quote:Op vrijdag 12 december 2008 05:54 schreef Isabeau het volgende:
Dus rollade is binnen een half uur klaar? (ik vind rollade zulk non-vlees, helemaal niet lekker)
Ik zal mijn pa wel aan het stoofpeertjes schillen zetten incl instructies het op tijd met wijn of port op te zettenquote:Op vrijdag 12 december 2008 06:44 schreef Superfast het volgende:
sorry ik zie nu pas dat je daags van te voren niet e.e.a. kan voorbereiden in dat geval de stoofpeertjes fuck them al vind ik ze om in jouw termen te blijven wel super "kerstig" dus misschien kun je iemand aan het schillen zetten?
Overigens wat is er mis met gourmetten natuurlijk is dat niet "hip" maar met mooie salades en een stokbroodje vind ik het toch wel tof met kerst.
Die hou ik er in, pepersaus it isquote:Op vrijdag 12 december 2008 06:50 schreef Superfast het volgende:
Pepersaus?
Ingrediënten
* 200 ml boullion
* 25 gram boter
* 25 gram bloem
* zwarte peperbolletjes
Een pepersausje maken voor bij je biefstuk is eigenlijk helemaal niet zoveel werk. Het kost natuurlijk wel wat tijd, maar het is best leuk om te doen.
Het recept is vrij simpel: maak eerst een bouilion (gewoon van een blokje) en zet deze even apart in een maatbeker ofzo. Smelt daarna de boter en roer er de bloem door, daarna beetje voor beetje de bouillion er door zodat je een normale roux krijgt.
Wat saus betreft is het nu een kwestie van gewoon wat gekneusde peperbolletjes er bij gooien, en eventueel kan je nog wat zout en bijvoorbeeld witte peper gebruiken voor de pit. Kwestie van proeven en proberen!
Daarnaast aangezien je net uit je nest komt rollen en dan geconfronteerd gaat worden met een shitload aan vlees en vettigheid kan het mischien een optie zijn om als opwarmertje meloen met (echte) parmaham te serveren wel zo fris?
Dat is idd het snelst. Koken de mensen zelf.quote:
Dat kan mijn moeder nietquote:Op vrijdag 12 december 2008 09:08 schreef Megumi het volgende:
Dat is idd het snelst. Koken de mensen zelf.
Ik denk niet dat ze het in het ziekenhuis waarderen als ik slaap te kort kom.quote:Op vrijdag 12 december 2008 11:36 schreef MaLo het volgende:
Luiwammes, dan sta je maar wat eerder op voor Kerst![]()
Ik ben het knipoogje vergetenquote:Op vrijdag 12 december 2008 11:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze het in het ziekenhuis waarderen als ik slaap te kort kom.
Hebben jullie ook desserttips zonder te vervallen in 'ijs' of 'kerstpudding van de AH'?
Alhoewel, ijs kan ik ook zelf een week van te voren maken en dan opleuken met fruit oid
In de Allerhande stond ook een toetje dat ik vrij goddelijk vond klinken: Limoncello-meringues (met frambozen!), bereidingstijd volgens AH slechts 5 minuten. Het is wel "een beetje van jezelf en een beetje van Maggi", maar dat mag de pret niet drukken. Recept hierquote:Op vrijdag 12 december 2008 13:24 schreef Tezz het volgende:
Isa, meer luie-honden-toetjes-tips hiero!
Dan doe je er een frikandel speciaal bij, dá's pas 2008quote:Op vrijdag 12 december 2008 @ 06:36 schreef Isabeau het volgende:
Ja, het past zo goed bij kerst dat ik als kind elk jaar koude (brrrr) rollade kreeg bij het kerstdiner
Ik vind het een beetje jaren '80 eten
Die miniananasjes zijn inderdaad leuk, die heb ik vorig jaar ook gebruikt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 11:45 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik ben het knipoogje vergeten.
Inderdaad ijs kun je al van tevoren maken. En er dan lekkere sorbets van maken.
In het boekje van de c1000 staat een recept voor gekarameliseerde baby-ananas met kruidensuiker. Dat lijkt me ook erg lekker! Bij interesse wil ik het recept wel voor je posten.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:23 schreef Jojogirl het volgende:
Vooraf soep? Dat kan je vantevoren maken en dan gewoon weer opwarmen.
Neem dan een hertenbiefstuk oid, kan je heeel makkelijk een sausje bij makenquote:Op vrijdag 12 december 2008 06:42 schreef Isabeau het volgende:
Je hebt wel de juiste naam voor goede tips, Superfast
Een snel stukje vlees is idd wel een idee, zoals varkenshaasje of biefstuk. Maar dan de saus, ik hou van zelluf makenben ik heel vervelend in, dus uit een pakje wil ik niet en een saus kost meestal tijd. Iemand een idee voor een snelle zelfgemaakte saus?
En die geroosterde pijnboompitjes zijn ook heerlijk in een salade
Als mijn vader het kerstdiner gaat doen eten we kant & klare roerbakschotel van de C1000 en daar heb ik geen zin in. Ik kook echt het liefst zelf, maar dan moet het dus wel snel kunnen. En niet komen is uitgesloten. Ik heb al heel ferm nee tegen tweede kerstdag moeten zeggen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:09 schreef MinderMutsig het volgende:
Wel een beetje raar om van je te verwachten dat je komt terwijl het jou best slecht uitkomt en dan ook nog verwachten dat jij het kerstdiner in elkaar gaat draaien.![]()
![]()
Ik ga met steer mee en zeg stoofpotje. Kan je desnoods nu al maken en invriezen en hoef je dan alleen nog op te warmen. Plus ik heb momenteel een stoofpotjesfetish dus ik zeg bij alle menusuggesties stoofpotje.
Geweldig dank je wel! (is bij mij een tussendoortjequote:Op maandag 15 december 2008 08:47 schreef piepster het volgende:
Katenpek of ontbijtspek in repen. Wat je maar lekker vindt.
De boontjes koken of stomen tot ze gaar zijn, dan spek erom wikkelen en even bakken in de koekepan.
Zoiets dus:
[ afbeelding ]
en niet alle boontjes stuk voor stuk omwikkelen met spek, dan is het niet zo supersnel meer...
Nou! Mijn moeder is dol op advocaat, dus dit zou best nog wel eens een succes kunnen zijn.quote:Op woensdag 17 december 2008 10:30 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Geweldig dank je wel! (is bij mij een tussendoortje) ben de woensdag vrij dus dan mag het wat uitgebreider.
Ga vandaag een proef ijstaartje maken (heb ook ijs in de vriezer just in case
Ingrediënten
2 zakken schuimkoekjes (bij voorkeur mokka)
halve liter slagroom
2 zakjes klop-klop
wijglas advocaat (of tokkelroom)
evt. kletskopjes voor garnering
Voorbereiding
Bekleed een springvorm met aluminiumfolie
Bereidingswijze
> Maak de schuimkoekjes zo fijn mogelijk Klop de slagroom stijf ZONDER SUIKER Klop de zakjes klop-klop stijf met melk (zie verpakking) doe dit alles in een grote mengschaal en schep het LUCHTIG door elkaar Voeg ook de advocaat/tokkelroom toe en roer het geheel nog voorzichtig om stort de massa in de beklede springvorm en zet deze minstens 2 uur in de vriezer eventueel garneren met gebroken kletskopjes en/of slagroom Smullen maar!
Serveertips
Lekker bij de koffie of als nagerecht.
Je kunt hem ook maken met bijv. roze schuimkoekjes of zonder advocaat. In het laatste geval blijft ie wel iets minder smeuig (alcohol bevriest niet!)
Stoofpotjes veel werk?quote:Op woensdag 17 december 2008 07:19 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als mijn vader het kerstdiner gaat doen eten we kant & klare roerbakschotel van de C1000 en daar heb ik geen zin in. Ik kook echt het liefst zelf, maar dan moet het dus wel snel kunnen. En niet komen is uitgesloten. Ik heb al heel ferm nee tegen tweede kerstdag moeten zeggen.
Mijn ervaring met stoofpotjes is dat het nog best veel handelingen vergt, zowel voordat je het opzet als nadat het al een tijdje heeft gestoofd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |