abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:30:54 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63625637
Sommigen van jullie weten het al, maar ik ben in bezit van een 2e BX, oftewel Criezel 2. Dit is de vervanger van Oude Criezel die ik 25 oktober kapot heb gereden op een opel. En Oude Criezel is/was mijn woon-werk auto tot mijn Eend klaar is.

Criezel 2 Roeleert ! Hij is vandaag goedgekeurd en ik heb hem ook al opgehaald. Hij rijdt heerlijk !

Roel* heeft het volgende gedaan aan Criezel 2:
- Distributieriem + looprol + spanrol + waterpomp vervangen
- Kleppen gesteld
- Brandstofpomp vervangen
- Keerringen van de krukas en nokkenas vervangen
- Rubber blok onderste motorsteun vervangen
- Beide (!) aandrijfassen + bijbehorende keerringen vervangen
- Gaatje in het subframe dicht gelast
- Beide ADALs (Achter DraagArm Lager) vervangen + extra vet in de wiellagers gespoten
- Retourslangen op de veerpoten voor vervangen
- Een koelwaterslang vervangen
- Carterontluchtingsslang vervangen
- Verstuivers vervangen door de eerder gereviseerde exemplaren uit Oude Criezel
- Thermostaat gecontroleerd
- Comfortbollen gemonteerd (komen van Oude Criezel)
- Criezel 2 naar Emiel gebracht

Emiel heeft ook nog wat lampjes vervangen, 2 gaatjes in 1 van de aandrijfashoezen dicht geplakt (niet vreemd dat die lek was, die is al 10 keer ge(de)monteerd) en de machine APK goedgekeurd.

Al met al een berg werk waar ik enorm dankbaar voor ben. Gelukkig is er ook nog wat werk voor mij over:
- Startmotor vervangen (ik ga die van Oude Criezel plaatsen)
- Motorolie verversen
- Uitlijnen + balanceren (okee, dat laat ik natuurlijk doen)
- Achterklepsluiting repareren
- Deuren stellen
- Radio vervangen
- Verticale stijlen waar de voordeurscharnieren aan zitten inwendig tegen roest behandelen (de scharnieren zijn al eens gelast maar waarschijnlijk is er niets aan roestpreventie gedaan)

Minder belangrijk:
- Sierstrip op de bumper rechts-voor vervangen/weer vast zetten
- Trekhaak vervangen (de huidige is lelijk)
- Spiegel rechts en eventueel links vervangen (spiegels hebben wat last van aanslag o.i.d.)
- Motorkap vervangen door een kunststof exemplaar in de juiste kleur
- Lichtmetalen velgen er onder schroeven (reeds gekocht)
- Andere toeter (vind ik leuk)
- Morettes er in (vind ik ook leuk)
- Andere stoelen er in (zit beter)

Verder wil ik Criezel 2 gewoon netjes houden. Ik ga hem niet elke week poetsen, maar wel vaker dan ik bij Oude Criezel deed. Tevens wordt Criezel 2 NIET gebruikt om heftrucks weg te duwen en als de voorkant omhoog moet doe ik dat met een krik/brug/oprijbokken/whatever en NIET met een stel kettingen aan de sleepogen + een takel.

* Roel = Roel Tiemersma, de baas van de BX club en een fan van BX diesels.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 november 2008 @ 20:37:37 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63625801
Pics?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:46:26 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63626008






Links mijn nieuwe BX, rechts de restanten van mijn vorige BX.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63626047








  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:53:17 #5
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63626142
Da's de Volvo Tundra.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63626161




pi_63626173
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 20:53 schreef 2cv het volgende:
Da's de Volvo Tundra.
Die Bertone heeft al wat ontwerpen op zijn naam
  zaterdag 29 november 2008 @ 22:19:12 #8
58318 Nesto
Chef de Production
pi_63628324
Gefeliciteerd met je nieuwe Bix! Welke velgen ga je eronder doen?
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
pi_63628341
Het blijven kenkerlelleke hokken
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_63628950
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:20 schreef kabelhaspel het volgende:
Het blijven kenkerlelleke hokken
Maar met een berg ruimte waar een gemiddelde Volvo stationcar niet aan kan tippen. En ze kunnen ook nog eens een berg spullen vervoeren zonder compleet ander weggedrag te gaan vertonen.

Nou, dan MAG het er wat mij betreft lelijk uizien.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 22:41:41 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63628992
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:19 schreef Nesto het volgende:
Gefeliciteerd met je nieuwe Bix! Welke velgen ga je eronder doen?
Zoals onder deze BX:

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63629261
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Maar met een berg ruimte waar een gemiddelde Volvo stationcar niet aan kan tippen. En ze kunnen ook nog eens een berg spullen vervoeren zonder compleet ander weggedrag te gaan vertonen.

Nou, dan MAG het er wat mij betreft lelijk uizien.
Nah, weet je zeker dat een gemiddelde Volvo stationcar er niet aan kan tippen?
En deze 960 estates zijn ook geleverd met nivomats; regelbare luchtvering.

  zaterdag 29 november 2008 @ 22:58:29 #13
58318 Nesto
Chef de Production
pi_63629460
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Zoals onder deze BX:
Ah, GTi exemplaren. Mooi hoor.

Ook mooi dat er al veel aan gedaan is. Al verbaast me dat gaatje in het subframe wel; dacht dat dat voornamelijk een type 1 issue was. Wat is de kilometerstand?
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 23:05:39 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63629655
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nah, weet je zeker dat een gemiddelde Volvo stationcar er niet aan kan tippen?
En deze 960 estates zijn ook geleverd met nivomats; regelbare luchtvering.

[ afbeelding ]
Geregeld door wat ? Rijhoogte ? En de vering vna ene BX zit ONDER de laadvloer, niet in het interieur. Daardoor kan je -naar het schijnt- gewoon een europallet achterin zetten.
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:58 schreef Nesto het volgende:

[..]

Ah, GTi exemplaren. Mooi hoor.

Ook mooi dat er al veel aan gedaan is. Al verbaast me dat gaatje in het subframe wel; dacht dat dat voornamelijk een type 1 issue was. Wat is de kilometerstand?
Dat subframe is inderdaad wel bijzonder, maar dat is niet erg want het is gefixt. Ik heb er nog niet onder gekeken, maar ik heb vernomen dat er ook al het 1 en ander aan leidingwerk vervangen is ooit. Hij heeft slechts 270k gedraaid.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63629817
imho de mooiste BX: de BX 16 Soupapes (BX type 3):
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:14:25 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_63629877
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Geregeld door wat ? Rijhoogte ? En de vering vna ene BX zit ONDER de laadvloer, niet in het interieur. Daardoor kan je -naar het schijnt- gewoon een europallet achterin zetten.
Volvo nivomats (eigenlijk Monroe) worden door een luchtcompressor opgeblazen. Dat kan je dus zelf instellen. Het is geen hydropneumatisch systeem, maar heeft in principe wel dezelfde werking.

Dat de veerpoten boven de laadvloer uitkomen heb je wel gelijk in.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 23:20:58 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63630080
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:14 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Volvo nivomats (eigenlijk Monroe) worden door een luchtcompressor opgeblazen. Dat kan je dus zelf instellen. Het is geen hydropneumatisch systeem, maar heeft in principe wel dezelfde werking.

Dat de veerpoten boven de laadvloer uitkomen heb je wel gelijk in.
Als je met draaiende motor een pallet stenen achterin legt, komt de achterkant dan vanzelf weer omhoog of moet je dan met knopjes spelen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:23:55 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_63630163
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Als je met draaiende motor een pallet stenen achterin legt, komt de achterkant dan vanzelf weer omhoog of moet je dan met knopjes spelen ?
Geen idee eigenlijk, volgens mij kan het beide bij dit systeem. Je hebt knopjes voorin, maar hij stelt zichzelf ook bij. Er kan ook een systeem opzitten (is bij een Volvo 360 het geval) die de rijhoogte altijd kan behouden, zonder dat de vering inzakt na een tijdje stilstaan.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_63630507



nah, ik vind die Lada er achter mooier hoor
pi_63631541
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, volgens mij kan het beide bij dit systeem. Je hebt knopjes voorin, maar hij stelt zichzelf ook bij. Er kan ook een systeem opzitten (is bij een Volvo 360 het geval) die de rijhoogte altijd kan behouden, zonder dat de vering inzakt na een tijdje stilstaan.
In het begin, bij het wegrijden, hangt je kont en na een honderd meter is het weer op niveau.
Dat is tenminste wat ik op het Volvo-forum gelezen heb.
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 01:02:42 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63632871
Oude Criezel zakte altijd door z'n achterpootjes maar stond na 20-25 meter weer op hoogte. Criezel 2 lijkt langer omhoog te blijven staan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63633031
Doet me denken aan een grapje van 12 jaar terug, toen ik in Kollumerpomp woonde ( ).

Ik had een overbuurman met een oude Citroen, en als hij hem geparkeerd had zakte z'n kont natuurlijk als een plumppuddinkje.
Zo stonden mijn overbuurman en ik eens te praten met wat jongens die ook in het dorp woonden.

Ik vroeg "kunnen jullie dit?".
Ik pakte de Citroen bij de trekhaak, keek alsof ik moest poepen en tilde hem zo 15cm op.
Met mijn 1m98 en (toen) 73 kilo was ik nu niet echt van het type "bodybuilder", dus een jongen met een grote mond en fors postuur zou het wel even nadoen...

..er gebeurde nagenoeg niets...

Heerlijk, die vering als het laatste beetje eruit is
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 01:17:15 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63633242
quote:
Op zondag 30 november 2008 01:09 schreef MaGNeT het volgende:
Doet me denken aan een grapje van 12 jaar terug, toen ik in Kollumerpomp woonde ( ).

Ik had een overbuurman met een oude Citroen, en als hij hem geparkeerd had zakte z'n kont natuurlijk als een plumppuddinkje.
Zo stonden mijn overbuurman en ik eens te praten met wat jongens die ook in het dorp woonden.

Ik vroeg "kunnen jullie dit?".
Ik pakte de Citroen bij de trekhaak, keek alsof ik moest poepen en tilde hem zo 15cm op.
Met mijn 1m98 en (toen) 73 kilo was ik nu niet echt van het type "bodybuilder", dus een jongen met een grote mond en fors postuur zou het wel even nadoen...

..er gebeurde nagenoeg niets...

Heerlijk, die vering als het laatste beetje eruit is
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63642031


Ik zeg, imperiaal overzetten!

Ik vind zo'n oude BX ook wel een ruige auto, zoeen:



Maar zijn dat een beetje goede auto's? Ik ben (zacht uitgedrukt) niet zo'n fan van de kwaliteit van huidige Citroens..
Nee.
pi_63642401
quote:
Op zondag 30 november 2008 13:13 schreef Dimitri_ het volgende:
Maar zijn dat een beetje goede auto's? Ik ben (zacht uitgedrukt) niet zo'n fan van de kwaliteit van huidige Citroens..
want ze zijn nog voor het grootste deel eerlijk, zonder computerzooi. En roesten kunnen ze dankzij grote hoeveelheden kunststof bijna niet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 30 november 2008 @ 13:44:34 #26
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_63642612
veel plezier met je kankerlelijke kuthok
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
  zondag 30 november 2008 @ 13:52:27 #27
13132 Core.
schizo eend
pi_63642769
quote:
Op zondag 30 november 2008 13:13 schreef Dimitri_ het volgende:
Maar zijn dat een beetje goede auto's? Ik ben (zacht uitgedrukt) niet zo'n fan van de kwaliteit van huidige Citroens..
De BX is van meerdere generatie's eerder ('82-'94), alhoewel het wel van 'Franse' kwaliteit is.
De huidige generatie is flink veranderd maar blijft toch 'Frans' (Peugeot-Citroën).
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
pi_63644207
quote:
Op zondag 30 november 2008 13:52 schreef THE_CORE het volgende:

[..]

De BX is van meerdere generatie's eerder ('82-'94), alhoewel het wel van 'Franse' kwaliteit is.
De huidige generatie is flink veranderd maar blijft toch 'Frans' (Peugeot-Citroën).
De Xantia (ik weet het, ook niet meer de nieuwste generatie) was in diverse statistieken net zo betrouwbaar als diverse Japanners en daarmee beter dan veel Duitsers. Het is niet voor niets dat de Xantia in zo grote getale verdwijnt richting oostbloklanden, met normaal onderhoud doen ze niets onder voor tweedehands veel duurdere auto's. (en ze rijden stukken beter )

Ook de C5 doet goed mee, stukken beter dan bijvoorbeeld naaste concurrent Laguna en presteert op dat vlak ongeveer gelijkwaardig aan de Ford Mondeo, ook niet de minste.

Maar ja, niets zo hardnekkig als vooroordelen over automerken...

Ontopic: mooie BX, dat je er nog lang plezier van mag hebben. Om het over de ruimte te hebben: ik heb me wel eens laten vertellen dat je in een C5 break minder ruimte hebt als in een Xantia break, die weer minder ruimte biedt dan de BX break; ofwel: er zit enorm veel ruimte in zo'n BX.
pi_63644229
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:12 schreef THE_CORE het volgende:
imho de mooiste BX: de BX 16 Soupapes (BX type 3):
[ afbeelding ]
Veel pk's en weinig kilo's: garantie voor veel lol.
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 15:17:19 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63644596
Imperiaal zet ik niet over. Geeft een enorm gesuis bij het rijden, het staat lelijk en het brandstofverbruik gaat er flink van omhoog. Dus alleen als het nodig is gaat de imperiaal er op.

Verder vind ik de BX kwalitatief gezien een kuthok. Tenminste, eens in de week had ik wel iets wat kapot ging. Daar kon ik dan, op 1 keer na, nog wel mee door rijden. Anderzijds moet je wel rekenen dat die witte een Service was. Oftewel een bedrijfswagen. En met bedrijfswagens wordt vaak niet voorzichtig om gesprongen. Daarbij had het ding al meer dan 300.000km gedraaid toen ik hem kocht en dan zijn er her en der wel wat dingetjes versleten. Ik hoop in elk geval dat deze beter is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63648584
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:17 schreef 2cv het volgende:
Verder vind ik de BX kwalitatief gezien een kuthok.
+1 eerlijk.
Nee.
pi_63649682
Imperiaal is iig niet moelijk te demonteren
pi_63649789
*mede-BiX-rijder meldt zich*
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 20:12:49 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63650740
quote:
Op zondag 30 november 2008 19:22 schreef Alexxxxx het volgende:
Imperiaal is iig niet moelijk te demonteren
Nou, een hijskraan of een helper zijn anders geen overbodige luxe
quote:
Op zondag 30 november 2008 19:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
*mede-BiX-rijder meldt zich*
Keertje een Fok-BX-meeting doen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63655269
Dan kan ik mijn bxje ook showen
Bx slechte kwaliteit blabla, die van mij heeft bijna 2,5 ton achter de kiezen en wil maar niet stuk, toch leuk voor een 1.6 benzinemotor.
Zelfs in de "arme achterstandswijk" waar ik woon (Beijum Groningen) zie ik érg weinig auto's uit 1991....
...
pi_63658903
BX'en zijn wel erg fijne auto's. Indeling en ruimte is best ideaal, comfort is meer dan prima. Echter of ze vaker stun gaan dan gemiddeld, of dat ik pech had; ik weet het niet, maar heb er in 1,5 jaar tijd een hele hoop aan gedaan en aan laten doen
pi_63661260
quote:
Op maandag 1 december 2008 01:54 schreef $tranger het volgende:
BX'en zijn wel erg fijne auto's. Indeling en ruimte is best ideaal, comfort is meer dan prima. Echter of ze vaker stun gaan dan gemiddeld, of dat ik pech had; ik weet het niet, maar heb er in 1,5 jaar tijd een hele hoop aan gedaan en aan laten doen
Was bij die van mij ook (16 TZi uit '91). 3 jaar geleden gekocht met nog geen ton op de teller, toen ik ermee ging rijden, ging er vanalles stuk. Staat nu 170.000 op teller, BiX was niet gewend elke dag bereden te worden. Ik reed er dan ook mee van R'dam naar Scheveningen, met alle files en drukte niet echt een fijn stuk voor een auto.
Maar toch, als je alle kosten overslaat op alle kilometers, dan valt het nog enigszins mee, ook omdat je praktisch geen afschrijving hebt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_63661334
t to the v to the P
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_63662463
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:47 schreef Turquaz52 het volgende:
t to the v to the P
Jij bent toch meer van de Japanse auto's?
Volgens mij is een BiX nix voor jou, valt veel te weinig aan te pimpen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_63666113
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Jij bent toch meer van de Japanse auto's?
Volgens mij is een BiX nix voor jou, valt veel te weinig aan te pimpen.
Yep.. en ik vind de BX ook een kk lelijk geval.. en mag van mij in 2000 stukken vallen..

Maar is wel leuk om het te volgen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_63666159
Ik vind de nieuwe Criezel ook cool, maar de oude had ook wel wat.

offtopic: Grappig, die Volvo Tundra. Zo'n modern uiterlijk en dan wel een choke-knop in het interieur
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_63675903
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:11 schreef FransDeens het volgende:
Ik vind de nieuwe Criezel ook cool, maar de oude had ook wel wat.

offtopic: Grappig, die Volvo Tundra. Zo'n modern uiterlijk en dan wel een choke-knop in het interieur
PRECIES, daar dacht ik ook meteen als eerste aan!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 2 december 2008 @ 04:43:43 #43
13132 Core.
schizo eend
pi_63687309
De Flodder BX:


Filmpje BX 16 Soupapes

Filmpje BX GTi 16 Soupapes op het circuit

Filmpje BX 16V (let op aan het eind op het oliedrukmetertje linksboven, en een motormanagementlampje dat gaat branden)

[ Bericht 16% gewijzigd door Core. op 02-12-2008 05:04:21 (filmpjes toegevoegd) ]
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:20:24 #44
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_63690058
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 20:30 schreef 2cv het volgende:
[insert tekst]
- Keerringen van de krukas en nokkenas vervangen
[insert nog meer tekst]
Heb je de keerring wel op tijd gezet

Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 2 december 2008 @ 12:37:31 #45
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_63693148
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:20 schreef fathank het volgende:

[..]

Heb je de keerring wel op tijd gezet

Het is keering hoor
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_63706635
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Was bij die van mij ook (16 TZi uit '91). 3 jaar geleden gekocht met nog geen ton op de teller, toen ik ermee ging rijden, ging er vanalles stuk. Staat nu 170.000 op teller, BiX was niet gewend elke dag bereden te worden. Ik reed er dan ook mee van R'dam naar Scheveningen, met alle files en drukte niet echt een fijn stuk voor een auto.
Maar toch, als je alle kosten overslaat op alle kilometers, dan valt het nog enigszins mee, ook omdat je praktisch geen afschrijving hebt.
Duitsers noemen dit heel beeldend een Wartungsstau; ofwel een overvloed aan achterstallig onderhoud. Iets waar je met een BX helaas een meer dan gemiddelde kans hebt om die aan te treffen, men koopt ze vaak omdat ze goedkoop zijn en men geen geld aan autorijden wenst te besteden, dus ook geen geld aan deugdelijk onderhoud.

Een BX is plastic fantastic, weegt niets, de afwerking is matig en het kraakt allemaal wat, voelt ook echt goedkoop aan. Maar met normaal redelijk onderhoud kan een BX prima betrouwbaar zijn.
pi_63735929
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:20 schreef fathank het volgende:

[..]

Heb je de keerring wel op tijd gezet

Hmmm... er probeert iemand hier grappig te zijn

Ga door
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_63736083
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:33 schreef Jalu het volgende:
Duitsers noemen dit heel beeldend een Wartungsstau; ofwel een overvloed aan achterstallig onderhoud. Iets waar je met een BX helaas een meer dan gemiddelde kans hebt om die aan te treffen, men koopt ze vaak omdat ze goedkoop zijn en men geen geld aan autorijden wenst te besteden, dus ook geen geld aan deugdelijk onderhoud.

Een BX is plastic fantastic, weegt niets, de afwerking is matig en het kraakt allemaal wat, voelt ook echt goedkoop aan. Maar met normaal redelijk onderhoud kan een BX prima betrouwbaar zijn.
Neh, hij was wel redelijk goed onderhouden. Zaten bijvoorbeeld net nieuwe distributieriem en v-snaar in.
De vorige eigenaar reed er gewoon te weinig in (zo'n 6000 km per jaar), toen ik 'm kreeg ging ik er meteen mee naar Frankrijk en daarna naar mijn werk elke dag. Liet wel netjes onderhoud plegen iedere 10.000 km.
BiX vond al dat rijden op een gegeven moment niet meer zo fijn na al die jaren rust. .
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † zaterdag 6 december 2008 @ 01:15:31 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63798605
Dinsdag heb ik mijn startmotor vervangen (5 kwartier werk).
Gister heb ik de trekhaak vervangen (4 uur werk wegens roestige bouten + een soort extra tank waardoor ik er niet goed bij kon). Helaas begaf 1 nieuwe bout het toen ik deze met 90Nm (momentsleutel) aan draaide. Nu zitten ze vast met 50Nm. Is dat genoeg ? Of moeten ze vaster ? Ik heb de moeren en bouten (M10, groffe spoed, moeren zijn zelfborgend) overigens wel in het kopervet gezet voor montage.
Vandaag heb ik de electra van de trekhaak aangesloten + gecontroleerd (5 kwartier werk), de dynamoriem opgaspennen (1 kwartier werk) en de koudstartinrichting wat beter afgesteld (exclusief warm lopen 1 kwartier werk).

Helaas lijkmijn olievulpijp nog steeds te lekken en zit er een gat in mijn achterlichtglas rechts. Dus de volgende dingen komen nog bij op mijn 'to-do' lijst je:
- Olievulpijp lekdicht maken
- Achterlichtglazen vervangen
- Ruitenwissermechaniek voor reviseren
- Deursloten smeren (waarmee ? Ik heb CV, dus er zit electrozooi in de buurt ! )
- Haak reservewielbeugel vervangen (zelf maken of regelen)
- Wellicht ook een andere reservewielbeugel er onder hangen. Deze is nogal roestig. Zelf bouwen of regelen, that's the question.
- LHM systeem doorspoelen
- TSL aan LHM en versnellingbakolie toevoegen (heeft iemand hier ideeen over?)
- Plaatje onder LHM leiding die vanaf de drukregelaar onder de motor/bak door loopt voorzien van een steuntje (deze ontbreekt in zijn geheel)
quote:
Op zondag 30 november 2008 22:38 schreef Garbageman het volgende:
Dan kan ik mijn bxje ook showen
Bx slechte kwaliteit blabla, die van mij heeft bijna 2,5 ton achter de kiezen en wil maar niet stuk, toch leuk voor een 1.6 benzinemotor.
Zelfs in de "arme achterstandswijk" waar ik woon (Beijum Groningen) zie ik érg weinig auto's uit 1991....
Een witte berline ? Type 2 of 3 ? Geparkeerd op een parkeerplein ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 6 december 2008 @ 12:02:01 #50
58318 Nesto
Chef de Production
pi_63802222
Olievulslang even controleren bij de aansluiting op het carter, daar willen ze nog weleens lekken. Voor de deursloten kan je grafietpoeder proberen. Een slot bij mij loopt ook heel zwaar bij het draaien, alsof er een veertje ontbreekt. Denk dat ik dat eens uitelkaar haal.

Wat verwacht je van TSL bij de LHM en bakolie?
Volgensmij is het meer een als zodanig aangeprezen wondermiddeltje, maar blijft het gewoon een additief wat op z'n best niks doet. En is het niet alleen voor bij de motorolie?
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')