Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:00 schreef Quyxz_ het volgende:
DNA is zeg maar het recept van hoe je een mens maakt.
Bedoel je waar het DNA is opgeslagen?
In elke cel zit een celkern en in deze celkern zit het DNA. Elke cel heeft dus het recept voor een hele mens in zich. (Met een paar cellen uitgezonderd)
DNA is voor zover ik weet 3 dimensionaal hoorquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?
Omdat DNA zelf ook 3D is?quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe kan het 1 dimensionale DNA de gegevens bevatten om een 3 dimensionaal wezen op te bouwen?
Volgens mij is de code in het DNA in 1 dimensionale vorm opgeslagen, en daar gaat het om.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:12 schreef yorP het volgende:
[..]
DNA is voor zover ik weet 3 dimensionaal hoor
Niet alle ruimtelijke info zit in het DNA.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat is ook niet juist. De genen die onderdeel zijn van het DNA zijn nucleotiderepetities, en nucleotidenquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens mij is de code in het DNA in 1 dimensionale vorm opgeslagen, en daar gaat het om.
Een bouwtekening voor een 3d-huis is toch ook 2d... (voorop gesteld dat werkelijk 2d natuurlijk niet bestaat)quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens mij is de code in het DNA in 1 dimensionale vorm opgeslagen, en daar gaat het om.
Een pasgeboren baby is nog niet erg belast maar ziet er toch al helemaal als een mens uit.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Niet alle ruimtelijke info zit in het DNA.
B.v. de gewrichtsvlakken vormen zich naar de bewegingen die ze moeten kunnen maken, botten naar de krachten die ze op moeten vangen, maar die info ligt niet van tevoren allemaal al vast.
Klopt, ik zeg ook niet dat alles vanzelf naar functie gevormd wordt, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat ook niet álles al in het DNA ligt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Een pasgeboren baby is nog niet erg belast maar ziet er toch al helemaal als een mens uit.
Ja, maar de bouwtekening voor de David van Michelangelo is niet 1 dimensionaalquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:23 schreef pfaf het volgende:
[..]
Een bouwtekening voor een 3d-huis is toch ook 2d... (voorop gesteld dat werkelijk 2d natuurlijk niet bestaat)
Een punt is 0-dimensionaal, niet 1-.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:15 schreef MouzurX het volgende:
Sinds wanneer kan je niet met 2 dimensionale dingen iets 3 dimensionaals opbouwen?
(een 1 dimensionaal ding is een stip, oneindig klein)
Je kan toch dingen typen ?
Mee eensquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Klopt, ik zeg ook niet dat alles vanzelf naar functie wordt, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat ook niet álles al in het DNA ligt.
Geenstijl-syndroom.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:27 schreef wijsneus het volgende:
Dat is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is heel ingewikkelde stof. Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat afhankelijk van concentraties van bepaalde hormonen bijvoorbeeld gereguleerd wordt dat je duimen krijgt. Gaat er iets mis met de afgifte van die hormonen krijg je symetrische handen.
Haaien daarentegen hebben symetrische 'botten' in hun finnen. Transplanteer je de cellen die tijdens de ontwikkeling voor a-symetrische ledematen zorgen van bijvoorbeeld een kip naar een haai, dan zal de haai asymetrische, hand-achtige finnen ontwikkelen.
Ook heb je een stuk DNA wat bepaald waar je kop komt te zitten, en waar je kont. Deze komen heel erg overeen met de locaties op je lichaam. Dus: bovenin deze streng DNA zitten regulerende genen voor je kop, onderin voor je tenen.
Ik oversimplificeer enorm. Een leuk boek dat gedeeltelijk hierover gaat is Your Inner Fish van Niel Shubin.
quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:22 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is ook niet juist. De genen die onderdeel zijn van het DNA zijn nucleotiderepetities, en nucleotiden
zijn ook driedimensionaal.
Als je dit gewoon van begin tot einde leest krijg je antwoord op je vraag.
Oké, maar dan blijft er volgens mij toch nog het probleem dat je de uiterst uitvoerige 3 dimensionale informatie mist om een compleet mens op te bouwen, maar misschien dat ik het boek eens ga lezen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:27 schreef wijsneus het volgende:
Dat is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is heel ingewikkelde stof. Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat afhankelijk van concentraties van bepaalde hormonen bijvoorbeeld gereguleerd wordt dat je duimen krijgt. Gaat er iets mis met de afgifte van die hormonen krijg je symetrische handen.
Haaien daarentegen hebben symetrische 'botten' in hun finnen. Transplanteer je de cellen die tijdens de ontwikkeling voor a-symetrische ledematen zorgen van bijvoorbeeld een kip naar een haai, dan zal de haai asymetrische, hand-achtige finnen ontwikkelen.
Ook heb je een stuk DNA wat bepaald waar je kop komt te zitten, en waar je kont. Deze komen heel erg overeen met de locaties op je lichaam. Dus: bovenin deze streng DNA zitten regulerende genen voor je kop, onderin voor je tenen.
Ik oversimplificeer enorm. Een leuk boek dat gedeeltelijk hierover gaat is Your Inner Fish van Niel Shubin.
Het staat er misschien niet letterlijk in, maar zelf nadenken over stof kan ook verhelderend werkenquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:36 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Zou je dan even het stukje willen citeren dat antwoord geeft, ik kan het niet vinden.
Die redundantie zorgt er volgens mij voor dat de DNA nog minder informatie geeft dan hij sowieso al doet.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:32 schreef koffiegast het volgende:
DNA, Genomen, lees in. veel redundantie, als we exact wisten hoe elke steentje met elkaar combineert en tot een mens vormt hadde we allang mensen bij een plaatselijke fabriek laten fabriceren als het ware.
Bedankt voor het advies, ik zal het doenquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:44 schreef starla het volgende:
[..]
Het staat er misschien niet letterlijk in, maar zelf nadenken over stof kan ook verhelderend werken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |