Ja goedeavond hoogste tijd voor een legging!

Harajuku, voor jou een legging meid, ik ga de kaarten even erbij pakken, en dan gaan we van start. Een algemene vraag, wellicht werkgerelateerd.. we gaan eens kijken.

Ik heb 10 kaarten voor jou neergelegd onder het genot van rustig muziekje en wat wierrook. Wat meteen opvalt voor mij is het aantal grote arcana kaarten, ik tel er 4. En de grote arcana, ik heb het al vaker gezegd hier in het topic (en het vorige topic) dat zijn kaarten die meer ons levenslessen laat zien, terwijl de overige 56 kaarten ons laten zien hoe we die gaan bereiken, meer de alledaagse dingen. Het zou kunnen duiden op een belangrijke ontwikkeling die je door (gaat) maken.
Ik begin zoals altijd bij kaart nummer 1, het heden, het nu, wat brengt je hier of wat houdt je bezig op het moment.. dit is de kaart staven 8. Er valt weinig anders te zeggen over deze kaart anders dan 'Actie! ' Het is namelijk een heel energieke kaart, staven staan voor het element vuur, staan voor het met dingen bezig zijn, geven beweging aan. Deze kaart laat 8 staven zien die van linksboven naar rechtsonderin werpen, ze raken de grond nog niet maar het is in beweging. 1 van de weinige kaarten die weinig meer informatie geeft dan dat, er staan zelfs geen personages op de kaart.
Wat ik ook zie en wat ik wil noemen is de laatste kaart in de legging, dat is namelijk staven 7. (8 komt er na dus) op 7 zien we iemand in conflict, en we zouden nu kunnen zeggen dat het conflict uit de weg is door hardnekkigheid.
De kaart geeft aan dat het doel gekozen is, en dat je er nu voor gaat, toewijding en met hart en ziel ergens voor gaan.
Het kan ook een reiskaart zijn..
Mooi, kaart nummer 2. Wat kruist het pad, wat vormt hulp of belemmeringen.
In deze kaart is het meer hulp, want wat er dan op het pad ligt is bekers 3, en bekers 3 geven weer dat er een triomf is. Het doel is bereikt en we kunnen nu gaan oogsten wat we gezaaid hebben. De bekers worden in de lucht gehesen als een soort toost en we zien gelukzaligheid tussen mensen.
Kaart 3 geeft groei aan, we zien groei in samenwerkingen, het zou wdb een liefdeskaart kunnen zijn waarin een vriendschap beklonken wordt, of nieuwe ontmoetingen worden opgedaan waar je profijt mee hebt. Misschien beeldt het ook uit dat je daar juist veel mee bezig bent, liefdeszaken en perikelen en dat hij daarom dwars op tafel ligt.
Wat hebben we op de kaart nummer 3, die van het verleden. In het verleden zien we staven 4, staven.. weer staven, en er komen nog 2 kaarten staven in de legging. Staven, ambities, ambitieus zijn, ondernemingen hebben. Kaart nummer 4 laat zien dat er een succesvolle onderneming is geweest (verleden he) en dat er de vruchten van geplukt zijn. De onderneming kan overal wel betrekking op hebben, gezin, liefde, werk, of gezondheid.. iets wat jou goed heeft gedaan en waarvan genoten is.
Het recente verleden geeft het rad van fortuin uit de grote arcana.
Nou wil ik eerst nog iets zeggen over die grote arcana, deze laat de weg zien die we allemaal afleggen, veelal afgebeeld in archetype. En de deze weg word altijd genomen door, de dwaas, de hoofdrolspeler van het spel, de dwaas kan overal opduiken. Deze dwaas zet zijn eerste stappen in de eerste kaarten van de arcana en geleidelijk aan, hoe wijzer hij word, transformeert hij. De jeugd, de eerste 6 kaarten, vervolgens het volwassen worden in de volgende 6, daarna de wijsheid op doen en vervolgens in de laatste 3 de voltooing van zijn wezen bereiken. Iedere kaart is een belangrijke stap en we zouden deze 22 stappen in ieder situatie kunnen bekijken. Inderdaad in het grote geheel des levens zal ik maar zeggen, maar ook in situaties van alledag zijn deze stappen toepasbaar, dus in de micro.
Goed, wat zegt deze kaart nummer 10 nu. Deze kaart is de 'roeping ' er word een bepaald doel neergezet voor je, een taak . Het kan zijn dat je je eigen een taak hebt opgelegd, of iemand anders geeft jou de taak om iets te volbrengen. De taak hebben we nodig om te groeien als mens, om beter te functioneren, om het uiteindelijke doel te behalen. We zijn ons gaan afvragen, wat gaan we nu doen. Het zijn gunstige omstandigheden om iets te gaan starten, misschien word je iets aangegeven, een zetje (taak) , de kaart staat voor voorspoed, dus grote kans dat het begonnen traject een goede afloop kent. Het kan wijzen op een wijziging in inzichten die je gaat opdoen, loskomen uit bepaalde ideeen.
Dat. En dan de volgende kaart, die van de mogelijke toekomst, matigheid uit de grote arcana. Matigheid leert ons meteen dat we beter succesen behalen als we water bij de wijn doen. Onze gevoelens onder controle houden, en denken met je hart en verstand te gelijk omdat daarmee het doel behaald kan worden. We zien dit op de kaart ook sterk afgebeeld door de engel die water van de ene beker in de andere beker schenkt terwijl hij met 1 voet in het water staat. Water staan voor emoties, temperen. Op de achtergrond zien we de zon stralen boven de bergen, de bergen zijn de toppen die we willen bereiken. We zien de bergen op kaart 0 bij de dwaas al in de verte, hij kijkt er nog niet naar maar daar ligt wat hij wil bereiken. De zon straalt op deze kaart boven de toppen, we kunnen het succes behalen door de juiste wijze toe te passen op het juiste moment. Gematigdheid is een kunst die we onder de knie moeten krijgen want soms denderen we in ons enthausiasme gewoon lekker door, zonder naar andere mensen te kijken, en soms missen we daardoor weer waardevolle ideeen. De kaart kan staan voor een opgave die in het vooruitzicht ligt, de juiste aanpak, de juiste leraar, timing is van belang.
Daarna krijgen we de kaart van de nabije toekomst. De wereld, op zijn kop.
de hoogste kaart in de grote arcana.
Dit staat meestal voor het doel.. we zagen de kaart het rad van fortuin, dat is de opgave, we werken dan naar het doel toe. Wat dus te denken geeft dat het beoogde doel wellicht in zicht is. Alles op deze kaart staat in stand neutraal, we zien een hele grote 0 in de lauwerkrans, dit is de cirkel wat geen begin en geen eindpunt heeft (net als het rad), we zien op de kaart ook kaart nummer 12 terug komende gehangene, de opoffering die er geweest is om het doel te bereiken. We zien de staven terug komen van de magier op kaart nummer 1, de wilskracht is juist gebruikt en gericht gebruikt. We zien de kop van de leeuw, het beest wat we getemd hebben met ons zachte wil.
Anyways.. mooie kaart, wat betekent het dan!? Nou de kaart word hier ietwat getempert omdat hij ondersteboven ligt. Het beoogde ideaal word niet compleet verwezenlijkt, het ligt nog in de toekomst. En dat is raar he gezien de plaats van de kaart die soieso al in de nabije toekomst ligt, beetje dubbelop denk ik daarmee als het er wel is voor je maar nog niet grijpbaar, steeds verschuivend.. klinkt dat gek? Misschien heeft dat met de matigheid te maken..
Er zou verantwoording genomen kunnen gaan worden, grip op het leven, opstaan en doen. Wat toch al in de staven kaarten verteld word.
Daarna krijgen we de positie van de vraagsteller, jij dus.
Kracht, de 8 van de grote arcana, dit is de leeuw die we zagen op de vorige kaart.. het beest het innerlijk, de geest wat getemperd word met zachte wil en begrip. 'Ken uzelf' zegt de kaart. Kijk naar jezelf misschien met kritisch oog, wat doet jou reageren in situaties, waarom reageer je zo op die manier.. ken uzelf.
Zelfbegrip maakt dat we onze instincten of instinctief gedrag onder controle gaan krijgen. Ook hier de beheersing van de wil.. het water bij de wijn doen, zien dat niet alles kan zoals jij wilt.. kijk naar jezelf en kweek begrip waarna de succesen er wel kunnen zijn. Dat die wereldkaart niet steeds vooruit komt te liggen. Zelfbegrip, zelfliefde, het kunnen leven met jezelf.. het klinkt allemaal heel makkelijk maar ga er maar eens over denken misschien.
Wat is de omgeving.. de omgevining is zwaarden 4.. zwaarden ratio, denken en we zien iemand hier op een tafel liggen met de zwaarden aan de muur bovenzich, en 1 aan het bed of tafel vastgemaakt .
Even de dringende behoefte aan rust deed de ridder gaan liggen, het hoofd proberen leeg te maken, mediterend om zijn bewustzijn weer helder te krijgen.
Beoogt een kaart die zegt dat er plaats is of plaats zou mogen zijn van rust, de behoefte om de pauze te nemen. Wat overigens aansluit op de vorige kaart, de rust kan je gebruiken om het helder te krijgen.
Een tijdelijke wapenstilstand zoals je wil.. ik denk nu ook aan de eerste kaart, de mogelijke reiskaart, het er even tussenuit gaan om jezelf op te laden. Ontspannen is troef.
Als je niet daadwerkelijk op vakantie gaat om uit te rusten, raad ik je aan om de rust te pakken in meditatie.. los van alles komen. Nieuwe perspectieven opdoen.
Daarna hoop en vrees in de schildknaap staven, de jongeman die een idee bedenkt en bekijkt, hoe kunnen we dat het beste vorm gaan geven denkt hij, hoe starten we dit goed op. Dit is een ambitieuse jongeman, vurig om zijn idee tot uiting te brengen, hij kan misschien wat coaching gebruiken om het in banen te leiden maar strijdlustig is hij. Coaching kan je zien in een bemoedigend gesprek die je helpt, een brief, een telefoontje die een hart onder de riem steekt.
En de uiteindelijke toekomst is dus zoals eerder gezegd staven 7. Ondersteboven.
Dat is opzich mooi.. de confrontatie die het uitbeeld of het conflict voorhanden, lijkt hiermee afgezwakt. Misschien te niet gedaan, misschien vooruit geschoven maar in ieder geval nog niet op handen. Niet in staat zijn om de koe bij de horens te vatten of .. na bezinning die aangeraden rust, wel aanpakken zodat het doel, de wereld genomen kan worden.

Nou dat was m.. ik denk weinig samenvatting nodig zo, een helder verhaal wat mij betreft in ieder geval

Ik heb ineens een ontzettende dorst zonder dat ik de afgelopen anderhalf uur wat gezegd heb... dus ik ga nu even wat drinken! Ben benieuwd naar je reactie.. hier of via PM, zou fijn zijn

B.