abonnement Unibet Coolblue
pi_64041166
Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #8
  maandag 15 december 2008 @ 21:18:41 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64041233
Nog bedankt DaFan
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64041339
Np. Ik vergeet trouwens ook altijd Ctrl-Shift-Enter te doen

Als je trouwens nog wat achtergrond wil qua array-formules:
http://www.mrexcel.com/tip011.shtml

Kan je mooie dingen mee doen hoor
  maandag 15 december 2008 @ 21:37:24 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64041919
quote:
Op maandag 15 december 2008 21:21 schreef DaFan het volgende:
Np. Ik vergeet trouwens ook altijd Ctrl-Shift-Enter te doen

Als je trouwens nog wat achtergrond wil qua array-formules:
http://www.mrexcel.com/tip011.shtml

Kan je mooie dingen mee doen hoor
Handig stukje
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64042068
tvp
  dinsdag 16 december 2008 @ 07:11:28 #6
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_64048986
quote:
Op maandag 15 december 2008 21:21 schreef DaFan het volgende:
Np. Ik vergeet trouwens ook altijd Ctrl-Shift-Enter te doen

Als je trouwens nog wat achtergrond wil qua array-formules:
http://www.mrexcel.com/tip011.shtml

Kan je mooie dingen mee doen hoor
Interessant!
pi_64049207
[Excel 2007 - Nederlands]
Ok, even een repost van gisteren.

Vraag:
Is het mogelijk om door middel van een macro een afbeelding te verwijderen of anders te verplaatsen?

Ik heb dus geprobeerd een macro op te nemen en dan die handeling uit te voeren, maar dit werkt niet. Ik denk dat het komt omdat bij het opnemen van een macro een alleen gekeken wordt naar handelingen die verricht worden bij cellen...


Nu heb ik dus (aan de hand van een antwoord van DaFan) het volgende gedaan:
Het plaatje door middel van de Section Pane een naam gegeven en vervolgens een macro aangemaakt met:
11 Shapes("Pic1").Delete


Helaas werkt dit niet en krijg ik bij het uitvoeren de foutmelding:
"Sub of Function is niet gedefineerd".
pi_64052531
Je moet hem wel in een macro plaatsen natuurlijk.

Kies Alt-F11, dubbelklik links op Werkblad (zo heette je sheet toch?), en voeg rechts in het witte kader dit in:

1
2
3
4
5
Sub Verwijder_plaatje()

Shapes("Pic1").Delete

End Sub


Nu kan je naar Developer -> Macro's, en dan heet de macro Verwijder_plaatje en die kan je uitvoeren waarna je plaatje wordt verwijderd.
pi_64054029
Nouja, ik had het precies gedaan zoals je eerder al zei en toen werkte het niet.
Nu echter wel (dus zal ik het toch wel niet gedaan hebben zoals je eerder al zei )

Maakt me ook niet uit, hardstikke bedankt!
  donderdag 18 december 2008 @ 10:23:34 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64111983
Omdat hier ook veel met macro's wordt gestoeid, plaats ik de vraag hier ook even. (Ook al is het een macro in Word2007. Mijn eerste post staat hier.)

Onderstaande regel is opgenomen in een UserForm-code waarbij Verzekering een CheckBox is.
quote:
If Verzekering.Value = True Then
ActiveDocument.bookmarks("Verzekering").Range.InsertAfter Chr(13) & "Klant behoort het voertuig deugdelijk (All-Risk) te verzekeren en een kopie polis ter inzage aan te bieden."
End If
Met als resultaat:
quote:
Klant behoort het voertuig deugdelijk (All-Risk) te verzekeren en een kopie polis ter inzage aan te bieden.
Nu moet als resultaat het volgende naar voren komen:
quote:
Klant behoort het voertuig deugdelijk (All-Risk) te verzekeren en een kopie polis ter inzage aan te bieden.
De regel moet dus worden opgeknipt en worden voorzien van bold. Maar met welke code zorg ik ervoor dat alleen deugdelijk en kopie vet worden weergegeven?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:06:19 #11
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64166043
een goedenavond ik heb een vraag over excel 2007
ik ben bezig met een hele grote simulatie, waarbij ik een heleboel tabbladen heb.
nu wil ik bepaalde gegevens van de tabbladen weer in een ander tabblad zetten. deze gegevens moeten echter meeveranderen dus er moet nog een formule inzitten. hoe kan ik in een keer 500 getallen incl. formule kopieren
alvast bedankt
later
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:08:26 #12
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64166114
=naamtablad!A1 etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:13:14 #13
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64166312
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:08 schreef qu63 het volgende:
=naamtablad!A1 etc.
nee, dan moet ik alles een voor een kopieren en het zijn zo'n 30.000 gegevens. als ik op het + druk herhaalt hij alleen de reeds gekopieerde waarden.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:19:23 #14
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64166572
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:13 schreef Fortitudo het volgende:

[..]

nee, dan moet ik alles een voor een kopieren en het zijn zo'n 30.000 gegevens. als ik op het + druk herhaalt hij alleen de reeds gekopieerde waarden.
Alle cellen kopiëren en dan kiezen voor "(rechtermuisknop) plakken speciaal" en dan formules?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:26:05 #15
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64166844
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:19 schreef qu63 het volgende:

[..]

Alle cellen kopiëren en dan kiezen voor "(rechtermuisknop) plakken speciaal" en dan formules?
nee ook al geprobeerd dan kopieert hij alleen bijv: =AVERAGE(B4:B135). het tabblad staat echter niet in de formule.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_64167027
Kan je niet gewoon het werkblad kopiëren? Rechtermuisknop op het werkblad, Copy en zo verder?
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:36:11 #17
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64167258
nee, want dan houdt ik niet de juiste waarden die ik wil over als ik de waarden die ik niet nodig heb delete
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  zaterdag 20 december 2008 @ 23:01:19 #18
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64191762
kick
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_64202539
ik zit er nog steeds over te denken.
  zondag 21 december 2008 @ 12:15:44 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64203243
Heb ik dan eindelijk een vraag weten te stellen waar de experts geen antwoord op hebben.
Ik kan het me niet voorstellen,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_64246593
[Excel 2007 - Nederlands]
Is het mogelijk om door middel van een formule cellen te verbergen/te laten zien?
Ik wil dus dat als uit de formule blijkt dat er het antwoord 0 is dat dan de hele rij verborgen wordt...
pi_64249418
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb twee cellen A1 en A2. A1 heeft de waarde 5 en A2 heeft de waarde 2.

A1 = 5
A2 = 2
Wanneer ik nu de waarde van A1 verander in bijvoorbeeld 2. Dan veranderd de waarde van A2 in 4 (A1*A2 = 2*2 = 4)

A1 = 2
A2 = 4
Wanneer ik nu de waarde van A2 verander in bijvoorbeeld 3. Dan veranderd de waarde van A1 in 6 (A1*A2 = 2*3 = 6)

Nu kan ik dit probleem wel oplossen in visual basic. Maar ik wou graag weten of dit ook mogelijk is m.b.v. excel functies? En wanneer het mogelijk is misschien een paar tips in de goeie richting.
  maandag 22 december 2008 @ 18:07:58 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64251894
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:23 schreef SimonVennekens het volgende:
[Excel 2007 - Nederlands]
Is het mogelijk om door middel van een formule cellen te verbergen/te laten zien?
Ik wil dus dat als uit de formule blijkt dat er het antwoord 0 is dat dan de hele rij verborgen wordt...
Dat zul je met een macro moeten oplossen. Door middel van een formule gaat dat (volgens mij) niet werken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 22 december 2008 @ 18:10:48 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64251974
quote:
Op maandag 22 december 2008 16:50 schreef Wouser het volgende:
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb twee cellen A1 en A2. A1 heeft de waarde 5 en A2 heeft de waarde 2.

A1 = 5
A2 = 2
Wanneer ik nu de waarde van A1 verander in bijvoorbeeld 2. Dan veranderd de waarde van A2 in 4 (A1*A2 = 2*2 = 4)

A1 = 2
A2 = 4
Wanneer ik nu de waarde van A2 verander in bijvoorbeeld 3. Dan veranderd de waarde van A1 in 6 (A1*A2 = 2*3 = 6)

Nu kan ik dit probleem wel oplossen in visual basic. Maar ik wou graag weten of dit ook mogelijk is m.b.v. excel functies? En wanneer het mogelijk is misschien een paar tips in de goeie richting.
Volgens mij gaat dit niet lukken. Immers, je vermeld een formule in een cel die je kunt overschrijven waarmee de formule niet meer actief is.
Je zou het door middel van een hulpcel kunnen oplossen. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_64256019
quote:
Op maandag 22 december 2008 18:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dit niet lukken. Immers, je vermeld een formule in een cel die je kunt overschrijven waarmee de formule niet meer actief is.
Je zou het door middel van een hulpcel kunnen oplossen. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Ja dan zou het wel kunnen maar jammer. Dacht zelf ook niet dat het kon. Maja maakt niet uit moet me collega het maar met VB doen
pi_64275182
Hmmmm merk trouwens net dat het toch ook niet zo makkelijk is m.b.v. van visual basic...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Option Explicit

Public infinity As Boolean
Public address As String

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    Dim oSheet As Worksheet
    Dim iTemp As Integer

    Set oSheet = Sh
    address = Target.address
    
    If infinity = False Then
        infinity = True
        
        If address = "$A$1" Then
            oSheet.Range("$A$2").Value = oSheet.Range("$A$1").Value * oSheet.Range("$A$2").Value
        ElseIf address = "$A$2" Then
            oSheet.Range("$A$1").Value = oSheet.Range("$A$1").Value * oSheet.Range("$A$2").Value
        End If
    End If
End Sub

Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    infinity = False
End Sub


Dit komt namelijk in een infinity loop. Aangezien de event naar de allereerste berekening steeds weer wordt aangeroepen omdat de waarde steeds veranderd. Nu heb ik het als volgt gedaan door een extra variabele die detecteerd of de functie al 1x eerder is aangeroepen. Echter vind ik me manier niet zo ' netjes' en ik vroeg of iemand misschien een betere oplossing weet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Wouser op 24-12-2008 00:12:55 ]
pi_64305238
Ik hou me boekhouding bij in een excelsheet, en tik altijd me facturen uit in word. Nu kan ik dit volgens mij doen allebei doen in excel, alleen ik loop vast. Mega-lastig om dit duidelijk uit te leggen, maar ik zal mijn best doen, hoop dat iemand mij kan helpen.

Hier mijn excelsheet. (excel 2007, NL versie)

Ik heb 2 werkbladen, geleverde diensten en automatische factuur. In het eerste werkblad hou ik al me geleverde diensten bij, en in het tweede tabblad wil ik een automatische factuur laten genereren.

Met hele simpele verwijzingen naar het eerste tabblad, lukt de eerste factuur prima. Nu wil ik de tweede ook automatisch laten genereren, dus mijn idee was om te filteren op één factuurnummer, zodat ik alleen de diensten voor de tweede factuur in mijn automatische factuur te zien zou krijgen.

Helaas is dit niet de manier. Als ik in het eerste werkblad alleen de tweede factuur aanklik, dan wordt de nummering anders, en is cel 2, niet meer C2 maar C5.

Weet iemand een oplossing?
pi_64309496
Ik snap er geen hol van wat je bedoelt maarrr je wilt van iedere factuur een eigen (geautomatiseerde) nieuwe werkblad laten creëren? Uiteraard moeten meerdere facturen die van 1 klant zijn op hetzelfde blad...? Zo ja dan zou ik hier niet al te moeilijk doen maar gewoon een VB code voor maken. Kun je er ook nog een mooi formpje bij maken etc...

Ps weet niet of je weet maar je facturen zijn wel te breed voor een A4...? Iig bij mij is ie te breed.

En dit is btw wel om te huilen werkblad 2 F32...
=(F31*1.19)-F31

oh en waarom mogen we eurotool niet bekijken
pi_64309956
quote:
Op woensdag 24 december 2008 00:19 schreef Wouser het volgende:
Ik snap er geen hol van wat je bedoelt maarrr je wilt van iedere factuur een eigen (geautomatiseerde) nieuwe werkblad laten creëren? Uiteraard moeten meerdere facturen die van 1 klant zijn op hetzelfde blad...? Zo ja dan zou ik hier niet al te moeilijk doen maar gewoon een VB code voor maken. Kun je er ook nog een mooi formpje bij maken etc...

Ps weet niet of je weet maar je facturen zijn wel te breed voor een A4...? Iig bij mij is ie te breed.

En dit is btw wel om te huilen werkblad 2 F32...
=(F31*1.19)-F31

oh en waarom mogen we eurotool niet bekijken

Ik dacht al, het is ook geen doen om dit uit te leggen

Ik zag inderdaad ook dat hij te groot was, heb hem even aangepast. Dit is een eerste probeersel van mij, ik dacht zoiets is vast heel goed te doen in Excel.

Ik ben dus niet echt thuis in VB code, maar als ik het goed begrijp is dit niet echt op te lossen zonder VB code?
  woensdag 24 december 2008 @ 00:40:59 #30
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64310277
Volgens mij wel hoor, maar dan moet je handmatig het factuurnummer invullen, en dan excel laten zoeken naar alle bijbehorende gegevens.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 24 december 2008 @ 12:00:27 #31
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_64319985
Goedemiddag,

We zitten op het werk met het volgende:

We hebben een lijst van 73 bedragen met bijbehorend klantnummer per bedrag.

Nu komen we op het totaalbedrag een bedrag van 477,33 tekort.
De details van de bedragen zijn helaas niet volledig zodat je alles makkelijk kan filteren.
Het enige dat we weten is dat die 477,33 bestaat uit 3 losse bedragen

Bestaat er in Excel een functie/formule om uit te rekenen hoeveel mogelijke combinaties er zijn om 3 bedragen op 1 bedrag uit te laten komen?


We gebruiken trouwens Excel 2003 NL

[ Bericht 1% gewijzigd door DeTolk op 24-12-2008 12:10:15 ]
pi_64329335
quote:
Op woensdag 24 december 2008 00:32 schreef hardcorekabouter het volgende:

[..]

Ik dacht al, het is ook geen doen om dit uit te leggen

Ik zag inderdaad ook dat hij te groot was, heb hem even aangepast. Dit is een eerste probeersel van mij, ik dacht zoiets is vast heel goed te doen in Excel.

Ik ben dus niet echt thuis in VB code, maar als ik het goed begrijp is dit niet echt op te lossen zonder VB code?
Even eerst een vraag maar was mijn gedachte, dat ik dacht dat je facturen in een nieuw werkblad wilt maken etc... dus correct? Zo ja dan zou dit ook wel misschien mogelijk zijn m.b.v. excel code zelf... Alleen zou ikzelf niet weten hoe. Ikzelf ga namelijk als het een beetje gecompliceerd wordt al snel over naar vb code omdat het simpeler is en je geen héél lange formules krijgt in een cel.
pi_64329455
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:00 schreef DeTolk het volgende:
Goedemiddag,

We zitten op het werk met het volgende:

We hebben een lijst van 73 bedragen met bijbehorend klantnummer per bedrag.

Nu komen we op het totaalbedrag een bedrag van 477,33 tekort.
De details van de bedragen zijn helaas niet volledig zodat je alles makkelijk kan filteren.
Het enige dat we weten is dat die 477,33 bestaat uit 3 losse bedragen

Bestaat er in Excel een functie/formule om uit te rekenen hoeveel mogelijke combinaties er zijn om 3 bedragen op 1 bedrag uit te laten komen?


We gebruiken trouwens Excel 2003 NL
Ik weet niet of daarvoor een functie is maar als er zo'n functie zou bestaan zou die denk ik je computer al snel dan op hol zou slaan wanneer je die zou gebruiken... Omdat hij dan natuurlijk alle combinaties gaat uitrekenen waarbij de 3 getallen samen op 477.33 komt... Dus 477.31 + 0.01 + 0.01 is al een combinatie, 477.30 + 0.01 + 0.02 is weer een combinatie etc...
pi_64329628
is het mogelijk om verschillende aan elkaar gelinkte Excel files te mailen zonder dat de links verloren gaan ?
zonnig Brasil
  woensdag 24 december 2008 @ 16:51:21 #35
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64329975
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:41 schreef qwerty_x het volgende:
is het mogelijk om verschillende aan elkaar gelinkte Excel files te mailen zonder dat de links verloren gaan ?
ligt er aan hoe alles gelinkt is. Als de link alleen \map\bestandsnaam.xls is is er niks aan de hand (mits de bestanden in dezelfde mappen worden gezet), maar is de link iets als c:\users and documents\bla\bla\bla dan werkt het niet
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64330062
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

ligt er aan hoe alles gelinkt is. Als de link alleen \map\bestandsnaam.xls is is er niks aan de hand (mits de bestanden in dezelfde mappen worden gezet), maar is de link iets als c:\users and documents\bla\bla\bla dan werkt het niet
maar als je die eerstgenoemde link legt, voegt Excel er dan niet automatisch die hele riedel aan toe ?
zonnig Brasil
  woensdag 24 december 2008 @ 16:55:17 #37
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64330109
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:54 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

maar als je die eerstgenoemde link legt, voegt Excel er dan niet automatisch die hele riedel aan toe ?
kan, maar dat is ook te wijzigen
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64330308
ok, bedankt

ik ga het proberen
zonnig Brasil
  woensdag 24 december 2008 @ 18:49:26 #39
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_64333557
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:06 schreef Wouser het volgende:
Hmmmm merk trouwens net dat het toch ook niet zo makkelijk is m.b.v. van visual basic...
[ code verwijderd ]

Dit komt namelijk in een infinity loop. Aangezien de event naar de allereerste berekening steeds weer wordt aangeroepen omdat de waarde steeds veranderd. Nu heb ik het als volgt gedaan door een extra variabele die detecteerd of de functie al 1x eerder is aangeroepen. Echter vind ik me manier niet zo ' netjes' en ik vroeg of iemand misschien een betere oplossing weet?
aan het begin van je functie workbook (of sheet, vergeet ik altijd).enableEvents op false zetten, dan aan het eind van je functie weer op true
  woensdag 24 december 2008 @ 21:20:01 #40
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64339177
quote:
Op zondag 21 december 2008 11:45 schreef DaFan het volgende:
ik zit er nog steeds over te denken.
het is me gelukt. copy --> past links
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_64344465
quote:
Op woensdag 24 december 2008 21:20 schreef Fortitudo het volgende:

[..]

het is me gelukt. copy --> past links
Ghe sorry, ik heb vandeweek nog ff naar dit topic gekeken maar ik kon nergens goed uitkomen (ff snel, zo deze week is iedereen vrij druk neem ik aan?).

Blij dat je eruitgekomen bent.
pi_64346678
quote:
Op woensdag 24 december 2008 18:49 schreef ralfie het volgende:

[..]

aan het begin van je functie workbook (of sheet, vergeet ik altijd).enableEvents op false zetten, dan aan het eind van je functie weer op true
Thanks als ik weer op het werk ben zal ik het eens proberen vind ik iig een nettere oplossing.
pi_64349468
Moet je wel mee opletten als je gaat 'proberen'. Als je tijdens je macro tegen een problem loopt en deze afbreekt, blijft events UITSTAAN. En dan werken je macro's niet meer, erg vervelend. Als je hier tegenaan loopt en je blijft debuggen, moet je ff een knopje maken, daar een macro aanhangen met Application.EnableEvents = True.
pi_64349476
Oh het is dus

1Application.EnableEvents = False

En aan het einde van je macro weer True.
  donderdag 25 december 2008 @ 16:47:05 #45
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64357559
Ik wil weten in welke weken een bepaalde datumreeks valt.
Ik heb in kolom A de datum staan, en in kolom B de duur van de perdiode
In welke week kolom A valt is niet moeilijk, dat is gewoon WEEKNUMMER(cel)
Maar als die periode 30 dagen duurt, wil ik weten welke weken daar bij horen.

Iemand enig idee?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64357760
Ik heb (Engels)

=WEEKNUM(A2) & " - " & WEEKNUM(A2+B2)

Vandaag in A2 geeft als resultaat
52 - 4
pi_64357821
Hardcorekabouter volgens mij kan je beter Access gebruiken.
  donderdag 25 december 2008 @ 17:17:11 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64357931
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:04 schreef DaFan het volgende:
Ik heb (Engels)

=WEEKNUM(A2) & " - " & WEEKNUM(A2+B2)

Vandaag in A2 geeft als resultaat
52 - 4
En hoe reken ik daar dan het aantal weken uit?

In dit geval is het antwoord dus 5 (makkelijk zelf uit te rekenen), maar hoe kan ik het excel laten doen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64358114
Hm ik heb nu dit, misschien beetje omslachtig maar het werkt:
1=WEEKNUM(DATE(YEAR(A2),12,31))-WEEKNUM(A2)+WEEKNUM(B2+A2)


Dit werkt alleen als het over de jaarwisseling heengaat. Ik kom er nu niet uit hoe ik het moet doen en we gaan eten, morgen weer :*
  donderdag 25 december 2008 @ 17:44:31 #50
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64358290
quote:
Op donderdag 25 december 2008 17:29 schreef DaFan het volgende:
Hm ik heb nu dit, misschien beetje omslachtig maar het werkt:
[ code verwijderd ]

Dit werkt alleen als het over de jaarwisseling heengaat. Ik kom er nu niet uit hoe ik het moet doen en we gaan eten, morgen weer
Ik zal er even mee stoeien, thanks!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64360303
In een weekrapportage die ik maak moet ik bepaalde datapoints (bepaalde weken dus) highlighten. De weken die gehighlight dienen te worden zijn bij mij bekend. Deze datapoints moeten in de volgende rapportages ook gehighlight zijn, zónder zelf iets te moeten veranderen.

De grafiek heeft zo'n 200 rijen als source, enkel de laatste 52 weken zijn zichtbaar in de grafiek (de overige rijen zijn verborgen). Doordat iedere week een week een datapoint opschuift is het niet mogelijk om de datapoints eenmalig zelf te highlighten.

Volgend jaar ga ik maar eens een vba-macro'tje schrijven om dit voor elkaar te krijgen. Of heeft iemand een beter idee?
pi_64364408
Hoe vergelijk ik een waarde uit cel A1: 400 met een waarde in een andere cel, waarop ik een bereik baseer?

Ik wil een soort functie hebben die het volgende doet met twee (absolute) getallen
if(A1between 395 and 405)
'then' waar
else 'onwaar'

Maar ik wil het niet absoluut maar relatief een andere waarde vergelijken die ongeveer een bereik van 4% heeft (lees ongeveer).

Dit komt dus ongeveer op hetzelfde neer als ik dit met een variabele wil doen.
De te vergelijken waarde staat in dit voorbeeld in cel A2.
ALS(A1= (>=som(A2*0.98)) OF (<A2*1.02));'waar';'onwaar').
Alleen pakt excel dit niet!!!
Iemand een suggestie?
Btw: every-one a happy xmass
pi_64366757
Sylvesterr; ik snap er geen bal van, voorbeeldje?

Bertuzz ff uit mn hoofd want je voorbeeld is ook niet geheel duidelijk;

=ALS(EN(A1=>(A2*0.98);A1<=(A2*1.02));"waar";"onwaar")

Je verwart OF met EN (denk ik want het moet tussen 98% en 102% vallen?), en je opbouw van de formule is verkeerd.

Hoop dat dit je op weg helpt, anders zie ik het morgen wel

Jij ook een fijne kerst nog.
pi_64367221
DaFan, je hebt geljk, ik bedoelde EN.
Nee ik kom er niet uit, ben er al een tijdje mee bezig geweest. Hij zeurt over het = teken. De vraag is dus wat doe ik verkeerd. Ik zie je oplossing graag tegemoet .
pi_64367262
Welk = teken?
Geef dus even je huidige formule en waar het probleem zich voordoet
  vrijdag 26 december 2008 @ 01:18:23 #56
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64367791
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 00:56 schreef BertuzZz het volgende:
DaFan, je hebt geljk, ik bedoelde EN.
Nee ik kom er niet uit, ben er al een tijdje mee bezig geweest. Hij zeurt over het = teken. De vraag is dus wat doe ik verkeerd. Ik zie je oplossing graag tegemoet .
=ALS(EN(A1>=(A2*0,98);A1<=(A2*1,02));"waar";"onwaar")

> en = omgedraait en de punten vervangen door een komma en hij doet het wel

althans.. in excel 2007 NL
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64367842
Meh bij mij (Office 2007) draait ie ze zelf om, niet op gelet.
Bertuzzz gaf trouwens zelf een voorbeeldformule mét puntkomma's. Nederlandse versie heb je weer 2 verschillende van, met komma's en puntkomma's en wanneer je welke nodig hebt weet ik ook niet.

Engels ftw?

Hoop dat je met qu's aanwijzingen erbij bent uitgekomen
  vrijdag 26 december 2008 @ 01:27:39 #58
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64368018
ik denk dat het getikt is met het nummerieke toetsenbord, dat geeft overal een punt, behalve in excel

En ik heb de punten in 0,98 en 1,02 vervangen door komma's, de puntkomma's ( ; ) heb ik gewoon zo gelaten
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64368060
Op die fiets. We horen het wel
pi_64368295
dank u. Ook met puntkomma's werkt hij! ik vind die volgorde echt irri bij excel.
Geef mij maar SQL, die geeft fatsoenlijke meldingen en daar kom ik uit
pi_64375105
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 00:39 schreef DaFan het volgende:
Sylvesterr; ik snap er geen bal van, voorbeeldje?
Is het zó onduidelijk?

Voorbeeld Excel-bestandje. Zoals je ziet zijn enkel de laatste 52 weken zichtbaar in de grafiek. Volgende week wordt rij 53 onzichtbaar en rij 105 zichtbaar. Helaas schuiven de ingekleurde datapoints in de grafiek daarmee ook een weekje op...

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
pi_64376250
Doe je die rijen handmatig veranderen, dan de Serie aanpassen in je grafiek? En hoe gaat het als je aan het einde vna je data bent, of kan dat niet?

Je kan een macro schrijven om een variable name te maken die telkens de xste hoeveelheid weken erin zet en die plot als grafiek, waarbij je dan nog later kan aangeven welke gehighlight moeten worden. Maar dat is een hoop werk en ik weet niet 100% zeker hoe het moet.
pi_64377011
De rijen worden op dit moment met behulp van een macro zichtbaar en onzichtbaar gemaakt. De data kan inderdaad niet 'op'. De 'events' die gehighlight worden vinden niet om de X weken plaats, maar in wilekeurige weken (die bij mij bekend zijn!).

De Serie hoef ik niet aan te passen in de grafiek, want de source is "alles". Zodra je een rij zichtbaar danwel onzichtbaar maakt is dat meteen terug te zien in de grafiek.

Ik denk dat ik in VBA de 52 zichtbare rijen langs ga lopen. Wanneer een bepaalde cel in die rij een andere achtergrondkleur heeft kan ik het bijbehorende datapoint in de grafiek highlighten.
pi_64377054
Lijkt mij dat dat wel werkt ja. Kijk ff hoe ver je komt (weet niet of je bekend bent met VBA). Als je ergens vast zit, hoor ik het wel.
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:55:21 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64377226
Kan je niet dmv een extra kolom een kleurcode meegeven?
0 = standaard
1 = ander kleurtje?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64377351
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 14:55 schreef qu63 het volgende:
Kan je niet dmv een extra kolom een kleurcode meegeven?
0 = standaard
1 = ander kleurtje?
Ik kan ook naar een celwaarde kijken in plaats van de achtergrondkleur. Feit blijft dat ik die 52 rijen wel langs moet lopen.
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 14:49 schreef DaFan het volgende:
Lijkt mij dat dat wel werkt ja. Kijk ff hoe ver je komt (weet niet of je bekend bent met VBA). Als je ergens vast zit, hoor ik het wel.
Ik ben gelukkig wel bekend met VBA. Mr. Google helpt mij vaak ook een handje wanneer ik er niet uit kom.
pi_64418113
Hoi, ik heb een vraagje m.b.t. printen. Geen idee hoe ik het in woorden uit moet leggen dus ik doe het ff met paint
Ik heb een hele lange, relatief smalle tabel, en die wil ik printen zodattie zo op papier komt:



Hoe krijg ik dat voor elkaar?

-edit-
en even voor de duidelijkheid: ik weiger het om voor 44 pagina's handmatig die hele tabel in stukken te knippen en naast elkaar te plakken

[ Bericht 22% gewijzigd door mcDavid op 28-12-2008 00:51:10 ]
pi_64419132
quote:
Op zondag 28 december 2008 00:44 schreef mcDavid het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje m.b.t. printen. Geen idee hoe ik het in woorden uit moet leggen dus ik doe het ff met paint
Ik heb een hele lange, relatief smalle tabel, en die wil ik printen zodattie zo op papier komt:

[ afbeelding ]

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

-edit-
en even voor de duidelijkheid: ik weiger het om voor 44 pagina's handmatig die hele tabel in stukken te knippen en naast elkaar te plakken
Dat kan zeker weten, ik heb anderhalf jaar geleden een keer een macro geschreven voor exact dezelfde vraag.
Alleen weet ik niet meer hoe ik die was. Komt ook door de grote hoeveelheid alcohol die ik nu op heb.
Als maandag je vraag nog niet beantwoord is zal ik gaan zoeken. Want ik kan de macro op mijn werk vinden.
pi_64419405
Kolommen samenvoegen op 1 pagina
Om je tijd te besparen heb ik dit gevonden. Je zal de macro nog wel moeten aanpassen.
Ik weet niet of dit is wat je zoekt, ik heb thuis geen excel, dus ik kan niet controleren of dit doet wat jij wilt.
pi_64423952
Je kan toch gewoon naar Printvoorbeeld gaan, en dan die blauwe lijnen verschuiven?
(Ik kan het nu niet beter uitleggen ik heb geen printer geïnstalleerd dus Excel weigert mij een voorbeeld te geven...nice).
  zondag 28 december 2008 @ 17:29:02 #71
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64435446
Ik ben in mijn sheet op zoek naar de eerstvolgende deadline. De deadlines die al geweest zijn worden niet verwijderd en staan er dus ook nog gewoon in (anders was een MIN() de oplossing).

En, indien mogelijk, wil ik meerdere deadlines weer laten geven (sommige deadlines hebben dezelfde datum namelijk..)

Iemand enig idee?
Excel 2007 NL
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 28 december 2008 @ 17:45:36 #72
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64436080
En een toevoeging daarop:
Is het ook mogelijk om alle deadlines automagisch te exporteren naar mijn Outlook Agenda? Heb zelf absoluut geen idee of het überhaupt wel mogelijk is, in tegenstelling tot mijn vorige vraag..

Eigenlijk dus gewoon een lijst met datums (kolom E, plus 2 omschrijvingen (hoofd en subdoelen, beide in Kolom B)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64436104
Ooh mooi probleem
Morgen ff kijken

Ik neem aan dat je gewoon een lijst met data hebt en daarvan eigenlijk de dichtsbijzijndste (eerstvolgende) zoekt?
  zondag 28 december 2008 @ 17:51:53 #74
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64436300
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:46 schreef DaFan het volgende:
Ooh mooi probleem :P
Morgen ff kijken :)

Ik neem aan dat je gewoon een lijst met data hebt en daarvan eigenlijk de dichtsbijzijndste (eerstvolgende) zoekt?
Nouja.. het is een vrij uitgebreide Gantt-chart aan het worden, dus de datums staan sowieso al niet op volgorde :P

Ik zal ff kort wat copy-pasten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
1   Portfolio 3   Map   07-12-08   03-03-09   86   26%   62   22   64   di
1.1   Plannen      07-12-08   11-01-09   36   100%   25   36   0   zo
1.2   Presenteren      07-12-08   16-01-09   41   50%   30   20   21   vr
1.3   Netwerken      07-12-08   15-02-09   71   0%   50   0   71   zo
1.4   Kernkwadranten      07-12-08   25-01-09   50   0%   35   0   50   zo
1.5   Time management      29-12-08   19-01-09   22   0%   16   0   22   ma
1.6   Mentorgesprek      03-03-09   03-03-09   1   50%   1   0   1   di
2   Portfolio 4   Map   15-12-08   26-06-09   193   19%   140   37   156   vr
2.1   Plannen      15-12-08   11-01-09   28   14%   20   4   24   zo
2.2   Big Five                     0   0   
2.3   Mindmap                     0   0   
2.4   SWOT jezelf                     0   0   
2.5   Johari Raam                     0   0   
2.6   E-scan 2                     0   0   
2.7   Verleden-heden-toekomst                     0   0   
2.8   Mentorgesprek      02-06-09   26-06-09   25   25%   19   6   19   vr


In dit geval wil ik dus zien dat de eerstvolgende deadline is:
Portfolio 3 - Plannen - 11-01-09
én
Portfolio 4 - Plannen - 11-01-09
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 28 december 2008 @ 17:52:21 #75
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64436314
ok, dat is best fucked up..

Ik gooi em ff online

-edit-
hier

[ Bericht 19% gewijzigd door qu63 op 28-12-2008 17:59:44 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64436507
The page cannot be found

Ik kan wel een voorbeeldje maken met gewoon data die in kolom A staan (denk dat ik er wel wat van kan bouwen), zou dat werken voor je?
  zondag 28 december 2008 @ 18:00:45 #77
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64436568
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:58 schreef DaFan het volgende:
The page cannot be found
Nu als het goed is wel

Mn webhost kan niet met xlsx bestanden omgaan denk ik
quote:
Ik kan wel een voorbeeldje maken met gewoon data die in kolom A staan (denk dat ik er wel wat van kan bouwen), zou dat werken voor je?
Ik denk het wel, en zo niet dan meld ik het hier wel weer

[ Bericht 26% gewijzigd door qu63 op 28-12-2008 18:49:00 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 28 december 2008 @ 19:08:27 #78
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64438622
En als het kan iedere deadline op een aparte regel (met een maximum van 5 regels) met een link naar de desbetreffende regel (in mijn vorige voorbeeld dus naar B2 en B9)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64445073
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:29 schreef qu63 het volgende:
Ik ben in mijn sheet op zoek naar de eerstvolgende deadline. De deadlines die al geweest zijn worden niet verwijderd en staan er dus ook nog gewoon in (anders was een MIN() de oplossing).

En, indien mogelijk, wil ik meerdere deadlines weer laten geven (sommige deadlines hebben dezelfde datum namelijk..)

Iemand enig idee?
Excel 2007 NL
Is het niet gewoon mogelijk m.b.v. een paar commando's dat je zeg maar het volgende dan doet...
- vergelijk alle kolommen met de huidige datum. Wanneer groter dan huidige datum dan sla op in een array. En die vervolgesn MIN() toepassen...
  zondag 28 december 2008 @ 22:05:30 #80
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64445196
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:03 schreef Wouser het volgende:

[..]

Is het niet gewoon mogelijk m.b.v. een paar commando's dat je zeg maar het volgende dan doet...
- vergelijk alle kolommen met de huidige datum. Wanneer groter dan huidige datum dan sla op in een array. En die vervolgesn MIN() toepassen...
Dat zal vast mogelijk zijn, maar ik kan het niet
Ik snap niks van VB, commando's of macro's
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64469640
Ik ga er vandaag niet uitkomen en ben morgen weg voor 3 dagen, sorry.
  maandag 29 december 2008 @ 17:19:04 #82
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64469929
quote:
Op maandag 29 december 2008 17:09 schreef DaFan het volgende:
Ik ga er vandaag niet uitkomen en ben morgen weg voor 3 dagen, sorry.


IIg bedankt voor de poging
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64475038
zal morgen even kijken of het mogelijk is om de deadlines te laten exporteren. Vervolgens zou je gewoon in outlook kunnen kijken wat de eerste deadline is? Of moet dit ook in excel dat je bv... ctrl+p drukt en dat je dan automatisch naar de rij gaat waarin de eerste deadline staat?
  maandag 29 december 2008 @ 20:01:09 #84
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64475265
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:54 schreef Wouser het volgende:
zal morgen even kijken of het mogelijk is om de deadlines te laten exporteren. Vervolgens zou je gewoon in outlook kunnen kijken wat de eerste deadline is? Of moet dit ook in excel dat je bv... ctrl+p drukt en dat je dan automatisch naar de rij gaat waarin de eerste deadline staat?
Ik wil ze in outlook krijgen, of dat agendapunten worden of taken maakt me op zich niet echt uit

En in excel wil ik alleen de eerste 5 deadlines bovenaan mijn sheet hebben (zodat het opvalt), meer hoeft niet
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64612463
hoe kan je van rechts naar links zoeken ipv van links naar rechts (zoals vind.spec doet). Ik ben op zoek naar de laatste "." in een kolom cellen.
pi_64617074
Wel in het Engels, vertalen kan je doen door de links in de OP te checken (weet niet welke versie je hebt).
Deze formule vindt de positie van de laatste "." in A1:
1=FIND(CHAR(1),SUBSTITUTE(A1,".",CHAR(1),LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1,".",""))))
pi_64660344
Heb een aantal kolommen, heb er 2 nodig. In 1 staan gewoon namen, in de andere staat GOED of FOUT. Ik wil in een cel het aantal krijgen dat een naam gecombineerd is met GOED. Stel het ziet er nu zo uit:

Piet GOED
Karel GOED
Piet FOUT
Piet Goed
Kees Fout
Piet Goed

Dan wil ik in een cel eigenlijk aantal.als dat hij voldoet aan die 2 criteria, ik weet alleen niet hoe ik meerdere criteria kan opgeven. Aantal.als dat Piet het GOED had moet dus 2 worden.

Weet iemand hoe je dit doet?
  zondag 4 januari 2009 @ 20:30:17 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64661207
een 3e kolom maken en daarin zetten =ALS(EN(A1="Piet";B1="Goed");"ok";"niet ok") en daarna alle ok's optellen met aantal.als?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64661208
Welke versie? Met 2007 kan je COUNTIFS gebruiken (je hebt Nederlands maar zie de links in de OP):

Aantal opties zijn hier:
=COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"GOED")
=SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Goed"))

Tweede is de mooiste imo.

Btw: Antwoord is 3, geen 2
pi_64661434
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef DaFan het volgende:
Welke versie? Met 2007 kan je COUNTIFS gebruiken (je hebt Nederlands maar zie de links in de OP):

Aantal opties zijn hier:
=COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"GOED")
=SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Goed"))

Tweede is de mooiste imo.

Btw: Antwoord is 3, geen 2
Jaa, erg bedankt, die laatste zocht ik.

EDIT: Maar nu ga ik pas echt vervelend worden. Dit werkt nu prima, alleen wil ik nu dat hij -1 doet zodra hij Piet + FOUT vindt. Dus bij het voorbeeld hierboven, iedere keer dat er Piet en FOUT staat moet hij weer 1 van die '3' afhalen. Kan dat ook?
  zondag 4 januari 2009 @ 20:39:36 #91
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64661710
=SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Goed"))-SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Fout"))

lijkt me?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 4 januari 2009 @ 20:40:01 #92
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64661725
En heb je ook nog een oplossing voor mij DaFan?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64661824
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:39 schreef qu63 het volgende:
=SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Goed"))-SUMPRODUCT((A1:A6="Piet")*(B1:B6="Fout"))

lijkt me?
Nee, probeer hem maar eens te ontleden.

Je krijgt hier de volgende matrices (voorbeeld overgenomen) met mijn formule:

{1,0,1,1,0,1}
en
{1,1,0,1,0,1}

Deze vermenigvuldig je met elkaar en worden bij elkaar opgeteld (boven naar beneden, dan links naar rechts optellen)
(1*1)
(0*1)
(1*0)
(1*1)
(0*0)
(1*1)
=
1+0+0+1+0+1
=
3
pi_64661874
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:40 schreef qu63 het volgende:
En heb je ook nog een oplossing voor mij DaFan?
Ik zal nog s kijken naar het bestand wat ik toen kreeg.
  zondag 4 januari 2009 @ 20:49:23 #95
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64662231
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:43 schreef DaFan het volgende:

[..]

Ik zal nog s kijken naar het bestand wat ik toen kreeg.
Thanks
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64663631
Ok klaar.
Ik heb hem in het Workbook_open event gezet (Alt-F11, dubbelklik links op ThisWorkbook, plak rechts) zodat ie hem uitvoert en de deadlines in Blad3 komen te staan.
Ik gebruik Blad2 als hulpblad maar je bent natuurljik vrij om die cellen te verplaatsen of w/e. Let er dan wel op dat je de With Worksheets("Blad2") moet aanpassen!!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Private Sub Workbook_Open()

Dim c As Range
Dim Lastrow, j As Integer

With Worksheets("Blad2")
    Lastrow = Range("E65536").End(xlUp).Row
    .Range("A1").Value = Lastrow
    .Range("A2").Value = Date
    .Range("A4").Value = 5000
    j = 2
    
    For i = 2 To Lastrow
        If Range("E" & i).Value <> "" Then
        
        Datum = Range("E" & i).Value
        .Range("A3").Value = Datum
        If Datum > Date Then
            If (Datum - Date) < .Range("A4").Value Then
                .Range("A4").Value = Datum - Date
            End If
        End If
        
        End If
    Next i

    For i = 2 To Lastrow
        If Range("E" & i).Value <> "" Then
            If Range("E" & i).Value - Date = .Range("A4").Value Then
                Worksheets("Blad3").Range("A" & j).Value = Range("E" & i).Value
                Worksheets("Blad3").Range("B" & j).Value = Range("B" & i).Value
                j = j + 1
              End If
        End If
    Next i
    
End With

End Sub


Succes.

PS: Ik wil m ook wel mailen (je originele bestand) dan moet je ff je mailadres pmen of hier posten.
  zondag 4 januari 2009 @ 21:28:35 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64664567
Op zich werkt je code wel (ik moet er alleen een xlsm bestand van maken ivm de macro), alleen krijg ik dit op Blad2:
1
2
3
4
1
4-1-2009

5000

Dat is inderdaad wel de eerste deadline, maar welke daarna komt weet ik nog niet. En ook niet welke opdracht er bij die deadline hoort. Is dat ook te doen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64664860
Dat staat toch in Blad3?
  zondag 4 januari 2009 @ 21:38:17 #99
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64665142
quote:
Op zondag 4 januari 2009 21:33 schreef DaFan het volgende:
Dat staat toch in Blad3?
Nope, Blad3 is helemaal leeg
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64665257
Hm als er 5000 staat lijkt hij niet verder te komen in de IFs. Bij mij werkt hij prima.

Kan je eens proberen om op Blad2 cellen A2 en A3 hetzelfde op te maken (qua datumnotatie) als in Blad1 en in Blad3 de hele kolom A?
  zondag 4 januari 2009 @ 22:00:55 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64666361
Ik krijg nu ineens dit:
Fout 13 tijdens uitvoering:

Typen komen niet met elkaar overeen.

Dan ga ik naar foutopsporing en is dit gehighlight:
If (Datum - Date) < .Range("A4").Value Then

It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64666633
Ja dat heeft met de opmaak te maken. Je moet ff kijken welke opmaak Range("A2") heeft (dat is Date) en de anderen daarop afstemmen. Anders gaat ie 2 verschillende dingen van elkaar proberen af te trekken en dat werkt niet.
  zondag 4 januari 2009 @ 22:10:49 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64666850
quote:
Op zondag 4 januari 2009 22:06 schreef DaFan het volgende:
Ja dat heeft met de opmaak te maken. Je moet ff kijken welke opmaak Range("A2") heeft (dat is Date) en de anderen daarop afstemmen. Anders gaat ie 2 verschillende dingen van elkaar proberen af te trekken en dat werkt niet.
Ik heb ze beide dezelfde opmaak gegeven (plakken speciaal -> opmaak), maar blijf hetzelfde houden

-edit-

Foutmelding is er nu wel uit, maar ik zie niks verschijnen op Blad3
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64667779
Meh irritant. Blijft A4 op 5000 staan?
Probeer eens een watch toe te voegen aan LastRow (rechtermuisknop, Add watch, break when value changes).
Run je macro dan nog eens en loop via F8 stapje voor stapje door. Je kan dan zien waar hij een If-loop skipt ipv erin te gaan.

Je moet het nu ff zelf proberen want ik moet morgen om 6 uur op en ben dan iig 2 dagen de deur uit dus succes.

Sorry
pi_64690893
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:42 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nee, probeer hem maar eens te ontleden.

Je krijgt hier de volgende matrices (voorbeeld overgenomen) met mijn formule:

{1,0,1,1,0,1}
en
{1,1,0,1,0,1}

Deze vermenigvuldig je met elkaar en worden bij elkaar opgeteld (boven naar beneden, dan links naar rechts optellen)
(1*1)
(0*1)
(1*0)
(1*1)
(0*0)
(1*1)
=
1+0+0+1+0+1
=
3
Weet je hoe het wel moet? Ik gebruik nu die van hem en die werkt wel redelijk, alleen dat geeft al een enorme laadtijd.
pi_64725543
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:26 schreef Jiveje het volgende:

[..]

Weet je hoe het wel moet? Ik gebruik nu die van hem en die werkt wel redelijk, alleen dat geeft al een enorme laadtijd.
Nee, de oplossing van qu63 is de beste (als je 2007 gebruikt kan je 2x COUNTIFS gebruiken). SUMPRODUCT is een redelijk zware formule als je bereiken groter worden.

Ik zal zo nog ff kijken voor een betere oplossing, nu eerst ff ontbijten

qu63: Was je er al uit, ik zou niet weten waarom het fout gaat namelijk als hij bij mij wel gewoon werkt.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:10:11 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64725667
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nee, de oplossing van qu63 is de beste (als je 2007 gebruikt kan je 2x COUNTIFS gebruiken). SUMPRODUCT is een redelijk zware formule als je bereiken groter worden.

Ik zal zo nog ff kijken voor een betere oplossing, nu eerst ff ontbijten

qu63: Was je er al uit, ik zou niet weten waarom het fout gaat namelijk als hij bij mij wel gewoon werkt.
Ben dr nog niet uit helaas

Maar ik laat het ook maar zo zitten. Bedankt voor de moeite in ieder geval!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64729438
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nee, de oplossing van qu63 is de beste (als je 2007 gebruikt kan je 2x COUNTIFS gebruiken). SUMPRODUCT is een redelijk zware formule als je bereiken groter worden.

Ik zal zo nog ff kijken voor een betere oplossing, nu eerst ff ontbijten

qu63: Was je er al uit, ik zou niet weten waarom het fout gaat namelijk als hij bij mij wel gewoon werkt.
Bedankt voor de moeite in ieder geval, die somproduct is inderdaad een veel te zware formule. Ik gebruik 2007 dus kan COUNTIFS gebruiken, hoe zou het dan worden?
pi_64730176
=COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"GOED") - COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"FOUT")
pi_64730346
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:10 schreef DaFan het volgende:
=COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"GOED") - COUNTIFS(A1:A6,"Piet",B1:B6,"FOUT")
Die geeft een fout bij: A6,"Piet",B1
pi_64730609
Welke taal heb je?
pi_64730815
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:22 schreef DaFan het volgende:
Welke taal heb je?
Nederlands
pi_64731206
FF komma's vervangen door puntkomma's.
En ik weet niet zeker of het wel COUNTIFS heet dan? Dan zou je even onder de Formule -verkenner moeten zoeken onder de tel-functies (op dat Sigma tegen, die grote 'E' links van je formulebalk, klikken)
pi_64731731
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:36 schreef DaFan het volgende:
FF komma's vervangen door puntkomma's.
En ik weet niet zeker of het wel COUNTIFS heet dan? Dan zou je even onder de Formule -verkenner moeten zoeken onder de tel-functies (op dat Sigma tegen, die grote 'E' links van je formulebalk, klikken)
Countif heet het volgens mij iig niet, want die kent ie niet. Kan alleen niet vinden welke het dan wel moet zijn.
pi_64732465
COUNTIF is iig AANTAL.ALS misschien kan je daar wat mee vinden in de Help oid of gewoon intypen en dan kijken wat de opties zijn die beginnen met AANTAL.
pi_64733026
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 16:03 schreef DaFan het volgende:
COUNTIF is iig AANTAL.ALS misschien kan je daar wat mee vinden in de Help oid of gewoon intypen en dan kijken wat de opties zijn die beginnen met AANTAL.
Bleh, nou ik kan het niet vinden.
pi_64733273
Iemand met een Nederlandse Excel die ff een handje kan helpen?
  dinsdag 6 januari 2009 @ 17:15:59 #118
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64735693
=AANTAL.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED")-AANTAL.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED") zou moeten werken lijkt me?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64735825
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:15 schreef qu63 het volgende:
=AANTAL.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED")-AANTAL.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED") zou moeten werken lijkt me?
U heeft voor deze functie te veel argumenten ingevoerd.
pi_64738281
Ik heb m al:
=AANTALLEN.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED")-AANTALLEN.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"FOUT")

Mn huisgenoot heeft een Nederlandse versie dus ik heb ff voor je gekeken.
pi_64750217
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:24 schreef DaFan het volgende:
Ik heb m al:
=AANTALLEN.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"GOED")-AANTALLEN.ALS(A1:A6;"Piet";B1:B6;"FOUT")

Mn huisgenoot heeft een Nederlandse versie dus ik heb ff voor je gekeken.
Geweldig, werkt prima, dankjewel.
pi_64766281
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 22:45 schreef Jiveje het volgende:

[..]

Geweldig, werkt prima, dankjewel.
Het heeft ff geduurd maar a la

Next!
pi_64774681
Zag net nog een @todo in mijn VB code bij excel heb net weer zitten te pruttelen maar krijg het nog steeds niet werkend...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ' @todo: find out why I can't pass a worksheet object to a function...
    ' The problem is as followed...
    '
    ' Sub x()
    '   Dim oSheet As WorkSheet
    '   Set oSheet = Excel.Worksheets("FRK")
    '   y(oSheet) <-- Call sub y with param oSheet occures ERROR but why?
    ' End Sub
    '
    ' Sub y(ByVal oSheet As Worksheet)
    '   ...
    ' End Sub


Als iemand een ideetje heeft roept u maar

ps. Sub y(ByVal oSheet As Worksheet)
veranderen in:
Sub y(ByVal oSheet As Object)

werkt ook niet

voor de geintresseerde los ik dit nu op door gewoon de naam van de sheet door te geven aan de functie. Is ook mogelijk alleen scheelt de code boven (als hij zou werken) me weer een paar regels code
pi_64775134
1
2
3
Function y(oSheet As Worksheet)

End Function 

?
pi_64791512
Ik heb excel 2007 in het Engels. Mijn vraagje gaat over een excel bestand met data over mijn aandelen.

Ik heb een excel bestand met daarin per dag staan wat mijn rendement in euro, rendement in %, totale waarde in euro, fondsen die ik heb en procentuele verandering van de AEX is. Van deze gegevens laat ik dan enkele grafieken plotten zodat ik een mooi overzicht krijg zoals je hieronder kan zien.
Dag Rendement (euro) Rendement (%) Totale waarde Fondsen AEX 1-jan ¤ 0,00 0,00% ¤ 2.756,86 AE, AM, TNT, lux 0,00% 2-jan ¤ 76,39 2,77% ¤ 2.833,25 AE, AM, TNT, lux 5,00% 5-jan ¤ 101,48 3,58% ¤ 2.934,73 AE, AM, TNT, lux 1,37% 6-jan ¤ 162,77 5,55% ¤ 3.097,50 AE, AM, TNT, lux 2,86%
Nu heb ik dus iedere dag weer een nieuw rendement, nieuwe totale waarde en nieuwe verandering van de AEX. Het zou mooi zijn als er dan elke dag een regel bij kwam met de nieuwe waarden. Nu zou ik de formule er aan het begin van de dag in moeten zetten en dan zie ik aan het eind van de handelsdag de nieuwe getallen. Dan moet ik daarna de formule eruit halen, want anders gaat hij de volgende dag de oude waarden van bijvoorbeeld 6 januari veranderen naar de koersontwikkelingen van 7 januari. Het zou dus mooi zijn als hij iedere dag bijvoorbeeld om 18 uur de waarde zou laten staan die er is gekomen en naar de volgende regel zou overgaan. Ik denk dat ik het op kan lossen via macro's of iets dergelijks.

Weet iemand misschien hoe je makkelijk iets kan maken dat hij elke dag naar de volgende kolom gaat en daar weer de waardes in gaat vullen?
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:13:54 #126
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_64815157
Zal wel een simpele oplossing voor een simpel probleem zijn, maar ik heb een range van data (dus data als in 1 jan, 2 jan, etc.) waar voor een aantal data geen waarde is (dus bijvoorbeeld 1 jan., 2 jan., 5 jan., 7 jan.) prima allemaal, maar als ik een grafiekje maak komen de ontbrekende data dus wel in de grafiek (met geen waarde). Hoe voorkom ik dat?

Edit: Excel 2003 Engels overigens.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_64847709
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:13 schreef static het volgende:
Zal wel een simpele oplossing voor een simpel probleem zijn, maar ik heb een range van data (dus data als in 1 jan, 2 jan, etc.) waar voor een aantal data geen waarde is (dus bijvoorbeeld 1 jan., 2 jan., 5 jan., 7 jan.) prima allemaal, maar als ik een grafiekje maak komen de ontbrekende data dus wel in de grafiek (met geen waarde). Hoe voorkom ik dat?

Edit: Excel 2003 Engels overigens.
Ontbrekende data kan je uit je grafiek houden door #N/A als waarde te maken.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:58:04 #128
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_64847947
Dus ik MOET extra data toevoegen om ze UIT de grafiek te houden?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:05:51 #129
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64848208
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:38 schreef ruben3123 het volgende:
Ik heb excel 2007 in het Engels. Mijn vraagje gaat over een excel bestand met data over mijn aandelen.

.... (btw heb je alleen positieve rendementen?? )...

Weet iemand misschien hoe je makkelijk iets kan maken dat hij elke dag naar de volgende kolom gaat en daar weer de waardes in gaat vullen?
Je vraag is mij niet duidelijk, maar het klinkt alsof je iets zoek met "regel invoegen", waardoor alles naar onderen schuift.
in een macro krijg je dan zoiets:

Sub Macro1()
Rows("1:1").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Range("B1").value = "%jouwformule op basis van cijfers in rij 2%"
Range("C1").value = "%jouwformule op basis van cijfers in rij 2%"
End Sub

Helpt je dit ?
pi_64850598
had niet goed gekeken en al een nieuw topic aangemaakt, toen zag ik dit topic pas.. mijn vraag:

Ik heb een berekening gemaakt waar onderaan een totaalprijs komt te staan. Omdat de berekening nogal uitgebreid is wordt het in 3 of meer pagina's geprint.

Graag zou ik op elke pagina onderaan ergens de totaal prijs willen printen.
Is er een mogelijkheid in excel om op elke pagina een formule onderaan te laten printen?
&lt;hr&gt;
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:22:35 #131
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64851085
Misschien met een voetnoot?

Of in de afdrukweergave kijken waar een pagina eindigt en in die rij de totaalprijs toevoegen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64851373
Mag het niet bovenaan de pagina want in een kop en voet tekst kan je volgens mij geen verrwijzing/formule kwijt.

Indien het bovenaan mag, wacht dacht je dan van de functie titels afdrukken? Kan je bij pagina instelling vinden
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:31:57 #133
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64851456
Gebruik deze macro en vul de juiste celverwijzing in.

Sub Macro1()

With ActiveSheet.PageSetup
.LeftHeader = ""
.CenterHeader = ""
.RightHeader = ""
.LeftFooter = Range("A1").Value
.CenterFooter = ""
.RightFooter = ""
End With
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
End Sub
pi_64851710
Zo kan het dus wel ook weer wat geleerd.

Let wel even op, het drukt gelijk af naar je default printer met het uitvoeren van deze macro.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:41:00 #135
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64851824
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:38 schreef Jaheur het volgende:
Zo kan het dus wel ook weer wat geleerd.
Me too. Gewoon macro opnemen en voetnoot aanpassen. Vervolgens zelf de Range verwijzing erin gezet en getest of het werkte.

Ja dus.

De aanpak is misschien ook handig voor jou een volgende keer.
pi_64851894
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:41 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Me too. Gewoon macro opnemen en voetnoot aanpassen. Vervolgens zelf de Range verwijzing erin gezet en getest of het werkte.

Ja dus.

De aanpak is misschien ook handig voor jou een volgende keer.
Nee, want de belangrijke info die ik op elke pagina wil hebben zet ik altijd boven in
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:42:43 #137
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64851901
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:38 schreef Jaheur het volgende:
Zo kan het dus wel ook weer wat geleerd.

Let wel even op, het drukt gelijk af naar je default printer met het uitvoeren van deze macro.
Ja dat moet wel. Anders verandert de voetnoot alleen als je de macro uitvoert. Je moet dus printen via deze macro, zodat altijd voor de print de voetnoot aangepast wordt !!
pi_64851962
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Ja dat moet wel. Anders verandert de voetnoot alleen als je de macro uitvoert. Je moet dus printen via deze macro, zodat altijd voor de print de voetnoot aangepast wordt !!
Ik zag het later pas aan de macro. Kan je niet beter de macro verwijzen naar "Voorbeeld pagina"? Zodat je daarna kan afdrukken ;-)
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:45:00 #139
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64852006
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:42 schreef Jaheur het volgende:

[..]

Nee, want de belangrijke info die ik op elke pagina wil hebben zet ik altijd boven in
Bovenin kan ook zie vetgedrukte:
Sub Macro1()

With ActiveSheet.PageSetup

.LeftHeader = ""
.CenterHeader = ""
.RightHeader = ""

.LeftFooter = Range("A1").Value
.CenterFooter = ""
.RightFooter = ""
End With
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
End Sub
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:46:24 #140
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64852062
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:43 schreef Jaheur het volgende:

[..]

Ik zag het later pas aan de macro. Kan je niet beter de macro verwijzen naar "Voorbeeld pagina"? Zodat je daarna kan afdrukken ;-)
Vervang de laatste regel door:
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:58:10 #141
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64852548
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:17 schreef Wouser het volgende:
Zag net nog een @todo in mijn VB code bij excel heb net weer zitten te pruttelen maar krijg het nog steeds niet werkend...
[ code verwijderd ]

Als iemand een ideetje heeft roept u maar

ps. Sub y(ByVal oSheet As Worksheet)
veranderen in:
Sub y(ByVal oSheet As Object)

werkt ook niet

voor de geintresseerde los ik dit nu op door gewoon de naam van de sheet door te geven aan de functie. Is ook mogelijk alleen scheelt de code boven (als hij zou werken) me weer een paar regels code

Verander even Y (oSheet) in Call Y (oSheet)

Dit werkt wel in Excel 2007. het is ook beter om subroutines met call aan te roepen. Mooier zou zijn om het als functie te schrijven en een return waarde mee te gaven, kun je mooi ondervangen met error handling etc.

Succes
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:30:26 #142
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_64853855
Edit: never mind gevonden
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:34:55 #143
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64854092
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:30 schreef GotenSSJ het volgende:
Heeft iemand een idee hoe ik een 2de y-as in een grafiek krijg in Excel 2007?
Nederlandse taal trouwens
Als je een tweede source toevoegt zou dit automatisch moeten gebeuren als ik mij niet vergis.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:36:15 #144
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_64854162
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:34 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Als je een tweede source toevoegt zou dit automatisch moeten gebeuren als ik mij niet vergis.
Nee dit gebeurde dus niet, je moet wanneer je de gegevens toegevoegd hebt aan je grafiek deze grafieklijn selecteren, gegevensreeks opmaken, secundaire as doen.

In Excel 2003 was dit anders, echter heb ik op deze laptop geen 2003
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:40:02 #145
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64854328
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Nee dit gebeurde dus niet, je moet wanneer je de gegevens toegevoegd hebt aan je grafiek deze grafieklijn selecteren, gegevensreeks opmaken, secundaire as doen.

In Excel 2003 was dit anders, echter heb ik op deze laptop geen 2003
ook ik weer wat geleerd! En dat op een vrijdag
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:01:48 #146
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_64855349
Edit: Opgelost

[ Bericht 91% gewijzigd door Stinosss op 09-01-2009 16:19:00 ]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 17:05:24 #147
29063 Bellerophon
Persona non grata
pi_64858010
Omdat mijn vorige post niet echt goed geplaatst was

Ik probeer vanuit Excel, via een dropdown menu, in een andere cel een afbeelding automatisch te laten genereren.
Echter wilt dit niet echt flotten.

Onderstaande tutorial is precies wat ik wil, maar het lukt mij niet om deze in mijn eigen Excel workbook toe te voegen. Kan iemand mij hiermee helpen?


http://www.mcgimpsey.com/excel/lookuppics.html
[b]PSN:[/b] Bellerophon-
[b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
[b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 17:18:57 #148
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64858421
helpt die sample je ook niet?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64859216
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:05 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Je vraag is mij niet duidelijk, maar het klinkt alsof je iets zoek met "regel invoegen", waardoor alles naar onderen schuift.
in een macro krijg je dan zoiets:

Sub Macro1()
Rows("1:1").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Range("B1").value = "%jouwformule op basis van cijfers in rij 2%"
Range("C1").value = "%jouwformule op basis van cijfers in rij 2%"
End Sub

Helpt je dit ?
Ja zoiets bedoel ik. Alleen nu voegt hij bovenin een extra lege rij toe en voegt dan op plaats B1 en C1 een nieuwe waarde toe. Ik wil graag dat de gegevens die er al staan zo blijven staan. Maar dat het programma bij het uitvoeren van de macro 1 rij naar onderen gaat en daar bijvoorbeeld de formule =175*Sheet2!C114 gebruikt.
Dat ik bijvoorbeeld vandaag op plaats B10 een waarde invoegt, ik de macro uitvoer aan het eind van de dag en dat hij dan daarna in vak B11 de waarde volgens de formule '=175*Sheet2!C114' gaat invoeren.
pi_64863998
ik heb even een vraagje.

(copy paste uit ander topic waar ik hier naar doorverwezen werd:)

ik heb een grafiek gemaakt in excel met een trendlijn. ik wil graag op een snijpunt met die grafiek 1 loodlijn naar beneden laten lopen. is dit mogelijk in excel, en zo ja hoe? ik moet namelijk aflezen op welke waarde hij de x-as snijdt, dit is echt vrij lastig te schatten vind ik.

alvast bedankt!

p.s. 't is excel 2003, NL.
pi_64864058
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP100074601043.aspx

grafiek aanklikken, bovenaan in de taakbalk: indeling --> lijnen, loodlijnen.

maar dat is voor Excel 2007

voor 2003:

http://office.microsoft.c(...)x?pid=CH010003741043
pi_64864187
ja, maar wat ik graag wil is op maar 1 waarde een loodlijn tekenen. niet op alle punten ( want mijn grafiek bestaat uit punten, waar een loodlijn doorheen is getrokken.



dit wil ik, maar ik wil ook de waarde af kunnen lezen of desnoods kunnen berekenen ( met de formule van de trendlijn die excel geeft ( Y=0.1806x+0.0218) kom ik er niet uit, kom ik op 3.86 uit en dat is het duidelijk niet).

even voor de duidelijkheid dit lijntje komt van paint.
pi_64864303
edit, even rekenen.
pi_64864793
Heb je er rekening mee gehouden dat je op de Y-as percentages hebt gebruikt?
pi_64864893
maakt dat uit dan? Ik moet iets scheikundigs berekenen ( en wiskunde is niet mijn sterkste vak hoor). maar zou dat anders betekenen dat hij bij 0.0072 kruist, ipv 0.72 ( omdat hij 100 procent heeft wat dan voor 1 staat ofzo?)

-edit-
ik heb het nu nog eens uitgerekend met 0.0072 en dat klopt! ( mijn resultaten nog steeds niet maar de som en waar hij volgens de grafiek kruist wel!) dankjewel!
pi_64891863
[Excel 2007 - Nederlands]

ik ben op zoek naar een formule voor in excel.
Ik moet een formule hebben die het volgende doet:

als ik in veld a1 de letters MA heb staan en in veld b1 de letter C dan moet er in veld c1 het getal 2,5 komen te staan.

is dit mogelijk?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:09:53 #157
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_64892048
=ALS(EN(A1="MA";B1="C");2,5)
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:15:24 #158
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_64892215
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:09 schreef SaintOfKillers het volgende:
=ALS(EN(A1="MA";B1="C");2,5)
Yep dat moet werken
en als je na die 2,5 neerzet ;"" dan krijg je geen ONWAAR te zien als er geen MA en C in die cellen staan.
&lt;Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje&gt;
pi_64892401
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:27 schreef DaFan het volgende:

[ code verwijderd ]

?
En waarom dacht je dat dat wel zou werken
pi_64892433
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:09 schreef SaintOfKillers het volgende:
=ALS(EN(A1="MA";B1="C");2,5)
Ik vraag me dan altijd af waarom je die uitkomst wilt hebben , maar wie ben ik
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:24:20 #161
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64892468
Excel 2007 Engelse versie

Ik heb meerdere tabs aangemaakt, dit is om aandelen aankoop/verkoop bij te houden.
In het derde tabblad is het de bedoeling dat ik hier enkele gegevens van de vorige tabs plaats, kwestie van het overzichtelijk te houden. Ik gebruik per aankoop een referentie nummer, ik zeg maar iets, KPN 1, en in die rij staat de aankoopprijs, aantal, kosten, etc...
Wanneer deze weer verkocht wordt wordt dezelfde referentie nummer gebruikt, en de gegevens bij het verkopen ingevuld. Dit doe ik handmatig, is niet zoveel werk.

Maar bij het derde tabblad, de overzicht met winst/verlies wil ik eigenlijk alleen maar de referentienummer invullen, waarna deze de overige waarden automatisch invult, zoals totaalbedragen, naam, etc...

Ik heb geprobeerd met database zoeken, verticaal zoeken, horizontaal zoeken. Ik kon dit vroeger, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik niet meer weet hoe het moet...



Zoiets dus, dit is mijn opmaak, gegevens zijn uiteraard gewijzigd, niemand hoeft te weten hoe goed/slecht ik het doe
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:47:20 #162
29063 Bellerophon
Persona non grata
pi_64893162
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:24 schreef ASSpirine het volgende:
Excel 2007 Engelse versie

Ik heb meerdere tabs aangemaakt, dit is om aandelen aankoop/verkoop bij te houden.
In het derde tabblad is het de bedoeling dat ik hier enkele gegevens van de vorige tabs plaats, kwestie van het overzichtelijk te houden. Ik gebruik per aankoop een referentie nummer, ik zeg maar iets, KPN 1, en in die rij staat de aankoopprijs, aantal, kosten, etc...
Wanneer deze weer verkocht wordt wordt dezelfde referentie nummer gebruikt, en de gegevens bij het verkopen ingevuld. Dit doe ik handmatig, is niet zoveel werk.

Maar bij het derde tabblad, de overzicht met winst/verlies wil ik eigenlijk alleen maar de referentienummer invullen, waarna deze de overige waarden automatisch invult, zoals totaalbedragen, naam, etc...

Ik heb geprobeerd met database zoeken, verticaal zoeken, horizontaal zoeken. Ik kon dit vroeger, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik niet meer weet hoe het moet...

[ afbeelding ]

Zoiets dus, dit is mijn opmaak, gegevens zijn uiteraard gewijzigd, niemand hoeft te weten hoe goed/slecht ik het doe
Die kleuren, is dat dropdown of niet?
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:18 schreef qu63 het volgende:
helpt die sample je ook niet?
Jawel, echter ik wil die functionaliteit in mijn eigen excel formulier... en dat lukt me niet
[b]PSN:[/b] Bellerophon-
[b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
[b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:51:11 #163
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64893262
Nope, de kleuren is maar gewoon om even aan te duiden bij de aankoop pagina welke ik nog in mijn portefeuille heb. Dat doe ik gewoon handmatig, is niet zo belangrijk.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:55:50 #164
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_64893391
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:24 schreef ASSpirine het volgende:
Excel 2007 Engelse versie
[..]
Heb helaas niet jouw versie bij de hand....

Maar het moet kunnen met een VLOOKUP functie.
Eerste waarde is wat je zoekt, tweede is de tabel waar je in wil zoeken. Let op dat de waarde in de eerste kolom opgezocht gaat worden, bij jou moet je dus met kolom B beginnen (bv B4:L7). Derde geeft de kolom waarvan je het getal wil laten zien. Als dat totaal bedrag gaat worden gebruik je 10 (kolom B is 1, C is 2 enz.)
Onwaar/False geeft aan dat hij exact dezelfde waarde moet zoeken die je opgeeft

NL versie:
=VERT.ZOEKEN(KPN1;B4;L7;10;ONWAAR)
&lt;Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje&gt;
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:13:30 #165
29063 Bellerophon
Persona non grata
pi_64893960
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:51 schreef ASSpirine het volgende:
Nope, de kleuren is maar gewoon om even aan te duiden bij de aankoop pagina welke ik nog in mijn portefeuille heb. Dat doe ik gewoon handmatig, is niet zo belangrijk.
Damn, dat wil ik dus via een dropdown menu doen
[b]PSN:[/b] Bellerophon-
[b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
[b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:35:56 #166
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64894735
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:13 schreef Bellerophon het volgende:

[..]

Damn, dat wil ik dus via een dropdown menu doen
Heb even gekeken naar dit, je kan ook gewoon een dropdown maken dat bestaat uit Active en Inactive., de dropboxen plaats je dan in jouw kolom.
Selecteer de volledige kolom voor de volledige sheet, ga naar voorwaardelijke opmaak en gebruik "is gelijk aan".
Als de cel gelijk is aan "Active" --> Dan kies je jouw opmaak, je kan dan de kleur van je lettertype veranderen naar Groen en vullen met Groen.
Voor "Inactive" doe het je hetzelfde, alleen dan met een rode kleur. Krijg je in principe hetzelfde

En dat Vlookup werkt, alleen zijn er nog fouten waarvan ik niet snap waar ze vandaan komen. Zoals data uit de verkeerde rij halen, terwijl ik duidelijk een andere referentie geef dat ong 20 regels lager staat
Ook data dat niet gevonden kan worden en dan krijg ik #N/A...
Later maar beter bekijken dnek ik
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:53:53 #167
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64895407
Klik voor voorbeeld

Ik gebruik dus de functie vlookup, gebruik de correcte parameters, maar excel haalt data van andere rijen op, terwijl ik een goede zoekparameter opgeef...

Ik heb het nu opgedeeld in tabs, zoals het werkelijk is bij mij

En de dropbox is toegevoegd, het werkt dus zoals ik heb uitgelegd, het is met een omweg bekomen. Maar het werkt, ik zal dit toevoegen in mijn bestaand sheet denk ik
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zaterdag 10 januari 2009 @ 20:15:18 #168
29063 Bellerophon
Persona non grata
pi_64896117
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:53 schreef ASSpirine het volgende:
Klik voor voorbeeld

Ik gebruik dus de functie vlookup, gebruik de correcte parameters, maar excel haalt data van andere rijen op, terwijl ik een goede zoekparameter opgeef...

Ik heb het nu opgedeeld in tabs, zoals het werkelijk is bij mij

En de dropbox is toegevoegd, het werkt dus zoals ik heb uitgelegd, het is met een omweg bekomen. Maar het werkt, ik zal dit toevoegen in mijn bestaand sheet denk ik
Hmm bedankt ik zal er is naar kijken
Ik wil namelijk in mijn excel bestand (Groen, Oranje en Rood) als status indicatoren gaan gebruiken
[b]PSN:[/b] Bellerophon-
[b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
[b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]
pi_64898119
[Excel 2007 - Nederlands]

ik wil graag een dropdown menu (oid) waarmee ik 1 waarde kan kiezen en daarmee een aantal cellen standaard worden ingevuld.
Is dit mogelijk en zo ja hoe?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
  zaterdag 10 januari 2009 @ 22:23:58 #170
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64899819
Heb je een voorbeeld?
Bv, je kiest in A1 uit de dropdown menu 1 en in B1, C1 en D1 komen resp 2, 3 en 4 ?
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zondag 11 januari 2009 @ 01:29:04 #171
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64905331
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:35 schreef ASSpirine het volgende:
Heb even gekeken naar dit, je kan ook gewoon een dropdown maken dat bestaat uit Active en Inactive., de dropboxen plaats je dan in jouw kolom.
Selecteer de volledige kolom voor de volledige sheet, ga naar voorwaardelijke opmaak en gebruik "is gelijk aan".
Als de cel gelijk is aan "Active" --> Dan kies je jouw opmaak, je kan dan de kleur van je lettertype veranderen naar Groen en vullen met Groen.
Voor "Inactive" doe het je hetzelfde, alleen dan met een rode kleur. Krijg je in principe hetzelfde
Het was dan wel niet mijn vraag, maar ik krijg dit niet werkend?

"Active" en "Inactive" leveren niks op...
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 11 januari 2009 @ 12:14:45 #172
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64909939
quote:
Op zondag 11 januari 2009 01:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Het was dan wel niet mijn vraag, maar ik krijg dit niet werkend?

"Active" en "Inactive" leveren niks op...
Heb 't al opgelost!

Eigenlijk een best handig trukje
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64913347
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 22:23 schreef ASSpirine het volgende:
Heb je een voorbeeld?
Bv, je kiest in A1 uit de dropdown menu 1 en in B1, C1 en D1 komen resp 2, 3 en 4 ?
voorbeeld:

je kiest in A1 uit de dropdown menu MA en in B1, C1 en D1 komen resp 1, 2,5 en 4
je kiest In A1 uit de dropdown menu ZA en in B1, C1 en D1 komen resp 0, 0 en 8
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
  zondag 11 januari 2009 @ 14:29:31 #174
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_64913690
Twee vragen over het autofilter in Excel 2007.

1. Hoe krijg je het autofilter van 2003? Die van 2007 is namelijk veel onhandiger als ik op 1 waarde wil filteren. Zie onderstaande afbeelding:


Als ik op David moet ik eerst op het vinkje voor select all klikken, daarna op David en daarna op OK. In 2003 kon ik gelijk David in het dropdown-menu selecteren. Is het mogelijk om dit in 2007 voor elkaar te krijgen? Zo wil ik dus hebben als het kan:


2. Ik heb een lijst met genres van films in een autofilter lijst staan. Beetje als volgt:
Film 1 | Actie
Film 2 | Komedie
Film 3 | Animatie

Nu zijn er ook films die meerdere genres hebben, bijvoorbeeld:
Film 4 | Actie, maffia

Met het autofilter staan er de volgende opties: Actie, komedie, animatie en "Actie, maffia". Als ik dan als filter 'actie' kies, dan staat film 4 er niet bij. Filteroptie 'maffia' bestaat niet eens. Hoe kan ik de data zo invoeren, dat ik meerdere genres achter een film kan invoeren, die toch elk als aparte genres gezien en gefilterd worden? Dat ik dus bij een selectie op 'actie' Film 1 en Film 4 te zien krijg?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 11 januari 2009 @ 14:44:52 #175
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64914188
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:17 schreef anconakip het volgende:

[..]

voorbeeld:

je kiest in A1 uit de dropdown menu MA en in B1, C1 en D1 komen resp 1, 2,5 en 4
je kiest In A1 uit de dropdown menu ZA en in B1, C1 en D1 komen resp 0, 0 en 8
In B1: =als(A1="MA";1;ALS(A1="ZA";0;""))
In C1: =als(A1="MA";2,5;ALS(A1="ZA";0;""))
In D1: =als(A1="MA";4;ALS(A1="ZA";8;""))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 11 januari 2009 @ 14:52:15 #176
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64914420
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:44 schreef qu63 het volgende:

[..]

In B1: =als(A1="MA";1;ALS(A1="ZA";0;""))
In C1: =als(A1="MA";2,5;ALS(A1="ZA";0;""))
In D1: =als(A1="MA";4;ALS(A1="ZA";8;""))
Dat lijkt me idd ook de enige oplossing. Alleen heef hij wel enorm veel werk als hij een dropbox heeft van 10 termen...
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zondag 11 januari 2009 @ 14:55:00 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64914525
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:52 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Dat lijkt me idd ook de enige oplossing. Alleen heef hij wel enorm veel werk als hij een dropbox heeft van 10 termen...
Dan is het wachten op DaFan, die weet hoe het dan wel werkt
Ik weet dat het mogelijk moet zijn met een array, alleen weet ik nog niet hoe dat moet
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_64942879
Ik ben helaas een beetje ziek dus totaal niet in de stemming om te Excellen
Als ik me morgen wat beter voel zal ik het topic nog eens doorlezen.

Bedankt voor het vertrouwen qu63
pi_64979415
Waar zit in excel 2007 de nederlandse versie de optie om 0 waardes en formules die deel/o hebben niet te laten zien als je het print?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:10:16 #180
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64979454
Dag allen,

Ik heb (denk ik) een simpele vraag. Ik heb gezocht op google en op dit forum, maar kan het niet vinden. Ik weet dat het ongeveer met IF THEN ELSE moet...

Het gaat om het volgende: ik heb hier 5 machines met elk de mogelijkheid om 3 producten per keer te maken. Nu wil ik een planning maken. Bijvoorbeeld krijg ik de vraag om 221 producten te maken. Deze ga ik dan verdelen over de machines. Dit bepaald dan het aantal runs...

Hoe krijg ik nu mooi onder elkaar het aantal runs te zien? Dus zeg maar zo:

run 1 15
run 2 30
run3 45

...

run 14 210
run 15 221

en dit dan veranderlijk met een variabele opdracht hoeveelheid.

Bedankt

PS een url naar een topic hierover ben ik ook al erg content mee!!
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:27:17 #181
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64979776
PS wat is een query....?
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:37:10 #182
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_64979966
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:27 schreef B4ron het volgende:
PS wat is een query....?
Handig joh, dat wikipedia...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:38:03 #183
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64979986
ik weet wat query's zijn, ik kan er alleen niet mee werken (en wil dat ook niet)

volgens mij is dat bij dit probleem ook helemaal niet nodig...
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:39:40 #184
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_64980025
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:27 schreef B4ron het volgende:
PS wat is een query....?
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:38 schreef B4ron het volgende:
ik weet wat query's zijn
Euh...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:42:20 #185
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64980074
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:39 schreef Bart het volgende:

[..]


[..]

Euh...
het was een grapje...

zie vraag daarvoor...
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
pi_64984112
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:10 schreef B4ron het volgende:
Dag allen,

Ik heb (denk ik) een simpele vraag. Ik heb gezocht op google en op dit forum, maar kan het niet vinden. Ik weet dat het ongeveer met IF THEN ELSE moet...

Het gaat om het volgende: ik heb hier 5 machines met elk de mogelijkheid om 3 producten per keer te maken. Nu wil ik een planning maken. Bijvoorbeeld krijg ik de vraag om 221 producten te maken. Deze ga ik dan verdelen over de machines. Dit bepaald dan het aantal runs...

Hoe krijg ik nu mooi onder elkaar het aantal runs te zien? Dus zeg maar zo:

run 1 15
run 2 30
run3 45

...

run 14 210
run 15 221

en dit dan veranderlijk met een variabele opdracht hoeveelheid.

Bedankt

PS een url naar een topic hierover ben ik ook al erg content mee!!
Zou er een macro van maken, het lijk tme niet handig om dit met formules te doen. Uitleg is met de Engelse Excel gemaakt, dus je moet zelf even zoeken hoe en wat!

Voeg de Developer ribbon toe (menuutje) en voeg met Insert -> ActiveX controls -> Commandbutton een knop toe aan je bestand. Dubbelklik hier nu op en voeg de volgende macro hieraan toe (dus tussen Private Sub CommandButton1_Click() en End Sub):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dim Aantalproducten, Aantalruns, Rest As Integer

    Aantalproducten = Range("D1").Value
    Aantalruns = WorksheetFunction.RoundDown(Aantalproducten / 15, 0) + 1
    
    For i = 1 To Aantalruns
        If i <> Aantalruns Then
            Range("A" & i).Value = "Run " & i
            Range("B" & i).Value = i * 15
        Else
            Range("A" & i).Value = "Run " & i
            Range("B" & i).Value = Aantalproducten
        End If
    Next i


Hiervan staat het aantal producten in D1, de lijst komt in A1/B1 naar beneden.

Laat even weten als je er nog problemen mee hebt.
pi_64984184
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:08 schreef Stansfield het volgende:
Waar zit in excel 2007 de nederlandse versie de optie om 0 waardes en formules die deel/o hebben niet te laten zien als je het print?
Opties -> Geavanceerd -> Kopje "Weergeef opties voor dit worksheet" (ofzoiets ) -> Geef een nul weer in cellen waar de waarde nul is (ofzoiets)

Letterlijk vertaald vanuit mn Engels maar moet wel te vinden zijn.
pi_64984317
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 11:48 schreef DaFan het volgende:
verhaal
Ik ga deze ook misbruiken om zo een macro aan te roepen. Was net bezig met zoeits aan het maken
pi_64984852
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:17 schreef anconakip het volgende:

[..]

voorbeeld:

je kiest in A1 uit de dropdown menu MA en in B1, C1 en D1 komen resp 1, 2,5 en 4
je kiest In A1 uit de dropdown menu ZA en in B1, C1 en D1 komen resp 0, 0 en 8
Ga naar de Visual Basic editor (Alt-F11), kies links voor Sheet1 (of hoe de sheet heet waar je in wil werken, en voeg deze code toe:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Waarde = Range("A1").Value
        Select Case Waarde
            Case "MA"
                Range("B1").Value = 1
                Range("C1").Value = 2.5
                Range("D1").Value = 4
            Case "ZA"
                Range("B1").Value = 0
                Range("C1").Value = 0
                Range("D1").Value = 8
            Case Else
                Range("B1").Value = ""
                Range("C1").Value = ""
                Range("D1").Value = ""
        End Select
            
    End If

End Sub


Uitbreiden waar nodig


Edit: Ik neem aan dat je ene Data Validation gebruikt waar je 'dropdown' zegt. Of is het echt een dropdown 'knop' die je hebt toegevoegd via de Developer en hebt gevuld? Dan moet je Worksheet_Change event vervangen door het Change event van de knop, en kan je het Intersect verhaal weglaten.
Laat maar even weten hoe ver je hier mee komt.
pi_64984872
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 11:53 schreef Jaheur het volgende:

[..]

Ik ga deze ook misbruiken om zo een macro aan te roepen. Was net bezig met zoeits aan het maken
Mag heur!
pi_64984967
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:58 schreef static het volgende:
Dus ik MOET extra data toevoegen om ze UIT de grafiek te houden?
Ja.
pi_64984985
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:21 schreef Wouser het volgende:

[..]

En waarom dacht je dat dat wel zou werken
Groffe gok zonder zelf te proberen
Maar las dat je er al uit was
pi_64985211
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:29 schreef Bart het volgende:
Twee vragen over het autofilter in Excel 2007.

1. Hoe krijg je het autofilter van 2003? Die van 2007 is namelijk veel onhandiger als ik op 1 waarde wil filteren. Zie onderstaande afbeelding:
[ afbeelding ]

Als ik op David moet ik eerst op het vinkje voor select all klikken, daarna op David en daarna op OK. In 2003 kon ik gelijk David in het dropdown-menu selecteren. Is het mogelijk om dit in 2007 voor elkaar te krijgen? Zo wil ik dus hebben als het kan:
[ afbeelding ]
Ik heb er naar gekeken (voordat je denkt dat ik je over heb geslagen) maar ik gebruik Autofilter zelf nooit dus ik zou het niet weten.
[/quote]
2. Ik heb een lijst met genres van films in een autofilter lijst staan. Beetje als volgt:
Film 1 | Actie
Film 2 | Komedie
Film 3 | Animatie

Nu zijn er ook films die meerdere genres hebben, bijvoorbeeld:
Film 4 | Actie, maffia

Met het autofilter staan er de volgende opties: Actie, komedie, animatie en "Actie, maffia". Als ik dan als filter 'actie' kies, dan staat film 4 er niet bij. Filteroptie 'maffia' bestaat niet eens. Hoe kan ik de data zo invoeren, dat ik meerdere genres achter een film kan invoeren, die toch elk als aparte genres gezien en gefilterd worden? Dat ik dus bij een selectie op 'actie' Film 1 en Film 4 te zien krijg?
[/quote]
En dit kan dus niet. Excel ziet (natuurlijk) alleen de complete string "Actie, maffia".
pi_64985304
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 11:50 schreef DaFan het volgende:

[..]

Opties -> Geavanceerd -> Kopje "Weergeef opties voor dit worksheet" (ofzoiets ) -> Geef een nul weer in cellen waar de waarde nul is (ofzoiets)

Letterlijk vertaald vanuit mn Engels maar moet wel te vinden zijn.
Foutje heb de excel 2008 versie in nl. Waar staat het dan?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 12:22:20 #195
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64985344
DAFAN:

maakt het uit als ik achter een mac werk?

en daarbij, hoe rond ik nummers automatisch naar beneden af? (dus 6,8 naar 6 en 7,2 naar 7?)

[ Bericht 30% gewijzigd door B4ron op 13-01-2009 12:37:00 ]
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
pi_64986124
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Foutje heb de excel 2008 versie in nl. Waar staat het dan?
Cool, 2008, die bestaat niet.
Staat gewoon op dezelfde plek maar dan in het Nederlands. Ik heb Engels dus ik heb maar wat losse vertalingen gebruikt.
pi_64986157
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef B4ron het volgende:
DAFAN:

maakt het uit als ik achter een mac werk?

en daarbij, hoe rond ik nummers automatisch naar beneden af? (dus 6,8 naar 6 en 7,2 naar 7?)
Ik denk het niet, als jij gewoon Office gebruikt.... OpenOffice ken ik niet maar je kan het natuurlijk proberen.

In een formule: =ROUNDDOWN(cijfer, aantal decimalen)
In een macro: Worksheetfunction.Rounddown(cijfer, aantal decimalen)
  dinsdag 13 januari 2009 @ 12:48:24 #198
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64986201
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef B4ron het volgende:
DAFAN:

maakt het uit als ik achter een mac werk?

en daarbij, hoe rond ik nummers automatisch naar beneden af? (dus 6,8 naar 6 en 7,2 naar 7?)


Ik heet niet van DaFAn, maar goed:

in Excel 2003 (heb ik ) NL versie zit dit:

AFRONDEN.BENEDEN(getal;significantie)

Waarbij je significantie = 1 gebruikt.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 12:49:03 #199
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64986230
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:48 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Ik heet niet van DaFAn, maar goed:

in Excel 2003 (heb ik ) NL versie zit dit:

AFRONDEN.BENEDEN(getal;significantie)

Waarbij je significantie = 1 gebruikt.
EDIT: SORRY NU STAAT ER EEN DUBBEL ANTWOORD...
pi_64986258
Nouja jij hebt de Nederlandse versie blijkbaar
  dinsdag 13 januari 2009 @ 12:51:21 #201
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_64986310
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:42 schreef ruben3123 het volgende:

[..]

Ja zoiets bedoel ik. Alleen nu voegt hij bovenin een extra lege rij toe en voegt dan op plaats B1 en C1 een nieuwe waarde toe. Ik wil graag dat de gegevens die er al staan zo blijven staan. Maar dat het programma bij het uitvoeren van de macro 1 rij naar onderen gaat en daar bijvoorbeeld de formule =175*Sheet2!C114 gebruikt.
Dat ik bijvoorbeeld vandaag op plaats B10 een waarde invoegt, ik de macro uitvoer aan het eind van de dag en dat hij dan daarna in vak B11 de waarde volgens de formule '=175*Sheet2!C114' gaat invoeren.
ik snap nog steeds je vraag niet helemaal, maar even doorbordurend op mij vorige verhaal zou ik dit zeggen:

Sub Macro1()
Rows("1:1").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Range("B1").value = "=175*Sheet2!B114 "
Range("C1").value = "=175*Sheet2!C114 "
End Sub

  dinsdag 13 januari 2009 @ 12:56:50 #202
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_64986507
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:18 schreef DaFan het volgende:

[..]

Ik heb er naar gekeken (voordat je denkt dat ik je over heb geslagen) maar ik gebruik Autofilter zelf nooit dus ik zou het niet weten.
2. Ik heb een lijst met genres van films in een autofilter lijst staan. Beetje als volgt:
Film 1 | Actie
Film 2 | Komedie
Film 3 | Animatie

Nu zijn er ook films die meerdere genres hebben, bijvoorbeeld:
Film 4 | Actie, maffia

Met het autofilter staan er de volgende opties: Actie, komedie, animatie en "Actie, maffia". Als ik dan als filter 'actie' kies, dan staat film 4 er niet bij. Filteroptie 'maffia' bestaat niet eens. Hoe kan ik de data zo invoeren, dat ik meerdere genres achter een film kan invoeren, die toch elk als aparte genres gezien en gefilterd worden? Dat ik dus bij een selectie op 'actie' Film 1 en Film 4 te zien krijg?
En dit kan dus niet. Excel ziet (natuurlijk) alleen de complete string "Actie, maffia".
Jammer. Nou ja, bedankt voor het kijken
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 13:54:34 #203
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64988531
Ik ben er al uit!

Bedankt allen (mihb DaFan!)

gr
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
pi_64991024
Hmm, als ik 7 waardes heb in een keuzelijst (besturingselement) hoe kan ik dit dan koppelen met een OK knop.

Bijvoorbeeld, ik kies waarde 1 en ik druk oke dan word macro X uitgevoerd.
pi_64991609
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 15:06 schreef Jaheur het volgende:
Hmm, als ik 7 waardes heb in een keuzelijst (besturingselement) hoe kan ik dit dan koppelen met een OK knop.

Bijvoorbeeld, ik kies waarde 1 en ik druk oke dan word macro X uitgevoerd.
Stel je knop heet commandobutton1, dan moet je er (in design mode) gewoon op klikken. Excel opent dan zelf een nieuw scherm van Visual Basic met de al volgende tekst erin:

Sub Commandbutton1_Click()

End Sub

Daartussen kan je dan je macro kwijt.
pi_64992002
Maar, de waardes moeten wel gekoppeld zijn aan de keuzelijst.

Dus waarde 1 is een andere macro dan Waarde 2.

Dit is nog het makkelijke gedeelte, want ik wil hierna 2 keuze lijsten koppelen waarbij er 2 macro's uitgevoerd moeten worden met 1 knop.
pi_64993146
Hoeft niet hoor, ik heb net een macro laten zien waarbij je meerdere keuzes aan 'verschillende' macro's kan koppelen (het is in feite maar 1 macro).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Commandbutton1_Click()
    
        Waarde = ComboBox1.Value
        Select Case Waarde
            Case "Keuze1"
                <macro nummer 1>
            Case "Keuze2"
                <macro nummer 2>
            Case Else
                <geen macro uitvoeren>
        End Select
            
    End If

End Sub
pi_64995404
Dank je, ik zal er eens mee gaan spelen want macro's zijn totaal nieuw voor mij.
pi_65021480
Ik heb een trainingsschema gemaakt in excel. Nu wil ik een grafiek toevoegen, die toont hoe vaak ik een bepaalde training gedaan heb. Maar ik kom er niet uit hoe ik dat doe. Ik heb al op internet gezocht, maar het lukt me gewoon niet.

Ik denk dat ik eerst het aantal keer hardlopen, aantal keer workout, aantal keer Krav Maga, moet tellen. En dat ik met die aantallen een grafiek kan maken. Maar hoe doe ik dat??

Hier staat het schema:
http://www.yousendit.com/download/WnBTaklqb0JGOFFLSkE9PQ

Iemand die het weet?
pi_65022831
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:50 schreef michail8 het volgende:
Ik heb een trainingsschema gemaakt in excel. Nu wil ik een grafiek toevoegen, die toont hoe vaak ik een bepaalde training gedaan heb. Maar ik kom er niet uit hoe ik dat doe. Ik heb al op internet gezocht, maar het lukt me gewoon niet.

Ik denk dat ik eerst het aantal keer hardlopen, aantal keer workout, aantal keer Krav Maga, moet tellen. En dat ik met die aantallen een grafiek kan maken. Maar hoe doe ik dat??

Hier staat het schema:
http://www.yousendit.com/download/WnBTaklqb0JGOFFLSkE9PQ

Iemand die het weet?
eerst moet je alle checkboxen koppelen aan een cel
rechtsklik checkbox, format control, control, cell link en dan de cel waar de waarde in moet komen (kolom F)
in kolom F komt dan dus true of false te staan
in kolom G zet je de formule =if(F2=TRUE,D2,"")
achter aantal keer krav maga zet je =countif(G:G,"Krav Maga")

en dan in een grafiekje
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65023698
Thanks, dat werkt!

Weet je toevallig ook hoe ik eenvoudig/snel al die checkboxen kan koppen aan de cellen in kolom F? Om dat een voor een te gaan doen, gaat nogal veel tijd kosten!

Edit; het tellen werkt niet voor de cellen met Start to run, omdat daar een getal (#1, #2, etc) achter staat. Je kan dus niet vergelijken daarmee, omdat het steeds anders is.
Laat maar, dat kan je dus gewoon zo doen =ALS(F3=WAAR;"Start to run";"")

[ Bericht 13% gewijzigd door michail8 op 14-01-2009 11:52:57 ]
pi_65029088
[Excel 2003 - Nederlands]

Ik heb op één werkblad twee tabellen staan. Elke tabel moet op een aparte pagina afgedrukt worden, het probleem is alleen dat de afstand tussen de twee tabellen variabel is.

Is er toch een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de tabellen op twee aparte pagina's af te drukken, zonder per tabel een aparte afdrukopdracht te hoeven geven...?
pi_65029232
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:45 schreef michail8 het volgende:
Thanks, dat werkt!

Weet je toevallig ook hoe ik eenvoudig/snel al die checkboxen kan koppen aan de cellen in kolom F? Om dat een voor een te gaan doen, gaat nogal veel tijd kosten!
graag gedaan, en ik ben bang dat ht handwerk blijft, zelf bij het kopieren van checkboxen krijg je dit niet voor elkaar. Misschien iemand anders nog?

Zojuist een macro gevonden: http://blog.livedoor.jp/andrewe/archives/17357484.html

[ Bericht 10% gewijzigd door Deetch op 14-01-2009 14:30:48 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65029306
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:15 schreef SimonVennekens het volgende:
[Excel 2003 - Nederlands]

Ik heb op één werkblad twee tabellen staan. Elke tabel moet op een aparte pagina afgedrukt worden, het probleem is alleen dat de afstand tussen de twee tabellen variabel is.

Is er toch een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de tabellen op twee aparte pagina's af te drukken, zonder per tabel een aparte afdrukopdracht te hoeven geven...?
Hoe is de afstand variabel? Zitten er verschillende aantal kolommen tussen?

Zo ja dan moet je de sheet gewoon opschonen, no nee dan kun je met de page break preview (menu view) de pagina indeling instellen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65030260
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:19 schreef Deetch het volgende:

[..]

graag gedaan, en ik ben bang dat ht handwerk blijft, zelf bij het kopieren van checkboxen krijg je dit niet voor elkaar. Misschien iemand anders nog?

Zojuist een macro gevonden: http://blog.livedoor.jp/andrewe/archives/17357484.html
Volgens mij (als ik de tekst lees) kan het daarmee. Maar ik heb nog nooit macro's gebruikt.. Hoe/waar gebruik ik die code?
Tis gelukt Hier is het trainingsschema, incl. macro's voor als iemand het ook wil gebruiken..
http://www.yousendit.com/download/WnBSeFVaMHdOMUJMWEE9PQ

Je vinkt dus elke dag een training af (let ook op kolom F) en op het 3e tabblad krijg je een leuk grafiekje. Als je hem wilt veranderen, voer je andere trainingen in, en verander je kolom F.

[ Bericht 14% gewijzigd door michail8 op 14-01-2009 15:08:43 ]
pi_65032878
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:41 schreef michail8 het volgende:

[..]

Volgens mij (als ik de tekst lees) kan het daarmee. Maar ik heb nog nooit macro's gebruikt.. Hoe/waar gebruik ik die code?
Tis gelukt Hier is het trainingsschema, incl. macro's voor als iemand het ook wil gebruiken..
http://www.yousendit.com/download/WnBSeFVaMHdOMUJMWEE9PQ

Je vinkt dus elke dag een training af (let ook op kolom F) en op het 3e tabblad krijg je een leuk grafiekje. Als je hem wilt veranderen, voer je andere trainingen in, en verander je kolom F.
misschien ga ik hem ook wel gebruiken, goeie voornemens enzo, maar ik hou het bij fietsen ipv krav maga
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65033877
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 15:53 schreef DaFan het volgende:
Hoeft niet hoor, ik heb net een macro laten zien waarbij je meerdere keuzes aan 'verschillende' macro's kan koppelen (het is in feite maar 1 macro).
[ code verwijderd ]
Ik snap nu waarom alles telkens mis ging. Gebruik geen ActiveX button's en menu's. Nu heb ik het werkend
pi_65034665
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:59 schreef Jaheur het volgende:

[..]

Ik snap nu waarom alles telkens mis ging. Gebruik geen ActiveX button's en menu's. Nu heb ik het werkend
Goed werk
Als je nog vragen hebt horen we het wel
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:33:11 #219
117850 J0hos
Onder invloed
pi_65042495


[ Bericht 100% gewijzigd door J0hos op 14-01-2009 20:03:47 (Zelf opgelost) ]
pi_65044352
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:18 schreef DaFan het volgende:

[..]

Goed werk
Als je nog vragen hebt horen we het wel
Ach nu kom ik er wel uit, maar helaas moest office bij versie 2007 2 soorten buttons en listen gebruiken :/
pi_65049826
Ik heb een digitale enquete gedaan. Ik krijg netjes een excelsheet emt daarin de betreffende info.
Elke rij is een enquêteer, elke kolom is een bepaalde vraag, in de vakjes staan de antwoorden. Voorbeeld:


Wat wil ik nu precies? Ik wil graag stats kunnen zien met filters. Simpel:

Hoeveel % heeft bij vraag 1 de leeftijd 18 ingevuld.

Daarbij zou ik graag nog willen kunnen zien:
Hoeveel % of wat is het aantal mensen dat bij vraag 1 18 heeft en bij vraag 2 man.

Hoe kan ik dit makkelijk doen in excel?
  woensdag 14 januari 2009 @ 22:09:48 #222
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65049970
bijvoorbeeld op de laatste rij een aantal invulcellen maken:

A50; leeftijd
B50; geslacht
En dan in C50 excel laten zoeken naar het aantal mensen wat de enquete ingevuld heeft met de antwoorden in A50 en B50.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65052606
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 22:09 schreef qu63 het volgende:
bijvoorbeeld op de laatste rij een aantal invulcellen maken:

A50; leeftijd
B50; geslacht
En dan in C50 excel laten zoeken naar het aantal mensen wat de enquete ingevuld heeft met de antwoorden in A50 en B50.
Huh? Ja dan krijg ik gewoon directe hits?

Pa zij iets over pivottable. Is dat wat.
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:22:29 #224
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65053341
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:05 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Huh? Ja dan krijg ik gewoon directe hits?

Pa zij iets over pivottable. Is dat wat.
draaitabel in het Nederlands lijkt me?

Ik heb daar de ballen verstand van. Mijn oplossingen werken meestal wel, maar kunnen beter/sneller/korter/beter
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65053801
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

draaitabel in het Nederlands lijkt me?

Ik heb daar de ballen verstand van. Mijn oplossingen werken meestal wel, maar kunnen beter/sneller/korter/beter
Ik snap niet precies wat je bedoeld met jouw oplossing, dusja.
pi_65064188
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 22:09 schreef qu63 het volgende:
bijvoorbeeld op de laatste rij een aantal invulcellen maken:

A50; leeftijd
B50; geslacht
En dan in C50 excel laten zoeken naar het aantal mensen wat de enquete ingevuld heeft met de antwoorden in A50 en B50.
hier zou je inderdaad COUNTIF (AANTAL.ALS) kunnen gebruiken. Die telt in een bepaalde range het aantal keren dat een voorwaarde voorkomt, staat wel duidelijk in de help weergegeven hoe alles moet.

Is het niet netter om deze database naar acces te verplaatsen, daarin kun je heel makkelijk dit soort rapportages maken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:23:50 #227
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_65072815
Ik heb hier ongeveer 2000 meetwaarden. Nou wil ik van ongeveer opeenvolgend van 50 cellen het gemiddelde berekenen. De uitkomst hiervan wil ik gebruiken om een grafiek te maken.

Hoe kan ik die gemiddelde berekenen?
pi_65074778
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:23 schreef Stinosss het volgende:
Ik heb hier ongeveer 2000 meetwaarden. Nou wil ik van ongeveer opeenvolgend van 50 cellen het gemiddelde berekenen. De uitkomst hiervan wil ik gebruiken om een grafiek te maken.

Hoe kan ik die gemiddelde berekenen?
Je wilt dus 40 gemiddelden weten? da's gewoon een kwestie van in de kolom ernaast bij de vijftigset waarde de functie average (gemiddelde te gebruiken) met de range van de vijftig daarvoor liggende waarden.
Vervolgens kopieer je deze 39x naar rij 100, 150, 200 etc etc
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65074923
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 11:41 schreef Deetch het volgende:

[..]

hier zou je inderdaad COUNTIF (AANTAL.ALS) kunnen gebruiken. Die telt in een bepaalde range het aantal keren dat een voorwaarde voorkomt, staat wel duidelijk in de help weergegeven hoe alles moet.

Is het niet netter om deze database naar acces te verplaatsen, daarin kun je heel makkelijk dit soort rapportages maken.
Ja ik denk dat het dan met sql commands kan? Select from where antwoord1 = a en antwoord2 = b right?

Hoe krijg ik dit voor elkaar echter?
pi_65078815
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:14 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Ja ik denk dat het dan met sql commands kan? Select from where antwoord1 = a en antwoord2 = b right?

Hoe krijg ik dit voor elkaar echter?
Dat gaat alleen maar als je je Excel-bestand gaat misbruiken als een database. Je zult je Excel-bestand dan via ADO moeten inlezen waarop je een query kunt draaien.

Mijn tip (mits je SQL-ervaring hebt!): importeer je Excel-bestand in MS Access. Je kunt dan naar hartelust queries draaien op je data.
pi_65079310
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 17:44 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Dat gaat alleen maar als je je Excel-bestand gaat misbruiken als een database. Je zult je Excel-bestand dan via ADO moeten inlezen waarop je een query kunt draaien.

Mijn tip (mits je SQL-ervaring hebt!): importeer je Excel-bestand in MS Access. Je kunt dan naar hartelust queries draaien op je data.
Heb een beetje SQL ervaring. Maar heb dat laatste al geprobeerd, hij vind het formaat niet cool ofzo.
pi_65079704
Heb je het wel als Excel 2003/2007 bestand opgeslagen?
pi_65079990
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 18:09 schreef sylvesterrr het volgende:
Heb je het wel als Excel 2003/2007 bestand opgeslagen?
Thanks! Dat deed het hem!
pi_65080164
Als ik in Excel wil gaan aftellen naar een datum krijg ik altijd een serieel getal bijvoorbeeld 29,3888994.
Dit kan ik omzetten naar uren minuten en secondes via celeigenschappen maar hoe kan ik dan de dagen weergeven? als ik dat doe door een aangepaste celeigenschap te maken: d uu:mm:ss klopt het aantal dagen niet
pi_65084265
Als we het toch over een datum hebben. Ik heb in die enquete gevraagd voor een tijdstip. Dit is met 2000 of 2300 of 2145 aangegeven. Ook een ochtend datum. Zoals 0655. Hoe kan ik bijvoorbeeld 2145 - 0655 doen, zodat ik een goed aantal uren krijg? 940 hier als t goed is.
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:24:18 #236
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65084577
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:16 schreef Flaccid het volgende:
Als we het toch over een datum hebben. Ik heb in die enquete gevraagd voor een tijdstip. Dit is met 2000 of 2300 of 2145 aangegeven. Ook een ochtend datum. Zoals 0655. Hoe kan ik bijvoorbeeld 2145 - 0655 doen, zodat ik een goed aantal uren krijg? 940 hier als t goed is.
Ik zou de tijden opnieuw invullen, maar dat met de eigenschap tijd/datum. Een getal als 2145 is niet echt terug te rekenen tot 21:45 (en dan ook nog zodat Excel snapt dat het kwart voor 10 's avonds is)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:28:30 #237
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65084752
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 18:25 schreef styliste het volgende:
Als ik in Excel wil gaan aftellen naar een datum krijg ik altijd een serieel getal bijvoorbeeld 29,3888994.
Dit kan ik omzetten naar uren minuten en secondes via celeigenschappen maar hoe kan ik dan de dagen weergeven? als ik dat doe door een aangepaste celeigenschap te maken: d uu:mm:ss klopt het aantal dagen niet
Waarom niet gewoon dagen360() gebruiken?

En als ik hier bij de celeigensachappen invul "d uu:mm" zie ik gewoon het aantal dagen, uren en minuten staan hoor?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65084944
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik zou de tijden opnieuw invullen, maar dat met de eigenschap tijd/datum. Een getal als 2145 is niet echt terug te rekenen tot 21:45 (en dan ook nog zodat Excel snapt dat het kwart voor 10 's avonds is)
Dat is wat jammer, want de enquete is al afgenomen. Welk format moet de tijd zijn voor een tijd waarmee je kan rekenen?
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:36:21 #239
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65085061
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:33 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Dat is wat jammer, want de enquete is al afgenomen. Welk format moet de tijd zijn voor een tijd waarmee je kan rekenen?
uu:mm:ss

Maar een formule neerzetten die 2145 splitst in 21 en 45 en er een : tussen gooit gaat niet werken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65085525
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:28 schreef qu63 het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon dagen360() gebruiken?

En als ik hier bij de celeigensachappen invul "d uu:mm" zie ik gewoon het aantal dagen, uren en minuten staan hoor?
dagen360() ken ik niet?

de uren minuten en seconden kloppen wel maar het aantal dagen klopt niet hij geeft het aantal dagen van een maand weer. als ik bijvoorbeeld aftel naar 9 maart 2009 vanaf nu geeft excel aan dat dat 21 dagen zijn als ik gebruik maak van d uu:mm:ss terwijl het er natuurlijk 52 zijn. als je er nu een maand bij zou zetten krijg je ook 21 februari. dus ik snap wel waar die 21 dagen vandaan komen maar ik wil dat excel die 52 dagen laat zien. Hoe doe ik dat?
pi_65085569
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:36 schreef qu63 het volgende:

[..]

uu:mm:ss

Maar een formule neerzetten die 2145 splitst in 21 en 45 en er een : tussen gooit gaat niet werken..
en dan :00 eracher?
En dan handmatig van de hokjes een tijd maken gaat echt niet?
Heb net geprobeerd. Hoe werkt dat met die formule?
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:52:31 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65085627
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:51 schreef Flaccid het volgende:

[..]

en dan :00 eracher?
En dan handmatig van de hokjes een tijd maken gaat echt niet?
Nee, de tijdsnotatie is volledig eigenlijk d-mm-jj uu:mm:ss, dan maakt ie er dus 2145 dagen van, en blijven je uren, minuten en seconden op 0.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65085656
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nee, de tijdsnotatie is volledig eigenlijk d-mm-jj uu:mm:ss, dan maakt ie er dus 2145 dagen van, en blijven je uren, minuten en seconden op 0.
Heb net even handmatig geprobeerd. Werkt wel?
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:54:25 #244
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65085713
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:53 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Heb net even handmatig geprobeerd. Werkt wel?
Hmz, ik probeerde het net ook en toen werkte het niet
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65085773
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hmz, ik probeerde het net ook en toen werkte het niet
Alleen het probleem.
23:45:00
6:15:00
_______-
17:30:00

Maar dat klopt dus niet want ik wil dat andere tijdverschil weten.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:06:37 #246
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65086199
welk ander tijdsverschil bedoel je?
dag 1 23:45 tot dag 2 6:15?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65086619
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:06 schreef qu63 het volgende:
welk ander tijdsverschil bedoel je?
dag 1 23:45 tot dag 2 6:15?
Ja het is voor een slaapenquete.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:20:39 #248
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65086786
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:16 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Ja het is voor een slaapenquete.
A1 = 23:45
B1 = 6:15
C1 = 24:00
D1 = B1+C1-A1
of D1 = 1+B1-A1

C1 kan dus ook een vaste cel zijn ergens anders op je sheet. Die staat gewoon voor 1 dag.

[ Bericht 1% gewijzigd door qu63 op 15-01-2009 21:29:46 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 16 januari 2009 @ 11:16:09 #249
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_65102157
hoihoi

uhm ik heb volgens mij een hele ingewikkelde vraag zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen...

Voor me werk ben ik bezig met het overzichtelijk opzetten van een systeem waarbij resultaten worden bij gehouden...

Ik heb nu alle meet & invul punten echter is het een hele lange lijst...het liefst zou ik een voorblad maken waar je kunt kiezen om welk adres het gaat en op een tabblad de resultaten...is dit eenvoudig te doen ??

bv. dmv die kleine menutjes die naar benede klappen en zodra je ja kiest er een invul veld komt...of is dit niet te realiseren...
  vrijdag 16 januari 2009 @ 11:37:29 #250
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_65102961
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:11 schreef Deetch het volgende:

[..]

Je wilt dus 40 gemiddelden weten? da's gewoon een kwestie van in de kolom ernaast bij de vijftigset waarde de functie average (gemiddelde te gebruiken) met de range van de vijftig daarvoor liggende waarden.
Vervolgens kopieer je deze 39x naar rij 100, 150, 200 etc etc
Het lukt me om een van een groep cellen het gemiddelde te nemen.
Bijv Y2:Y200

Maar ik heb hier ook een reeks met 15000 meetwaarden. Om nou elke keer die formule in te gaan vullen is ook behoorlijk tijdrovend. Is daar geen tootlje voor oid?

Dus Y2:Y200
.... Y201:Y300
enz...

Het liefst zou ik de cellen met het gemiddelde onder elkaar hebben.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 12:37:45 #251
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_65105163
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 11:16 schreef BuupWerk het volgende:
hoihoi

uhm ik heb volgens mij een hele ingewikkelde vraag zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen...

Voor me werk ben ik bezig met het overzichtelijk opzetten van een systeem waarbij resultaten worden bij gehouden...

Ik heb nu alle meet & invul punten echter is het een hele lange lijst...het liefst zou ik een voorblad maken waar je kunt kiezen om welk adres het gaat en op een tabblad de resultaten...is dit eenvoudig te doen ??

bv. dmv die kleine menutjes die naar benede klappen en zodra je ja kiest er een invul veld komt...of is dit niet te realiseren...
Je kan een voorblad opmaken met besturingselementen (werkbalk). Bij een dropdown menu (ComboBox)kun je een ListFillRange (eigenschappen van het besturingselement) aangeven waar zich de items bevinden.

Vervolgens zou je met een macro (starten via een button) de boel weg kunnen schrijven naar een verzamelblad en opschonen van het voorblad.

Zo heb ik het zelf ook wel gedaan. Het handige is dat je dan ook iemand anders het invulwerk kan laten doen!

Waarschijnlijk kom je wel wat probleempjes tegen als je dit wilt opzetten, maar dan zouden die per probleem hier in dit topic aan bod kunnen komen.
pi_65105178
[Excel 2003 - Nederlands]
Ik heb volgens mij een hele stomme vraag, maar ik zit al zolang achter excel dat ik er niet meer uitkom :S

In a1:a13 heb ik een rij getallen staan en in b1:b13 ook.
Nu wil ik dat elke keer als het getal 5 voorkomt in a1:a13, dat dan het getal wat daarnaast staat in rij b1:b13 wordt opgeteld.

Omdat dit zo lekker onduidelijk klint, heb ik hier even een voorbeeld bestandje geupload. Dan is het tenminste te volgen.
voorbeeld.xls
  vrijdag 16 januari 2009 @ 12:51:45 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65105605
=SOM.ALS(A3:B13;5;B3:B13)

werkt iig iin Excel 2007 NL
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65105833
in 2003 ook bedankt!
  vrijdag 16 januari 2009 @ 13:34:17 #255
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_65107018
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 12:37 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Je kan een voorblad opmaken met besturingselementen (werkbalk). Bij een dropdown menu (ComboBox)kun je een ListFillRange (eigenschappen van het besturingselement) aangeven waar zich de items bevinden.

Vervolgens zou je met een macro (starten via een button) de boel weg kunnen schrijven naar een verzamelblad en opschonen van het voorblad.

Zo heb ik het zelf ook wel gedaan. Het handige is dat je dan ook iemand anders het invulwerk kan laten doen!

Waarschijnlijk kom je wel wat probleempjes tegen als je dit wilt opzetten, maar dan zouden die per probleem hier in dit topic aan bod kunnen komen.
wat is stap 1 om hier mee te beginnen ?? want dit is wel veel info in 1 keer...
  vrijdag 16 januari 2009 @ 15:53:56 #256
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_65112490
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 13:34 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

wat is stap 1 om hier mee te beginnen ?? want dit is wel veel info in 1 keer...
Zet de werkbalk "Werkset Besturingselementen" aan en probeer een ComboBox (dropdownmenuutje) te plaatsen en in te stellen zodat die zich vult met de gegevens. Dat doe je als volgt:

Nadat je een ComboBox geplaatst hebt, kun je er met rechts op klikken en dan "eigenschappen". Daar vul je bij "ListFillRange" een kolom met cellen in waar je brongegevens staan. Die kun je op een ander tabblad ("brongegevens, bijvoorbeeld") plaatsen en bijhouden.

Als dat gelukt is, kun je een macro proberen te schrijven bij de gebeurtenis ComboBox1.change. Die kun je maken als je op de combobox dubbelklikt. Daar kun je beginnen aan een macro die regelt wat er moet gebeuren als je item selecteert.

Succes!
pi_65113394
Hoe kan ik een variable (cell) gebruiken in een For Next loop?

Dus For 6 to "CELL"
pi_65114510
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:18 schreef Jaheur het volgende:
Hoe kan ik een variable (cell) gebruiken in een For Next loop?

Dus For 6 to "CELL"
Je kan beter gebruiken:

1
2
3
4
5
Dim c as Range

For each c in Range("A6:A10")
do this
Next

Range kan je natuurlijk ook toewijzen aan een variabele, zie hieronder:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim c As Range
Dim b As Integer

b = 10

For Each c In Range("A1:A" & b)
c.Value = 1
Next
pi_65136214
Ik ben al een tijdje aan het klooien met count.if maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wat ik wil is het volgende:
Ik wil weten hoeveel rijen er zijn die zowel 1 als A bevatten. (1 en A staan in een verschillende kolom)

Iemand enig idee hoe dit kan?

1 A
2 A
1
2 A
1 A
2
1
2 A
  zaterdag 17 januari 2009 @ 11:20:13 #260
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65136304
een 3e kolom aanmaken en daar in zetten als " =ALS(A1=1;ALS(B1="A";"x";"");"") ".
Dan onderaan in de 3e kolom zetten " =AANTAL.ALS(B1:B9;"x") "
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65136309
=SUMPRODUCT((A1:A8=1)*(B1:B8="a"))
  zaterdag 17 januari 2009 @ 11:28:34 #262
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65136443
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:20 schreef DaFan het volgende:
=SUMPRODUCT((A1:A8=1)*(B1:B8="a"))
En zoals altijd zijn er weer snellere en beter oplossingen

Ik moet ze wel eens gaan onthouden denk ik
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65136626
=AANTALLEN.ALS(A1:A4;D1;B1:B4;E1)

Heb ik nu werkend.

Thx!
  zondag 18 januari 2009 @ 21:38:12 #264
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_65187877
Ik heb een werkblad vol met data, waarbij de rijen zijn gevuld met namen (A2:A50), en de kolommen met bijbehorende keuzes (B2:B50, C2:C50, D2:D50, allemaal gevuld met keuzes). Nu is het zo dat als er een foute keuze is gemaakt, de reeks daar ophoudt (dus als een persoon in B2 een foute keuze heeft gemaakt, dan staat er in C2 niets voor de betreffende persoon).

Even een voorbeeldje gemaakt: Hier te vinden.
Gerard gaat dus bij Hotel de fout in, Henk en Karel bij Kilo en Piet bij Oscar.

Nu wil ik in het tweede werkblad ("Zoals het er uit moet zien") dus een overzicht krijgen van wie waar de fout is ingegaan, maar dan automatisch. Nu heb ik het even handmatig als voorbeeld gedaan, maar ik ben ervan overtuigd dat Excel het zelf ook wel kan
Wat belangrijk is, is dat Excel ze er automatisch tussen zet, maar ik heb geen idee of dat kan omdat je dan met je celverwijzing bij latere keuzes in de knoop komt (naar ik dacht)...

Iemand?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_65192536
Ten eerste wat je in N2 hebt staan (en verder naar beneden) lukt je niet voor meer dan 7 keuzes (Excel is beperkt tot 7 IF-statements in eerdere versies dan 2007).

Ten tweede; ik ben vrij zeker dat het wel kan. Nu heb ik er geen tijd voor en ik vind de manier waarop je de notitie doet nogal onhandig. Is het niet makkelijker om gewoon de na(a)m(en) te krijgen van degene die bij die keuze de fout in is gegaan?
  zondag 18 januari 2009 @ 23:51:13 #266
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_65193327
quote:
Op zondag 18 januari 2009 23:27 schreef DaFan het volgende:
Ten eerste wat je in N2 hebt staan (en verder naar beneden) lukt je niet voor meer dan 7 keuzes (Excel is beperkt tot 7 IF-statements in eerdere versies dan 2007).

Ten tweede; ik ben vrij zeker dat het wel kan. Nu heb ik er geen tijd voor en ik vind de manier waarop je de notitie doet nogal onhandig. Is het niet makkelijker om gewoon de na(a)m(en) te krijgen van degene die bij die keuze de fout in is gegaan?
Ik heb 2007 (Engels), sorry. Wat in N2 staat, werkt in elk geval voor 12 keuzes, verder heb ik nog niet gekeken

Ik heb overwogen om het zonder de keuzes te doen, maar hoe zou dat in z'n werk gaan?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_65193562
quote:
Op zondag 18 januari 2009 23:51 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Ik heb 2007 (Engels), sorry. Wat in N2 staat, werkt in elk geval voor 12 keuzes, verder heb ik nog niet gekeken

Ik heb overwogen om het zonder de keuzes te doen, maar hoe zou dat in z'n werk gaan?
Morgen, beloofd
Nu ga ik slapen.
pi_65203727
Alright klaar. Misschien handiger als je ff je mailadres pmt dan stuur ik het bestand naar je op, kan je er zelf mee verder.

Ik heb de formules in N2:N5 vervangen door:
1=INDIRECT(ADDRESS(1,MATCH(REPT("z",255),B2:M2)+1))


Hierbij wordt aangegeven welke keuze als laatste is ingevuld (1 t/m 12)

Daarna heb ik op het sheetblad 'Zoals het er uit moet zien' de handmatig ingevulde waardes verwijderd. Zoals de sheet er nu uitziet heb je op A1 staan: Keuze 1 en op A4 Keuze 2 etc.

In B1 komt dan de volgende formule:
1
2
3
4
=IF(ROWS('Zoals het er uit moet zien'!$B$1:B1)<=COUNTIF(
Gegevens!$N$2:$N$5,$A$1),INDEX(Gegevens!$A$2:$A$5,SMALL(IF(
Gegevens!$N$2:$N$5=$A$1,ROW(Gegevens!N2:N5)-ROW(Gegevens!$N$2)+1),
ROWS($B$1:B1))),"")

In B4 komt:
1
2
3
4
=IF(ROWS('Zoals het er uit moet zien'!$B$4:B4)<=COUNTIF(
Gegevens!$N$2:$N$5,$A$4),INDEX(Gegevens!$A$2:$A$5,SMALL(IF(
Gegevens!$N$2:$N$5=$A$4,ROW(Gegevens!$N$2:$N$5)-ROW(Gegevens!$N$2)+1),
ROWS($B$4:B4))),"")

En deze trend zit zich voort (alleen de referenties naar 'Zoals het eruit moet zien'!$B$4:B4 en 'Zoals het eruit moet zien'!$A$4 moeten worden aangepast!!)

Hiermee creeer je een lijst náást de keuzes met iedereen die bij deze keuze is gefinisht.
  maandag 19 januari 2009 @ 12:48:09 #269
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_65204200
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 15:53 schreef Metal_Jag het volgende:

[..]

Zet de werkbalk "Werkset Besturingselementen" aan en probeer een ComboBox (dropdownmenuutje) te plaatsen en in te stellen zodat die zich vult met de gegevens. Dat doe je als volgt:

Nadat je een ComboBox geplaatst hebt, kun je er met rechts op klikken en dan "eigenschappen". Daar vul je bij "ListFillRange" een kolom met cellen in waar je brongegevens staan. Die kun je op een ander tabblad ("brongegevens, bijvoorbeeld") plaatsen en bijhouden.

Als dat gelukt is, kun je een macro proberen te schrijven bij de gebeurtenis ComboBox1.change. Die kun je maken als je op de combobox dubbelklikt. Daar kun je beginnen aan een macro die regelt wat er moet gebeuren als je item selecteert.

Succes!
werk balk gevonden...bij combobox loop ik vast...
  maandag 19 januari 2009 @ 13:00:38 #270
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_65204635
quote:
Op maandag 19 januari 2009 12:48 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

werk balk gevonden...bij combobox loop ik vast...

Oei. Dan wordt het misschien lastig...

Waar gaat het mis in het volgende verhaal? Je plaatst een combobox en klikt er op met rechts. Doe "eigenschappen"
en achter "ListFillRange" vul je bijvoorbeeld in: Blad2!A:A (hele kolom A op tabblad Blad2).


Voordat je gaat testen zet je de "Ontwerpmodus" weer uit, die is automatisch aangezet toen je de combobox plaatste. Je doet dat met de eerste knop op de genoemde werkbalk.

Helpt dit ??
  maandag 19 januari 2009 @ 13:09:03 #271
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_65204948
uhm wat is een combobox ??

Misschien wil ik iets te veel...heb ik wel vaker...maar lijkt me zo koel als het lukt !!
pi_65205179
Sorry maar als het plaatsen van een combobox je al niet lukt (no offence) dan gaat een macro schrijven / aanpassen ook niet lukken. Pak er eens een boekje VBA voor beginners bij
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:10:30 #273
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_65237910
hmm jammer...isbn nummer ??
pi_65238430
Volgens mij ben ik ooit met deze begonnen:
http://www.amazon.com/Tea(...)ations/dp/0672310163

Als e-book dan
pi_65244493
Hallo,

Ik heb in excell een stuk of 10000 rijen met daarin (even gesimpliceerd) een naam en een voorwerp. Voorbeeld:

Klaas schep
Jannie hark
Klaas hark
Jannie schep
Dirk vork
Hendrie Lepel
Hendrie schep

Er zijn ongeveer 70 namen en 100 voorwerpen (in de toekomst worden dit er meer) die alle 70 uiteindelijk alle voorwerpen bij langs gaan.
Nu wil ik in een andere sheet of tabblad een matrix maken die automatisch een kruisje zet als ik achter een naam een voorwerp zet. Zo kan ik makkelijk zien welke namen welke voorwerpen nog moeten.
VB
1
2
3
4
5
             schep   hark  vork  lepel
Klaas         x        x
Jannie        x        x
Dirk                        x
Hendrie       x                     x


Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

[ Bericht 9% gewijzigd door sobriquet op 20-01-2009 15:26:15 ]
pi_65246120
Zet volgende keer [code] tags eromheen, dan blijven de spaties ed bewaard

Ik neem aan dat de namen en de voorwerpen in aparte kolommen staan?

Btw waarom zet je niet Klaas gewoon 100x achter elkaar in een kolom, en plak je daar de voorwerpen lijst naast. Dan ga je naar Jannie?
pi_65246866
Thanks,

Ik zou het inderdaad zelf kunnen doen maar kost me tijd om dat elke keer te doen. Ik maak elke dag 50 van die regels en zou me veel tijd schelen als het automatisch gebeurt.
pi_65247043
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:25 schreef sobriquet het volgende:
Thanks,

Ik zou het inderdaad zelf kunnen doen maar kost me tijd om dat elke keer te doen. Ik maak elke dag 50 van die regels en zou me veel tijd schelen als het automatisch gebeurt.
Als ik nou een macro voor je schrijf waarin je, als je m wil genereren, een naam toevoegt in sheet2 (in een lijst) en een voorwerp (waar nodig), je dan op een knop ramt en dat Excel deze regels voor je schrijft in sheet1?
pi_65247143
Nog even over mijn probleem met slaaptijden.
Hoe krijg ik een : in het midden en overal :00 achter?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:40:42 #280
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_65247484
Waarschijnlijk een heel simpele vraag maar ik kom er niet uit.
Ik wil een prijslijjst maken wat bv 1biertje kost.
in Veld A1 staat aantal, in vak B1 de prijs

Daaronder de aantallen en hoeveel ze dus gaan kosten
in de A kolom zet je dan het aantal neer dus 1,2,3,4 etc en in de B kolom komt dan de prijs te staan, 1 biertje 1,60 2 biertjes 3,20 3 biertjes 4,80 etc.

Welke formule moet ik invullen om te zorgen dat hij alle velden auotmatisch invult?
Net efkes anges
pi_65247530
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
Waarschijnlijk een heel simpele vraag maar ik kom er niet uit.
Ik wil een prijslijjst maken wat bv 1biertje kost.
in Veld A1 staat aantal, in vak A2 de prijs
in de A kolom zet je dan het aantal neer dus 1,2,3,4 etc en in de B kolom komt dan de prijs te staan, 1 biertje 1,60 2 biertjes 3,20 3 biertjes 4,80 etc.

Welke formule moet ik invullen om te zorgen dat hij alle velden auotmatisch invult?
Is het niet een idee om 3 kolommen te maken?
A: Prijs
B: Aantal
C: Totaal

en dan bij C=A*B
pi_65247795
Huh wat dacht je van B2 =1.60*A2 ?
En die naar beneden slepen.
pi_65247839
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:32 schreef Flaccid het volgende:
Nog even over mijn probleem met slaaptijden.
Hoe krijg ik een : in het midden en overal :00 achter?
Waarom lukt dit niet? Als je naar Celeigenschappen gaat en hem instelt op hh:mm ?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:50:25 #284
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_65247919
Dan zou ik in Kolom A nog eerst de prijs moeten uitrekenen. Zoals je ziet gebruik ik nu de formule =A3*B2 voor de prijs van 2 biertjes. Voor 3 biertjes gebruik ik dan =A4*B2. Daar moet toch een methode zijn dat hij het getal uit kolom A selecteerd, en in B automatisch uitrekent wat dit kost.

Net efkes anges
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:52:34 #285
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65248030
ja,
B2=A2*1,6
B3=A3*1,6
B4=A4*1,6

etc

of in C1 de prijs zetten, dan wordt het
B2=A2*$C$1
B3=A3*$C$1
B4=A4*$C$1
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:55:07 #286
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_65248157
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:52 schreef qu63 het volgende:
ja,
B2=A2*1,6
B3=A3*1,6
B4=A4*1,6

etc

of in C1 de prijs zetten, dan wordt het
B2=A2*$C$1
B3=A3*$C$1
B4=A4*$C$1

Dat was hem top tip.
Net efkes anges
pi_65248180
Oh ja doe dan in B2 =1,6
B3 =$B$2 * A3
pi_65248284
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:48 schreef DaFan het volgende:

[..]

Waarom lukt dit niet? Als je naar Celeigenschappen gaat en hem instelt op hh:mm ?
Dat werkt niet, reeds geprobeerd. er moeten minuten achter.
Hoe kan ik btw makkelijk van een lijst als
aap
aap
aap
aap
beer
beer
een pie chart maken met daarin voor de beer waarde 2 en voor aap waarde 4?
pi_65248351
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:29 schreef DaFan het volgende:

[..]

Als ik nou een macro voor je schrijf waarin je, als je m wil genereren, een naam toevoegt in sheet2 (in een lijst) en een voorwerp (waar nodig), je dan op een knop ramt en dat Excel deze regels voor je schrijft in sheet1?
Krijg ik op die manier een overzichtelijk schema waarin ik snel kan zien welke naam wat nog moet doen?
Ik heb zegmaar 10.000 regels en die wil ik vertaald hebben in zon overzichtje (matrix) en telkens als ik wat nieuws doe dat die dan dat overzichtje bijwerkt door een kruisje te zetten op de juiste plaats in dat overzicht.
pi_65248634
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:57 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Dat werkt niet, reeds geprobeerd. er moeten minuten achter.
Seconden achter bedoel je?
Dan moet je hh:mm:ss gebruiken. Of laat eens een voorbeeld zien van wat je nu hebt en wat je wil bereiken.
quote:
Hoe kan ik btw makkelijk van een lijst als
aap
aap
aap
aap
beer
beer
een pie chart maken met daarin voor de beer waarde 2 en voor aap waarde 4?
Een frequentietabel maken dmv COUNTIF (of AANTAL.ALS) en daar een taartgrafiek van maken
pi_65248666
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:59 schreef sobriquet het volgende:

[..]

Krijg ik op die manier een overzichtelijk schema waarin ik snel kan zien welke naam wat nog moet doen?
Ik heb zegmaar 10.000 regels en die wil ik vertaald hebben in zon overzichtje (matrix) en telkens als ik wat nieuws doe dat die dan dat overzichtje bijwerkt door een kruisje te zetten op de juiste plaats in dat overzicht.
Wacht. Je wil toch juist een lijst met alle namen met alle voorwerpen per naam?
Die macro doet dat dan sowieso, dan hoef je ook geen streeplijst meer te maken toch?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:07:29 #292
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_65248679
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Seconden achter bedoel je?
Dan moet je hh:mm:ss gebruiken. Of laat eens een voorbeeld zien van wat je nu hebt en wat je wil bereiken.
[..]

Een frequentietabel maken dmv COUNTIF (of AANTAL.ALS) en daar een taartgrafiek van maken
er staat nu geloof ik 2345 in het blad, daar moet moet dus 23:45 komen te staan..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_65248711
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Seconden achter bedoel je?
Dan moet je hh:mm:ss gebruiken. Of laat eens een voorbeeld zien van wat je nu hebt en wat je wil bereiken.
[..]

Een frequentietabel maken dmv COUNTIF (of AANTAL.ALS) en daar een taartgrafiek van maken
Ik heb waarden als:
2300
2245
1850

en die wil ik omzetten naar
23:00:00
22:45:00
18:50:00

Is er btw om in Excel 2003 van die smooth grafiekjes te maken zoals in Excel 2007?
pi_65248854
Oh probeer eens (Engels, Nederlands zoek je zelf maar uit want ik weet je versie niet)

=LEFT(A1,2) & ":" & RIGHT(A1,2) & ":00"
En dan nog ff knippen/plakken als waardes.
pi_65249117
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:07 schreef DaFan het volgende:

[..]

Wacht. Je wil toch juist een lijst met alle namen met alle voorwerpen per naam?
Die macro doet dat dan sowieso, dan hoef je ook geen streeplijst meer te maken toch?


Ik wil zegmaar die linker opsomming vertaald hebben in een schema zoals rechts te zien is. Zo kan ik makkelijk zien welke namen welke "voorwerpen" nog moeten doen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:25:10 #296
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65249434
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:17 schreef sobriquet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik wil zegmaar die linker opsomming vertaald hebben in een schema zoals rechts te zien is. Zo kan ik makkelijk zien welke namen welke "voorwerpen" nog moeten doen.
Beetje geknutseld. In B2 op Blad2 zet je dit:

=ALS(VERT.ZOEKEN($A2;Blad1!$B$2:$C$9999;2;ONWAAR)=B$1;"x";"")

Die kun je horizontaal en verticaal doortrekken en dan moet het kloppen.


Ben er nog mee bezig, brb.
pi_65249488
Nouja denk dat Frollo m al heeft. Ik snap er geen bal van wat je nou precies wil. (en waarom )
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:30:53 #298
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65249678
Nee, ik kom er niet uit.
pi_65249791
Sobriquet ik heb je mn mailadres gepmd, kan je me dat bestand eens sturen?

Frollo ik denk dat het met VERGELIJKEN moet ipv VERT.ZOEKEN.
pi_65249845
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:26 schreef DaFan het volgende:
Nouja denk dat Frollo m al heeft. Ik snap er geen bal van wat je nou precies wil. (en waarom )
Wat snap je precies niet dan? Plaatjes lijken me duidelijk toch?
Waarom ik het wil is simpel, het scheelt me erg veel tijd. Anders moet ik zelf na elke regel zelf een kruisje zetten in het schema.
Maar volgens mij is zoiets gewoon niet mogelijk in excel...
pi_65249856
Ik maak wel ff een nieuwe.

[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')