Had dat toevallig iets te maken met de poolster?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:59 schreef alors het volgende:
Dat is toch allang bekend? Werd mij op de basisschool geloof ik al verteld. Waar het precies mee te maken had weet ik niet meer, geloof die schapen en herders....
Wat is dit nou weer voor waardeloze vergelijking?quote:Op donderdag 11 december 2008 15:08 schreef dddour het volgende:
Dat Jezus zogenaamd in 'honderden bronnen' vermeld zou staan, is geen argument. Laat staan een bewijs voor zijn bestaan. Dat snap je zelf ook wel neem ik aan? Als van de 100 bronnen er 99 zeggen dat de aarde plat is, is het dan ook zo?
Wat is er mis met die christelijke en vooral niet-christelijke bronnen dan?quote:Op donderdag 11 december 2008 15:08 schreef dddour het volgende:
Het gaat niet om de kwantiteit van het bewijs, maar om de kwaliteit. En die is op zijn zachtst gezegd zeer slecht te noemen.
Lukas beschrijft dat tijdens de geboorte van Jezus er herders op het veld waren. Het is onwaarschijnlijk dat herders in de winter 's avonds schapen aan het hoeden zijn, dus nam men aan dat het ergens in het voorjaar moest zijn geweest.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:59 schreef alors het volgende:
Dat is toch allang bekend? Werd mij op de basisschool geloof ik al verteld. Waar het precies mee te maken had weet ik niet meer, geloof die schapen en herders....
Dan zou ik u bij deze graag de volgende link aan willen bieden:quote:Op donderdag 11 december 2008 14:52 schreef koningdavid het volgende:
Hoe vaak moet ik die nog noemen?
Behalve alle geschriften die wel en niet in het NT gebundeld zijn heb je nog benoemingen van niet-christelijke bronnen als Tacitus, Josephus, Suetonius, Lucianus, De Talmoed, Celsus, etc.
Het gaat niet om de vergelijking slimpie, het gaat erom dat de betrouwbaarheid van bewijs niet toeneemt als het aantal bronnen toeneemt. In ieder geval niet in de wetenschap, iets waar jij waarschijnlijk van huivert.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor waardeloze vergelijking?![]()
Jij hebt volgens mij moeite om bronnen te beschouwen in hun respectievelijke tijdsgeest.quote:Wat is er mis met die christelijke en vooral niet-christelijke bronnen dan?
Wat moet ik met een recensie van een Josh McDowell boek?quote:Op donderdag 11 december 2008 15:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dan zou ik u bij deze graag de volgende link aan willen bieden:
http://www.infidels.org/l(...)wder/jury/chap5.html
Zucht... je kunt toch zelf ook wel inzien dat als we willen vaststellen of ene Jan de Vries in 1236 bestaat heeft het van belang is of we 1 vage bron hebben of honderden onafhankelijke bronnen.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:34 schreef dddour het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vergelijking slimpie, het gaat erom dat de betrouwbaarheid van bewijs niet toeneemt als het aantal bronnen toeneemt.
Ja, exact. Daarom maak ik ook een afstudeerproject waarbij ik wekelijks met professoren en wetenschappers praat.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:34 schreef dddour het volgende:
In ieder geval niet in de wetenschap, iets waar jij waarschijnlijk van huivert.
Jij hebt moeite met gewoon mijn vragen te beantwoorden, wiseguy.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:34 schreef dddour het volgende:
Jij hebt volgens mij moeite om bronnen te beschouwen in hun respectievelijke tijdsgeest.
Hier is de plank...quote:Op donderdag 11 december 2008 15:34 schreef dddour het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vergelijking slimpie, het gaat erom dat de betrouwbaarheid van bewijs niet toeneemt als het aantal bronnen toeneemt. In ieder geval niet in de wetenschap, iets waar jij waarschijnlijk van huivert.
[..]
Jij hebt volgens mij moeite om bronnen te beschouwen in hun respectievelijke tijdsgeest.
leuk dat je het komt opnemen voor je christenvriendje, maar als je verder niks te zeggen hebt kun je beter weg blijvenquote:Op donderdag 11 december 2008 15:46 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hier is de plank...
en helemaal hier sla jij een keertje.
Mijn christenvriendje? Als koningdavid en ik iets niet zijn dan is het wel vriendjes.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:04 schreef dddour het volgende:
[..]
leuk dat je het komt opnemen voor je christenvriendje, maar als je verder niks te zeggen kun je beter weg blijven
quote:Op donderdag 11 december 2008 16:04 schreef dddour het volgende:
leuk dat je het komt opnemen voor je christenvriendje, maar als je verder niks te zeggen hebt kun je beter weg blijven![]()
Volgens mij zijn deze beweringen van jou eens grondig afgeserveerd door iemand die erg goed op de hoogte was. Uiteindelijk bleven er, buiten het nieuwe testament, dat geen onafhankelijke bron is, een of twee over, als ik me goed herinner. Vage vermeldingen bij twee Romeinse auteurs.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan vindt jij waarschijnlijk dat er geen overtuigend bewijs is voor 95% wat er in jouw geschiedenisboek staat. Kom op, Jezus heeft historisch-wetenschappelijk veel betere papieren dan vrijwel alle andere historische personen uit die tijd waarvan jij en ik het bestaan klakkeloos aannemen.
Zijn bestaan wordt bevestigd door tientallen boeken die uitsluitend over hem gaan, door objectieve niet-gelovige historici en zijn bestaan wordt zelfs bevestigd door vijanden van Jezus en christenen.
Niet geloven dat Jezus een historisch persoon is, vind ik echt onverstelbaar dom.
http://www.speld.nl/2008/11/24/rouvoet-schrapt-sinterklaas/quote:[..]
Dat klopt. Het Vaticaan maakte dankbaar gebruik van de feestdagen om europa te kerstenen.
Kerst in essentie ook helemaal geen christelijk feest. Er staat ook nergens in de bijbel dat we per se de geboorte van Jezus moeten herdenken o.i.d.
Vet van mij.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nogmaals, jij bent historisch-wetenschappelijk niet bijster goed onderlegd. We komen ook schrijfsels over Julius Caesar en Alexander de Grote 'wonderlijke' dingen tegen. Moeten we dan maar concluderen dat de schrijvers deze personen compleet uit hun duim hebben gezogen? Tuurlijk niet, omdat het waarschijnlijker is dat mensen dergelijke wonderen om een historisch persoon heen 'bedenken'. Bovendien zijn er bij Caesar en Alexander de Grote ook externe bronnen die hun bestaan bevestigen, net als bij Jezus.
Kan je dat opzoeken dan? Ik kan het me namelijk niet herinneren.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn deze beweringen van jou eens grondig afgeserveerd door iemand die erg goed op de hoogte was. Uiteindelijk bleven er, buiten het nieuwe testament, dat geen onafhankelijke bron is, een of twee over, als ik me goed herinner. Vage vermeldingen bij twee Romeinse auteurs.
Ik wist dat mensen hierover gingen vallen, daarom ook de aanhalingstekens bij 'bedenken'.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij.
Uh?![]()
Eerst geef je hoog op van de Joodse orale traditie en de betrouwbaarheid daarvan en nu kom je met het zelf bedenken van allerlei wonderen?
Een groot en m.i. belangrijk verschil met Jezus is dat er van Caesar en Alexander de Grote bijvoorbeeld ook artefacten zoals munten gevonden zijn en dat er verder veel meer tastbare sporen zijn in de verhalen over hen.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:43 schreef koningdavid het volgende:
Ook als je gelooft dat alle wonderen van personen als Caesar, Alexander de Grote en Jezus zijn verzonnen is het nog wel aannemelijk dat de desbetreffende personen wel echt bestaan hebben.
Je weet er erg veel van, dat is waar. Maar je trof iemand die de citaten ook kende, en dat is natuurlijk voldoende.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kan je dat opzoeken dan? Ik kan het me namelijk niet herinneren.
Ik ben ook nog niemand op Fok! tegengekomen die meer over dit onderwerp weet dan ik, dus het lijkt me sterk dat mijn beweringen door iemand zijn 'afgeserveerd.'
De aanhalingstekens horen niet om dat bedenken heen, want dat doen mensen gewoon, zoveel is wel duidelijk. Dat maakt de orale tradities nou juist zo onbetrouwbaar. En of de Joodse orale traditie daar een uitzondering in is, waag ik toch te betwijfelen. Er zijn toch wel erg dubieuze passages in het oude testament.quote:[..]
Ik wist dat mensen hierover gingen vallen, daarom ook de aanhalingstekens bij 'bedenken'.
Wat ik bedoelde te zeggen is dit:
Ook als je gelooft dat alle wonderen van personen als Caesar, Alexander de Grote en Jezus zijn verzonnen is het nog wel aannemelijk dat de desbetreffende personen wel echt bestaan hebben.
Zeker, dat is een belangrijk verschil. Het was ook niet mijn punt om een '1-op-1' vergelijking te maken, maar om aan te geven dat verhalen die legendarisch/mythisch lijken niet per se hoeven te impliceren dat er totaal geen kern van historische waarheid inzit.quote:Op donderdag 11 december 2008 21:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een groot en m.i. belangrijk verschil met Jezus is dat er van Caesar en Alexander de Grote bijvoorbeeld ook artefacten zoals munten gevonden zijn en dat er verder veel meer tastbare sporen zijn in de verhalen over hen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |