abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65264205
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Je link van deze boekbespreking vond ik wel leerzaam: http://www.nybooks.com/articles/18970

Er blijkt ook uit dat de zaak niet zo eenduidig ligt als velen hier wel veronderstellen.
Voorafgaand aan de late jaren 1970 dachten nl. de meeste embryologen dat de genen geen sturende rol speelden bij de ontwikkeling van het embryo en er dus geen genetisch plan was!:
Dat zegt toch niets over het feit of zaken niet eenduidig zijn of niet? Het betekent alleen dat de vooruitgang in de embryologie wat recenter is, dan op andere terreinen.
quote:
[..]

Pas met de ontdekking van de Hox genen is de betrokkenheid van genen in de ontwikkeling van het embryo aangetoond. Deze worden op hun beurt aangestuurd door eiwitten die worden vrijgemaakt door de baarmoeder in verschillende concentraties.
De uiteindelijke achtergrond van de hele embryologische ontwikkeling is dus de chemische activiteit van de baarmoeder; voor zover er sprake is van een bouwplan moet dat dus daar gezocht worden.

Het lijkt mij ook voor de hand te liggen dat dit bouwplan wel van invloed kan zijn maar niet compleet kan zijn omdat bv. de ontwikkeling van de botjes in het middenoor toch niet zo nauwkeurig bepaald kan worden door chemische activiteit van de baarmoeder.
Dat wordt ook wel toegegeven:
[..]
Je maakt de misvatting dat er 1 factor is die een bouwplan bepaald. In essentie zou je wellicht kunnen stellen dat de regulerende genen een zeer bepalende rol spelen. Daarnaast natuurlijk enige invloeden uit de omgeving (baarmoeder), maar ik denk dat je een bepaald aspect over het hoofd ziet, namelijk dat DNA zelf ook een rol speelt bij transcriptie en dus ook zorgt voor proteïnen die weer zorgen voor de (de)activatie van genexpressies (van regulerende genen). Ik denk ook dat je dit stukje uit de review over het hoofd gezien hebt:
quote:
Hence, unlike the eye or hand, whose forms follow from the body plan that is programmed by Hox genes in the developing embryo, the apparently well-designed and integrated nervous and vascular systems that serve such organs do not require predetermined paths and wirings.
In het geval van botformatie spelen BMP genen een belangrijke rol. Voor een goede introductie over de morfogenese van het skelet kun je bijvoorbeeld Bones and Cartilage: Developmental Skeletal Biology van Brain Hall lezen.
quote:
Is men het met deze samenvatting eens?
Ik noem dat geen samenvatting. Het is gewoon zo dat hoe dieper je in welke wetenschap dan ook duikt, des te meer duidelijk wordt dat men nog lang niet alles weet. Toch is er echt al wel voldoende bekend en bovendien is die review al weer 2.5 jaar oud en zijn er alweer genoeg nieuwe ontdekkingen gedaan. De echte samenvatting in die review is toch gewoon:
quote:
While Carroll argues—a claim that is at the heart of Evo Devo—that embryological development gives us the deepest clues to the mechanisms of evolution, Kirschner and Gerhart move beyond embryology to show that metabolic and physiological processes are also critical to evolutionary change. Their approach, which they call the theory of "facilitated variation," attempts to show how the regulation of genes inside the embryo, as described by Carroll, is part of a larger set of processes that allow organisms to experiment with evolution in a tightly controlled way.
Ik zou overigens toch gewoon de in die review besproken boeken van Carroll en Gerhard & Kirschner lezen voor een wat beter begrip van de materie. Het is nou eenmaal geen stof die echt makkelijk te behappen is zonder wat meer dieptekennis.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_65264783
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:59 schreef Clyde_Frog het volgende:
Na 4 pagina's te hebben gelezen is de drang om een reactie te plaatsen groter dan het topic uit te lezen, dus excuus als ik nu iets zeg wat reeds aan bod is gekomen.

Als ik het goed begrijp heeft TS de vraag hoe van een bevrucht eicel een mens kan ontstaan. Evolutietheorie en andere termen die ik hier naar voren heb zien komen hoeven niet direct bij dit onderwerp betrokken te worden als je alleen wilt kijken naar het proces van eicel naar mens. Ik heb het idee dat het algemeen concept al niet helemaal duidelijk is, dus advies is om eerst een middelbaar biologie boekje open te slaan over dit onderwerp. Of bekijk eens een filmpje op youtube onder de hier eerder genoemde termen embryogenese.

VB.

Je hebt het geregeld over een chemisch kettingreactie. Juist: biologische componenten veroorzaken een bepaald effect. Wat je je moet realiseren is dat dit niet zomaar gebeurd. Het DNA wordt niet zomaar afgelezen en gecodeerd. (ook voor het coderen (of om in luxere termen te spreken: transcriptie/translatie) verwijs ik je naar een middelbaar schoolboekje waar dit proces enigzins eenvoudig staat omschreven. Wellicht is er in het Genetics voor dummies boekje ook wel een hoofdstuk over gewijdt). Hier is een bepaalde trigger voor nodig. Ik heb me, ondanks mijn biomedische opleiding, niet in de embryologie verdiept, dus kan je geen duidelijk uitleg geven hoe dit bij eicelontwikkeling precies zit, maar je kunt je voorstellen dat iedere cel stoffen kan opnemen en uitscheiden. Een cel op zich bestaat namelijk niet alleen uit DNA, het zit vol met voedingsstoffen en andere motoren die nodig zijn om zich te kunnen ontwikkelen en delen. Doordat een cel stoffen opneemt wordt ofwel een bepaald proces in de cel op gang gezet, ofwel kan het worden gebruikt als bouwblok voor de creatie van een molecuul (wat weer kan dienen als een stof dat een andere cel triggert) Realiseer dat moleculen een proces kunnen remmen alswel een proces kunnen bevorderen. Op zo'n soort wijze wordt het gehele lichaam gereguleerd en kan me dus voorstellen dat dit ook gebeurd bij ontwikkeling van een eicel tot mens, dat in de tijd dat het in de baarmoeder zit, constant wordt voorzien van voedingsstoffen, bouwstoffen en zuurstofvoorziening. In het begin stadium spelen wellicht andere stoffen een rol dan in een later stadium, omdat deze stoffen later worden afgeremd door een ander proces.

Ook van belang om te weten is (en dat hoort bij die middelbare biologie kennis) een stuk DNA een recept is voor een eiwit. Het DNA in zijn geheel is dus een soort receptenboek hoe je een eiwit moet maken. Niet iedere cel leest iedere 'pagina' uit dit boek. Een huidcel heeft bijvoorbeeld andere eiwitten te maken dan een pancreascel.
Hoe men achter de functie van een stuk DNA komt? Veel experimenteren op laboratorium niveau, genen uitschakelen en kijken hoe de cel zich ontwikkeld.

Als je echt wilt weten hoe het in elkaar zit moet je bereid zijn er wat over te durven lezen, want het is moeilijk daar in lekentaal een compleet antwoord op te geven. Begin niet direct met de hard-corewetenschappelijke artikelen, maar eens bij iets simpels en ga steeds verder de diepte in. Of, als je nog een opleiding moet kiezen, kies dan iets in deze richting Met je nieuwsgierigheid kom je al een heel eind.
Leuk dat filmpje, en met je taalgebruik heb ik totaal gen moeite!
pi_65269354
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Leuk dat filmpje, en met je taalgebruik heb ik totaal gen moeite!
Nou, ik wel!
Maar ik rustte mijn Kees!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65271150
Dit vond ik vrij ontopic en interessant voorkomen.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_65322520
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:53 schreef SP het volgende:

[..]

Vroeger dacht men dat de zon rond de aarde draaide. De relevantie van wat me vroeger dacht ontgaat mij en niemand stelt dat de zaken eenvoudig liggen.
[..]

Wat denk je van de relevantie van het vak geschiedenis?
Ik gebruikte het woord “eenduidig” en niet “eenvoudig”
pi_65322633
Ik zou hier nog wel op kunnen reageren, maar dat zal ik als niet-deskundige op dit gebied niet doen.
Ik geloof dat ik mijn punt wel voldoende duidelijk heb gemaakt en voor de rest mag ieder zijn eigen mening hebben.
Ik bedank iedereen die inhoudelijke bijdrages heeft gepost, en als ik eens wat meer tijd heb ga ik me er misschien eens wat meer in verdiepen; het is zeker wel interessant, maar dat zijn veel andere zaken ook!
pi_65329738
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik zou hier nog wel op kunnen reageren, maar dat zal ik als niet-deskundige op dit gebied niet doen.
Ik geloof dat ik mijn punt wel voldoende duidelijk heb gemaakt en voor de rest mag ieder zijn eigen mening hebben.
Ik bedank iedereen die inhoudelijke bijdrages heeft gepost, en als ik eens wat meer tijd heb ga ik me er misschien eens wat meer in verdiepen; het is zeker wel interessant, maar dat zijn veel andere zaken ook!
Oh, je was een punt aan het maken? Ik dacht dat je gewoon wat wilde weten over iets waar je eigenlijk niet veel vanaf wist. Ik hoop dat je wat geleerd hebt in ieder geval, maar ik zou je nog steeds aanraden om daadwerkelijk bijvoorbeeld wat van de aangeraden boeken te lezen als je meer van dit soort zaken wilt weten.
pi_65373635
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Oh, je was een punt aan het maken?
Nee, je vat het verkeerd op. Ik doelde op het duidelijk maken van mijn punt, niet op het maken van mijn punt.
pi_65507802
Lees ik vandaag in een wetenschapsbijlage van het NRC of de Volkskrant, dat de genen die links en rechts bepalen voor slakken en voor de mens gelijk zijn.
Niks bolsymmetrie, dus.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 november 2009 @ 11:51:43 #210
862 Arcee
Look closer
pi_74880669

Lees hoofdstuk 8 'U deed het zelf in negen maanden' uit bovenstaand boek eens.

Het komt erop neer dat er er geen bouwplan is, DNA is geen blauwdruk op basis waarvan je de mens die eruit zal groeien kunt afleiden. Emryonale ontwikkeling gebeurt op basis van plaatselijke regels, volgens zelfassemblerende processen.

Cellen modelleren zoals spreeuwen in een zwerm:

Ook dat gebeurt op basis van plaatstelijke regels en zonder bouwplan.

Dat vind ik altijd een prachtig gezicht, trouwens. Zoals zo'n zwerm als 1 individu lijkt te bewegen. (3:20 in het filmpje)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74882422
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 11:51 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]

Lees hoofdstuk 8 'U deed het zelf in negen maanden' uit bovenstaand boek eens.

Het komt erop neer dat er er geen bouwplan is, DNA is geen blauwdruk op basis waarvan je de mens die eruit zal groeien kunt afleiden. Emryonale ontwikkeling gebeurt op basis van plaatselijke regels, volgens zelfassemblerende processen.

Cellen modelleren zoals spreeuwen in een zwerm:

Ook dat gebeurt op basis van plaatstelijke regels en zonder bouwplan.

Dat vind ik altijd een prachtig gezicht, trouwens. Zoals zo'n zwerm als 1 individu lijkt te bewegen. (3:20 in het filmpje)
Beetje vreemde opmerkingen van Dawkins, maar de man begint zo langzamerhand wel een beetje achter te lopen. Er zit wel degelijk iets van een 'bouwplan' in het DNA, op basis van o.a. HOX genen. Endless forms most beautiful van Sean Carroll is wel een aanrader zoals ik eerder in deze topic al stelde.
pi_74883100
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?
Het geheugen van een computer is ook 1 dimensionaal, het is geen enkel probleem om daar 3-dimensionale modellen in op te slaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_74884594
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het geheugen van een computer is ook 1 dimensionaal, het is geen enkel probleem om daar 3-dimensionale modellen in op te slaan.
ok al zal het geheugen 1dimensionaal zijn, dan slaat het nog geen 3dimensionele moddelen op, alleen de informatie die nodig is om de informatie tot dat niveau te verwerken. der is een verschil
  vrijdag 20 november 2009 @ 14:13:59 #214
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74885216
mooie discussie, dit!

wat me wel opvalt, is dat er soms voorbij wordt gegaan aan schaalwerking en chaostheorie.
zoals arcee in zijn filmpje laat zien, de meeuwen doen samen meer dan wat ze alleen zouden kunnen. De losse dingen zelf zijn zeer simpel, maar in grote aantallen komt er een resulterend gedrag naar boven dat intelligenter is dan de delen.
volgens mij werkt dezelfde wetmatigheid ook bij DNA, bouwplannen, eiwitsynthese en dat soort leuks.

het geheel is groter en slimmer dan de som van de delen.

hoe dat dan precies werkt, weet men volgens mij nog niet helemaal, maar ik verwacht dat daar wel de crux zal zitten.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_74886157
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:54 schreef Caracca het volgende:

[..]

ok al zal het geheugen 1dimensionaal zijn, dan slaat het nog geen 3dimensionele moddelen op, alleen de informatie die nodig is om de informatie tot dat niveau te verwerken. der is een verschil
Ik vraag me werkelijk af of dat wel een fundamenteel verschil is. Als je dit onderscheid al maakt dan is er een heel groot grijs gebied tussen die twee.

Een model of ontwerp is een represenatie van wat de werkelijkheid moet zijn. En die representatie kan varieren van een 1-dimensionaal opgeslagen model tot 2-dimensionale bouwtekeningen tot 3-dimensionale manquettes tot het object waar het om gaat zelf. Nergens daarin passeer je ergens een grens waar je kunt zeggen: nu is het een 3-dimensionaal model. Zelfs het meest platgeslagen model kan een nauwkeurige voorstelling zijn van het 3-dimensionale object dat het moet voorstellen.
pi_74886289
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vraag me werkelijk af of dat wel een fundamenteel verschil is. Als je dit onderscheid al maakt dan is er een heel groot grijs gebied tussen die twee.

Een model of ontwerp is een represenatie van wat de werkelijkheid moet zijn. En die representatie kan varieren van een 1-dimensionaal opgeslagen model tot 2-dimensionale bouwtekeningen tot 3-dimensionale manquettes tot het object waar het om gaat zelf. Nergens daarin passeer je ergens een grens waar je kunt zeggen: nu is het een 3-dimensionaal model. Zelfs het meest platgeslagen model kan een nauwkeurige voorstelling zijn van het 3-dimensionale object dat het moet voorstellen.
DNA is dan ook niet werkelijk 1-dimensionaal. De modelweergave van DNA als een lijstje van letters uit een 4 cijferig alfabet is 1-dimensionaal.
pi_74886334
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:50 schreef Monolith het volgende:
DNA is dan ook niet werkelijk 1-dimensionaal. De modelweergave van DNA als een lijstje van letters uit een 4 cijferig alfabet is 1-dimensionaal.
Een computergeheugen is natuurlijk ook niet fysiek 1-dimensionaal, maar dat is niet waar het om gaat. De informatie is 1-dimensionaal opgeslagen.
pi_74886708
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een computergeheugen is natuurlijk ook niet fysiek 1-dimensionaal, maar dat is niet waar het om gaat. De informatie is 1-dimensionaal opgeslagen.
Maar in tegenstelling tot bij de nulletjes en eentjes, is DNA niet simpelweg een 1-dimensionaal concept. De structurele opbouw van het DNA heeft ook invloed.
pi_74886934
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:03 schreef Monolith het volgende:
Maar in tegenstelling tot bij de nulletjes en eentjes, is DNA niet simpelweg een 1-dimensionaal concept. De structurele opbouw van het DNA heeft ook invloed.
Leg uit? Voor zover ik weet wordt DNA gewoon als een keten 'uitgelezen'. Wel is het zo dat tijdens celdeling die DNA ketens worden gestrekt waar ze normaal meer weg hebben van een pan spaghetti.

De hardware die nodig is om de informatie uit te lezen is bepaald niet 1-dimensionaal inderdaad, maar ook dat geldt net zo goed voor een computergeheugen. Een computergeheugen is niets en kan niets zonder de hardware die die informatie vertaalt in (bijv) dit topic van Fok! op je scherm.

Is er gegronde reden om aan te nemen dat de ruimtelijke orientatie van de DNA keten op zich informatie bevat?
pi_74887107
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leg uit? Voor zover ik weet wordt DNA gewoon als een keten 'uitgelezen'. Wel is het zo dat tijdens celdeling die DNA ketens worden gestrekt waar ze normaal meer weg hebben van een pan spaghetti.

De hardware die nodig is om de informatie uit te lezen is bepaald niet 1-dimensionaal inderdaad, maar ook dat geldt net zo goed voor een computergeheugen. Een computergeheugen is niets en kan niets zonder de hardware die die informatie vertaalt in (bijv) dit topic van Fok! op je scherm.

Is er gegronde reden om aan te nemen dat de ruimtelijke orientatie van de DNA keten op zich informatie bevat?
Niet echt tijd voor een uitgebreide reactie, maar denk aan dit soort zaken:
quote:
The Three-Dimensional Structure of Human Interphase Chromosomes Is Related to the Transcriptome Map

The three-dimensional (3D) organization of the chromosomal fiber in the human interphase nucleus is an important but poorly understood aspect of gene regulation. Here we quantitatively analyze and compare the 3D structures of two types of genomic domains as defined by the human transcriptome map. While ridges are gene dense and show high expression levels, antiridges, on the other hand, are gene poor and carry genes that are expressed at low levels. We show that ridges are in general less condensed, more irregularly shaped, and located more closely to the nuclear center than antiridges. Six human cell lines that display different gene expression patterns and karyotypes share these structural parameters of chromatin. This shows that the chromatin structures of these two types of genomic domains are largely independent of tissue-specific variations in gene expression and differentiation state. Moreover, we show that there is remarkably little intermingling of chromatin from different parts of the same chromosome in a chromosome territory, neither from adjacent nor from distant parts. This suggests that the chromosomal fiber has a compact structure that sterically suppresses intermingling. Together, our results reveal novel general aspects of 3D chromosome architecture that are related to genome structure and function.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')