abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63844329
Klopt het nou dat de huurprijzen ook dalen? Ik zie toch dat de studentkamers ook goedkoper worden lijkt het wel.
  maandag 8 december 2008 @ 09:37:16 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63844389
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:19 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Tip voor jou om je aflossingsdrift onder controle te krijgen.
Aflossingsvrij moet je zien als huren van de bank. Dit tegen een vaste rente, geen wachtlijsten, geen regels en een huis naar keuze (uiteraard wel binnen budget). Dat ik nooit iets aflos en het huis nooit mijn eigendom wordt maakt mij toch niets uit? Zelfde als bij huren.
Nee, dat klopt. Of er nu nog een hypotheekschuld of niet aan vast zit maakt maar weinig uit, en idd de inflatie lost ook voor je af.

Alleen, waarom zou ik "van de bank" huren als ik het voor de helft van een woningbouwvereniging kan doen? Temeer daar ik dan ook niet zelf hoef te reserveren voor onderhoud, geen overdrachtsbelasting betaal etc. Het is ook afhankelijk van het deel van het land waar je zit, of dit mogelijk is etc. Maar het verschil tussen huur en koop valt zeker voor iemand die regelmatig verhuist vaak in het voordeel van huur uit.
The End Times are wild
pi_63844670
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:37 schreef LXIV het volgende:
Alleen, waarom zou ik "van de bank" huren als ik het voor de helft van een woningbouwvereniging kan doen? Temeer daar ik dan ook niet zelf hoef te reserveren voor onderhoud, geen overdrachtsbelasting betaal etc. Het is ook afhankelijk van het deel van het land waar je zit, of dit mogelijk is etc. Maar het verschil tussen huur en koop valt zeker voor iemand die regelmatig verhuist vaak in het voordeel van huur uit.
Mjah als je een vergelijkbare huurwoning (vrije sector) tegen een koopwoning afzet ben je niet (veel) goedkoper uit.
Wat betreft de bijkomende kosten heb je helemaal gelijk.
pi_63846702
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Of er nu nog een hypotheekschuld of niet aan vast zit maakt maar weinig uit, en idd de inflatie lost ook voor je af.

Probeer maar eens aan een heel goedkoop huurhuisje te komen, lukt je niet. En op plekken waar het wel kan kun je weer beter kopen omdat de koopprijzen daar waarschijnlijk ook heel laag zijn.
En trouwens, die sociale huurwoningen zijn zo goedkoop niet meer hoor, je betaalt al snel 500 euro per huur. Huur wat elk jaar wel verhoogt wordt!
En ja hoeveel mensen verhuizen nou regelmatig. Op een gegeven moment ga je ergens wel settelen.

Wat trouwens nog weinig in dit topic is voorgekomen maar wel een hele grote impact heeft op huizenprijzen is de demografie van nederland en de preferenties van de inwoners.
Ten eerste krijg je enorme vergrijzing en ten tweede is er een enorme trend afgelopen 20 jaar geweest dat mensen in hun eentje ergens gaan wonen. Die trend zal een keer moeten stoppen en wellicht weer keren.
Er is een enorme 'versingleling'. Ik heb zat collega's van in de '30 en soms '40 die al tig jaren in hun eentje wonen.
Vroeger kwam dat veel minder voor. Mensen krijgen ook veel minder kinderen.
Wat gaat die trend doen?
  maandag 8 december 2008 @ 11:48:43 #130
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_63847273
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:34 schreef bobaphat het volgende:
Klopt het nou dat de huurprijzen ook dalen? Ik zie toch dat de studentkamers ook goedkoper worden lijkt het wel.
Daar heb ik nog niks van gemerkt?

Overigens zou een daling van de huurprijzen ook leuk zijn, ja. Het is verder wachten op massaontslagen, want dan begint de de kermis pas. Nu dalen de huizen virtueel in waarde, maar is er nog weinig aan de hand. Pas als mensen dadelijk minder inkomen hebben en daadwerkelijk niet meer kunnen betalen, dán gaan de prijzen echt flink dalen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  maandag 8 december 2008 @ 12:08:38 #131
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63847700
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:48 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Daar heb ik nog niks van gemerkt?

Overigens zou een daling van de huurprijzen ook leuk zijn, ja. Het is verder wachten op massaontslagen, want dan begint de de kermis pas. Nu dalen de huizen virtueel in waarde, maar is er nog weinig aan de hand. Pas als mensen dadelijk minder inkomen hebben en daadwerkelijk niet meer kunnen betalen, dán gaan de prijzen echt flink dalen.
Gelukkig is er nog iets over van ons sociale stelsel zodat het niet meteen een ramp betekent zoals in de VS. Tijd dat mensen beseffen wat voor mooi sociaal stelse we hadden en dat dat ook voor een duurzame economie staat.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_63847941
10:57 08 December 2008
Kate Hudson breit de kerstcadeaus

Actrice Kate Hudson moet het deze kerst wellicht met zelfgebreide sokken en een lekker potje soep voor de kachel doen: ze heeft dit weekend gezegd dat de economische crisis ook háár familie raakt.

De Hollywoodster zei tegen journalisten dat haar familie druk bezig is om zelf cadeautjes te maken voor de kerst."Het zijn nu eenmaal vreemde tijden, ik denk dat iedereen er wel iets van merkt."

"We zijn altijd al creatief geweest, we breien allemaal. Dus dit jaar ben ik bezig met een groot breiwerk", aldus de actrice. Hudson viert de feestdagen dit jaar in Colorado met haar familie.

Dit gaat wel heel erg ver!!!!
  maandag 8 december 2008 @ 12:22:40 #133
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63847971
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:23 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Probeer maar eens aan een heel goedkoop huurhuisje te komen, lukt je niet. En op plekken waar het wel kan kun je weer beter kopen omdat de koopprijzen daar waarschijnlijk ook heel laag zijn.
En trouwens, die sociale huurwoningen zijn zo goedkoop niet meer hoor, je betaalt al snel 500 euro per huur. Huur wat elk jaar wel verhoogt wordt!
En ja hoeveel mensen verhuizen nou regelmatig. Op een gegeven moment ga je ergens wel settelen.

Wat trouwens nog weinig in dit topic is voorgekomen maar wel een hele grote impact heeft op huizenprijzen is de demografie van nederland en de preferenties van de inwoners.
Ten eerste krijg je enorme vergrijzing en ten tweede is er een enorme trend afgelopen 20 jaar geweest dat mensen in hun eentje ergens gaan wonen. Die trend zal een keer moeten stoppen en wellicht weer keren.
Er is een enorme 'versingleling'. Ik heb zat collega's van in de '30 en soms '40 die al tig jaren in hun eentje wonen.
Vroeger kwam dat veel minder voor. Mensen krijgen ook veel minder kinderen.
Wat gaat die trend doen?
Die tweede trend zal nog wel een tijdje doorzetten.
Ook door de vergrijzing komen er meer weduwen en weduwenaars.
Als je kijkt naar de levensverwachting van de Nederlander zal de vergrijzing over 15-20 jaar op zijn hoogtepunt zijn.
In 2010 worden de eerste babyboomers 65 en met een levensverwachting van 80 kun je onegeveer nagaan wanneer de trend gekeer zal zijn.
Als je op dat moment in je een huis woont waar je nog heel lang in wilt en kunt blijven zit je goed.
Natuurlijk zal er ook nog flink gesloopt gaan worden om de huizenprijzen hoog te houden.
Dat zie de nu ook al gebeuren.
Er worden 40 appartementen geslooopt en er komen 20 eengezinswoningen met tuin voor in de plaats.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_63852356
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:16 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Overigens ben ik er niet op uit om een woning te bezitten, ik koop omdat ik dan niet afhankelijk ben van wachtlijst, regels en een huurbaas en niet te vergeten de vaste kosten. Ik hoef echt niet het volledige eigendom over het huis te hebben.
ik vroeg me al een tijdje af waar jouw hogehuizenprijzenfetish vandaan kwam, maar je hebt dus een aflossingsvrije hypotheek makes sense.
pi_63852423
Best grappig om de reacties in dit topic terug te lezen: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypotheken

stamt uit februari dit jaar...crisis op komst?? welnee joh, Nederlandse huizenprijzen stijgen tot de hemel!
  maandag 8 december 2008 @ 15:28:41 #136
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_63852480
Hoezo word gevreesd voor een DALING?

Als brandstof in prijs daalt is iedereen weer harstikke blij, maar bij huizen, ho maar
  maandag 8 december 2008 @ 15:41:35 #137
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63852866
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:23 schreef renegade808 het volgende:

[..]

ik vroeg me al een tijdje af waar jouw hogehuizenprijzenfetish vandaan kwam, maar je hebt dus een aflossingsvrije hypotheek makes sense.
Wat makes sense volgens jou dan? Want volgens mij snap je mij helemaal niet.
and made it rain upward
  maandag 8 december 2008 @ 15:45:33 #138
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63853002
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:25 schreef renegade808 het volgende:
Best grappig om de reacties in dit topic terug te lezen: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypotheken

stamt uit februari dit jaar...crisis op komst?? welnee joh, Nederlandse huizenprijzen stijgen tot de hemel!
Hoezo zijn dat voortekenen voor een crisis? Deze crisis is ontstaan in de US en de hypotheken daar en hoe die verkocht zijn als mooie pakketjes aan andere bedrijven. Daar vloeien problemen uit voort die oa de woningmarkt treffen in europa dmv een kritische en afwachtende consument. Jij maakt er een crisi op de woningmarkt van?
and made it rain upward
pi_63859054
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:28 schreef Keiichi het volgende:
Hoezo word gevreesd voor een DALING?

Als brandstof in prijs daalt is iedereen weer harstikke blij, maar bij huizen, ho maar
Omdat de gemiddelde burger geen 300k investeert in brandstof
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
  maandag 8 december 2008 @ 23:50:41 #140
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_63866169
quote:
Op maandag 8 december 2008 20:05 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Omdat de gemiddelde burger geen 300k investeert in brandstof
Ik koop geen huis op het feit dat deze later meer waard is. Ik koop een huis om in te wonen en te leven
pi_63887325
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:50 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik koop geen huis op het feit dat deze later meer waard is. Ik koop een huis om in te wonen en te leven
Betekent dit dan plots dat geld geen rol meer speelt? Als je een tijdje wacht met de aanschaf van een huis van 200k, bespaar je bij een daling van 20% al snel 50000 euro.
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
  dinsdag 9 december 2008 @ 20:03:02 #142
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63887507
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 19:56 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Betekent dit dan plots dat geld geen rol meer speelt? Als je een tijdje wacht met de aanschaf van een huis van 200k, bespaar je bij een daling van 20% al snel 50000 euro.
Of het huis is al verkocht of de verkopers besluiten gewoon niet te verkopen voor 40.000 minder. Als je iets ziet wat je wil en je kan het goed betalen waarom zou je dan niet kopen? Als je het nu teveel vind bied je lager en lukt dat niet dan aan jou de keus om het wel of niet te doen. Wachten brengt je nooit erg ver hoor. Je leeft nu. En mochten de prijzen dalen, wanneer is het dan de bodem? Kan je dan niet nog beter nog langer wachten, of is het dan ineens weer aangetrokken? Kortom, doe waar je je goed bij voelt. ALs je klaar bent om te kopen kan dat gewoon. Denk je dat de prijzen gaan dalen en wacht je daarop dan ben je er gewoon nog niet klaar voor, dan is het hele eigen huis idee misschien niets voor je omdat je dan beter de zekerheid van huren kan hebben. Weet je zo wat je elke maand kwijt bent. UIteraard kost dat wel wat meer.

Internet jij nog steeds in de bibliotheek omdat pc's elke dag goedkoper worden en je dus steeds wacht met aanschaf?
and made it rain upward
pi_63887624
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 20:03 schreef Sjabba het volgende:

Internet jij nog steeds in de bibliotheek omdat pc's elke dag goedkoper worden en je dus steeds wacht met aanschaf?
Wat een onzinnige vergelijking. Een huis kost wel wat meer dan een PC.

Maar laat ik de bal terugkaatsen: als huizenprijzen even hard dalen als PC prijzen, kost het eerste jaar in je nieuwe woning van 200k zo'n 70000 euro.
  dinsdag 9 december 2008 @ 20:34:20 #144
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63888369
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 20:06 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Wat een onzinnige vergelijking. Een huis kost wel wat meer dan een PC.

Maar laat ik de bal terugkaatsen: als huizenprijzen even hard dalen als PC prijzen, kost het eerste jaar in je nieuwe woning van 200k zo'n 70000 euro.
Mijn intentie is niet de vergelijking tussne pc's en huizen te maken. Het gaat mij erom dat je nooit iets zal bezitten als je alleen maar wacht omdta het goedkoper wordt. Als je nu een goed bod doet kan je lekker gaan wonen. Als je wacht weet je niet of dat straks nog kan, misschien zijn er dan weer allemaal andere zaken en dan denk je "had ik maar".

Wachten is mijn inziens nutteloos. Als jij niet meer wil betalen voor het bepaalde huis dan bied je toch nu al dan weet je meteen waar je aan toe bent.
and made it rain upward
pi_63888854
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 20:34 schreef Sjabba het volgende:

...

Als jij niet meer wil betalen voor het bepaalde huis dan bied je toch nu al dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Oh, bedoel je dat. Bieden en voor korting gaan is zeker een goed alternatief in deze markt. Maar laat nooit merken dat je haast hebt, wat daar betaal je bij het onderhandelen een prijs voor. Als je bovendien bereidt bent om een paar keer "nee" te horen, vergroot dat je koopkracht uiteindelijk.
pi_63890704
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:25 schreef renegade808 het volgende:

of NVM, april dit jaar nog:

http://www.wr.nl/en/news/2666/
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_63902961
Van de FP: 'Maatregelen huizenmarkt vereist'
quote:
De organisaties die allen actief betrokken zijn bij de woningmarkt, vrezen voor grote schade op de lange termijn als gevolg van het snel zakkende aantal verkochte woningen. De prijzen van nieuwe huizen staan daardoor onder druk en een totale stop van woningbouw is ook niet ondenkbaar volgens de organisaties. "Dat heeft voor de hele economie verstrekkende gevolgen."
Kan iemand mij uitleggen wat de verstrekkende gevolgen zijn van het feit dat mensen met een lager inkomen een huis kunnen kopen?
pi_63903032
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:55 schreef rvlaak_werk het volgende:
Van de FP: 'Maatregelen huizenmarkt vereist'
[..]

Kan iemand mij uitleggen wat de verstrekkende gevolgen zijn van het feit dat mensen met een lager inkomen een huis kunnen kopen?
Begrijpend lezen is ook een vak: er staat dat de woningbouw tot een totale stop komt, DAT is funest voor de economie: mensen verliezen hun baan, geven minder uit, zaken gaan over de kop, mensen verliezen hun baan......

Begint het nu te dagen?
pi_63903043
Gaat om het regeltje in de quote voor het gedeelte wat je vet maakte. Een totale stop in de bouwmarkt is niet echt goed voor de economie.
pi_63903312
http://www.volkskrant.nl/(...)_huizen_verkopen_nog

Elke dag is er weer een nieuw artikel over de huizenmarkt; zo wordt het ook wel aangepraat ook...

Ik ben eigenlijk wel blij dat ik nog niet heel lang geleden een huis gekocht heb; je zou nu maar moeten gaan kiezen of je wel of niet een huis moet kopen.... Bovendien hoef ik voorlopig mijn huis nog niet te verkopen; dat is toch ook wel een prettige gedachte (Het is maar hoe je de "crisis" ziet niet?).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')