Heijmans loopt al wat langer te prutsen dan deze crisis duurt hoorquote:Op dinsdag 2 december 2008 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is toch 10 tot 14% korting. En dan nog worden ze niet meteen verkocht! Verder niks loos natuurlijk.
De gemeenten moeten nu toch echt beginnen met het verlagen van de grondprijzen. Anders kunnen projectontwikkelaars niet rendabel meer bouwen.
Ja idd. Die tijd is geweest.quote:Op vrijdag 5 december 2008 20:32 schreef henkway het volgende:
Ik ben zelfs bang dat huizenprijsstijgingen helemaal tot het verleden zullen gaan behoren met de deflatie, de verhuizing en sterfte van babyboomers, een bouwtempo van 50.000 nieuwe woningen bij een nagenoeg stilstaande bevolkingsgroei, sterke prijsdalingen in omringende landen en een gestaakte import van jonge allochtonen.
Wie nu zijn woning nog kan verkopen en kan Cashen is King
Tja maar dan speelt de inflatie ook een rol; als ik dit jaar een huis van 300.000 koop, en over twee jaar kijk wat die 300000 dan nog waard is met een inflatiecijfer van 2,5% per jaar (ik heb geen idee wat de daadwerkelijke inflatie is) dan is da geld dan nog maar 285.187,50 waard.quote:Op zaterdag 6 december 2008 14:04 schreef LXIV het volgende:
Uiteraard zullen de huizenprijzen uiteindelijk hoger staan dan ze nu zijn. Maar wanneer je net een leuker hius voor hetzelfde geld kunt kopen door 2 jaartjes te wachten (en je zit nu ook al goed), wat weerhoudt je dan daarvan? Het kan wél net die extra slaapkamer of die tuin op het zuiden zijn. Maak gebruik van die tijdelijke dip, zou ik zeggen.
Dat werkt met deflatie de andere kant op he??quote:Op zondag 7 december 2008 12:51 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Tja maar dan speelt de inflatie ook een rol; als ik dit jaar een huis van 300.000 koop, en over twee jaar kijk wat die 300000 dan nog waard is met een inflatiecijfer van 2,5% per jaar (ik heb geen idee wat de daadwerkelijke inflatie is) dan is da geld dan nog maar 285.187,50 waard.
Goed dan moet je ook wel een correctie over je loon krijgen, maar ik neem aan dat vraagprijzen ook nog enigszins aangepast zullen worden hieraan.
Dat is waar; hopen dat dat dan maar niet gaat gebeurenquote:Op zondag 7 december 2008 12:53 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat werkt met deflatie de andere kant op he??
Heijmans heeft juist geen cent meer te makkenquote:Op zondag 7 december 2008 01:07 schreef Schink het volgende:
Heimans bekijkt het gewoon goed. Laat zn eigen aandelen zakken en koopt ze dan goedkoop in. Woningen moeten toch gebouwd worden om de groeiende vraag in de toekomst te voorzien.
quote:AFM zint op strengere regels hypotheken
AMSTERDAM (ANP) - De financiële toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) zint op aanscherping van de regels voor hypotheekverstrekking door banken. Volgens AFM-bestuursvoorzitter Hans Hoogervorst kunnen banken nu mogelijk nog te makkelijk te hoge hypotheken verstrekken.
Hoogervorst gaat ook hier even zijn stoepje en dat van de verzekeraars schoonvegenquote:Op zondag 7 december 2008 21:08 schreef Lemmeb het volgende:
Dat betekent dus gewoon nog minder hypotheken.
Zo is het precies! De meeste mensen kunnen zich zulke bedragen helemaal niet meer voorstellen. Of het dan 100.000 euro is of 300.000 euro is voor hen hetzelfde; Veel geld.quote:Op zondag 7 december 2008 23:02 schreef xenobinol het volgende:
Vroeger was het normaal dat je een groot gedeelte of de complete som van je huis contant betaalde.
Men vind het nu doodnormaal een enorm bedrag te lenen voor een hoop stenen simpelweg omdat iedereen het doet.
Stel je werkt 30 jaar lang 40 uur per week dan werk je in die tijd 56800 uur. Je leent 250k dan moet je om dat bedrag op te brengen 4,40 eurie per uur wegleggen, dan heb ik de rente niet meegerekend. Ik denk dat als je het zo uitlegt dat menig persoon zich dan pas realiseerd om hoeveel geld het gaat.
Nog steeds even veel (eerste) hypotheken. Alleen met een lager bedrag.quote:Op zondag 7 december 2008 21:08 schreef Lemmeb het volgende:
Dat betekent dus gewoon nog minder hypotheken.
Goeie zaak, als ik zie wat voor een kastelen hier in Dronten bijgebouwd worden, van mij mag het gewoon wat normaler. Nederland leeft op veels te grote voet.quote:Op zondag 7 december 2008 23:11 schreef HarryP het volgende:
Al met al een goede zaak. Dan zullen de bouwbedrijven zich maar eens moeten richten op goedkopere woningen ipv alleen dure woningen te verkopen waar minder vraag naar is maar wel veel marge op zit.
Ik denk dat de nog te realiseren bouwcontingenten dit jaar en volgend jaar gewijzigd moeten worden van koop naar huurwoningen.quote:Op zondag 7 december 2008 23:11 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nog steeds even veel (eerste) hypotheken. Alleen met een lager bedrag.
De mensen zullen dus tevreden moeten zijn minder. En dus niet meteen veel hypotheek en veel woning.
Maar ervoor zorgen dat ze eerst sparen of kleiner gaan wonen.
Dit geld natuurlijk alleen voor de mensen met nog geen hypotheek. Of voor de domme mensen die nog een extra hypotheek op hun woning willen gooien.
Al met al een goede zaak. Dan zullen de bouwbedrijven zich maar eens moeten richten op goedkopere woningen ipv alleen dure woningen te verkopen waar minder vraag naar is maar wel veel marge op zit.
Leuk rekenvoorbeld... Alsof ik over 15 jaar 4,40 veel geld vindt, dat is tegen die tijd door inflatie misschien net zoveel als een blik kattevoer. Je rekent dus nogal met oogkleppen op. Als ik 30 jaar lang een inflatie van 3% bereken dus dat de hoofdsom 30 jaar lang elk jaar 3% minder wordt dmv inflatie dan heb ik een stuk minder schuld zonder een cent af te lossen. En om te kunnen profiteren van die inflatie geldt hoe hoger de hoofdsom hoe beter! Want 3% van 100.00 of 300.000 scheelt nogal! Zo kan je het ook berekenen!!quote:Op zondag 7 december 2008 23:02 schreef xenobinol het volgende:
Vroeger was het normaal dat je een groot gedeelte of de complete som van je huis contant betaalde.
Men vind het nu doodnormaal een enorm bedrag te lenen voor een hoop stenen simpelweg omdat iedereen het doet.
Stel je werkt 30 jaar lang 40 uur per week dan werk je in die tijd 56800 uur. Je leent 250k dan moet je om dat bedrag op te brengen 4,40 eurie per uur wegleggen, dan heb ik de rente niet meegerekend. Ik denk dat als je het zo uitlegt dat menig persoon zich dan pas realiseerd om hoeveel geld het gaat.
Edit: eigenlijk is het een koopje want parkeren in 020 gaat 5 eurie p/u kosten![]()
Tip voor jou om je aflossingsdrift onder controle te krijgen.quote:Op zondag 7 december 2008 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo is het precies! De meeste mensen kunnen zich zulke bedragen helemaal niet meer voorstellen. Of het dan 100.000 euro is of 300.000 euro is voor hen hetzelfde; Veel geld.
Maar wanneer je laat zien hoe lang je er voor moet werken om het te verdienen, dan realiseren mensen het zich pas. En dat geld moet dus NETTO verdiend worden! Naast alle gewone kosten, inclusief rente!
"Dankzij" de HRA en zeer lage rentestanden waren zulke bedragen aflossingsvrij nog wel te financieren. In ieder geval: de rente was af te lossen, al dan niet met hulp van de ouders, generatiehypotheken etc. Maar het is en blijft heel, heel veel geld. Bijna een mensenleven aan arbeidsloon!
Omgezet in concrete cijfers heb je het dan over een bedrag van ongeveer 130K uitgaande van het gemiddelde inflatiecijfer van de afgelopen 12 jaar (2,24%) wat er overblijft van die hypotheek van 250K. Verder ben ik het wel met xenobinol eens, mensen beseffen vaak echt de waarde niet meer.quote:Op maandag 8 december 2008 09:16 schreef Sjabba het volgende:
Leuk rekenvoorbeld... Alsof ik over 15 jaar 4,40 veel geld vindt, dat is tegen die tijd door inflatie misschien net zoveel als een blik kattevoer. Je rekent dus nogal met oogkleppen op. Als ik 30 jaar lang een inflatie van 3% bereken dus dat de hoofdsom 30 jaar lang elk jaar 3% minder wordt dmv inflatie dan heb ik een stuk minder schuld zonder een cent af te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |