abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63870901
quote:
Op maandag 8 december 2008 20:12 schreef simmu het volgende:
het gaat om de indexering (dat is geen rente). de inflatiecorrectie. elk jaar (of elke maand) betaalt iedereen (via aow, maar ook via private regelingen) een bedrag aan de verzekeraar (overheid of privaat dus) opdat men na een zekere leeftijd toch inkomen krijgt.

dit is allemaal gebaseerd op het actuarieel grondbeginsel: de inleg is gelijk aan de uitkering. maar 1 euro in 2001 is nu minder waard dan nu, en het gaat steeds om de waarde op tijdstip van uitkeren. die waardevermindering wordt steeds doorberekend in de vorm van bijvoorbeeld: "100 euro ingelegd in 2001 is nu 110 waard" (uiteraard volstrekt fictieve getallen).

dat is indexering, en dat is wat nu geschrapt wordt.
, toch vind ik 't vreemd. Geld is een ruilmiddel, pensioen is een soort sparen voor later. Je spaart nu 10x iets ter waarde van een appel, en je krijgt uiteindelijk maar 9 appels terug. Dat kan dus zomaar .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 9 december 2008 @ 09:47:27 #102
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63871461
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 09:33 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

, toch vind ik 't vreemd. Geld is een ruilmiddel, pensioen is een soort sparen voor later. Je spaart nu 10x iets ter waarde van een appel, en je krijgt uiteindelijk maar 9 appels terug. Dat kan dus zomaar .
dat pensioen "sparen voor later" is, is dus niet correct. pensioen is geen sparen, maar een verzekering.

ik hou de vergelijking met appeltjes erin
het wordt namelijk nog erger: stel nu eens dat jij in 2018 graag eenmalig een uitkering wilt van 10 appeltjes, want in 2018 ga je met pensioen. dan ga je naar een verzekeringsmaatschappij, en die slaan dan voor je aan het rekenen. je bent bereid om aan het einde van elk jaar iets te betalen. de verzekeraar zal dan eerst berekenen hoeveel kosten ze moeten maken (administratie, beleggingskosten, etc...). dus om jou in 1018 10 appeltjes te geven moeten ze zelf ook wat uitgeven tenslotte. dus laten we zeggen, dat kost 1 appeltje, dus wederom gerekend in 2018 zitten we op 11 appeltjes. een verzekeraar is geen liefdadigheidsinstelling, dus ze willen winst maken. hence: een winstopslag, laten we zeggen, 2 appeltjes. daarmee komt het door jou te betalen bedrag (hier komt het actuarieel grondbeginsel weer om de hoek kijken) gerekend op 2018 op 13 appeltjes.
dat bedrag gaan ze dan terug rekenen, met daarin het idee dat 1 appeltje in 2008 uiteindelijk in 2018 meer waard is. dat nemen ze dan mee in wat je elke maand betaalt. en dan kan het dus inderdaad voorkomen dat je 11 x een appeltje betaalt, en er uiteindelijk 10 terugkrijgt.

hopelijk leg ik het enigszins goed uit, het is een tamelijk ingewikkeld verhaal
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 9 december 2008 @ 10:01:33 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63871625
Daarom kun je als je later appeltjes wilt hebben beter nu ZELF een appelboom planten.
En dan maar hopen dat hij niet door de linksen wordt omgezaagd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63871655
Thanx voor de uitleg, duidelijk , we leren iedere dag weer wat bij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63873286
oh, ik had het idee dat de appeltjes die je jaarlijks betaalt aan de maatschappij in een grote bak met appeltjes terechtkomt waar dan appelsap van gemaakt wordt die tegen woekerprijzen verkocht wordt niet eens meegenomen. sneu alleen dat de markt voor appelsap ingestort is en er nu dus geen appeltjes meer zijn
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 9 december 2008 @ 11:49:24 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63874349
quote:
Overheid VS neemt mogelijk belang in automakers

(Novum/Dow Jones) - De Amerikaanse overheid krijgt mogelijk een substantieel belang in de drie grootste autofabrikanten, in ruil voor noodleningen aan de Amerikaanse autosector. Dat meldt The Wall Street Journal dinsdag.

Het reddingsplan, dat bestaat uit een noodlening van $15 miljard voor de grootste drie Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Chrysler, werd maandagavond naar het Witte Huis gestuurd. Daar zal het bekeken en beoordeeld worden door functionarissen van president George Bush.

Een stemming over het reddingsplan door het Amerikaanse Congres zou op z'n vroegst dinsdag kunnen plaatsvinden. Volgens The Wall Street Journal krijgt de overheid in ruil voor de noodhulp in elk bedrijf een aandelenbelang ter waarde van minimaal 20% van de lening die het bedrijf ontvangt.

In het geval van General Motors, dat ongeveer $10 miljard aan kortetermijnfinanciering nodig heeft, zou dit betekenen dat de overheid een substantieel belang zal krijgen in het bedrijf, wat door het verwaterende effect de bestaande aandeelhouders zou kunnen schaden. Welk soort aandelen de overheid in ruil voor de hulp zal krijgen wordt volgens de krant niet gespecificeerd in het voorstel.
De eerste stap naar nationalisatie van de auto industrie
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63874461
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

De eerste stap naar nationalisatie van de auto industrie
Als ze de autosector laten vallen krijg je een ongeevenaarde chaos, dus dit lijkt me een prima oplossing.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63874493
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

De eerste stap naar nationalisatie van de auto industrie
Ze moeten GM gewoon opsplitsen en in delen verkopen aan de chinezen
  dinsdag 9 december 2008 @ 12:09:47 #110
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_63874838
Blog van Nobelprijs winnaar Paul Krugman
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 9 december 2008 @ 12:11:50 #111
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_63874887
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:54 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Als ze de autosector laten vallen krijg je een ongeevenaarde chaos, dus dit lijkt me een prima oplossing.
Het oneindig in stant houden van niet levensvatbare bedrijven lijkt me een wassen neus en een ongelooflijk dure oplossing.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 9 december 2008 @ 12:40:21 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63875614
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:54 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Als ze de autosector laten vallen krijg je een ongeevenaarde chaos, dus dit lijkt me een prima oplossing.
Nee een Sowjet stijl staatsbedrijf waar jaar in jaar uit geld bij moet dat is een goed idee

Ik vind ook al die Obama retoriek over investeringen in 'groene' autos nogal misleidend. Bedrijven zoals GM die nu een achterstand hebben op dat gebied zullen die achterstand niet binnen een paar jaar kunnen inlopen(ontwikkeltijd in autoindustrie is erg lang). Je kunt er miljarden tegenaan gooien om te investeren in 'groene auto's', maar dat houdt alleen maar een beperkte groep op ontwikkelafdelingen aan het werk. Het duurt nog vele jaren voordat die autos dan daadwerkelijk in aantallen van de band gaan rollen. Dat betekent dat de blue collar workers sowieso toch ontslagen moeten worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63875960
De amerikaanse overheid kan dan beter hun geld in tesla stoppen die een gedeelte van de productie capaciteit van een van de grote 3 kan gaan benutten.

Gaan we hier in nederland dadelijk ook nog philips nationaliseren.

En dan alleen de autoindustrie ondersteunen wat moeten die brassers dan met dat geld ze gaan toch niet meer auto's produceren waar geen vraag naar is. De autoinudstrie is vaak al heel lean geworden en heeft het meeste werk uitbesteed bij kleinere bedrijven die nu toch nog over de kop zullen gaan, omdat ze geen productie hoeven te leveren.
  dinsdag 9 december 2008 @ 13:08:06 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63876288
Als je persé iets wilt steunen dan moet je inderdaad juist de winnaars steunen, niet de verliezers. Wat ze nu doen is de verliezers overeind houden en met overheidssteun op een oneerlijke manier laten concurreren tegen bedrijven die wel de juiste producten hebben en wel op een efficiente manier worden gerund. Dit is economisch gezien echt het slechtste wat je kunt doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 december 2008 @ 13:34:08 #115
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63877078
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 13:08 schreef SeLang het volgende:
Als je persé iets wilt steunen dan moet je inderdaad juist de winnaars steunen, niet de verliezers. Wat ze nu doen is de verliezers overeind houden en met overheidssteun op een oneerlijke manier laten concurreren tegen bedrijven die wel de juiste producten hebben en wel op een efficiente manier worden gerund. Dit is economisch gezien echt het slechtste wat je kunt doen.
Helemaal mee eens. Subsidie op verouderde technologie is het.
Overigens is het verweer van de auto-industrie (in de VS) dat ze gewoon al die tijd produceerden wat de mensen (in de VS) wilden. Nu diezelfde mensen ineens iets anders willen, hebben ze daarop niet op tijd kunnen anticiperen.
pi_63877860
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 13:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Subsidie op verouderde technologie is het.
Overigens is het verweer van de auto-industrie (in de VS) dat ze gewoon al die tijd produceerden wat de mensen (in de VS) wilden. Nu diezelfde mensen ineens iets anders willen, hebben ze daarop niet op tijd kunnen anticiperen.
Als dat hun verweer is dan vraag ik me af of ze marketing wel of niet nuttig vinden. Mbv marketing kun je de massa wijsmaken dat ze denken dat ze dat zogenaamd unieke product echt willen hebben. Aangezien er waarschijnlijk grotere marges op grotere en slecht ontwikkelde auto's zitten heeft men de massa maar wijsgemaakt dat die auto's echt het neusje van de zalm zijn.

Laat veel bedrijven eerst maar eens het aantal boekhouders in het managment beperken tot 1, verder moeten er echte ondernemers in zitten. Die boekhouders kijken alleen naar korte termijn en makkelijk te behalen doelen waardoor een gedeelte van deze zogenaamd verbazing over afnamen naar het product bij de autofabrikanten ontstaan is.
  dinsdag 9 december 2008 @ 14:05:52 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63877938
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 13:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Subsidie op verouderde technologie is het.
Overigens is het verweer van de auto-industrie (in de VS) dat ze gewoon al die tijd produceerden wat de mensen (in de VS) wilden. Nu diezelfde mensen ineens iets anders willen, hebben ze daarop niet op tijd kunnen anticiperen.
Dat argument is onzin.
Waarom doet bijvoorbeeld Toyota het dan wel goed in de USA?
(Zij produceren ook in de USA)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63878019
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 14:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat argument is onzin.
Waarom doet bijvoorbeeld Toyota het dan wel goed in de USA?
(Zij produceren ook in de USA)
of Honda, als meest populaire benzineauto in de US
pi_63878202
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 13:08 schreef SeLang het volgende:
Als je persé iets wilt steunen dan moet je inderdaad juist de winnaars steunen, niet de verliezers. Wat ze nu doen is de verliezers overeind houden en met overheidssteun op een oneerlijke manier laten concurreren tegen bedrijven die wel de juiste producten hebben en wel op een efficiente manier worden gerund. Dit is economisch gezien echt het slechtste wat je kunt doen.
En wat zijn de directe en indirecte economische gevolgen als de V.S. de steun niet geeft..... kost toch veel meer!
De V.S. moet steun geven voor de garantie dat de bedrijven het overleven en daarna moderniseren, afslanken en eventueel verkopen, maar echt stoppen met de steun op dit moment.
quote:
The EPI paper, titled When Giants Fall, estimates that a total collapse of all three U.S. auto makers would result in the loss of up to 2.1 million American jobs within the next year. Tax revenue losses and additional governmental costs would top $150 billion within three years if the three companies enter bankruptcy.
http://www.marketwatch.co(...)A620-75D4F8CC77AE%7D
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63880395
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 14:16 schreef shilizous_88 het volgende:

En wat zijn de directe en indirecte economische gevolgen als de V.S. de steun niet geeft..... kost toch veel meer!
De V.S. moet steun geven voor de garantie dat de bedrijven het overleven en daarna moderniseren, afslanken en eventueel verkopen, maar echt stoppen met de steun op dit moment.
Je trapt met beide voeten in de marketing van de bedrijven die men gestart is om toch maar dat geld bij de amerikaanse overheid los te krijgen.

Leuk dat men alleen maar schrijft hoeveel het zou kosten als de overheid niet in grijpt , waarom schrijft men niet hoeveel het zal gaan kosten als de overheid ingrijpt en men de gewenste maatregelen getroffen heeft.

Hoeveel banenverlies zal er plaats vinden als men flink saneerd? Hoeveel gaat de overheid het dan kosten die sanering.

Verder zullen ze alle 3 nooit samen falliet gaan, dan zou er geen een auto meer verkocht moeten worden en dat is nu ook niet het geval.

Wanneer de overheid ze inderdaad nationaliseerd is er nog wel een oud merk wat ze weer nieuw leven in kunnen blazen, de trabant.
pi_63880602
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 15:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je trapt met beide voeten in de marketing van de bedrijven die men gestart is om toch maar dat geld bij de amerikaanse overheid los te krijgen.

Leuk dat men alleen maar schrijft hoeveel het zou kosten als de overheid niet in grijpt , waarom schrijft men niet hoeveel het zal gaan kosten als de overheid ingrijpt en men de gewenste maatregelen getroffen heeft.

Hoeveel banenverlies zal er plaats vinden als men flink saneerd? Hoeveel gaat de overheid het dan kosten die sanering.

Verder zullen ze alle 3 nooit samen falliet gaan, dan zou er geen een auto meer verkocht moeten worden en dat is nu ook niet het geval.

Wanneer de overheid ze inderdaad nationaliseerd is er nog wel een oud merk wat ze weer nieuw leven in kunnen blazen, de trabant.
het beste is gewoon verkopen aan de chinezen , dat komt er toch een keer van
pi_63880885
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 15:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je trapt met beide voeten in de marketing van de bedrijven die men gestart is om toch maar dat geld bij de amerikaanse overheid los te krijgen.

Leuk dat men alleen maar schrijft hoeveel het zou kosten als de overheid niet in grijpt , waarom schrijft men niet hoeveel het zal gaan kosten als de overheid ingrijpt en men de gewenste maatregelen getroffen heeft.

Hoeveel banenverlies zal er plaats vinden als men flink saneerd? Hoeveel gaat de overheid het dan kosten die sanering.

Verder zullen ze alle 3 nooit samen falliet gaan, dan zou er geen een auto meer verkocht moeten worden en dat is nu ook niet het geval.

Wanneer de overheid ze inderdaad nationaliseerd is er nog wel een oud merk wat ze weer nieuw leven in kunnen blazen, de trabant.
Lol, de trabant zal het lekker doen in Death Valley

Jouw vragen zijn bere interessant en uiteraard heb ik daar ook geen antwoord op, want ik heb immers geen idee hoeveel bepaalde hypotheses zouden kosten. Tenzij ze door een ander uitgevoerd worden en zodoende mijn toegevoegde citaat.
Nietemin zou ik ook wel het kostenplaatje willen weten van de alternatieven en ik hoop dat ze binnenkort vrijgegeven worden.
De V.S. zijn niet idioot en zullen een dergelijke studie wel aan het uitvoeren zijn.

Ik trap trouwens niet in marketing, maar geloof ook niet dat de Amerikanen een dom volk is.
Als zij besluiten om de Amerikaanse autoindustrie te steunen, dan geloof ik erin dat ze daar een zeer goede reden voor hebben.
Ik hoop alleen dat het plan is om te herstructureren en te moderniseren i.p.v. ze zo te laten, want dat is op de lange termijn niet te financieren.

Ik zit niet ver van je ideeen af, maar ben wel voorstander van een financiele steun en daarna pas ingrijpen.
Nu laten stikken is erg erg erg dom.
Je wilt zelf ook geen nieuwe auto kopen waarvan je niet zeker weet of de fabrikant over een jaar nog bestaat.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63881613
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 15:51 schreef shilizous_88 het volgende:


Lol, de trabant zal het lekker doen in Death Valley
Dan maakt men een speciale death valley proof edition
quote:
Jouw vragen zijn bere interessant en uiteraard heb ik daar ook geen antwoord op, want ik heb immers geen idee hoeveel bepaalde hypotheses zouden kosten. Tenzij ze door een ander uitgevoerd worden en zodoende mijn toegevoegde citaat.
Nietemin zou ik ook wel het kostenplaatje willen weten van de alternatieven en ik hoop dat ze binnenkort vrijgegeven worden.
De V.S. zijn niet idioot en zullen een dergelijke studie wel aan het uitvoeren zijn.
Ik zou dat ook wel graag willen zien, maar in de wereld zoals ik deze ken zal dat vast niet plaats vinden en als deze cijfers al gepresenteerd worden dan zullen er toch altijd andere aannames gebruikt zijn om het onderzoek toch maar in het voordeel van de staatssteun te laten vallen. Veel landen zijn zo idioot als de pest alleen heeft men het door beroepsdeformatie en landsdeformatie en goede indoctrinatie totaal niet meer door. Kijk hier in nederland maar waar minister klink gewoon alles wat hem ongewelvallig is kan verbieden, terwijl er geen geode argumenten voor te vinden zijn.
quote:
Ik trap trouwens niet in marketing, maar geloof ook niet dat de Amerikanen een dom volk is.
Dat zeggen veel mensen dat ze er niet intrappen maar het is ook stuk onderbewustheid dat je er automatisch toch in trapt. Als ik in het buitenland ben zal ik in winkels toch eerder bekende merken pakken dan onbekende, ook al wil ik dat niet
quote:
Als zij besluiten om de Amerikaanse autoindustrie te steunen, dan geloof ik erin dat ze daar een zeer goede reden voor hebben.
Ja een heel sterke automobiel lobby, die de beleidsmakers flink getrakteerd heeft.
quote:
Ik hoop alleen dat het plan is om te herstructureren en te moderniseren i.p.v. ze zo te laten, want dat is op de lange termijn niet te financieren.
Als ze nu al niet te financieren zijn waarom zouden ze dat dan wel zijn als ze geherstructureerd zijn. Waarom zou die herstructurering niet in de afgelopen jaren plaast gevonden kunnen hebben.

Heb je de eerder genoemde tegenlicht aflevering al gekeken. Als je die gezien hebt zegt je flikker maar op met de staatssteun aan de amerikaanse automobiel industrie die doen toch niets met hun geld.
quote:
Ik zit niet ver van je ideeen af, maar ben wel voorstander van een financiele steun en daarna pas ingrijpen.
Nu laten stikken is erg erg erg dom.
Niet ingrijpen geeft wel een signaal af dat bedrijven gewoon een goed beleid moeten voeren ipv het korte termijn denken en alleen maar naar aandeelhouderswaarde te kijken.
quote:
Je wilt zelf ook geen nieuwe auto kopen waarvan je niet zeker weet of de fabrikant over een jaar nog bestaat.
Ik heb al jaren geen auto meer, als ik er weer 1 koop wil ik toch weer een alfa.
pi_63886595
Michael moore met zijn visie op de grote 3 autofabrikanten in de vs

http://www.michaelmoore.c(...)ssageDate=2008-12-03
quote:
So what to do? Members of Congress, here's what I propose:

1. Transporting Americans is and should be one of the most important functions our government must address. And because we are facing a massive economic, energy and environmental crisis, the new president and Congress must do what Franklin Roosevelt did when he was faced with a crisis (and ordered the auto industry to stop building cars and instead build tanks and planes): The Big 3 are, from this point forward, to build only cars that are not primarily dependent on oil and, more importantly to build trains, buses, subways and light rail (a corresponding public works project across the country will build the rail lines and tracks). This will not only save jobs, but create millions of new ones.

2. You could buy ALL the common shares of stock in General Motors for less than $3 billion. Why should we give GM $18 billion or $25 billion or anything? Take the money and buy the company! (You're going to demand collateral anyway if you give them the "loan," and because we know they will default on that loan, you're going to own the company in the end as it is. So why wait? Just buy them out now.)

3. None of us want government officials running a car company, but there are some very smart transportation geniuses who could be hired to do this. We need a Marshall Plan to switch us off oil-dependent vehicles and get us into the 21st century.
Het stuk is langer maar dit vond ik de leukste passage.
  dinsdag 9 december 2008 @ 22:10:23 #125
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_63890906
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 19:28 schreef Basp1 het volgende:
Michael moore met zijn visie op de grote 3 autofabrikanten in de vs

http://www.michaelmoore.c(...)ssageDate=2008-12-03
[..]

Het stuk is langer maar dit vond ik de leukste passage.
Punt twee is een goede... maar zal wel met Amerikaanse vrijemarkttrots te maken hebben ofzo.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_63891008
Ik vond deze titel op Bloomberg wel schokkend.

"Treasury Bills Trade at Negative Rates as Haven Demand Surges".

Indien al gepost mijn excusus. Maar het interessante artikel is hier te vinden
  dinsdag 9 december 2008 @ 22:32:26 #127
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_63891710
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:13 schreef Emu het volgende:
Ik vond deze titel op Bloomberg wel schokkend.

"Treasury Bills Trade at Negative Rates as Haven Demand Surges".

Indien al gepost mijn excusus. Maar het interessante artikel is hier te vinden
Ik had dat ook gelezen en begreep het niet. Maar omdat grote bedragen aan cash thuis hebben ook riskant is kiest men ervoor oblies te kopen. Die staan op naam en dat heeft men liever dan zijn geld MET rente op een bank te zetten. Feit is dat dit de US gov de gelegenheid geeft goedkoop geld te lenen. En het zullen vooral de rijken zijn die ver over de bankgarantie aan vermogen bezitten. China zal ze toch ook blijven kopen vermoed ik omdat de cash dollars die men aan de US gov uitleent weer direct uitgegeven worden en China de export juist wil bevorderen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  dinsdag 9 december 2008 @ 22:42:39 #128
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  dinsdag 9 december 2008 @ 22:46:21 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63892224
quote:
‘McBritain’ Almost Twice as Risky as McDonald's: Chart of Day

Dec. 9 (Bloomberg) -- Investing in U.K. government debt is almost twice as risky as buying bonds sold by McDonald’s Corp., based on prices in the credit-default swap market.

The CHART OF THE DAY compares the cost of protecting against a decline in the creditworthiness of the two borrowers. U.K. protection became more expensive on Sept. 29, when the pound suffered its biggest one-day loss against the dollar in 16 years after the government took control of Bradford & Bingley Plc, Britain’s biggest lender to landlords.

Britain risks being viewed pejoratively as a banana republic “apart from the technical disqualification that we have a monarch and so cannot be a Republic, and it’s too cold to grow bananas anyway,” says Sean Corrigan, who helps oversee about $8.5 billion as chief investment strategist at Diapason Commodities Management SA in Lausanne, Switzerland.

McDonald’s, the world’s largest restaurant company, said yesterday that global sales rose 7.7 percent in November. The marketing icon for the Oak Brook, Illinois-based company famed for its burgers is a clown figure called Ronald McDonald.

“Talk about ‘McBritain’ is an insult to Ronald’s outfit,” Corrigan said.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:53:31 #130
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:00:12 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63898640
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:10 schreef Hooghoudt het volgende:

[..]

Punt twee is een goede... maar zal wel met Amerikaanse vrijemarkttrots te maken hebben ofzo.
Je kunt GM wel kopen voor $3 miljard, maar dan neem je ook enorme verplichtingen op je zoals het betalen van pensioenen aan honderdduizenden mensen. De prijs is dus veel en veel hoger dan $3 miljard. Dat is ook de reden dat niemand GM koopt voordat de ballast van al die pensioenverplichtingen is verdwenen (oftewel je vindt pas een koper nadat GM failliet is gegaan).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63898877
quote:
laatst gewijzigd: 09-12-2008 18:09
Bos zou al voor de zomer nationalisatie Fortis hebben overwogen

AMSTERDAM (Dow Jones)--Minister van Financien Wouter Bos overwoog al voor de zomer Fortis te nationaliseren. Dat zegt hij deze week in Vrij Nederland, zo valt op de website van het weekblad te lezen.

"Voor de zomer constateerden Nout Wellink en ik al dat het met Fortis niet goed ging", citeert Vrij Nederland de minister. Bos voorzag dat er spanning zou kunnen ontstaan tussen de belangen van Nederland, Belgie, Luxemburg en de top van het concern en dat in in zo'n situatie heel snel zouden moeten worden gehandeld.

"Toen heb ik de optie al overwogen dat de staat het Nederlandse deel van Fortis kon overnemen", zei Bos tegen het weekblad. "Ik heb steeds gedacht: als het nodig is, dan doen we het gewoon."

De uitspraak van Bos komt volgens Vrij Nederland als een verrassing. Tot nu toe werd aangenomen dat het idee om de bank te nationaliseren pas eind september opkwam, vlak voor de overname.
Over ING denkt ie al maanden hetzelfde?
pi_63898968
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Over ING denkt ie al maanden hetzelfde?
ik hoop het. we hebben *eindelijk* spaargeld, en ik twijfel enorm waar ik het ga parkeren. bij een staatsbank lijkt me wel wat
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_63900736
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:00 schreef SeLang het volgende:


Je kunt GM wel kopen voor $3 miljard, maar dan neem je ook enorme verplichtingen op je zoals het betalen van pensioenen aan honderdduizenden mensen. De prijs is dus veel en veel hoger dan $3 miljard. Dat is ook de reden dat niemand GM koopt voordat de ballast van al die pensioenverplichtingen is verdwenen (oftewel je vindt pas een koper nadat GM failliet is gegaan).
Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer de overheid GM in zijn geheel zou overnemen het voor een overheid veel makkelijker is om die pensioenverplichtingen in andere fondsen onder te brengen.

In ieder geval ben ik toch blijer met de nederlandse pensioen regelingen dat die niet door onze werkgevers geregeld worden, die om de cijfers op te poetsen maar alles investeerd in zijn eigen bedrijf.
pi_63909548
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer de overheid GM in zijn geheel zou overnemen het voor een overheid veel makkelijker is om die pensioenverplichtingen in andere fondsen onder te brengen.

In ieder geval ben ik toch blijer met de nederlandse pensioen regelingen dat die niet door onze werkgevers geregeld worden, die om de cijfers op te poetsen maar alles investeerd in zijn eigen bedrijf.
maar die zitten toch ook niet helemaal veilig ook hier is sprake van bedrijfsfondsen met een omslagstelsel
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63919430
quote:
Ongezien: negatieve rente!
Dinsdagavond 9 december gebeurde het ondenkbare: er moest worden betaald om in Amerikaans schatkistpapier te mogen beleggen. De rente op de driemaandelijkse Amerikaanse T-Bills of schatkistcertificaten dook onder de 0 procent.

De Amerikaanse Schatkist verkocht schatkistcertificaten ter waarde van 27 miljard dollar en kreeg er een vergoeding voor van 0,005 procent! Het laagste cijfer ooit sinds ze met de verkoop begon in 1929. Ze bracht ook 30 miljard dollar vierwekelijkse certificaten aan de man tegen 0 procent. Begin november 2008 viel de rente op T-Bills al eens terug tot 0,02 procent toen paniek op de aandelenmarkten toesloeg.

Deze ongeziene toestand heeft alles te maken met de vlucht naar kwaliteit naar het jaareinde toe en de aanhoudende risicoaversie van veel investeerders. Amerikaans schatkistpapier wordt niet voor niets wel eens als de veiligste belegging ter wereld bestempeld. Iedereen wil op het einde van het jaar, als de balans wordt opgemaakt, kunnen aantonen dat het in veilig papier zit.

Eind december 2008 is het traditioneel moeilijk om aan geld te geraken omdat financiële instellingen dan geld oppotten en niet meer willen uitlenen. De grote uitzondering dit jaar is echter dat die toestand al verschillende maanden aanhoudt. De laatste week van december belooft zeer spannend te worden voor bedrijven en andere met een cashtekort.

Die extreem lage rente loopt vooruit op de rentebeslissing van de Federal Reserve volgende week. Volgens handelaars (en de futuresmarkten) is het 100 procent zeker dat de Fed zijn rente verlaagt van 1 tot 0,25 procent. De negatieve rente heeft ook aan dat de markt deflatie en een Japan-scenario met langdurige neerwaarts gerichte prijzen vreest. Het feit dat de obligatiemarkt, de zogenaamde slimme markt omdat er enkel professionele investeerders op actief zijn, rekening houdt met deflatie voorspelt weinig goeds.

De lage rente heeft een belangrijke positieve kant. De Amerikaanse staat zal de komende jaren veel geld moeten lenen om al haar reddings- en stimuleringsplannen te betalen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_63934302
De dollar is ook weer lekker aan het zakken
pi_63935557
wanneer, oh wanneer gaan ze het nu leren....
quote:
Pensioenfondsen in een klap uit het rood
Veel pensioenfondsen zijn in één klap uit de gevarenzone door een idee van het Actuarieel Genootschap.

Het Actuarieel Genootschap heeft haar leden geattendeerd op het feit dat ze aan het eind van het jaar, bij de berekeningen van de waarde en verplichtingen van de pensioenfondsen, mogen rekenen met het rendement op staatsleningen.

Swap
Momenteel wordt gerekend met de swap-curve. Maar door de kredietcrisis is dit rentepercentage vooral op de lange termijn een stuk lager dan die op risicovrije staatsleningen.

30 basispunten
Voor 30 jaar scheelt het 30 basispunten, en voor 40 jaar scheelt het 40 basispunten. Gerekend voor een jonge werknemer van 25/30 jaar scheelt dit 10% op de dekking in het pensioenfonds. Deze situatie doet zich voor sinds oktober.

Hogere dekking
Door een aanpassing van de te gebruiken rentecurve staan de pensioenfondsen er in één keer een stuk beter voor dan tot dusver. Dit blijkt uit een brief van het Actuarieel Genootschap, die in bezit is van RTL Z.

Dekkingsgraad
De gezondheid van pensioenfondsen wordt bepaald door hun dekkingsgraad. Dit is de mate waarin een fonds in staat is om de toekomstige pensioenuitkeringen te doen.

Een dekkingsgraad van 125 procent is het door de toezichthouder gehanteerde minimum. Maar veel pensioenfondsen zakten de afgelopen tijd ver onder dit niveau, door de malaise op de aandelenbeurzen.

Dalende rente
Daar kwam de afgelopen weken nog een tweede vervelende factor bij, namelijk: de dalende rente. Die zorgde voor een verdere verslechtering van de financiële gezondheid. Voor pensioenfondsen gelden rekenregels met betrekking tot die rente. En die regels worden nu aangepast.

Niet meer onder de 100%
Het gevolg hiervan is dat minder pensioenfondsen in de gevarenzone zitten. Pensioenconsultant Hewitt schat in dat de gemiddelde dekkingsgraad door toepassing van de nieuwe regel de afgelopen week niet onder de 100 procent zou zijn gedaald.

105 - 125
Een groot aantaal pensioenfondsen gaan nu van een dramatische situatie van onderdekking over in een minder erge situatie van reservetekort (waarin de dekkingsgraad varieert van 105 tot 125 procent). Andere fondsen komen mogelijk zelfs weer boven de grens van 125%, het door DNB-verplichte minimum en zijn weer gezond.

DNB
De Nederlandsche Bank ondersteunt de creatieve toepassing van de regels, zegt het Actuarieel Genootschap. De Nederlandsche Bank wil dit desgevraagd niet bevestigen, maar ontkent het ook niet.

Geen kunstgrepen
Van een kunstgreep om pensioenfondsen uit de gevarenzone te krijgen, is volgens het Actuarieel Genootschap geen sprake. Dat misschien minder pensioenfondsen nu gedwongen worden om een herstelplan in te dienen bij De Nederlandsche Bank is niet het uitgangspunt geweest voor de wijziging. Maar het is wel een mogelijk gevolg, erkent het Genootschap.

Bekijk ook:
Dossier pensioenfondsen

Brief Actuarieel Genootschap
Audit Alert
Rentecurve voor toereikendheidstoets

Utrecht, woensdag 10 december 2008

Doel en toepassingsgebied

Deze Audit Alert is bedoeld voor actuarissen AG werkzaam voor verzekeraars en pensioenfondsen.

Voor de vaststelling van voorzieningen gelden enerzijds de wettelijke bepalingen en de instructies van De Nederlandsche Bank (DNB) en anderzijds IFRS/RJ. De formele positie die de actuaris vanuit de wet of het toezicht heeft, is beperkt. Er zijn echter situaties waarin actuarissen vanuit een adviserende of certificerende rol een oordeel geven over de toereikendheid van voorzieningen en de financiële positie van verzekeraars en pensioenfondsen.

In dit verband adviseert het Actuarieel Genootschap (AG) haar leden rekening te houden met het volgende :

In de afgelopen maanden is door de kredietcrisis grote druk ontstaan op de financiële markten. Dit heeft er toe geleid dat, mede door liquiditeitsproblemen in de swapmarkt, de swap curve beduidend lager kan liggen dan de huidige Nederlandse staatsobligatie curve. Door deze beperkte liquiditeit wordt de swap curve voor bepaalde looptijd minder geschikt voor waarderingsdoeleinden. Voor het uitvoeren van de toereikendheidstoets voor het eind van dit jaar zal de gehanteerde curve van cruciaal belang zijn bij het vaststellen van de marktconforme waarde van de voorziening. Binnen de regelgeving biedt DNB de mogelijkheid om een aangepaste curve te hanteren bij de toereikendheidstoets. Daarvoor is op voorhand goedkeuring van DNB vereist.

Bij het uitvoeren van de toereikendheidstoets dient de gehanteerde curve vermeld te worden en in welke mate deze curve afwijkt van de swap curve.

Het AG adviseert haar leden dringend met bovengenoemde rekening te houden. Deze mededeling is voorbehouden voor wijzigingen in de financiële markten voor het resterende gedeelte van het jaar.

Status
Deze Audit Alert kwam tot stand onder de verantwoordelijkheid van het Actuarieel Genootschap (AG). De alert geeft (certificerende) actuarissen op specifieke onderdelen nadere aanwijzingen voor het uitoefenen van hun beroep. Slechts op goede gronden kunnen beroepsbeoefenaren van deze aanwijzingen afwijken. Deze publicatie heeft niet de status van beroepsreglementering. In de beroepsregels is gesteld dat elke actuaris zijn beroep met de nodige deskundigheid dient uit te oefenen, teneinde te voorkomen dat het vertrouwen in ons beroep wordt beschaamd.


© www.rtlz.nl
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_63936145
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:50 schreef simmu het volgende:
wanneer, oh wanneer gaan ze het nu leren....
Wat moet men nog meer leren behalve statitiek/ rekenregels toe te passen zoals het het beste uit komt.
pi_63937506
het is gewoon een schande voor de beroepssector. ik ken die lui van het AG wel (ik heb mijn actuarieel basiscertificaat gehaald via het AI) en een dergelijke kortzichtige houding verwachtte ik niet.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_63939180
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat moet men nog meer leren behalve statitiek/ rekenregels toe te passen zoals het het beste uit komt.
Het komt op mij over als fraude.
pi_63939253
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:10 schreef simmu het volgende:
het is gewoon een schande voor de beroepssector. ik ken die lui van het AG wel (ik heb mijn actuarieel basiscertificaat gehaald via het AI) en een dergelijke kortzichtige houding verwachtte ik niet.
Zolang de burgers maar weer vertrouwen krijgen in het systeem

Maar met zulke maatregelen wordt mijn vertrouwen in het systeem steeds minder omdat al die mensen een totaal gebrek aan inzicht ten toon spreiden. Niet alleen die actuarissen, ook de hoge bank medewerkers die in mijn optiek toch echt wel geweten moeten hebben dat teveel rotzooi op de balans zetten wel eens fout zou kunnen gaan. Als ze dat nog niet eens weten laat ze dan lekker bij de plantsoendienst gaan schoffelen, dan krijgen ze bonussen op basis van de geschoffelde vierkante meters. De enigste die er op dit moment echt van langs hebben gekregen zijn de top mannen van fortis die door de aandeelhouders door het slijk gehaald zijn. Maar de rest blijft lekker op zijn positie zitten neemt geen verantwoordelijkheid voor de eerder genomen beslissingen en gaat gewoon door met flink hun eigen zakken te vullen. (gelukkig genoeg voor hun en de samenleving is niet iedereen zo negatief daar over)

En om even wat of topic te gaan helaas is het in heel veel beroepssectoren een schande dat jan en alleman maar hun hbo/wo diploma krijgen en dan nog steeds niets weten, maar wel menen bakken met geld zonder kennis te moeten verdienen met hun gebakken lucht.
pi_63941622
omdat hij zo goed is

1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63948334
quote:
Veel banen weg bij Bank of America

De Bank of America schrapt de komende drie jaar 30.000 tot 35.000 banen. De bank, één van de grootste van de VS, moet saneren na de fusie met de noodlijdende zakenbank Merrill Lynch. De ontslagen vallen bij personeel van beide banken. Vorige maand maakte een andere grote bank, Citigroup, bekend 50.000 banen te gaan schrappen.
quote:
Bank of America to cut up to 35,000 jobs
Citing Merrill acquisition and recession, plan to be phased over three years

SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Bank of America said late Thursday that it plans to cut up to 35,000 jobs over the next three years as the giant lender adjusts to a recession and completes the pending acquisition of brokerage firm Merrill Lynch.

The cuts will come from both companies and affect all lines of business and staff units, Bank of America explained.

"The reductions are designed to eliminate redundancies created as a result of the merger with Merrill Lynch and to reflect the current recessionary environment," the bank said in a statement. The weak economy "is affecting the level of business activity," it added.

Still, the bank also said it continues to do business actively with all of its clients and has attracted deposits and new customers. It also stressed that it's still actively offering loans through all of its credit product lines.

Bank of America's reductions represent one of the largest rounds of layoffs in the history of the financial-services industry. Citigroup said last month that it plans to cut about 50,000 staff.

Labor tracking firm Challenger Gray & Christmas said last week that the financial sector cut 91,356 jobs in November, the second-worst month for industry layoffs since September 2001.
  donderdag 11 december 2008 @ 23:31:21 #147
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63951822
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:31 schreef Drugshond het volgende:
Dat hakt er weer stevig in. Ze doen er wel 3 jaar over.
dat betekent dus ook drie jaar geen nieuwe banen bij dat bedrijf wellicht.
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:31:50 #149
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')