abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63952127
Aangezien ik alle kerstdagen in de nachtdienst moet werken (awwwww.... ), maar mijn ouders toch willen dat ik daar kerst kom vieren zoek ik een supersnel kerstdiner dat binnen no time op tafel staat. Ik moet namelijk vooral slapen en heb niet veel tijd om aan koken te besteden, ik kom rond 18:00 pas uit bed en kan dan direct gaan koken.

Mijn 'eisen'
* binnen half uur aan tafel kunnen
* geen tijd voor langdurige voorbereidingen, want ook de dag van te voren of de ochtend en dergelijke slaap ik
* het moet wel 'kersterig' zijn, dus geen tosti of stamppot andijvie (ook lekker )
* ik hou niet van kant & klaar
* mijn vader doet het voorgerecht
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63952136
- rollade in de oven
- aardappelkroketjes o.i.d. frituren
- nog c.a. 20 minuten over om een spannende salade te klussen.
pi_63952145
Dus rollade is binnen een half uur klaar? (ik vind rollade zulk non-vlees, helemaal niet lekker)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63952187
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 05:54 schreef Isabeau het volgende:
Dus rollade is binnen een half uur klaar? (ik vind rollade zulk non-vlees, helemaal niet lekker)

ik vind rollade echt heerlijk, past ook bij kerst
pi_63952223
Ja, het past zo goed bij kerst dat ik als kind elk jaar koude (brrrr) rollade kreeg bij het kerstdiner
Ik vind het een beetje jaren '80 eten
pi_63952226
Of je neemt een (evt door jezelf de dag ervoor) voorgegaarde hele kip, met aardappel en groenten/salade Als ie voorgegaard is hoef je hem alleen nog maar op te warmen.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:39:51 #7
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63952233
Rollade is niet mijn ding dus ik zou gaan voor een goede biefstuk van de haas met champignon saus of een andere saus als je niet van padestoelen als je niet van biefstuk houdt kan een mooi varkenshaasje natuurlijk ook.
Serveren met aardappelkrokketjes en een groente naar keuze (je zou kunnen denken aan bloemkool met een sausje of een mooi opgemaakte salade?)

Carpaccio is ook heerlijk en zeer makkelijk en snel te maken even pijnboompitjes verhitten in de pan een mooi blaadje van ruccola maar dat dat is voor vooraf en heb begrepen dat je pa dat doet?

Stoofpeertjes (kun je in principe daags van te voren maken en is dan nog lekkerder)

Pasteitjes (ragout kun je kant en klaar in een blikje kopen en de kuipjes paar minuten afbakken)
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
pi_63952245
Je hebt wel de juiste naam voor goede tips, Superfast

Een snel stukje vlees is idd wel een idee, zoals varkenshaasje of biefstuk. Maar dan de saus, ik hou van zelluf maken ben ik heel vervelend in, dus uit een pakje wil ik niet en een saus kost meestal tijd. Iemand een idee voor een snelle zelfgemaakte saus?

En die geroosterde pijnboompitjes zijn ook heerlijk in een salade
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:44:18 #9
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63952251
sorry ik zie nu pas dat je daags van te voren niet e.e.a. kan voorbereiden in dat geval de stoofpeertjes fuck them al vind ik ze om in jouw termen te blijven wel super "kerstig" dus misschien kun je iemand aan het schillen zetten?

Overigens wat is er mis met gourmetten natuurlijk is dat niet "hip" maar met mooie salades en een stokbroodje vind ik het toch wel tof met kerst.
pi_63952265
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 06:44 schreef Superfast het volgende:
sorry ik zie nu pas dat je daags van te voren niet e.e.a. kan voorbereiden in dat geval de stoofpeertjes fuck them al vind ik ze om in jouw termen te blijven wel super "kerstig" dus misschien kun je iemand aan het schillen zetten?

Overigens wat is er mis met gourmetten natuurlijk is dat niet "hip" maar met mooie salades en een stokbroodje vind ik het toch wel tof met kerst.
Ik zal mijn pa wel aan het stoofpeertjes schillen zetten incl instructies het op tijd met wijn of port op te zetten

(en mijn moeder is gehandicapt, voor haar is gourmetten niet echt leuk: dan moet iemand anders steeds alles voor haar doen)
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:50:20 #11
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63952274
Pepersaus?

Ingrediënten

* 200 ml boullion
* 25 gram boter
* 25 gram bloem
* zwarte peperbolletjes

Een pepersausje maken voor bij je biefstuk is eigenlijk helemaal niet zoveel werk. Het kost natuurlijk wel wat tijd, maar het is best leuk om te doen.

Het recept is vrij simpel: maak eerst een bouilion (gewoon van een blokje) en zet deze even apart in een maatbeker ofzo. Smelt daarna de boter en roer er de bloem door, daarna beetje voor beetje de bouillion er door zodat je een normale roux krijgt.

Wat saus betreft is het nu een kwestie van gewoon wat gekneusde peperbolletjes er bij gooien, en eventueel kan je nog wat zout en bijvoorbeeld witte peper gebruiken voor de pit. Kwestie van proeven en proberen!

Daarnaast aangezien je net uit je nest komt rollen en dan geconfronteerd gaat worden met een shitload aan vlees en vettigheid kan het mischien een optie zijn om als opwarmertje meloen met (echte) parmaham te serveren wel zo fris?
pi_63952279
Aardappelen koken in schil . Lekker bij biefstuk.

En saus: ik maak altijd roomsaus maar dat wordt zo waterig als je het op warme gerechten doet. Hoe dan ook, room opkloppen, veel gehakte knoflook, wat gehakte oregano en basilicum, peper, zout, voila. Misschien om te zetten naar een warme variant? Is heerlijk bij aardappelen in schil.
pi_63952293
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 06:50 schreef Superfast het volgende:
Pepersaus?

Ingrediënten

* 200 ml boullion
* 25 gram boter
* 25 gram bloem
* zwarte peperbolletjes

Een pepersausje maken voor bij je biefstuk is eigenlijk helemaal niet zoveel werk. Het kost natuurlijk wel wat tijd, maar het is best leuk om te doen.

Het recept is vrij simpel: maak eerst een bouilion (gewoon van een blokje) en zet deze even apart in een maatbeker ofzo. Smelt daarna de boter en roer er de bloem door, daarna beetje voor beetje de bouillion er door zodat je een normale roux krijgt.

Wat saus betreft is het nu een kwestie van gewoon wat gekneusde peperbolletjes er bij gooien, en eventueel kan je nog wat zout en bijvoorbeeld witte peper gebruiken voor de pit. Kwestie van proeven en proberen!

Daarnaast aangezien je net uit je nest komt rollen en dan geconfronteerd gaat worden met een shitload aan vlees en vettigheid kan het mischien een optie zijn om als opwarmertje meloen met (echte) parmaham te serveren wel zo fris?
Die hou ik er in, pepersaus it is Ziet er eenvoudig en lekker uit. Misschien nog een beetje slagroom erbij

Ik denk ook niet dat ik een glas wijn bij het eten neem oid, dat lijkt me....niet zo geweldig wakker worden.
  vrijdag 12 december 2008 @ 07:07:15 #14
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63952321
Lekker hoor ik snap die mensen met hun rollades ook niet helemaal maar goed

http://www.smulweb.nl/131(...)stanjechampignonsaus

Misschien is dat iets ?

Uiteraard wel de champignonsaus uit het zakje vervangen door een eigen creatie
  vrijdag 12 december 2008 @ 08:43:26 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_63952963
kaasfondue
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:08:10 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_63953310
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 08:43 schreef zoalshetis het volgende:
kaasfondue
Dat is idd het snelst. Koken de mensen zelf.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_63953919
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:08 schreef Megumi het volgende:

Dat is idd het snelst. Koken de mensen zelf.
Dat kan mijn moeder niet
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:15:51 #18
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_63956097
raclette.

Als je een gourmetsetje hebt met pannetjes:

plakjes raclette-kaas kun je gewoon bij de kaasboer halen.
jonge aardappels in de schil koken.
Pot zilveruitjes en pot kleine augurken op tafel
bak groene sla met dressing
Ieder eter gooit zelf zijn plakje kaas in het pannetje.

De kaas is erg lekker met vers gemalen peper.

Wijntip: Gewürztraminer of Riesling (Elzasserwijn)

Kritieke pad: de kooktijd van de aardappels is de maximale tijd dat je in de keuken staat. Succes!
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_63956652
Sommige mensen kunnen erg slecht lezen!

Wat ging er ook al weer allemaal in die druivensaus van SOL? Dat is misschien wel een idee! Varkenshaasjes in de pan en volgens mij doet SOL dan bij de braadboter gewoon een scheut room, gekneusde druiven en peper/zout. Op zich klinkt het best lekker !(tenzij je -net als veel mensen- iets hebt tegen fruit door je warme hap).

En ook een goeie tip (snel qua klaarmaken, wel even wat oventijd nodig): aardappelpartjes uit de oven! Kies een stel aardappels en snijd die in parten (inclusief schil). In een bak wat olie, zeezout, tijm, rozemarijn en knoflookteentjes er door scheppen en hoppa op een ovenrooster.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:36:03 #20
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63956703
Luiwammes, dan sta je maar wat eerder op voor Kerst

Iets met vis? Een tonijnsteak grillen ofzo? Dat is heel snel klaar.
Erbij zou je aardappelpuree in leuke kerstvormpjes of torentjes spuiten en in de oven (maar die aardappelpuree zou dan wel uit een zakje moeten komen )
En als groenten die schattige minibloemkool / broccoli / paarse bloemkool van de AH .

Misschien niet extreem feesterig, maar wel binnen een half uur op tafel en lekker .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_63956774
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 11:36 schreef MaLo het volgende:
Luiwammes, dan sta je maar wat eerder op voor Kerst

Ik denk niet dat ze het in het ziekenhuis waarderen als ik slaap te kort kom.

Hebben jullie ook desserttips zonder te vervallen in 'ijs' of 'kerstpudding van de AH'?
Alhoewel, ijs kan ik ook zelf een week van te voren maken en dan opleuken met fruit oid
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:45:52 #22
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63956963
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 11:39 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze het in het ziekenhuis waarderen als ik slaap te kort kom.

Hebben jullie ook desserttips zonder te vervallen in 'ijs' of 'kerstpudding van de AH'?
Alhoewel, ijs kan ik ook zelf een week van te voren maken en dan opleuken met fruit oid
Ik ben het knipoogje vergeten .

Inderdaad ijs kun je al van tevoren maken. En er dan lekkere sorbets van maken .

In het boekje van de c1000 staat een recept voor gekarameliseerde baby-ananas met kruidensuiker. Dat lijkt me ook erg lekker! Bij interesse wil ik het recept wel voor je posten.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_63957011
Zo, maar dat klinkt lekker! Sowieso wel om een keer te maken. Ik kook ook wel eens als het niet-kerstmis is
pi_63959475
Isa, meer luie-honden-toetjes-tips hiero!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:44:24 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_63960056
Wat wij vroeger altijd aten met kerst (inderdaad, jaren '80 eten )

* vooraf garnalencocktail (slablad in glas, garnalen erop, zelfgemaakte whiskeysaus eroverheen, schijfje citroen, klaar)
* dan biefstuk met saus (in braadvocht van biefstuk uitje en champignons bakken, beetje room en peper erbij, klaar) met salade en aardappelkroketten ofzo
* toetje: ijs.

Ik maak vaak kassler met aardappelsalade. Is nog sneller klaar.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')