quote:Op zondag 7 december 2008 20:25 schreef Peterselieman het volgende:
Het begin van Kubus is lekker denderend. Een Rotterdamse MAN heeft al met de achterkant in de sloot gezeten, terwijl een Friese MAN ergens in het oostblok aangereden is door een vrachtwagentje.
Op lijn 350 zullen de 15 meter Volvo's trouwens vervangen worden door 12-meter Integro's die blauw zullen worden beplakt.
Het zouden ook nog Premier 2000NL's of NLF's kunnen zijn in gelede uitvoering, analoog aan de gelede Berkhof 2000NL(F). Dan zijn het vermoedelijk Volvo B10xAquote:Op zondag 7 december 2008 02:09 schreef BeefRWijker het volgende:
[.Gelede Premiers zonder 'bult'.]
Analoog aan de Jonckheer, bedoel je? Alleen hebben de gelede Jonckheer's de koeling ook op het dak.
Waar haal je dat nu weer vandaan. Dit staat haaks op alles wat er tot nog toe bekend is geworden.quote:Op zondag 7 december 2008 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
Op lijn 350 zullen de 15 meter Volvo's trouwens vervangen worden door 12-meter Integro's die blauw zullen worden beplakt
Klopt.quote:
Als ik die foto's wel zelf had genomen had ik ze hier wel gepost, oorwurmquote:Op zondag 7 december 2008 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
Die snaak komt niet verder dan een link naar foto's die hij zelf niet eens genomen heeft
jammer van die volvo'squote:
Na enige dwang kun je het kennelijk welquote:Op zondag 7 december 2008 21:01 schreef Alexxxxx het volgende:
Als ik die foto's wel zelf had genomen had ik ze hier wel gepost, oorwurm
Zoiets staat in de busfoto mailgroep. Zal morgen wel weer eens kijken wat er te lezen is daar.quote:Op zondag 7 december 2008 21:00 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Waar haal je dat nu weer vandaan. Dit staat haaks op alles wat er tot nog toe bekend is geworden.
Die 14(!) meter Volvo's zouden wel bij Friesland gaan horen maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet
in Alkmaar blijven en van 350 afgehaald worden.
Ik had zelfs begrepen dat die truuk daarvoor juist was uitgehaald.
Zullen de Alkmaarse sjoofs blij mee zijn. Die hebben een pest hekel aan die Integro's.
Iemand die weet waar die 2908 gebleven is?quote:
Ik post alleen fotos van mezelf, toch eens een bril kopen.quote:Op zondag 7 december 2008 21:07 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Na enige dwang kun je het kennelijk wel
Goed plan, ga ik volgende week eens doenquote:Op zondag 7 december 2008 21:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ik post alleen fotos van mezelf, toch eens een bril kopen.
Wat als jij nou 'ns gewoon vertelt wat de busfoto mailgroep nou precies is en wij 't zelf daar gewoon eens gaan lezen?quote:Op zondag 7 december 2008 21:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zoiets staat in de busfoto mailgroep. Zal morgen wel weer eens kijken wat er te lezen is daar.
Een topfunctie, zoals postbode in Wergea? Weet ik wel precies bij welk dorp de manege hoortquote:Op zondag 7 december 2008 21:21 schreef Peterselieman het volgende:
In de OP van het vorige deel heb ik eigen foto's gepost
Vind jij eerst maar eens een baan
Een forum via email, hoe bedenken ze 't.quote:Op zondag 7 december 2008 21:41 schreef Peterselieman het volgende:
Kijk hier maar eens: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/busfoto/
Mja, het zit net even anders. Op de site van Yahoo kun je gewoon alle berichten nalezen, terwijl je alles ook per mail kunt ontvangen, dan zie je de foto's ook. Om die foto's is het mij daar niet te doen, meer om hier en daar een nieuwtje mee te pakken.quote:Op zondag 7 december 2008 22:03 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Een forum via email, hoe bedenken ze 't.
Vind BeefRWijker niks erg hoor. Geef BeefRWijker maar een Integro.quote:
Ik heb begrepen (van Alkmaarse sjoof) dat de wasinstallatie in Leeuwarden nogal kortequote:en die 12 meters mogen ze dan wel beter beplakken dan de huidige die beplakt zijn ze zijn weer een beetje grijs aan het worden op sommige plekken
ook bij de koplampen zeker?quote:Op zondag 7 december 2008 22:35 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Vind BeefRWijker niks erg hoor. Geef BeefRWijker maar een Integro.
Vreselijke lawaai bakken, die Volvo's.
[..]
Ik heb begrepen (van Alkmaarse sjoof) dat de wasinstallatie in Leeuwarden nogal korte
(en dus waarschijnlijk daardoor nogal harde) borstels heeft. Die proberen dat laagje plastic
bij de achterste ramen er dus gewoon af te pellen.
In Leeuwarden. Ik heb hem gisteren nog meegehad naar Alkmaarquote:Op zondag 7 december 2008 21:12 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Iemand die weet waar die 2908 gebleven is?
die (met een 26xx) doet het hem !quote:Op zondag 7 december 2008 22:58 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
In Leeuwarden. Ik heb hem gisteren nog meegehad naar Alkmaar
Nadat ik eerst nog even bij Peterselieman langs ben gereden (met een 26xx)
Was jouw lijn niet 41?quote:Op zondag 7 december 2008 23:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
die (met een 26xx) doet het hem !
rijd je ook wel eens langs mij ?
Zeker weten? T'is die bus die zwemles heeft gehad, met nogal desastreuse afloop.quote:Op zondag 7 december 2008 22:58 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
In Leeuwarden. Ik heb hem gisteren nog meegehad naar Alkmaar
Hm.. Weet je dat zeker?quote:Op zondag 7 december 2008 23:30 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Zeker weten? T'is die bus die zwemles heeft gehad, met nogal desastreuse afloop.
Normaliter komt zo'n bus niet op de zelfde stalling terug.
Dan zijn dit toch de gelede bussen waarvan De Lijn er 24 heeft rondrijden. De bussen zijn integraal gebouwd en hebben zodoende een DAF-motor met een vermogen van 272 pk.quote:Op zondag 7 december 2008 20:57 schreef BeefRWijker het volgende:
Dan verhuis ik mijn post ook maar even mee hier naar toe.
[..]
Het zouden ook nog Premier 2000NL's of NLF's kunnen zijn in gelede uitvoering, analoog aan de gelede Berkhof 2000NL(F). Dan zijn het vermoedelijk Volvo B10xA
Hier nog een andere foto, van die bultloze gelede Premier, van de andere zijde:
[ afbeelding ]
Zo te zien met midden motor, dus Volvo B10MA, maar toch ook duidelijk een lage vloer bus.
terwijl Volvo B10MA in de regel hogevloer bussen zijn.
Dit doet denken aan zijn broer, Connexxion 233 die zo te zien toch ook een midden motor heeft
[ afbeelding ]
Maar die is zo te zien wegggewerkt naar de zijkant. En deze bus heeft wel de koeling op het dak.
[ afbeelding ]
Op Transport Database and Photogallery
staan beide bussen overigens bekend als Premier A18.
De Volvo 8700's, dat hangt echt van mij af. De Interlinerversie, met een D7C-motor (7 liter, 290 pk) combineert kracht met een heel mooi geluidje dat veel weg heeft van de Van Hool AG300.quote:Op zondag 7 december 2008 22:35 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Vind BeefRWijker niks erg hoor. Geef BeefRWijker maar een Integro.
Vreselijke lawaai bakken, die Volvo's.
[..]
Uit die foto's van 112fryslan kan ik niet opmaken dat het de 2908 is.quote:Op maandag 8 december 2008 00:13 schreef Peterselieman het volgende:
Dat was idd de 2908
http://www.openbaarvervoe(...)0/Connexxion2908.jpg
http://www.112fryslan.nl/?module=news&action=show&newsid=2307
Whatever.quote:Op maandag 8 december 2008 00:23 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De Volvo 8700's, dat hangt echt van mij af.
quote:De Interlinerversie, met een D7C-motor (7 liter, 290 pk) combineert kracht met een heel mooi geluidje dat veel weg heeft van de Van Hool AG300.
Alsof je dat nog hoort, over die op de toppen van z'n ventilators razende Airco heen.quote:De drieassers maken inderdaad veel kabaal, maar wat wil je ook anders met 340 pk en een enorme trekkracht.
Je hebt helemaal gelijk, met al die bergen hier is dat wel van groot belang.quote:BeefRWijker prefereert een bus met motor van 250 pk, waarbij het de vraag is of het sommige hellingen kan overwinnen.
Van welke, die met (de kameel) of zonder bult? Linkje?quote:Op maandag 8 december 2008 00:17 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dan zijn dit toch de gelede bussen waarvan De Lijn er 24 heeft rondrijden.
Dan denk ik dat dit 't verhaal is: het zijn twee demo bussen met twee verschillende oplossingen voor de koeling.quote:De bussen zijn integraal gebouwd [....]
quote:Premier
In 1994 neemt de Berkhof de Belgische busbouwer Jonckheere over. Naast de Transit en de 2000NL lijnen die verder blijven bestaan, gaan beide constructeurs ook aan het werk om nieuwe modellen uit te werken. Dit resulteert in 1995 in de Communo, kort daarop gevolgd door de Premier. Uiterlijk doen beide types sterk aan elkaar denken, zeker in de uitwerking van de kop van de bus. De achterbouw werd dan weer overgenomen van het 2000NL model.
Deze Premier was een volledig lagevloersbus. Hij werd zowel door Jonckheere als door Berkhof integraal of op chassis gebouwd, zowel als standaard als geledebus.
Als basis voor de integraalbouw werd het DAF SB250 chassis gebruikt. Dit modulair opgebouwde chassistype werd door Berkhof aangepast, door o.m. de motor tussen de motorassen te plaatsen (bij de SB250 bevindt zich deze achteraan). Omdat de aanpassingen zo ingrijpend zijn, krijgen deze bussen dan ook een Berkhof VIN (hetzelfde gebeurde met de integraal gebouwde Jonckheeres).
In België kwamen twee integraal gebouwde Berkhof Premiers te rijden. De 860111 (gebouwd als demo in 1996) en 860112 kwamen in 1999 bij De Morgenstond in dienst. De 860112 werd samen met de twee geledes in 2000 terug aan Berkhof verkocht. De 860111 werd nadien omgenummerd naar 440503 en werd in 2006 verkocht.
Daarnaast werden door Teyssen (8011) en De Morgenstond (8601) in 1999 twee gelede integraal gebouwde Premiers aangekocht :
• de 860110 werd in 1995 gebouwd, en kwam eerst in dienst bij de TET als 7153.
• de 801116 stamt uit 1996 en werd gebouwd als demo voor de Franse markt. Hij was herkenbaar aan de 'bult' op het dak ter hoogte van het motorcompartiment.
De twee geledes werden reeds in 2000 terug verkocht aan Berkhof, die ze op haar beurt doorverkocht aan Reizen De Jong. Nadien kwamen ze bij Connexxion terecht, waar ze tot voor kort als 232 (ex 860110) en 233 (ex 801116) door het leven zijn gegaan.
In Nederland komen nog enkele reeksen Premiers in dienst op het SB250 chassis (bij Hermes, BBA en SVD), deze hebben de motor achterin zitten zodat daar een ‘bult’ verschijnt. In 2002 volgt de Ambassador de Premier op.
De Morgenstond 440503
Hoewel ik eerst schreef dat ik niet wist of het kon: nu kun je wel resultaten uitsluiten.quote:Op donderdag 4 december 2008 17:40 schreef BeefRWijker het volgende:
Ook als je op zoek gaat naar "Jonckheere" touringcars heb je een enorme bijvangst van bussen en busjes
die totaal niks met de Jonckheere touringcars te maken hebben.
Hier wel.quote:Op maandag 8 december 2008 00:27 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Uit die foto's van 112fryslan kan ik niet opmaken dat het de 2908 is.
Kenteken is BL-VR-36. Hij staat nog steeds op kentekenquote:Ik zal er in ieder geval eens goed op letten de 1stvolgende dienst, welke Integro's ik tegenkom. Het zou wel erg lomp zijn van Cxx als het idd dezelfde bus blijkt te zijn
Toppie.quote:Op maandag 8 december 2008 01:42 schreef busfoto.nl het volgende:
[..]
Hoewel ik eerst schreef dat ik niet wist of het kon: nu kun je wel resultaten uitsluiten.
Zie http://busfoto.nl/foto/search.php voor uitleg en uitproberen.
Doe 's een foto van 't interieur, als je wil. Of beter nog, van de chassis en body model nummer plaatjes.quote:Op maandag 8 december 2008 14:16 schreef Gnittoo het volgende:
had vanochtend de 8841 mee:
[..]
verder hing er de hele ochtend al iemand rond op het buffer in leeuwarden en ook op de stalling kwam ik nog 2 busspotters tegen.
quote:Inmiddels is ook besloten de 5612 t/m 5615 die vanuit Alkmaar op de Qliner
rijden te vervangen door grijze Integro Interliners, deze zullen
vermoedelijk dus ook wel blauw geplakt worden. Het gaat om 3 wagens die uit
Zoetermeer gaan komen.
Ok, dankjewel.quote:Op maandag 8 december 2008 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
@BeefRWijker: Dit bericht over de Volvo's voor lijn 350 komt uit de Busfotomailgroep en is van Remy den Hartog:
[quote:
Inmiddels is ook besloten de 5612 t/m 5615 die vanuit Alkmaar op de Qliner rijden
te vervangen door grijze Integro Interliners, deze zullen vermoedelijk dus ook wel
blauw geplakt worden. Het gaat om 3 wagens die uit.Zoetermeer gaan komen.]
Mja, dat Alkmaar nu ook met Integro's gaat rijden op 350 heeft als voordeel dat 's avonds alleen de sjoofs nog van bus hoeven te wisselen. De bussen staan 's nachts dan afwisselend in Leeuwarden in Alkmaar over. Is makkelijk totdat je een vervangende bus in moet zettenquote:Op maandag 8 december 2008 15:48 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ok, dankjewel.
Ook blijkt hier toch weer dat er 3 wagens overblijven/vervangen worden.
Dat betekend dat er geen identieke reserve wordt aangehouden aangezien
je drie wagens nodig hebt voordat de eerste weer terug is in Alkmaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |