abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63974623
Mijn vraag is waar het bouwplan van de mens is opgeslagen, in het DNA?

Dat de mens uiterst gecompliceerd is opgebouwd zal waarschijnlijk niemand ontkennen.
Naar ik heb begrepen, maar ik ben geen kenner op dat terrein, bevat het DNA de codes voor de opbouw van eiwitten, maar eiwitten zijn toch alleen maar bouwstenen, en daarmee heb je toch nog geen gecompliceerd bouwwerk opgericht?
Waar is dan het bouwplan, liefst ook nog 3 dimensionaal, want de mens is 3 dimensionaal.

Zijn er kenners?
pi_63974788
DNA is zeg maar het recept van hoe je een mens maakt.

Bedoel je waar het DNA is opgeslagen?
In elke cel zit een celkern en in deze celkern zit het DNA. Elke cel heeft dus het recept voor een hele mens in zich. (Met een paar cellen uitgezonderd)
gr gr
pi_63975075
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:00 schreef Quyxz_ het volgende:
DNA is zeg maar het recept van hoe je een mens maakt.

Bedoel je waar het DNA is opgeslagen?
In elke cel zit een celkern en in deze celkern zit het DNA. Elke cel heeft dus het recept voor een hele mens in zich. (Met een paar cellen uitgezonderd)
Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:12:15 #4
193591 yorP
(Insert leuke tekst hier)
pi_63975215
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?
DNA is voor zover ik weet 3 dimensionaal hoor
Always remember you're unique, just like everyone else.
Kijk een signature! :D:D
pi_63975231
quote:

[..]

Omdat DNA zelf ook 3D is?
Vergelijk het een beetje met een computer, die bestaat wel uit ijzer en plastic en een heleboel andere materialen, maar de informatie zit eigelijk in 1en en 0en opgeslagen. Nou kan een computer zichzelf niet vermeerderen en een cel kan dat wel, maar het is even voor de beeldvorming.

Een cel bevat een celkern met daarin DNA, doordat de cel vervolgens stukjes hiervan kopieert kan het eiwitten maken en met deze eiwitten kan het weer andere stofjes in de cel omzetten. Zodoende groeit de cel. Even in het heel kort.
Zoek maar eens op de transcriptie en translatie van DNA.
-
pi_63975334
Sinds wanneer kan je niet met 2 dimensionale dingen iets 3 dimensionaals opbouwen?
(een 1 dimensionaal ding is een stip, oneindig klein)
Je kan toch dingen typen ?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_63975404
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:12 schreef yorP het volgende:

[..]

DNA is voor zover ik weet 3 dimensionaal hoor
Volgens mij is de code in het DNA in 1 dimensionale vorm opgeslagen, en daar gaat het om.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:20:17 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_63975464
quote:

[..]

Niet alle ruimtelijke info zit in het DNA.
B.v. de gewrichtsvlakken vormen zich naar de bewegingen die ze moeten kunnen maken, botten naar de krachten die ze op moeten vangen, maar die info ligt niet van tevoren allemaal al vast.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_63975558
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Volgens mij is de code in het DNA in 1 dimensionale vorm opgeslagen, en daar gaat het om.
Dat is ook niet juist. De genen die onderdeel zijn van het DNA zijn nucleotiderepetities, en nucleotiden
zijn ook driedimensionaal.

Als je dit gewoon van begin tot einde leest krijg je antwoord op je vraag.
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:23:30 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63975570
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Een bouwtekening voor een 3d-huis is toch ook 2d... (voorop gesteld dat werkelijk 2d natuurlijk niet bestaat)
pi_63975648
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Niet alle ruimtelijke info zit in het DNA.
B.v. de gewrichtsvlakken vormen zich naar de bewegingen die ze moeten kunnen maken, botten naar de krachten die ze op moeten vangen, maar die info ligt niet van tevoren allemaal al vast.
Een pasgeboren baby is nog niet erg belast maar ziet er toch al helemaal als een mens uit.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:27:18 #12
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_63975700
Dat is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is heel ingewikkelde stof. Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat afhankelijk van concentraties van bepaalde hormonen bijvoorbeeld gereguleerd wordt dat je duimen krijgt. Gaat er iets mis met de afgifte van die hormonen krijg je symetrische handen.

Haaien daarentegen hebben symetrische 'botten' in hun finnen. Transplanteer je de cellen die tijdens de ontwikkeling voor a-symetrische ledematen zorgen van bijvoorbeeld een kip naar een haai, dan zal de haai asymetrische, hand-achtige finnen ontwikkelen.

Ook heb je een stuk DNA wat bepaald waar je kop komt te zitten, en waar je kont. Deze komen heel erg overeen met de locaties op je lichaam. Dus: bovenin deze streng DNA zitten regulerende genen voor je kop, onderin voor je tenen.

Ik oversimplificeer enorm. Een leuk boek dat gedeeltelijk hierover gaat is Your Inner Fish van Niel Shubin.
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:28:17 #13
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_63975738
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Een pasgeboren baby is nog niet erg belast maar ziet er toch al helemaal als een mens uit.
Klopt, ik zeg ook niet dat alles vanzelf naar functie gevormd wordt, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat ook niet álles al in het DNA ligt.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_63975775
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:23 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een bouwtekening voor een 3d-huis is toch ook 2d... (voorop gesteld dat werkelijk 2d natuurlijk niet bestaat)
Ja, maar de bouwtekening voor de David van Michelangelo is niet 1 dimensionaal
pi_63975790
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:15 schreef MouzurX het volgende:
Sinds wanneer kan je niet met 2 dimensionale dingen iets 3 dimensionaals opbouwen?
(een 1 dimensionaal ding is een stip, oneindig klein)
Je kan toch dingen typen ?
Een punt is 0-dimensionaal, niet 1-.
pi_63975815
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Klopt, ik zeg ook niet dat alles vanzelf naar functie wordt, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat ook niet álles al in het DNA ligt.
Mee eens
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:31:31 #17
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_63975826
Verder uiteraard wikipedia:
Dev. biology
body plan
hox genes

En -omdat je geen biologie kunt hebben zonder evolutie -

evo devo
pi_63975832
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:27 schreef wijsneus het volgende:
Dat is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is heel ingewikkelde stof. Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat afhankelijk van concentraties van bepaalde hormonen bijvoorbeeld gereguleerd wordt dat je duimen krijgt. Gaat er iets mis met de afgifte van die hormonen krijg je symetrische handen.

Haaien daarentegen hebben symetrische 'botten' in hun finnen. Transplanteer je de cellen die tijdens de ontwikkeling voor a-symetrische ledematen zorgen van bijvoorbeeld een kip naar een haai, dan zal de haai asymetrische, hand-achtige finnen ontwikkelen.

Ook heb je een stuk DNA wat bepaald waar je kop komt te zitten, en waar je kont. Deze komen heel erg overeen met de locaties op je lichaam. Dus: bovenin deze streng DNA zitten regulerende genen voor je kop, onderin voor je tenen.

Ik oversimplificeer enorm. Een leuk boek dat gedeeltelijk hierover gaat is Your Inner Fish van Niel Shubin.
Geenstijl-syndroom.
pi_63975863
DNA, Genomen, lees in. veel redundantie, als we exact wisten hoe elke steentje met elkaar combineert en tot een mens vormt hadde we allang mensen bij een plaatselijke fabriek laten fabriceren als het ware.
pi_63975981
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:22 schreef starla het volgende:

[..]

Dat is ook niet juist. De genen die onderdeel zijn van het DNA zijn nucleotiderepetities, en nucleotiden
zijn ook driedimensionaal.

Als je dit gewoon van begin tot einde leest krijg je antwoord op je vraag.

Zou je dan even het stukje willen citeren dat antwoord geeft, ik kan het niet vinden.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:36:18 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_63975982
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:31 schreef IHVK het volgende:

[..]

Geenstijl-syndroom.
lol
pi_63976188
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:27 schreef wijsneus het volgende:

Oké, maar dan blijft er volgens mij toch nog het probleem dat je de uiterst uitvoerige 3 dimensionale informatie mist om een compleet mens op te bouwen, maar misschien dat ik het boek eens ga lezen.
pi_63976251
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Zou je dan even het stukje willen citeren dat antwoord geeft, ik kan het niet vinden.
Het staat er misschien niet letterlijk in, maar zelf nadenken over stof kan ook verhelderend werken
I feel kinda Locrian today
pi_63976339
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:32 schreef koffiegast het volgende:
DNA, Genomen, lees in. veel redundantie, als we exact wisten hoe elke steentje met elkaar combineert en tot een mens vormt hadde we allang mensen bij een plaatselijke fabriek laten fabriceren als het ware.
Die redundantie zorgt er volgens mij voor dat de DNA nog minder informatie geeft dan hij sowieso al doet.
pi_63976371
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:44 schreef starla het volgende:

[..]

Het staat er misschien niet letterlijk in, maar zelf nadenken over stof kan ook verhelderend werken
Bedankt voor het advies, ik zal het doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')