quote:
Op zaterdag 6 december 2008 16:18 schreef automatic_ het volgende:Tilburg lanceert buddy’s voor allochtone studenten En, wat vinden jullie daarvan...?
Goed plan, maar ergens ook weer niet...
Vorig jaar mailde een in Nederland geboren allochtoon meisje mij of ik niet de bachelorscriptie van haar in Nederland geboren allochtone vriend kon nakijken. Die was namelijk op taalfouten afgekeurd. Nou vind ik 't ergens wel bizar als je als in Nederland geboren persoon het nodig vindt om je teksten na te laten lopen door een in het buitenland geboren en opgegroeid iemand, maar vooruit. Wat ik vervolgens las, was echt om te huilen. De woorden waren de ene keer wel in de goede volgorde gezet, de andere keer - bij precies een zelfde zin - ineens niet. De meeste fouten had Word al onderstreept en de rest waren meervoudsvormen en de/het, die/dat fouten die je gewoon in het woordenboek kon opzoeken als je 't niet zeker wist. Ik had zelf ook tentamens dus ik keek ongeveer driekwart na en stuurde dat terug met de opmerking dat hij gewoon de spellingscontrole en een woordenboek hun werk moest laten doen. Uiteindelijk werd die scriptie alsnog op taalfouten afgekeurd en moest het opnieuw.
Ik wil me niet eens beginnen voor te stellen hoe frustrerend dat moet zijn, maar ergens denk ik dat 't dan ook wel verdiend is. Als je blijkbaar de hersenen hebt om het tot de universiteit te schoppen, en je bent in Nederland geboren en opgegroeid, dan KAN het gewoon niet zo zijn dat je de Nederlandse taal niet kunt leren. En als je heel je leven in Nederland hebt gewoond en je nog steeds geen autochtone kennissen hebt die het voor je door kunnen lopen, dan ben je volgens mij toch ook niet goed bezig.
Maar goed.
Dus wat dat betreft, enerzijds, ja zo'n mentor zal vast helpen. Anderzijds, het lijkt me dat je als student toch ook zelf een paar Nederlandse vrienden of kennissen moet kunnen scoren.
Want waarom kan bijv. Olga Missioura aan de UvT het wel, terwijl zij maar een paar jaar geleden naar Nederland is gekomen, en iemand die in Nederland is geboren niet? Waarom kon ik het wel, en kunnen zij het niet? Bij ons thuis wordt ook geen Nederlands gesproken hoor, op de basisschool had ik ook een turks vriendinnetje en op de middelbare ging ik veel met Russische meisjes om. Ik ben niet bepaald in Tholen, Zeeland opgegroeid of zo.
Kijk ik ontken niet dat je als allochtone student te maken krijgt met dingen als vooroordelen, de culturele kloof, ouders die zich echt heel anders gedragen dan de gemiddelde Nederlandse ouder

, dat veel allochtonen op de basisschool een te laag schooladvies meekrijgen (had mijn leraar bij mij ook geflikt, toen ging mijn moeder naar de directrice) waardoor zij het havo/HBO-P/WO traject volgen waardoor ze bijv. Frans, stukken geschiedenis, Latijn en dat soort dingen kunnen missen en waardoor het allemaal net wat moeilijker wordt. Ik ontken ook niet dat zo iets als dyslexie bij allochtone studenten al heel snel over het hoofd wordt gezien. Ik ontken ook niet dat je als allochtoon absoluut harder je best moet doen om hetzelfde te bereiken ten opzichte van autochtone studenten - niet onmenselijk veel harder, maar toch.
Echter.
Volgens mij ligt er in de problemen van de allochtone studenten ook een heel stuk eigen gemakzucht besloten, en ik ben absoluut tegen alle constructies die zo'n gemakzucht kunnen bevorderen, belonen of legitimeren.