abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64084557
De Volkskrant komt vandaag met een artikel getiteld ‘Huizenprijs is al met een kwart omlaag.’.

Nu wil ik het niet hebben over de lage huizenprijs, daar is al een andere thread over! Wat wel interessant is, is dat in dit artikel de bouwer Bert Verwelius aan het woord. Hij beweert het volgende:
quote:
Voor de voorspelling van makelaars dat de huizenprijs het komend jaar met een paar procentjes gaan dalen heeft Verwelius maar één woord over: ‘Gelul.’ Dat zijn ‘mensen die proberen hun handel overeind te houden. Onroerend goed is gewoon een stuk minder waard geworden. Heel simpel.’
Nu ben ik me er al langer van bewust dat er veel ruis in de media is, die wordt veroorzaakt door partijen die belang hebben bij kunstmatig hoge prijzen. Banken, hypotheekverstrekker, makelaars, gemeenten: ze verdienen allemaal aan de veel te hoge woonlasten van de Nederlanders. Ik verdenk deze partijen ook van schuld aan de hoeveelheid lucht in de markt. Zo publiceert de NVM gegevens dat de huizenprijzen komend jaar slechts 5% dalen. Een getal dat significant lager is dan de dalingen van 20%-30% die via andere bronnen de media halen. Bij de Rabobank lekte het getal van 20% uit (iemand klapte uit de school), dat de Rabobank kort daarna op verdachte wijze ontkende.

Ik ben benieuwd hoe groot de omvang van de hogenprijzen hoax is. Dus mocht je ergens in de media "Gelul van mensen die proberen hun handel overeind te houden" ontdekken: meld het hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door droom_econoom7 op 17-12-2008 12:30:48 (haakje sluiten vergeten) ]
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
  woensdag 17 december 2008 @ 12:39:18 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64084872
quote:
Het is een kwestie van gezond verstand, zegt Bert Verwelius. ‘Een woning die je drie, vier maanden geleden te koop had gezet voor 4 ton, raak je nu nog niet kwijt voor 3 ton. Dan ben je dus al een kwart van je waarde kwijt.’
Gezond verstand is zo overrated
Lang leve mij! *O*
  woensdag 17 december 2008 @ 12:44:23 #3
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_64085030
een simpele steekproef op funda en op zah.nl levert nogal spectaculaire resultaten op. Je hoeft niet ver te zoeken voor huizen die meer dan 1 a 2 ton afgeprijsd zijn (als je tenminste in het hogere segment zoekt)
pi_64085101
Op dit moment zegt de prijs waarvoor je een huis kwijtraakt niks over de werkelijke waarde van het huis. Iedereen zit op zijn centen en alleen echt belachelijk lage prijzen leidt nog tot verkoop.
Als de financiele situatie gestabiliseerd is kom je pas weer achter de waarde van huizen, op dit moment is er weinig zinvols over te vertellen.
Per regio zullen de verschillen ook aanzienlijk zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_64085123
Hoger segment ja, 3% ofzo van het totaal, maar de starterswoningen zijn nog net zo duur hoor.
pi_64085180
De huizenprijs is niet een tarief dat je ergens kunt opzoeken, het is wat de gek ervoor geeft.
Het is de waarde van een woning een goedkeuring tussen koper en verkoper.
Als er maar vaak genoeg gezegt wordt dat de huizenprijs instort dan schrikt dat nieuwe kopers af WAARDOOR huizen niet verkocht worden en mensen moeten zakken met hun verkoopprijs.

Daarnaast uiteraard ontslagen, mensen met krappere kas etc etc, maar dat deel sla ik even over voor het gemak.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  woensdag 17 december 2008 @ 12:52:40 #7
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64085264
Je zal in berichtgeving altijd dit soort ruis terugvinden, vooral als het gaat over een gebied waar veel journalisten zich niet zo in thuis voelen. Dat is niet alleen bij huizenprijzen, maar ook bij natuur-wetenschappelijk onderzoek of berichtgeving over drugs. Zolang mensen belangen hebben bij het onderwerp zal valse informatie verspreid worden. Geen probleem, gewoon in je achterhoofd houden.

Verder denk ik dat dit topic geen lang leven beschoren is, aangezien het gewoon over de huizenprijzen zal gaan.
pi_64085266
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:47 schreef LaTiNo het volgende:
Hoger segment ja, 3% ofzo van het totaal, maar de starterswoningen zijn nog net zo duur hoor.
Hier ook, alleen worden ze NIET verkocht ;-)
pi_64085316
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:49 schreef shilizous_88 het volgende:
De huizenprijs is niet een tarief dat je ergens kunt opzoeken, het is wat de gek ervoor geeft.
Het is de waarde van een woning een goedkeuring tussen koper en verkoper.
Als er maar vaak genoeg gezegt wordt dat de huizenprijs instort dan schrikt dat nieuwe kopers af WAARDOOR huizen niet verkocht worden en mensen moeten zakken met hun verkoopprijs.

Daarnaast uiteraard ontslagen, mensen met krappere kas etc etc, maar dat deel sla ik even over voor het gemak.
Het is duidelijk dat de huizenprijshoaxers die belang hebben bij hoge prijzen, dat proberen te voorkomen. Denk aan de Rabobank hun medewerker terugfloot. Denk aan "informatieavonden voor starters" die makelaars organiseren. Denk aan persberichten/websiteberichten van de NVM die de huizenprijzendaling op slechts 5% schatten.

Maar dat er lucht in de markt zit, dat lijkt me een kwestie van gezond verstand.
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_64085490
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:47 schreef LaTiNo het volgende:
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:52 schreef A1985 het volgende:

Hier ook, alleen worden ze NIET verkocht ;-)
Ik vraag me af hoe dat kan: Van de mensen die in het goedkope segment wonen, zijn er genoeg die een stabiel inkomen genieten. Bijvoorbeeld omdat ze voor Vadertje Staat werken.

Nu is het verhaal "mensen in het dure segment die moeten verkopen, moeten toch ergens wonen. Zij gaan goedkoper wonen, daarom daalt het goedkope segment niet". Maar als dit verhaal klopt, zet die massa mensen in het goedkope segment die niks te vrezen heeft, toch massaal hun huis te koop? Een economische crisis is voor hun de kans om hun woonsituatie te verbeteren: zij kunnen duur hun goedkope huis verkopen, en goedkoop een duur huis kopen.
pi_64085983
Er zijn genoeg mensen die normaal gezien alleen een goedkoop/normaal huisje kunnen betalen en nu wachten, omdat de kans erin zit dat ze iets duurders voor dezelfde prijs kunnen krijgen.

Verder zijn er ook meer mensen die nu willen huren.

Dure huizen dalen meer, maar de goedkope woningen dalen ook wel degelijk.
pi_64087444
Iedereen spreekt voor eigen parochie.
Objectiviteit bestaat niet.
pi_64088100
De algemene economische cijfers uit Amerika worden ook amper meer vertrouwd, dus echt verbazend zou 't niet zijn .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64088406
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de prijzen kennelijk dichter op elkaar komen te liggen.
Starterswoningen zakken niet: Duurdere woningen zakken wel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64094354
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:27 schreef capricia het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de prijzen kennelijk dichter op elkaar komen te liggen.
Starterswoningen zakken niet: Duurdere woningen zakken wel.
Dat komt omdat de onderkant van de markt ech al jaren verziekt is.
Daar is de prijs-kwaliteitsverhouding echt ver te zoeken. Maar dat is wel het deel van de markt die toegankelijk is voor de grootste groep mensen. Als het je een beetje lukt kun je beter over de onderlaag van de woningmarkt heen stappen.

Verder, ach de huizenmarkt wordt slechts bepaald door +/- 5% van alle woningen.
Namelijk de woningen die op het moment te koop staan.
pi_64097137
In Nederland zit er 25-30% lucht in vanaf de piek. In België is 18-22% van de piek af lucht. In de UK is dat dan weer 32-38% lucht die al deels is ontsnapt met de gevolgen vandien :p
  woensdag 17 december 2008 @ 19:32:58 #17
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64097231
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:29 schreef Emu het volgende:
In Nederland zit er 25-30% lucht in vanaf de piek. In België is 18-22% van de piek af lucht. In de UK is dat dan weer 32-38% lucht die al deels is ontsnapt met de gevolgen vandien :p
Hoe kom je aan die percentages?
pi_64097860
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:32 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die percentages?
Wij (onze familie) hebben heel goed kijk op de zaak. Omdat mijn Pa professioneel in de vastgoed zit. We hebben bovendien 27 appartementen / panden in priveverhuur (in BE en NL). Wij hebben de laatste 10-12 jaren vrij accuraat op de prijzen kunnen voorspellen, en doen uiteraard grondige eigen analyses die niet gemanipuleerd zijn.
pi_64097928
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:50 schreef Emu het volgende:

[..]

Wij (onze familie) hebben heel goed kijk op de zaak. Omdat mijn Pa professioneel in de vastgoed zit. We hebben bovendien 27 appartementen / panden in priveverhuur (in BE en NL). Wij hebben de laatste 10-12 jaren vrij accuraat op de prijzen kunnen voorspellen, en doen uiteraard grondige eigen analyses die niet gemanipuleerd zijn.
En je verwacht dat wij zonder bronnen die info zomaar van je aannemen?
Zou graag wat meer onderbouwing van die percentages willen zien...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64101963
Eens met de TS. Ik vind het dan ook altijd lullig als mensen onterecht de dupe worden van lulpraktijken.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_64103442
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:52 schreef capricia het volgende:

[..]

En je verwacht dat wij zonder bronnen die info zomaar van je aannemen?
Zou graag wat meer onderbouwing van die percentages willen zien...
Ik ben zelf de bron. Jou moet idd niets aannemen. Maar ik weet, dat onze (pa en ik overleggen deze zaken regelamtig) schattingen meestal vrij accuraat zijn.

Uieraard is vastgoed iets van een lange adem, dus wij wachten altijd goede koopmomentel af. Volgens ons zal dat zijn vanaf Q3 2009.
pi_64129563
quote:
Op woensdag 17 december 2008 22:23 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik ben zelf de bron. Jou moet idd niets aannemen. Maar ik weet, dat onze (pa en ik overleggen deze zaken regelamtig) schattingen meestal vrij accuraat zijn.

Uieraard is vastgoed iets van een lange adem, dus wij wachten altijd goede koopmomentel af. Volgens ons zal dat zijn vanaf Q3 2009.
Je zou je ook op controleerbare feiten kunnen beroepen i.p.v. op een autoriteit die niemand kan verifieren.
pi_64129610
quote:
Op woensdag 17 december 2008 13:59 schreef Py het volgende:
Iedereen spreekt voor eigen parochie.
Objectiviteit bestaat niet.
Habermas is zooo 1962
pi_64202301
quote:
Op woensdag 17 december 2008 22:23 schreef Emu het volgende:

[..]

Je realiseert je dat je niets anders doet dan jezelf (en je pa) tot zelfbenoemde deskundige uitroepen?

'Ik/pa kan 't weten, want ik/pa kan 't weten' -> dat roepen al die makelaars en banken ook...

Kortom, je wauwelt volledig uit je nek (!)

Ik zal als econoom eens een handje helpen

1. De 'waarde' van een huis bestaat niet. Zoals al gezegd, het is wat de gek er voor geeft en wat die andere (hele gestoorde) gek er voor wil hebben.
2. Een huizenbubble is per definitie aanwezig als huizenprijzen stijgen ipv dalen (c.p., w/o ongeveer gelijkblijvende vraag (demografie) zoals in het westen het geval is). Waarom? Omdat huizen slijten. Helaas voor iedereen die denkt dat 't anders is: naar een huis moet je niet anders kijken dan naar een auto; al die volkswagentjes waarin jullie wonen zouden minder waard moeten worden. In Duitsland hebben ze dat, als enige land, goed begrepen: daar is een 2e-hands huis per definitie minder waard dan 't nieuwbouw kostte. (Maar ja, Duitsers he? Grondleggers van de economische leer). De Japanners zijn overigens net zo intelligent: die calculeren en bouwen hun huis op 20-40 jaar, daarna mag het afgebroken worden want is het niets meer waard.
3. Zeker in deze periode van vergrijzing zouden de huizenprijzen moeten dalen: er komt minder vraag en meer aanbod.

Nu, de crux is natuurlijk dat bovenstaande logica zich in holland-bubbleland (scheld allemaal maar niet zo op die lui uit de USA: in holland-bubbleland doet piet-krediet dezelfde goede zaken...) niet voor doet omdat de hollander net zo dom is als die lui in de USA. Wijsgemaakt door al die lui die 't maar niet willen hebben over alle crashes die we in holland al gehad hebben.

Wil je dan toch volhouden aan 'huizenprijs-stijging is normaal' (lees: wil je dus toch uberdom blijven), dan is het enige wat je kunt doen de langjarige stijging extrapoleren. Een bank in GB heeft dat een paar jaar geleden gedaan voor alle landen in West-Europa. En wat komt daaruit? De huizenprijzen zijn ongeveer 60%-70% te hoog in Nederland. En dat blijkt ook behoorlijk te kloppen met wat je in de straat gewoon waarneemt: een huis kost nu in EUR wat het 7 jaar geleden in guldens kostte.

Nu zijn er ook nog een aantal volstrekte randdebielen (te vinden onder makelaars, bankiers, en huiseigenaren die zo'n veel te duur huis gekocht hebben) die liggen te wauwelen dat het niet uitmaakt wat een huis kost 'als je het maar kunt betalen'. Dat is natuurlijk ongelooflijk dom gelul van sukkels van de ergste soort (die, uiteraard, alleen maar krampachtig in hun eigen straatje lullen: de eerste 2 omdat het hun handel is, de laatste omdat hij/zij niet toe wil geven nog dommer dan 't achtereind van een varken te zijn). Want dat zou betekenen dat ik voor een oude, versleten (mind you: een huis van 20 jaar is al 50% versleten, zeker de bouwmeuk met zijn slechte bouwkwaliteit waarin het gros van 't volk woont...) VW Passat 1.9 diesel van 15 jaar oud met zo'n 300.000 km op de teller rustig 50.000 EUR zou willen betalen 'want ik kan 't betalen'...

Overigens gaat dat argument van 'maakt niet uit als je 't kunt betalen' ook hierom niet op: de woonquote (woonlasten als % van besteedbaar inkomen) is schandalig gestegen (net als de totale hypotheekschuld in NL, die 200% is van de beurswaarde van de AEX, in simpel hollands, die rotte meukrijtjeshuizen van slechte bouwkwaliteit zouden 2x meer waard zijn dan alle nettobezittingen PLUS toekomstige winsten Philips, Shell, Akzo, en de anderen SAMEN...). Mensen leuteren op feestjes 'ik heb een aflossingsvrije hypotheek, ik betaal alleen intrest, want dat is fiscaal gunstig'. Ik krijg altijd spontaan diarree van zoveel quatsch (!) Ten eerste is het natuurlijk helemaal niet gunstig (vraag anders aan je bank of je 100% intrest mag betalen ipv 5%, dan weet je zeker dat je nooit meer belasting betaalt...), ten tweede proberen mensen zo te verdoezelen dat ze DE AFLOSSING UBERHAUBT NIET KUNNEN BETALEN OMDAT ALLES OP GAAT AAN DE INTREST...

Kunnen we tenslotte, net voor de koffie, nog even de grootste maffioso aantippen (de grootste sukkels hebben we hier boven al beschreven: het hollandse klootjesvolk die al 't gelul klakkeloos geloven, onze 'hoger opgeleiden' met hun diploma van een 'universiteit' of 'hoge school', dat in werkelijkheid het niveau van die goeie ouwe ambachtsschool en huishoudschool niet ontstijgt...):

Met stip op nummer 1: de Rabobank. De grootste huizenbouwer van Nederlander (bouwer, ja...) zet krankzinnige verkoopprijzen en het volgende loketje, hee toevallig, ook Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker, wil dat wel voor je financieren. De andere banken moeten uiteraard volgen. En 't klootjesvolk heeft niets door.
Met stip op nummer 2: de overheid, met name de gemeenten die krankzinnige grondprijzen durven vragen zodat ze schandalig veel geld verdienen waarmee ze dan lekker hobbyprojectjes uit kunnen voeren zoals allochtonen oeverloos subsidieren, nieuwe sporthallen bouwen waar maar een klein deel van de gemeenschap (en nog niet eens gratis, maar wederom tegen vette betaling) gebruik van maakt, megalomane gemeentehuizen, en ga zo maar door.
Met stip op nummer 3: projectontwikkelaars. Sinds de bouwfraude (die uiteraard vrolijk door gaat) hoef ik daar niet meer over uit te wijden neem ik aan.

Tot besluit: wat is nu het echte probleem aan deze bubble? Uiteraard het feit dat mensen niet meer kunnen wonen, maar, en nog veel belangrijker: de macro-economische verdeling van de welvaart. Al het geld verdwijnt in de zakken van de partijen hierboven, in plaats van dat het bij de arbeiders blijft. Het maakt niet uit hoe hard ze werken, ze worden steeds armer... Dat noemen we dan ook geen economische vooruitgang ('elk jaar een stukje beter') maar economische achteruitgang. Voor 't volk, want de drie partijen hierboven hoor je niet klagen...

Zo, en nu tijd voor koffie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Potjebier op 21-12-2008 12:22:09 ]
pi_64202400
quote:
Op woensdag 17 december 2008 17:48 schreef HarryP het volgende:

[..]

Dat komt omdat de onderkant van de markt ech al jaren verziekt is.
Daar is de prijs-kwaliteitsverhouding echt ver te zoeken. Maar dat is wel het deel van de markt die toegankelijk is voor de grootste groep mensen. Als het je een beetje lukt kun je beter over de onderlaag van de woningmarkt heen stappen.

Verder, ach de huizenmarkt wordt slechts bepaald door +/- 5% van alle woningen.
Namelijk de woningen die op het moment te koop staan.
Dat geld ook voor aandelen

Er gaan mij teveel mensen de straat op dit jaar, en het WW recht is fors ingekrompen, dan zit je zo in de bijstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')