abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64355654
Ik mag *slik* zo'n 16000 euro terugbetalen aan de IB groep. Heb 2 1/2 jaar behoorlijk moeten lenen. Als het goed is gaan ze binnenkort beginnen met piepen dat ik moet gaan terugbetalen.

Inmiddels woon ik weer thuis, heb ik een leuke baan, geen topsalaris maar wel mogelijkheden. (+- 25500 euro bruto p/j) nou heb ik even zo'n draagkracht berekening gedaan... Moet ik ruim 200 per maand gaan betalen aan IBG... Kijk nu kan dat wel, geen probleem. Maar ben toch 23, woon thuis, wil hier heel graag weg (woon bij een familielid van 80 jaar.. heeft niet t eeuwige leven...) Ik heb nogal wat in t buitenland gezeten, weliswaar gewerkt, maar daar valt niet van te sparen, hier in NL half jaar onder contract gewerkt met een laag inkomen... Dus ik moet met bijna niks wat opbouwen. Mijn planning was om een jaar flink te sparen en dan zien dat ik een appartementje kan kopen.. Maar volgens mij ga ik door die IBgroep echt geen hypotheek kunnen krijgen, iig niet voldoende. En misschien maar beter ook, op een nettosalaris van 1500 200 aflossen is best was als je alleen woont en de rest allemaal zelf op moet hoesten.

Als ik wat jonger was, en ik had een wat meer zekere woonsituatie dan had ik eerst gewoon 3 jaar doorgewerkt en gelijk die lening afgelost.. maar ligt nu dus anders.
Lijkt mij handiger goedkope huurwoonruimte te vinden?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
pi_64355678
Je kan bij elke banksite toch een quick-hypotheek-scan doen, maar met de huidige omstandigheden zal 't wel een moeilijke zaak worden.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64355692
Volgens mij kun je bij de IB-groep je maandlasten laten verlagen. Hoe 't precies werkt weet ik niet, 'n soort van bezwaar maken dat je 't niet kunt ophoesten.

Ik zit overigens in 'n zelfde soort schuitje, alleen mag ik zo'n 100,- per maand gaan afbetalen.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64355731
Jouw studieschuld wordt niet meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek. Het is geen schuld die meetelt daarvoor.

Je moet er alleen zelf even rekening mee houden dat je dus die 200 euro per maand af moet lossen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64355744
kamertje huren voor 300 all-in, kun je per maand flink afbetalen. dan maar geen nieuwe tv of dik uitgaan (is tenminste mijn eigen plan). met een beetje gelukt ben je er dan vrij snel vanaf en kun je echt vrij gaan wonen.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_64355758
Met 16000 schuld kun je het als starter met jouw jaarsalaris wel schudden om te kopen. teigan: studieschuld telt wel degelijk mee....
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64355761
Beetje cheapass woning moet toch wel kunnen? Woon nu samen,maar vlak na mijn studie woonde ik gewoon in een huur appartement. Toen ik nog studeerde had ik wel meer te besteden, maar het was te doen. Een aantal van mijn vrienden heeft gewoon samen wat gezocht. Beetje voortzetten van je studententijd zeg maar.

Edit: existenz, sommige hypotheekverstrekkers doen er niet zo moeilijk over hoor. Rabo iig niet en ik betaal samen met mijn vriendin een flink bedrag terug. Ligt denk ik ook een beetje aan je toekomstperspectieven.
pi_64355767
Over een jaar zit ik precies in jouw situatie, dus ik lees even vol interesse mee.
Ja, ik generaliseer.
pi_64355836
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef existenz het volgende:
Met 16000 schuld kun je het als starter met jouw jaarsalaris wel schudden om te kopen. teigan: studieschuld telt wel degelijk mee....
ik heb al een paar keer zo'n adviesgesprek gehad, en er is echt nog nooit gevraagd naar onze studieschuld, ook al gaven wij aan dat die er zeker aanwezig is....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_64355874
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef existenz het volgende:
Ter aanvulling. Een studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR. Echter wordt bij je hypotheekaanvraag ook gevraagd naar je maandelijkse verplichtingen. Aflossen van je studieschuld is gewoonweg een maandelijkse verplichting, en telt dus inderdaad wel degelijk mee.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:04:10 #11
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356001
Ben ik een simpele ziel als ik zeg dat ik niet snap hoe iemand in hemelsnaam aan een studieschuld van 16 rooie komt?

Goed, een vreselijke situatie daargelaten..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  donderdag 25 december 2008 @ 15:07:24 #12
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356062
Tien maanden universiteit * ¤ 540 * 5 jaar = ¤ 27.000,- (excl. woonlasten, studiemateriaal, etc). Dan kan je schuld dus hard oplopen.
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  donderdag 25 december 2008 @ 15:07:37 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64356064
quote:
Gevolgen studieschuld zijn slecht bekend

Studenten zijn zeer slecht op de hoogte van de financiële gevolgen van hun studieschuld, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Rentepercentages en terugbetaaltijd zijn nauwelijks bekend en ook weet vrijwel niemand wat een studieschuld straks betekent voor een hypotheekaanvraag. De IB-Groep zegt voldoende informatie aan te bieden maar erkent dat er weinig vraag naar is. ‘We overwegen om beginnende studenten een offerte aan te bieden.’

Van alle studenten met een studieschuld weet maar 13 procent hoeveel rente ze straks gaan betalen. 24 procent weet binnen welke periode ze moeten terugbetalen. Verder denkt bijna tachtig procent ten onrechte dat een studieschuld geregistreerd staat bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel en invloed heeft op de hoogte van de hypotheek die je kunt afsluiten. Het Nibud noemt de resultaten ‘zorgelijk’ en denkt dat financiële problemen bij jongeren voorkomen kunnen worden door het vergroten van ‘kennis op gebied van studieschulden, rentepercentages van leningen en noodzakelijke verzekeringen’.

Woordvoerder Thea Jonkman van de IB-Groep is niet héél verrast door de cijfers. ‘We hebben alle informatie beschikbaar, ook op onze website. Maar we weten dat studenten daar weinig interesse in hebben. Ze houden zich daar gewoon niet zo mee bezig.’ Ook de IB-Groep ziet dat volgens haar in toenemende mate als een probleem. ‘Met alle maatschappelijke onrust over woekerleningen groeit ook de druk op de IB-Groep om onze wettelijke informatieplicht wat actiever in te vullen.’

Volgens Jonkman denkt de IB-Groep daarbij aan een soort offerte waarin aankomende studenten precies voorgerekend krijgen wat de financiële consequenties zijn van de verschillende leenmogelijkheden. ‘Op korte termijn zal het daar echter niet van komen omdat onze systemen daar niet op zijn toegerust’, aldus Jonkman. ‘Maar onze website blijft een goede bron van informatie voor wie daar behoefte aan heeft.’

Studieschuldinfo in vogelvlucht:
- Iedereen met een studieschuld krijgt na het voltooien van de studie eerst een aanloopperiode van twee jaar waarin nog niet hoeft te worden afgelost (rente wordt al wel berekend).
- Daarna begint de aflossingsperiode die in principe 15 jaar duurt. Het aflossingsbedrag is inkomensafhankelijk en bedraagt minimaal ¤ 45,41 per maand.
- De rente is afhankelijk van het jaar van afstuderen. Voorbeeld: wie in 2007 afstudeerde, betaalt 4,17%, maar wie zijn bul in 2005 behaalde hoeft slechts 2,74% rente te betalen.
- Een studieschuld staat niet geregistreerd bij de BKR en is daarom ‘onzichtbaar’ voor de banken. Een studieschuld wordt daarom niet meegenomen bij de berekening van de maximale hypotheek. Er is een systeem in voorbereiding waarbij wel de betalingsachterstand wordt meegerekend, maar dat zal zeker niet eerder dan in 2010 worden ingevoerd.
Bron
The love you take is equal to the love you make.
pi_64356071
Bootje: half jaar langer doen over je studie dan normaal, en na de eerste 2 jaar niet meer bij kunnen werken door waardeloze meer-dan-fulltime stages die niet worden betaald... heb ook niet een standaard studie gedaan, in die branche is het qua stagevergoedingen totaal niet geregeld. Oh, en pappie en mammie wilden ook niet betalen (maar daar was de vergoeding die ik van de IB kreeg wel naar)
Maargoed, so be it. Dat het een klap geld is weet ik ook! Kan je lang of kort over zeiken, maar ik probeer liever een plan te trekken om gewoon een leven op te kunnen bouwen!
  donderdag 25 december 2008 @ 15:08:15 #15
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356074
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:07 schreef eNaSnI het volgende:
Tien maanden universiteit * ¤ 540 * 5 jaar = ¤ 27.000,- (excl. woonlasten, studiemateriaal, etc). Dan kan je schuld dus hard oplopen.
tja, waarom je studie dan afbreken.... ga dan door..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356078
-Laat maar- dubbel
pi_64356084
Je studieschuld telt niet mee voor een hypotheek. Elke hypotheekadviseur kan je dat vertellen.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:10:17 #18
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356110
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:08 schreef DixieChick het volgende:
Bootje: half jaar langer doen over je studie dan normaal, en na de eerste 2 jaar niet meer bij kunnen werken door waardeloze meer-dan-fulltime stages die niet worden betaald... heb ook niet een standaard studie gedaan, in die branche is het qua stagevergoedingen totaal niet geregeld. Oh, en pappie en mammie wilden ook niet betalen (maar daar was de vergoeding die ik van de IB kreeg wel naar)
Maargoed, so be it. Dat het een klap geld is weet ik ook! Kan je lang of kort over zeiken, maar ik probeer liever een plan te trekken om gewoon een leven op te kunnen bouwen!
Een foute studie kiezen zonder toekomstperspectief is natuurlijik een eigen fout. Daarnaast zit ik ook in 5HBO nu, alleen bouw ik geen schuld op. Ik werk me de touwtiefus, en heb dus mooi de schaapjes voorlopig op het droge. Mijn "studieschuld" zal ook wel aanzienlijk zijn, maar die wordt kwijtgescholden na het behalen van je diploma. Goede investering dunkt mij..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356125
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:08 schreef sociologist het volgende:
Je studieschuld telt niet mee voor een hypotheek. Elke hypotheekadviseur kan je dat vertellen.
Wel degelijk, vanwege de vaste maandelijkse lasten.... Hier wordt gewoon naar gevraagd en achterhouden van je studieschuld kan verstrekkende gevolgen hebben. Hij wordt alleen meteen niet meegenomen bij je maximale hypotheek berekening.

En hypotheekadviseurs zijn net zo smerig als auto handelaren... Die moeten ook gewoon verkopen.. Beide spreken nooit de waarheid.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:12:47 #20
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356148
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:10 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Een foute studie kiezen zonder toekomstperspectief is natuurlijik een eigen fout. Daarnaast zit ik ook in 5HBO nu, alleen bouw ik geen schuld op. Ik werk me de touwtiefus, en heb dus mooi de schaapjes voorlopig op het droge. Mijn "studieschuld" zal ook wel aanzienlijk zijn, maar die wordt kwijtgescholden na het behalen van je diploma. Goede investering dunkt mij..
Een deel wordt na het behalen van je diploma omgezet in een gift en optioneel heb je nog een deel dat je studieschuld gaat vormen.
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_64356152
Ik ben trouwens nooit de 'typische-student' geweest die maar loopt te feesten en voor de rest zn kop in t zand steekt, maar ook ik vind de info voorziening van de IB groep wáardeloos. Leuke website ja, maar zo onoverzichtelijk als de pest, duidelijkheid, hó maar. En idd 0,0 info als je begint met studeren. Dan had ik nog een x extra nagedacht.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:14:26 #22
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_64356171
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:11 schreef existenz het volgende:

[..]

Wel degelijk, vanwege de vaste maandelijkse lasten.... Hier wordt gewoon naar gevraagd en achterhouden van je studieschuld kan verstrekkende gevolgen hebben. Hij wordt alleen meteen niet meegenomen bij je maximale hypotheek berekening.

En hypotheekadviseurs zijn net zo smerig als auto handelaren... Die moeten ook gewoon verkopen.. Beide spreken nooit de waarheid.
Het telt niet mee als dat het niet geregistreerd is bij BKR, maar uiteraard moet er wel betaald worden. Simpel sommetje van netto inkomsten minus vaste maandlasten (verzekeringen, studieschuld, etc.) bepaalt welk hypotheekbedrag haalbaar is.
  donderdag 25 december 2008 @ 15:15:18 #23
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64356187
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:12 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Een deel wordt na het behalen van je diploma omgezet in een gift en optioneel heb je nog een deel dat je studieschuld gaat vormen.
Alleen als je extra gaat lenen. Als je als een goede student nog ff een bijbaantje zoekt, moet het met gemak te doen zijn zonder lenen..
Leer spaties gebruiken!
pi_64356207
quote:
Op donderdag 25 december 2008 15:10 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Ik heb ook zeker niet alleen op m'n reet in een cafe bier zitten zuipen. En een hopeloze studie heb ik ook niet gedaan! Heb eigenlijk niet zo heel veel zin om hier mijn hele motivatie voor die studie neer te zetten want daar gaat t helemaal niet meer over.
Ik zou zeggen, jij bent goed bezig joh, wees er trots op.

Maar mijn situatie nu is anders en ik zal t moeten doen met hoe t er hier voor staat! Kan wel achteraf gaan zitten mekkeren maar daar wordt t niet anders van!
Als je trouwens langer dan de standaardtijd over je studie doet heb je geen recht meer op financiering, dan mag je nog wel lenen, maar dat moet je altijd weer terugbetalen. Alleen de periode waarin je recht hebt op stufi wordt je kwijtgescholden bij t behalen van je diploma.
pi_64356236
tvp
Vincent zag het koren
Einstein het getal
Zeppelin de Zeppelin
En Johan zag de bal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')