quote:
Op woensdag 17 december 2008 22:23 schreef Emu het volgende:[..]
Ik ben zelf de bron. Jou moet idd niets aannemen. Maar ik weet, dat onze (pa en ik overleggen deze zaken regelamtig) schattingen meestal vrij accuraat zijn.
Uieraard is vastgoed iets van een lange adem, dus wij wachten altijd goede koopmomentel af. Volgens ons zal dat zijn vanaf Q3 2009.
Je realiseert je dat je niets anders doet dan jezelf (en je pa) tot zelfbenoemde deskundige uitroepen?
'Ik/pa kan 't weten, want ik/pa kan 't weten' -> dat roepen al die makelaars en banken ook...
Kortom, je wauwelt volledig uit je nek (!)
Ik zal als econoom eens een handje helpen
1. De 'waarde' van een huis bestaat niet. Zoals al gezegd, het is wat de gek er voor geeft en wat die andere (hele gestoorde) gek er voor wil hebben.
2. Een huizenbubble is per definitie aanwezig als huizenprijzen stijgen ipv dalen (c.p., w/o ongeveer gelijkblijvende vraag (demografie) zoals in het westen het geval is). Waarom? Omdat huizen slijten. Helaas voor iedereen die denkt dat 't anders is: naar een huis moet je niet anders kijken dan naar een auto; al die volkswagentjes waarin jullie wonen zouden minder waard moeten worden. In Duitsland hebben ze dat, als enige land, goed begrepen: daar is een 2e-hands huis per definitie minder waard dan 't nieuwbouw kostte. (Maar ja, Duitsers he? Grondleggers van de economische leer). De Japanners zijn overigens net zo intelligent: die calculeren en bouwen hun huis op 20-40 jaar, daarna mag het afgebroken worden want is het niets meer waard.
3. Zeker in deze periode van vergrijzing zouden de huizenprijzen moeten dalen: er komt minder vraag en meer aanbod.
Nu, de crux is natuurlijk dat bovenstaande logica zich in holland-bubbleland (scheld allemaal maar niet zo op die lui uit de USA: in holland-bubbleland doet piet-krediet dezelfde goede zaken...) niet voor doet omdat de hollander net zo dom is als die lui in de USA. Wijsgemaakt door al die lui die 't maar niet willen hebben over alle crashes die we in holland al gehad hebben.
Wil je dan toch volhouden aan 'huizenprijs-stijging is normaal' (lees: wil je dus toch uberdom blijven), dan is het enige wat je kunt doen de langjarige stijging extrapoleren. Een bank in GB heeft dat een paar jaar geleden gedaan voor alle landen in West-Europa. En wat komt daaruit? De huizenprijzen zijn ongeveer 60%-70% te hoog in Nederland. En dat blijkt ook behoorlijk te kloppen met wat je in de straat gewoon waarneemt: een huis kost nu in EUR wat het
7 jaar geleden in guldens kostte.
Nu zijn er ook nog een aantal volstrekte randdebielen (te vinden onder makelaars, bankiers, en huiseigenaren die zo'n veel te duur huis gekocht hebben) die liggen te wauwelen dat het niet uitmaakt wat een huis kost 'als je het maar kunt betalen'. Dat is natuurlijk ongelooflijk dom gelul van sukkels van de ergste soort (die, uiteraard, alleen maar krampachtig in hun eigen straatje lullen: de eerste 2 omdat het hun handel is, de laatste omdat hij/zij niet toe wil geven nog dommer dan 't achtereind van een varken te zijn). Want dat zou betekenen dat ik voor een oude, versleten (mind you: een huis van 20 jaar is al 50% versleten, zeker de bouwmeuk met zijn slechte bouwkwaliteit waarin het gros van 't volk woont...) VW Passat 1.9 diesel van 15 jaar oud met zo'n 300.000 km op de teller rustig 50.000 EUR zou willen betalen 'want ik kan 't betalen'...
Overigens gaat dat argument van 'maakt niet uit als je 't kunt betalen' ook hierom niet op: de woonquote (woonlasten als % van besteedbaar inkomen) is schandalig gestegen (net als de totale hypotheekschuld in NL, die 200% is van de beurswaarde van de AEX, in simpel hollands, die rotte meukrijtjeshuizen van slechte bouwkwaliteit zouden 2x meer waard zijn dan alle nettobezittingen PLUS toekomstige winsten Philips, Shell, Akzo, en de anderen
SAMEN...). Mensen leuteren op feestjes 'ik heb een aflossingsvrije hypotheek, ik betaal alleen intrest, want dat is fiscaal gunstig'. Ik krijg altijd spontaan diarree van zoveel quatsch (!) Ten eerste is het natuurlijk helemaal niet gunstig (vraag anders aan je bank of je 100% intrest mag betalen ipv 5%, dan weet je zeker dat je nooit meer belasting betaalt...), ten tweede proberen mensen zo te verdoezelen dat ze DE AFLOSSING
UBERHAUBT NIET KUNNEN BETALEN OMDAT ALLES OP GAAT AAN DE INTREST...
Kunnen we tenslotte, net voor de koffie, nog even de grootste maffioso aantippen (de grootste sukkels hebben we hier boven al beschreven: het hollandse klootjesvolk die al 't gelul klakkeloos geloven, onze 'hoger opgeleiden' met hun diploma van een 'universiteit' of 'hoge school', dat in werkelijkheid het niveau van die goeie ouwe ambachtsschool en huishoudschool niet ontstijgt...):
Met stip op nummer 1: de Rabobank. De grootste huizenbouwer van Nederlander (bouwer, ja...) zet krankzinnige verkoopprijzen en het volgende loketje, hee toevallig, ook Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker, wil dat wel voor je financieren. De andere banken moeten uiteraard volgen. En 't klootjesvolk heeft niets door.
Met stip op nummer 2: de overheid, met name de gemeenten die krankzinnige grondprijzen durven vragen zodat ze schandalig veel geld verdienen waarmee ze dan lekker hobbyprojectjes uit kunnen voeren zoals allochtonen oeverloos subsidieren, nieuwe sporthallen bouwen waar maar een klein deel van de gemeenschap (en nog niet eens gratis, maar wederom tegen vette betaling) gebruik van maakt, megalomane gemeentehuizen, en ga zo maar door.
Met stip op nummer 3: projectontwikkelaars. Sinds de bouwfraude (die uiteraard vrolijk door gaat) hoef ik daar niet meer over uit te wijden neem ik aan.
Tot besluit: wat is nu het echte probleem aan deze bubble? Uiteraard het feit dat mensen niet meer kunnen wonen, maar, en nog veel belangrijker: de macro-economische verdeling van de welvaart. Al het geld verdwijnt in de zakken van de partijen hierboven, in plaats van dat het bij de arbeiders blijft. Het maakt niet uit hoe hard ze werken, ze worden steeds armer... Dat noemen we dan ook geen economische vooruitgang ('elk jaar een stukje beter') maar economische achteruitgang. Voor 't volk, want de drie partijen hierboven hoor je niet klagen...
Zo, en nu tijd voor koffie.
[ Bericht 0% gewijzigd door Potjebier op 21-12-2008 12:22:09 ]