De laatste weken nog naar de woningmarkt gekeken, toevallig?quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:58 schreef existenz het volgende:
25% onder vraag prijs is ook niet serieus te nemen, zelfs in deze tijden niet... 15% is een goede marge daarintegen. Ik zou je ook niet serieus nemen als je denkt 75% van de vraagprijs te kunnen bieden als de makelaar al het minimum van 90% heeft aangegeven
Yup... En het blijft staan wat ik zeg. Niet iedereen MOET verkopen. Dat is de grote fout die iedereen maakt... Bovendien, wie zegt dat de vraagprijs niet al is bijgesteld op de huidige markt? Dan slaat die 75% nog steeds nergens op.quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De laatste weken nog naar de woningmarkt gekeken, toevallig?
Mensen hoeven niet te verkopen, zeker als hun huidige hypotheek op de 90% ligt , ze kunnen ook de woning van de markt halen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De laatste weken nog naar de woningmarkt gekeken, toevallig?
Ik heb ook bij de verkoop zo'n verkoper als jij gehad.quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:06 schreef studiostevus het volgende:
Ik zat net te bedenken, ik kan het ook anders opschrijven, met huidige vraagprijs als 100%.
Originele vraagprijs: 108%
Huidige vraagprijs: 100%
Prijs waarvoor hij het wil verkopen: 94%
Ons eerste bod: 81%
Ons huidige bod: 87%
Ik heb het gevoel dat beide partijen geen haast hebben... de verkoper heeft er geen kosten meer aan, en wij hebben (tijdelijk) goedkope huur....
Ik zit dus een beetje met mezelf in dubio, of ik nog een keer moet bieden, of proberen mijn poot stijf te houden en hem met een tegenbod laat komen (hij heeft gezegt geen tegenbod te doen)....
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is. Mocht je ook andere goede onderhandelingsargumenten hebben, dan kan je dat natuurlijk ook aangeven. Het is voor een verkopende partij erg prettig als de overdracht op korte termijn kan plaats vinden. Mocht dit voor jou realiseerbaar zijn, dan kan je dit uiteraard ook aan de makelaar vertellen om dit argument door te geven te samen met je bod aan de verkopende partij. Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:30 schreef studiostevus het volgende:
@ Darkerthanblack
Ik zie wat je bedoelt, en er zit wel wat in ja...
Ik zit nu 20k onder de prijs waarvoor de verkoper het kwijt wil. Mijn gedachte hierbij was, dat we hiermee de onderhandelingen zouden kunnen openen, en dat we dan in het midden (10k hoger) zouden kunnen uitkomen....
Zat ik zelf ook aan te denken...quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:44 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Dan doe je toch 10k op je huidige bod en geef aan dat dit een eindbod is.
Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:quote:Een snelle overdracht levert de verkopende partij al snel duizenden euro's op. Een dergelijke deal afblazen, zal hem zo maar 10k kunnen kosten.
Dat doet er toch allemaal niet toe?quote:Op vrijdag 26 december 2008 21:45 schreef studiostevus het volgende:
[..]
Zat ik zelf ook aan te denken...
[..]
Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik begin nu zelf wel te twijfelen daaraan:
1. Hij heeft het huis lang (>10 jaar) verhuurd in het verleden, en het is al lang afbetaald volgens mij, dus hij heeft er geen lopende kosten meer aan.
2. Het huis staat al >6 maanden te koop.
3. Ik denk dat ik tijdens het bied-gesprek duidelijk heb gemaakt dat ik zijn 'verkoopprijs' niet kan/wil betalen, maar dat er wel nog ruimte is. Hier is hij duidelijk niet op ingegaan. Als 10k minder voor hem ook acceptabel zou zijn, zou ik -als verkoper- wel de onderhandeling aangegaan zijn.
Vooral dat laatste (het gevoel dat hij mij geeft tijdens onderhandeling) speelt bij mij.... aan de andere kant, kan dat natuurlijk ook een onderhandelingstaktiek zijn....
Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?quote:Op vrijdag 26 december 2008 21:55 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind de internetadviezen hier altijd wel grappig, want in de praktijk komt het er simpelweg op neer dat de verkoper:
a. Binnen x termijn van zijn huis af wil/moet zijn.
b. Een bedrag in zijn hoofd heeft waarvoor hij het wil verkopen.
Ja kloptquote:Op vrijdag 26 december 2008 22:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Volgens mij zeggen we (incl jij) hier allemaal hetzelfde hoor?
Dat heet 'take it or leave it'.quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:49 schreef studiostevus het volgende:
En wederom wilde de verkopend makelaar niet onderhandelen.
10k is soms misschien weinig gezien de prijs. Mij is verteld/geleerd: 15% van de vraagprijs is meestal de onderhandelingsmarge waarbinnen men wil onderhandelen over een bod.quote:Op zondag 28 december 2008 17:25 schreef gr8w8 het volgende:
Wij hebben net onze flat verkocht. Met de vraagprijs waren we ook gezakt wegens de markt. We hadden echter wel een bodemprijs in ons hoofd. Die zelfs nog boven de minimale opbrengst lag. Daar zijn we met de koper al snel uitgekomen omdat hij niet zo'n belachelijk laag openingsbod deed. Zo hoog waren de lasten niet, zo dringend hoefden we het ook niet kwijt. Anders waren we ook niet gaan onderhandelen. Met zo'n laag bod geef je al snel aan niet veel te willen stijgen, en heeft de verkoper ook zo'n bodemprijs in zijn hoofd, dan gaat hij ook rekenen en kan je al snel je glazen ingooien. Tja, voor hetzelfde geld gaat hij er wel op in, maar meestal is dat risico te groot. Gewoon max 10k eronder als het langer te koop staat. Goed, misschien iets meer. Maar 35k is echt veel te laag.
Dat was hier ook. Huis van 235. Wij hadden 210 geboden (lekker laag, was bewust). Kwam een lachend antwoord op en nee ze zouden het NOOOOOOIT doen voor dat geld. 232.500 was echt de ondergrens. Toen heb ik lachend gezegd dat ze het dan lekker mochten houden. Nog geen 4 dagen later werd ik gebeld dat het voor 225 ook wel kon en dat ze het ons zo gundenquote:Op zaterdag 27 december 2008 01:38 schreef klusfoobje het volgende:
Het leuke is dat als jij weer terug komt met een bod je dus helemaal je glazen ingooit want dan wil je het idd te graag hebben om de verkoper te laten zakken. Als er op een eerste bod niet word gereageerd, dan is het zinvoller een goede stap omhoog te doen maar ook aan te geven dat het niet (heel veel) hoger gaat worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |