abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66648096
Hoi, Hoi ben ik weer eventjes,

Een jaar gelden heb ik hier een posting gedaan over mijn eerste ervaring met whisky zowel de slecht Red label als de heerlijke Highland Park 12 y.o. In de tussen tijd heb ik nog een fles gekocht, Glen Moray 12 y.o. ook deze vind ik erg lekker en ik geniet al enige tijd van beide flessen.

Echter was ik een week of twee geleden uit eten en na het eten gingen we nog even aan de bar zitten. Vroeg de man me wat ik wilde drinken, ik denk nou laat ik eens gek doen, "welke Whiskey heb je beste man"? was mijn vraag. Bleek deze kerel ook een liefhebber te zijn. Vervolgens kreeg ik 20+ soorten Whiskey om uit te kiezen. Mijn enige reactie was :"verras me"!

Vervolgens heb ik de Bowmore en de Talisker geproeft, HEERLIJK. Ook mocht ik er nog eentje gratis testen echter geen idee welke dit was, vergeten te vragen maar goed, mocht ik het echt willen weten kan ik nog wel even langs bij de beste man

Afgelopen vrijdag kwam ik na een dag werken thuis rond een uurtje of 23:00 en was ik wel toe aan ontspanning, even een DVDtje opgezet (Zombi II) en een lekker glas Glen Moray ingeschonken. En na de eerste slok ging mijn gedacht weer terug naar de Bowmore en de Talisker, ik kwam tot de conclussie dat ik een krachtige whisky wilde in mijn (kleine) collectie. Ik ben dus af gelopen zaterdag naar een slijter in de buurt gegaan (eentje met een heeeel ruim assortiment en redelijk verstand van het goud) in eerste instantie wilde ik of de Talisker of de Bowmore mee nemen. Echter wees de verkoopster me op een Laphroaig en dan een Quarter Cask en die vond ik ook erg aantrekkelijk. Het duurde 10 minuten om mijn beslissing te maken en uit eindelijk koos ik voor de Laphroaig Quarter Cask. Toen ik de fles ‘s avonds open trok en aan de fles rook wist ik dat ik een goede keuzen had gemaakt. En na de eerste slok wist ik het heeeeel zeker, heerlijke krachtige Whisky.

Bij komend plus punt, a.s. vrijdag krijg ik alsnog of de Bowmore of de Talisker.

woensdag 4 maart 2009 @ 23:10:35 #227
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_66711460
Ik ben een beginnend whiskey drinker maar heb met mijn beperkte kennis van zaken tot nu toe alleen kunnen ontdekken dat ik (nog) niet toe was aan Schotse whisky's.
Ik ben dus nu eerst mijn weg aan het vinden in het Ierse segment. Mijn laatste fles was Tullamore Dew (ik weet niet hoe goed dit aangeschreven staat of dat dit de soort is die met ijs moet )
En nu ben ik begonnen aan Bushmills 10 yrs old en ik heb nog 2 kleine flesjes bushmills original en Black Bush (wat een bezoekje aan de bushmills stokerij je al niet kan opleveren ) is dat iets?
Zoals je merkt, absolute beginner en dan is dit topic best intimiderend

Zijn er nog tips, aanraders zonder dat je in het allerduurste segment komt ?

nou i.i.g Hai
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_66711925
Welkom in het topic dan. Je hoeft er niet veel van te weten om hier te posten hoor. Iedereen hier houdt gewoon van whisky, dat is alles, en voor zover ik weet bijt niemand. (tot nu toe in ieder geval)

Ierse whisky heb ik nog nooit op, dus daarmee kan ik je niet helpen helaas. Maar dan een vraag voor jou: welke Ierse whisky vind jij nou een aanrader voor iemand die alleen nog maar Schotse whisky op heeft?
Sanity is (not) statistical
  woensdag 4 maart 2009 @ 23:34:10 #229
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_66712475
zoals ik al postte ben ik niet heel ervaren maar ik vind die bushmills 10 yrs old erg lekker.
Ik kan nog niet heel precies de smaak omschrijven maar naar mening is ie vrij zacht en hij ruikt een beetje naar vanille en nog iets anders zoets (wat ik niet echt kan plaatsen). De nasmaak is ook lekker (sorry kan deze ook niet omschrijven )

Die dus

[ Bericht 2% gewijzigd door Tha_Bartman op 04-03-2009 23:45:07 ]
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_66740812
Ik drink alleen maar schots. Bushmills 10 yrs heb ik ooit geprobeerd. Ik vond er een enorme penetrante botersmaak aan zitten. Misschien proefde je dat?
God doesn't believe in atheists..
pi_66741548
We hebben met een paar mensen als verjaardagscadeau een Benriach 21 yrs voor een vriend gekocht. Ik denk dat hij dat wel kan waarderen.
  donderdag 5 maart 2009 @ 20:42:43 #232
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_66741679
Ik vind Bushmills erg lekker, maar dan vooral Black Bush. Die is na mijn smaak beter dan die van 10 jaar (en nog goedkoper ook), ik vond de tienjarige echt tegenvallen.
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 6 maart 2009 @ 13:21:54 #233
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_66763594
black bush heb ik ook nog een kleintje van staan en van de original..

nou botersmaak zou ik het niet willen noemen, als ik weer terug op mijn akmer ben na het weekend zal ik het nog een keer proberen
pi_66764474
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 13:21 schreef Tha_Bartman het volgende:
black bush heb ik ook nog een kleintje van staan en van de original..

nou botersmaak zou ik het niet willen noemen, als ik weer terug op mijn akmer ben na het weekend zal ik het nog een keer proberen
Wij proeven er altijd een vleugje honing in..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66766138
Ik heb me vorige week door die ontzettende leuke man van de Wines&Whiskeys in Delft (spam-alert! Zo'n geweldige winkel! Ook voor wijn ) een fles Highland Park 12y aan laten smeren. Lekker, maar ik moet er somehow wel even aan wennen Heel volle smaak, ik vind hem best zwaar! Ligt dat aan mij?
pi_66811928
Ik heb nu bijna de fles van Highland Park leeg en ik persoonlijk vind deze whisky vrij rustig. Maar dat is natuurlijk smaak.

Zelf ben ik gisteren nog een fles Talisker 10 y.o. rijker geworden.

Ik heb nu de volgende flessen in de kast staan:

Highland Park 12 y.o.
Glen Morat 12 y.o.
Laphroaig Quarter Cask
Talisker 10 y.o.
Famous Grouse voor door de cola.
pi_66812195
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb me vorige week door die ontzettende leuke man van de Wines&Whiskeys in Delft (spam-alert! Zo'n geweldige winkel! Ook voor wijn ) een fles Highland Park 12y aan laten smeren. Lekker, maar ik moet er somehow wel even aan wennen Heel volle smaak, ik vind hem best zwaar! Ligt dat aan mij?
Ik vind hem wel rijk en vol van smaak, maar niet zwaar. Ik vind het wel een levendige whisky. De 18 heb ik ook op en die vind ik niet levendig genoeg meer.
  Moderator / Redactie FP maandag 9 maart 2009 @ 15:31:06 #238
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_66861974
Ik zeg hier ook maar eens hoi met mn flinke oranje sik

Ik drink pas sinds kort whiskey, en dan niet eens de soorten die hierboven genoemd worden, maar een Glen Talloch van de supermarkt

Wel lekker whiskeytje daarentegen.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 9 maart 2009 @ 15:39:45 #239
188686 keienlegger
Hey, ik ben Sinterklaas niet!
pi_66862272
Hoewel ik het gevoel heb dat mijn vraag zal verdrinken in de populariteit van dit topic, probeer ik het toch maar. Niet geschoten is toch mis. Voor de zekerschijt smijt ik er maar een zooi smileys in om aandacht te trekken.

Ik zit er al een tijdje over te denken om 's Vaderlandsch enige single malt whisky te bestellen. Whisky is een hobby van me waarbij ik zoveel mogelijk bijzondere soorten wil verzamelen. De Frysk Hynder is daar één van.
Aangezien het een whisky is van Nederlandse bodem ben ik stiekem toch wel benieuwd naar de smaak van dit levenswater.

Heeft iemand al ervaring met de Frysk Hynder?

maandag 9 maart 2009 @ 16:01:26 #240
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_66862988
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:39 schreef keienlegger het volgende:
Ik zit er al een tijdje over te denken om 's Vaderlandsch enige single malt whisky te bestellen. Whisky is een hobby van me waarbij ik zoveel mogelijk bijzondere soorten wil verzamelen. De Frysk Hynder is daar één van.
Aangezien het een whisky is van Nederlandse bodem ben ik stiekem toch wel benieuwd naar de smaak van dit levenswater.

Frysk Hynder is niet de enige Nederlandse whisky, je vergeet Millstone van Zuidam en Valley Whisky van de Vallei distilleerderij...

Geen van deze 3 Nederlandse whiskies kunnnen mij overigens tot een aanschaf ervan verleiden...
  maandag 9 maart 2009 @ 16:52:13 #241
188686 keienlegger
Hey, ik ben Sinterklaas niet!
pi_66864838
Hoewel ik de Molensteen van Zuidam niet reken tot single malt whiskies (komop, ze maken cognac, likeur, whisky en gin in dezelfde tent) was ik niet bekend met Valley Whisky (uit Leusden notabene, dat is 10km van waar ik woon... ).

Tegen beter weten in ga ik toch de Frysk Hynder maar bestellen. De nieuwsgierigheid is te groot.
  Moderator / Redactie FP maandag 9 maart 2009 @ 19:03:54 #242
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_66869511
Ik heb net een fles Famous Grouse gekocht, vanavond eens proberen
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 9 maart 2009 @ 19:58:41 #243
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_66871514
Frysk Hynder staat hier al drie jaar hafvol op de butler tray. Dat zegt genoeg. 't is dat 't een kadootje was van mijn vriendin, anders was ie al de cola van de visite ingegaan.
pi_66873434
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:58 schreef Mr.Talisker het volgende:
Frysk Hynder staat hier al drie jaar hafvol op de butler tray. Dat zegt genoeg. 't is dat 't een kadootje was van mijn vriendin, anders was ie al de cola van de visite ingegaan.
Wat vind je er niet lekker aan dan?
  maandag 9 maart 2009 @ 21:26:33 #245
128548 pavv
The computer says NO
pi_66874964
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:50 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Wat vind je er niet lekker aan dan?
Geen idee wat Mr. Talisker er van vindt....(alhoewel )
Maar ik heb diverse malen Fryske Hynder geprobeerd......je kunt namelijk niet spreken van één whisky met 1 smaakprofiel aangezien ze alles als single cask bottelen....waardoor fles x heeeeuul anders kan smaken als fles Y uit een ander vat. Helaas is het bij het Friesche Paardensap zo dat er een wat discutabel vatmanagement wordt gevoerd waarbij (voor zover ik kan zien ) alles (!) gebotteld wordt vlak nadat het officieel "whisky" mag heten ( 3 jaar). Dit is een prima manier om te bewerkstelligen dat je een boel inferieure flessen op de markt brengt. Bovendien wordt de spirit in gelijk welk vaatje gegoten...waarbij beschikbaarheid belangrijker lijkt dan de kwaliteit van het te gebruiken vat.

van de 4 verschillende keren dat ik FH heb geprobeerd was het 1 keer nét "drinkbaar" (das niet genoeg hoor )
pi_66875405
Hm, dat is dan wel weer erg jammer. Ik ben een groot liefhebber van drank en ik vind het jammer dat het door de overheid zo veel als het grote gif wordt bestempeld en niet als iets wat een goed culinair product en een cultuurproduct kan zijn. Altijd jammer als een product wat best wel meer mensen aan zou kunnen spreken dan zo tegenvalt.
  maandag 9 maart 2009 @ 21:36:41 #247
128548 pavv
The computer says NO
pi_66875464
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:39 schreef keienlegger het volgende:
Whisky is een hobby van me waarbij ik zoveel mogelijk bijzondere soorten wil verzamelen. De Frysk Hynder is daar één van.
Ik snap dat whisky een hobby is, een hele leuke hobby zelfs...maar is het niet leuker om het spul te drinken op zijn tijd ( en met drinken bedoel ik dus ...proeven en genieten, niet naar binnen keilen, daar hebben ze andere drank voor uitgevonden...)
En is het in dat licht niet beter om te kiezen voor bijzondere whiskies die opvallen door het feit dat ze lekker zijn? Om nu rond de 50 euro uit te geven voor een fles goudbruine vloeistof met een paard op de kurk....alleen omdat het toevallig uit NL komt.... Ik zou het niet doen. Zonde geld. Ik heb anders nog wel wat lege (hele mooie) flessen die je met kouwe thee kunt vullen, als het je alleen om de fles te doen is.

quote:

Zie bericht hierboven
  maandag 9 maart 2009 @ 21:43:33 #248
128548 pavv
The computer says NO
pi_66875839
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:35 schreef Maeghan het volgende:
Hm, dat is dan wel weer erg jammer. Ik ben een groot liefhebber van drank en ik vind het jammer dat het door de overheid zo veel als het grote gif wordt bestempeld en niet als iets wat een goed culinair product en een cultuurproduct kan zijn. Altijd jammer als een product wat best wel meer mensen aan zou kunnen spreken dan zo tegenvalt.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt te zeggen met de bemoeizucht van de spruitjeslucht Gristelijke politici die hopen op een terugkeer van de jaren 50 (alhoewel ze harder op weg zijn de jaren 30 opnieuw te doen )

Maar ik weet niet wat dit dan te maken heeft met de Fryske Hynder....het zijn niet de politici die dit als zg. gif beschouwen. Dergelijke uitspraken komen eerder voor rekening van de whiskyliefhebbers die het spul geprobeerd hebben .....en hard op zoek gingen naar een kwispedoor (dacht ooit dat die spituum heten, geen idee waarom)

culinair en cultuurproduct.....okay, maar dan denk ik eerder aan een goed gemaakte mooie Jenever o.i.d.
pi_66877119
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:43 schreef pavv het volgende:

[..]

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt te zeggen met de bemoeizucht van de spruitjeslucht Gristelijke politici die hopen op een terugkeer van de jaren 50 (alhoewel ze harder op weg zijn de jaren 30 opnieuw te doen )

Maar ik weet niet wat dit dan te maken heeft met de Fryske Hynder....het zijn niet de politici die dit als zg. gif beschouwen. Dergelijke uitspraken komen eerder voor rekening van de whiskyliefhebbers die het spul geprobeerd hebben .....en hard op zoek gingen naar een kwispedoor (dacht ooit dat die spituum heten, geen idee waarom)

culinair en cultuurproduct.....okay, maar dan denk ik eerder aan een goed gemaakte mooie Jenever o.i.d.
Dat er dus niet voldoende aandacht aan besteed wordt en dus geen mooi product genoemd kan worden. Terwijl een Nederlandse whisky best een bepaalde charme heeft (kan hebben). Vind ik dan.

Eigenlijk alles wat gericht is op omzet of winst ten koste van smaak, wat meer draait om imago dan om product, is eigenlijk een argument tegen alcohol (in de verkeerde handen). En iedere mooie drank die met zorg en aandacht wordt gemaakt, kan een argument zijn voor alcohol. Om alcoholhoudende dranken te zien als iets anders dan een risicofactor voor alcoholverslaving.

Mooie jenever mag ook hoor. Ik vind het ook erg leuk dat er volgend jaar een jeneverfestival komt.
pi_66885986

Lang geleden dat ik hier ben geweest... Kostte me even om alles weer eens te lezen..

Mijn laatste aanschaf, een fles Mortlach 15y

Gekocht op aanraden van de eigenaar van De Koning in Den Bosch. Een speyside die ik nog nooit geproefd heb.. Lekkere speyside, niet echt een heel uitgesproken smaak maar echt een whiskey die ik iedere dag zou kunnen drinken...
I'm so fuckin'wasted!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')