*kuch* tellerafwijking *kuchquote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef AlphaOmega het volgende:
Ik wist niet dat die zo hard kon...
Toch even op zoek gegaan. Bullshit dus. A, de topsnelheid van een normale variant is 330, en 352
Ja, je hebt gelijk... stiekem, ookal heeft het iets met Volkswagen te maken, blijft het onderhuids een Italiaans stuk prutswerk.... tellerafwijking op zo'n duur stuk speelgoed, da's pas echt triest. Maar nog steeds, hij rijdt dus geen 352.quote:
En hoezo zou het boordje aap zijn? Officieel 330, wil niet zeggen dat er speling in zit. En laat het dan 352 op de teller zijn in plaats van officieel gemeten? Kan makkelijk.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef AlphaOmega het volgende:
Ik wist niet dat die zo hard kon...
Toch even op zoek gegaan. Bullshit dus. A, de topsnelheid van een normale variant is 330, en 352 op een snelweg, dat is tegen de 100 meter per seconde.... ik zeg 'broodje aap'.
Ik mis Bquote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef AlphaOmega het volgende:
Ik wist niet dat die zo hard kon...
Toch even op zoek gegaan. Bullshit dus. A, de topsnelheid van een normale variant is 330, en 352 op een snelweg, dat is tegen de 100 meter per seconde.... ik zeg 'broodje aap'.
Lol, of je wel of geen profiel hebt, geeft al een tellerafwijking die een behoorlijk snelheidsverschil zou kunnen verklarenquote:Op donderdag 11 december 2008 13:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk... stiekem, ookal heeft het iets met Volkswagen te maken, blijft het onderhuids een Italiaans stuk prutswerk.... tellerafwijking op zo'n duur stuk speelgoed, da's pas echt triest. Maar nog steeds, hij rijdt dus geen 352.
Klopt, en geen profiel zou meer afwijking naar beneden inhouden, niet naar boven... toch?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:36 schreef Brad het volgende:
[..]
Lol, of je wel of geen profiel hebt, geeft al een tellerafwijking die een behoorlijk snelheidsverschil zou kunnen verklaren
Ach, zo snel je niest ben je bij die snelheid ook ongeveer dood. Als er iets mis gaat ben je als mens echt niet in staat om ook nog maar iets te volgen bij die snelheid. Alleen hetgeen recht voor je zie je nog normaal, het gebied naast je is al zwaar vertekend. Ga je dus spinnen, dan snap je geen bal meer van wat er gebeurt, dus een eventuele boom zie je ook niet aankomen. Wel sneu voor die eventuele boom, een stuk Italiaans afval tegen je aan. Net als dat kanaal in Groningen. Die mongool probeerde dat kanaal te dumpen met een ferrari, nog erger...quote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef Painted_Horse het volgende:
100 meter per seconde, je moet ook niet per ongeluk een keer niezen bij zo'n snelheid.
Ja, want als ik 200 rij dan is dat eigelijk 120, maar mijn kilometerteller is niet zo heel precies ookal zeggen de flitspalen wat andersquote:Op donderdag 11 december 2008 13:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk... stiekem, ookal heeft het iets met Volkswagen te maken, blijft het onderhuids een Italiaans stuk prutswerk.... tellerafwijking op zo'n duur stuk speelgoed, da's pas echt triest. Maar nog steeds, hij rijdt dus geen 352.
Ik heb een Audi, mag dat ook? En nee, ik denk dat het vast en zeker tellerafwijking is, al vind ik dat triest voor zo'n auto. En als je dan al wilt eikelpoetsen, neem dan een TomTom mee en laat op basis van GPS gegevens je snelheid bepalen. Haal je dan de 352, dan ben je stoer... nu gewoon minder...quote:Op donderdag 11 december 2008 14:01 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ja, want als ik 200 rij dan is dat eigelijk 120, maar mijn kilometerteller is niet zo heel precies ookal zeggen de flitspalen wat anders
Hoezo zou het fake zijn? Dat die dingen harder kunnen dan je polo is logisch, als hij zijn spiegels inklapt om nog harder te kunnen en als hij nog een beetje getuned is, is dat echt wel haalbaar. Wat denk je, dat er als er op de teller 352 staat het gewoon een afwijking is en hij stiekem met 275 langs komt?
Precies dat.... in het clipje komt naar voren dat de wagen iets of wat aerodynamisch is aangepast.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:01 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ja, want als ik 200 rij dan is dat eigelijk 120, maar mijn kilometerteller is niet zo heel precies ookal zeggen de flitspalen wat anders
Hoezo zou het fake zijn? Dat die dingen harder kunnen dan je polo is logisch, als hij zijn spiegels inklapt om nog harder te kunnen en als hij nog een beetje getuned is, is dat echt wel haalbaar. Wat denk je, dat er als er op de teller 352 staat het gewoon een afwijking is en hij stiekem met 275 langs komt?
Owhja, want een TomTom is wel 100% preciesquote:Op donderdag 11 december 2008 14:08 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ik heb een Audi, mag dat ook? En nee, ik denk dat het vast en zeker tellerafwijking is, al vind ik dat triest voor zo'n auto. En als je dan al wilt eikelpoetsen, neem dan een TomTom mee en laat op basis van GPS gegevens je snelheid bepalen. Haal je dan de 352, dan ben je stoer... nu gewoon minder...
Gelukkig is veel van de technologie gelijk, aangezien het moederbedrijf hetzelfde is. Net als Bugatti, overigens...quote:Op donderdag 11 december 2008 14:21 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Owhja, want een TomTom is wel 100% preciesTuurlijk heb je iets kilometertellerafwijking, maar dat is misschien 5 kilometer per uur, heus geen 20 tot 50
En inderdaad, haal je 352 in je audi dan ben je stoer, in een Lambo is dat inderdaad lafjes
Doh! Ben je gewoon aan het fucken of ben je echt zo dom?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:25 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Gelukkig is veel van de technologie gelijk, aangezien het moederbedrijf hetzelfde is. Net als Bugatti, overigens...
Zowel Lambo als Bugatti zijn van de Volkswagen groep. En veel van de technologie die bij Porsche, Lambo en Bugatti wordt ontwikkeld gaat daarna door naar Audi. Kijk eens naar de Audi R8 en de Bugatti Veyron. En vergeleken bij die twee zijn Lambo's een beetje achterhaalde auto's...quote:Op donderdag 11 december 2008 14:28 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Doh! Ben je gewoon aan het fucken of ben je echt zo dom?Ongeloofelijk
Dat is toch helemaal niet waar het over ging. Het gaat over het feit dat jij zegt dat die kilometerteller niet precies is, en zegt dat een tomtom wel accuraat is. Tomtom is ook niet 100% precies, een kilometerteller ook niet, maar het zal er wel behoorlijk dicht bij liggen. Jij zegt dat 352 nergens op slaat en dat het een 'speelgoeddingetje' is en dat het bullshit is dat hij 352 rijdt. Denk je echt dat hij rond de 300 reed maar dat 'prutding' 352 aan gaf?quote:Op donderdag 11 december 2008 15:06 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Zowel Lambo als Bugatti zijn van de Volkswagen groep. En veel van de technologie die bij Porsche, Lambo en Bugatti wordt ontwikkeld gaat daarna door naar Audi. Kijk eens naar de Audi R8 en de Bugatti Veyron. En vergeleken bij die twee zijn Lambo's een beetje achterhaalde auto's...
Oh, en over dom gesproken, het is ongelofelijk of ongelooflijk. Jou variant is fout, sukkel.
De tellerafwijking druk je uit in procenten, en dus is die aan het einde van de schaal (lees: >300 km/h) absoluut gezien best groot. 20 a 30 zou dus heel goed kunnen.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:21 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Owhja, want een TomTom is wel 100% preciesTuurlijk heb je iets kilometertellerafwijking, maar dat is misschien 5 kilometer per uur, heus geen 20 tot 50
En inderdaad, haal je 352 in je audi dan ben je stoer, in een Lambo is dat inderdaad lafjes
Op een normale snelweg met, weliswaar rustig, gewoon verkeer ook op de weg?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:08 schreef AlphaOmega het volgende:
Haal je dan de 352, dan ben je stoer... nu gewoon minder...
Dit gaat je minstens 10 boze reacties van Koos Spee-haters, zelf uiteraard allemaal profcoureurs, opleveren, Dago.quote:Op donderdag 11 december 2008 18:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Op een normale snelweg met, weliswaar rustig, gewoon verkeer ook op de weg?
Dan ben je niet stoer maar een lompe eikel en een accident waiting to happen, iemand kijkt achter zich, ziet niets of schat de snelheid verkeerd in (want niemand verwacht dat er een vliegtuig langskomt op ooghoogte), haalt in en wordt anaal genomen door een Lamborghini.
Hey, als ze het regelen dat ze een stuk weg vrij hebben om hard te scheuren met die bak, zoals tijdje terug over de afsluitdijk, prima. Dan vind ik het alleen maar brandstofmisbruik.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:09 schreef JDude het volgende:
[..]
Dit gaat je minstens 10 boze reacties van Koos Spee-haters, zelf uiteraard allemaal profcoureurs, opleveren, Dago.
Alleen in Nederland hoorquote:Op donderdag 11 december 2008 18:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Op een normale snelweg met, weliswaar rustig, gewoon verkeer ook op de weg?
Dan ben je niet stoer maar een lompe eikel en een accident waiting to happen, iemand kijkt achter zich, ziet niets of schat de snelheid verkeerd in (want niemand verwacht dat er een vliegtuig langskomt op ooghoogte), haalt in en wordt anaal genomen door een Lamborghini.
Met 219 mph ga je toch íets sneller dan de snelheidslimiet.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:40 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Alleen in Nederland hoorIn Duitsland hebben automobilisten de slaap wel uit
Valt mee, zelfs als ik 240 rijd, word ik regelmatig ingehaald of ik stilsta. In Duitsland gaat dat allemaal prima, in Nederland schieten ze je al af als je 130 rijdtquote:Op donderdag 11 december 2008 19:49 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Met 219 mph ga je toch íets sneller dan de snelheidslimiet.
En hij haalt zelf al auto's in die hij niet eens had gezien tot hij er voorbij was. Laat staan de mensen in die auto, als je verwacht dat iemand zich aan de limiet houdt of er een beetje overheen gaat schat je het toch anders in dan iemand die met 230 kilometer boven de snelheidslimiet aan komt vliegen.
Offtopic, maar wel leukquote:Op donderdag 11 december 2008 15:06 schreef AlphaOmega het volgende:
Oh, en over dom gesproken, het is ongelofelijk of ongelooflijk. Jouw variant is fout, sukkel.
max? Kennen we nietquote:Op donderdag 11 december 2008 19:56 schreef Dagonet het volgende:
Ja, en wat is de maximum snelheid op die weg?
Iedereen die denkt dat snel rijden in een snelle auto te maken heeft met stoer doen of patsgedrag, heeft duidelijk zelf nog nooit in een echte auto geredenquote:
Dat moet je tegen de verzekering zeggen als je iets hebt geregeld. Oh wacht, dat gebeurt jou nooooooitquote:
Vandaar ook je cool smiley in je vorige post over het niet kennen van maximale snelheid.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:18 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Iedereen die denkt dat snel rijden in een snelle auto te maken heeft met stoer doen of patsgedrag, heeft duidelijk zelf nog nooit in een echte auto gereden
Die keert gewoon uitquote:Op donderdag 11 december 2008 20:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat moet je tegen de verzekering zeggen als je iets hebt geregeld. Oh wacht, dat gebeurt jou nooooooit
Uhu, omdat doorrijden erg lekker isquote:Op donderdag 11 december 2008 20:20 schreef Pheno het volgende:
[..]
Vandaar ook je cool smiley in je vorige post over het niet kennen van maximale snelheid.
Precies, en dat weet iedereen die op die weg gaat rijden. Dan nog is 355 een beetje heel erg overdreven maar iedereen weet dat het kán gebeuren.quote:
Een motorfiets die 300 echte kilometers per uur rijdt geeft op zijn teller 320km/h aan. Dit enkel door de slip van de band, ja banden slippen, altijd. Hoe hoger de weerstanden (met name luchtweerstand) hoe meer slip. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied, daar boven begin je grip te verliezen. Daarnaast heb je ook nog gewoon domweg afwijking, die altijd naar boven is overigens.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:21 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Owhja, want een TomTom is wel 100% preciesTuurlijk heb je iets kilometertellerafwijking, maar dat is misschien 5 kilometer per uur, heus geen 20 tot 50
En inderdaad, haal je 352 in je audi dan ben je stoer, in een Lambo is dat inderdaad lafjes
In Nederland zou ik et ook zeker niet doen, maar hardrijden is op zich niet zo gevaarlijk als men hier wil doen geloven. Nederlanders zijn overigens wel wat egoïstischer op de weg, Duitsers rijden minder op ego. Daarom is et daar wat veiligerquote:Op donderdag 11 december 2008 20:26 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Precies, en dat weet iedereen die op die weg gaat rijden. Dan nog is 355 een beetje heel erg overdreven maar iedereen weet dat het kán gebeuren.
Op een 120 km/u weg niet. Dan hou je geen rekening met iemand die 100 meter per seconde komt aanscheuren.
En dit was niets anders dan patsgedrag, vandaar namelijk ook de website 205mph.com die ervoor was opgezet (sindsdien offline gehaald toen de politie hevige interesse toonde, het filmpje is een jaar oud).
Ik zeg niet dat doorrijden slecht is, maar 3x de max snelheid is vragen om problemen. Dat heeft weinig met huilie te maken maar met verkeersinzicht.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:27 schreef MrTorture het volgende:
[..]
In Nederland zou ik et ook zeker niet doen, maar hardrijden is op zich niet zo gevaarlijk als men hier wil doen geloven. Nederlanders zijn overigens wel wat egoïstischer op de weg, Duitsers rijden minder op ego. Daarom is et daar wat veiliger
Dan merk je pas dat je een geest bent als je achterom kijkt en je eigen wrak achter een dikke peiler ziet liggen.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
...
Maar iemand die op een openbare weg met 350 km per uur gaat scheuren mag wat mij betreft met diezelfde snelheid tegen de pijlers van een overweg.
Bron? Laat maar zien hoeveel procent de afwijking is van een Lamboquote:Op donderdag 11 december 2008 20:26 schreef Youp het volgende:
[..]
Een motorfiets die 300 echte kilometers per uur rijdt geeft op zijn teller 320km/h aan. Dit enkel door de slip van de band, ja banden slippen, altijd. Hoe hoger de weerstanden (met name luchtweerstand) hoe meer slip. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied, daar boven begin je grip te verliezen. Daarnaast heb je ook nog gewoon domweg afwijking, die altijd naar boven is overigens.
Geloof je het niet? Kijk maar naaaaaaaaaa
"I drive my child to school on this road every day" door een USA-muts. Alsof ze het in de spits doen.quote:Op donderdag 11 december 2008 21:20 schreef j0rrit het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)ielago-the-aftermath
Typisch Amerikaans he.. Ze hebben zelfs geen 1 auto ingehaald (of wel?)quote:Op donderdag 11 december 2008 21:36 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Bron? Laat maar zien hoeveel procent de afwijking is van een Lambo
[..]
"I drive my child to school on this road every day" door een USA-muts. Alsof ze het in de spits doen.
Ik mag het niet zeggen, maar ik vind het er nog redelijk veilig uitzien
Misschien door Nederlandse verzekeraars, ik blijf gewoon volledig verzekerd, ongeacht de snelheid. Volgens mij is et wel zo dat de aansprakelijkheid meer bij mij ligt als de snelheid echt onverantwoord was (bv 240 langs een file of over een knooppunt jakkeren). Maar je blijft verzekerd.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:33 schreef Pheno het volgende:
Op de autobahn was er overigens een snelheid waar je niet meer volledig verzekerd was, dus of ze altijd uitbetalen weet ik niet zo zeker. Je eigen auto zou nog eens niet volledig vergoed kunnen worden...
quote:Op donderdag 11 december 2008 13:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk... stiekem, ookal heeft het iets met Volkswagen te maken, blijft het onderhuids een Italiaans stuk prutswerk.... tellerafwijking op zo'n duur stuk speelgoed, da's pas echt triest. Maar nog steeds, hij rijdt dus geen 352.
Porsche wisselt met z'n 911 praktisch niks uit want ze zijn tenslotte zelfstandig. De Cayenne is gewoon een Volkswagen maar ik zie wederom het verband niet met Porsche techniek die naar Audi gaat.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:06 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Zowel Lambo als Bugatti zijn van de Volkswagen groep. En veel van de technologie die bij Porsche, Lambo en Bugatti wordt ontwikkeld gaat daarna door naar Audi. Kijk eens naar de Audi R8 en de Bugatti Veyron. En vergeleken bij die twee zijn Lambo's een beetje achterhaalde auto's...
Oh, en over dom gesproken, het is ongelofelijk of ongelooflijk. Jou variant is fout, sukkel.
Bronnetje?quote:Op donderdag 11 december 2008 20:26 schreef Youp het volgende:
[..]
Een motorfiets die 300 echte kilometers per uur rijdt geeft op zijn teller 320km/h aan. Dit enkel door de slip van de band, ja banden slippen, altijd. Hoe hoger de weerstanden (met name luchtweerstand) hoe meer slip. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied, daar boven begin je grip te verliezen. Daarnaast heb je ook nog gewoon domweg afwijking, die altijd naar boven is overigens.
Geloof je het niet? Kijk maar naaaaaaaaaa
Pas op, het is de moraalridder!quote:Op donderdag 11 december 2008 18:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Op een normale snelweg met, weliswaar rustig, gewoon verkeer ook op de weg?
Dan ben je niet stoer maar een lompe eikel en een accident waiting to happen, iemand kijkt achter zich, ziet niets of schat de snelheid verkeerd in (want niemand verwacht dat er een vliegtuig langskomt op ooghoogte), haalt in en wordt anaal genomen door een Lamborghini.
quote:Op donderdag 11 december 2008 22:53 schreef Dagonet het volgende:
Je mag me trouwens even uitleggen wat er een raar argument is aan "iemand die 250 km/u te hard rijd hoort niet op de openbare weg".
Of ben jij zo iemand die vindt dat je de wet mag overtreden naar eigen goeddunken?
Reactietijd op die snelheid is laag om bij een niet voorzien object (overstekend wild bijv.) nog voldoende af te kunnen remmen.quote:Op donderdag 11 december 2008 22:51 schreef Dagonet het volgende:
Mooie manier om jezelf tegen te spreken. Eerst is iemand die verkeerd reageert bij een aanscheurende auto van 352 kmh zelf fout en verdient hij dat hij wordt doodgereden, dan zeg je doodleuk dat je als chauffeur niet genoeg reactietijd hebt bij die snelheid.
Ja, want dat heeft diegene die zich wel aan de snelheid houdt wel..
Niks moraalridder, het is gewoon een eikel die klaarkomt op meer dan drie keer de toegestane snelheid te rijden. Dit is niet 150, 180 op een praktisch lege weg, dit is 350. Klein verschil, vind je ook niet?
Ja sommige dingen uit de wet vind ik best kunnen als je ze overtreed, zolang het maar in proporties blijft.quote:Op donderdag 11 december 2008 22:53 schreef Dagonet het volgende:
Je mag me trouwens even uitleggen wat er een raar argument is aan "iemand die 250 km/u te hard rijd hoort niet op de openbare weg".
Of ben jij zo iemand die vindt dat je de wet mag overtreden naar eigen goeddunken?
Bij een motorfiets is het slipeffect groter, maar de banden van auto's slippen ook. Dat zal ook moeten, want 'zonder slip, geen grip'.quote:Op donderdag 11 december 2008 22:46 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Bronnetje?
Als jij in de eerste versnelling met een auto met een beetje vermogen vol gas geeft heb je grote kans dat de banden doorslippen.
Rij je al, laten we zeggen, 120 km/u en jij geeft dan vol gas in z'n 4/5/6 dan slippen ze niet door (dit heeft ook te maken met bakverhoudingen, maar dat even erbuiten).
Op hoge snelheden wordt er dusdanig veel druk en downforce gegenereerd dat de banden niet slippen. Door de druk, downforce en enorme rotatie krachten vervormen de banden wel (worden platgedrukt) en dit zorgt ook voor afwijking op de teller.
Het magische woorden hierin zijn 'dubbele turbo'. Het heeft dus te maken met topvermogen. De Lambo heeft geen turbo's en heeft daarom een grote cilinderinhoud nodig.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:11 schreef Plux het volgende:
Zo indrukwekkend is het niet.![]()
Zelfs een 2.5 litertje haalt met gemak 340 km/h, misschien wel 350 kmh (220 mph).
Dan valt een V12 wel flink tegen, als je ziet hoe 2.5 liter 6-pitters moeiteloos naar 340 km/h glijden.
Als je bij die snelheid een ongeluk krijgt dondert het niet wie daar schuldig aan was. Iedereen is dan toch dood.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:34 schreef Jimmeh het volgende:
Als die auto zou besluiten om opeens naar links te gaan zonder enig besef van de snelheid van de inhaler is die toch echt fout (veroorzaker ongeluk).
Ik denk dat de nabestaande daar wel iets anders over denken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je bij die snelheid een ongeluk krijgt dondert het niet wie daar schuldig aan was. Iedereen is dan toch dood.
Natuurlijk. Ik bedoelde te zeggen dat je als bestuurder wel makkelijk kunt roepen dat het de schuld van de ander is als er een ongeluk van komt, maar dat de schuldvraag niet meer zo interessant is als je dood bent.quote:Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ik denk dat de nabestaande daar wel iets anders over denken.
Ja, plus die Lambo doet het zonder de motor excessief te belasten, de Nissan kan het misschien een paar keer.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:08 schreef PeeJay1980 het volgende:
En daarbij, de Lambo heeft dan nog garantie, zo'n Nissan echt niet.
'zonder slip, geen grip'?? 'met slip, geen grip' bedoel jequote:Op vrijdag 12 december 2008 12:08 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Bij een motorfiets is het slipeffect groter, maar de banden van auto's slippen ook. Dat zal ook moeten, want 'zonder slip, geen grip'.
En als je profiel 2mm afgesleten is, dan wordt de afwijking 1% groter.
Mwaoh... het blijft wel een Italiaanse sportwagen hè?quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:18 schreef j0rrit het volgende:
Ja, plus die Lambo doet het zonder de motor excessief te belasten, de Nissan kan het misschien een paar keer.
Slip is niet hetzelfde als wielspin. Waarom denk je dat dragster wielslip van 10% hebben? Omdat ze dan minder grip hebben dan met 0% wielslip? Dacht het niet.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:26 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
'zonder slip, geen grip'?? 'met slip, geen grip' bedoel je
Als ik op slip effect zoek of welke mogelijkheid met slip, tires, banden vind ik geen enkele theorie, kom nou eens met bronnen![]()
Er is wel wrijving (frictie) tussen weg en band natuurlijk (hierdoor warmen je banden op), maar je banden zijn dan niet aan het slippen als in je bent tractie kwijt.
Tenzij de auo ook gps gebruikt voor zn teller is die afwijking dus echt wel ff een stuk groter dan 5km/h.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:21 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Owhja, want een TomTom is wel 100% preciesTuurlijk heb je iets kilometertellerafwijking, maar dat is misschien 5 kilometer per uur, heus geen 20 tot 50
En inderdaad, haal je 352 in je audi dan ben je stoer, in een Lambo is dat inderdaad lafjes
Ok nu introduceer je een nieuwe term en daar is wel wat over te vinden. Snap ik alleen niet waarom slip niet hetzelfde is als wielspin? Goed wielslip kan ook bij remmen (blokkeren), maar buiten dat.quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:00 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Slip is niet hetzelfde als wielspin. Waarom denk je dat dragster wielslip van 10% hebben? Omdat ze dan minder grip hebben dan met 0% wielslip? Dacht het niet.
Heb een deel van die discussie, maar kan het begin niet meer vinden. Zal verder voor je zoeken dit weekend
Ik ben ook wel benieuwt.. dat wegrijden zonder enige slip onmogelijk is heb ik vaker gehoord en kan ik inkomen, maar 20% lijkt me wel wat veelquote:Op vrijdag 12 december 2008 21:11 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Maar goed ik baseer me gewoon op m'n natuurkunde kennis, studeer geen autotechniek dus wellicht zit ik ergens fout. Ben wel benieuwd hoe jullie tot wel 20% wielslip kunnen verklaren als je 300 rijdt
slip is niet het zelfde als wielspin..quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:00 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Slip is niet hetzelfde als wielspin. Waarom denk je dat dragster wielslip van 10% hebben? Omdat ze dan minder grip hebben dan met 0% wielslip? Dacht het niet.
Het is uitzondering om geen afwijking in je snelheidsmeter te hebben...quote:Op donderdag 11 december 2008 14:08 schreef AlphaOmega het volgende:
ik denk dat het vast en zeker tellerafwijking is, al vind ik dat triest voor zo'n auto.
Da's geen eerlijke vergelijking. Die zespitter moet om de paar duizend km gereviseerd worden, terwijl die V12 moeiteloos doorblaast.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:11 schreef Plux het volgende:
Zo indrukwekkend is het niet.![]()
Zelfs een 2.5 litertje haalt met gemak 340 km/h, misschien wel 350 kmh (220 mph).
Dan valt een V12 wel flink tegen, als je ziet hoe 2.5 liter 6-pitters moeiteloos naar 340 km/h glijden.
Begrenzing..? Ja: aerodynamisch.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:16 schreef Buschetta het volgende:
maar iemand die in die dingen handelt vertelde me ooit eens dat ze op 300 zoveel KM's begrenst worden omdat geen normaal mens daar meer mee mee om kan gaan.
Bij Lamborghini... Leek mij gelet op het draadje logisch...quote:
quote:Op donderdag 11 december 2008 20:11 schreef Dagonet het volgende:
De auto staat trouwens nu te koop, de eigenaar heeft een Veyron gekocht.
Porno verdient goed blijkbaar.
Veel sportwagens worden standaard begrenst. Audi, BMW, lexus etc. Meestal tussen de 250/350 km/uquote:Op zaterdag 13 december 2008 13:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Begrenzing..? Ja: aerodynamisch.
Natuurlijk vereist het wel wat om zo hard te rijden op de openbare weg, maar terecht vindt men dat de verantwoordelijkheid van de chauffeur.
De eigenaar is de oprichter van www.ftvgirls.comquote:
Sportwagens? Met alle respect hoor, maar Audi maakt inderdaad de R8, BMW en Lexus bouwen geen sportwagens. En de R8 is NIET begrensd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 15:53 schreef Buschetta het volgende:
Veel sportwagens worden standaard begrenst. Audi, BMW, lexus etc. Meestal tussen de 250/350 km/u
Ik weet niet wat jouw definitie is van een sportwagen maar als je een beetje googled dan lees je dat ik gewoon gelijk hebt.quote:Op zaterdag 13 december 2008 17:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sportwagens? Met alle respect hoor, maar Audi maakt inderdaad de R8, BMW en Lexus bouwen geen sportwagens. En de R8 is NIET begrensd.
Dus er is geen enkel voorbeeld van een sportwagen die door deze merken gemaakt wordt die een begrenzing heeft.
Het ging overigens helemaal niet over het algemeen, maar over de Lambo.
Ja, google is de beste bron...quote:Op zaterdag 13 december 2008 17:23 schreef Buschetta het volgende:
Ik weet niet wat jouw definitie is van een sportwagen maar als je een beetje googled dan lees je dat ik gewoon gelijk hebt.
Just like on any other Italian sports car the roof is a classic afterthought.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Mwaoh... het blijft wel een Italiaanse sportwagen hè?![]()
Ook met de invloed van de Duitsers laat de bouwkwaliteit nog wel wat te wensen over bij Lamborghini. Meest treffende voorbeeld is dat je in de cabrio niet op topsnelheid mag rijden met het dakje er op (dat waait er van af).
Wel als je een SLR cabrio koopt.quote:Op zondag 14 december 2008 00:01 schreef Kill_em_all het volgende:
Ofwel, als je een cabrio koopt koop je die om zonder dak te rijden. Die 3 latjes en dat beetje stof gaan 300+ idd niet overleven
Lekker droog, net voor 300 km/u even de richtingaanwijzer naar links, toch maar even naar de linkerbaan...quote:Op donderdag 11 december 2008 17:52 schreef MrTorture het volgende:
Kan sneller
http://www.autojunk.nl/clips/view/146985
Mclaren Mercedesquote:
Er staat mij alleen iets bij van afbrekende remschijven bij Lamborghini en dat is met 300+ geen feest lijkt mij.quote:Op zondag 14 december 2008 15:55 schreef Kill_em_all het volgende:
Mjah je kan van ieder model wel filmpjes vinden met pech.
Moet je de gumball video's van ik denk 1 of 2 jaar terug eens kijken. Daar was een SLR met remmen die niet helemaal lekker meer waren, die gast kon nog een paar kmph rijden maar die remmen zaten helemaal klem ofzo. Het geluid zei iig genoeg.quote:Op zondag 14 december 2008 15:59 schreef k_man het volgende:
Toch heb ik nog geen filmpjes gezien van een SLR met pech.
Mjah heeft iedere auto zo niet iets? Tenzij het vaker voorkomt lijkt het me gewoon een incident? Zo weet ik nog wel dat jaren geleden op tv die NL gast was met die speciale uitvoering van een EB110 (hij heeft/had ook een F40 en 595) dat ie vertelde dat ie in Duitsland een keer 300+ deed en dat tijdens het remmen hij opeens een knal voorin hoorde en dat dus de remschijven uit elkaar waren geknald.quote:Op zondag 14 december 2008 16:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er staat mij alleen iets bij van afbrekende remschijven bij Lamborghini en dat is met 300+ geen feest lijkt mij.
quote:Op zondag 14 december 2008 16:23 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Moet je de gumball video's van ik denk 1 of 2 jaar terug eens kijken. Daar was een SLR met remmen die niet helemaal lekker meer waren, die gast kon nog een paar kmph rijden maar die remmen zaten helemaal klem ofzo. Het geluid zei iig genoeg.
Jij denkt dat je een auto die 353 km/u rijdt uberhaupt ziet aankomen?quote:Op donderdag 11 december 2008 22:46 schreef Jimmeh het volgende:
[..]!
Elke auto heeft een tellerafwijking, omdat de omtrek van je band nou eenmaal nooit hetzelfde is, dingen als bandenspanning, temperatuur, snelheid, slijtage en nog wel meer hebben allemaal invloed op de teller. Daarvoor moet je dus compenseren want te weinig snelheid aangeven kan de fabrikant in de problemen krijgen (boetes, auto haalt opgegeven snelheid niet etc.)
Plus omdat de mooiste ontwerpen uit Italie komen is de Murcie maar een prutswerk? Of is dat toch een beetje jaloezie als Audi fanboy.
[..]
Porsche wisselt met z'n 911 praktisch niks uit want ze zijn tenslotte zelfstandig. De Cayenne is gewoon een Volkswagen maar ik zie wederom het verband niet met Porsche techniek die naar Audi gaat.
De Audi R8 is dan net zo goed een achterhaalde wagen, want die is gewoon gebaseerd op het Gallardo platform en nu met de R8 V10 ook nog eens dat achterhaalde motorblok...![]()
Welke techniek die bij Bugatti is ontwikkeld is dan doorgegaan naar Audi? In de Bugatti zal je ongetwijfeld wat VW/Audi onderdelen terug vinden, maar andersom echt niet.
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten![]()
[..]
Bronnetje?
Als jij in de eerste versnelling met een auto met een beetje vermogen vol gas geeft heb je grote kans dat de banden doorslippen.
Rij je al, laten we zeggen, 120 km/u en jij geeft dan vol gas in z'n 4/5/6 dan slippen ze niet door (dit heeft ook te maken met bakverhoudingen, maar dat even erbuiten).
Op hoge snelheden wordt er dusdanig veel druk en downforce gegenereerd dat de banden niet slippen. Door de druk, downforce en enorme rotatie krachten vervormen de banden wel (worden platgedrukt) en dit zorgt ook voor afwijking op de teller.
Op een motorfiets zal je op hoge snelheid wellicht nog wel voor elkaar krijgen om de banden te laten slippen, maar dat zijn ook van die ongeleide projectielen
Maar is niet hetgeen wat jij bedoelt denk ik
[..]
Pas op, het is de moraalridder!
Diep in de nacht, praktisch lege weg. Welke debiel gaat dan zonder uberhaupt te kijken op de meest linkerbaan rijden op een 3 baansweg?
Sowieso hoor je de snelheid in te schatten van hetgeen wat er in je spiegel aankomt in plaats van ff snel in 0.01 sec te kijken of er iets is. Als je 352 inschat als 120 hoor je niet eens een rijbewijs te hebben. Dan verdien je ook de Lambo anaal.
Niet dat ik 352 km/u rijden op de openbare weg goed keur, reactietijd wordt op die snelheid te klein. Maar altijd die rare argumenten tegen hardrijders...
Mijn voertuigtechniek boek op de HTS Autotechniek Arnhem. Alle banden slippen, of je nu 5km/h rijdt of 500, ze slippen. Naarmate de rijweerstanden groter worden slippen ze meer. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied en ervaar je het niet als slip. ABS systemen zijn ook afgeregeld op 20% slip omdat daar de wrijving tussen band en wegdek het grootst is. Doorslippen of spinnen vind pas echt plaats boven die 20% (al gieren veel banden wel bij 20%).quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:26 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
'zonder slip, geen grip'?? 'met slip, geen grip' bedoel je
Als ik op slip effect zoek of welke mogelijkheid met slip, tires, banden vind ik geen enkele theorie, kom nou eens met bronnen![]()
Er is wel wrijving (frictie) tussen weg en band natuurlijk (hierdoor warmen je banden op), maar je banden zijn dan niet aan het slippen als in je bent tractie kwijt.
Op topsnelheid rijden is een extreme. Dan heb je enorm veel weerstanden en al het vermogen van de auto wordt benut. Reken maar dat je banden doorslippen. En ja, als jij constant 50km/h rijdt is het percentage slip bijna te verwaarlozen, maar omdat de rijweerstanden kwadratisch toenemen terwijl de snelheid lineair toeneemt neemt het percentage slip ook vrij rap toe. En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:11 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Ok nu introduceer je een nieuwe term en daar is wel wat over te vinden. Snap ik alleen niet waarom slip niet hetzelfde is als wielspin? Goed wielslip kan ook bij remmen (blokkeren), maar buiten dat.
Zoals ik het zie, zo lang je een perfecte weg hebt en de banden perfecte grip hebben en niet als een bezetene aan het optrekken/remmen bent, heb je geen wielslip of beter gezegd verwaarloosbaar weinig.
De omtrek van het wiel maal aantal keren rondgedraaid legt evenveel afstand af als de auto gereden heeft, niet meer door wielspin, niet minder door blokkeren.
Een dragster is sowieso andere koek maar om dat te beantwoorden, die wil een zo snel mogelijke tijd neerzetten. Een perfect launch is nagenoeg onmogelijk; zit je net onder de limiet aan Nm'ers die je banden aan kunnen heb je meer tijd verlies dan als je er net overheen zit want dan zet je het teveel aan energie om in slippende wielen en onder die temperatuur verhoging worden ze net wat zachter (meer grip) en launch je met minimale tijdsverlies nog hard weg omdat je er nog steeds veel Nm aan kracht op hebt staan.
Maar goed om terug te komen op het onderwerp, des te harder je rijdt des te meer energie moet erbij om nog harder te gaan (accelleren). 0-100 is altijd sneller dan 100-200 tijd. Je hebt dus op hogere snelheid nog meer kracht nodig om van de tractie van de banden te winnen, je wielslip neemt dus af.
Een ongeleid projectiel zoals vele superbikes zal boven de 100 nog wel wielspin voor elkaar krijgen, maar de gemiddelde gezinsauto zeker niet meer.
Maar goed ik baseer me gewoon op m'n natuurkunde kennis, studeer geen autotechniek dus wellicht zit ik ergens fout. Ben wel benieuwd hoe jullie tot wel 20% wielslip kunnen verklaren als je 300 rijdt
Nou, iedere auto kent wel een wat zwakker punt, maar afbrekende schijven vind ik nogal. Vroege Impreza's stonden er ook bekend om, maar gelukkig rijdt er daar vrijwel geen een van rond met standaard remmerij...quote:Op zondag 14 december 2008 16:23 schreef Kill_em_all het volgende:
Mjah heeft iedere auto zo niet iets?
Het zou inderdaad vaker voorkomen. Als incident ken ik ook een 911 Turbo. Maar goed, die had de eerste versie van PCCB en dat is ook ellende troef.quote:Tenzij het vaker voorkomt lijkt het me gewoon een incident?
Geluk dat hij het na kon vertellen... Natuurlijk komt het vaker voor, maar bij de Lambo zou het dus relatief vaak voorkomen.quote:Zo weet ik nog wel dat jaren geleden op tv die NL gast was met die speciale uitvoering van een EB110 (hij heeft/had ook een F40 en 595) dat ie vertelde dat ie in Duitsland een keer 300+ deed en dat tijdens het remmen hij opeens een knal voorin hoorde en dat dus de remschijven uit elkaar waren geknald.
Bij auto's lijkt mij dit niet kloppen. Als ik met de performancebox in de auto rijdt, dan verdrievoudigt de snelheid toch echt of ik nu 2K tpm rijdt of 6K tpm. Dat zou ik aflezende niet op 1% nauwkeurig willen stellen, maar 8% dat haal ik toch echt wel.quote:Op zondag 14 december 2008 19:26 schreef Youp het volgende:
En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.
Bij auto's is het verhaal iets minder ingrijpend, maar wel degelijk aanwezig. Wanneer je 4x4 hebt (zoals jij, toch?) is het verhaal bij aandrijving op topsnelheid nog minder aanwezig. Daarbij komt ook nog al eens dat er in de electronica van auto's vaker rekening gehouden wordt met dit fenomeen (tellercorrectie dus).quote:Op zondag 14 december 2008 20:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij auto's lijkt mij dit niet kloppen. Als ik met de performancebox in de auto rijdt, dan verdrievoudigt de snelheid toch echt of ik nu 2K tpm rijdt of 6K tpm. Dat zou ik aflezende niet op 1% nauwkeurig willen stellen, maar 8% dat haal ik toch echt wel.
Daarnaast zou met deze theorie bij gas loslaten de afgelezen snelheid tov de GPS moeten veranderen. Ook dat ervaar ik totaal niet.
Het ging mij vooral om het percentage.quote:Op zondag 14 december 2008 20:39 schreef Youp het volgende:
Bij auto's is het verhaal iets minder ingrijpend, maar wel degelijk aanwezig.
Die kerel remde altijd nog af zodra die iets zag en waarom zal je een snel object niet zien aankomen? Wordt ie onzichtbaar?quote:Op zondag 14 december 2008 16:52 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jij denkt dat je een auto die 353 km/u rijdt uberhaupt ziet aankomen?
Waarom? Je acceleratie neemt door de luchtweerstand/ kwadratisch af, dus minder wielslip...quote:Op zondag 14 december 2008 19:26 schreef Youp het volgende:
[..]
Op topsnelheid rijden is een extreme. Dan heb je enorm veel weerstanden en al het vermogen van de auto wordt benut. Reken maar dat je banden doorslippen. En ja, als jij constant 50km/h rijdt is het percentage slip bijna te verwaarlozen, maar omdat de rijweerstanden kwadratisch toenemen terwijl de snelheid lineair toeneemt neemt het percentage slip ook vrij rap toe. En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.
Cirkel van Kamm heeft het over dat de kracht voorwaarts en zijwaarts is in een bocht samen een vector geven en als deze te groot wordt (en dus de cirkel uit gaat) verliest de band z'n grip en begint ie dus te glijden. Maar niks over slip en verband met snelheidquote:Op zondag 14 december 2008 19:21 schreef Youp het volgende:
[..]
Mijn voertuigtechniek boek op de HTS Autotechniek Arnhem. Alle banden slippen, of je nu 5km/h rijdt of 500, ze slippen. Naarmate de rijweerstanden groter worden slippen ze meer. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied en ervaar je het niet als slip. ABS systemen zijn ook afgeregeld op 20% slip omdat daar de wrijving tussen band en wegdek het grootst is. Doorslippen of spinnen vind pas echt plaats boven die 20% (al gieren veel banden wel bij 20%).
Zoek maar eens op circel van Kamm, ik denk dat daar ook wel wat slip theorie bij staat.
Jij denkt alleen aan wielslip door een tekort aan wrijving om langskrachten als gevolg van aandrijving op de weg te zetten. Dit is dus niet het geval waar ik op doel. In dat geval komen de percentages veel hoger uit dan een schamele 20%.quote:Op maandag 15 december 2008 15:22 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Die kerel remde altijd nog af zodra die iets zag en waarom zal je een snel object niet zien aankomen? Wordt ie onzichtbaar?
[..]
Waarom? Je acceleratie neemt door de luchtweerstand/ kwadratisch af, dus minder wielslip...
Neem nou een snelle sportauto zonder electronische poespas, die kan in de eerste paar versnellingen lekkere dikke strepen rubber neerleggen door gigantisch veel wielslip (de auto beweegt nog steeds vooruit, dus het is nog steeds een percentage), maar zodra die op snelheid begint te komen houden de strepen langzaam op. Het wielslip percentage daalt dus als gevolg van de hogere snelheid.
[..]
Cirkel van Kamm heeft het over dat de kracht voorwaarts en zijwaarts is in een bocht samen een vector geven en als deze te groot wordt (en dus de cirkel uit gaat) verliest de band z'n grip en begint ie dus te glijden. Maar niks over slip en verband met snelheid
Ik kan over wielslip alleen dit vinden: http://www.mobikit.nl/ato(...)2frubriek_18%2f38%2f
Volgens die theorie zou het dus niet plaats vinden als een auto dezelfde snelheid voor een bepaald stuk aan het rijden is (eenparige beweging).
Oftewel, des te harder je rijdt des te meer luchtweerstand ondervind je auto, des te minder hard je nog kan accelereren. Met minder acceleratie is er dus ook minder wielslip.
De banden worden ook nog eens door downforce nog harder op het asfalt gedrukt waardoor mijns inziens de slip alleen maar af kan nemen.
Oftewel of de theorie op internet is fout of je moet gewoon even die pagina uit je boek scannen
Wacht even, jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is, terwijl ik met mijn gedachten bij gripverlies (van het rubber op asfalt) zit te denken...?quote:Op maandag 15 december 2008 18:13 schreef Youp het volgende:
[..]
Jij denkt alleen aan wielslip door een tekort aan wrijving om langskrachten als gevolg van aandrijving op de weg te zetten. Dit is dus niet het geval waar ik op doel. In dat geval komen de percentages veel hoger uit dan een schamele 20%.
Een band slipt altijd, ook als je 5km/h constant rijdt, alleen is het dan maar een absurd klein percentage. Bij hoge snelheden, zeg op topsnelheid (dus geen acceleratie) slipt het wiel het meest.
Bij de cirkel van Kamm hebben we deze sliptheorie behandeld op school, vandaar dat ik dit noemnde als idee om even te zoeken.
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:05 schreef Jimmeh het volgende:
jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is
Ze balanceren maar opnieuw. Net als dat ze dit keer de banden mochten vernieuwen omdat de banden overjarig waren. Ik ga niet naar de kwik-fit, dus ik eis kwaliteit.quote:Op maandag 15 december 2008 23:01 schreef Repeat het volgende:
Of een streepje zetten en de band terugdraaien naar het streepje.
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?quote:Een band slipt altijd, ook als je 5km/h constant rijdt, alleen is het dan maar een absurd klein percentage. Bij hoge snelheden, zeg op topsnelheid (dus geen acceleratie) slipt het wiel het meest.
Ik heb niet het idee dat je heel intelligent moet zijn om te begrijpen dat hij dat niet bedoelt.quote:Op maandag 15 december 2008 23:16 schreef vosss het volgende:
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?
Maar wat moet het anders zijn? Er moet iets slippen maar het was in dit geval niet de band die slipt met het asfalt.quote:Op maandag 15 december 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.
Inderdaad, het is slip tussen band en wegdek.quote:Op maandag 15 december 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.
lezen ftw.quote:Op maandag 15 december 2008 23:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?
WTF!? Hoeveel heb jij gezopen man!
Nee, wielslip is niet hetzelfde als gripverlies. En wielslip vindt ook niet alleen plaats onder accelereren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:05 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Wacht even, jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is, terwijl ik met mijn gedachten bij gripverlies (van het rubber op asfalt) zit te denken...?![]()
Slip is het verschil in omtreksnelheid van de band en rijsnelheid van het voertuig. Dus bijvoorbeeld, de band heeft een omtreksnelheid van 205km/h terwijl het voertuig in werkelijkheid 200km/h rijdt. Dit is dan 2,5% slip. Dit komt doordat band-wegdek verbinding geen 1 op 1 verbinding is als bijvoorbeeld een tandwiel op tandwiel verbinding. Er zijn altijd verliezen.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:59 schreef Robin__ het volgende:
En het is nog altijd wachten op de eerste bron die duidelijk uitlegt waarom er bij constante snelheid slip zou moeten optreden.
@ youp, kun je slip en wielspin iets duidelijker defineren? ik denk dat daar de verwarring in ontstaat (zou ook niet kunnen verklaren hoe meer dan 100% slip mogelijk zou zijn eerlijkgezegt)
Omdat er kracht wordt overgedragen, ook bij constante snelheid. Altijd heb je dan een zekere mate van "speling". Desnoods op moleculair niveau.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:59 schreef Robin__ het volgende:
En het is nog altijd wachten op de eerste bron die duidelijk uitlegt waarom er bij constante snelheid slip zou moeten optreden.
quote:Op donderdag 11 december 2008 14:08 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ik heb een Audi, mag dat ook? En nee, ik denk dat het vast en zeker tellerafwijking is, al vind ik dat triest voor zo'n auto. En als je dan al wilt eikelpoetsen, neem dan een TomTom mee en laat op basis van GPS gegevens je snelheid bepalen. Haal je dan de 352, dan ben je stoer... nu gewoon minder...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |