quote:
Ik ben er natuurlijk net begonnen.
Het Bestuur verwacht promotie naar de Championship, nadat het team vorig seizoen is gedegradeerd naar League 1. Toen ik kwam, waren al 11 wedstrijden gespeeld en stond het team 13e.
De eerste wedstrijd kwam een dag na mijn aanstelling, dus echt tijd om het team eens goed te bekijken, had ik nog niet gehad. Leicester City kwam op bezoek, en ik besloot de spelers die het fitst waren en de hoogste gemiddeldes hadden, op te stellen in een 4-4-2 met ruit op het middenveld. Helaas werd de wedstrijd met 2-1 verloren, waardoor we nu 17e staan.
De dagen na de wedstrijd ben ik die hele stapel rapporten die mijn assistent op mijn bureau had gelegd eens gaan doorlezen en kwam erachter dat we toch best een sterke selectie hebben, als ik hem mag geloven. Ook de spelersprofielen bestudeerd, en het ziet er niet slecht uit. Ook wat jonge jongens die volgens mij best goed kunnen worden.
Ik heb meteen eens gekeken naar de contracten en de spelers die in hun laatste contractjaar zitten een nieuw contract aangeboden. Niet iedereen was enthousiast over een langer verblijf. Hopelijk kan ik ze nog overhalen om toch een keer te tekenen. Heb nu wel 2 transfervrije Nederlandse middenvelders (Cees Keizer en Oguzhan Turk) op proef, omdat het middenveld toch de minst bezette schakel in het team is.
Aan de hand van de beschikbare spelers, heb ik een nieuwe tactiek bedacht. De volgende wedstrijd gaan we aantreden in een 4-3-1-2. Dat heeft ook te maken met mijn wat mindere ervaringen met vleuegelspelers bij Schalke. Die tactiek draaide niet echt goed. En ik zie veel computerteams een tactiek als deze met succes hanteren.
Ook de trainingen heb ik al aangepakt. De coaches wat minder taken gegeven, waardoor hun kwaliteiten wat beter uit de verf komen. Helaas moest ik constateren dat een coach niet echt veel toevoegde, echt heel veel beter zou hij mijn spelers niet maken. Toen ben ik eens wat rond gaan bellen en kreeg een naam door van een coach die goed genoeg zou moeten zijn, en die zonder club zat. Zijn CV eens bekeken en meteen een contract aangeboden. Dit betekende wel dat mijn andere coach het veld moest ruimen.
Ik heb ook meteen de spelersgroep in twee groepen verdeeld. De ene groep volgt een trainingsprogramma dat wat meer gericht is op verdedigen, de andere groep traint meer op de aanval. Mogelijk komt daar in de toekomst nog een derde schema bij voor middenvelders, maar die heb ik nu gewoon even onderverdeeld bij de andere groepen.
Vervolgens maar even de scouting doorgelicht. Er waren twee scouts, waarvan eentje de volgende tegenstander bekijkt en de ander zwierf wat doelloos door Europa. Die heb ik dus teruggeroepen en die scout nu in Engeland. Ik heb meteen twee nieuwe scouts aangesteld, eentje zoekt nu in Nederland naar geschikte spelers en de ander zoekt in Engeland naar talentvolle jeugd.