Volgens mij wel hoor, in Frankrijk rijdt de TGV ook toch 200 km/h onder 1.5 kv.(of verschild dat toch met NL?)quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:43 schreef Peterselieman het volgende:Misschien 180 nu en meer kan de bovenleiding bijna niet trekken.
Eh vanwege de luchtdruk ofzo?quote:Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Ja, dat.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Misschien is boven en onderlangs nog wat zachtjes uitgedrukt door duvel.
Het zijn 2 totaal verschillende route's...
Hoi. Je kletst, en je weet het.quote:Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Idem.quote:Op woensdag 10 december 2008 00:29 schreef Peterselieman het volgende:
onder 40 km/h mag het, omdat ze zo minder uit de bovenleiding trekken op 1 punt. boven die snelheid is het eigenlijk nutteloos
Jezusquote:Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.
Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.quote:Op woensdag 10 december 2008 17:38 schreef ACT-F het volgende:
Rijdt er wel eens een trein op de Betuweroute?
Hehe, die reactiesquote:Op woensdag 10 december 2008 17:56 schreef ReisT het volgende:
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.
Er is ooit onderzocht of de Betuweroute niet gecombineerd kan worden met personenvervoer. Het kan wel, mits de veiligheidsvoorzieningen in de tunnels aangepast worden. Aangezien het theoretische maximum nooit en te nimmer gehaald wordt met goederentreinen lijkt het me verstandig om het spoor beter te benutten door personenvervoer toe te laten.quote:Gewoon even rekenen en je ziet dat je idd geen trein ziet rijden
1 jaar = 8760 uur
in 2008 reden er 5300 treinen dus gemiddeld 0,6 per uur
in 2009 rijden er volgens plan 15000 treinen dus gemiddeld 1,7 per uur
Het zou te zot voor woorden zijn als iemand durft te beweren dat de Betuwelijn aan zijn max zit. De Betuweroute is een 158,5 kilometer lang traject. Uitgaande van een redelijke baanvakindeling, en van een in de nabije toekomst treinlengte van 1000mtr (nu 750mtr) dan kun je dus op een spoor 158,5/6 treinen laten rijden. dat maal 2 en we hebben ons max. = 52,8 treinen op een moment. Dit kan dan een theoretische uurbelasting opleveren bij een stellingname van 1 trein per 10 minuten. Als we dat volgen dan zouden er op jaarbasis, schrik niet, 2.775.168 treinen kunnen rijden.
Dan krijg je echt medelijden met hen die lang deze nu nutteloze en dure lijn wonen, alsmede met de belastingbetaler die nu kan inzien hoe hij nu gepakt is. Ook begin je je dan af te vragen hoe men gedacht had deze hoeveelheid transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is inmiddels overbelast en zal nog lang duren zo niet nooit eer daar oplossingen voor gemaakt zijn.
Mijn conclusie is dat dit spoor slechts een ontlasting vormt voor het eigen Nederlandse netwerk. Eigenlijk toon je op deze manier ook aan dat, ondanks de druk van België, de Ijzeren Rijn geheel niet gereactiveerd kan worden. Ook die spoorverbinding zal niet alleen veel te duur worden, echter met de beoogde drukte op die lijn is ook daar het geheel onmogelijk die hoeveelheid te verwachten transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is ook daar inmiddels overbelast en zal nog lang duren eer daar oplossingen voor gemaakt zijn. Het meet frapante in dat traject is dat er zelfs al trajectstukken ontbreken/ oafgebouwd zijn in het Duitse achterland.
Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.quote:
In jouw rekenvoorbeeld ga je uit van 10 treinen per uur, wat ook daadwerkelijk de capaciteit is van de Betuweroute. In geval van een trein die om de 10 minuut rijdt kom je uit op ruim 100.000. Die 2 miljoen waar die rekenwonder mee aan komt zetten kan alleen als het één grote sliert treinen is zonder een millimeter ruimte.quote:Op woensdag 10 december 2008 18:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.
Er zouden in 2009 15.000 treinen per jaar gaan rijden, terwijl de route een capaciteit van 2,7 miljoen treinen per jaar zou hebben.
En daar klopt helemaal niks van. Als je nu elke 10 minuten in beide richtingen een trein laat rijden, dan kom je op 175.000 treinen per jaar uit. 10 keer zo veel als nu dus. Met een stijging van 5% zit je dus na ruim 15 jaar aan het maximum.
Klopt, tenzij je aftakkingen maakt natuurlijk. Of een pendeltrein tussen Arnhem en Rotterdamquote:Op woensdag 10 december 2008 19:22 schreef von_Preussen het volgende:
@ACT-F, tis wel een leuk idee om de spoorlijn beter te benutten, maar ene blik op de kaart leert dat er in praktijk geen trein over die route zal rijden. Dit omdat er geen stations kunnen worden aangedaan, daar de lijn zo ver mogelijk buiten de bewoonde gebieden om is gebouwd. En als een trein geen stations aan kan doen, dan zal ie ook leeg blijven, en heeft het geen zin om daar met reizigerstreinen langs te gaan. Tis jammer, maar waar.
Hoorn, ik stond vandaag op de plaats waar de foto is gemaakt.quote:Op woensdag 10 december 2008 21:33 schreef ghizzer het volgende:
[..]
understatement, maar toch. welk station is dit (2de foto)?
Hoe laat?quote:Op woensdag 10 december 2008 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
Daar heb ik vandaag ook gestaan
Je kwam aan met de trein uit amsterdam, en ging weg met die naar Alkmaar/Den Haag?quote:
Maar die trein stopt ook in Amsterdam, Utrecht, Arnhem, en reizigers moeten wel naar die trein toe kunnen komen (zonder alleen in Amsterdam te kunnen opstappen). En door die omweg is de reistijd weer langer, wat de NS ook wil proberen te voorkomen.quote:Op woensdag 10 december 2008 19:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Klopt, tenzij je aftakkingen maakt natuurlijk. Of een pendeltrein tussen Arnhem en Rotterdam. Maar een internationale trein zou heel goed kunnen, maar het is alleen jammer dat de max. snelheid 120 km/u is. Buiten dat om zou het ook als omleidingsroute gebruikt kunnen worden als elders een (belangrijk) baanvak voor langere tijd gestremd is.
Zoals het nu is, is het ongeschikt voor personenvervoer, dat besef ik ook. Er zijn aanpassingen en aftakkingen nodig om het enigszins geschikt te maken.quote:Op woensdag 10 december 2008 22:28 schreef von_Preussen het volgende:
Nee, die lijn is echt ontworpen voor alleen goederenverkeer, en reizigersvervoer zal altijd gepaard gaan met (onaanvaardbare?) beperkingen.
Zelfs de daadwerkelijke nominale spanning van 1,5 (1,8 KV) wordt al vaak niet echt gehaald. Zijn plaatsen waar een flinke dip in zit.quote:Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
Is dat erg?quote:Op donderdag 11 december 2008 00:38 schreef Brembo het volgende:
[..]
Zelfs de daadwerkelijke nominale spanning van 1,5 (1,8 KV) wordt al vaak niet echt gehaald.
duh! minder spanning -> minder vermogen -> niet op tijd rijdenquote:
quote:Op donderdag 11 december 2008 11:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
duh! minder spanning -> minder vermogen -> niet op tijd rijden
oh! nou geef ik de vingerverfers een nieuw excuus voor vertragingen
Ach gisteren was er een trein bij vertrek vanaf Amsterdam al vertraagd omdat er een niet goed functionerende wagen in een stam zat die er tussenuit moest worden gehaaldquote:Op donderdag 11 december 2008 13:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Technische problemen met de TRAXXlocomotieven?Die waren er toch juist gekomen vanwege technische problemen met de 11.8/9?
Daar is geen tekort aan, ze worden alleen niet meer als stuurstand gebruikt.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:03 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Overigens snap ik het gekloot met dubbele stuurstandrijtuigen niet, ik dacht dat daar een tekort aan was
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |