abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 december 2008 @ 15:21:53 #26
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356278
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:16 schreef DixieChick het volgende:

[..]

Ik heb ook zeker niet alleen op m'n reet in een cafe bier zitten zuipen. En een hopeloze studie heb ik ook niet gedaan! Heb eigenlijk niet zo heel veel zin om hier mijn hele motivatie voor die studie neer te zetten want daar gaat t helemaal niet meer over.
Ik zou zeggen, jij bent goed bezig joh, wees er trots op.

Maar mijn situatie nu is anders en ik zal t moeten doen met hoe t er hier voor staat! Kan wel achteraf gaan zitten mekkeren maar daar wordt t niet anders van!
Als je trouwens langer dan de standaardtijd over je studie doet heb je geen recht meer op financiering, dan mag je nog wel lenen, maar dat moet je altijd weer terugbetalen. Alleen de periode waarin je recht hebt op stufi wordt je kwijtgescholden bij t behalen van je diploma.
Klopt..

Ik ben gewoon benieuwd hoe je in de situatie terecht ben gekomen. Ik wil hier niet een E-peen laten groeien over hoe goed ik wel niet ben, maar ik hoor wel vaker studenten klagen [sub]nu bedoel ik dus niet jou, dat ze te weinig geld hebben. Ja, gek hè, als je de hele dag in je nest ligt te rotten..

Ik heb altijd op de zaterdag gewerkt, dit jaar een half jaar fulltime wegens vertraging. Bleek ik ¤6000,- teveel verdiend te hebben tov de bijverdiengrens

Gelukkig had ik geluk gehad omdat ik pas ná het einde van mn StuFi er overheen gegaan was. Maar goed. Wat voor opleiding deed je?
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_64356366
Ehm bootje? Wake up and smell the coffee. Je zit in je vijfde jaar HBO? Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs, die wordt kwijt gescholden wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Daarnaast kun je nog 3 jaar lenen, wat nooit een gift wordt. Dus tenzij je nu helemaal niets krijgt van de IB-Groep (ook geen OV) heb je wel gewoon een schuld.

Bron
  donderdag 25 december 2008 @ 15:32:06 #28
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356425
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:28 schreef Reintji het volgende:
Ehm bootje? Wake up and smell the coffee. Je zit in je vijfde jaar HBO? Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs, die wordt kwijt gescholden wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Daarnaast kun je nog 3 jaar lenen, wat nooit een gift wordt. Dus tenzij je nu helemaal niets krijgt van de IB-Groep (ook geen OV) heb je wel gewoon een schuld.

Bron
Je OV valt onder de prestatiebeurs, dus die wordt ook kwijtgescholden na je diploma.

Ik heb 4 jaar MBO ICT gedaan (en gehaald)
nu 5e jaar HBO MER en ik moet voor 2012 (dacht ik) mn diploma halen. Ik heb nu een boete voor mn OV omdat ik teveel verdiend heb, maar voor 2009 kan ik mn OV alweer ophalen.. Deze is dus weer gratis, totdat ik over de verdiengrens ga (¤12.9** euro)
Leer spaties gebruiken!
  donderdag 25 december 2008 @ 15:48:40 #29
233785 Lucanus
Crescit in adversis virtus
pi_64356666
16.000 euro studieschuld is geen ramp. (allerminst ) en op de paar centen na die je per maand minder hebt vanwege het aflossen zal het je verder niet lang achter volgen.

Je woonsituatie is geen ramp. Dat je klaar bent met studeren en aan het werk bent betekent niet meteen dat het mogelijke is om je eigen villa te bouwen (gek hoeveel studenten dat toch denken ). Met je huidige salaris is het verstandig om de komende jaren nog een beetje als een ' student' door te leven mbt het wonen. Voor een kleine 300 a 500e per maand is het al mogelijk om zelfs in de grote steden een prima woonruimte te vinden. Gezien je leeftijd (23 jaar) is het geen probleem om nog een paar vierkante meters minder te hebben.

In de tussentijd kan je lekker doorsparen (je levenkosten hoeven nog niet zo hoog te liggen) en je salaris zal er ook op vooruit gaan. over een paar jaar (3 - 6) is de kans aanwezig dat je een leuk meisje tegenkomt (met haar eigen salaris) en dan kunnen jullie er aan denken om samen een eigen ruime woonplek aan te schaffen.

Zo'n studieschuld van 16.000 (of 32.000, de aflossing per maand is hetzelfde) is nauwlijks een factor van betekenis hierin. Wanneer je een eigen auto gaat aanschaffen zul je hier misschien wel rekening mee moeten houden, immers je hebt een paar honderd euro onderhouds en bezine kosten minder per maand dan je buurman zonder schuld. Maar dat wordt dus gewoon wat langer in een volkswagen golf rijden.
pi_64356720
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:47 schreef teigan het volgende:
Jouw studieschuld wordt niet meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek. Het is geen schuld die meetelt daarvoor.
Dit klopt. Wel slecht overigens dat de overheid jongeren zo met schulden opzadelt.
censuur :O
pi_64356766
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit klopt. Wel slecht overigens dat de overheid jongeren zo met schulden opzadelt.

ik schrok er eerlijk gezegd ook best van toen ik ging rekenen hoeveel mijn studieschuld gestegen zou zijn als ik nu de eerste 2 jaar na het afstuderen niets zou terugbetalen. Het was ongeveer 10% van de studieschuld die erbij kwam... Ik ben dus gelijk maar begonnen met terugbetalen, al zal het na volgend jaar vast nog wat meer worden dan dat ik nu al terugbetaal.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64357077
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:32 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Je OV valt onder de prestatiebeurs, dus die wordt ook kwijtgescholden na je diploma.

Ik heb 4 jaar MBO ICT gedaan (en gehaald)
nu 5e jaar HBO MER en ik moet voor 2012 (dacht ik) mn diploma halen. Ik heb nu een boete voor mn OV omdat ik teveel verdiend heb, maar voor 2009 kan ik mn OV alweer ophalen.. Deze is dus weer gratis, totdat ik over de verdiengrens ga (¤12.9** euro)
Je hebt een "nul lening" voor je 5e jaar HBO-MER begrijp ik?

@ TS, wat lucanus zegt. Zo doe ik het ook, werk veel over en alle extraatjes daarvan gaan zo naar de IBG. Ben waarschijnlijk in de helft van de tijd klaar met aflossen zo.
  donderdag 25 december 2008 @ 17:01:34 #33
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64357718
quote:
Op donderdag 25 december 2008 16:13 schreef Reintji het volgende:

[..]

Je hebt een "nul lening" voor je 5e jaar HBO-MER begrijp ik?

@ TS, wat lucanus zegt. Zo doe ik het ook, werk veel over en alle extraatjes daarvan gaan zo naar de IBG. Ben waarschijnlijk in de helft van de tijd klaar met aflossen zo.
Correct. Automatisch gegaan na september.
Leer spaties gebruiken!
  Moderator donderdag 25 december 2008 @ 17:11:06 #34
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_64357854
Er zijn zát dei 700 euro per maand lenen. 30000 ibg schuld is dus niets in dat geval.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 25 december 2008 @ 17:46:34 #35
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64358321
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:11 schreef Renesite het volgende:
Er zijn zát dei 700 euro per maand lenen. 30000 ibg schuld is dus niets in dat geval.
Dan val je onder de noemer flapdrol

Shit hè, alsof je niet kan werken naast je studie.
Leer spaties gebruiken!
pi_64358406
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:46 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zich suf te werken naast hun studie, of ouders die mee betalen. Dat jij nou 18000 euro per jaar verdiend... Denk dat er maar erg weinig studenten zijn die dat bedrag ook halen.
pi_64358522
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:46 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

uhm.. heb zelf tegen de 40.000 euro aan schuld uitstaan. Maar wel 2 masters op zak, meerdere stages en veel waardevolle ervaringen opgedaan in oa het buitenland. Heb nu ook een goed betaalde baan (43.000 euro startsalaris, werk in het buitenland, en veel groeipotentieel). Ik ben absoluut niet bang voor mn schuld, deze heb ik binnen een jaar of 5/6 wel afbetaald, aangezien ik nu makkelijk 800 euro p/m aflos.
pi_64363513
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:48 schreef Lucanus het volgende:
16.000 euro studieschuld is geen ramp. (allerminst ) en op de paar centen na die je per maand minder hebt vanwege het aflossen zal het je verder niet lang achter volgen.

Je woonsituatie is geen ramp. Dat je klaar bent met studeren en aan het werk bent betekent niet meteen dat het mogelijke is om je eigen villa te bouwen (gek hoeveel studenten dat toch denken ). Met je huidige salaris is het verstandig om de komende jaren nog een beetje als een ' student' door te leven mbt het wonen. Voor een kleine 300 a 500e per maand is het al mogelijk om zelfs in de grote steden een prima woonruimte te vinden. Gezien je leeftijd (23 jaar) is het geen probleem om nog een paar vierkante meters minder te hebben.
Precies, dat wilde ik haar ook aanraden. Zo idioot hoog is die studieschuld helemaal niet, ken er genoeg die een veel hogere hebben. Ik had zelf iets van 13.000. Ben toen ik eenmaal werkte nog een paar jaar op een spotgoedkoop eenkamerflatje blijven wonen en hield dus maandelijks veel over.

Ik zie veel vrienden het zo doen. Gewoon na je studie nog even in die woongroep blijven zitten en je kunt ontzettend sparen.
pi_64364548
Ik zou gewoon het eerste jaar iets goedkoper leven en zoiezo de 1/3 terugbetalen. Moet goed te doen zijn met een HBO startsalaris en een goedkoop huisje neit teveel luxe etc aanschaffen. Dan heb je 9 jaar de tijd om de rest af te lossen en een goede stap in de juiste richting gemaakt.

Ik werk zelf 3 dagen per week naast mijn HBO studie (zaterdag + zondag & random doordeweekse dag) en ik verdien zon 1400 euro netto per maand naast mn stu fi. Lening is iets wat maar heel weinig mensen echt nodig hebben maar de meeste studenten zijn te lui om een bijbaantje erbij te nemen of denken zo van ooh later verdien ik genoeg dan betaal ik het makkelijk terug. Ik merk het heel erg om me heen van al me studiemaatjes en projectleden werkt er maar 1 zonder mij meegerekend.
pi_64364679
Moah, dat hangt nogal af van de studie, bijv. van het aantal contacturen en de moeilijkheidsgraad.
pi_64366893
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:14 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Het telt niet mee als dat het niet geregistreerd is bij BKR, maar uiteraard moet er wel betaald worden. Simpel sommetje van netto inkomsten minus vaste maandlasten (verzekeringen, studieschuld, etc.) bepaalt welk hypotheekbedrag haalbaar is.
Ja, maar dat moet wel reeel gespiegeld worden anders kan je hypotheek als nog geweigerd worden. Bij mij duikelden ze ook nog een of andere afbetaling op die niet BKR geregistreerd was bij de hypotheek controle. Was snel verholpen, maar toch.... Bovendien weten veel starters niet wat een reeel maand bedrag is om van rond te komen. Een van de adviseurs noemde het bedrag wat ik over zou hebben "enorm krap" . Nou ik kan je vertellen: Veel starters doen het met de helft en komen prima rond... Dus adviseurs moet je niet op hun blauwe ogen vertrouwen!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 26 december 2008 @ 02:32:35 #42
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64369309
quote:
Op donderdag 25 december 2008 23:38 schreef Noisiv het volgende:

Lening is iets wat maar heel weinig mensen echt nodig hebben maar de meeste studenten zijn te lui om een bijbaantje erbij te nemen of denken zo van ooh later verdien ik genoeg dan betaal ik het makkelijk terug. Ik merk het heel erg om me heen van al me studiemaatjes en projectleden werkt er maar 1 zonder mij meegerekend.
En dát probeerde ik ook duidelijk te maken. De meeste mensen zijn gewoon lui en willen niet werken. Tja, met zo een instelling blijf je arm.
Leer spaties gebruiken!
pi_64369672
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:43 schreef DixieChick het volgende:
Ik mag *slik* zo'n 16000 euro terugbetalen aan de IB groep. Heb 2 1/2 jaar behoorlijk moeten lenen. Als het goed is gaan ze binnenkort beginnen met piepen dat ik moet gaan terugbetalen.

Inmiddels woon ik weer thuis, heb ik een leuke baan, geen topsalaris maar wel mogelijkheden. (+- 25500 euro bruto p/j) nou heb ik even zo'n draagkracht berekening gedaan... Moet ik ruim 200 per maand gaan betalen aan IBG... Kijk nu kan dat wel, geen probleem. Maar ben toch 23, woon thuis, wil hier heel graag weg (woon bij een familielid van 80 jaar.. heeft niet t eeuwige leven...) Ik heb nogal wat in t buitenland gezeten, weliswaar gewerkt, maar daar valt niet van te sparen, hier in NL half jaar onder contract gewerkt met een laag inkomen... Dus ik moet met bijna niks wat opbouwen. Mijn planning was om een jaar flink te sparen en dan zien dat ik een appartementje kan kopen.. Maar volgens mij ga ik door die IBgroep echt geen hypotheek kunnen krijgen, iig niet voldoende. En misschien maar beter ook, op een nettosalaris van 1500 200 aflossen is best was als je alleen woont en de rest allemaal zelf op moet hoesten.

Als ik wat jonger was, en ik had een wat meer zekere woonsituatie dan had ik eerst gewoon 3 jaar doorgewerkt en gelijk die lening afgelost.. maar ligt nu dus anders.
Lijkt mij handiger goedkope huurwoonruimte te vinden?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Ik wil niet vervelend doen, maar jij kan momenteel helemaal geen huisje kopen. Huren kan je wel, maar ik zou toch wel aanraden om ook dat niet te doen, want dan is het vast nog moeilijker om je studieschuld af te betalen. Maar die studieschuld zou ik zeker wel prioriteit geven. Wat ik bovendien niet snap is hoe je aan 16k studieschuld komt, en nu een baatje hebt dat amper 1600 (of 1800?) per maand bruto betaald? Beste advies dat ik jou kan geven is, doe je best op je werk, zodat je wat salarisverhoging kan krijgen, anders gaat het voor jou erg moeilijk worden om een huisje of appartement te kopen, zelfs na 3 jaar.
pi_64373425
Mijn 'baantje' betaald geen 1600 bruto (kan je wel rekenen???) Ik krijg 2027 bruto op basis van 36uur. Is een groot nederlands bedrijf, ben tegelijk aangenomen met 3 andere mensen van mijn leeftijd, verdienen t zelfde, en hebben commercieele economie gedaan, en een ervan de MER. Lijkt me allemaal niet zo heel erg putjesschep-achtig...
Het systeem qua salarisverhoging ligt hier behoorlijk vast. Je kan ieder half jaar 60 euro bruto omhoog (en nee dat is niet erg veel), maar aangezien ik er nog maar 4 maand zit heb ik vorige week weliswaar beoordeling gehad (kreeg wel een kadootje want ze waren super tevreden... heb ik blijkbaar toch mn best gedaan) maar nog geen verhoging.

Ik geloof alleen niet dat iemands studieschuld, gewoon opgebouwd tijdens een HBO studie, evenredig is met zijn toekomstige salaris. Dat zijn je studiekosten namelijk ook niet!!
pi_64373576
Overigens kan ik in het tempo dat ik nu spaar, in september de helft afgelost hebben... Even een goede rekensom gemaakt. Dan zou het verhaal toch al wel behoorlijk anders worden lijkt me?
  vrijdag 26 december 2008 @ 12:23:18 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64373676
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:54 schreef teigan het volgende:

[..]

ik schrok er eerlijk gezegd ook best van toen ik ging rekenen hoeveel mijn studieschuld gestegen zou zijn als ik nu de eerste 2 jaar na het afstuderen niets zou terugbetalen. Het was ongeveer 10% van de studieschuld die erbij kwam... Ik ben dus gelijk maar begonnen met terugbetalen, al zal het na volgend jaar vast nog wat meer worden dan dat ik nu al terugbetaal.
Mijn grootste klacht naar de IB-Groep is dat ze simpelweg dingen doen waar geen enkele andere kredietverstrekker mee zou wegkomen! Ze lenen geld uit aan jongeren zonder enige toetsing, de klant heeft over het algemeen geen flauw idee hoeveel rente-ie betaald, en weet ook niet wat z'n totale schuld is!
Het minste wat ze kunnen doen is maandelijks even een overzichtje sturen van het totaal openstaande bedrag en de rente!
censuur :O
  vrijdag 26 december 2008 @ 12:29:07 #47
233785 Lucanus
Crescit in adversis virtus
pi_64373806
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 02:32 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

En dát probeerde ik ook duidelijk te maken. De meeste mensen zijn gewoon lui en willen niet werken. Tja, met zo een instelling blijf je arm.
Tsja, ik heb zelf een studieschuld van rond de 30.000e. Een bedrag dat niet gek veel afwijkt van wat de meeste mensen in mijn omgeving hebben en wat als relatief laag gezien wordt.

Wat mij opvalt is dat het met name mensen zijn die uit een arm milieu komen of die oorspronkelijk laag opgeleid zijn (vmbo/mbo) die erg bang zijn voor studieschulden. Hoewel schulden nooit fijn zijn, is een studieschuld namelijk een redelijk veilige en overzichtelijke ' schuld' die uiteindelijk meer oplevert dan dat je er aan kwijt bent.

Door wat te lenen is het mogelijk om meerdere universitaire studies te doen (ik zelf doe er bijvoorbeeld twee), een jaar bestuurservaring erbij te pakken en buitenlandervaring op te doen. De paar kleine uurtjes die ik per maand over heb om te werken leveren dan niet genoeg salaris op om de huur van te betalen. Geld erbij poffen is dan wel noodzakelijk.

Natuurlijk moet iedereen zelf maar zien hoe hij zijn ' studietijd' invult. Mensen die al van dag 1 willen arbeiden en een studie enkel als vertraging zien tot het krijgen van een baan zullen minder nut zien in lenen dan mensen die hun studententijd gebruiken om zichzelf te verbreden. Uiteindelijk kom je dan beter terecht dan als je zo snel mogelijk je studie CE of MER probeert af te raggen, aangezien veel functies meer vragen dan enkel een afgerond HBO'tje en wat werkervaring bij cafe de blauwe reiger.
pi_64373861
IBG geeft idd erg makkelijk geld.. de gemiddelde studedent (waaronder ik) vind het toch wel erg makkleijk om even op de site van het IBG aan te geven dat je 500 of 700 euro's in de maand krijgt bijgeschreven op je rekening. Al snel maak je de denkfout dat je het wel even genakkliojk terug betaalt omdat je die baan zal krijgen waar je 4000 per maand binnen haalt. Dat zal lang niet bij iedreeen zo zijn en dan moet je kromgaan liggen om het terug te betalen. Betere voor lichting of een gesprkje bij een vestiging in de buurt ofzo voordat je zo'n lening krijgt lijkt mij beter. Je bent natuurlijk wel student en er worst van je verwacht dat je tot de slimmere bovenlaag van de bevolking hoort, toch achteraf gezien gaat het net iets te makkelijk.
pi_64373950
Ik heb trouwens een vrij specifieke agrarische opleiding gedaan, waar erg lastig werk in te vinden is, helemaal voor een starter, en dan betalen ze je zonder blikken of blozen minimumloon en mag je administratieve rotklusjes gaan doen...

Zit nu in de verzekeringswereld (en had al mazzel dat ik met deze opleiding binnen kwam... Maar heb ook veel buitenlandervaring en wel laten zien dat ik aan wilde pakken) en mijn plan is om me hierin wat omhoog te werken (en volgens de geleerden op mn werk zou me dat zeker moeten lukken) om dan uiteindelijk toch (deels) te kunnen gaan doen met mijn studie wat ik al wilde. Maar tegen die tijd heb ik dan wel een aantal jaren werkervaring bij een goed aangeschreven bedrijf, een interne managementopleiding gehad en ervaring als leidinggevende. Dát, in combinatie met de achtergrond die ik al had passend bij mijn studie, gaat mij wél een hele interessante kandidaat maken voor de 'moeilijk te vinden baantjes'. En dan heb ik de luxe dat ik kiezen kan.
pi_64373997
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:07 schreef eNaSnI het volgende:
Tien maanden universiteit * ¤ 540 * 5 jaar = ¤ 27.000,- (excl. woonlasten, studiemateriaal, etc). Dan kan je schuld dus hard oplopen.
Maar dan werk je zelf dus ook blijkbaar weinig tot niets? Of heb je veel te hoge lasten voor 5 jaar gehad?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')