[Deel 1525] Vagevuur der ijdelhedenquote:Op zondag 21 december 2008 21:09 schreef One_of_the_few het volgende:
wilde net een topic openen met als titel: vagevuur der ijdelheden.
Voor reya. helaas.
Nee hoor.quote:Op zondag 21 december 2008 20:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Volgensmij worden ze sowieso geopenbaard.
[..]
Van Monolith moet ik me onthouden van enige mening hierover.
Zie je wel.quote:
Nee, mijn wekker gaat morgen om 5:15quote:Op zondag 21 december 2008 21:33 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hallo! Ook vakantie meneer B. Appel?
Wat voor opdracht ben je mee bezig?quote:Op zondag 21 december 2008 21:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, mijn wekker gaat morgen om 5:15.. Ik bikkel gewoon door.
Een datingsite.quote:Op zondag 21 december 2008 21:45 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Wat voor opdracht ben je mee bezig?
Een nieuwe of een update?quote:
Nieuw (niche, dus geen standaard sms DIKKE HOER naar 6969 site)quote:Op zondag 21 december 2008 21:57 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Een nieuwe of een update?
Is het voor dunne mensen?quote:Op zondag 21 december 2008 22:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nieuw (niche, dus geen standaard sms DIKKE HOER naar 6969 site)
Dunne mensen bestaan toch niet meer in Europa als ik de regeringsleiders mag geloven.quote:Op zondag 21 december 2008 22:08 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Is het voor dunne mensen?
Toch nog hoop voor mij, dan.quote:Op zondag 21 december 2008 22:08 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Is het voor dunne mensen?
Schijnt tof te zijn, als ik FOK mag geloven.quote:
Eh nou neequote:
http://www.nu.nl/economie(...)r-aan-hypotheek.htmlquote:FINANCIELE CRISIS TILBURG - Starters zonder eigen geld komen volgend jaar moeilijker aan een hypotheek. Door de financiële crisis hebben banken de kredietkraan grotendeels dichtgedraaid. Om de risico's te verkleinen, komen steeds minder mensen in aanmerking voor een hypotheek.
Starters, ouderen en mensen met een persoonlijk krediet worden door banken als risicogroepen aangemerkt, stelt Nationale HypotheekPas (NHP) maandag. De groep hypotheekadviseurs beschikt over interne acceptatierichtlijnen van banken.
Volgens NHP zal het wegvallen van deze risicogroepen ingrijpende gevolgen hebben voor de woningmarkt. NHP-directeur Pieter Lijesen roept minister Wouter Bos (Financiën) op de banken te dwingen om de kredietverschaffing weer op gang te brengen.
Je hoeft je in Nederland dan niet zo te vervelen hè. Toeslagen, uitkiezen zorverzekeraar, energie-afrekening...quote:Op maandag 22 december 2008 00:37 schreef Monolith het volgende:
Vakantie.
Ik heb nog een waslijst met allemaal dingen die nog schijnen te moeten gebeuren.quote:Op maandag 22 december 2008 09:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je hoeft je in Nederland dan niet zo te vervelen hè. Toeslagen, uitkiezen zorverzekeraar, energie-afrekening...
Allemaal verworvenheden.quote:Op maandag 22 december 2008 09:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je hoeft je in Nederland dan niet zo te vervelen hè. Toeslagen, uitkiezen zorverzekeraar, energie-afrekening...
Mag ik dan alsjeblieft mijn geld nu alvast?quote:Nederland komt ‘op karakter’ beter uit crisis
Van onze verslaggever Bart Dirks
Premier en SER-voorzitter zien reden voor optimisme.
DEN HAAG De onheilstijdingen over de kredietcrisis en de recessie houden zeker nog wel even aan. Toch zag zowel premier Balkenende als voorzitter Rinnooy Kan van de Sociaal Economische Raad (SER) afgelopen weekend genoeg lichtpuntjes voor opbeurende woorden.
‘Bij tegenwind gaan we in Nederland harder trappen. Dat zit in ons karakter. Het zal te maken hebben met onze geschiedenis en onze ligging aan zee’, schreef de premier zaterdag in een essay in Het Financieele Dagblad.
Meer dan eens hebben werkgevers en bonden bewezen dat ze het eens kunnen worden over hervormingen. Er zijn lessen getrokken uit eerdere crises.
En Europa ‘heeft zich van zijn beste kant’ laten zien.
Weliswaar wordt 2009 een ‘slecht jaar’, maar vergeleken met andere Europese landen en met de VS ‘valt het mee’. Op karakter komt Nederland sterker uit de recessie van 2009, zo verwacht de premier.
Zondag volgde de peptalk van Rinnooy Kan. Nederland is in staat de problemen met ‘nuchterheid en zelfvertrouwen’ aan te pakken, zei de SER-voorzitter in het tv-programma Buitenhof.
Dat er na een periode van hoogconjunctuur een recessie volgt, is volgens Rinnooy Kan nooit anders geweest.
Wel zijn de aard en omvang van de kredietcrisis een verrassing.
Maar toen hij onlangs met andere sociaal-economische raden in Europa vergaderde, trof het hem dat de sociale partners elders nog nauwelijks of niet spreken over de problemen en de oplossingen. ‘Dat hebben wij heel goed gedaan.’
Toch is het leed nog niet geleden, waarschuwen Rinnooy Kan en Balkenende. Weliswaar verwacht de premier ‘geen dramatische instorting van de huizenprijzen’, de ‘pensioenspaarpot’ is aan het verdampen. En ofschoon sommige scenario’s herstel voorzien in 2010, moeten we niet denken dat we de crisis ‘alleen maar een jaartje hoeven uit te zitten’.
Daarom moet Nederland investeren in innovatie en onderwijs, zich positioneren als financieel centrum en werken aan een krachtiger Europa. En er moet ‘meer moraliteit’ in de economie. Balkenende: ‘Hard tegen de wind in trappen loont.’
Ik ben contactgestoord, dus dat wordt een heilloze missie, maar misschien ben jij wel een virtuoos op de viool.quote:Op maandag 22 december 2008 09:18 schreef Aoristus het volgende:
misschien moet jij eens een leuk meisje zoeken
Volgens mij zijn we sinds Balkenende I al keihard tegen de wind in aan het trappen. Hoogconjuctuur, kwamen we niet uit het zuur? En nu zoet?quote:Op maandag 22 december 2008 09:13 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Mag ik dan alsjeblieft mijn geld nu alvast?
Misschien kunnen jullie het combineren.quote:Op maandag 22 december 2008 09:19 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik ben contactgestoord, dus dat wordt een heilloze missie, maar misschien ben jij wel een virtuoos op de viool.
Ik vond de column van Jos de Beus dan ook een stuk beter dan het verhaal van Rinnooy Kan in Buitenhof. Politici moeten consistent zijn in hun verhaal. Niet van marktdenken ineens de man van het volk willen uithangen, dat werkt niet.quote:Op maandag 22 december 2008 09:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we sinds Balkenende I al keihard tegen de wind in aan het trappen. Hoogconjuctuur, kwamen we niet uit het zuur? En nu zoet?
Misschien wil jij er bij zingen?quote:Op maandag 22 december 2008 09:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien kunnen jullie het combineren.
Nee, maar ik wil er best contrabas bij spelen.quote:Op maandag 22 december 2008 09:23 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Misschien wil jij er bij zingen?
Dat zal Rock betreuren.quote:Op maandag 22 december 2008 09:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, maar ik wil er best contrabas bij spelen.
Natuurlijk krijg je het zoet.quote:Op maandag 22 december 2008 09:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we sinds Balkenende I al keihard tegen de wind in aan het trappen. Hoogconjuctuur, kwamen we niet uit het zuur? En nu zoet?
Ohja.quote:Op maandag 22 december 2008 09:58 schreef Yildiz het volgende:
Natuurlijk krijg je het zoet.
In de hemel.
Precies.quote:Op maandag 22 december 2008 10:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ohja.Waar elk wel functionerend mens heen gaat.
Daar ben ik geweest, geloof ik.quote:
Eindelijk de administratie van 1999 in de open haard gooien. Of de mails van 2005 kwijtraken, zoals Bush.quote:
Juist!quote:Op maandag 22 december 2008 11:13 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eindelijk de administratie van 1999 in de open haard gooien. Of de mails van 2005 kwijtraken, zoals Bush.
Jeuh, schijten.quote:Op maandag 22 december 2008 11:10 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Jeuh, puinruimen in huis.
Als het op elsevier.nl had gestaan dan had Martijn er tenminste een topic over geopend.quote:Op maandag 22 december 2008 11:16 schreef Sam_Spade het volgende:
http://extra.volkskrant.n(...)en_van_Geert_Wilders
Met Italiaanse pijltjes!
Goed voorstel, open er een topic over.quote:Op maandag 22 december 2008 11:40 schreef Sam_Spade het volgende:
Ik geef pas geld aan het goede doel wanneer Scandalous uit de kleren gaat.
quote:
Hoera voor goedkope producten.quote:Op maandag 22 december 2008 11:54 schreef Autodidact het volgende:
Dus laten we Coca Cola, platenmaatschappijen, de Bijenkorf, en derhalve het kapitalisme ook maar bedanken voor de verworven commerciële troep.
quote:Op maandag 22 december 2008 11:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ach, ik had er gisteren een dagje Maastricht van gemaakt, maar even vergeten dat het de laatste koopzondag voor kerstmis was. Dagjesmensen, kerstinkopers, buitenlandse toeristen, en drugsinkopers. Hoe snel zo'n mooie stad in de hel kan veranderen. Dus laten we Coca Cola, platenmaatschappijen, de Bijenkorf, en derhalve het kapitalisme ook maar bedanken voor de verworven commerciële troep.
quote:Op maandag 22 december 2008 12:03 schreef Reya het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog een reden om te stoppen met gedogen van softdrugs.
Misschien moeten Rouvoet kerstinkopen verbieden!quote:Op maandag 22 december 2008 12:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Stoppen met kerstinkopen. Scheelt een grotere slok op de Gluhwein.
Bepaalde psychoanalytici of gewoon in het algemeen?quote:Op maandag 22 december 2008 12:14 schreef Reya het volgende:
Ik heb overigens zin om een pogrom jegens psychoanalytici te initieren. Iemand zin om mee te doen?
Een pogrom dient niet al te onderscheidend te zijn.quote:Op maandag 22 december 2008 12:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Bepaalde psychoanalytici of gewoon in het algemeen?
Ik dacht dat ze juist heel specifiek waren.quote:Op maandag 22 december 2008 12:18 schreef Reya het volgende:
[..]
Een pogrom dient niet al te onderscheidend te zijn.
Wat dacht je van een cadeaupapiertaks, kerstboomheffing en een inkomensafhankelijke slingerpremie? Het gaat immers om de 'prikkel'.quote:Op maandag 22 december 2008 12:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien moeten Rouvoet kerstinkopen verbieden!
Tot op zekere hoogte; ergens dien je het punt te bereiken dat je je op een zekere verzameling toespitst, en verder op geen enkele wijze meer discrimineert.quote:Op maandag 22 december 2008 12:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze juist heel specifiek waren.
Dat zou tenminste nog een nobel doel dienen.quote:Op maandag 22 december 2008 12:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien moeten Rouvoet kerstinkopen verbieden!
quote:Als politie en justitie een grote partij harddrugs vangen, wordt dikwijls gesteld dat hiervan een averechts effect uitgaat. Omdat er minder harddrugs op de consumentenmarkt zijn, stijgt hiervan de prijs en zouden de producenten er juist beter van worden. Dit zou toetreding van nieuwe aanbieders uitlokken. Bovendien zou de door de verslaafden veroorzaakte criminaliteit toenemen vanwege de hogere prijzen.
Deze redenering is gebaseerd op twee veronderstellingen. Ten eerste is toetreding alleen makkelijk in geval van volkomen concurrentie. Ten tweede zou de vraagcurve een inelastisch verloop hebben, waarbij een flinke prijsstijging tot een geringe afname van de vraag leidt. Die vraagcurve kan eveneens een 'gewoon' dalend verloop hebben.
Als echter wordt uitgegaan van een monopolistische markt, is toetreding niet zo makkelijk. Omdat deze markt illegaal is, zou die toetreding wel eens extra lastig kunnen zijn. Voor de monopolist betekent het vangen van een grote partij harddrugs, dat een gedeelte van zijn consumenten niet wordt bediend. Met andere woorden, de monopolist moet meer produceren en verkopen dan wanneer het product legaal zou zijn. Dit houdt in, dat hij vanwege het vangen van grote partijen harddrugs niet het punt kan kiezen, waarbij hij maximale totale winst behaalt. Hij moet ervan afwijken. Immers, als meer winst te behalen zou zijn met een lager aanbod van harddrugs, dan zou deze monopolist die harddrugs zelf wel uit de markt gehaald hebben.
Scandalous zou ik nog wel s naakt willen zien.quote:Op maandag 22 december 2008 11:40 schreef Sam_Spade het volgende:
Ik geef pas geld aan het goede doel wanneer Scandalous uit de kleren gaat.
Micro-economie to the rescue.quote:
Waar komt het idee vandaan dat het gooien van schoenen in met name de Arabische wereld als belediging wordt gezien? Misschien is het meer aanwezig daar, maar als ik schoenen gooi naar Balkenende's gezicht, dan is de boodschap ook wel duidelijk, me dunkt.quote:Op maandag 22 december 2008 13:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Waar komt dat schoenen = schande ellende vandaan? Welk vers steekt daar achter?
Ik zou me ook wel aardig vernederd voelen als ik een of andere poep schoen naar m'n hoofd zou krijgen.quote:Op maandag 22 december 2008 13:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Nee. Hier doen we dat met taarten.quote:Op maandag 22 december 2008 13:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waar komt het idee vandaan dat het gooien van schoenen in met name de Arabische wereld als belediging wordt gezien? Misschien is het meer aanwezig daar, maar als ik schoenen gooi naar Balkenende's gezicht, dan is de boodschap ook wel duidelijk, me dunkt.
Het was meer Arabisch dan Islamitisch volgens mij. Heeft ermee te maken dat je met je schoenen door het vuil loopt en dat schoenen daarom vies zijn.quote:Op maandag 22 december 2008 13:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Of met Beretta's, voor mensen met stijl.quote:Op maandag 22 december 2008 13:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee. Hier doen we dat met taarten.
S&W .500, dan ben je pas echt een vent. Daarmee vergeleken is de potsierlijke Desert Eagle een proppenschieter.quote:Op maandag 22 december 2008 13:59 schreef Reya het volgende:
[..]
Of met Beretta's, voor mensen met stijl.
Niet echt dus.quote:
quote:Op maandag 22 december 2008 14:13 schreef Klopkoek het volgende:
S&W .500, dan ben je pas echt een vent.
Hé, natuurlijk. En je hebt voor 100.000 kuthuisjes. Maar wel veel te duur... Verander desnoods 'veel te' in 'erg'. Zeker in vergelijking met vroegâh, denk ik. Nu is dit te veranderen: mentaliteit veranderen dat je recht hebt op een koophuis (ook belangrijk, toch?), accepteren dat het soms nu eenmaal duurder is dan anders, golfpatroonblabla-gedoe, belasting afschaffen, en gewoon voor de gein van alles dereguleren, en uiteraard HRA afschaffen (want dat moet gewoon). Misschien niet goedkoper dan, maar wel "logischer".quote:
Het heeft weinig met de mentaliteit te maken denk ik. Iedereen wil altijd het beste. Er is gewoon te weinig aanbod, ... dan wordt het duur. En nu de markt "vast zit" is er veel te koop en wordt het goedkoper.quote:Op maandag 22 december 2008 14:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hé, natuurlijk. En je hebt voor 100.000 kuthuisjes. Maar wel veel te duur... Verander desnoods 'veel te' in 'erg'. Zeker in vergelijking met vroegâh, denk ik. Nu is dit te veranderen: mentaliteit veranderen dat je recht hebt op een koophuis (ook belangrijk, toch?), accepteren dat het soms nu eenmaal duurder is dan anders, golfpatroonblabla-gedoe, belasting afschaffen, en gewoon voor de gein van alles dereguleren, en uiteraard HRA afschaffen (want dat moet gewoon). Misschien niet goedkoper dan, maar wel "logischer".
quote:Op maandag 22 december 2008 14:21 schreef Yildiz het volgende:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/w(...)tro_Express_revolver
Bovendien zijn de huizenprijzen zo bizar hard gestegen dat de kruik vermoedelijk niet lang meer te water gaat. Zodra het duidelijk wordt dat er geen steun meer is op de markt, wordt het verstrekken van hypotheken een stuk riskanter, waardoor de rente daarvoor stijgt, wat het aantal versterkte hypotheken vermoedelijk zal doen afnemen; sommige instellingen willen wellicht zelfs helemaal geen hypotheken meer verstrekken. Op dat moment implodeert de vraag en zie ik zo een kwart van de prijzen afgaan.quote:Op maandag 22 december 2008 14:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het heeft weinig met de mentaliteit te maken denk ik. Iedereen wil altijd het beste. Er is gewoon te weinig aanbod, ... dan wordt het duur. En nu de markt "vast zit" is er veel te koop en wordt het goedkoper.
Aan de andere kant zijn de prijzen - zelfs in perifere gedeelten van het land - veel harder gestegen dan overige producten, of het gemiddelde inkomen, terwijl er niet direct sprake is van een absoluut tekort op de markt. Ergens houdt de muziek op met spelen, natuurlijk.quote:Op maandag 22 december 2008 15:54 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Een bank als de rabobank heeft een overschot aan liquide middelen door al die lui die hun spaargeld overgebracht hebben naar de rabobank. Deze banken zitten te springen om investeringen als hypotheken. Ik ben dus niet bang dat banken stoppen met het vertrekken van grote leningen.
Stijging is niet meer aan de orde. Maar dat ligt niet zozeer aan de hypotheekverstrekker als wel het stijgen van andere kosten.quote:Op maandag 22 december 2008 15:58 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn de prijzen - zelfs in perifere gedeelten van het land - veel harder gestegen dan overige producten, of het gemiddelde inkomen, terwijl er niet direct sprake is van een absoluut tekort op de markt. Ergens houdt de muziek op met spelen, natuurlijk.
Voor de prijzen echt hard gaan dalen moeten er meer dingen mis gaan in de economie. De werkeloosheid onder de midden en hogere inkomens moet eerst flink gaan stijgen en de economie moet nog een paar leuke klappen krijgen (grote faillissementen ofzo).quote:Op maandag 22 december 2008 15:41 schreef Reya het volgende:
[..]
Bovendien zijn de huizenprijzen zo bizar hard gestegen dat de kruik vermoedelijk niet lang meer te water gaat. Zodra het duidelijk wordt dat er geen steun meer is op de markt, wordt het verstrekken van hypotheken een stuk riskanter, waardoor de rente daarvoor stijgt, wat het aantal versterkte hypotheken vermoedelijk zal doen afnemen; sommige instellingen willen wellicht zelfs helemaal geen hypotheken meer verstrekken. Op dat moment implodeert de vraag en zie ik zo een kwart van de prijzen afgaan.
Is die prijs (of eigenlijk het percentage van het gezinsinkomen dat op gaat aan huisvesting) echt zoveel harder gestegen dan het gemiddelde inkomen per huishouden?quote:Op maandag 22 december 2008 15:58 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn de prijzen - zelfs in perifere gedeelten van het land - veel harder gestegen dan overige producten, of het gemiddelde inkomen, terwijl er niet direct sprake is van een absoluut tekort op de markt. Ergens houdt de muziek op met spelen, natuurlijk.
quote:Op maandag 22 december 2008 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is die prijs (of eigenlijk het percentage van het gezinsinkomen dat op gaat aan huisvesting) echt zoveel harder gestegen dan het gemiddelde inkomen per huishouden?
valt volgens mij wel mee.
Dat is wel degelijk hard gestegen. Mede omdat in verhouding andere dingen minder snel duurder geworden.quote:Op maandag 22 december 2008 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is die prijs (of eigenlijk het percentage van het gezinsinkomen dat op gaat aan huisvesting) echt zoveel harder gestegen dan het gemiddelde inkomen per huishouden?
Ik heb echter ook niet het idee dat het gemiddelde huishouden nu zoveel meer aan woonlasten is uit gaan geven.quote:Op maandag 22 december 2008 16:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Van de exacte cijfers weet ik niet het fijne, maar ik heb toch niet het idee dat het bruto nationaal product in twaalf jaar met honderdvijftig procent is gestegen.
Dat effect wordt deels gedempt doordat een deel van de huishoudens al voor een lange tijd dezelfde woning betrekt, waardoor de hoogte van hun hypotheek op een relatief laag niveau is gebleven, en doordat het overgrote deel van de mensen de overwaarde van hun woning weer in de nieuwe woning steekt. Het zijn vooral de instromers op de huizenmarkt die geconfronteerd worden met hogere lasten.quote:Op maandag 22 december 2008 17:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb echter ook niet het idee dat het gemiddelde huishouden nu zoveel meer aan woonlasten is uit gaan geven.
Wat is nu het antwoord op de vraag zijn we rijker of armer geworden? Daarvoor is de volgende vergelijking veelzeggend: het uitgavenpatroon van een gezin in 1963 dat 2,5 keer modaal verdiende (niet in de tabel), komt voor een groot deel overeen met dat van een gezin uit 1978 dat slechts 1,6 keer modaal verdiende. Er zijn zeker verschillen; de lastendruk nam bijvoorbeeld toe, het wonen werd duurder, en meubels en reizen juist een stuk goedkoper. Maar over het algemeen is het niet gek de conclusie te trekken dat modale gezinnen aan het einde van de jaren zeventig er grofweg eenzelfde levensstijl op nahielden als rijke gezinnen aan het begin van de jaren zestig.quote:Op maandag 22 december 2008 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfs daarvan vraag ik me af of die lasten als percentage van het inkomen daadwerkelijk zoveel hoger zijn. Al komt het alleen al door de creatievere hypotheekformules. Starters verdienen nu ook een stuk meer dan 15 jaar terug volgens mij.quote:Op maandag 22 december 2008 17:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat effect wordt deels gedempt doordat een deel van de huishoudens al voor een lange tijd dezelfde woning betrekt, waardoor de hoogte van hun hypotheek op een relatief laag niveau is gebleven, en doordat het overgrote deel van de mensen de overwaarde van hun woning weer in de nieuwe woning steekt. Het zijn vooral de instromers op de huizenmarkt die geconfronteerd worden met hogere lasten.
150 procent meer? Dan twaalf jaar geleden?quote:Op maandag 22 december 2008 17:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfs daarvan vraag ik me af of die lasten als percentage van het inkomen daadwerkelijk zoveel hoger zijn. Al komt het alleen al door de creatievere hypotheekformules. Starters verdienen nu ook een stuk meer dan 15 jaar terug volgens mij.
Dan doe ik het dus nog niet zo slechtquote:Op maandag 22 december 2008 17:15 schreef sigme het volgende:
[..]
De belangrijkste conclusie is dat dertigers van nu slechter af zijn dan hun ouders toen die in dezelfde levensfase verkeerden. Die ouders gaven relatief meer uit aan leuke dingen, en spaarden meer voor hun oude dag, zodat ze er nu ook een stuk warmer bijzitten dan hun kinderen straks. De huizenbezitters onder hen profiteerden van een enorme waardestijging in jaren negentig, die hun kinderen nu juist belet om een eigen huis te kopen.[/i]
bron
Nee maar de rente is nu ook flink lager. En als percentage van het huishoudensinkomen zijn de woonlasten niet zo veel gestegen.quote:Op maandag 22 december 2008 17:19 schreef Reya het volgende:
[..]
150 procent meer? Dan twaalf jaar geleden?
Nu ben ik geen dertiger, maar:quote:Op maandag 22 december 2008 17:15 schreef sigme het volgende:
De belangrijkste conclusie is dat dertigers van nu slechter af zijn dan hun ouders toen die in dezelfde levensfase verkeerden. Die ouders gaven relatief meer uit aan leuke dingen, en spaarden meer voor hun oude dag, zodat ze er nu ook een stuk warmer bijzitten dan hun kinderen straks. De huizenbezitters onder hen profiteerden van een enorme waardestijging in jaren negentig, die hun kinderen nu juist belet om een eigen huis te kopen.[/i]
bron
quote:Op maandag 22 december 2008 14:21 schreef Monidique het volgende:
Punt blijft alleen: ik zou waarschijnlijk niet het huis kunnen kopen dat mijn vader heeft gekocht, mocht ik even veel verdienen. Misschien logisch, maar dat maakt het ook 'duur'.
Dan geldt alsnog dat, als de rente stijgt, instappen in de markt onaantrekkelijk wordt. Tevens blijkt uit onder andere publicaties van VROM dat de woonlasten wel degelijk zijn gestegen.quote:Op maandag 22 december 2008 17:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar de rente is nu ook flink lager. En als percentage van het huishoudensinkomen zijn de woonlasten niet zo veel gestegen.
hahaquote:Om de criminelen nog meer de ogen uit te steken, gaat de politie onder meer in een afgenomen Ferrari 512 en Porsche Cayenne rijden.
De vergelijking gaat niet tussen ouder-kind, maar tussen een vergelijkbaar loon toen & nuquote:Op maandag 22 december 2008 17:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan doe ik het dus nog niet zo slecht. (net als mijn broer of zus) Of een groot deel van mijn vrienden en familie (heb het dan over twintigers en niet over dertigers over het algemeen de dertigers die ik ken zijn voor een groot deel al aan hun 2e of 3e koophuis toe). Vooral omdat onze generatie een stuk hoger is opgeleid dan onze ouders zodat we op een veel hoger loon beginnen.
Maar goed voor een aanzienlijk deel van mijn generatiegenoten zal het inderdaad minder uit kunnen pakken. Bijvoorbeeld degenen die besluiten leraar te worden. Maar veelal valt het erg mee.
Klopt maar de vraag is nog maar niet of die gaat stijgen en als ze stijgt of ze dan stevig zal stijgen. De banken willen namelijk ook gewoon klanten blijven trekken. En het zal qua invloed van de rente op de startersmarkt pas hard gaan als de rente toch met minstens een procent of 3 omhoog gaat. Dat zou mij als starter op de woningmarkt op mijn hypotheek een kleine 200 euro netto per maand schelen. Dat kan een belemmering vormen al zou je je af moeten vragen of je wanneer dat een probleem is je ook met een lage rente wel aan kopen zou moeten denkenquote:Op maandag 22 december 2008 17:27 schreef Reya het volgende:
[..]
Dan geldt alsnog dat, als de rente stijgt, instappen in de markt onaantrekkelijk wordt.
http://vois.datawonen.nl/(...)px?report=woonuitgra is in deze wel interessant. Ze zijn tussen 1995 en 2005 wat gestegen en wat gedaald maar allemaal niet schokkend en we zitten redelijk op het Europees gemiddelde.quote:Tevens blijkt uit onder andere publicaties van VROM dat de woonlasten wel degelijk zijn gestegen.
Ja ok maar dat is wel wat tricky qua vergelijken omdat de groep hogere en middeninkomens nu veel een veel groter is dan 40 jaar terug.quote:Op maandag 22 december 2008 17:36 schreef sigme het volgende:
[..]
De vergelijking gaat niet tussen ouder-kind, maar tussen een vergelijkbaar loon toen & nu.
Beter doen dan je ouders dankzij een hogere opleidingis leuk, maar niet maatgevend voor de vraag of je -bij gelijke omstandigheden- nu een betere / mindere positie hebt (m.b.t. wonen ).
Die van mij kocht zijn eerste huis (mijn geboortehuis) in in 1977 of 1978 voor ongeveer 100.000 gulden in een nieuwbouwwijk in een Drents stadje op forensafstand van Zwolle. Hij was toen 31 en werkte vanaf zijn 16e (met opleiding en diensttijd als werkjaren meegerekend). En kort daarna klapte de complete woningmarkt door hoge rentes en een baggereconomiequote:Mijn vader kocht mijn geboortehuis voor 4.000 gulden, in '72. Zijn eerste huis, student, had wat geld, was toen 29. (In een Gronings dorp, dat wel)
Daar is VROM volgens mijn linkje net het nog niet helemaal mee eensquote:Op maandag 22 december 2008 17:39 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
De lonen zijn veel minder hard gestegen dan de woonlasten. Van 10% in de jaren 50 naar 50% van je loon nu.
Christus te paard. Dat is duur!quote:Op maandag 22 december 2008 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja ok maar dat is wel wat tricky qua vergelijken omdat de groep hogere en middeninkomens nu veel een veel groter is dan 40 jaar terug.
[..]
Die van mij kocht zijn eerste huis (mijn geboortehuis) in in 1977 of 1978 voor ongeveer 100.000 gulden in een nieuwbouwwijk in een Drents stadje op forensafstand van Zwolle.
Ja het is toen een aantal jaren stevig gedaald. Want dat huis van mijn ouders is gewoon een hoekhuis wel op een gunstige locatie ten opzichte van voorzieningen maar weinig bijzonders.quote:Op maandag 22 december 2008 17:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Christus te paard. Dat is duur!
Mijn moeder kocht een villa, in Vlaardingen, in '80, voor de helft daarvan. (Met verlies verkocht natuurlijk, een jaar of drie later.) Voor 30 of 36 duizend een eengezinswoning in Groningen Oosterpoort gekocht daarna.
De pliesie wordt eindelijk streetwise.quote:Op maandag 22 december 2008 17:32 schreef Picchia het volgende:
[..]
haha
Ze vernietigen is ook zo zonde.
Van de Frontpage, waar nooit iemand kijkt: Italië plukt maffiaquote:Op maandag 22 december 2008 18:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De pliesie wordt eindelijk streetwise.![]()
Waar komt die quote vandaan?
Oh, weer in Italië.quote:Op maandag 22 december 2008 18:25 schreef Picchia het volgende:
[..]
Van de Frontpage, waar nooit iemand kijkt: Italië plukt maffia
De maffia loopt daar ook wat voor ja.quote:Op maandag 22 december 2008 18:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh, weer in Italië.Daar lopen ze altijd een beetje voor met dit soort dingen.
Leek me wel wat als dit in Nederland was.
Wat ben je dan aan het berekenen?quote:Op maandag 22 december 2008 21:02 schreef Fastmatti het volgende:
Help, ik zoek een snellere laptop. Kreng heeft 8 uur nodig voor een berekening.
Kettinglijnen, alleen dan met een nauwkeurigheid van 0.1% terwijl de data een random error van +-1 graden heeft. Berekening laat ik nu ongeveer 30.000 keer uitvoeren zodat ik weet om de hoeveel meter ik in theorie moet meten om tot die nauwkeurigheid te komen.quote:Op maandag 22 december 2008 21:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat ben je dan aan het berekenen?
Mmmhh ok, maar waarom gebruik je daar een (vast single CPU) laptop voor? Daarvoor hebben ze multiprocessoren uitgevonden.quote:Op maandag 22 december 2008 21:35 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Kettinglijnen, alleen dan met een nauwkeurigheid van 0.1% terwijl de data een random error van +-1 graden heeft. Berekening laat ik nu ongeveer 30.000 keer uitvoeren zodat ik weet om de hoeveel meter ik in theorie moet meten om tot die nauwkeurigheid te komen.
Ik verwacht zelf om de 10 meter, maar dat zien we morgenochtend pas.
Hen een dual-core processor.quote:Op maandag 22 december 2008 21:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mmmhh ok, maar waarom gebruik je daar een (vast single CPU) laptop voor? Daarvoor hebben ze multiprocessoren uitgevonden.
Rabat.quote:Op maandag 22 december 2008 11:04 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Daar ben ik geweest, geloof ik.
Ellende is dat er vaak meer steden bijkomen op dergelijke lijstjes dan er weer afgaanquote:Op maandag 22 december 2008 22:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die moet ik van de zomer maar eens afvinken in steden waar ik nog heen moet.
Ja, het lijstje is ondertussen best een flinke geworden inderdaad.quote:Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ellende is dat er vaak meer steden bijkomen op dergelijke lijstjes dan er weer afgaan.
En steden waar je al geweest bent maar waar je toch nog wel weer een keer heenwilt helpen ook niet
Dan kan je Marrakech er ook bij pakken, als je er toch bent. Zit een snelweg tussen nu, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de route.quote:Op maandag 22 december 2008 22:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die moet ik van de zomer maar eens afvinken in steden waar ik nog heen moet.
Goed idee.quote:Op maandag 22 december 2008 22:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan kan je Marrakech er ook bij pakken, als je er toch bent. Zit een snelweg tussen nu, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de route.
Djemaa el fna. Niet echt een markt, maar wel het grootste plein in Afrika naar het schijnt. S'avonds uberveel vreten, in de middag allerlei artiesten, verhalenvertellers, snakecharmers etc. En uiteraard is er de eeuwenoude medina met inderdaad een markt.quote:Op maandag 22 december 2008 23:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Goed idee.
Daar hebben ze toch zo'n supergrote bekendstaande markt? Of ben ik nou in de war?
Ohja, dat was hetquote:Op maandag 22 december 2008 23:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Djemaa el fna. Niet echt een markt, maar wel het grootste plein in Afrika naar het schijnt. S'avonds uberveel vreten, in de middag allerlei artiesten, verhalenvertellers, snakecharmers etc. En uiteraard is er de eeuwenoude medina met inderdaad een markt.
quote:Bankiers zonder bonus? Het kan in Zweden
Velen hebben genoeg van de ‘perverse’ bonuscultuur en de blinde focus van banken op omzet. Maar waar kunnen de bankmedewerkers terecht die daar geen zin meer in hebben? Bij het Zweedse Handelsbanken. Al veertig jaar bewijst deze bank dat je ook kunt bankieren zonder constant naar de verdiensten te kijken. -Door Jeroen Siebelink
De hele westerse bankwereld was tot de uitbraak van de kredietcrisis in handen van de Angelsaksische bonuscultuur.
Heel de westerse wereld? Nee, één bank onttrekt zich al veertig jaar aan de uit Amerika overgewaaide prestatiecultuur. Al veertig jaar lang stellen de medewerkers van het Zweedse Handelsbanken zich tevreden met een vast salaris. Ook de raad van bestuur.
Terwijl stuiptrekkende grootbanken nog in het duister tasten over wat er eigenlijk misging, opent Handelsbanken komende maand het vijfde kantoor in Nederland.
In alle stilte. De ingetogen Zweden roepen geen ‘sliep uit’ naar ABN Amro, Fortis en ING – zo - als de Rabobank dat doet. Ze zijn bezig met zichzelf, en klanten. Met succes.
Sinds ex-topman Jan Wallander in 1970 de bank verregaand decentraliseerde en de macht bij de filialen legde, maakt deze bank elk jaar meer winst dan alle andere banken in Scandinavië. In Zweden is Handelsbanken de grootste kredietverstrekker aan bedrijven en de tweede hypotheekverstrekker.
Het is de op twee na grootste bank in Scandinavië.
‘Zonder meer verbazingwek - verbazingwek kend’, zegt Peter Diekman. Als voormalig hoofd van de interne accountantsdienst van ABN Amro rapporteerde hij aan Rijkman Groenink, destijds baas van ABN A m r o. Na ABN Amro werd hij partner bij KPMG. Hij is tevens hoogle - raar compliance en risicobeheersing bij banken aan de Erasmus Universiteit.
Al maanden ziet Diekman beschaamd toe hoe weinig bankiers het boetekleed aantrekken. Ze weigeren hun falen te verklaren uit hun eigen beoordelings- en beloningssystemen.
‘Elke prestatie in een bank draait uit op een eindejaarsbonus’, zegt Diekman. ‘Die is verbonden aan een omzetdoel. Ze denken louter in termen van omzet.
Dat is onze grootste blunder geweest. Ikzelf zag het ook te laat in. Daarom steek ik mijn hand in eigen boezem.’
Handelsbanken doet het al veertig jaar volstrekt anders dan zijn concurrenten. ‘Daarvoor was Handelsbanken een soort ABN Amro, maar dan nóg erger’, zegt Kim Meijer (34), kantoordirecteur van Handelsbanken Amsterdam Zuid- Oost. Na haar baan bij ABN wilde ze nooit meer wat met die ‘nare’, volumegedreven financiële dienstverlening te maken hebben. Toen ontdekte ze Handelsbanken. Als een echte ondernemer schreef ze haar eigen businessplan en verdedigde dat tegenover de regiodirect eur.
Meijer kiest nu onafhankelijk haar klanten en producten uit.
Haar kantoor is een zelfstandige cel. Naar eigen inzicht maakt ze gebruik van centrale diensten als human resources, juridisch advies en ict.
‘Banken zijn altijd onderhevig aan golven van centralisatie en decentralisatie’, zegt Diekman. ‘Maar sinds Jan Wallander het roer in Stockholm overnam, is nooit meer gemorreld aan de decentralisatie.
Ze bleven daar koppig hun eigen koers varen. Dat geeft blijk van een groot vertrouwen in de eigen mensen.’
Het kalme, positieve mensbeeld toont zich vooral in het ontbreken van strenge financiële targets.
Jaardoelen en -budgetten zijn er niet. Dat scheelt de chief financial officer en de kantoordirecteuren om te beginnen veel tijd en geld.
‘Het hoofdkantoor stuurt ons geen templates, spreadsheets en andere onzin’, zegt Meijer. Alleen de maandelijkse realiteit van de markt doet ertoe. ‘Ze hoeven ons ook niet bij te sturen op het verschil tussen planning en realiteit.’
Meijer en haar collega Kristiaan Buter (35), ook ex-ABN Amro-medewerker en nu directeur van de vestiging aan de Zuidas, missen de duidelijkheid van een opgelegde target geen seconde. In plaats daarvan richten zij en de honderden andere kantoordirecteuren van Handelsbanken in Scandinavië, Engeland en Nederland zich op een bewegend doel: de zogeheten cost to income ratio. ‘Dat is gewoon alle kosten van de vestiging gedeeld door alle opbrengsten.’
Elke maand krijgen ze hun persoonlijke winst- en verliesrekening gemaild. Hoe lager de cost to income, hoe beter. Met een ratio van 100 draaien ze quitte. Bij alles daarboven lijden ze verlies. Handelsbanken zit gemiddeld op 45, de laagste van heel Europa – zo blijkt uit onderzoek van Deutsche Bank.
En wat doet de bank met het sukkeltje van de klas, dat stijf onderaan staat? Dat krijgt steun uit de regio. Helpt dat niet, dan zoekt de regiodirecteur voor de betrokken directeur een andere functie binnen de bank. Aan ontslag doen ze niet. Voor alle anderen geldt: je hoeft niet de beste te zijn. Als je maar progressie boekt.
Diekman knikt bewonderend als hij hoort van deze wijze van interne benchmarking. ‘Bij ABN Amro stuurden wij ook op die ratio.
Die was altijd te hoog: 65, 70.
Dat zat hem niet alleen in de hoge overheadkosten van het hoofdkantoor.
Ook de directe kosten van de afdelingen waren te hoog. Onder meer door de bonussen, hè.’
Grootste kracht van Handelsbanken, vindt Diekman, is dat managers worden vrijgelaten in hun ondernemerschap. Ze kunnen zélf hun omzet en directe kosten managen.
En daarmee hun winst.
‘Want het gaat niet om omzet alleen.
Omzet trek je uit de markt.
Kosten gaan voor die baat uit. Die lopen snel uit de hand. Dit bewustzijn van de bottomline is precies wat bij grootbanken ontbreekt.’
Van laag tot hoog, bij Handels - banken krijgt iedereen een vast salaris.
Variabele beloning bestaat niet, jaarbonussen evenmin. De gehaaide jongens en meisjes in de arbeidsmarkt halen zeker hun neus op voor Handelsbanken? ‘We willen hier helemaal geen mensen die voor het grote geld gaan’, zegt Meijer. ‘Hier werken ex-bankiers van ING, ABN Amro en Fortis die graag bonus, bureaucratie en de vele overuren inruilden voor vrijheid en zelfontplooiing.’
Naast het vaste salaris delen medewerkers van Handelsbanken wel degelijk in de winst. Bovenop hun normale pensioen stort Stockholm winstoverschotten in een oudedagregeling. Ook die is voor alle trouwe medewerkers gelijk – van koffiejuf tot de bestuursvoorz itter.
De effectenhandelaren in de centrale dealingroom in Stockholm kunnen bij bijzondere prestaties een bescheiden bonus van zo’n 10 procent verdienen. Het is de enige knieval voor de Angelsaksische bonuscultuur die de bank zich permitteert. Ter vergelijking: op Wall Street was de handelaarsbonus een factor honderd groter dan het vast salaris.
Pervers. Peter Diekman herhaalt het woord meermaals. ‘Ik hoop zo dat we van deze perverse bonuscultuur afkomen. Deze crisis is een zegen. Alles bij de grootbanken staat nog in het teken van volume draaien. Bonussen zijn er direct aan gekoppeld. Ik volgde eens een cursus waar veel handelaren door hun bazen heen waren gestuurd.
Ze baalden als een stekker, want nu konden ze twee dagen niks verdienen.’
http://www.rtl.nl/(/actue(...)aspoortenkwestie.xmlquote:Dat betekent dat migranten alleen nog voor een Nederlands paspoort mogen kiezen. Volgens PvdA-voorzitter Ploumen heeft tolerantie de integratie van migranten geen goed gedaan.
Oeh, vrijheid, eng.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)aspoortenkwestie.xml
Rita Ploumen?
Met je 85 kilo erop liggen vast ook niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:03 schreef Yildiz het volgende:
Daar maak je je onder de bedden niet geliefd mee. Met dat tikken op die koppen...
quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Rita Ploumen?
Ach, een beetje normaal bed past zich aan aan zijn gast. Zolang je het bed maar niet op de kop tikt. Of het bed bij Rita Ploumen koopt, want dan moet jij onder het bed gaan liggen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:13 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Met je 85 kilo erop liggen vast ook niet.
En Chinese hygiene.quote:Op maandag 22 december 2008 23:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Djemaa el fna. Niet echt een markt, maar wel het grootste plein in Afrika naar het schijnt. S'avonds uberveel vreten, in de middag allerlei artiesten, verhalenvertellers, snakecharmers etc. En uiteraard is er de eeuwenoude medina met inderdaad een markt.
Blame de Fransen. Meestal een privaat reinigingsbedrijf.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Sam_Spade het volgende:
's Zomers stinken alle steden, maar daar kon je de vuilnisbakken werkelijk van honderd meter ruiken. En dat terwijl de rest van het land zo proper is.
Ja, maar dat denken zij ook van jou.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:57 schreef Autodidact het volgende:
Je kunt hier de Marokkanen toch ook van honderd meter ruiken?
Marokkanen denken niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, maar dat denken zij ook van jou.
Ze ruiken m'n portemonnee en mijn autoradio ja. En dat stinkt niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, maar dat denken zij ook van jou.
Je portemonnee stinkt naar bedorven kauwgum. En je autoradio speelt nog cassettes af.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:09 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ze ruiken m'n portemonnee en mijn autoradio ja. En dat stinkt niet.
Dat doe je zeker vaak? Tegen putten praten, daarom weet je ook hoe dat ruikt. Je moet echt een andere bezigheid gaan zoeken jongeman.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:12 schreef MrX1982 het volgende:
Tijdens de ramadan zouden moslims kauwgom moeten gebruiken. Alsof je tegen een put praat.
Dat zou je inmiddels moeten weten! Das de vrouw van de koning van Makakkenland.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Wie is eigenlijk de olijke mevrouw in je icoon?
Ik probeer me soms te verplaatsen in de positie van Marokkanen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat doe je zeker vaak? Tegen putten praten, daarom weet je ook hoe dat ruikt. Je moet echt een andere bezigheid gaan zoeken jongeman.
Duitsers denken niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zou je inmiddels moeten weten! Das de vrouw van de koning van Makakkenland.
Wishful thinking.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:17 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik probeer me soms te verplaatsen in de positie van Marokkanen.
Die positie is om meestal gewoon tanden te poetsen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:17 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik probeer me soms te verplaatsen in de positie van Marokkanen.
Met kamelenzeik zeker.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die positie is om meestal gewoon tanden te poetsen.
Mijn hadith schrijft iets anders voor.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:20 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, wat dat betreft zijn Marokkanen de traditie van u niet gewend.
Helaas, dan heb je toch in de portemonnee en auto van de verkeerde persoon gegrabbeld, want dat moet een Marokkaan zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je portemonnee stinkt naar bedorven kauwgum. En je autoradio speelt nog cassettes af.
Niet, want Marokkanen eten geen kauwgom, aldus Mrx1982.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Helaas, dan heb je toch in de portemonnee en auto van de verkeerde persoon gegrabbeld, want dat moet een Marokkaan zijn.
Klopt. Ze stoppen het in hun portemetniks/portemetgejatgeld.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet, want Marokkanen eten geen kauwgom, aldus Mrx1982.
Dat is geheel onlogisch.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:37 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Klopt. Ze stoppen het in hun portemetniks/portemetgejatgeld.
quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:59 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Marokkanen eigen.
Heerlijk, zo'n kerstsfeer.
quote:Mag het alstublieft enige decibellen minder?
Greta Riemersma
gepubliceerd op 19 december 2008 08:23, bijgewerkt op 08:29
RABAT - Voor de tweede keer dit jaar is in Marokko discussie ontstaan over de oproep tot gebed die met luidsprekers vanaf minaretten vijf keer per dag het land wordt ingestuurd. In maart vroeg minister Nouzha Skalli van Sociale Ontwikkeling zich af of er iets kon worden gedaan aan het volume, vooral ’s ochtends zeer vroeg, omdat het storend zou kunnen zijn voor toeristen. Nu is het een groep jonge Marokkanen die de eerste oproep tot gebed eventueel wil afschaffen.
De Marokkanen manifesteren zich op internet via het vriendennetwerk Facebook. Op zijn minst wil de groep dat het volume van de oproep tot het ochtendgebed, al-Fajr, naar beneden gaat. Maar die oproep zou ook kunnen worden afgeschaft. Waarom? ‘Niets tegen de islam’, staat op Facebook, ‘maar alleen maar opdat men alle inwoners van moslimlanden in vrede laat slapen die niet bijzonder veel zin hebben om te bidden als het voor hen tijd is om te slapen!
De Marokkaanse krant Le Soir pakte dinsdag groot uit met de kwestie, en liet er zelfs een psycho-socioloog over aan het woord. ‘Jongeren zijn, uit principe, opstandelingen’, zegt Azzouz Ettoussi. ‘Maar aan het geloof moet je niet komen, want dat blijft altijd een taboe in Marokko.’
Toen minister Skalli eerder het volume van de gebedsoproep ter discussie had gesteld, bleef het een maand onrustig in Marokko. Orthodoxe moslims spraken schande van haar woorden. Ze haalden erbij dat Skalli vroeger communist was en tegenwoordig een feministe die een prijs uit Denemarken, het land van de omstreden Mohammed-cartoons, in ontvangst had genomen.
Ahmed Benchemsi, hoofdredacteur van het tijdschrift TelQuel, nam het voor Skalli op. Hij verwees naar het onderzoek Islam in het dagelijks leven uit 2007 waaruit bleek dat 91 procent van de Marokkanen weliswaar gehecht is aan de oproep tot gebed, maar slechts 25 procent op het juiste tijdstip bidt. Hij vroeg zich af waarom niet meer Marokkanen tegen de ‘anti-slaapluidsprekers’ protesteren. ‘Uit angst te worden gestigmatiseerd als slechte moslims.’
De leider van de groep Facebookers, Mounir Bensalah, loopt in Le Soir vooruit op de verwijten die hij kan krijgen. ‘Ik weet niet hoe onze opvattingen iemand kunnen storen’, zegt hij. ‘Aan het begin van de islam gebruikte men geen luidsprekers om op te roepen tot gebed.’ Niettemin is de militant-islamitische Mouvement unicité et réforme (MUR) ontstemd. ‘Onmogelijk’ dat de eerste oproep tot gebed wordt afgeschaft, aldus Mustapha Khalfi van de MUR.
Eerste oproep kan best zachter, gezien het gegeven dat bijna niemand dat gebed doet, of in ieder geval een stuk later dan het moment van de oproep zelf. Maar goed, het blijft een moeilijke kwestie.quote:
Ik denk eerder dat men in het Westen zodanig naïef is, dat men denkt dat men massaal gelovig is in de moslimlanden. Ongelovigheid is een taboe, maar dat betekent niet dat men dus alleen maar gelovig is.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:18 schreef One_of_the_few het volgende:
ik heb het idee dat in een aantal moslim landen het geloof net zo hard terug loopt als in de westerse wereld. Ook in het grootste moslimland ter wereld. Daar was het elke keer een verzameling van boze gezichten als dat alarm weer af ging.
Enigszins gelijkend op veel Westerse landen begin vorige eeuw (en Amerikaanse politiek heden ten dage).quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat men in het Westen zodanig naïef is, dat men denkt dat men massaal gelovig is in de moslimlanden. Ongelovigheid is een taboe, maar dat betekent niet dat men dus alleen maar gelovig is.
In Indonesië moeten ze een religie in hun paspoort hebben staan. Weet even de initialen niet meer. maar 1 godsdienst die je er kan in laten zetten heeft dezelfde initialen als een afkorting voor een Arabisch woord. Dat ongelovige of atheist betekent. KF voor Kafir geloof ik. IS vrij populair aan het worden. En de vele moslims die geloven zijn zo relaxt daar. Je hebt er extremisten, maar de rest is prima. Heb daar rondgereisd toen Fitna uitkwam. Geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat men in het Westen zodanig naïef is, dat men denkt dat men massaal gelovig is in de moslimlanden. Ongelovigheid is een taboe, maar dat betekent niet dat men dus alleen maar gelovig is.
In Marokko word geloof of ongeloof helemaal niet geregistreerd. Er is een heel simpel systeem, ieder nieuw geborene krijgt automatisch de staatsgodsdienst. Zo werkt dat in de statistieken door. Dat is in veel Arabische landen zo trouwens, verklaart ook het hoge percentage moslims in die landen. De praktijk is nagenoeg irrelevant.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:30 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
In Indonesië moeten ze een religie in hun paspoort hebben staan. Weet even de initialen niet meer. maar 1 godsdienst die je er kan in laten zetten heeft dezelfde initialen als een afkorting voor een Arabisch woord. Dat ongelovige of atheist betekent. KF voor Kafir geloof ik. IS vrij populair aan het worden. En de vele moslims die geloven zijn zo relaxt daar. Je hebt er extremisten, maar de rest is prima. Heb daar rondgereisd toen Fitna uitkwam. Geen enkel probleem.
tja, als je de staatsgodsdienst krijgt heeft iedereen hetzelfde. Alleen belgen zouden het dan nog registreren. Reya's voorbeeld over de Amerikaanse politiek vind ik wel een goede. Ook in NL heb je natuurlijk mensen die ingeschreven staan maar niet meer geloven. Zoals ik, geloof ik.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In Marokko word geloof of ongeloof helemaal niet geregistreerd. Er is een heel simpel systeem, ieder nieuw geborene krijgt automatisch de staatsgodsdienst. Zo werkt dat in de statistieken door. Dat is in veel Arabische landen zo trouwens, verklaart ook het hoge percentage moslims in die landen. De praktijk is nagenoeg irrelevant.
Met registratie bedoel ik dat het dus nergens te vinden is in je paspoort of elders. Het is gewoon een gegeven. Bij gebruik van statistieken wordt er echter zo gerekend inderdaad - slaat uiteraard nergens op.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:37 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
tja, als je de staatsgodsdienst krijgt heeft iedereen hetzelfde. Alleen belgen zouden het dan nog registreren. Reya's voorbeeld over de Amerikaanse politiek vind ik wel een goede. Ook in NL heb je natuurlijk mensen die ingeschreven staan maar niet meer geloven. Zoals ik, geloof ik.
PvdA valt me steeds meer tegen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Rita Ploumen?
Lijkt me niets mee mis.quote:Voor nieuwkomers is het motto: "Wij spreken allen Nederlands, kennen de elementaire omgangsvormen en de democratische rechtsstaat. Vrijheid van meningsuiting moet altijd prevaleren: Krenken mag, geloof bekritiseren ook."
weer een teef momentje dus.quote:Op dinsdag 23 december 2008 15:43 schreef One_of_the_few het volgende:
Wie geeft er die Orwel even de Spaanse Griep?
In Nederland hoef je geen Nederlands te praten. Een cursus Nederlands voor inburgering? Natuurlijk, doe maar. Maar wat de PvdA zegt klopt niet en zou niet moeten kloppen: 'Wij allen praten Nederlands.' Fuck off...quote:
Of, zie ik nu, wat Hexagon schrijft:quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:24 schreef Monidique het volgende:
Maar ik val gewoon over de algemene tendens van de PvdA om het "redelijke" alternatief voor rechts-populisten te zijn. Dubbele paspoort kan niet! Ga toch weg, je hebt had twee staatssecretarissen met twee nationaliteiten. Probleem mee geweest? Nee. Klaar. Maar nee, de PvdA, of deze PvdA-ers althans, denken weer eens vanuit de samenleving gehoord te hebben dat het gewoon. Absoluut. Niet. Meer. Kan. Stelletje windvanen.
quote:Op dinsdag 23 december 2008 09:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat een ontzettend staaltje plat opportunisme van mevrouw Ploumen.
Het lijkt of de Pvda een soort "stoere taal" strategie is begonnen om van het allochtonenknuffel-imago af te komen. Maar daarbij schuwen ze blijkbaar niet om allerlei domme populistische voorstellen te doen die eigenlijk gewoon te triest voor woorden zijn.
Die hele dubbele paspoorten discussie is echt een uiting bekrompenheid en provincialisme dat zijn weerga niet kent. Bovendien ook niet iets waarmee ook maar een relmarokkaan minder op straat zal zijn.
He praat Nederlandsquote:Op dinsdag 23 december 2008 16:21 schreef Monidique het volgende:
In Nederland hoef je geen Nederlands te praten. Een cursus Nederlands voor inburgering? Natuurlijk, doe maar. Maar wat de PvdA zegt klopt niet en zou niet moeten kloppen: 'Wij allen praten Nederlands.' Fuck off...
Precies, ontneem ze de andere nationaliteit en ze spreken plots de Nederlandse taal! Wat een papiertje al niet kan doen!quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
He praat Nederlands.
Waar het natuurlijk omgaat is dat de vrijblijvendheid tot niets heeft geleid. Mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn plaatsen zichzelf buiten de samenleving en dat is mijns inziens onwenselijk omdat het gevolg is dat ze onnodig gebruik maken van de sociale voorzieningen. Wat hebben mensen hier te zoeken die geen moeite nemen om Nederlands te leren.
Dan is het devies: 'Mensen die Nederlander willen worden kennen allemaal de Nederlandse taal op praktisch niveau' en niet 'wij praten allen Nederlands', want dat schudt die mevrouw nu gewoon uit 'r mouw en het staat elke Nederlander vrij welke fantasietaal dan ook te praten. En inderdaad, zoals El-Muttman zegt, die tweede nationaliteit heeft daar al helemáál niets mee te maken. Dit is nu een mooi praktijkvoorbeeld van onderbuikpolitiek. Kaplah!quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
Wat hebben mensen hier te zoeken die geen moeite nemen om Nederlands te leren.
Wat hebben mensen hier te zeggen over mensen die geen Nederlandse taal nodig hebben om een inkomen te hebben?quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Wat hebben mensen hier te zoeken die geen moeite nemen om Nederlands te leren.
Inderdaad, een beetje lopen huilen dat iedereen maar Nederlands moet leren. Kansloos.quote:
Het getuigt misschien van zuiver opportunisme en naïviteit als je veronderstelt dat het afnemen van een andere nationaliteit de integratie ten goede komt. Aan de andere kant is het absurd dat een ander land automatisch een nationaliteit verstrekt omdat toevallig bijv. de ouders ooit uit dat land zijn gekomen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Precies, ontneem ze de andere nationaliteit en ze spreken plots de Nederlandse taal! Wat een papiertje al niet kan doen!
Er is maar één die begonnen is met huilen en dat is Gekke Geert en de Acht Rovers.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:34 schreef Lemmeb het volgende:
Wat een gehuil weer.
Ja, maar wat heeft dat in vredesnaam met het integratiedebat te maken. Er zijn wel meerdere landen die absurde wet en regelgeving hebben, moeten wij daar ook maar onze eigen principes voor opzij zetten?quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:36 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het getuigt misschien van zuiver opportunisme en naïviteit als je veronderstelt dat het afnemen van een andere nationaliteit de integratie ten goede komt. Aan de andere kant is het absurd dat een ander land automatisch een nationaliteit verstrekt omdat toevallig bijv. de ouders ooit uit dat land zijn gekomen.
De 20ste generatie Marokkanen krijgt nog steeds de Marokkaanse nationaliteit als het in de toekomst gaat zoals nu.
Nee het is gewoon gehuil van mensen die stil zijn blijven staan in hun vastgeroeste oud-linkse denkbeelden, maar die er nu achterkomen dat de rest van de wereld wel gewoon na is blijven denken. Dat krijg je ervan als je te lang met gelijkgestemden in de POL slowchat blijft hangen en elkaar nabauwt, ondertussen users met nieuwe, originele, afwijkende meningen compleet negerend.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:35 schreef Mutant01 het volgende:
Uiteraard is het politiek incorrect wat wij hier zeggen Lemmeb, dat begrijp ik wel.
Is dat de realiteit? Of is de realiteit dat mensen amper Nederlands spreken en mede daarom afhankelijk zijn van een uitkering.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:33 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat hebben mensen hier te zeggen over mensen die geen Nederlandse taal nodig hebben om een inkomen te hebben?
De rest van de wereld is inderdaad wel gewoon na blijven denken, die hebben totaal geen problemen met mensen die een dubbele nationaliteit wensen te behouden binnen hun landsgrenzen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee het is gewoon gehuil van mensen die stil zijn blijven staan in hun vastgeroeste oud-linkse denkbeelden, maar die er nu achterkomen dat de rest van de wereld wel gewoon na is blijven denken. Dat krijg je ervan als je te lang met gelijkgestemden in de POL slowchat blijft hangen en elkaar nabauwt, ondertussen users met nieuwe, originele, afwijkende meningen compleet negerend.
Gehuil over dubbelpaspoort is nog veel naiever dan gehuil van links.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee het is gewoon gehuil van mensen die stil zijn blijven staan in hun vastgeroeste oud-linkse denkbeelden, maar die er nu achterkomen dat de rest van de wereld wel gewoon na is blijven denken. Dat krijg je ervan als je te lang met gelijkgestemden in de POL slowchat blijft hangen en elkaar nabauwt, ondertussen users met nieuwe, originele, afwijkende meningen compleet negerend.
Ik denk dat het voortkomt uit het idee dat mensen door het automatisch verkrijgen van een andere nationaliteit via hun ouders een binding met dat land in stand houden waardoor ze zich niet volledig op Nederland kunnen richten. Of het waar is daar kan je over discussiëren.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, maar wat heeft dat in vredesnaam met het integratiedebat te maken. Er zijn wel meerdere landen die absurde wet en regelgeving hebben, moeten wij daar ook maar onze eigen principes voor opzij zetten?
Daar kun je topics mee vullen of urenlang over discussiëren. Ja. Het zou voor de wetgeving echter niets moeten uitmaken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat het voortkomt uit het idee dat mensen door het automatisch verkrijgen van een andere nationaliteit via hun ouders een binding met dat land in stand houden waardoor ze zich niet volledig op Nederland kunnen richten. Of het waar is daar kan je over discussiëren.
Je hoeft er niet over te discussiëren, je kan het onderzoeken. En daarbij moet je uiteraard in ogenschouw nemen of er bijvoorbeeld nog familie in Marokko is of niet. Echter alles wat er nu uitkomt is puur en alleen onderbuik.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat het voortkomt uit het idee dat mensen door het automatisch verkrijgen van een andere nationaliteit via hun ouders een binding met dat land in stand houden waardoor ze zich niet volledig op Nederland kunnen richten. Of het waar is daar kan je over discussiëren.
Moet iedereen zich 100% op nederland richten dan?quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee, maar die halen dan ook alleen de "good guys" binnen. Je weet wel, die lui met geld, opleiding, werk- en ontwikkelingslust. Dan hoef je dit soort eisen niet meer te stellen, want die worden dan irrelevant. Maar aangezien we daar in Nederland niet toe over willen gaan, gooit men het gewoon over een andere boeg. Linksom of rechtsom, onderontwikkeld, recalcitrant volk dient vanaf nu te worden geweerd. En laat het merendeel van het onderontwikkelde, recalcitrante volk nou ook nog eens uit landen komen waar men gratis nationaliteiten verstrekt.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De rest van de wereld is inderdaad wel gewoon na blijven denken, die hebben totaal geen problemen met mensen die een dubbele nationaliteit wensen te behouden binnen hun landsgrenzen.
ik zit vandaag op 73,6% een stijging van 6% ten opzichte van gisteren.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:47 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Moet iedereen zich 100% op nederland richten dan?
Ik doe dat ook niet.
Nee ik snap hem niet, want de wetgeving binnen overige Europese landen met betrekking tot migratie verschillen eveneens niet zoveel van Nederland. En die behouden ook gewoon het recht op de dubbele nationaliteit. Je geeft hier dus toe dat de eisen feitelijk helemaal niet van betekenis zijn als het gaat om integratie. Nu ga je de mist in door te denken dat alleen laagopgeleide mensen uit arme landen over een dubbele nationaliteit beschikken, je schrikt hier echter eveneens heel veel mensen uit overige westerse landen mee weg. Funest voor de Nederlandse kenniseconomie. Dan heeft Nederland helemaal niets te willen of te kiezen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, maar die halen dan ook alleen de "good guys" binnen. Je weet wel, die lui met geld, opleiding, werk- en ontwikkelingslust. Dan hoef je dit soort eisen niet meer te stellen, want die worden dan irrelevant. Maar aangezien we daar in Nederland niet toe over willen gaan, gooit men het gewoon over een andere boeg. Linksom of rechtsom, onderontwikkeld, recalcitrant volk dient vanaf nu te worden geweerd. En laat het merendeel van het onderontwikkelde, recalcitrante volk nou ook nog eens uit landen komen waar men gratis nationaliteiten verstrekt.
Snap je hem al? Het gaat helemaal niet om de taal of de nationaliteit. Dat is slechts een politiek correcte cover. Het gaat erom dat er voortaan alleen nog maar mensen hier naartoe komen die we hier ook echt willen hebben.
Ik zeg ook helemaal niet dat het mijn ideale beleid zou zijn. Ik zou ook wel wat beters kunnen verzinnen. Gewoon een streng puntensysteem invoeren zoals in veel angelsaksische landen het geval is. Al had men dat natuurlijk 20 jaar geleden al moeten doen, want nu is het eigenlijk te laat.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee ik snap hem niet, want de wetgeving binnen overige Europese landen met betrekking tot migratie verschillen eveneens niet zoveel van Nederland. En die behouden ook gewoon het recht op de dubbele nationaliteit. Je geeft hier dus toe dat de eisen feitelijk helemaal niet van betekenis zijn als het gaat om integratie. Nu ga je de mist in door te denken dat alleen laagopgeleide mensen uit arme landen over een dubbele nationaliteit beschikken, je schrikt hier echter eveneens heel veel mensen uit overige westerse landen mee weg. Funest voor de Nederlandse kenniseconomie. Dan heeft Nederland helemaal niets te willen of te kiezen.
Dat maakt niet uit. Het verbieden van dubbele nationaliteit komt daarop neer; het niet erkennen van de andere nationaliteiten, ongeacht of deze er zijn of niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:28 schreef Lemmeb het volgende:
Het gaat om nieuwe migranten.
Dat maakt wel uit, je zult het zien. Je blijft (zoals altijd) een beetje hangen in theoretisch gezemel en durft niet out-of-the-box te denken.quote:
Je gaat dan precies in het spel van de Marokkaanse overheid mee; mensen niet beoordelen als individu, maar als onderdeel van een groep (nl. mensen met de Marokkaanse nationaliteit), een groep die mensen bovendien niet vrijwillig kunnen verlaten. Een meerwaarde van veel Westerse samenlevingen vind ik nou juist dat er wat meer oog is voor het individu en diens unieke situatie en daaraan verbonden rechten.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit, je zult het zien. Je blijft (zoals altijd) een beetje hangen in theoretisch gezemel en durft niet out-of-the-box te denken.
Straks zeggen ze gewoon "jij hebt in Marokko nog steeds de Marokkaanse nationaliteit, dus jij mag niet naar binnen". Dat zo'n Marokkaan daar zelf weinig aan kan doen, maakt dan niet meer uit. En terecht ook, dan moet hij maar gaan klagen bij de Marokkaanse overheid.
Het is dus helemaal geen kwestie van het "niet erkennen van een andere nationaliteit", maar van het niet binnenlaten van mensen met een nationaliteit die ze in de praktijk niet op kunnen geven.
Kan wel wezen, maar zo gaan die dingen dan.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Je gaat dan precies in het spel van de Marokkaanse overheid mee; mensen niet beoordelen als individu, maar als onderdeel van een groep (nl. mensen met de Marokkaanse nationaliteit), een groep die mensen bovendien niet vrijwillig kunnen verlaten. Een meerwaarde van veel Westerse samenlevingen vind ik nou juist dat er wat meer oog is voor het individu en diens unieke situatie en daaraan verbonden rechten.
Prima, maar wat als zo'n hoogopgeleide, welwillende kennisimmigrant nou juist de Marokkaanse nationaliteit blijkt te bezitten? Zoals je zelf al zei, nationaliteit is irrelevant, en dat houdt voor mij ook in dat we niet bepaalde nationaliteiten compleet boycotten, omdat daarmee er geen enkel oog is voor de unieke situatie van het individu.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:57 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wel wezen, maar zo gaan die dingen dan.
Zoals ik hierboven al schreef: ik zie meer in een streng en rechtvaardig puntensysteem. Maar dat gaat er niet komen, daar zijn Nederlanders veel te sentimenteel voor. Je hoeft maar één foto van een afgewezen crimineel met dichtgenaaide mond op de voorpagina van de Volkskrant te zetten, of zo'n voorstel wordt al afgekeurd. Nu probeert men het eea via de achterdeur.
Och, die kans is natuurlijk klein, maar in zo'n geval valt er vast wel weer een mouw aan te passen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 18:02 schreef Reya het volgende:
[..]
Prima, maar wat als zo'n hoogopgeleide, welwillende kennisimmigrant nou juist de Marokkaanse nationaliteit blijkt te bezitten?
En toch gaan we het doen. Let wel: je moet daarvoor niet bij mij wezen, maar bij de PvdA.quote:Zoals je zelf al zei, nationaliteit is irrelevant, en dat houdt voor mij ook in dat we niet bepaalde nationaliteiten compleet boycotten, omdat daarmee er geen enkel oog is voor de unieke situatie van het individu.
Overigens zou het ook nog kunnen dat Marokko haar beleid hierop aan gaat passen, door die dubbele nationaliteit zelf af te schaffen. Ze willen namelijk toch graag van hun mensen af. En laat dat nou ook precies een eerder (maar tot op heden mislukt) doel zijn van de Nederlandse regering!quote:Op dinsdag 23 december 2008 18:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Och, die kans is natuurlijk klein, maar in zo'n geval valt er vast wel weer een mouw aan te passen.
Alleen het tennis is leuk.quote:Op dinsdag 23 december 2008 19:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik ga zo lekker de WiiI weer eens uittesten.
met bier. Hoe meer bier, hoe beter ik bowl.
ik ben zo iemand die de eerste keer daar zijn schouder mee kapot slaatquote:Op dinsdag 23 december 2008 19:28 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Alleen het tennis is leuk.
Heb jij naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit?quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:47 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Moet iedereen zich 100% op nederland richten dan?
Ik doe dat ook niet.
Ik heb er 481.000.quote:Op dinsdag 23 december 2008 19:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Heb jij naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit?
Ja.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:24 schreef Monidique het volgende:
Maar ik val gewoon over de algemene tendens van de PvdA om het "redelijke" alternatief voor rechts-populisten te zijn. Dubbele paspoort kan niet! Ga toch weg, je hebt had twee staatssecretarissen met twee nationaliteiten. Probleem mee geweest? Nee. Klaar. Maar nee, de PvdA, of deze PvdA-ers althans, denken weer eens vanuit de samenleving gehoord te hebben dat het gewoon. Absoluut. Niet. Meer. Kan. Stelletje windvanen.
Nee joh. Jij met je out-of-the-box denken. In de werkelijkheid is het gewoon zoals ik je zeg: zelfs als we die regel invoeren blijft het zoals het is. Want de wereld werkt niet out-of-the-box.quote:Op dinsdag 23 december 2008 18:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Och, die kans is natuurlijk klein, maar in zo'n geval valt er vast wel weer een mouw aan te passen.
[..]
En toch gaan we het doen. Let wel: je moet daarvoor niet bij mij wezen, maar bij de PvdA.
Sjihit Bob, Van Wii Sports is bowlen het leukst, niet tennis en sowieso is Mario Kart leuker.quote:Op dinsdag 23 december 2008 19:28 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Alleen het tennis is leuk.
Tennis is subtiel, uitdagend en elke keer anders. Dat zou jij als CIV 4 fan moeten waarderen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sjihit Bob, Van Wii Sports is bowlen het leukst, niet tennis en sowieso is Mario Kart leuker.
quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:29 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Tennis is subtiel, uitdagend en elke keer anders. Dat zou jij als CIV 4 fan moeten waarderen.
Bowlen.![]()
![]()
Als we nu gewoon instellen dat migranten nooit de Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen dan is het probleem opgelost. Snap sowieso niet dat je van nationaliteit kunt wisselen, je bent Nederlander of niet.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:28 schreef Lemmeb het volgende:
Het gaat om nieuwe migranten.
En de hier geboren of opgegroeide kinderen van migranten dan?quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als we nu gewoon instellen dat migranten nooit de Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen dan is het probleem opgelost. Snap sowieso niet dat je van nationaliteit kunt wisselen, je bent Nederlander of niet.
Snap sowieso niet waarom je 'Nederlander' zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:56 schreef Fastmatti het volgende:
Snap sowieso niet dat je van nationaliteit kunt wisselen, je bent Nederlander of niet.
de Nederlander uithangen?quote:Op dinsdag 23 december 2008 22:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Snap sowieso niet waarom je 'Nederlander' zou moeten zijn.
Administratief? Natuurlijk. Cultureel-sociologisch-historisch-generaliserend? Valt wat voor te zeggen. Voila, meer zegt dat 'Nederlanderschap' niet. Als mensen graag De Nederlander uithangen en zich graag De Nederlander voelen, hé, ik vind het best, maar laten we Vage Afkomst alsjeblieft niet voor meer dan dat opgedrongen gebruiken.
Ja, krijgen ze dan ook campingcursus?quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:33 schreef Aoristus het volgende:
[..]
de Nederlander uithangen?
[ afbeelding ]
Zie ook het verhaal van Jos de Beus in buitenhof van afgelopen zondag. Het is elke dag raak met die kredietcrisis, lazer toch op, het valt allemaal best wel mee.quote:‘Hoofdrolspelers moeten in tijd van crisis met één mond spreken’
Xander van Uffelen Bard van de Weijer
Specialisten zijn het niet eens over de ernst van de crisis. Een doodzonde, zeggen experts.
Van onze verslaggevers AMSTERDAM Waar gaat de Nederlandse economie in 2009 naartoe? Op de vraag die iedereen bezighoudt, geven de drie hoofdrolspelers sinds deze week een heel verschillend antwoord.
Terwijl premier Balkenende afgelopen weekend nog repte van vrolijk tegen de wind in fietsen, kwam president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank maandag met een veel somberder scenario. Zijn boodschap: het wordt allemaal veel erger.
Het Centraal Planbureau (CPB), de derde hoofdrolspeler die twee weken geleden 0,75 procent krimp voorzag, wordt nu door de bankpresident ‘te voorzichtig’ genoemd.
Door Wellinks uitlatingen lijkt de eenheid in het financiële crisismanagement ineens verdwenen. Een doodzonde, stellen communicatie-experts.
Tijdens crises moet je met één mond spreken, doceert Erik Visser van Van Luyken Communicatie.
‘Toen de financiële crisis bezworen moest worden, stond Wellink netjes naast de minister van Financiën. Nu zit er duidelijk ruis in de communicatie.’
Frits Hendrikx, partner bij het PR Bureau, zegt dat mensen in tijden van crisis vooral op zoek gaan naar houvast. Dan helpt het niet als de autoriteiten verschillende signalen verzenden.
‘Hieruit komt het beeld naar voren dat die het ook niet weten.’
Het CPB is verbaasd over de uitlatingen van Wellink en zegt vast te houden aan zijn ramingen.
‘Wij houden niet van dagkoersen, dat levert onrust op’, zegt een woordvoerster.
Ewout Irrgang, Tweede Kamerlid van de SP, zegt de verschillende geluiden wel te begrijpen.
Dat Balkenende zo positief is, komt volgens hem doordat het kabinet doet aan management by speech. ‘Ze zijn bang dat anders helemaal niemand meer een huis koopt.’
Irrgang, ooit zelf werkzaam bij DNB, is ook niet verbaasd over de nieuwe negatieve cijfers van Wellink. ‘Het kan zijn dat ze nieuwe informatie over de kredietverlening van banken hebben, maar misschien zijn er ook wel nieuwe cijfers over de Duitse economie.’ Hij hecht het meeste geloof aan de inschatting van Wellink. ‘De meest recente voorspelling is meestal ook het meest accuraat.’
Dat is nu al. Geen enkele doorstroming meer. Starters krijgen geen hypotheek, mensen die hun huis te klein vinden verbouwen liever, als verhuizen geen noodzaak is blijft men zitten en de huurwoningen zitten vol.quote:‘Ze zijn bang dat anders helemaal niemand meer een huis koopt.’
De dure huizen doen het slecht, de onderkant doet het prima.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:14 schreef Autodidact het volgende:
Dat is nu al. Geen enkele doorstroming meer. Starters krijgen geen hypotheek, mensen die hun huis te klein vinden verbouwen liever, als verhuizen geen noodzaak is blijft men zitten en de huurwoningen zitten vol.
Maar goed, het biedt voor mensen die zelf nog geen hypotheeke en beleggingsportefeuille hebben wel kansen.
Ik had binnen drie weken een huurwoning. Publieke sector, zelfs.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is nu al. Geen enkele doorstroming meer. Starters krijgen geen hypotheek, mensen die hun huis te klein vinden verbouwen liever, als verhuizen geen noodzaak is blijft men zitten en de huurwoningen zitten vol.
Maar goed, het biedt voor mensen die zelf nog geen hypotheeke en beleggingsportefeuille hebben wel kansen.
Publieke heeft geen jaren inschrijftijd zoals de communistische sector heeft.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik had binnen drie weken een huurwoning. Publieke sector, zelfs.
Uh, ja. Nog vroeg.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:29 schreef Reya het volgende:
Publieke sector (woningcorporaties) is juist die communistische sector waar je op doelt...?
Maar wel devaluatiequote:Op woensdag 24 december 2008 09:53 schreef Boze_Appel het volgende:
ik heb net een huis gekocht. Ik had geen wachtrij.
Nog wel. Maar als starters moeilijk een hypotheek krijgen wordt het anders. Mensen als ik, die best willen en kunnen kopen, maar zo zuunig zijn dat best even willen wachten tot de daling doorzet drukken de vraag. Nu zie je dat nog niet in de prijs, maar ik wil wel zien hoe lang een verkoper de koopsom ze hoog kan houden als een jaar geleden normaal was, als hij inmiddels twee hypotheken moet financieren omdat er geen koper is. Dat houdt niemand lang vol.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De dure huizen doen het slecht, de onderkant doet het prima.
Och. Die is maar tijdelijk. Ze gaan allemaal dure waterellende om mij heen bouwen waardoor mijn huis straks veel harder stijgt dan het beetje wat het straks gaat dalen.quote:
Dat is nu nog niet het geval hoor. Er zijn nog zeker een handvol starters in mijn directe omgeving die de afgelopen paar maand een hypotheek hebben gekregen. Als je maar binnen de NHG normen blijft is er niet zo heel veel aan de hand.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik wacht ook nog 6 maanden. Dan ga ik een selectie maken van leuke huizen en dan bij elk flink onder de vraagprijs bieden. Kieken wie hapt.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nog wel. Maar als starters moeilijk een hypotheek krijgen wordt het anders. Mensen als ik, die best willen en kunnen kopen, maar zo zuunig zijn dat best even willen wachten tot de daling doorzet drukken de vraag. Nu zie je dat nog niet in de prijs, maar ik wil wel zien hoe lang een verkoper de koopsom ze hoog kan houden als een jaar geleden normaal was, als hij inmiddels twee hypotheken moet financieren omdat er geen koper is. Dat houdt niemand lang vol.
Zo'n Rabobank heeft ook contant geld zat.quote:Op woensdag 24 december 2008 10:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is nu nog niet het geval hoor. Er zijn nog zeker een handvol starters in mijn directe omgeving die de afgelopen paar maand een hypotheek hebben gekregen. Als je maar binnen de NHG normen blijft is er niet zo heel veel aan de hand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |