abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64245619
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:45 schreef capricia het volgende:

Het komt er op neer dat een eenverdiener met minimumloon met een vrouw thuis die voor de kinderen zorgt, minder verdient dan een bijstandsuitkering voor 2.
Vind ik toch wel een beetje scheef...
Zou gewoon hetzelfde moeten zijn. En ook dat vind ik niet helemaal terecht, maar ik ben niet uit het dilemma, dus kan ik geen oplossing geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 22 december 2008 @ 14:54:54 #202
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_64245690
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Het komt er op neer dat een eenverdiener met minimumloon met een vrouw thuis die voor de kinderen zorgt, minder verdient dan een bijstandsuitkering voor 2.
Vind ik toch wel een beetje scheef...
Die vrouw krijgt nog een beejte geld terug van de belastingdienst omdat ze niet werkt.
Dat is 2043 euro per jaar aan algemene heffingskorting.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_64255182
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoeveel % was het daarvoor dan? Of is e.e.a. gerepareerd?
Ontkoppeling betekent dat de koppeling tussen uitkeringen en loonstijging wordt losgelaten.

Het houdt dus in dat als de lonen stijgen dan de uitkeringen op 0 wordt gezet. In sommige van de Lubbers-jaren (weet niet precies welke) betekende het nog wel dat de uitkeringen meestegen met de inflatie. In andere jaren (zoals onder Balkenende) stegen de uitkeringen helemaal niet.

Resultaat hiervan is dat het verschil tussen het minimumloon en de bijstand groter wordt. Zelfs bij gelijkblijvende percentages (stel je bent alleenstaande en krijgt 50% van het WML) zal het gat tussen de bijstand en het minimumloon toenemen.
quote:
[..]

Ik snap niet dat dit vreemd is. Ook ik zie helemaal geen heil in het verlagen van uitkeringen (wel in differentiatie), laat staan in het verhogen van WML (en met WML betaal je zo weinig belasting, dat de ruimte voor verlaging miniem is EN ongewenst met het oog op andere zaken die hier even niet van belang zijn).
Het minimumloon is inderdaad zo slecht hier nog niet. Dat is ruim zat. Het hoort bij de vier hoogste van Europa.

Het probleem zit meer bij de kosten van het levensonderhoud of de gebrekkige bekwaamheden van mensen. Je moet het probleem bij de kern aanpakken en in die zin zou een verhoging van het minimumloon een nieuw probleem creeëren. Je lost één probleem op, maar laat een ander ontstaan.
quote:
Uitgaande van het principe wie kan werken die dient geen uitkering te krijgen is de "dwang" (feitelijk is het meer de constatering dat je geen uitkering meer nodig hebt met onderbouwing waar je kan werken) logisch en terecht. Het protest daartegen m.i. bizar.
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar je ziet wat er dus gebeurt. Bepaalde partijen zien hun kans schoon en zien een mogelijkheid om de omstandigheden voor die mensen nog zwaarder te gaan maken, want ja, je kunt ze toch dwingen.
pi_64255454
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:44 schreef Klopkoek het volgende:

Ontkoppeling betekent dat de koppeling tussen uitkeringen en loonstijging wordt losgelaten.
Duh!
quote:
Resultaat hiervan is dat het verschil tussen het minimumloon en de bijstand groter wordt. Zelfs bij gelijkblijvende percentages (stel je bent alleenstaande en krijgt 50% van het WML) zal het gat tussen de bijstand en het minimumloon toenemen.
In absolute zin, maar niet meer in relatieve zin en dat vond je eerder de norm.

Maar ik zal mijn vraag uitleggen: stel bij koppeling in jaar 0 uitkering = 90% WML. In jaar 1 ontkoppeling, uitkering wordt geïndexeerd met 1%. In jaar 2 koppeling en uitkering = 90% WML.

Wat er ook in jaar 1 gebeurd is, in jaar 2 is de toestand alsof er altijd is gekoppeld...
quote:
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar je ziet wat er dus gebeurt. Bepaalde partijen zien hun kans schoon en zien een mogelijkheid om de omstandigheden voor die mensen nog zwaarder te gaan maken, want ja, je kunt ze toch dwingen.
Het probleem is en blijft dat er geen "perfecte oplossing" is... Vandaar dat ik altijd zeg: ik ben realist.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')