Zo werkt autofabricerend Amerika. Bovendien is het er met pensioen en ziektepremies anders geregeld dan in Europa. Wie weet zit dat in die som verdisconteerd. Verder staat natuurlijk vooral het statussymbool de Amerikaan in de weg. Grootheid is nationale trots en daar waren toen plots van die akelige Japanners, die uitmaken dat klein en zuinig ook luxe is. Om zo'n stap te nemen, is ook sociale innovatie vereist. En dat ging niet lukken onder de scheidend Texaanse president.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En waar haal jij uit dat dat hier wel het geval is? Sowieso is dat het punt niet, het punt is dat ze op deze manier heel veel / te veel kwijt zijn aan personeelskosten.
Overigens, in dat andere artikel stond dat Toyota en, ik meen, Hyundai ongeveer de helft hadden bespaard op hun personeelskosten door in het zuiden te gaan zitten, waar de vakbonden minder macht hadden.
Ja en dat terwijl dit in het tweede college van eerstejaars studenten economie als zijnde sunk costs wordt behandeld, kosten die niet meer relevant zijn voor een volgende beslissing.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Natuurlijk, als er eenmaal 14 miljard inzit kunnen ze in de eerste 10 jaar geen enkele van de 3 failliet laten gaan. Dat zou immers impliceren dat je een fout gemaakt hebt. Amerikanen maken geen fouten.
Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niksquote:Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Wow, hier sta ik wel even van te kijken. Onvoorstelbaar zeg. Fabrieksmedewerkers verdienden daar dus twee keer zoveel als mensen vers van de universiteit in Nederland
quote:Remember when bush said, “There’s an old saying in Tennessee that says
fool me once (weapons of mass destruction) shame on..on..on you…if you
fool me (AIG) you can’t get fooled again!” But we did with GM
Nouja ze moeten het ook zelf maar weten. Die 14 miljard is volgende maand weg, wat gaan ze dan doen?quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:27 schreef hondjes het volgende:
Witte Huis geeft toch die 14 miljard...zegt rtl 7
Wraak door niet 14 miljard te vergooien?quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:14 schreef henkway het volgende:
het is gewoon wraak van de repo senatorenkliek
wraak door 2 miljoen werklozen te creerenquote:Op vrijdag 12 december 2008 18:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wraak door niet 14 miljard te vergooien?
Jawel, achter de lopende band gaan staan. En veel geld vangen dus.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iemand die vers van de universiteit komt kan ook nog helemaal niks
Tja, das heel erg jammer, maar het alternatief is veel slechter. De Republikeinen waren nu gewoon het verstandigst, op die Republikein in het witte huis na dan.quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:22 schreef henkway het volgende:
[..]
wraak door 2 miljoen werklozen te creeren
http://www.fd.nl/artikel/(...)val-gm-chrysler-fordquote:Minder banenverlies dan verwacht bij val GM, Chrysler en Ford
12 december 2008, 13:09 uur | FD.nl
Door: Jorge Groen
Het is zeer de vraag of met het omvallen van General Motors, Chrysler en Ford 1 op de 10 banen zou verdwijnen in de Verenigde Staten, zoals veel media en politici vaak beweren.
Gouverneur Jennifer Granholm van Michigan rekende in november nieuwszender CNN voor dat de Amerikaanse auto-industrie goed is voor 1 op de 10 banen (in totaal 13 miljoen banen) in het land. Met Granholm haalden ook serieuze Amerikaanse media als Newsweek en The Washington Post dezelfde statistieken aan om het vitale belang van de Amerikaanse auto-industrie voor de werkgelegenheid te onderstrepen.
Nu op FD Nieuws:
'Kwart autohandelaren wil banen schrappen'
Reddingsplan Amerikaanse auto-industrie sneuvelt in Senaat
Het cijfer komt uit een onderzoek uit 2003 van het Center for Automotive Research naar de economische relevantie van de autosector voor de economie van de Verenigde Staten. De studie, in opdracht van de Alliance of Automobile Manufacturers, concludeert dat de "productie en verkoop van auto’s en andere banen die gerelateerd zijn aan het autogebruik" verantwoordelijk zijn voor 1 op de 10 banen in de Verenigde Staten.
Het onderzoek telt echter ook banen in de staal-, glas- en elektronicasector mee, net als die in bijvoorbeeld de taxibranche, reissector en bij reclamebureaus. Bovendien is data gebruikt uit de periode 1998 - 2001. Sindsdien is de auto-industrie veranderd. De werkgelegenheid in de sector is na 2001 teruggelopen. Bovendien is het een onderzoek naar de gehele auto-industrie, niet naar de werkgelegenheid van de grote drie uit Detroit: General Motors, Chrysler en For. Ook de banen die Japanse en Europese automerken scheppen zijn erin opgenomen.
GM, Chrysler en Ford
Een veel recentere studie van het Center for Automotive Research brengt wel specifiek de gevolgen van het omvallen van GM, Chrysler en Ford in kaart. Er worden twee scenario’s geschetst, waarbij het om een verlies zou gaan in 2009 van maximaal drie miljoen banen. De schok zou echter van korte duur zijn omdat in 2011 40% tot 59% van de banen is overgenomen door autofabrikanten van buiten de Verenigde Staten, die de plek van de Grote Drie innemen.
Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eensquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse media (gelukkig schreef het FD wél een objectief stuk)
ze hebben nu voldoende geld om de onderneming in stukken te verkopen aan chinezen, de duitse en zweedse overheid en private investeerdersquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Volgensmij is staatssteun voor de autoindustrie nou niet bepaald een rechts onderwerp. Verder ben ik het helemaal met je eens
quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Het banenverlies wordt sterk overdreven en gedramatiseerd door de rechtse linkse media
klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.
In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
Juist in dat licht gezien snap ik niet de republikeinen nu opeens voor hun economische principes kiezen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef SeLang het volgende:
Een weinig belicht element dat denk ik op de achtergrond wel meespeelt is national security.
In een oorlogssituatie heb je met dergelijke fabrieken de mogelijkheid om snel over te schakelen naar oorlogsproductie (zie bijvoorbeeld WO-II). Als je zelf geen productie meer hebt dan is dat een veiligheidsrisico. Stel dat er over een paar jaar een oorlog uitbreekt met China en je hebt geen fabrieken meer om zelf spullen te maken...
Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt echter worden tanks daar niet gemaakt, en de huidige zijn ook niet zo geschikt voor massaproductie omdat ze op kwaliteit zijn geselecteerd niet op productie snelheid.
snap ik overigens worden die ook omgebouwd want het amerikaanse leger wil onafhankelijker worden van (buitenlandse) olie dus de hummer moet verdwijnen over een aantal jaar.quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt, maar tanks zijn slechts een klein % van het totale aantal voertuigen dat je voor oorlogsvoering nodig hebt. Naast 'gewone' pantserwagens e.d. heb je ook heel veel voertuigen nodig voor logistieke taken.
Daarnaast is het gewoon veel sneller om een bestaande fabriek om te bouwen/ uit te breiden/ aan te passen dan compleet nieuwe fabrieken bouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |