abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63893597
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:21 schreef Charango het volgende:
Waar ik op doelde is dat de infrastructuur tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht goed genoeg is voor 200 km/h, er schijnt alleen (zoals altijd) nog gedonder te zijn wat betreft beveiliging. Uiteindelijk zouden volgens mij de ICE's en een aantal VIRM's 200 km/h gaan rijden.

Wat betreft de vraag of dit stuk spoor ook HSL mag heten verwijs ik naar het volgende:
[..]
Ik zou het geen HSL noemen met momenteel nog een maximum snelheid van 140 km/h. Als eerste ECTS v2 invoeren en dan rijden met 200 km/h, dan noem ik het een baby hsl-oost .
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:40:19 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63893742
Een VIRM die 200 km/h rijdt, dat moet ik zien

Verder maakt het natuurlijk niet uit wat voor beveiliging er wordt gebruikt, al vliegen er postduiven rond met rood/geel/groene briefjes die seinen aangeven. Een HSL is een HSL omdat de snelheid hoog ligt, en er weinig stops zijn.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 december 2008 @ 23:43:00 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63893799
VIRM kan wel 200 km/h halen, maar dan moet er wel een 25 KV installatie in zitten en het stel ook op spoor onder dito waslijn rijden, anders lukt het echt niet. Misschien 180 nu en meer kan de bovenleiding bijna niet trekken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:45:18 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63893852
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:43 schreef Peterselieman het volgende:
VIRM kan wel 200 km/h halen, maar dan moet er wel een 25 KV installatie in zitten
Gelukkig is daar ruimte voor
quote:
en het stel ook op spoor onder dito waslijn rijden
Er ligt nog wel een 100 kilometer spoor die voorlopig toch niet gebruikt gaat worden door onze Italiaanse stofzuigers, misschien is dat wat?
quote:
, anders lukt het echt niet. Misschien 180 nu en meer kan de bovenleiding bijna niet trekken.
Ah ok.
  woensdag 10 december 2008 @ 00:14:54 #255
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63894518
Waarom zie ik nog steeds 16 en 1700 locs rijden met dubbele panto
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 00:29:19 #256
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63894804
onder 40 km/h mag het, omdat ze zo minder uit de bovenleiding trekken op 1 punt. boven die snelheid is het eigenlijk nutteloos
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63895023
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:43 schreef Peterselieman het volgende:Misschien 180 nu en meer kan de bovenleiding bijna niet trekken.
Volgens mij wel hoor, in Frankrijk rijdt de TGV ook toch 200 km/h onder 1.5 kv.(of verschild dat toch met NL?)
Zelfs in NL heeft een TGV bijna 200 km/h gereden begin jaren negentig.
Alleen met die snelheden kunnen er minder treinen op dat tracject rijden omdat anders de bovenleiding het niet trekt.
............................
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 december 2008 @ 00:54:20 #258
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63895283
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 10 december 2008 @ 01:05:14 #259
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63895456
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Eh vanwege de luchtdruk ofzo?

Eh laatmaar, spanningsvoorziening.

Ik dacht dat het over verdiepte stations ging
  woensdag 10 december 2008 @ 08:13:35 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897013
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Misschien is boven en onderlangs nog wat zachtjes uitgedrukt door duvel.

Het zijn 2 totaal verschillende route's...
Ja, dat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 10 december 2008 @ 08:16:20 #261
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897040
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
mja, zo bedoel ik het ook meer ja, want ondanks de vele ondergrondstations is het soms al kiele kiele. Vandaar dat ICM bijvoorbeeld niet met meer dan 15 bakken mag rijden. 17 bakken kunnen de onderstations nog hebben, maar als een tegentrein dan meer dan 13 bakken heeft, dan lukt het al niet meer en zullen de treinen bijna stilvallen.
Hoi. Je kletst, en je weet het.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 10 december 2008 @ 08:16:47 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63897043
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:29 schreef Peterselieman het volgende:
onder 40 km/h mag het, omdat ze zo minder uit de bovenleiding trekken op 1 punt. boven die snelheid is het eigenlijk nutteloos
Idem.

Edit: flauw ok, maar tegenwoordig is het zinloos om bij het wegtrekken met een moderne e-loc twee panto's op te zetten. Door de vermogenselektronica loopt de stroomvraag langzaam op, waar de oude e-locs juist bij aanzet een grote stroom vroegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Duvel op 10-12-2008 09:19:07 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63907305
klik
quote:
Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.

Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.
Jezus 44 jaar rijden die dingen rond, de blessuretijd kan ieder moment afgelopen zijn, en ja hoor, NU is er ineens een probleem mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 10 december 2008 @ 15:42:36 #264
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63907464
Oh ja, die wilde ik net posten, d'r kwam alleen ff een collega tussendoor. Idioten, volkomen idioten!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63907643
moet wel een goeie ravage geweest zijn getuige de luchtfoto in dat rapport
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 10 december 2008 @ 17:38:40 #266
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63910349
Rijdt er wel eens een trein op de Betuweroute?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63910667
Ik heb een retourtje Tilburg-Alkmaar zonder datum gekocht vandaag

Maar blijkt dat ik morgen toch maar vanaf eindhoven vertrek

Kan ik mijn kaartje terug laten betalen? Er is nog niks met mijn kaartje gebeurd. Moet dat dan ook in het station van Tilburg gebeuren?
  woensdag 10 december 2008 @ 17:56:59 #268
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63910784
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:38 schreef ACT-F het volgende:
Rijdt er wel eens een trein op de Betuweroute?
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.
  woensdag 10 december 2008 @ 18:34:49 #269
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63911663
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:56 schreef ReisT het volgende:
Ja, er zijn er nu 5000 overheen gereden, en de Betuweroute wordt een stuk drukker. Vanaf 14 december 250 treinen per week.
Hehe, die reacties
quote:
Gewoon even rekenen en je ziet dat je idd geen trein ziet rijden

1 jaar = 8760 uur
in 2008 reden er 5300 treinen dus gemiddeld 0,6 per uur
in 2009 rijden er volgens plan 15000 treinen dus gemiddeld 1,7 per uur

Het zou te zot voor woorden zijn als iemand durft te beweren dat de Betuwelijn aan zijn max zit. De Betuweroute is een 158,5 kilometer lang traject. Uitgaande van een redelijke baanvakindeling, en van een in de nabije toekomst treinlengte van 1000mtr (nu 750mtr) dan kun je dus op een spoor 158,5/6 treinen laten rijden. dat maal 2 en we hebben ons max. = 52,8 treinen op een moment. Dit kan dan een theoretische uurbelasting opleveren bij een stellingname van 1 trein per 10 minuten. Als we dat volgen dan zouden er op jaarbasis, schrik niet, 2.775.168 treinen kunnen rijden.

Dan krijg je echt medelijden met hen die lang deze nu nutteloze en dure lijn wonen, alsmede met de belastingbetaler die nu kan inzien hoe hij nu gepakt is. Ook begin je je dan af te vragen hoe men gedacht had deze hoeveelheid transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is inmiddels overbelast en zal nog lang duren zo niet nooit eer daar oplossingen voor gemaakt zijn.

Mijn conclusie is dat dit spoor slechts een ontlasting vormt voor het eigen Nederlandse netwerk. Eigenlijk toon je op deze manier ook aan dat, ondanks de druk van België, de Ijzeren Rijn geheel niet gereactiveerd kan worden. Ook die spoorverbinding zal niet alleen veel te duur worden, echter met de beoogde drukte op die lijn is ook daar het geheel onmogelijk die hoeveelheid te verwachten transport in goede banen naar het achterliggende netwerk af te voeren. Dat achterliggende netwerk is ook daar inmiddels overbelast en zal nog lang duren eer daar oplossingen voor gemaakt zijn. Het meet frapante in dat traject is dat er zelfs al trajectstukken ontbreken/ oafgebouwd zijn in het Duitse achterland.
Er is ooit onderzocht of de Betuweroute niet gecombineerd kan worden met personenvervoer. Het kan wel, mits de veiligheidsvoorzieningen in de tunnels aangepast worden. Aangezien het theoretische maximum nooit en te nimmer gehaald wordt met goederentreinen lijkt het me verstandig om het spoor beter te benutten door personenvervoer toe te laten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63912065
quote:
Op woensdag 10 december 2008 18:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Hehe, die reacties
[..]
Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.
Er zouden in 2009 15.000 treinen per jaar gaan rijden, terwijl de route een capaciteit van 2,7 miljoen treinen per jaar zou hebben.
En daar klopt helemaal niks van. Als je nu elke 10 minuten in beide richtingen een trein laat rijden, dan kom je op 175.000 treinen per jaar uit. 10 keer zo veel als nu dus. Met een stijging van 5% zit je dus na ruim 15 jaar aan het maximum.
pi_63912940
@ACT-F, tis wel een leuk idee om de spoorlijn beter te benutten, maar ene blik op de kaart leert dat er in praktijk geen trein over die route zal rijden. Dit omdat er geen stations kunnen worden aangedaan, daar de lijn zo ver mogelijk buiten de bewoonde gebieden om is gebouwd. En als een trein geen stations aan kan doen, dan zal ie ook leeg blijven, en heeft het geen zin om daar met reizigerstreinen langs te gaan. Tis jammer, maar waar.
  woensdag 10 december 2008 @ 19:26:50 #272
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63913080
quote:
Op woensdag 10 december 2008 18:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Leuk, alleen klopt dat rekenwerk niet.
Er zouden in 2009 15.000 treinen per jaar gaan rijden, terwijl de route een capaciteit van 2,7 miljoen treinen per jaar zou hebben.
En daar klopt helemaal niks van. Als je nu elke 10 minuten in beide richtingen een trein laat rijden, dan kom je op 175.000 treinen per jaar uit. 10 keer zo veel als nu dus. Met een stijging van 5% zit je dus na ruim 15 jaar aan het maximum.
In jouw rekenvoorbeeld ga je uit van 10 treinen per uur, wat ook daadwerkelijk de capaciteit is van de Betuweroute. In geval van een trein die om de 10 minuut rijdt kom je uit op ruim 100.000. Die 2 miljoen waar die rekenwonder mee aan komt zetten kan alleen als het één grote sliert treinen is zonder een millimeter ruimte.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 10 december 2008 @ 19:30:54 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63913210
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:22 schreef von_Preussen het volgende:
@ACT-F, tis wel een leuk idee om de spoorlijn beter te benutten, maar ene blik op de kaart leert dat er in praktijk geen trein over die route zal rijden. Dit omdat er geen stations kunnen worden aangedaan, daar de lijn zo ver mogelijk buiten de bewoonde gebieden om is gebouwd. En als een trein geen stations aan kan doen, dan zal ie ook leeg blijven, en heeft het geen zin om daar met reizigerstreinen langs te gaan. Tis jammer, maar waar.
Klopt, tenzij je aftakkingen maakt natuurlijk. Of een pendeltrein tussen Arnhem en Rotterdam . Maar een internationale trein zou heel goed kunnen, maar het is alleen jammer dat de max. snelheid 120 km/u is. Buiten dat om zou het ook als omleidingsroute gebruikt kunnen worden als elders een (belangrijk) baanvak voor langere tijd gestremd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 10-12-2008 19:36:58 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 10 december 2008 @ 20:04:19 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63914137
Rotterdam - Elst lijkt me een fijn traject voor een passagierstrein

Wel jammer van die 120 km/h, dat moet toch wel hoger kunnen, lijkt me? 180 km/h ofzo?
pi_63914505
Goederentreinen mogen niet zo hard dacht ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')