abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 29 december 2008 @ 08:20:07 #205
9859 crew  Karina
Woman
pi_64455580
Blindness
Thriller. Het verhaal begint met 1 man die opeens blind wordt, maar al snel heeft hij bijna de hele stad aangestoken. De blinden worden in een soort van gevangenis gezet om verdere besmetting te voorkomen. Een vrouw is niet blind, maar is met haar man meegegaan om hem te steunen.

De blinden worden geheel aan hun lot overgelaten en natuurlijk is er een bende die de rest gaat onderdrukken. Een groepje komt hiertegen in opstand en op een gegeven moment ontsnappen en ontdekken ze dat de hele stad een puinhoop is.

Goede film, alhoewel sommige aspecten wel erg ongeloofwaardig waren: waarom zijn er geen doktoren in de gevangenis? Waarom vertelt de vrouw die niet blind is dit niet, zodat er onderzocht kan worden waarom ze immuun is?

Seven Pounds
Op een of andere manier had ik het in mijn hoofd gezet dat deze film over een seriemoordenaar ging, geen idee waarom. Nou dat is dus niet het geval. Eerlijk gezegd vond ik het nogal verwarrend allemaal en de flashbacks maakten het er niet beter op. Niet echt mijn film.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 29 december 2008 @ 13:41:15 #206
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64462988
Ik kan niet geloven dat mijn moeder zo laag is gegaan.....
Onderwaterweegtest (c) Ikzoekiets
Mijn zus moest een strak broekje aan en een sport bh.
  maandag 29 december 2008 @ 16:29:27 #207
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64468299
Brutti Sporchi e Cattivi
Een tokkiefamilie in een Romeinse krottenwijk wordt gevolgd in deze grappige, maar tegelijkertijd ook schrijnende film. De verdrietige bende van de krottenwijk zal me voornamelijk bijblijven. Sommige dingen komen weliswaar absurd humoristisch over. Het lijkt me echter dat Scola met deze film ergens een kern van waarheid heeft willen tonen, namelijk de erbarmelijke omstandigheden waarmee sommige Italianen zich moesten behelpen in de jaren '70. We hebben het hier eigenlijk over een post-neorealistische film dus . Cijfer: 7,5

Pride
Pride is een soort Lion King-verhaal (ook met lelijke hyena's en een savanne!), maar dan met echte levende beelden. Erg aparte manier om 'stock-footage' te gebruiken is dit: een paar maanden de savanne dus op, een hoop filmrollen vol draaien om vervolgens een flinke dosis CGI er tegen aan te gooien. Met wat montage kun je wel een verhaal dromheen maken, alhoewel dat hier niet bijzonder was. Soms werd het qua dialoog gelukkig onbedoeld grappig. De Nederlandse versie heeft die droge stem van Sinterklaas. Desalniettemin prefereer ik de prachtige tekenfilm uit de Disneystal. Stukken beter en boeiender is die namelijk dan dit. Cijfer: 4,5

Village of the Giants

Wat gebeurt er als een paar tieners een toverdrankje van een piepjonge professor (Ron Howard!) opdrinken? Ze worden enorme reuzen en zetten Anytown op stelten. Erg hilarisch natuurlijk, wanneer je eerst uitvergrote eenden in de disco ziet waggelen en vervolgens iemand ziet bungelen tussen de borstspleet van een hotte dame. Cijfer: 5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 29 december 2008 @ 18:48:27 #208
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_64472940

Los Cronocrímenes (2007) aka Time Crimes
Hector zit in z'n tuin en zit wat met z'n verrekijker te spelen. Dan ziet hij dat een jong grietje zich ontdoet van kleren. Hij gaat op onderzoek uit. Als in in de bosjes kijkt ziet hij dat ze dood is maar op dat moment wordt hij neergestoken een door een rare man met een bebloede verband om z'n gezicht. Hij rent weg en beland in een raar huis in het bos. Daar is een machine. Hij wordt per ongeluk anderhalf uur terug in de tijd gezet. Als hij (hector1) buiten kijkt met de verrekijker ziet ie zicht zelf spelen met de verrekijker (hector2). Wat er dan gebeurd is een zeer ingenieus spel....

Een zeer interessante tijdreis paradox.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
cijfer 7.5 / imdb 7.3
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_64481468
quote:
Die reuzeneend
  maandag 29 december 2008 @ 23:14:09 #210
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64483171
Gran Torino

Eastwood in een toprol. Van verzuurde, norse oude bok zie je hem langzaam ombuigen naar zorgzame, oude bok die een jonge knaap onder zijn hoede neemt. Eastwood zet zijn karakter prima neer. De omgeving waar het alles zich afspeelt is beperkt, maar dat hindert de film absoluut niet. Het tempo ligt niet hoog maar de film is zodanig opgezet dat 'ie je aandacht de gehele tijd volledig vasthoudt. Een genot om naar te kijken en wat mij betreft nog een stapje hoger op de ladder dan één van zijn andere toppers: Million Dollar Baby.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_64492778
Frozen River
Ray, een moeder waarvan haar man er vandoor is gegaan met d'r spaargeld voor t nieuwe huis, probeert rond te komen in de moeilijke tijden van kerst en winter in het noorden van NY State, tegen de Canadese grens met Quebec. Ze woont in een trailer samen met haar 2 zoontjes en moet rondkomen van een parttime baantje bij de Yankee Dollar (de Euroshop?). Bij de zoektocht naar haar man raakt ze in contact met een Mohawk vrouwtje, Layla, die leeft in een nog kleiner caravannetje in het in de buurt gelegen reservaat. Door de bizarre financieele omstandigheden lonkt het geld van de mensensmokkel, waarbij Ray door Layla betrokken raakt.

De film heeft vanaf het begin al een erg deprimerende mantel over zich heen, wat eigenlijk nergens in de film wordt weggenomen. Voor beide hoofdpersonen is het leven niet makkelijk, en dit is ook erg goed te zien. Wat dat betreft zijn het ontzettend goeie rollen, neergezet door Melissa Leo en Misty Upham. Verder een hoop prachtige plaatjes van een winters grensgebied, en subtiele goed geplaatste muziek die nergens overheersend is. De film wordt goed naar een hoogtepunt gebracht en heeft wat aparte verhaalwijzigingen, maar wordt nergens overdreven toevallig of ongeloofwaardig. Het is altijd moeilijk een film zoals dit mooi te vinden, aangezien je er niet echt vrolijk van wordt, toch is het wat mij betreft zeker het kijken waard.

Doomsday
Het concept van een virusuitbraak is in deze tijden niet echt meer nieuw te noemen, maar de uitvoeringen verschillen nogal. Deze film doet een hoop goed, maar helaas doet de film uiteindelijk meer fout.. Het positieve ervan is dat het bij mij vaak lachwekkend werkte.

Het begin vond ik erg sterk, vooral ook hoe alles afgesloten en beschermd werd. Maar 30 jaar? Ach kom op.. Het gebied was zo groot dat in 30 jaar ze makkelijk een tunnel hadden kunnen graven onder die muur door. Was ws. niemand opgekomen. Ook het virus zelf, al was de uitwerking zichtbaar, was nogal weinig van bekend met tegenstrijdige uitwerkingen tot gevolg. De hele film was een beetje een mixed feeling omdat ik door het begin hoopte wel degelijk met een serieuze insteek te maken te hebben. Toen eenmaal de bevolkingsgroepen bekend waren en ze begonnen aan de vlucht werd het pas echt humoristisch. Wel goed vermaakt, maar in dit genre zijn de 28 (...) varianten stukken beter.

Afgezet na 15m; The Alphabet Killer
Nooit een straf om Eliza Dushku te zien, maar hier was t echt een miscast
Where facts are few, experts are many.
pi_64494391
Slumdog Millionaire

Ik ben een grote fan van Boyle's films en ook deze keer bewijst hij weer werkelijk elk genre en thema te beheersen. De film heeft een geweldig leuk achterliggend idee en een mooi verhaal, maar het is vooral de manier waarop het verteld wordt die echt indruk maakt. Slim gebruik van flashbacks, prachtige beelden en een sterke cast. Geweldige film.

IMDb score: 8.6/10
Mijn score: 9/10

The Curious Case Of Benjamin Button

Hier heb ik zo ontzettend lang op gewacht en gelukkig maakt de film het helemaal waar. Ik heb nog niet alle films bekeken die ik wil zien, maar wat mij betreft is dit de meest fascinerende film van het jaar. Misschien moet ik zelfs mijn persoonlijke all time 10 heroverwegen, maar eerst moet ik hem nog wat vaker bekijken. Het is een magisch sprookje in een modern jasje, prachtig verfilmd door Fincher, met Pitt en Blanchett op hun best. De CGI effecten zijn niet te onderschatten en toveren Pitt indrukwekkend om, of hij nou heel oud is of jong. Ik ben echt gek op films die een levensverhaal vertellen en deze doet dat werkelijk zoals we nog niet eerder hebben gezien.

Beste film van het jaar.

Mijn score: 10/10
(phew for a minute there i lost myself i lost myself
pi_64497488
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972) 9.0
The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974) 9.0
The Godfather: Part III (Francis Ford Coppola, 1990) 8.5

Deze drie meesterwerken van Coppola de afgelopen dagen maar weer eens herkeken, ditmaal op blu-ray. Moet zeggen toch weer een hele vooruitgang is t.o.v. de dvd uitgave. Maar goed de films zelf. Eigenlijk klopt bijna alles aan de eerste film, heerlijke sfeer, goed verhaal, sterk acteerwerk en de combinatie tussen het knappe camerawerk en de score. Voor sommigen een te lange speelduur, maar voor mij eigenlijk alleen maar meer genieten. Omdat Coppola de tijd neemt om het verhaal te vertellen krijg je in dit geval wel goed uitgediepte personages. In het tweede deel naast de nieuwe Don ook de geschiedenis van de eerste Don, geen Brando meer maar toch ook ditmaal weer prima acteerwerk. En in tegenstelling tot velen vind ik het derde deel ook zeer prima te pruimen, misschien iets minder maar nog steeds erg sterk. Met name Pacino is hier erg op dreef. Ook super aan de films waren de verschillende hits. Allemaal hadden ze wel iets speciaals en een paar zijn inmiddels legendarische filmmomenten.
pi_64499060
Låt Den Rätte Komma In (Let The Right One In) (2008)

Cijfer: 7

Zitten veel fouten in en de sfeer pakt me net niet. Wel erg goed geacteerd door de beide hoofdrolspelers. Het kijken waard, maar geen toppertje voor mij.

Bully

Cijfer: 8,5

Erg goede film over een groep jongeren die wraak nemen op een jongen die een van hun altijd pest. Prachtig gefilmd, sterke cast. Ik ben een fan van films van Larry Clark dus het moest je wel liggen.
pi_64499475
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 15:14 schreef brushaway het volgende:
Låt Den Rätte Komma In (Let The Right One In) (2008)

Zitten veel fouten in
Wat dan?
pi_64500204
Dingen als, het ene moment wel veel bloed aan het meisje haar mond, volgende shot weer niet, shot erna weer wel en nog meer van die slordigheden.. Ik studeer zelf audiovisuele vormgeving dus let daar wat meer op dan een gemiddelde kijker denk ik, maar gewoon jammer zulke dingetjes.

Verder wel aardige film, maar jammer genoeg geen toppertje voor mij

[ Bericht 8% gewijzigd door brushaway op 30-12-2008 16:50:50 ]
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:45:02 #217
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_64500960
Byôsoku 5 senchimêtoru (5 Centimeters per Second) (2007, Jap, Makoto Shinkai)
Visueel gezien zonder twijfel één van de mooiste animé's ooit. Het oog voor detail is echt waanzig. Jammer had ik in het eerste verhaal moeite om erin te komen. Maar tijdens het prachtige eind nummer moest ik toch een traantje wegpinken.
cijfer: 8

Paranoid Park (2007, VS, Gus Van Sant)
Een meer typische arthouse film van Van Sant, die veel doet denken aan Elephant, qua lange takes van skatende en door gangen slenterende jongeren. Vooral de skate scene's geven de film iets extra's door het contrast van de jeugdige vrijheid blijheid met de ernst van het werkelijke verhaal. Waardoor je een prachtig portret krijgt van een onverschillige jongen, die om moet gaan met de schuld van iets verschrikkelijks.
Ook maakt Van Sant weer gebruik van amateurs als acteurs (de casting vond plaats via Myspace). In de scene's waarin hoofdrolspeler Gabe Nevins doelloos door gangen moet slenteren en in gedachten verzonken voor zich uit moet kijken, blijkt hij de perfecte keuze te zijn. Maar in een paar scené's valt zijn gebrek aan acteer ervaring te veel op, waardoor dialogen te geschreven klinken. Met Paranoid Park levert Van Sant dit jaar iig al één pracht film af.
cijfer: 8.5

American Teen (2008, VS, Nanette Burstein)
Warsaw, Indiana is een dood normaal, gemiddeld Amerikaans stadje met een dood normaal, gemiddelde middelbare school met doornormale voornamelijk blanke scholieren . Daarom leek het Nanette Burstein interessant om daar een jaar lang een paar kinderen in hun laatste jaar te volgen. De gekozen kandidaten zijn expres afspiegeling van de bekende middelbare schoolfilm stereotypes, maar ook allemaal met hun eigen problemen en zorgen.
Ten eerste hebben we Megan Krizmanich, de Koningin bitch van de school, die in bijna elke na-schoolse club zit. Maar bijna bezwijkt onder de druk van pappa om toegelaten te worden in Notre Dame, waar heel de familie naar toe ging. Ze wordt omringd door volgelingen, waarvan ik me afvraag waarom ze bevriend met haar zijn, zo'n bitch is het. Tja macht trekt aan, zal het wel zijn.
Colin Clemens is de basketbal ster van de school. Maar deze aardige, grappige jongen is verre van de typische macho jock. Hij behoort tot de armere jongeren op de school. Zijn ouders hebben het geld niet om hem naar college te sturen. Dus moet hij een sportbeurs halen, want optie twee is het leger.
We hebben natuurlijk ook de typische nerd Jake Tusing. Hij zit in de band en slijt zijn dagen vooral met spelen van computerspelletjes. Zijn grootste zorg is i.t.t. de rest niet zo zeer het afstuderen en leven daarna, maar het vinden van een meisje, vooral voor het naderende schoolbal.
Maar het hart van de film is voor mij zonder twijfel Hannah Bailey. Het alternatieve (niet emo, niet goth, maar alternatief) meisje dat zich absoluut niet thuis voelt in het bekrompen wereldje van Warsaw en niet kan wachten om naar San Fransisco te gaan om daar filmwetenschappen te studeren. Maar nadat het uitgaat met haar vriendje beland ze in zo'n diepe depressie dat ze niet meer naar school durft. Daardoor mist ze zoveel dagen dat ze bijna geen examen mag doen.
Als de pubers in interviews over hun verleden, emoties of toekomstplannen vertellen, wordt dat in beeld gebracht door qua sfeer bij de karakters passende animatie stukjes.
Grootste probleem met de documentaire is dat ik erg het gevoel kreeg dat een deel in scene is gezet om het verhaal allemaal interessanter te maken. Maar ondanks dat geeft de film een aardige inkijk in het leven van typische Amerikaanse tieners anno 2008.
cijfer: 7

Hotel Chevalier (2007, VS, Wes Anderson) & The Darjeeling Limited (2007, VS, Wes Anderson)
Eerst genoemde is een leuke intro voor de hoofdfilm. En hé, het heeft een blote Natalie Portman.
Met The Darjeeling Limited is Wes Anderson na het wat mindere "The Life Aquatic with Steve Zissou" weer terug op ouderwets niveau. Wilson, Brody en Schwartzman zijn een perfect trio. Ze vullen en voelen elkaar perfect aan. India is de perfecte locatie voor Wes Anderson specifieke visuele stijl.
cijfer:7 & 8.5
  dinsdag 30 december 2008 @ 17:55:19 #218
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_64502286
Gisteren m`n laatste bezoekje van het jaar aan de bioscoop gebracht:

Changeling
Alle films die Clint Eastwood de afgelopen jaren heeft afgeleverd zijn stuk voor stuk op z`n minst goede films te noemen. Zo ook deze.
Visueel en verhaal technisch is het (op het eerste gezicht) misschien niet echt verassend of vernieuwend wat we hier zien maar het is wel ontzettend degelijk en ontzettend goed gemaakt. De film ziet er prachtig uit, de aankleding van sets en kostuums is mooi en de kleurenfilters die worden gebruikt geven de film die mooie jaren `20 en `30 sfeer mee.
Met de keuze voor Angelina Jolie in de hoofdrol maakt Eastwood een gewaagde keuze maar hij pakt zeer goed uit. Ze speelt de rol van haar leven en overtuigd iedere seconde die ze in beeld is. Dat zorgt er (voor het grootste deel) voor dat er een paar prachtige maar ook gruwelijke en memorabele scenes in zitten. Ook de overige cast is erg goed, met name Jeffrey Donovan als politie chef J.J. Jones zet een heerlijke rol neer.
Ook de muziek (door Eastwood zelf gemaakt) is prachtig.
Kortom: opnieuw brengt Eastwood ons een fenomenaal stukje cinema, die absoluut tot de beste van het jaar behoort.

IMDB Cijfer: 8,1/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
  dinsdag 30 december 2008 @ 18:12:51 #219
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64502840
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 16:19 schreef brushaway het volgende:
Dingen als, het ene moment wel veel bloed aan het meisje haar mond, volgende shot weer niet, shot erna weer wel en nog meer van die slordigheden.. Ik studeer zelf audiovisuele vormgeving dus let daar wat meer op dan een gemiddelde kijker denk ik, maar gewoon jammer zulke dingetjes.

Verder wel aardige film, maar jammer genoeg geen toppertje voor mij
Ik kan me voorstellen dat je je daar dan aan kan ergeren ja. Het zal de meesten hier minder opvallen, die letten qua 'fouten' meer op plotholes enzo.
Zerg schreef:
pi_64504195
quote:
Op maandag 29 december 2008 00:12 schreef TJLinden het volgende:
Een weekoverzichtje:

[ afbeelding ]
Fight Club (1999)
Het was weer een tijdje geleden dat ik deze dvd in de speler gepropt heb, dus ik kon er weer optimaal van genieten. Ja, wat valt er te zeggen... Het blijft een ontzettend gave film. Brad Pitt in een geniale rol en ook Edward Norton erg sterk. Bizar verhaaltje, slim geschoten en krachtige soundtrack. Een meesterwerkje!

cijfer: 9 / imdb: 8,7
Wou deze al eerder gezien maar na het lezen hiervan direct gaan kijken. En damnnnn man wat een bizar verhaal maar wel ontzettend machtig. Ook verder gewoon ijzersterk gespeeld door Pitt en Norton...

Cijfer: 9
  dinsdag 30 december 2008 @ 19:24:58 #221
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64504906
Changeling
Clint Eastwood levert weer een film naar behoren af, maar echt voor de volle 100% trekken doet het me wederom niet, zoals eigenlijk al zijn films, waarbij hij op de regisseurstoel zit. Het is allemaal net iets te conventioneel wat betreft de uitvoering. Het verhaal verloopt weliswaar nog verrassend in het begin en en geeft je wel wat te denken, maar daarna is het oerdegelijk en was ik eigenlijk alleen benieuwd naar het slot. Zijn trouwens elementen zoals de corrupte LAPD nu niet een beetje uitgekauwd in filmland? Op het eind van de film hengelde Angelina Jolie me ook iets te nadrukkelijk (en onoprecht!) naar een Oscar . Cijfer: 7

Vet hard
Leuk Hollandsch spektakel met rammelend script en humor van een wisselend niveau. Alleen Jack Wouterse werkte menigmaal op de lachspieren, de rest was matig tot zeer stupide. Cijfer: 6
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_64505292
Lust, Caution

Veel te laat, ik weet het. De film van Ang Lee, en opvolger van Brokeback Mountain was vorig jaar al te zien. Maar wat een prachtige, ontroerende, geraffineerde, valse en intense film is dit zich. Het verhaal speelt zich af in het bezette China tijdens WOII. Een groep bevlogen studenten besluit bij het verzet te gaan en een hooggeplaatste collaborateur te liquideren.
Ik moest wel even aan Zwartboek denken: maar wat is dat een platte, eendimensionale film in vergelijking hiermee. Gaat dat zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 31-12-2008 02:08:10 ]
anonieme razernist
pi_64505405
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:07 schreef Hulkio het volgende:
[ afbeelding ] The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972) 9.0
[ afbeelding ] The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974) 9.0
[ afbeelding ] The Godfather: Part III (Francis Ford Coppola, 1990) 8.5
Zit in de bluray ook het easter egg van de Sopranos in?
anonieme razernist
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:49:11 #224
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_64510921
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 19:24 schreef Falco het volgende:
Changeling
Op het eind van de film hengelde Angelina Jolie me ook iets te nadrukkelijk (en onoprecht!) naar een Oscar . Cijfer: 7

Wanneer op het einde? had dat gevoel vooral wanneer ze
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op het einde van de film vond ik het wel meevallen
pi_64511612
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:57 schreef Jeeh het volgende:
[ afbeelding ]

Hier heb ik zo ontzettend lang op gewacht en gelukkig maakt de film het helemaal waar. Ik heb nog niet alle films bekeken die ik wil zien, maar wat mij betreft is dit de meest fascinerende film van het jaar. Misschien moet ik zelfs mijn persoonlijke all time 10 heroverwegen, maar eerst moet ik hem nog wat vaker bekijken. Het is een magisch sprookje in een modern jasje, prachtig verfilmd door Fincher, met Pitt en Blanchett op hun best. De CGI effecten zijn niet te onderschatten en toveren Pitt indrukwekkend om, of hij nou heel oud is of jong. Ik ben echt gek op films die een levensverhaal vertellen en deze doet dat werkelijk zoals we nog niet eerder hebben gezien.

Beste film van het jaar.

Wat ontzettende rare film maar wel super gaaf en erg ontroerend

[ Bericht 3% gewijzigd door Wouser op 30-12-2008 22:45:01 ]
  dinsdag 30 december 2008 @ 22:27:39 #226
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_64512946
Stander
Dit is het onwaarschijnlijke maar waargebeurde verhaal van Andre Stander: politie officier in het politie korps van Johannesburg, midden jaren `70. Wanneer hij getuige is van het neerslaan en -schieten van een vreedzame demonstratie onder zwarten burgers draait ie door. Om z`n agressie over die gebeurtenis kwijt te raken en (vooral) om het systeem dat hij dient te wreken (en zijn eigen korps dus een hak te zetten) gaat ie banken overvallen. Dat kan niet lang goed gaan natuurlijk... Hij beland in de gevangenis. Dan begint z`n verhaal eigenlijk pas echt.

Eigenlijk is dit een film die je het best in twee delen kunt verdelen: het begin (het kortste gedeelte van ongeveer een half uur) waarbij we de personages leren kennen en de aanleiding van Stander`s omslag in z`n gedrag zien, en het tweede langere gedeelte van de film waarin we zien hoe hij banken overvalt en daardoor in de gevangenis terecht komt. Daar leert hij andere criminelen kennen met wie hij een ontsnappingsplan bedenkt.
De omslag, de overgang tussen de twee delen komt nogal abrupt en komt eigenlijk nogal geforceerd over. Het eerste deel probeert de film een boodschap over de apartheid uit te dragen en een serieuze film te zijn. Het tweede deel van de film veranderd de toon en wordt het een heist movie a la Ocean`s Eleven, met de nodige humor. Beide delen hebben hun eigen charme maar toch heb je het gevoel dat er beter gekozen had kunnen worden voor één van de twee delen en met die toon, die aanpak, de hele film gemaakt had kunnen worden.
Het tweede deel van de film is dan ook het leukste en het beste deel van de film. Tegen einde komen de thema`s van de apartheid nog eens om de hoek kijken. Dit had niet echt gehoeven en komt opnieuw wat raar over.
Thomas Jane is tof als Stander en draagt de film zonder problemen.

Het is dus zeker een vermakelijke film die een kijkbeurt waard is, maar die door wat handigere keuze`s nog beter had kunnen zijn en nu dus een klein beetje een dubbel gevoel achterlaat.

IMDB Cijfer: 7,2/10
Mijn Cijfer: 7,3/10
  dinsdag 30 december 2008 @ 23:34:46 #227
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_64516722
Triumph des Willens (1935)
Wat is dit nu voor propaganda. Moet je hierdoor je vereenzelfigd voelen met een groot land.
Mijn god wat een lege niets zeggende toespraken van Hitler en verschillende NSDAP leden.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat iedereen zo idolaat is. Zo de de arm uitgestrekt. Na een half uur ben je deze vertoning van zwaaien met de hand wel zo spuugzat. Gewoon misselijk makend. En dit heeft men dus 10 jaar lang gedaan voor uberhaupt de oorlog begonnen is. Wat een vertoning zeg. En waar zijn al die vaandels en vlaggen voor nodig? Was er nu niemand die een mes of pistool of zo bij zich had. Het lijkt wel of er niemand een wapen heeft.

Kennelijk werkt onzinnige toespraken en maakt het niet uit wat er gezegd wordt. Vorm boven inhoud. Maar persoonlijk word ik er echt onpasselijk van deze saamhorigheid. Ik krijg zo de neiging om iets anders te roepen dan Sieg Heil of als Hitler voorbij rijdt anders te gaan zwaaien. En de liederen,pffff

Daar in tegen is het cinematografisch wel goed.

Deze vertoning kon men ook zien tijdens de uitvaart van Pim Fortuyn, wat een idioterie.

cijfer 7 / imdb 7.9
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 30 december 2008 @ 23:55:12 #228
202014 JJH
Knetter. O+
pi_64517760
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 18:59 schreef Wouser het volgende:

[..]

Wou deze al eerder gezien maar na het lezen hiervan direct gaan kijken. En damnnnn man wat een bizar verhaal maar wel ontzettend machtig. Ook verder gewoon ijzersterk gespeeld door Pitt en Norton...

Cijfer: 9
Die dus laatst ook gezien. Verschrikkelijk sterk einde, zag het niet aankomen. Erg goede film.
9

Net "We were soldiers" gezien. Een prachtig oorlogsdrame met Mel Gibson in de leading role. Ik houd zelf van oorlogfilms en deze staat hoog op mijn persoonlijke lijst. De film speelt in Vietnam, Valley of Death. En daar is geen woord aan gelogen.
De film vertelt het verhaal van Lt Col Moore, een huisvader. Hij word gevraagd om in Vietnam als leider van een bateljon ten strijde te trekken tegen de Vietnamezen.
Zeer aangrijpende film, ik werd er stil van.......

8,5
Een aanrader als je van oorlogfilms houd, maar anders ook zeker het bekijken waard!
  woensdag 31 december 2008 @ 00:16:44 #229
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_64518707
Let The Right One In
Gedurende de film wordt er constant een lekker trage, naargeestige sfeer vastgehouden en dat maakt deze film voor mij een hele fijne horror-trip. Maar de film weet ook te ontroeren. De vreemde, maar door de uitvoering geloofwaardige, combinatie van een vampierfilm en een film over pesten vind ik knap uitgevoerd
Ik vond de twee jeugdige hoofdrolspelers ook erg sterk en goed gecast.
Goede film voor een donkere winteravond!
8

Zondagavond al gezien;
Vicky, Christina Barcelona
Jezus wat was Scarlett sexy in deze film. Voor het eerst sinds Lost in Translation was ik weer op slag verliefd op Scarlett. Oja, het ging over de film. Die was ook nog eens bijzonder onderhoudend. Ik moest even wennen aan de droge voice-over, maar daar was ik snel overheen. Verder is de verhaallijn gewoon bijzonder onderhoudend. In het filmhuis moesten mensen regelmatig hard lachen op momenten dat ik niet helemaal begreep waarom, maar dat zullen vast liefhebbers van Woody Allen zijn die humor herkennen waar ik dat niet doe. Nietemin heb ik ook genoeg leuke momenten in de film kunnen ontdekken. Samen met de soundtrack een leuke zomerse film. En da's ook wel prettig soms op een winteravond.
7,5
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  woensdag 31 december 2008 @ 00:39:18 #230
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_64519681
Låt den rätte komma in (Let the Right One In) (2008, Zw, Tomas Alfredson)
Door de aparte combinatie van "geplaagd jongentje"-drama en vampierfilm, heeft de film een originele invalshoek in het vampieren genre. Terwijl het tegelijkertijd een ontroerend drama over twee eenzame zielen die vriendschap bij elkaar vinden is. De film weet de sfeer lekker rauw en realistisch te houden.
cijfer: 8

AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007, VS, The Strause Brothers)
Als ik deze film opzet wil wat de titel me beloofd, Aliens vs. Predator. Dan wil ik niet constant lastig gevallen worden met oninteressante verhaallijnen over onboeiende menselijke slachtoffervlees. Gelukkig is de Aliens vs Predater actie dan wel lekkere verstand op nul actie.
cijfer: 5.5
pi_64519788
quote:
Afgezet na 15m; The Alphabet Killer
Nooit een straf om Eliza Dushku te zien, maar hier was t echt een miscast
ik lees je post nu en heb geen id wie nou the killer was terwijl ik m vorige week heb gezien, geen goed teken
pi_64523306
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:57 schreef Jeeh het volgende:
[ afbeelding ]

Beste film van het jaar.

Film duurt bijna 3 uur en ik heb me geen moment verveeld
pi_64526398

The Beach
Een in Thailand rondreizende toerist (DiCaprio) krijgt na een gesprek met een doorgedraaide brit een kaart in handen die zou leiden naar het perfecte strand. Samen met een frans stelletje wat hij onderweg ontmoet gaan ze op zoek.

Het verhaal is interessant maar raar uitgewerkt. Er is weinig goeie dialoog en eigenlijk veel te weinig karakterontwikkeling, vooral de rol van Carlyle is me aan t eind eigenlijk volledig ontgaan. Ook ben ik in de veronderstelling dat tegen het einde, als DiCaprio op de uitkijk moet blijven, hij zich voedt met paddestoelen. Iets wat de aparte manier van filmen, zijn gedrag en het zien en horen van een dooie verklaard, maar ik kan dit nergens terugvinden en lees in sommige recensies dat het karakter van DiCaprio gek is geworden? Het kijkt leuk weg, maar het is altijd jammer als je aan t eind met vragen zit.

Traitor
Redelijk voorspelbare terroristenfilm met Don Cheadle die als undercover moslim in een cel wordt opgenomen. De film probeert wat meer diepgang te hebben in de beweegredenen van moslims tot het komen van daden als bomaanslagen. Persoonlijk vond ik er niet veel aan, mede omdat het onderwerp nu toch wel een beetje uitgekauwd is. De cast maakt het gelukkig geen straf om naar te kijken, en overall zit het redelijk tot goed in elkaar.

"I can help you set up these bombs so you won't blow yourself up... well, by accident I mean"
Where facts are few, experts are many.
pi_64529017
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 19:38 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Zit in de bluray ook het easter egg van de Sopranos in?
Niet dat ik weet. Hoe kwam je daar op de dvd dan? Dan probeer ik het nog even binnenkort.
pi_64529053
En even een overzichtje van de laatste maand van het jaar:

December
Films
225. Blindness (Fernando Meirelles, 2008) :: 7.0
226. The Verdict (Sidney Lumet, 1982) :: 7.6
227. Days of Heaven (Terrence Malick, 1978) :: 8.0
228. The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975) :: 7.0
229. Being John Malkovich (Spike Jonze, 1999) :: 8.0
230. Oorlogswinter (Martin Koolhoven, 2008) :: 7.0
231. Sahara (Zoltan Korda, 1943) :: 7.4
232. The Polar Express (Robert Zemeckis, 2004) :: 6.5
233. C.R.A.Z.Y. (Jean-Marc Vallée, 2005) :: 8.0
234. The Island (Michael Bay, 2005) :: 7.0
235. Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008) :: 7.4
236. Changeling (Clint Eastwood, 2008) :: 8.5
237. Le Scaphandre et le papillon (Julian Schnabel, 2007) :: 8.2
238. Crank (Mark Neveldine, Brian Taylor, 2006) :: 6.5
239. Ôdishon (Takashi Miike, 1999) :: 7.0
240. Extras: The Extra Special Series Finale (Ricky Gervais, Stephen Merchant, 2007) :: 8.0
241. The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972) :: 9.0
242. The Nightmare Before Christmas (Henry Selick, 1993) :: 7.5
243. The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974) :: 9.0
244. Australia (Baz Luhrmann, 2008) :: 7.5
245. The Godfather: Part III (Francis Ford Coppola, 1990) :: 8.5

Series
246. My Name Is Earl [S4] (Marc Buckland, Michael Fresco, Gregory Thomas Garcia, Eyal Gordin, Victor Nelli Jr., Chris Koch, Ken Whittingham, Craig Zisk, 2005) :: 7.2
247. Californication [S2] (Scott Winant, 2007) :: 8.5
248. Scrubs [S5] (Adam Bernstein, Chris Koch, Bill Lawrence, Michael Spiller, Ken Whittingham, 2001) :: 8.5
249. Scrubs [S6] (Adam Bernstein, Chris Koch, Bill Lawrence, Michael Spiller, Ken Whittingham, 2001) :: 8.5
250. Scrubs [S7] (Adam Bernstein, Chris Koch, Bill Lawrence, Michael Spiller, Ken Whittingham, 2001) :: 8.0
pi_64529129
Idem . Met als ABSOLUTE topper Boy A !

December
Films
257. Boy A (John Crowley, 2007) :: 8.5
258. Fargo (Ethan Coen, Joel Coen, 1996) :: 7.5
259. Dogma (Kevin Smith, 1999) :: 7.4
260. Brazil (Terry Gilliam, 1985) :: 8.5
261. Mysteries Shaque (Vinod Chhabra, 2004) :: 3.0
262. I Love Dries (Tom Six, 2008) :: 2.5
263. Clerks II (Kevin Smith, 2006) :: 7.5
264. The Princess Bride (Rob Reiner, 1987) :: 7.7
265. La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995) :: 8.8
266. Hotel Chevalier (Wes Anderson, 2007) :: 8.0
267. The Darjeeling Limited (Wes Anderson, 2007) :: 7.7
268. Brick (Rian Johnson, 2005) :: 6.6
269. Juno (Jason Reitman, 2007) :: 8.4
270. What Would Jesus Buy? (Rob VanAlkemade, 2007) :: 6.5
271. Vet hard (Tim Oliehoek, 2005) :: 7.0
272. Sukiyaki Western Django (Takashi Miike, 2007) :: 7.5

Series
273. Californication [S2] (Scott Winant, 2007) :: 7.5

Statistieken
Totaal 16 films (maandgemiddelde: 21.0) gekeken:
- Kort (t/m 20 min.): 1.
- Middel (21 t/m 75 min.): 0.
- Lang (meer dan 75 min.): 15.

Totale speelduur: 1590 min.
Aantal films herzien: 3.

Best beoordeeld: La Haine (8.8, 18de dit jaar).
Slechtst beoordeeld: I Love Dries (2.5).

Media-verdeling
4.
7.
2.
4.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:49:27 #237
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64529462
I love dries
pi_64530010
De film is zo slecht dat hij niet eens op imdb staat
  woensdag 31 december 2008 @ 13:07:50 #239
238900 Koekz
Der Meister
pi_64530087
Ghost Town

Een altijd sagerijnige tandarts die erg op zijn rust gesteld is ziet door een bizar ongeluk opeens allemaal spoken. Dat vindt hij behoorlijk vervelend.

Lichte komedie Is wel leuk
  woensdag 31 december 2008 @ 16:38:13 #240
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_64537257
De laatste film van 2008:

Stellet Licht
Wanneer de openingsscene van een film een 6 minuten durende zonsopgang is, dan weet je al bij het begin dat je niet met te maken hebt met de snelste film ooit. Dat is dan ook zeker niet het geval. Het tempo uit de openingsscene wordt de daarop volgende 130 minuten vast gehouden: het tempo ligt ontzettend laag en de film wordt gekenmerkt door shots die zeer lang worden aan gehouden, soms tot aan het extreme toe.
Het duurt dan ook een tijdje om daar aan te wennen en "in de film te komen." Daar helpt de taal van de Mennonieten die de personages spreken niet bij: het is een mix van Nederlands, Engels, Duits en je verstaat er zelfs Limburgs en Fries in.

Maar toch: als je hier aan gewend bent en je er natuurlijk voor open staat dan zie je zonder enige twijfel een prachtige film. Dan is het echt genieten geblazen en kan de laatste acte je zelfs tot tranen roeren, zo prachtig.
Het is een film die zeker niet voor iedereen weg gelegd is en waar niet iedereen van zal kunnen genieten. Maar kan je dat wel, dan heb je één van de mooiste (en ook mooist gefotografeerde) films van het jaar.
Hij komt dan ook nog net op het nippertje terecht in mijn favorieten lijstje van dit jaar.

8,3/10
pi_64539218
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:37 schreef Hulkio het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Hoe kwam je daar op de dvd dan? Dan probeer ik het nog even binnenkort.
Hier staan ze: http://www.dvd-home.nl/overig/easter/godfather.htm. Overigens, destijds waren de Sopranos nog niet echt heel bekend in Nederland: het werd volgens mij nog niet eens uitgezonden. Ik voelde me erg bijzonder als eigenaar van seizoen één op vhs .
anonieme razernist
pi_64554298
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  donderdag 1 januari 2009 @ 14:50:25 #243
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_64554562
Mijn top 10 over December 2008:

1. Paris (2008) Cedric Klapisch 9
2. Dopamine (2003) Mark Decena 8,6
3. Etz Limon (2008) Eran Riklis 8,5
4. Ucho (1970) Karel Kachyna 8,4
5. Le Silence de Lorna (2008) Dardenne 8,2
5. 3:10 to Yuma (2007) James Mangold 8,2
5. 10 Items or less (2006) Brad Silberling 8,2
8. The Dark Knight (2008) Christopher Nolan 8,1
8. Son Ders (2008) Iraz Okumus & Mustafa Ugur Yagcioglu 8,1
10. Mr. 73 (2008) Olivier Marchall 8
10. Todake no kyodai (1941) Yasujiro Ozu 8
10. La Maison (2008) Manuel Poirier 8
  donderdag 1 januari 2009 @ 14:51:57 #244
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_64554600
Dat levert de top 25 van films die ik in 2008 heb gezien (uiteraard niet allemaal voor het eerst):

1. Le Scaphandre et le papillon (2007) Julian Schnabel 9,5
2. Mafioso (1962) Alberto Lattuada 9,4
3. Raku-yo-ju (1986) Kaneto Shindô 9,2
4. Persepolis (2007) Vincent Paronnaud & Marjane Satrapi 9,1
5. Suna no onna (1964) Hiroshi Teshigahara 9,1
6. La Veuve de Saint-Pierre (2000) Patrice Leconte 9,1
7. Paris (2008) Cedric Klapisch 9
8. Cool Hand Luke (1967) Stuart Rosenberg 9
9. Into the Wild (2007) Sean Penn 8,9
10. Les Amants du Pont Neuf (1991) Leos Carax 8,9
11. Katyn (2007) Andrzej Wajda 8,8
12. Lost Horizon (1937) Frank Capra 8,8
13. Ulica Graniczna (1948) Aleksander Ford 8,8
14. Reprise (2006) Joachim Trier 8,8
15. Conagher (1991) Reynaldo Villalobos 8,8
16. Tropa de Elite (2007) José Padilha 8,7
17. No Country for Old Men (2007) Ethan Coen & Joel Coen 8,7
18. Grapes of Wrath (1940) John Ford 8,7
19. Le Diner de Cons (1998) Francis Veber 8,7
20. Bride Flight (2008) Ben Sombogaart 8,7
21. Obchod na Korze (1965) Ján Kadár & Elmar Klos 8,7
22. Bittere Ernte (1985) Agnieszka Holland 8,7
23. Rear Window (1954) Alfred Hitchcock 8,7
24. Valmont (1989) Milos Forman 8,7
25. Boda Secreta (1989) Alejandro Agresti 8,7
  donderdag 1 januari 2009 @ 14:54:34 #245
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_64554664
Top 10 van december.

1. Changeling (Clint Eastwood - 2008)
2. Boy A (John Crowley - 2007)
3. Slumdog Millionaire (Danny Boyle - 2008)
4. The Wrestler (Darren Aronofsky - 2008)
5. Le graine et le mulet (Abdel Kechiche - 2007)
6. Gran Torino (Clint Eastwood - 2008)
7. The Visitor (Thomas McCarthy - 2007)
8. JCVD (Mabrouk El Mechri - 2008)
9. The Letter (William Wyler - 1940)
10. Frost/Nixon (Ron Howard - 2008)

Grootste rommel waren Diary of the Dead en Zack & Miri Make a Porno.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 1 januari 2009 @ 15:20:51 #246
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_64555278
Deze maand 24 films gezien, waarvan ik er 5 al eens eerder had gezien.

Top 10 December

1. 499 Låt den rätte komma in (Let the Right One In) (Tomas Alfredson, 2008) ****
2. 532 Milk (Gus van Sant, 2008) ****
3. 656 Frost/Nixon (Ron Howard, 2008) ****
4. 1022 Aleksandra (Aleksandr Sokurov, 2007) ****
5. 1286 Local Hero (Bill Forsyth, 1983) ****
6. 1337 Appaloosa (Ed Harris, 2008) ***½
7. 1463 Captain Horatio Hornblower R.N. (Raoul Walsh, 1951) ***½
8. 1590 Mongol (Sergei Bodrov, 2007) ***½
9. 1657 The Duchess (Saul Dibb, 2008) ***½
10. 2017 Journey into Fear (Norman Foster, 1943) ***½

Niet de moeite waard waren Homer and Eddie *½, Babylon A.D. ** en Three Men and a Baby **

Gemiddelde: 6,21

Niet echt een geweldige maand dus.
  donderdag 1 januari 2009 @ 17:43:16 #247
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_64558624
Ik heb dit jaar 266 films gezien, waarvan ik er 20 in de bioscoop zag (vorig jaar 50) en 10 al eens eerder had gezien. Dat zijn er maar liefst 125 minder dan vorig jaar. Toen had ik nog 102 nieuwe films in mijn top 1000. Dit jaar zijn dat er maar 58.

1. 83 The Fall (Tarsem Singh, 2006) ****½

Wat een geweldige film. Grotendeels is dat te danken aan de vormgeving. Die is oogverblindend mooi. De locaties zijn een paar van de mooiste plekken op aarde, de kostuums hebben een surrealistische schoonheid en het kleurgebruik zorgt voor hele mooie contrasten. Het maakt de vertelling een lust voor het oog, maar de film heeft meer te bieden dan alleen visuele pracht. Centraal staat de innerlijke strijd die Roy voert tegen het verlies van zijn geliefde en de opgelopen fysieke ongemakken. Hij reflecteert die via de vertelling naar de innemelijke Alexandrie, erg goed gespeeld door Catinca Untaru, een debuterend Roemeens meisje. Een perfecte combinatie van artistieke schoonheid en toegankelijk drama.
2. 93 There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007) ****½

Het eerste wat gezegd moet worden is: Wat een geweldige acteerprestatie van Daniel Day Lewis als Daniel Plainview. Zijn creatie grijpt je bij de strot en sleept door deze prachtige film. Zo innemend maakt hij Plainview tijdens zijn verkooppraatjes en tegelijkertijd zo enorm verrot. Hebzucht, macht, het corrumpeerd, maakt je blind, onmenselijk. Dat is vooral wat Paul Thomas Anderson je bij wil brengen en hij doet dit op heel treffende wijze. Verder is de film ook fantastisch geschoten.
3. 97 Izgnanie (The Banishment) (Andrei Zvyagintsev, 2007) ****½

Na Eisenstein, Tarkovsky en Sokurov is er weer een grootmeester opgestaan in Rusland. Met The Return presenteerde Andrei Zvyaginstev zich een aantal jaar geleden op het wereldtoneel en nu ook zijn tweede film een meesterwerk blijkt te zijn heeft hij in elk geval mijn aandacht volledig te pakken. Ook dit is weer een prachtig staaltje mooifilmerij gepaard met een enorm intrigerend plot, wat zich heerlijk mijmerend ontvouwd. Wat kan ik hier van genieten.
4. 117 The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008) ****½

Fantastisch vervolg op de al erg goed geslaagde wederopstanding van Batman drie jaar geleden. Deze film is nog beter. Christian Bale is de beste Batman die we gezien hebben met zijn donderende stem en coole gizmo's, maar wat de film boven de andere tilt is de maniakale rol van Heath Ledger. Hij zet een performance neer als The Joker die direct kan rivaliseren met de beste badguys uit welke film dan ook. Het onberekenbare, anarchistische en compleet gestoorde karakter van zijn personage spuugt hij op je af met een goed gevoel voor zwarte humor, maar het is vooral de dreiging die over komt. Het is geen clown zoals Nicholson's creatie. Je voelt het gevaar wat hij is; de angst voor anarchie die hij op weet te wekken en loslaat op Gotham City. En daar ligt ook één van de sterke punten van de film, het script. Deze heeft namelijk een diepere laag dan menig andere comic-verfilming waardoor plat vermaak en de serieuzere filmtak samen komen in een blockbuster die dit jaar en waarschijnlijk de komende jaren niet meer overtroffen zal worden, al hoop ik natuurlijk ongelijk te krijgen.
5. 139 Le scaphandre et le papillon (Julian Schnabel, 2007) ****½

Prachtige vertaling van een boek naar het witte doek. Met innovatief camerawerk krijgen we een blik in de levenswereld van de totaal verlamde Jean-Dominique Bauby. Samen met de cynische voice-over krijgen we een indruk van de gevechten die hij moet leveren tegen de nieuwe situatie. Via flashbacks die dankzij de voortreffelijke editing mooi geïntegreerde zijn in het geheel krijgen we meer informatie over hem.
6. 153 The Man from Earth (Richard Schenkman, 2007) ****½

Het is erg jammer dat deze film in filmisch opzicht weinig te bieden heeft. Op een miniem budget gemaakt zo te zien en met het scenario wordt eigenlijk niets bijzonders gedaan. Maar wat een fascinerend scenario zeg. Ik heb de hele anderhalf uur aan de lippen van iedereen gehangen. Heerlijk te zien hoe zulke mensen elkaar op logica proberen af te troeven. Ik ging er helemaal in mee. De film valt misschien nog wel het best te vergelijken met 12 Angry Men. Ook daar probeert één persoon een groep andere te overtuigen door middel van redenering en argumentatie. De filmt lijkt er vooral op uit te zijn te onderzoeken wat er gebeurt met mensen als dingen die als fundamentele waarheden gelden, niet meer waar blijken te zijn; of deze nu van religieuze aard zijn, biologisch of natuurkundig. Hoe reageren mensen erop en hoe kun je eigenlijk het tegendeel bewijzen. Boeiender dan de meeste colleges en misschien wel fundamenteel voor elke student, ongeacht welke studie.
7. 163 The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007) ****½

Prachtige film over één van de legendes uit het Wilde Westen. De film is prachtige geschoten in een stijl die nog een sterkst aan die van Terrence Malick doet denken. Erg fraaie beelden, lekker rustig tempo en een mooie voice over zijn elementen die voor een prachtige ervaring zorgen. Verder is Casey Affleck ook ijzersterk in zijn rol als Robert Ford. De treinroof aan het begin is echt een fantastische scene, maar eigenlijk zit er geen zwak moment in.
8. 168 Into the Wild (Sean Penn, 2007) ****½

Heerlijke roadmovie en dat komt voornamelijk door de fijne ontmoetingen die Christopher op zijn tocht meemaakt. Stuk voor stuk heerlijke bijrollen. Erg mooi om te zien hoe hij van elke ontmoeting een stukje meeneemt in zijn ervaring. Het hoogtepunt is toch wel de ontmoeting met oldtimer Hal Holbrook. Prachtig hoe ze elkaar wat bij willen brengen. De een oude wijsheid, de ander jong enthousiasme. Blijkbaar duurde film twee en een half uur, maar daar heb ik tijdens het kijken niets van gemerkt.
9. 217 Se, jie (Lust, Caution) (Ang Lee, 2007) ****½

Na twee films in Hollywood keert Ang Lee weer terug naar China en levert daar één van zijn beste films af. Lust, Caution combineert erotische spanning met suspense en creëert hiermee een film die je aandacht grijpt en deze twee-en-een-half uur lang niet meer los laat. Dankzij goede performances van Tony Leung en de debuterende Wei Tang ontstaat een prachtige tweestrijd tussen twee personages waar in de zwijgzaam Aziatische traditie niet altijd duidelijk is wie nou de overhand heeft. En dat is met name wat de film zo boeiend maakt. Aangevuld met een prachtige soundtrack is het de stijlvolle Aziatische variant die sterk contrasteert met het pompueuze maar ook vermakelijke Zwartboek waarin een soortgelijk plot op totaal andere wijze uitgewerkt wordt.
10. 254 [REC] (Jaume Balagueró & Paco Plaza, 2007) ****½

Terror zoals terror bedoelt is. De stijpen op je lijf jagen is het enige doel van dit Spaanse low-budget filmpje en dat is ook precies wat hij doet. Hij neemt je mee een nacht in die niet snel vergeten zal worden. Dankzij een sterke toepassing van handy-cam filmwerk, wat we dit jaar ook in Diary of the Dead en Cloverfield zagen. Nergens werkt het echter zo goed als hier. Het is de combinatie van de panische camerabeelden, het snelle tempo en overtuigende acteerwerk dat de film je naar het puntje van je stoel brengt en je adrenaline pijl flink doet stijgen.

11. 281 Die Büchse der Pandora (Pandora's Box) (Georg Wilhelm Pabst, 1929) ****½
12. 300 4 luni, 3 saptamâni si 2 zile(4 Months, 3 Weeks and 2 Days) (Cristian Mungiu, 2007) ****½
13. 388 Gone Baby Gone (Ben Affleck, 2007) ****
14. 449 Killer of Sheep (Charles Burnett, 1977) ****
15. 492 Moonlighting (Jerzy Skolimowski, 1982) ****
16. 499 Låt den rätte komma in (Let the Right One In) (Tomas Alfredson, 2008) ****
17. 500 The Crowd (King Vidor, 1928) ****
18. 504 Hellboy II: The Golden Army (Guillermo del Toro, 2008) ****
19. 508 Juno (Jason Reitman, 2007) ****
20. 522 Persepolis (Paronnaud & Satrapi, 2007) ****

21. 532 Milk (Gus van Sant, 2008) ****
22. 543 Spione (Fritz Lang, 1928) ****
23. 546 Iron Man (Jon Favreau, 2008) ****
24. 548 WALL·E (Andrew Stanton, 2008) ****
25. 553 Der Mude Tod (Fritz Lang, 1921) ****
26. 557 In Bruges (Martin McDonagh, 2008) ****
27. 564 Ne le dis à personne (Tell No One) (Guillaume Canet, 2006) ****
28. 579 The Draughtman's Contract (Peter Greenaway, 1982) ****
29. 584 The Verdict (Sidney Lumet, 1982) ****
30. 612 Burn After Reading (Coen Brothers, 2008) ****

31. 619 La belle noiseuse (Jacques Rivette, 1991) ****
32. 635 The Man Who Came to Dinner (William Keighley, 1942) ****
33. 644 Ben X (Nic Balthazar, 2007) ****
34. 645 Stellet licht (Carlos Reygadas, 2007) ****
35. 656 Frost/Nixon (Ron Howard, 2008) ****
36. 684 Away from Her (Sarah Polley, 2006) ****
37. 694 Cat People (Jacques Tourneur, 1942) ****
38. 695 Across the Universe (Julie Taymor, 2007) ****
39. 696 Paranoid Park (Gus van Sant, 2007) ****
40. 721 Mimi wo sumaseba (Whisper of the Heart) (Yoshifume Kondo, 1995) ****

41. 752 Charlie Wilson's War (Mike Nichols, 2007) ****
42. 767 Happy-Go-Lucky (Mike Leigh, 2008) ****
43. 773 Taken (Pierre Morel, 2008) ****
44. 791 Tropic Thunder (Ben Stiller, 2008) ****
45. 795 Touchez pas au grisbi (Jacques Becker, 1954) ****
46. 797 King of New York (Abel Ferrara, 1990) ****
47. 838 Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Tim Burton, 2007) ****
48. 849 This Gun for Hire (Frank Tuttle, 1942) ****
49. 851 The Bank Job (Roger Donaldson, 2008) ****
50. 877 The Kite Runner (Marc Forster, 2007) ****

51. 887 The Palm Beach Story (Preston Sturges, 1942) ****
52. 904 Cloverfield (Matt Reeves, 2008) ****
53. 918 Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954) ****
54. 927 Bigger Stronger Faster* (Chris Bell, 2008) ****
55. 930 Boy A (John Crowley, 2007) ****
56. 941 Bikur ha-tizmoret (The Band's Visit) (Eran Kolirin, 2007) ****
57. 973 In the Valley of Elah (Paul Haggis, 2007) ****
58. 975 Mr. Arkadin (Orson Welles, 1955) ****
59. 1022 Aleksandra (Aleksandr Sokurov, 2007) ****
60. 1067 Die Fälscher (Stefan Ruzowitzky, 2007) ****

61. 1073 Tropa de elite (José Padilha, 2007) ****
62. 1091 Trade (Marco Kreuzpaintner, 2007) ****
63. 1104 The Savages (Tamara Jenkins, 2007) ****
64. 1122 Soom (Breath) (Ki-duk Kim, 2007) ****
65. 1124 Things We Lost in the Fire (Susanne Bier, 2007) ****
66. 1158 The Woman of the Year (George Stevens, 1942) ****
67. 1163 Charlie Bartlett (Jon Poll, 2007) ****
68. 1165 The Glass Key (Stuart Heisler, 1942) ****
69. 1168 Crime Wave (André de Toth, 1954) ****
70. 1178 The Darjeeling Limited (Wes Anderson, 2007) ****

71. 1181 Lars and the Real Girl (Craig Gillespie, 2007) ***½
72. 1208 Enchanted (Kevin Lima, 2007) ***½
73. 1219 The Pineapple Express (David Gordon Green, 2008) ***½
74. 1224 Wong Fei Hung (Once upon a Time in China) (Hark Tsui, 1991) ***½
75. 1268 Quantum of Solace (Marc Forster, 2008) ***½
76. 1270 Diner (Barry Levinson, 1982) ***½
77. 1284 Random Harvest (Mervyn LeRoy, 1942) ***½
78. 1286 Local Hero (Bill Forsyth, 1983) ***½
79. 1287 The Year of Living Dangerously (Peter Weir, 1982) ***½
80. 1326 Caro Diario (Nanni Moretti, 1993) ***½

81. 1337 Appaloosa (Ed Harris, 2008) ***½
82. 1339 Human Desire (Fritz Lang, 1954) ***½
83. 1343 Wu du (Five Deadly Venoms) (Cheh Chang, 1978) ***½
84. 1344 Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (Steven Spielberg, 2008) ***½
85. 1346 Siu nin Wong Fei Hung ji tit ma lau (Iron Monkey) (Woo-Ping Yuen, 1993) ***½
86. 1395 El orfanato (The Orphanage) (Juan Antonio Bayona, 2007) ***½
87. 1405 TBS (Pieter Kuijpers, 2008) ***½
88. 1409 Wanted (Timur Bekmambetov, 2008) ***½
89. 1413 A Hard Day's Night (Richard Lester, 1964) ***½
90. 1417 La notti di San Lorenzo (Taviani Brothers, 1982) ***½

91. 1430 My Blueberry Nights (Wong Kar Wai, 2007) ***½
92. 1441 Earth (Fothergill & Linfield, 2007) ***½
93. 1448 Felon (Ric Roman Waugh, 2008) ***½
94. 1463 Captain Horatio Hornblower R.N. (Raoul Walsh, 1951) ***½
95. 1473 Ministry of Fear (Fritz Lang, 1944)
96. 1474 Forgetting Sarah Marshall (Nicholas Stoller, 2008) ***½
97. 1512 Broken Arrow (Delmer Daves, 1950) ***½
98. 1515 The World According to Garp (George Roy Hill, 1982) ***½
99. 1516 Offscreen (Christoffer Boe, 2006) ***½
100. 1518 Yol (The Road) (Gören & Güney, 1982) ***½

Gemiddelde was 6,65
  donderdag 1 januari 2009 @ 19:37:43 #248
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_64561586
The Golden Compas.

Matig film die qua verhaal lijn erg van hak op de tak gaat (dat vind ik in ieder geval) De film heeft mij niet weten te pakken.

Mijn Score 5
IMDB 6.3
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
  donderdag 1 januari 2009 @ 22:07:48 #249
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64566646

Paris, je t'aime (2006)

Een film over liefde in parijs . Leuke korte stukjes film die elkaar opvolgen, ze hebben allemaal met elkaar te maken.

7.5/10
pi_64567145
39 films gezien in december. Alles tezamen goed voor een mooi gemiddelde van ~7,1

Wait Until Dark (1967, Terence Young) 9,0
Een blinde Hepburn voor de gek houden blijkt nog niet zo makkelijk te zijn voor ubercreep Arkin en zijn hulpjes Crenna en Weston

Terminator 2: Judgment Day (1991, James Cameron) 9,0
Oke de vloeibare T-1000 is qua special effects niet meer zo indrukwekkend, maar dit blijft gewoon een ijzersterke actiefilm

Night and the City (1950, Jules Dassin) 8,5
Net niet oplichter waagt de monopolie positie van bokspromoter/gangster te bevechten. Dat klinkt als een slecht idee en dat is het ook. Hij blijft heel Londen doorrennen om de problemen voor te blijven.

Odds Against Tomorrow (1959, Robert Wise) 8
Raciale spanningen bemoeilijken de samenwerking van een groep wanhopige crimineeltjes in de voorbereiding en uitvoering van een bankoverval.

The Wrestler (2008, Darren Aronofsky) 8
Het is dat hij pas een nl release heeft in 2009, anders zou ik dit beschouwd hebben als de beste film van 2008. Rourke is mede door zijn compleet gesloopte uiterlijk geknipt voor de rol als has been showworstelaar.

The Go-Getter (2007, Martin Hynes) 7,5
Aparte film over een jongen die met een gestolen auto road trip maakt op zoek naar zijn broer. Tijdens zijn tripje wordt hij veelvuldig gebeld op de in de auto gelegen mobiel door de eigenaresse van de auto. Tijdens zijn reis raakt hij steeds meer geinteresseerd in de mysterieuze vrouw. Aardige rollen van onbekende en iets bekendere acteurs als Bill Duke. En misschien ben ik als Zooey fan bevooroordeeld, maar ze is in de rol van eigenaresse van de auto weer eens ouderwets onweerstaanbaar charmant. Het zou verboden moeten zijn

Detour (1945, Edgar G. Ulmer) 7,5
Straatarme pianist ziet de bui al hangen als de chauffeur van zijn lift dood neervalt in niemandsland. Hij gooit daarom het lijk maar de bosjes in en zal de identiteit aannemen van de overledene totdat hij de auto ergens onopvallend kan dumpen. Beetje jammer dan als je vervolgens de vorige liftster van de man een lift geeft. Want laat dat nou net de meest evil vrouw ter wereld zijn die met de opgedane kennis hem totaal in haar macht heeft. Je zou bijna een vrouwentrauma krijgen na het zien van deze film.

Night of the Demon (1957, Jacques Tourneur) 7,5

Fanny & Alexander (1982, Ingmar Bergman) 7,5
Het leven van Fanny en Alexander wordt overhoop gegooid na het overlijden van hun vader. Als moeder trouwt met een verschrikkelijke priester verandert hun jeugd in een hel.

Boy A (2007, John Crowley) 7,5
Jeugdige moordenaar krijgt op volwassen leeftijd een 2e kans op een normaal leven in de samenleving. Omdat de samenleving zo'n persoon waarschijnlijk geen 2e kans gunt krijgt hij een nieuwe identiteit. Terwijl hij zijn nieuwe leven vrij succesvol aan het opbouwen is, blijft zijn ware identiteit als een donkere wolk boven hem hangen. Sterk drama, niks op aan te merken.

The Driver (1978, Walter Hill) 7,5
De beste getaway man vs. de naargeestige agent die hem kostte wat kost achter tralies wil krijgen. Boeiend schouwspel met top achtervolgingen.

Salvador (1986, Oliver Stone) 7,5
Amerikaanse fotograaf ontvlucht zijn problemen en keert terug naar El Salvador om de burgeroorlog met Amerikaanse steun te fotograferen.

El Dorado (1966, Howard Hawks) 7,5
Western met Wayne en Mitchum die eigenlijk best veel op Rio Bravo lijkt. Ik vond Rio Bravo sterker, maar deze is ook leuk.

JCVD (2008, Mabrouk El Mechri) 7,5
Jean Claude laat weer van zich spreken en dat doet hij verrassend sterk. Met al zijn problemen in de echte wereld zal een kick hier en daar hem niet meer helpen. Een bankoverval is misschien de oplossing.

Australia (2008, Baz Luhrmann) 7,5
Subtiel is een woord wat Luhrmann niet kent en het is dan ook allemaal dik aangezet en dat 160 minuten lang. Dat verklaart misschien ook wel de emmers haat die op het imdb forum van Australia worden leegegooid terwijl het imdb cijfer toch vrij degelijk is. Ik heb me in ieder geval vermaakt en de film voelde zeker niet lang aan.

Transformers (2007, Michael Bay) 7,5
Actie, actie, makkelijke humor en nog meer actie. Dat moet ook kunnen op zijn tijd

Patton (1970, Franklin J. Schaffner) 7,5

Transsiberian (2008, Brad Anderson) 7,5

Lakeview Terrace (2008, Neil LaBute) 7,5
Samuel L. terroriseert zijn nieuwe buren omdat hij de interraciale relatie niet zo ziet zitten. Zo'n buurman wil je dus echt niet hebben.

Laura (1944, Otto Preminger) 7

Capricorn One (1978, Peter Hyams) 7
Astronauten van een Mars missie worden op het laatste moment uit probleemvolle space shuttle gehaald en de marslanding wordt in scene gezet. Astronauten worden maanden lang afgezonderd van de bewoonde wereld en ze beginnen zich na een tijdje wel af te vragen of ze ooit nog worden vrijgelaten...

Crime Wave (1954, André De Toth) 7
Ex crimineel die zijn leven aan het beteren is en nog steeds onder parool staat, krijgt te maken met ontsnapte gevangenen die hem nog kennen uit de gevangenis. Hij wil uiteraard niets met ze te maken hebben en wordt dan maar gekidnapt.

I'm Not There (2007, Todd Haynes) 7
Heeft zo zijn momenten, maar het stoort me net iets te vaak dat het zo incoherent is.

Son of Rambow (2007, Garth Jennings) 7
Best leuke film over jongetjes die een Rambo film maken. Wel erg zoetsappig soms.

Romancing the Stone (1984, Robert Zemeckis) 7
Michael Douglas is geen Indy, maar hij is best oke in deze lichte avonturenfilm.

Best Seller (1987, John Flynn) 7

Tropa de Elite (2007, José Padilha) 7
Begint een beetje als een rotzooitje, maar naar het einde toe wordt het een stuk beter.

Happy-Go-Lucky (2008, Mike Leigh) 7
Mijn hemel wat is dat mens irritant in het begin, maar naarmate de film vordert stijgt de sympathie voor de altijd vrolijke Poppy.

Executive Action (1973, David Miller) 7
Complottheorie over de moord op JFK. Redelijk uitgevoerd en op het daadwerkelijk moment zelfs nog spannend ook al weet je precies wat er gaat gebeuren.

The New Centurions (1972, Richard Fleischer) 7
We volgende de carriere van een LAPD agent die zich staande probeert te houden in de dagelijkse beslommeringen. En dat gaat allemaal niet van een lijen dakje.

Elf (2003, Jon Favreau) 6,5
Makkelijke kerstfilm met een soms te irritante Ferrel. Zooey maakt gelukkig heel wat goed vandaar nog de ruime voldoende.

Black Hawk Down (2001, Ridley Scott) 6,5
Ziet er best leuk uit in HD en het is allemaal ook best vermakelijk, maar verder doet het me weinig.

The Day the Earth Stood Still (2008, Scott Derrickson) 6,5
Een klassieker zoals zijn voorganger zal het niet worden, maar goed dat zou het origineel buiten zijn tijdperk ook niet zijn. Er zijn wat dingen die vrij geforceerd overkomen en Jaden is opvallend onnatuurlijk vergeleken met pursuit of happyness, maar ik vond het eigenlijk best te doen. Niks meer en niks minder.

Surveillance (2008, Jennifer Chambers Lynch) 6,5
Dochter Lynch schets ons een gewelddadige gebeurtenis aan de hand van verhoor van getuigen. Helaas ben je als kijker vooral waarnemer, enige emotionele band blijft ver weg en dat maakt het allemaal wat onbevredigend.

Butterfly (1982, Matt Cimber) 6
Dramafilm over een dochter die haar vader het hoofd op hol brengt.

La Femme Nikita (1990, Luc Besson) 5
Ik was onder de impressie dat dit wel een oke film was... Ik heb me duidelijk vergist.

I, Madman (1989, Tibor Takács) 5
Moordenaar uit boek komt tot leven en de moorden stapelen zich dan ook op. Oninteressante bende.

Do You Like Hitchcock? (2005, Dario Argento) 5
Nee, dit is het ook niet voor Dario. Het begint nog wel interessant, maar al gauw blijken hitchcock films eigenlijk niks met deze film te maken hebben en is de hand van Dario zo goed als afwezig.

The Jewel of the Nile (1985, Lewis Teague) 5
Pff met deze sequel kan ik echt niks, wat een irritante drek.
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
  donderdag 1 januari 2009 @ 22:38:12 #251
238744 Ikzoekiets
Weet jij waar het ligt?
pi_64567700
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 22:21 schreef SamuelofSEK het volgende:

[ afbeelding ]
The Go-Getter (2007, Martin Hynes) 7,5
Aparte film over een jongen die met een gestolen auto road trip maakt op zoek naar zijn broer. Tijdens zijn tripje wordt hij veelvuldig gebeld op de in de auto gelegen mobiel door de eigenaresse van de auto. Tijdens zijn reis raakt hij steeds meer geinteresseerd in de mysterieuze vrouw. Aardige rollen van onbekende en iets bekendere acteurs als Bill Duke. En misschien ben ik als Zooey fan bevooroordeeld, maar ze is in de rol van eigenaresse van de auto weer eens ouderwets onweerstaanbaar charmant. Het zou verboden moeten zijn

vrijdag 2 januari 2009 @ 01:18:10 #252
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64572062
Splinter

Het is een horror met zoals zo vaak een dun verhaaltje. Er heerst een organisme dat minder vriendelijk is ten opzichte van een pomphouder en een aantal passanten. Een paar quasi-inventieve vindingen, een dosis pech en een dosis geluk, het bekende verhaal. De plotholes zijn stevig te noemen, waardoor de film de middelmaat niet kan ontstijgen.

Een vijf.
Zerg schreef:
  vrijdag 2 januari 2009 @ 01:24:48 #253
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_64572187
Ghost Town (2008)

Een film die een beetje mainstream aandoet, maar met zijn onbekende acteurs toch redelijk scoort in mijn opzicht. Het verhaal gaat over een tandarts, die na een fout verlopen operatie (hijzelf was de patiënt), ineens de doden kan zien, omdat hij ook 7 minuten dood was. Bijna ieder overleden persoon had nog wel een opdracht te vervullen en vragen dit natuurlijk aan de tandarts. Naast de soms wel aanwezige humor is er ruimte overgebleven om het verhaal verder uit te diepen (met de doden). Die is vrij oppervlakkig.
Mijn cijfer: 6.5
IMDb: 7.3

Zwartboek (2006)

Eindelijk deze film kunnen zien. Vooraf (in 2006) met veel reclame onder de aandacht gebracht. Nu dat ik net de film gezien heb (op tv) moet ik gelijk geven. Verhoeven maakt er bijna dertig jaar later weer een prachtig kunstwerk en een aantrekkelijk schouwspel van. Een mengeling van bekende en onbekende acteurs trekken je het verhaal in en ruim twee uur later kom je er pas weer uit. Met het achtvoudige budget (bijna 18 miljoen euro) is dat dan ook iets minder moeilijk om het publiek te plezieren. Van Houten speelt erg goed en de film zit goed in elkaar. De locaties doen ook jaren '40 aan, eigenlijk zie ik geen grote minpunten (behalve dan de casting van Johnny de Mol), een Nederlandse topper.
Mijn cijfer: 8.0
IMDb: 8.0

Vanaf dit jaar houd ik bij welke films ik gezien via What I Watch, misschien levert dat nog leuke lijstjes op..
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  vrijdag 2 januari 2009 @ 09:57:22 #254
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_64575104
Happy-Go-Lucky (Mike Leigh, 2008)

Aanvankelijk was ik een beetje huiverig ten aanzien van Poppy. De irritatiegrens wordt nogal eens bereikt bij zulke personages, maar hier viel dat reuze mee. Met dank aan een sterke Sally Hawkins. Ook al is Poppy zelden uit beeld, toch gaat de film niet over haar. Aan het begin van de film is ze precies hetzelfde als aan het eind. Ze vormt de spil waardoor we in aanraking komen met verschillende facetten van het leven in hedendaags Londen. Een aantal ontmoetingen later eindigt de film zonder alle eindjes aan elkaar geknoopt te hebben, maar wel een leuke, mooie en boeiende slice of life getoond te hebben. ****

[ Bericht 7% gewijzigd door Gorro op 02-01-2009 10:03:00 ]
  vrijdag 2 januari 2009 @ 13:52:01 #255
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64576850
12 to the Moon
Standaard maanreisfilmpje, waarbij een internationale crew bestaande uit maar liefst 12 personen naar de maan afreist in een lelijk uitziend ruimteschip/raket. Het interessante hiervan is dat de crew uit stereotiepen bestaat: een hooghartige Fransman, een Zweedse babe, een excuusneger en natuurlijk de stoere goodlooking Amerikaan, die de leider van de 12 is. Ik had de hoop dat er in de dialoog iets meer diepgang of wrevel tussen de 12 astronauten zou komen, maar met een overload aan karakters is het onmogelijk dat te creëren. Het blijft allemaal maar op de oppervlakte.
Op de maan aangekomen wordt de crew nog getrakteerd op maanmannetjes. Ze komen helaas niet in beeld, maar sturen naar het ruimteschip wel een belangrijke boodschap voor de aardbewoners:

Dit schrift lijkt nog het meest op Japans en logischerwijs vertaalt de slimme Japanse astronaute dit stukje tekst in razend tempo, waardoor de kijker zodoende nog het broodnodige moralistische gepreek mee krijgt . Cijfer: 4

The Body Snatcher

Wat is het toch altijd zonde, wanneer je met verkeerde verwachtingen een film gaat bekijken. Bela Lugosi en Boris Karloff zouden de sterren moeten zijn van deze film, maar de rol van Bela Lugosi is helaas maar onbeduidend en Boris Karloff (The Body Snatcher, die lijken levert aan een dokter/docent!!) komt pas richting het einde lekker uit de verf. Verder wel onderhoudend. Cijfer: 6

Sanxia Haoren (Still Life)

Gewaagde en ook trage Chinese film, waarvan vooral de setting me wist te boeien. Het speelt zich af in het gebied rond de Drieklovendam. Een plaatsje moet ontruimd en gesloopt worden om plaats te maken voor het stuwmeer, dat gigantische vormen aanneemt. De settting levert mooie beelden. Twee hoofdrolspelers dartelen onafhankelijk van elkaar ook nog wat rond in deze film. Qua verhaal is het wat minder, al bevat het op zichzelf leuke scenes zoals het aan elkaar laten horen van ringtones. De soundtrack, boordevol zoetsappige Chinese liedjes is ook geinig. Cijfer: 7,5

[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 02-01-2009 14:08:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')