abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 00:29:19 #256
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63894804
onder 40 km/h mag het, omdat ze zo minder uit de bovenleiding trekken op 1 punt. boven die snelheid is het eigenlijk nutteloos
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63895023
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:43 schreef Peterselieman het volgende:Misschien 180 nu en meer kan de bovenleiding bijna niet trekken.
Volgens mij wel hoor, in Frankrijk rijdt de TGV ook toch 200 km/h onder 1.5 kv.(of verschild dat toch met NL?)
Zelfs in NL heeft een TGV bijna 200 km/h gereden begin jaren negentig.
Alleen met die snelheden kunnen er minder treinen op dat tracject rijden omdat anders de bovenleiding het niet trekt.
............................
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 00:54:20 #258
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63895283
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 10 december 2008 @ 01:05:14 #259
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63895456
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Eh vanwege de luchtdruk ofzo?

Eh laatmaar, spanningsvoorziening.

Ik dacht dat het over verdiepte stations ging
  woensdag 10 december 2008 @ 08:13:35 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897013
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Misschien is boven en onderlangs nog wat zachtjes uitgedrukt door duvel.

Het zijn 2 totaal verschillende route's...
Ja, dat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 10 december 2008 @ 08:16:20 #261
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897040
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Hoi. Je kletst, en je weet het.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 10 december 2008 @ 08:16:47 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897043
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:29 schreef Peterselieman het volgende:
onder 40 km/h mag het, omdat ze zo minder uit de bovenleiding trekken op 1 punt. boven die snelheid is het eigenlijk nutteloos
Idem.

Edit: flauw ok, maar tegenwoordig is het zinloos om bij het wegtrekken met een moderne e-loc twee panto's op te zetten. Door de vermogenselektronica loopt de stroomvraag langzaam op, waar de oude e-locs juist bij aanzet een grote stroom vroegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Duvel op 10-12-2008 09:19:07 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63907305
klik
quote:
Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.

Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.
Jezus 44 jaar rijden die dingen rond, de blessuretijd kan ieder moment afgelopen zijn, en ja hoor, NU is er ineens een probleem mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 10 december 2008 @ 15:42:36 #264
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63907464
Oh ja, die wilde ik net posten, d'r kwam alleen ff een collega tussendoor. Idioten, volkomen idioten!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63907643
moet wel een goeie ravage geweest zijn getuige de luchtfoto in dat rapport
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 10 december 2008 @ 17:38:40 #266
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63910349
Rijdt er wel eens een trein op de Betuweroute?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63910667
Ik heb een retourtje Tilburg-Alkmaar zonder datum gekocht vandaag

Maar blijkt dat ik morgen toch maar vanaf eindhoven vertrek

Kan ik mijn kaartje terug laten betalen? Er is nog niks met mijn kaartje gebeurd. Moet dat dan ook in het station van Tilburg gebeuren?
  woensdag 10 december 2008 @ 17:56:59 #268
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63910784
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:38 schreef ACT-F het volgende:
Rijdt er wel eens een trein op de Betuweroute?
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.
  woensdag 10 december 2008 @ 18:34:49 #269
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63911663
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:56 schreef ReisT het volgende:
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.
Hehe, die reacties
quote:
Gewoon even rekenen en je ziet dat je idd geen trein ziet rijden

1 jaar = 8760 uur
in 2008 reden er 5300 treinen dus gemiddeld 0,6 per uur
in 2009 rijden er volgens plan 15000 treinen dus gemiddeld 1,7 per uur

Het zou te zot voor woorden zijn als iemand durft te beweren dat de Betuwelijn aan zijn max zit. De Betuweroute is een 158,5 kilometer lang traject. Uitgaande van een redelijke baanvakindeling, en van een in de nabije toekomst treinlengte van 1000mtr (nu 750mtr) dan kun je dus op een spoor 158,5/6 treinen laten rijden. dat maal 2 en we hebben ons max. = 52,8 treinen op een moment. Dit kan dan een theoretische uurbelasting opleveren bij een stellingname van 1 trein per 10 minuten. Als we dat volgen dan zouden er op jaarbasis, schrik niet, 2.775.168 treinen kunnen rijden.

Dan krijg je echt medelijden met hen die lang deze nu nutteloze en dure lijn wonen, alsmede met de belastingbetaler die nu kan inzien hoe hij nu gepakt is. Ook begin je je dan af te vragen hoe men gedacht had deze hoeveelheid transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is inmiddels overbelast en zal nog lang duren zo niet nooit eer daar oplossingen voor gemaakt zijn.

Mijn conclusie is dat dit spoor slechts een ontlasting vormt voor het eigen Nederlandse netwerk. Eigenlijk toon je op deze manier ook aan dat, ondanks de druk van België, de Ijzeren Rijn geheel niet gereactiveerd kan worden. Ook die spoorverbinding zal niet alleen veel te duur worden, echter met de beoogde drukte op die lijn is ook daar het geheel onmogelijk die hoeveelheid te verwachten transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is ook daar inmiddels overbelast en zal nog lang duren eer daar oplossingen voor gemaakt zijn. Het meet frapante in dat traject is dat er zelfs al trajectstukken ontbreken/ oafgebouwd zijn in het Duitse achterland.
Er is ooit onderzocht of de Betuweroute niet gecombineerd kan worden met personenvervoer. Het kan wel, mits de veiligheidsvoorzieningen in de tunnels aangepast worden. Aangezien het theoretische maximum nooit en te nimmer gehaald wordt met goederentreinen lijkt het me verstandig om het spoor beter te benutten door personenvervoer toe te laten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63912065
quote:
Op woensdag 10 december 2008 18:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Hehe, die reacties
[..]
Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.
Er zouden in 2009 15.000 treinen per jaar gaan rijden, terwijl de route een capaciteit van 2,7 miljoen treinen per jaar zou hebben.
En daar klopt helemaal niks van. Als je nu elke 10 minuten in beide richtingen een trein laat rijden, dan kom je op 175.000 treinen per jaar uit. 10 keer zo veel als nu dus. Met een stijging van 5% zit je dus na ruim 15 jaar aan het maximum.
pi_63912940
@ACT-F, tis wel een leuk idee om de spoorlijn beter te benutten, maar ene blik op de kaart leert dat er in praktijk geen trein over die route zal rijden. Dit omdat er geen stations kunnen worden aangedaan, daar de lijn zo ver mogelijk buiten de bewoonde gebieden om is gebouwd. En als een trein geen stations aan kan doen, dan zal ie ook leeg blijven, en heeft het geen zin om daar met reizigerstreinen langs te gaan. Tis jammer, maar waar.
  woensdag 10 december 2008 @ 19:26:50 #272
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63913080
quote:
Op woensdag 10 december 2008 18:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.
Er zouden in 2009 15.000 treinen per jaar gaan rijden, terwijl de route een capaciteit van 2,7 miljoen treinen per jaar zou hebben.
En daar klopt helemaal niks van. Als je nu elke 10 minuten in beide richtingen een trein laat rijden, dan kom je op 175.000 treinen per jaar uit. 10 keer zo veel als nu dus. Met een stijging van 5% zit je dus na ruim 15 jaar aan het maximum.
In jouw rekenvoorbeeld ga je uit van 10 treinen per uur, wat ook daadwerkelijk de capaciteit is van de Betuweroute. In geval van een trein die om de 10 minuut rijdt kom je uit op ruim 100.000. Die 2 miljoen waar die rekenwonder mee aan komt zetten kan alleen als het één grote sliert treinen is zonder een millimeter ruimte.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 10 december 2008 @ 19:30:54 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63913210
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:22 schreef von_Preussen het volgende:
@ACT-F, tis wel een leuk idee om de spoorlijn beter te benutten, maar ene blik op de kaart leert dat er in praktijk geen trein over die route zal rijden. Dit omdat er geen stations kunnen worden aangedaan, daar de lijn zo ver mogelijk buiten de bewoonde gebieden om is gebouwd. En als een trein geen stations aan kan doen, dan zal ie ook leeg blijven, en heeft het geen zin om daar met reizigerstreinen langs te gaan. Tis jammer, maar waar.
Klopt, tenzij je aftakkingen maakt natuurlijk. Of een pendeltrein tussen Arnhem en Rotterdam . Maar een internationale trein zou heel goed kunnen, maar het is alleen jammer dat de max. snelheid 120 km/u is. Buiten dat om zou het ook als omleidingsroute gebruikt kunnen worden als elders een (belangrijk) baanvak voor langere tijd gestremd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 10-12-2008 19:36:58 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 10 december 2008 @ 20:04:19 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63914137
Rotterdam - Elst lijkt me een fijn traject voor een passagierstrein

Wel jammer van die 120 km/h, dat moet toch wel hoger kunnen, lijkt me? 180 km/h ofzo?
pi_63914505
Goederentreinen mogen niet zo hard dacht ik.
  woensdag 10 december 2008 @ 21:08:51 #276
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63916107
Pfff, die nieuwe hafas cd geeft wel rare suggesties aan hoor, Den haag Amsterdam Anderhalf uur :|
pi_63917060
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:42 schreef NordicBlue het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
understatement, maar toch. welk station is dit (2de foto)?
pi_63917274
Weer zonder enkele reden een Intercity uit laten vallen... (Ass-Enk).

Heb vandaag eindelijk 't nieuwe spoorboekje gehaald trouwens.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_63917313
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:33 schreef ghizzer het volgende:

[..]

understatement, maar toch. welk station is dit (2de foto)?
Hoorn, ik stond vandaag op de plaats waar de foto is gemaakt.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 22:02:48 #280
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63918081
Daar heb ik vandaag ook gestaan
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 22:03:10 #281
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63918094
Straks even wat platen uploaden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63918349
quote:
Op woensdag 10 december 2008 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
Daar heb ik vandaag ook gestaan
Hoe laat?
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 22:12:00 #283
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63918390
Van 13.16 tot 13.21 uur
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63918485
quote:
Op woensdag 10 december 2008 22:12 schreef Peterselieman het volgende:
Van 13.16 tot 13.21 uur
Je kwam aan met de trein uit amsterdam, en ging weg met die naar Alkmaar/Den Haag?

Ik was er om 8:44
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 22:18:47 #285
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63918591
Nope, was eerst door Hoorn gekomen richting Enkhuizen en daarna op weg naar Den Helder via Heerhugowaard, vandaar de overstap
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63918822
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Klopt, tenzij je aftakkingen maakt natuurlijk. Of een pendeltrein tussen Arnhem en Rotterdam . Maar een internationale trein zou heel goed kunnen, maar het is alleen jammer dat de max. snelheid 120 km/u is. Buiten dat om zou het ook als omleidingsroute gebruikt kunnen worden als elders een (belangrijk) baanvak voor langere tijd gestremd is.
Maar die trein stopt ook in Amsterdam, Utrecht, Arnhem, en reizigers moeten wel naar die trein toe kunnen komen (zonder alleen in Amsterdam te kunnen opstappen). En door die omweg is de reistijd weer langer, wat de NS ook wil proberen te voorkomen.

Nee, die lijn is echt ontworpen voor alleen goederenverkeer, en reizigersvervoer zal altijd gepaard gaan met (onaanvaardbare?) beperkingen.
  woensdag 10 december 2008 @ 23:21:56 #287
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63920424
quote:
Op woensdag 10 december 2008 22:28 schreef von_Preussen het volgende:
Nee, die lijn is echt ontworpen voor alleen goederenverkeer, en reizigersvervoer zal altijd gepaard gaan met (onaanvaardbare?) beperkingen.
Zoals het nu is, is het ongeschikt voor personenvervoer, dat besef ik ook. Er zijn aanpassingen en aftakkingen nodig om het enigszins geschikt te maken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 00:16:49 #288
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63922329
Heeft dinsdagavond bij Buitenpost ook weer eens een automobilist op een spoorwegovergang vastgezeten. Een kwestie van te vroeg afslaan Gelukkig niets gebeurd, omdat de mcn van de aankomende trein op tijd kon remmen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63922881
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Zelfs de daadwerkelijke nominale spanning van 1,5 (1,8 KV) wordt al vaak niet echt gehaald. Zijn plaatsen waar een flinke dip in zit.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 00:41:47 #290
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63922962
Woensdag er even op uit getrokken om in eerste instantie het trammetje van Houten nog eens mee te maken. Om 10.15 kwam het trammetje keurig op tijd uit Castellum aangereden.




Ik heb nog een keer het ritje mee mogen maken.



De tijdentabel:


Te Castellum:



Het hok

Daarna doorgereden naar Enkhuizen


Daar nog een leuke CTA gezien voor de trein van 12.53 uur


Vervolgens in Hoorn nog wat geplaat








Daarna ben ik via Heerhugowaard doorgegaan naar Den Helder. Van daaruit heb ik de Sloterdijk Hemboog genomen om op Amsterdam Lelylaan meteen in de trein aan de overzijde van het perron in te stappen, waardoor ik naar Lelystad ging. Van daar uit met de bus naar Kampen gegaan om het Kamperlijntje nog even snel mee te pakken. Gelukkig vertrok deze iets te laat, anders had ik vanwege een verlate bus een half uur moeten wachten. Tenslotte vanaf Zwolle weer terug naar Groningen gereisd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 02:05:02 #291
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63923799
Een leuk rondje psm
  donderdag 11 december 2008 @ 09:12:02 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63925453
quote:
Op donderdag 11 december 2008 00:38 schreef Brembo het volgende:

[..]

Zelfs de daadwerkelijke nominale spanning van 1,5 (1,8 KV) wordt al vaak niet echt gehaald.
Is dat erg?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63928154
quote:
Op donderdag 11 december 2008 09:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat erg?
duh! minder spanning -> minder vermogen -> niet op tijd rijden

oh! nou geef ik de vingerverfers een nieuw excuus voor vertragingen
  donderdag 11 december 2008 @ 11:56:23 #294
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63929408
quote:
Op donderdag 11 december 2008 11:03 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

duh! minder spanning -> minder vermogen -> niet op tijd rijden

oh! nou geef ik de vingerverfers een nieuw excuus voor vertragingen
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63930270



Is dit nou het eerste correcte artikel?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 december 2008 @ 12:34:44 #296
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63930394
mja, het lijkt er bijna wel op. Heb in dit artikel niet echt fouten gezien, zoals we die op dit gebied in de kranten normaalgesproken wel gewend zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 december 2008 @ 12:51:30 #297
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63930847
Beetje tendentieuze kop alleen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63931605
Technische problemen met de TRAXXlocomotieven? Die waren er toch juist gekomen vanwege technische problemen met de 11.8/9?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 december 2008 @ 14:03:03 #299
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63932703
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Technische problemen met de TRAXXlocomotieven? Die waren er toch juist gekomen vanwege technische problemen met de 11.8/9?
Ach gisteren was er een trein bij vertrek vanaf Amsterdam al vertraagd omdat er een niet goed functionerende wagen in een stam zat die er tussenuit moest worden gehaald

Overigens snap ik het gekloot met dubbele stuurstandrijtuigen niet, ik dacht dat daar een tekort aan was
  donderdag 11 december 2008 @ 14:16:10 #300
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63932991
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:03 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Overigens snap ik het gekloot met dubbele stuurstandrijtuigen niet, ik dacht dat daar een tekort aan was
Daar is geen tekort aan, ze worden alleen niet meer als stuurstand gebruikt.
Voor de testritten op de HSL willen ze treinen met alleen maar gerenoveerde rijtuigen (de stuurstanden zullen echt nooit op de HSL gaan rijden), dus zijn ze met de Benelux geruild voor gewone B-rijtuigen.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:26:35 #301
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')