abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64355654
Ik mag *slik* zo'n 16000 euro terugbetalen aan de IB groep. Heb 2 1/2 jaar behoorlijk moeten lenen. Als het goed is gaan ze binnenkort beginnen met piepen dat ik moet gaan terugbetalen.

Inmiddels woon ik weer thuis, heb ik een leuke baan, geen topsalaris maar wel mogelijkheden. (+- 25500 euro bruto p/j) nou heb ik even zo'n draagkracht berekening gedaan... Moet ik ruim 200 per maand gaan betalen aan IBG... Kijk nu kan dat wel, geen probleem. Maar ben toch 23, woon thuis, wil hier heel graag weg (woon bij een familielid van 80 jaar.. heeft niet t eeuwige leven...) Ik heb nogal wat in t buitenland gezeten, weliswaar gewerkt, maar daar valt niet van te sparen, hier in NL half jaar onder contract gewerkt met een laag inkomen... Dus ik moet met bijna niks wat opbouwen. Mijn planning was om een jaar flink te sparen en dan zien dat ik een appartementje kan kopen.. Maar volgens mij ga ik door die IBgroep echt geen hypotheek kunnen krijgen, iig niet voldoende. En misschien maar beter ook, op een nettosalaris van 1500 200 aflossen is best was als je alleen woont en de rest allemaal zelf op moet hoesten.

Als ik wat jonger was, en ik had een wat meer zekere woonsituatie dan had ik eerst gewoon 3 jaar doorgewerkt en gelijk die lening afgelost.. maar ligt nu dus anders.
Lijkt mij handiger goedkope huurwoonruimte te vinden?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
pi_64355678
Je kan bij elke banksite toch een quick-hypotheek-scan doen, maar met de huidige omstandigheden zal 't wel een moeilijke zaak worden.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64355692
Volgens mij kun je bij de IB-groep je maandlasten laten verlagen. Hoe 't precies werkt weet ik niet, 'n soort van bezwaar maken dat je 't niet kunt ophoesten.

Ik zit overigens in 'n zelfde soort schuitje, alleen mag ik zo'n 100,- per maand gaan afbetalen.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64355731
Jouw studieschuld wordt niet meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek. Het is geen schuld die meetelt daarvoor.

Je moet er alleen zelf even rekening mee houden dat je dus die 200 euro per maand af moet lossen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64355744
kamertje huren voor 300 all-in, kun je per maand flink afbetalen. dan maar geen nieuwe tv of dik uitgaan (is tenminste mijn eigen plan). met een beetje gelukt ben je er dan vrij snel vanaf en kun je echt vrij gaan wonen.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_64355758
Met 16000 schuld kun je het als starter met jouw jaarsalaris wel schudden om te kopen. teigan: studieschuld telt wel degelijk mee....
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64355761
Beetje cheapass woning moet toch wel kunnen? Woon nu samen,maar vlak na mijn studie woonde ik gewoon in een huur appartement. Toen ik nog studeerde had ik wel meer te besteden, maar het was te doen. Een aantal van mijn vrienden heeft gewoon samen wat gezocht. Beetje voortzetten van je studententijd zeg maar.

Edit: existenz, sommige hypotheekverstrekkers doen er niet zo moeilijk over hoor. Rabo iig niet en ik betaal samen met mijn vriendin een flink bedrag terug. Ligt denk ik ook een beetje aan je toekomstperspectieven.
pi_64355767
Over een jaar zit ik precies in jouw situatie, dus ik lees even vol interesse mee.
Ja, ik generaliseer.
pi_64355836
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef existenz het volgende:
Met 16000 schuld kun je het als starter met jouw jaarsalaris wel schudden om te kopen. teigan: studieschuld telt wel degelijk mee....
ik heb al een paar keer zo'n adviesgesprek gehad, en er is echt nog nooit gevraagd naar onze studieschuld, ook al gaven wij aan dat die er zeker aanwezig is....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64355874
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef existenz het volgende:
Ter aanvulling. Een studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR. Echter wordt bij je hypotheekaanvraag ook gevraagd naar je maandelijkse verplichtingen. Aflossen van je studieschuld is gewoonweg een maandelijkse verplichting, en telt dus inderdaad wel degelijk mee.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:04:10 #11
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356001
Ben ik een simpele ziel als ik zeg dat ik niet snap hoe iemand in hemelsnaam aan een studieschuld van 16 rooie komt?

Goed, een vreselijke situatie daargelaten..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  donderdag 25 december 2008 @ 15:07:24 #12
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356062
Tien maanden universiteit * ¤ 540 * 5 jaar = ¤ 27.000,- (excl. woonlasten, studiemateriaal, etc). Dan kan je schuld dus hard oplopen.
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  donderdag 25 december 2008 @ 15:07:37 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64356064
quote:
Gevolgen studieschuld zijn slecht bekend

Studenten zijn zeer slecht op de hoogte van de financiële gevolgen van hun studieschuld, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Rentepercentages en terugbetaaltijd zijn nauwelijks bekend en ook weet vrijwel niemand wat een studieschuld straks betekent voor een hypotheekaanvraag. De IB-Groep zegt voldoende informatie aan te bieden maar erkent dat er weinig vraag naar is. ‘We overwegen om beginnende studenten een offerte aan te bieden.’

Van alle studenten met een studieschuld weet maar 13 procent hoeveel rente ze straks gaan betalen. 24 procent weet binnen welke periode ze moeten terugbetalen. Verder denkt bijna tachtig procent ten onrechte dat een studieschuld geregistreerd staat bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel en invloed heeft op de hoogte van de hypotheek die je kunt afsluiten. Het Nibud noemt de resultaten ‘zorgelijk’ en denkt dat financiële problemen bij jongeren voorkomen kunnen worden door het vergroten van ‘kennis op gebied van studieschulden, rentepercentages van leningen en noodzakelijke verzekeringen’.

Woordvoerder Thea Jonkman van de IB-Groep is niet héél verrast door de cijfers. ‘We hebben alle informatie beschikbaar, ook op onze website. Maar we weten dat studenten daar weinig interesse in hebben. Ze houden zich daar gewoon niet zo mee bezig.’ Ook de IB-Groep ziet dat volgens haar in toenemende mate als een probleem. ‘Met alle maatschappelijke onrust over woekerleningen groeit ook de druk op de IB-Groep om onze wettelijke informatieplicht wat actiever in te vullen.’

Volgens Jonkman denkt de IB-Groep daarbij aan een soort offerte waarin aankomende studenten precies voorgerekend krijgen wat de financiële consequenties zijn van de verschillende leenmogelijkheden. ‘Op korte termijn zal het daar echter niet van komen omdat onze systemen daar niet op zijn toegerust’, aldus Jonkman. ‘Maar onze website blijft een goede bron van informatie voor wie daar behoefte aan heeft.’

Studieschuldinfo in vogelvlucht:
- Iedereen met een studieschuld krijgt na het voltooien van de studie eerst een aanloopperiode van twee jaar waarin nog niet hoeft te worden afgelost (rente wordt al wel berekend).
- Daarna begint de aflossingsperiode die in principe 15 jaar duurt. Het aflossingsbedrag is inkomensafhankelijk en bedraagt minimaal ¤ 45,41 per maand.
- De rente is afhankelijk van het jaar van afstuderen. Voorbeeld: wie in 2007 afstudeerde, betaalt 4,17%, maar wie zijn bul in 2005 behaalde hoeft slechts 2,74% rente te betalen.
- Een studieschuld staat niet geregistreerd bij de BKR en is daarom ‘onzichtbaar’ voor de banken. Een studieschuld wordt daarom niet meegenomen bij de berekening van de maximale hypotheek. Er is een systeem in voorbereiding waarbij wel de betalingsachterstand wordt meegerekend, maar dat zal zeker niet eerder dan in 2010 worden ingevoerd.
Bron
The love you take is equal to the love you make.
pi_64356071
Bootje: half jaar langer doen over je studie dan normaal, en na de eerste 2 jaar niet meer bij kunnen werken door waardeloze meer-dan-fulltime stages die niet worden betaald... heb ook niet een standaard studie gedaan, in die branche is het qua stagevergoedingen totaal niet geregeld. Oh, en pappie en mammie wilden ook niet betalen (maar daar was de vergoeding die ik van de IB kreeg wel naar)
Maargoed, so be it. Dat het een klap geld is weet ik ook! Kan je lang of kort over zeiken, maar ik probeer liever een plan te trekken om gewoon een leven op te kunnen bouwen!
  donderdag 25 december 2008 @ 15:08:15 #15
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356074
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:07 schreef eNaSnI het volgende:
Tien maanden universiteit * ¤ 540 * 5 jaar = ¤ 27.000,- (excl. woonlasten, studiemateriaal, etc). Dan kan je schuld dus hard oplopen.
tja, waarom je studie dan afbreken.... ga dan door..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356078
-Laat maar- dubbel
pi_64356084
Je studieschuld telt niet mee voor een hypotheek. Elke hypotheekadviseur kan je dat vertellen.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:10:17 #18
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356110
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:08 schreef DixieChick het volgende:
Bootje: half jaar langer doen over je studie dan normaal, en na de eerste 2 jaar niet meer bij kunnen werken door waardeloze meer-dan-fulltime stages die niet worden betaald... heb ook niet een standaard studie gedaan, in die branche is het qua stagevergoedingen totaal niet geregeld. Oh, en pappie en mammie wilden ook niet betalen (maar daar was de vergoeding die ik van de IB kreeg wel naar)
Maargoed, so be it. Dat het een klap geld is weet ik ook! Kan je lang of kort over zeiken, maar ik probeer liever een plan te trekken om gewoon een leven op te kunnen bouwen!
Een foute studie kiezen zonder toekomstperspectief is natuurlijik een eigen fout. Daarnaast zit ik ook in 5HBO nu, alleen bouw ik geen schuld op. Ik werk me de touwtiefus, en heb dus mooi de schaapjes voorlopig op het droge. Mijn "studieschuld" zal ook wel aanzienlijk zijn, maar die wordt kwijtgescholden na het behalen van je diploma. Goede investering dunkt mij..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356125
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:08 schreef sociologist het volgende:
Je studieschuld telt niet mee voor een hypotheek. Elke hypotheekadviseur kan je dat vertellen.
Wel degelijk, vanwege de vaste maandelijkse lasten.... Hier wordt gewoon naar gevraagd en achterhouden van je studieschuld kan verstrekkende gevolgen hebben. Hij wordt alleen meteen niet meegenomen bij je maximale hypotheek berekening.

En hypotheekadviseurs zijn net zo smerig als auto handelaren... Die moeten ook gewoon verkopen.. Beide spreken nooit de waarheid.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:12:47 #20
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356148
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:10 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Een foute studie kiezen zonder toekomstperspectief is natuurlijik een eigen fout. Daarnaast zit ik ook in 5HBO nu, alleen bouw ik geen schuld op. Ik werk me de touwtiefus, en heb dus mooi de schaapjes voorlopig op het droge. Mijn "studieschuld" zal ook wel aanzienlijk zijn, maar die wordt kwijtgescholden na het behalen van je diploma. Goede investering dunkt mij..
Een deel wordt na het behalen van je diploma omgezet in een gift en optioneel heb je nog een deel dat je studieschuld gaat vormen.
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_64356152
Ik ben trouwens nooit de 'typische-student' geweest die maar loopt te feesten en voor de rest zn kop in t zand steekt, maar ook ik vind de info voorziening van de IB groep wáardeloos. Leuke website ja, maar zo onoverzichtelijk als de pest, duidelijkheid, hó maar. En idd 0,0 info als je begint met studeren. Dan had ik nog een x extra nagedacht.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:14:26 #22
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356171
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:11 schreef existenz het volgende:

[..]

Wel degelijk, vanwege de vaste maandelijkse lasten.... Hier wordt gewoon naar gevraagd en achterhouden van je studieschuld kan verstrekkende gevolgen hebben. Hij wordt alleen meteen niet meegenomen bij je maximale hypotheek berekening.

En hypotheekadviseurs zijn net zo smerig als auto handelaren... Die moeten ook gewoon verkopen.. Beide spreken nooit de waarheid.
Het telt niet mee als dat het niet geregistreerd is bij BKR, maar uiteraard moet er wel betaald worden. Simpel sommetje van netto inkomsten minus vaste maandlasten (verzekeringen, studieschuld, etc.) bepaalt welk hypotheekbedrag haalbaar is.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:15:18 #23
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356187
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:12 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Een deel wordt na het behalen van je diploma omgezet in een gift en optioneel heb je nog een deel dat je studieschuld gaat vormen.
Alleen als je extra gaat lenen. Als je als een goede student nog ff een bijbaantje zoekt, moet het met gemak te doen zijn zonder lenen..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356207
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:10 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Ik heb ook zeker niet alleen op m'n reet in een cafe bier zitten zuipen. En een hopeloze studie heb ik ook niet gedaan! Heb eigenlijk niet zo heel veel zin om hier mijn hele motivatie voor die studie neer te zetten want daar gaat t helemaal niet meer over.
Ik zou zeggen, jij bent goed bezig joh, wees er trots op.

Maar mijn situatie nu is anders en ik zal t moeten doen met hoe t er hier voor staat! Kan wel achteraf gaan zitten mekkeren maar daar wordt t niet anders van!
Als je trouwens langer dan de standaardtijd over je studie doet heb je geen recht meer op financiering, dan mag je nog wel lenen, maar dat moet je altijd weer terugbetalen. Alleen de periode waarin je recht hebt op stufi wordt je kwijtgescholden bij t behalen van je diploma.
pi_64356236
tvp
Vincent zag het koren
Einstein het getal
Zeppelin de Zeppelin
En Johan zag de bal
  donderdag 25 december 2008 @ 15:21:53 #26
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356278
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:16 schreef DixieChick het volgende:

[..]

Ik heb ook zeker niet alleen op m'n reet in een cafe bier zitten zuipen. En een hopeloze studie heb ik ook niet gedaan! Heb eigenlijk niet zo heel veel zin om hier mijn hele motivatie voor die studie neer te zetten want daar gaat t helemaal niet meer over.
Ik zou zeggen, jij bent goed bezig joh, wees er trots op.

Maar mijn situatie nu is anders en ik zal t moeten doen met hoe t er hier voor staat! Kan wel achteraf gaan zitten mekkeren maar daar wordt t niet anders van!
Als je trouwens langer dan de standaardtijd over je studie doet heb je geen recht meer op financiering, dan mag je nog wel lenen, maar dat moet je altijd weer terugbetalen. Alleen de periode waarin je recht hebt op stufi wordt je kwijtgescholden bij t behalen van je diploma.
Klopt..

Ik ben gewoon benieuwd hoe je in de situatie terecht ben gekomen. Ik wil hier niet een E-peen laten groeien over hoe goed ik wel niet ben, maar ik hoor wel vaker studenten klagen [sub]nu bedoel ik dus niet jou, dat ze te weinig geld hebben. Ja, gek hè, als je de hele dag in je nest ligt te rotten..

Ik heb altijd op de zaterdag gewerkt, dit jaar een half jaar fulltime wegens vertraging. Bleek ik ¤6000,- teveel verdiend te hebben tov de bijverdiengrens

Gelukkig had ik geluk gehad omdat ik pas ná het einde van mn StuFi er overheen gegaan was. Maar goed. Wat voor opleiding deed je?
Leer spaties gebruiken!
pi_64356366
Ehm bootje? Wake up and smell the coffee. Je zit in je vijfde jaar HBO? Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs, die wordt kwijt gescholden wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Daarnaast kun je nog 3 jaar lenen, wat nooit een gift wordt. Dus tenzij je nu helemaal niets krijgt van de IB-Groep (ook geen OV) heb je wel gewoon een schuld.

Bron
  donderdag 25 december 2008 @ 15:32:06 #28
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356425
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:28 schreef Reintji het volgende:
Ehm bootje? Wake up and smell the coffee. Je zit in je vijfde jaar HBO? Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs, die wordt kwijt gescholden wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Daarnaast kun je nog 3 jaar lenen, wat nooit een gift wordt. Dus tenzij je nu helemaal niets krijgt van de IB-Groep (ook geen OV) heb je wel gewoon een schuld.

Bron
Je OV valt onder de prestatiebeurs, dus die wordt ook kwijtgescholden na je diploma.

Ik heb 4 jaar MBO ICT gedaan (en gehaald)
nu 5e jaar HBO MER en ik moet voor 2012 (dacht ik) mn diploma halen. Ik heb nu een boete voor mn OV omdat ik teveel verdiend heb, maar voor 2009 kan ik mn OV alweer ophalen.. Deze is dus weer gratis, totdat ik over de verdiengrens ga (¤12.9** euro)
Leer spaties gebruiken!
  donderdag 25 december 2008 @ 15:48:40 #29
233785 Lucanus
Crescit in adversis virtus
pi_64356666
16.000 euro studieschuld is geen ramp. (allerminst ) en op de paar centen na die je per maand minder hebt vanwege het aflossen zal het je verder niet lang achter volgen.

Je woonsituatie is geen ramp. Dat je klaar bent met studeren en aan het werk bent betekent niet meteen dat het mogelijke is om je eigen villa te bouwen (gek hoeveel studenten dat toch denken ). Met je huidige salaris is het verstandig om de komende jaren nog een beetje als een ' student' door te leven mbt het wonen. Voor een kleine 300 a 500e per maand is het al mogelijk om zelfs in de grote steden een prima woonruimte te vinden. Gezien je leeftijd (23 jaar) is het geen probleem om nog een paar vierkante meters minder te hebben.

In de tussentijd kan je lekker doorsparen (je levenkosten hoeven nog niet zo hoog te liggen) en je salaris zal er ook op vooruit gaan. over een paar jaar (3 - 6) is de kans aanwezig dat je een leuk meisje tegenkomt (met haar eigen salaris) en dan kunnen jullie er aan denken om samen een eigen ruime woonplek aan te schaffen.

Zo'n studieschuld van 16.000 (of 32.000, de aflossing per maand is hetzelfde) is nauwlijks een factor van betekenis hierin. Wanneer je een eigen auto gaat aanschaffen zul je hier misschien wel rekening mee moeten houden, immers je hebt een paar honderd euro onderhouds en bezine kosten minder per maand dan je buurman zonder schuld. Maar dat wordt dus gewoon wat langer in een volkswagen golf rijden.
pi_64356720
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:47 schreef teigan het volgende:
Jouw studieschuld wordt niet meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek. Het is geen schuld die meetelt daarvoor.
Dit klopt. Wel slecht overigens dat de overheid jongeren zo met schulden opzadelt.
censuur :O
pi_64356766
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit klopt. Wel slecht overigens dat de overheid jongeren zo met schulden opzadelt.

ik schrok er eerlijk gezegd ook best van toen ik ging rekenen hoeveel mijn studieschuld gestegen zou zijn als ik nu de eerste 2 jaar na het afstuderen niets zou terugbetalen. Het was ongeveer 10% van de studieschuld die erbij kwam... Ik ben dus gelijk maar begonnen met terugbetalen, al zal het na volgend jaar vast nog wat meer worden dan dat ik nu al terugbetaal.
pi_64357077
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:32 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Je OV valt onder de prestatiebeurs, dus die wordt ook kwijtgescholden na je diploma.

nu 5e jaar HBO MER en ik moet voor 2012 (dacht ik) mn diploma halen. Ik heb nu een boete voor mn OV omdat ik teveel verdiend heb, maar voor 2009 kan ik mn OV alweer ophalen.. Deze is dus weer gratis, totdat ik over de verdiengrens ga (¤12.9** euro)
Je hebt een "nul lening" voor je 5e jaar HBO-MER begrijp ik?

@ TS, wat lucanus zegt. Zo doe ik het ook, werk veel over en alle extraatjes daarvan gaan zo naar de IBG. Ben waarschijnlijk in de helft van de tijd klaar met aflossen zo.
  donderdag 25 december 2008 @ 17:01:34 #33
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64357718
quote:
Op donderdag 25 december 2008 16:13 schreef Reintji het volgende:

[..]

Je hebt een "nul lening" voor je 5e jaar HBO-MER begrijp ik?

@ TS, wat lucanus zegt. Zo doe ik het ook, werk veel over en alle extraatjes daarvan gaan zo naar de IBG. Ben waarschijnlijk in de helft van de tijd klaar met aflossen zo.
Correct. Automatisch gegaan na september.
Leer spaties gebruiken!
  Moderator donderdag 25 december 2008 @ 17:11:06 #34
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_64357854
Er zijn zát dei 700 euro per maand lenen. 30000 ibg schuld is dus niets in dat geval.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 25 december 2008 @ 17:46:34 #35
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64358321
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:11 schreef Renesite het volgende:
Er zijn zát dei 700 euro per maand lenen. 30000 ibg schuld is dus niets in dat geval.
Dan val je onder de noemer flapdrol

Shit hè, alsof je niet kan werken naast je studie.
Leer spaties gebruiken!
pi_64358406
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:46 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zich suf te werken naast hun studie, of ouders die mee betalen. Dat jij nou 18000 euro per jaar verdiend... Denk dat er maar erg weinig studenten zijn die dat bedrag ook halen.
pi_64358522
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:46 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

uhm.. heb zelf tegen de 40.000 euro aan schuld uitstaan. Maar wel 2 masters op zak, meerdere stages en veel waardevolle ervaringen opgedaan in oa het buitenland. Heb nu ook een goed betaalde baan (43.000 euro startsalaris, werk in het buitenland, en veel groeipotentieel). Ik ben absoluut niet bang voor mn schuld, deze heb ik binnen een jaar of 5/6 wel afbetaald, aangezien ik nu makkelijk 800 euro p/m aflos.
pi_64363513
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:48 schreef Lucanus het volgende:
16.000 euro studieschuld is geen ramp. (allerminst ) en op de paar centen na die je per maand minder hebt vanwege het aflossen zal het je verder niet lang achter volgen.

Je woonsituatie is geen ramp. Dat je klaar bent met studeren en aan het werk bent betekent niet meteen dat het mogelijke is om je eigen villa te bouwen (gek hoeveel studenten dat toch denken ). Met je huidige salaris is het verstandig om de komende jaren nog een beetje als een ' student' door te leven mbt het wonen. Voor een kleine 300 a 500e per maand is het al mogelijk om zelfs in de grote steden een prima woonruimte te vinden. Gezien je leeftijd (23 jaar) is het geen probleem om nog een paar vierkante meters minder te hebben.
Precies, dat wilde ik haar ook aanraden. Zo idioot hoog is die studieschuld helemaal niet, ken er genoeg die een veel hogere hebben. Ik had zelf iets van 13.000. Ben toen ik eenmaal werkte nog een paar jaar op een spotgoedkoop eenkamerflatje blijven wonen en hield dus maandelijks veel over.

Ik zie veel vrienden het zo doen. Gewoon na je studie nog even in die woongroep blijven zitten en je kunt ontzettend sparen.
pi_64364548
Ik zou gewoon het eerste jaar iets goedkoper leven en zoiezo de 1/3 terugbetalen. Moet goed te doen zijn met een HBO startsalaris en een goedkoop huisje neit teveel luxe etc aanschaffen. Dan heb je 9 jaar de tijd om de rest af te lossen en een goede stap in de juiste richting gemaakt.

Ik werk zelf 3 dagen per week naast mijn HBO studie (zaterdag + zondag & random doordeweekse dag) en ik verdien zon 1400 euro netto per maand naast mn stu fi. Lening is iets wat maar heel weinig mensen echt nodig hebben maar de meeste studenten zijn te lui om een bijbaantje erbij te nemen of denken zo van ooh later verdien ik genoeg dan betaal ik het makkelijk terug. Ik merk het heel erg om me heen van al me studiemaatjes en projectleden werkt er maar 1 zonder mij meegerekend.
pi_64364679
Moah, dat hangt nogal af van de studie, bijv. van het aantal contacturen en de moeilijkheidsgraad.
pi_64366893
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:14 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Het telt niet mee als dat het niet geregistreerd is bij BKR, maar uiteraard moet er wel betaald worden. Simpel sommetje van netto inkomsten minus vaste maandlasten (verzekeringen, studieschuld, etc.) bepaalt welk hypotheekbedrag haalbaar is.
Ja, maar dat moet wel reeel gespiegeld worden anders kan je hypotheek als nog geweigerd worden. Bij mij duikelden ze ook nog een of andere afbetaling op die niet BKR geregistreerd was bij de hypotheek controle. Was snel verholpen, maar toch.... Bovendien weten veel starters niet wat een reeel maand bedrag is om van rond te komen. Een van de adviseurs noemde het bedrag wat ik over zou hebben "enorm krap" . Nou ik kan je vertellen: Veel starters doen het met de helft en komen prima rond... Dus adviseurs moet je niet op hun blauwe ogen vertrouwen!
  vrijdag 26 december 2008 @ 02:32:35 #42
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64369309
quote:
Op donderdag 25 december 2008 23:38 schreef Noisiv het volgende:

Lening is iets wat maar heel weinig mensen echt nodig hebben maar de meeste studenten zijn te lui om een bijbaantje erbij te nemen of denken zo van ooh later verdien ik genoeg dan betaal ik het makkelijk terug. Ik merk het heel erg om me heen van al me studiemaatjes en projectleden werkt er maar 1 zonder mij meegerekend.
En dát probeerde ik ook duidelijk te maken. De meeste mensen zijn gewoon lui en willen niet werken. Tja, met zo een instelling blijf je arm.
Leer spaties gebruiken!
pi_64369672
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:43 schreef DixieChick het volgende:
Ik mag *slik* zo'n 16000 euro terugbetalen aan de IB groep. Heb 2 1/2 jaar behoorlijk moeten lenen. Als het goed is gaan ze binnenkort beginnen met piepen dat ik moet gaan terugbetalen.

Inmiddels woon ik weer thuis, heb ik een leuke baan, geen topsalaris maar wel mogelijkheden. (+- 25500 euro bruto p/j) nou heb ik even zo'n draagkracht berekening gedaan... Moet ik ruim 200 per maand gaan betalen aan IBG... Kijk nu kan dat wel, geen probleem. Maar ben toch 23, woon thuis, wil hier heel graag weg (woon bij een familielid van 80 jaar.. heeft niet t eeuwige leven...) Ik heb nogal wat in t buitenland gezeten, weliswaar gewerkt, maar daar valt niet van te sparen, hier in NL half jaar onder contract gewerkt met een laag inkomen... Dus ik moet met bijna niks wat opbouwen. Mijn planning was om een jaar flink te sparen en dan zien dat ik een appartementje kan kopen.. Maar volgens mij ga ik door die IBgroep echt geen hypotheek kunnen krijgen, iig niet voldoende. En misschien maar beter ook, op een nettosalaris van 1500 200 aflossen is best was als je alleen woont en de rest allemaal zelf op moet hoesten.

Als ik wat jonger was, en ik had een wat meer zekere woonsituatie dan had ik eerst gewoon 3 jaar doorgewerkt en gelijk die lening afgelost.. maar ligt nu dus anders.
Lijkt mij handiger goedkope huurwoonruimte te vinden?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Ik wil niet vervelend doen, maar jij kan momenteel helemaal geen huisje kopen. Huren kan je wel, maar ik zou toch wel aanraden om ook dat niet te doen, want dan is het vast nog moeilijker om je studieschuld af te betalen. Maar die studieschuld zou ik zeker wel prioriteit geven. Wat ik bovendien niet snap is hoe je aan 16k studieschuld komt, en nu een baatje hebt dat amper 1600 (of 1800?) per maand bruto betaald? Beste advies dat ik jou kan geven is, doe je best op je werk, zodat je wat salarisverhoging kan krijgen, anders gaat het voor jou erg moeilijk worden om een huisje of appartement te kopen, zelfs na 3 jaar.
pi_64373425
Mijn 'baantje' betaald geen 1600 bruto (kan je wel rekenen???) Ik krijg 2027 bruto op basis van 36uur. Is een groot nederlands bedrijf, ben tegelijk aangenomen met 3 andere mensen van mijn leeftijd, verdienen t zelfde, en hebben commercieele economie gedaan, en een ervan de MER. Lijkt me allemaal niet zo heel erg putjesschep-achtig...
Het systeem qua salarisverhoging ligt hier behoorlijk vast. Je kan ieder half jaar 60 euro bruto omhoog (en nee dat is niet erg veel), maar aangezien ik er nog maar 4 maand zit heb ik vorige week weliswaar beoordeling gehad (kreeg wel een kadootje want ze waren super tevreden... heb ik blijkbaar toch mn best gedaan) maar nog geen verhoging.

Ik geloof alleen niet dat iemands studieschuld, gewoon opgebouwd tijdens een HBO studie, evenredig is met zijn toekomstige salaris. Dat zijn je studiekosten namelijk ook niet!!
pi_64373576
Overigens kan ik in het tempo dat ik nu spaar, in september de helft afgelost hebben... Even een goede rekensom gemaakt. Dan zou het verhaal toch al wel behoorlijk anders worden lijkt me?
  vrijdag 26 december 2008 @ 12:23:18 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64373676
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:54 schreef teigan het volgende:

[..]

ik schrok er eerlijk gezegd ook best van toen ik ging rekenen hoeveel mijn studieschuld gestegen zou zijn als ik nu de eerste 2 jaar na het afstuderen niets zou terugbetalen. Het was ongeveer 10% van de studieschuld die erbij kwam... Ik ben dus gelijk maar begonnen met terugbetalen, al zal het na volgend jaar vast nog wat meer worden dan dat ik nu al terugbetaal.
Mijn grootste klacht naar de IB-Groep is dat ze simpelweg dingen doen waar geen enkele andere kredietverstrekker mee zou wegkomen! Ze lenen geld uit aan jongeren zonder enige toetsing, de klant heeft over het algemeen geen flauw idee hoeveel rente-ie betaald, en weet ook niet wat z'n totale schuld is!
Het minste wat ze kunnen doen is maandelijks even een overzichtje sturen van het totaal openstaande bedrag en de rente!
  vrijdag 26 december 2008 @ 12:29:07 #47
233785 Lucanus
pi_64373806
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 02:32 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

En dát probeerde ik ook duidelijk te maken. De meeste mensen zijn gewoon lui en willen niet werken. Tja, met zo een instelling blijf je arm.
Tsja, ik heb zelf een studieschuld van rond de 30.000e. Een bedrag dat niet gek veel afwijkt van wat de meeste mensen in mijn omgeving hebben en wat als relatief laag gezien wordt.

Wat mij opvalt is dat het met name mensen zijn die uit een arm milieu komen of die oorspronkelijk laag opgeleid zijn (vmbo/mbo) die erg bang zijn voor studieschulden. Hoewel schulden nooit fijn zijn, is een studieschuld namelijk een redelijk veilige en overzichtelijke ' schuld' die uiteindelijk meer oplevert dan dat je er aan kwijt bent.

Door wat te lenen is het mogelijk om meerdere universitaire studies te doen (ik zelf doe er bijvoorbeeld twee), een jaar bestuurservaring erbij te pakken en buitenlandervaring op te doen. De paar kleine uurtjes die ik per maand over heb om te werken leveren dan niet genoeg salaris op om de huur van te betalen. Geld erbij poffen is dan wel noodzakelijk.

Natuurlijk moet iedereen zelf maar zien hoe hij zijn ' studietijd' invult. Mensen die al van dag 1 willen arbeiden en een studie enkel als vertraging zien tot het krijgen van een baan zullen minder nut zien in lenen dan mensen die hun studententijd gebruiken om zichzelf te verbreden. Uiteindelijk kom je dan beter terecht dan als je zo snel mogelijk je studie CE of MER probeert af te raggen, aangezien veel functies meer vragen dan enkel een afgerond HBO'tje en wat werkervaring bij cafe de blauwe reiger.
pi_64373861
IBG geeft idd erg makkelijk geld.. de gemiddelde studedent (waaronder ik) vind het toch wel erg makkleijk om even op de site van het IBG aan te geven dat je 500 of 700 euro's in de maand krijgt bijgeschreven op je rekening. Al snel maak je de denkfout dat je het wel even genakkliojk terug betaalt omdat je die baan zal krijgen waar je 4000 per maand binnen haalt. Dat zal lang niet bij iedreeen zo zijn en dan moet je kromgaan liggen om het terug te betalen. Betere voor lichting of een gesprkje bij een vestiging in de buurt ofzo voordat je zo'n lening krijgt lijkt mij beter. Je bent natuurlijk wel student en er worst van je verwacht dat je tot de slimmere bovenlaag van de bevolking hoort, toch achteraf gezien gaat het net iets te makkelijk.
pi_64373950
Ik heb trouwens een vrij specifieke agrarische opleiding gedaan, waar erg lastig werk in te vinden is, helemaal voor een starter, en dan betalen ze je zonder blikken of blozen minimumloon en mag je administratieve rotklusjes gaan doen...

Zit nu in de verzekeringswereld (en had al mazzel dat ik met deze opleiding binnen kwam... Maar heb ook veel buitenlandervaring en wel laten zien dat ik aan wilde pakken) en mijn plan is om me hierin wat omhoog te werken (en volgens de geleerden op mn werk zou me dat zeker moeten lukken) om dan uiteindelijk toch (deels) te kunnen gaan doen met mijn studie wat ik al wilde. Maar tegen die tijd heb ik dan wel een aantal jaren werkervaring bij een goed aangeschreven bedrijf, een interne managementopleiding gehad en ervaring als leidinggevende. Dát, in combinatie met de achtergrond die ik al had passend bij mijn studie, gaat mij wél een hele interessante kandidaat maken voor de 'moeilijk te vinden baantjes'. En dan heb ik de luxe dat ik kiezen kan.
pi_64373997
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:07 schreef eNaSnI het volgende:
Maar dan werk je zelf dus ook blijkbaar weinig tot niets? Of heb je veel te hoge lasten voor 5 jaar gehad?
pi_64374832
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 12:35 schreef DixieChick het volgende:
Ik heb trouwens een vrij specifieke agrarische opleiding gedaan, waar erg lastig werk in te vinden is, helemaal voor een starter, en dan betalen ze je zonder blikken of blozen minimumloon en mag je administratieve rotklusjes gaan doen...
je studiekeuze daar was je zelf bij neem ik aan?

en goedkoper lenen dan bij het IBG dat kan niet, dus mensen die lekker voor een stuiver bij de supermarkt gaan werken moeten dat lekker zelf weten. Vaak kan je, vooral tijdens stages geen kant op, of je ouders moeten flink bijlappen of je moet zelf nog ff wat avondjes doordeweeks en de zaterdag erbij pakken.
Even a broken clock is right twice a day.
  vrijdag 26 december 2008 @ 13:15:27 #52
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64374872
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 12:29 schreef Lucanus het volgende:

[..]

Uiteindelijk kom je dan beter terecht dan als je zo snel mogelijk je studie CE of MER probeert af te raggen, aangezien veel functies meer vragen dan enkel een afgerond HBO'tje en wat werkervaring bij cafe de blauwe reiger.
Je trekt een kromme beredenatie. Je zegt dat mensen die meer studieschulden vaker breder zijn opgeleid. Dat is gewoon bullshit. Ik werk gewoon veel naast mn studie. Noemen ze ook werkervaring. MER afraggen is ook helaas niet het geval, anders had ik het al wel gehaald.

En dat veel functies meer vragen dan enkel een HBO-diploma? Don't think so. Een startersbaan vraagt alleen om een diploma, ervaring is een +, geen vereiste..
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 26 december 2008 @ 13:17:32 #53
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64374924
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:13 schreef danos het volgende:

[..]

en goedkoper lenen dan bij het IBG dat kan niet, dus mensen die lekker voor een stuiver bij de supermarkt gaan werken moeten dat lekker zelf weten. Vaak kan je, vooral tijdens stages geen kant op, of je ouders moeten flink bijlappen of je moet zelf nog ff wat avondjes doordeweeks en de zaterdag erbij pakken.
En wat is het punt van zaterdag niet willen werken..? Dan kan je zeker vrijdag niet uit? Er is NIETS mis met werken op zaterdag. Je moet willen..

dit is geen rant naar jou, maar in het algemeen
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 26 december 2008 @ 13:30:37 #54
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64375224
En het blijft natuurlijk raar dat studenten de ENIGE mensen in Nederland zijn die onder het mimimum moeten leven! Steuntrekkers die de rest van hun leven niets gaan doen krijgen aanzienlijk meer, als student wordt je dus gestraft voor je keuze om later hard te gaan werken..
pi_64375435
Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen, maar klopt die 200 euro per maand wel?
Over 15 jaar uitgesmeerd is dat 36000 euro.

Misschien dat de voorwaarden voor terugbetalen inmiddels zijn veranderd oid, maar dan nog kan ik het bedrag niet helemaal rijmen met 16000 euro.

---

Volgens mij klopt er geen hout van. Als ik het zo bekijk moet je iets van 93 euro per maand betalen.
Hmm....even opgezocht de IBG meldt zelf een bedrag van 110 euro. Dat zal dan wel goed zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vitalogy op 26-12-2008 13:50:47 ]
pi_64375579
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:30 schreef RemcoDelft het volgende:
En het blijft natuurlijk raar dat studenten de ENIGE mensen in Nederland zijn die onder het mimimum moeten leven! Steuntrekkers die de rest van hun leven niets gaan doen krijgen aanzienlijk meer, als student wordt je dus gestraft voor je keuze om later hard te gaan werken..
En als je eenmaal hard werkt dan betaal je onwijs veel meer belasting wat weer naar mensen gaat die de hele dag op hun reet zitten en alle mogelijke uitkeringen trekken. In Amerika en Frankrijk is het veel beter geregeld mensen die wat doen met hun toekomst en hard werken worden daarvoor beloond. Ik ken ook iemand die is naar Zwitserland vertrokken met zn vriendin na het afronden van hun universitaire studie door het belasting klimaat wat daar veel beter is.

Ik zou er niet aan moeten denken om uit Nederland te emigreren want je hebt hier toch je vrienden en familie maar hopelijk komt er binnenkort verandering waarbij iedereen de kans krijgt wat van zn leven te maken maar mensen die niet willen moeten niet beloond worden met uitkeringen etc en mensen die wel willen wel. Beetje zo van je krijgt een kans ga hard werken/studeren pak je die kans niet zoek je het maar uit hoe je het overleefd maar parasiteren lukt niet meer..
pi_64375929
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:13 schreef danos het volgende:

[..]

Wat een redenatie ook. Liever lenen dan geld verdienen. Precies de reden, waarom zoveel mensen diep in de schulden zitten. Dat iets goedkoop is om te lenen, betekent nog niet dat lenen een verstandige keus is. Met een beetje discipline verdien je makkelijk 3.000 euro in je zomervakantie. Mensen die niet willen werken en dus gaan lenen, moeten achteraf ook niet gaan zeuren dat ze geen geld hebben.
pi_64376072
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:15 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Je trekt een kromme beredenatie. Je zegt dat mensen die meer studieschulden vaker breder zijn opgeleid. Dat is gewoon bullshit. Ik werk gewoon veel naast mn studie. Noemen ze ook werkervaring. MER afraggen is ook helaas niet het geval, anders had ik het al wel gehaald.

En dat veel functies meer vragen dan enkel een HBO-diploma? Don't think so. Een startersbaan vraagt alleen om een diploma, ervaring is een +, geen vereiste..
Wat Lucanus wil zeggen is dat lenen de mogelijkheid biedt om jezelf breder te ontwikkelen. Dwz, niet alleen een studie afronden, maar ook extra-curriculaire activiteiten ondernemen. Een bijbaan is natuurlijk waardevol in de zin dat je geld verdient, verantwoordelijkheid moet nemen etc. Maar een bv. stage in het buitenland voegt ook erg veel toe, maar laat het net zo zijn dat je daarvoor niet genoeg hebt aan je basisstufi. Ook dingen als een bestuursjaar, wat inhoud dat je een jaar vaak fulltime een studievereniging bestuurt (gebeurt vaker op de uni dan HBO), zorgt ervoor dat je niet daarnaast kan werken.

Maar, Bootje, ik ben zelf ook betrokken als trainee bij het aannemen van nieuwe trainees binnen mijn bedrijf (Amerikaanse food multinational), en starters met alleen een afgeronde studie (HBO/WO) zonder extra-curriculaire activiteiten, zoals buitenland ervaring, of activiteiten waaruit initiatief blijkt (denk aan een eigen bedrijfje, een studentbestuur) komen gegarandeerd niet op gesprek.

Natuurlijk kan je ook gewoon een baan vinden met alleen een diploma, maar ik weet uit ervaring dat je dan vaak in een functie terechtkomt waar er wat minder van je verwacht wordt, en je dus minder kansen hebt om snel door te stromen.
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:31:17 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64376551
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 14:04 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]
Met een beetje discipline verdien je makkelijk 3.000 euro in je zomervakantie.
Nog zoiets geks: studenten zijn de ENIGE mensen in Nederland die geen vakantiegeld krijgen! Ik was helemaal verbaasd toen ik er pas achter kwam dat zelfs steuntrekkers die het hele jaar niets uitvreten vakantiegeld krijgen! Studenten niet. Raar hoor...
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:38:01 #60
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_64376733
quote:
Op donderdag 25 december 2008 18:04 schreef flipster112 het volgende:

[..]

uhm.. heb zelf tegen de 40.000 euro aan schuld uitstaan. Maar wel 2 masters op zak, meerdere stages en veel waardevolle ervaringen opgedaan in oa het buitenland. Heb nu ook een goed betaalde baan (43.000 euro startsalaris, werk in het buitenland, en veel groeipotentieel). Ik ben absoluut niet bang voor mn schuld, deze heb ik binnen een jaar of 5/6 wel afbetaald, aangezien ik nu makkelijk 800 euro p/m aflos.
Verkapte - Kijk mij eens veel geld verdienen - post.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:47:10 #61
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64376997
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 14:10 schreef flipster112 het volgende:

[..]

Maar, Bootje, ik ben zelf ook betrokken als trainee bij het aannemen van nieuwe trainees binnen mijn bedrijf (Amerikaanse food multinational), en starters met alleen een afgeronde studie (HBO/WO) zonder extra-curriculaire activiteiten, zoals buitenland ervaring, of activiteiten waaruit initiatief blijkt (denk aan een eigen bedrijfje, een studentbestuur) komen gegarandeerd niet op gesprek.

Natuurlijk kan je ook gewoon een baan vinden met alleen een diploma, maar ik weet uit ervaring dat je dan vaak in een functie terechtkomt waar er wat minder van je verwacht wordt, en je dus minder kansen hebt om snel door te stromen.
Lid geweest van een minionderneming, klassenvertegenwoordiger.. nuff said.. én een bijbaan.
Leer spaties gebruiken!
pi_64377497
Er wordt hier behoorlijk met e-penissen heen en weer geswaffeld.
pi_64378210
16.000 euro is wel heel erg veel.. ben blij dat ik mijn studie afgerond heb en niets geleend..
ik had ook aan het eind van mijn studie een schuld van ongeveer 16.000 euro maar dat bestond uit prestatiebeurs en aanvullende beurs wat is omgezet in een gift na het behalen van de diploma..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_64378880
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:32 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

even een vraag he, Jij heb je OV ingeleverd omdat je teveel verdiend heb. Hbe je dit met terugwerkende kracht laten doen? Zoja, heb je dat bedrag in 1 keer betaald of mocht je dat in termijnen doen. En kun je dat ook bovenop je studieschuld laten zetten? Ik heb namelijk ook teveel verdiend maar heb mn OV gehouden, ik moet dus met terugwerkende kracht 2 maanden stufi en OV terug betalen.
pi_64379052
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:04 schreef Bootje84 het volgende:
Ben ik een simpele ziel als ik zeg dat ik niet snap hoe iemand in hemelsnaam aan een studieschuld van 16 rooie komt?

Goed, een vreselijke situatie daargelaten..
Ik heb dik 12.000, is niet zo heel lastig hoor, 2 studies gedaan met beiden een jaartje vertraging. Dan kom je met 4 jaar basisbeurs niet zo heel ver .

Overigens was bij mij het krijgen van een hypotheek een jaartje terug niet zo'n probleem. Voor TS ligt het er dus maar net aan waar hij behoefte aan heeft of wat er 'toevallig' langs komt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 26 december 2008 @ 16:18:30 #66
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64379247
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 16:01 schreef Apfel. het volgende:

[..]

even een vraag he, Jij heb je OV ingeleverd omdat je teveel verdiend heb. Hbe je dit met terugwerkende kracht laten doen? Zoja, heb je dat bedrag in 1 keer betaald of mocht je dat in termijnen doen. En kun je dat ook bovenop je studieschuld laten zetten? Ik heb namelijk ook teveel verdiend maar heb mn OV gehouden, ik moet dus met terugwerkende kracht 2 maanden stufi en OV terug betalen.
Heb de formulieren naast me liggen. Ik ga het doen met terugwerkende kracht van 1-10-08. Het kan beide, maar er komt wel rente op je schuld als je het in termijnen betaald. Dit weet ik niet 100% zeker, maar staat me iig bij.
Leer spaties gebruiken!
pi_64379253
PS: I'm a girl! Niet belangrijk, wel grappig dat iedereen hier er automatisch vanuit gaat dat ik een vent ben :-P

Ik zie t alweer een klein beetje positiever.. Als ik binnen een jaar die schuld weet terug te brengen tot de helft (m'n aflosperiode begint pas in 2010 kwam ik achter, ze rekenen 2 jaar vanaf de eerste januari nadat je je diploma hebt behaald. Ik ben geslaagd in feb. 2007, dus zou ik in 2010 moeten aflossen), valt de schade allemaal wel wat mee. De maandlasten die ik dan heb om de IBgroep af te betalen zijn niet zo spannend meer, dat is echt wel op te brengen. Als ze dan het feit 'schuld' aangezien het van de IBgroep is niet als een normale lening meetikken voor je hypotheek, maar als mee te rekenen vaste kosten per maand, zou er niet meer zo'n enorm probleem zijn. Hier kun je trouwens qua kopen erg goedkoop wat vinden. Ik heb meer dan genoeg aan een hypotheek van een ton. Hangt er denk ik meer op hoe tegen die tijd de kredietcrisis zich heeft ontwikkeld, of banken uberhaupt nog iemand een lening willen geven. Ik heb dan een contract voor onbepaalde tijd bij een zeer stabiele werkgever...
pi_64379313
Problem solved!
  vrijdag 26 december 2008 @ 16:30:28 #69
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64379535
dixiechick.. makes sense..

maaruh, het feit dat je een meid ben, verandert niet je schulden gok ik zo..
Leer spaties gebruiken!
pi_64379597
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bron
Lol. Pak van mijn hart.
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
  vrijdag 26 december 2008 @ 16:46:37 #71
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_64379871
Het is inderdaad een rare wereld. Ik krijg als student in mijn stageperiode ook maar een stagevergoeding van zo'n 180 euro per maand. Ik moet daar dus bijna wel verplicht naast gaan werken wil ik rond kunnen komen.

Maandelijks heb je zelf nog wel verzekering, studiekosten te betalen en daarnaast mijn eigen dingen (mobiel abbo, uitgaan e.d. ).

Ik betwijfel of het wel voor alle studenten gezond is om naast een 40 uur stage per week ook nog 10-15 uur te werken om rond te komen.
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  vrijdag 26 december 2008 @ 18:28:59 #72
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64381555
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 16:46 schreef cygnusx het volgende:
Het is inderdaad een rare wereld. Ik krijg als student in mijn stageperiode ook maar een stagevergoeding van zo'n 180 euro per maand. Ik moet daar dus bijna wel verplicht naast gaan werken wil ik rond kunnen komen.

Maandelijks heb je zelf nog wel verzekering, studiekosten te betalen en daarnaast mijn eigen dingen (mobiel abbo, uitgaan e.d. ).

Ik betwijfel of het wel voor alle studenten gezond is om naast een 40 uur stage per week ook nog 10-15 uur te werken om rond te komen.
Je bent niet verplicht om uit huis te gaan
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 26 december 2008 @ 19:50:40 #73
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64382949
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:21 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

42k overhere
doe er maar stoer mee
Leer spaties gebruiken!
pi_64404487
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 16:18 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Heb de formulieren naast me liggen. Ik ga het doen met terugwerkende kracht van 1-10-08. Het kan beide, maar er komt wel rente op je schuld als je het in termijnen betaald. Dit weet ik niet 100% zeker, maar staat me iig bij.
Is dat dit formulier?
http://www.ib-groep.nl/Images/8048_tcm7-1168.pdf (vraag 1, 5 en 11 invullen)
of kun je de URL oid naar mijn pmen als dat m niet is
  zondag 28 december 2008 @ 15:25:32 #75
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64431211
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:25 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Is dat dit formulier?
http://www.ib-groep.nl/Images/8048_tcm7-1168.pdf (vraag 1, 5 en 11 invullen)
of kun je de URL oid naar mijn pmen als dat m niet is
helemaal correct
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:41 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Heeft weinig met stoer doen te maken. Het is alleen niet zo erg als mensen denken. Ik kan het makkelijk terug betalen straks.
Dat denken de meeste. En dan janken als het niet lukt
Leer spaties gebruiken!
  zondag 28 december 2008 @ 16:09:18 #76
202348 Susi
Temple of Love
pi_64432666
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef Northside het volgende:
Over twee jaar zit ik precies in jouw situatie, dus ik lees even vol interesse mee.
pi_64437435
Precies Spatzmann. Ik zie het ook zo: die schuld heeft me wel m'n diploma opgeleverd. Bijbaantjes zijn leuk en aardig, maar dan moet je wel een studie hebben die weinig tijd vergt. Of je doet jaaaaren langer over je studie, dan studeer je dankzij al dat werken wel af zonder schuld, maar je had al een paar jaar aan het werk kunnen zijn. Ik denk dat het per saldo niet zoveel uitmaakt of je even flink doorstudeert en leent, en dan al werkend begint met de aflossing, of je studie lang oprekt met bijbaantjes en een paar jaar later afstudeert zonder schuld.
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 19:27:56 #78
236264 crew  capricia
pi_64439218
Toch vind ik het jammer dat zo veel jonge mensen al zo'n hoge schuld moeten opbouwen om te kunnen studeren.
Eeuwig zonde!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64439318
Moah, ik heb daar nooit zo'n probleem in gezien. Het is immers een investering die zich over het algemeen later ruimschoots terugverdient.
pi_64444418
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:27 schreef capricia het volgende:
Toch vind ik het jammer dat zo veel jonge mensen al zo'n hoge schuld moeten opbouwen om te kunnen studeren.
Eeuwig zonde!
Ik denk dat we onze overheid hiervoor mogen danken. Als ik het zo moet horen van de oudere generatie, kreeg je vroeger genoeg studiebeurs om van te leven. Nu moet je wel lenen/bijwerken (of allebei).
  zondag 28 december 2008 @ 23:03:27 #81
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_64448242
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 18:28 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Je bent niet verplicht om uit huis te gaan
Wie heeft het hier over uit huis gaan, ik niet... ik woon ook bij mijn ouders
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 23:06:18 #82
236264 crew  capricia
pi_64448359
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:48 schreef flipster112 het volgende:

[..]

Ik denk dat we onze overheid hiervoor mogen danken. Als ik het zo moet horen van de oudere generatie, kreeg je vroeger genoeg studiebeurs om van te leven. Nu moet je wel lenen/bijwerken (of allebei).
Ik moest er wel bij werken. Basisbeurs was 227 gulden voor thuiswonenden, uitwonend was 450 gulden of zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 29 december 2008 @ 08:57:27 #83
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64455923
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:03 schreef cygnusx het volgende:

[..]

Wie heeft het hier over uit huis gaan, ik niet... ik woon ook bij mijn ouders
Dan kan je dus gemakkelijk op de zaterdag ff kranten lopen ofzo. Mij kan je niet beweren dat jouw studie 7 dagen per week aandacht nodig heeft..
Leer spaties gebruiken!
  maandag 29 december 2008 @ 09:26:40 #84
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64456408
quote:
Op zondag 28 december 2008 21:48 schreef flipster112 het volgende:

[..]

Dat niet alleen, als jongere betaal je in feite dubbel: de huidige oudere generatie heeft z'n studie van de overheid cadeau gekregen, oftewel in principe betaald door z'n eigen belastingen. De huidige jongere moet z'n studie terugbetalen, maar betaald niet minder belastingen dan de oudere generatie! M.a.w.: jongeren betalen simpelweg meer!
Maar dat is met alles zo: de oudere generatie heeft het dusdanig voor zichzelf geregeld dat ze er goed bij zitten, bejaarden behoren ondertussen tot de rijkste Nederlanders, en ondertussen blijven er stemmen opgaan voor gratis OV e.d. voor bejaarden...
  maandag 29 december 2008 @ 09:26:57 #85
233785 Lucanus
pi_64456412
quote:
Op maandag 29 december 2008 08:57 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Dan kan je dus gemakkelijk op de zaterdag ff kranten lopen ofzo. Mij kan je niet beweren dat jouw studie 7 dagen per week aandacht nodig heeft..
Een krantenwijkje levert nog niet eens genoeg op om de boeken voor je studie van te kunnen betalen. Laat staan je overige kosten

Mijn huidige (bij)baantje verdient vrij redelijk (15e per uur), maar ik heb het te druk met andere zaken om genoeg uren te kunnen maken om bijlenen te verkomen. Wat geen ramp is aangezien ik de kennis, ervaring en het plezier dat ik krijg met deze "andere zaken" als belangrijker beschouw dan het geld en de 'werkervaring' die ik op doe door wat uren extra te werken.

Als je studententijd voornamelijk bestaat uit een suf bijbaantje, een studie om later een andere net iets minder suffe baan te krijgen en af en toe een biertje in de sportkantine na het voetballen op zondagmiddag dan haal je naar mijn mening niet het maximale uit de tijd die je gegund wordt student te zijn. Leen wat bij, daag jezelf uit en zoek het maximale van je capiciteiten op. Dat dit betekent dat je wat extra boeken moet kopen voor je studies, wat meer geld moet besteden aan reizen, wat minder tijd over hebt om krantenwijken te lopen en je ook wat meer geld kwijt bent aan commissies, so be it. Uiteindelijk (soms al meteen) betaalt een kleine investering in jezelf je driedubbel terug.
  maandag 29 december 2008 @ 09:32:34 #86
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_64456504
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 12:29 schreef Lucanus het volgende:

[..]

Tsja, ik heb zelf een studieschuld van rond de 30.000e. Een bedrag dat niet gek veel afwijkt van wat de meeste mensen in mijn omgeving hebben en wat als relatief laag gezien wordt.

Wat mij opvalt is dat het met name mensen zijn die uit een arm milieu komen of die oorspronkelijk laag opgeleid zijn (vmbo/mbo) die erg bang zijn voor studieschulden. Hoewel schulden nooit fijn zijn, is een studieschuld namelijk een redelijk veilige en overzichtelijke ' schuld' die uiteindelijk meer oplevert dan dat je er aan kwijt bent.

Door wat te lenen is het mogelijk om meerdere universitaire studies te doen (ik zelf doe er bijvoorbeeld twee), een jaar bestuurservaring erbij te pakken en buitenlandervaring op te doen. De paar kleine uurtjes die ik per maand over heb om te werken leveren dan niet genoeg salaris op om de huur van te betalen. Geld erbij poffen is dan wel noodzakelijk.

Natuurlijk moet iedereen zelf maar zien hoe hij zijn ' studietijd' invult. Mensen die al van dag 1 willen arbeiden en een studie enkel als vertraging zien tot het krijgen van een baan zullen minder nut zien in lenen dan mensen die hun studententijd gebruiken om zichzelf te verbreden. Uiteindelijk kom je dan beter terecht dan als je zo snel mogelijk je studie CE of MER probeert af te raggen, aangezien veel functies meer vragen dan enkel een afgerond HBO'tje en wat werkervaring bij cafe de blauwe reiger.
ik leen ook nog bij, aangezien ik geen gewone stufi meer krijg. Ook al werk ik er best veel naast,
niet alles is te betalen. Huur, collegegeld, eten, verzekering, alles bij elkaar al behoorlijk wat.

Maarja, dat weten de meesten natuurlijk zelf ook wel. Niet iederen heeft ouders die alles wel betalen!
Sommigen krijgen niets!
Imperare sibi maximum imperium est
pi_64456549
Algemene vraag:
Als je leent voor je studie, hoeveel rente betaal je dan?
En gaat dit direct in, of pas na een paar jaar?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 29 december 2008 @ 09:48:23 #88
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64456793
quote:
Op maandag 29 december 2008 09:32 schreef de_priester het volgende:

[..]

ik leen ook nog bij, aangezien ik geen gewone stufi meer krijg. Ook al werk ik er best veel naast,
niet alles is te betalen. Huur, collegegeld, eten, verzekering, alles bij elkaar al behoorlijk wat.

Maarja, dat weten de meesten natuurlijk zelf ook wel. Niet iederen heeft ouders die alles wel betalen!
Sommigen krijgen niets!
Je kiest er zelf voor om uit huis te gaan. Blijf je thuis wonen, dan bespaar je minimaal ¤400,- p maand.
Leer spaties gebruiken!
pi_64457353
quote:
Op maandag 29 december 2008 09:34 schreef capricia het volgende:
Algemene vraag:
Als je leent voor je studie, hoeveel rente betaal je dan?
En gaat dit direct in, of pas na een paar jaar?
rente gaat direct in vanaf het moment dat je leent. Het percentage weet ik eerlijk gezegd niet, het enige percentage waar ik zeker van ben is degene die gaat gelden vanaf het moment dat je afgestudeerd bent. Maar je gaat gelijk rente betalen. En dat is ook wel lullig, je krijgt soms zo'n overzichtje thuis, maar daar staat het totale bedrag op. Als je het zou specificeren, dus hoeveel je krijgt, en wat de rente is, dan zouden de meeste mensen zich toch best rotschrikken denk ik...
pi_64458774
Ik heb niet alle replies gelezen, maar ik denk niet dat je een hypotheek kan afsluiten. Vooral nu niet in deze tijden. Bespreek dit maar eerst met een aantal hypotheekadviseurs. Succes.
  maandag 29 december 2008 @ 11:21:24 #91
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_64458914
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:27 schreef capricia het volgende:
Eeuwig zonde!
Uiteindelijk is die schuld best te behapstukken. Op het moment dat je niets of weinig verdient lijken bedragen met 4 nullen een onneembare vesting. Ik ben in eerste instantie ook flink geschrokken na 4 jaar maximaal lenen bij de ib-groep (nou ja, geschrokken; je weet waar je aan begint). Mag nu per 2010 zo'n 450 euro per maand gaan afdragen om de zaak af te lossen, maar dat is te behapstukken. Je doet dan een stapje terug in wat je te besteden hebt per maand, of als je het ruim genoeg hebt, in wat je spaart per maand. Zo lang je ervoor zorgt dat dat geen problemen oplevert is er volgens mij niet zo gek veel dramatisch aan de hand. Ik los het nu enigszins op door te zorgen voor een flinke spaarpot voordat ik daadwerkelijk moet gaan aflossen, zodat er een buffer is voor als het even tegenzit, of je de keuze kunt maken een lager maandbedrag te gaan missen en wat aan te vullen uit de spaarpot.

In mijn geval was de studieschuld geen belemmering voor een hypotheek. Heb het wel gemeld bij de tussenpersoon die de hypotheek geregeld heeft, maar was geen probleem. Zorgen dat je je lasten kunt dragen is en blijft een stukje eigen verantwoordelijkheid. Overigens ben ik, buiten de studieschuld, vrij van consumptieve kredieten etc. Als je daar nog 't e.e.a. van hebt kon dat wel eens lastig worden met een hypotheek (deze staan nml wel geregistreerd bij bkr).
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_64459163
quote:
Op maandag 29 december 2008 09:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat niet alleen, als jongere betaal je in feite dubbel: de huidige oudere generatie heeft z'n studie van de overheid cadeau gekregen, oftewel in principe betaald door z'n eigen belastingen. De huidige jongere moet z'n studie terugbetalen, maar betaald niet minder belastingen dan de oudere generatie! M.a.w.: jongeren betalen simpelweg meer!
Maar dat is met alles zo: de oudere generatie heeft het dusdanig voor zichzelf geregeld dat ze er goed bij zitten, bejaarden behoren ondertussen tot de rijkste Nederlanders, en ondertussen blijven er stemmen opgaan voor gratis OV e.d. voor bejaarden...
Nou als straks de hypotheekrenteaftrek voor jongeren afgeschaft wordt betalen ze nog minder belasting ook, zelfs nu ze rijker zijn worden ze nog zwaar gesubsidieerd.
En dan hebben ze ook nog eens de olie opgemaakt...

Het grootste nadeel van de staat is natuurlijk dat ze zich aan geen enkele regel houden, dus als ze zin hebben om de IBG rente te verdubbelen kunnen ze dat zomaar gaan doen.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_64459340
Hoe hoog is die rente eigenlijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64480155
Rente hangt af van je jaargang, staat wel op de IB-site.

Ik heb verder trouwens geen leningen/betalingsachterstanden/oid. Dan zou 't er puur op hangen of meneer de hypotheekdeskundige gelooft dat ik elke maand rond kan komen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')