Bron: RTL Zquote:Bos sluit volledige nationalisatie bankwezen niet uit
laatst gewijzigd: 06-12-2008 12:28
Minister Wouter Bos (Financiën) sluit voor de inrichting van het financiële stelsel na de crisis niets uit, ook een genationaliseerd bankwezen niet.
Op welke manier?
,Begrijp me goed, ik zit niet te wachten op een genationaliseerd bankwezen. De publieke belangen kunnen ook op een andere manier gewaarborgd worden. Alleen is de vraag: op welke manier. Daarop heb ik het antwoord nog niet'', aldus Bos zaterdag in een interview met Trouw. Volgens hem is nu alle aandacht nodig om de gevolgen van de crisis te bestrijden, nieuwe steunoperaties aan financiële instellingen zijn niet uitgesloten.
Meest extreme variant
Bos noemt een genationaliseerd bankwezen de "meest extreme variant''. Het is in zijn ogen ook mogelijk dat meer en beter toezicht op banken volstaat. " Ik weet echter wel dat de variant waarin ik vertrouw op de blauwe ogen van de bankiers niet meer zal worden toegepast. Voor het overige sluit ik op dit moment niets uit.''
Houding
Bos maakt in het interview opnieuw duidelijk veel meer zelfkritiek te verwachten bij bankiers over de lessen die te trekken zijn uit de financiële crisis. "Ik zou willen dat iedereen duidelijk was dat het nooit meer kan worden, zoals het was. Zeker in de wereld van de banken.'' Met een houding zoals bankiers die laatst hadden tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer lukt het volgens Bos niet. "De banken moeten hun maatschappelijke functie zien. Ze zullen zich wat nederiger moeten opstellen en opener moeten opereren.''
Je vindt het zorgelijk dat een minister zegt tot het uiterste te willen gaan om zo veel mogelijk van het geld te redden, indien nodig?quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Dit lijkt mij een zorgelijke ontwikkelling
Nee, ik vind het een zorgelijk ontwikkeling dat Bos daar nu al aan denkt. wat weet hij wat wij nog niet weten?quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:11 schreef Market_Garden het volgende:
Je vindt het zorgelijk dat een minister zegt tot het uiterste te willen gaan om zo veel mogelijk van het geld te redden, indien nodig?
nee dat denk ik niet.quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik denk dat hij de balansen van zowel ING als Fortis eens heeft ingekeken en heeft gezien wat er allemaal nog afgeschreven moet gaan worden.quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, ik vind het een zorgelijk ontwikkeling dat Bos daar nu al aan denkt. wat weet hij wat wij nog niet weten?
Maar parkeren hun geld wel bij Icesave.quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:06 schreef henkway het volgende:
en en staatsbank had geen geld gestoken in US hypoheken
staatsbank niet, de provincie jongens die zich volgens de marktwerking commerciele treasuries noemen, terwijl ze gewoon teveel geplukt hebben van de inwonersquote:Op zaterdag 6 december 2008 20:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar parkeren hun geld wel bij Icesave.
Wat pas echt zorgelijk is, is dat de bankiers onze economie hebben verkwanseld, alleen maar uit persoonlijk gewin.quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Mwah, het had idd nooit zover mogen komen, maar we hebben wel allemaal lekker verdiend op onze beleggingshypotheken, polissen, bonussen en andere beleggingsproducten ... En dat allemaal onder het mom van, er zal wel goed toezicht houden. Ik heb nooit ergens iemand aan de noodbel zien trekken, behalve een paar losse flodders van mensen als Willem Middelkoop.quote:Op zaterdag 6 december 2008 22:42 schreef Lemmeb het volgende:
Wat pas echt zorgelijk is, is dat de bankiers onze economie hebben verkwanseld, alleen maar uit persoonlijk gewin.
Dat hebben ze niet. Alleen een egi-vergunning (Google Payment Ltd.)quote:Op zaterdag 6 december 2008 21:30 schreef validname het volgende:
Ik vraag me af wanneer bijvoorbeeld Google bank gaat spelen aangezien ze een licentie hebben in nederland =]
En dat de pensioenen grotendeels weg zijn, hetzij via woekerpolissen of beleggingenquote:Op zaterdag 6 december 2008 22:46 schreef elcastel het volgende:
[..]
Mwah, het had idd nooit zover mogen komen, maar we hebben wel allemaal lekker verdiend op onze beleggingshypotheken, polissen, bonussen en andere beleggingsproducten ... En dat allemaal onder het mom van, er zal wel goed toezicht houden. Ik heb nooit ergens iemand aan de noodbel zien trekken, behalve een paar losse flodders van mensen als Willem Middelkoop.
Duitse landesbanken (of hoe ze ook heten ) zijn van de overheid en hebben het wel gedaanquote:Op zaterdag 6 december 2008 19:06 schreef henkway het volgende:
[..]
De geldcreatie hoort in handen van de overheid te zijn, en en staatsbank had geen geld gestoken in US hypoheken
Sterker: hoe worden banken (die bedrijven die, zoals gezegd, slecht hebben geïnvesteerd) genationaliseerd? Met knopen, kralen of spiegels?quote:Op zaterdag 6 december 2008 23:11 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Waar komt toch dat grenzeloze vertrouwen in de overheid vandaan
Mischien dat dat al begint op de lagere school. "Autoriteit is altijd correct/ethisch/moralistisch"quote:Op zaterdag 6 december 2008 23:11 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Duitse landesbanken (of hoe ze ook heten ) zijn van de overheid en hebben het wel gedaan
Waar komt toch dat grenzeloze vertrouwen in de overheid vandaan
Bos zegt ook niet dat het zijn voorkeur heeft.quote:Op zaterdag 6 december 2008 23:53 schreef arjan1212 het volgende:
weg met bos .. de banken hoeven helemaal niet genationaliseerd te worden, deden ze in japan ook niet.
D'r liggen nog wel wat lijken inde kast, een hoop zelfs, die hypotheken zijn slechts het begin maar geen enkele bank durft zn vingers er nu aan te branden om uit te zoeken voor hoe onwezenlijk veel ze nog aan ellende in de boeken hebben staan...dat is pure suïcide...quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:09 schreef RvLaak het volgende:
Ik denk dat hij de balansen van zowel ING als Fortis eens heeft ingekeken en heeft gezien wat er allemaal nog afgeschreven moet gaan worden.
Die financiële injecties zijn echt druppels op een gloeiende plaat, de geldmarkten die nu stilliggen zijn ongeveer 52.000 miljard groot, komen de overheden aan met plannetjes van 2/4/700 miljard, da's weinig, te weinig....quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:53 schreef validname het volgende:
Ze proberen het nu eerst recht te breien met kapitaal injecties; bij de laatste injectie van 700 miljard ging ook 400 miljard naar alleen banken, in de hoop dat mensen weer positief ingesteld raken.
Door dat ze geen enkele waarde meer hebben, omdat de intrinsieke waarde nul of negatief is geworden , gewoon de schulden overnemenquote:Op zaterdag 6 december 2008 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Sterker: hoe worden banken (die bedrijven die, zoals gezegd, slecht hebben geïnvesteerd) genationaliseerd? Met knopen, kralen of spiegels?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |