ik heb op 4 mei na het uitgaan in een lollige bui een grap uitgehaald met een kameraad. ik zal het proces verbaal ff noteren:
op zondag 4 mei 2008, omstreeks 04.25 uur, reden wij, verbalisanten, in een opvallend dienstvoertuig, komende uit de richting Markelo, over de Goorseweg te Markelo, gemeente Hof van Twente, in de richting Goor.
op het verplichte fietspad behorende bij die weg, welke onverlicht is, zagen wij een bromfiets in dezelfde richting rijden, welke wij aan een controle terzake de Wegenverkeerswet 1994, wilde onderwerpen.
Op het moment dat 1e verbalisan naast de bromfiets reed en vervolgens schuin naar rechts stuurde, zagen wij, verbalisanten, dat de bromfietser kennelijk al in de gaten had dat deze gecontroleerd zou gaan worden en zagen wij dat deze vaart minderde. Tevens zagen wij dat deze, naar later bleek, bromfietser vaart moest minderen voor een groep fietsers welke zij, weer even later, achtop reed.
Bij het de berm in rijden van het dienstvoertuig werden door de dimlichten op het dienstvoertuig 2 fietsen aangestraald, welke kennelijk met opzet, over de breedte van het fietspad waren neergelegd.
Door dit aanstralen werd voor de fietsers en vooral de bromfietser duidelijk dat haar weg versperd werd. Vanwege het feit dat ze wist dat ze gecontroleerd zou gaan worden en daartoe vaart had geminderd en de voor haar fietsende groep, werd voorkomen dat de bromfietser op volle snelheid over de neergelegde fietsen zou zijn gereden, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nadat wij terplaatse waren uitgestapt kwamen er 2 jongens uit de struiken, met de mededeling dat het een grap betrof. men had fietsers willen laten afstappen(dat waren vrienden van ons) zodat ze op de, hellende Goorseweg, opnieuw hadden moeten aanzetten, om vaart te maken in de richting Goor.
Tegen beide jongens werd proces-verbaal opgemaakt terzake, het op of aan de openbare weg, tegen personen of goederen, enige baldadigheid plegen waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht.
dit is het verhaal van de agenten.
Nu de verklaring die ze hebben genoteerd:
We legden de fietsen op het fietspad, met de bedoeling fietsers af te laten stappen. na het afstappen zouden ze dan extra moeten trappen om tegen de bult/helling van de markeloseberg op te fietsen. ik begrijp nu dat dit zo in het donker gevaarlijk kan zijn.
voor de verwering heb ik een advocaat gesproken en die heeft bepaalde punten voor mij op papier gezet:
De verweren die je kunt voeren zijn:
· De fietsen lagen na het begin van de bult; de fietsers konden daar niet hard fietsen, want zij fietsten al omhoog;
· De bromfietser kon de fietsen zien liggen door het schijnsel van de koplamp van haar bromfiets;
· Toen de politie was weggereden heb ik de bestuurster van de brommer gesproken; zij zei mij toen dat zij de fietsen had zien liggen voordat zij moest stoppen van de politie;
· Het was bijna half 5 en het was al niet meer donker; er was sprake van duisternis (n.b. ik heb een tabel waarin schemering en duisternis worden weergegeven bij 40o noorderbreedte (Nederland) erop nageslagen en het klopt: voor 04.30 uur op 4 mei is het al schemerig);
· Wij wilden een grap uithalen bij onze vrienden en het was volgens ons niet gevaarlijk wat wij deden; anders hadden wij het ook niet gedaan;
· Ik heb tegen de agent die mij een bekeuring heeft gegeven niet gezegd dat het gevaarlijk was om de fietsen op de weg te leggen ‘zo in het donker’: ik heb niet gezegd dat het donker was, dat heeft hij ervan gemaakt.
Let op, het is niet onverstandig om ‘aardig’ over te komen bij de rechter. Doorgaans maakt hij/zij korte metten met iemand die tegen alles aan schopt en de wijsneus uithangt. Maar, zeg niet dat je ook vond dat het gevaarlijk was wat je deed. Als ik het goed van je heb begrepen vond je het ook niet gevaarlijk en dat is voor deze kwestie van belang.
we hadden er niks geen kwade intensie in en we zagen er op dat moment ook geen gevaar in. we vonden het toen gwoon grappig dat ze van de fiets moesten stappen en daarna weer zo moeten aanzetten dat je gewoon helemaal moe word. het was dus bedoelt voor vrienden die achter ons fietsten.
ik moet hiervoor vrijdag voorkomen en wil graag weten wat menig mens hiervan denkt, en of de kans groot is dat ik vrijgesproken zal worden.
m.v.g. sies