mooier en toffer huis gekocht in een betere buurt voor 300.000 .

Mag ik trouwens nav. dit topic aannemen dat dat huis zonder bouwvergunning het niet geworden is?
pi_64386375
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 21:55 schreef bleiblei het volgende:

Ik vind de internetadviezen hier altijd wel grappig, want in de praktijk komt het er simpelweg op neer dat de verkoper:
a. Binnen x termijn van zijn huis af wil/moet zijn.
b. Een bedrag in zijn hoofd heeft waarvoor hij het wil verkopen.
Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:44:30 #17
36431 bleiblei
pi_64386829
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 22:25 schreef existenz het volgende:

[..]

Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?
Ja klopt .
Mijn fout... In dit topic gaat het idd. goed .
pi_64387825
TS, weet je hoelang het huis al te koop staat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64389276
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:49 schreef studiostevus het volgende:
En wederom wilde de verkopend makelaar niet onderhandelen.
Dat heet 'take it or leave it'.

Als jij niet wil betalen wat de verkoper wil hebben en de verkoper wil niet accepteren wat jij wil bieden, dan komt er geen deal. Klaar.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zaterdag 27 december 2008 @ 01:38:44 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_64391393
Het leuke is dat als jij weer terug komt met een bod je dus helemaal je glazen ingooit want dan wil je het idd te graag hebben om de verkoper te laten zakken. Als er op een eerste bod niet word gereageerd, dan is het zinvoller een goede stap omhoog te doen maar ook aan te geven dat het niet (heel veel) hoger gaat worden.

Wat jij doet is zeggen, tis te duur, maar wel steeds er wat bij doen. De verkoper ziet dan wel wanneer je echt stopt.. Waarom zou hij reageren, dat doe jij wel.

De opmerkingen die steeds terug komen over de markt is gezakt want iedereen roept dat DUS we gaan opeens veel lager bieden... Slaat nergens op, elk huis is anders, elke locatie is anders, elke staat van onderhoud is anders.

Als men hier gaat roepen dat de markt enornm aan het stijgen is, had jij dan nog steeds 25% eronder geboden??? Of juist 25% erover heen?

Er zijn geen standaard regels bij het bieden op een huis...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zondag 28 december 2008 @ 17:25:08 #21
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64435298
Wij hebben net onze flat verkocht. Met de vraagprijs waren we ook gezakt wegens de markt. We hadden echter wel een bodemprijs in ons hoofd. Die zelfs nog boven de minimale opbrengst lag. Daar zijn we met de koper al snel uitgekomen omdat hij niet zo'n belachelijk laag openingsbod deed. Zo hoog waren de lasten niet, zo dringend hoefden we het ook niet kwijt. Anders waren we ook niet gaan onderhandelen. Met zo'n laag bod geef je al snel aan niet veel te willen stijgen, en heeft de verkoper ook zo'n bodemprijs in zijn hoofd, dan gaat hij ook rekenen en kan je al snel je glazen ingooien. Tja, voor hetzelfde geld gaat hij er wel op in, maar meestal is dat risico te groot. Gewoon max 10k eronder als het langer te koop staat. Goed, misschien iets meer. Maar 35k is echt veel te laag.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_64435518
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:25 schreef gr8w8 het volgende:
Wij hebben net onze flat verkocht. Met de vraagprijs waren we ook gezakt wegens de markt. We hadden echter wel een bodemprijs in ons hoofd. Die zelfs nog boven de minimale opbrengst lag. Daar zijn we met de koper al snel uitgekomen omdat hij niet zo'n belachelijk laag openingsbod deed. Zo hoog waren de lasten niet, zo dringend hoefden we het ook niet kwijt. Anders waren we ook niet gaan onderhandelen. Met zo'n laag bod geef je al snel aan niet veel te willen stijgen, en heeft de verkoper ook zo'n bodemprijs in zijn hoofd, dan gaat hij ook rekenen en kan je al snel je glazen ingooien. Tja, voor hetzelfde geld gaat hij er wel op in, maar meestal is dat risico te groot. Gewoon max 10k eronder als het langer te koop staat. Goed, misschien iets meer. Maar 35k is echt veel te laag.
10k is soms misschien weinig gezien de prijs. Mij is verteld/geleerd: 15% van de vraagprijs is meestal de onderhandelingsmarge waarbinnen men wil onderhandelen over een bod.
pi_64436032
Hier exact hetzelfde gehad, uiteindelijk het huis ook niet gekocht. Is blijven hangen op 3000 euro, maar ik wilde er geen cent meer bijdoen. Uiteindelijk hebben ze het toch verkocht (na meer dan een jaar) voor die 3000 euro meer overigens.

1e bod mag onrealistisch zijn, 2e moet je serieus zijn of niet bieden. Ik vind jouw 2e bod best serieus overkomen overigens. Het laat genoeg ruimte voor onderhandeling.

Persoonlijk zou ik hard-to-get spelen als koper nu, in deze markt. Zou ze bellen dat je geen nieuw bod doet en verder gaat kijken. Maybe komen ze je tegemoet, misschien niet. Maar niet getreurd, er zijn meer huizen.
pi_64436123
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:38 schreef klusfoobje het volgende:
Het leuke is dat als jij weer terug komt met een bod je dus helemaal je glazen ingooit want dan wil je het idd te graag hebben om de verkoper te laten zakken. Als er op een eerste bod niet word gereageerd, dan is het zinvoller een goede stap omhoog te doen maar ook aan te geven dat het niet (heel veel) hoger gaat worden.
Dat was hier ook. Huis van 235. Wij hadden 210 geboden (lekker laag, was bewust). Kwam een lachend antwoord op en nee ze zouden het NOOOOOOIT doen voor dat geld. 232.500 was echt de ondergrens. Toen heb ik lachend gezegd dat ze het dan lekker mochten houden. Nog geen 4 dagen later werd ik gebeld dat het voor 225 ook wel kon en dat ze het ons zo gunden

Uiteindelijk nog een bod gedaan van 223 maar daar viel toen ook niet over te praten. Heb mijn bod ingetrokken en onderwijl een heel ander huis gekocht van meer geld en minder noodzakelijk onderhoud
pi_64436288
Ik zou je eerste 2 biedingen ook niet serieus nemen. Onze vrienden hebben hun huis onlangs (2 weken geleden) in een week verkocht.. Ik denk dat alles < Euro 700k gewoon verkocht zal worden zonder al te veel problemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')