Nee ik ga ook van mijn eigen ervaringen uitquote:Op maandag 24 november 2008 14:34 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
heb jij daar dan cijfers van? Want ik redeneer dan even vanuit mijn eigen ervaringen;
Ik denk toch dat dit soort dingen wat makkelijker werden gereguleerd in een groot bedrijf waar directie gewoon van hogerhand een memo doet met het beleid dan in een klein bedrijfje waar max 30 man werkten. Mijn situaties kwamen voort uit dit soort bedrijfjes vandaan...quote:Op maandag 24 november 2008 14:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee ik ga ook van mijn eigen ervaringen uit
Bedrijven waar ik van 1996 tot 2002 heb gewerkt (voornamelijk detachering) en waar roken op kantoor al niet meer mocht (met de al genoemde uitzonderingen als uitzondering), VNU, ABN/Amro, EDS, Staal Bankiers, Dekra, ING, Robeco en de Rabobank. Al deze bedrijven, toch niet de kleinste, hadden al een rookverbod voor de kantoortuinen en kamers met meer dan 2 personen.
Het enige bedrijf waar ik in die tijd gewerkt heb waar juist alleen binnen gerookt mocht worden was DSM omdat daar buiten roken nog slechter was voor de gezondheid maar die regel gold alleen voor de productie lokaties op kantoorlokaties was het beleid ongeveer gelijk aan de in de eerste alinea genoemde bedrijven.
Maar goed dit had je ook al in 1 van de vele voorlopers van dit topic kunnen teruglezen.
Hmm, als je nooit met de trein hebt gereisd zal je het plezier van een volle koploper in de spits ook niet kennen? Is helemaal leuk als het regent met al die natte jassen, dan ook nog die sigaretten rook en geur is echt een traktatie.. Zelf toen het nog mocht waren die rook coupés (laten we ze zo maar blijven noemen) lang niet altijd bezet, en vrij klein. Zeg 1/5e van het totaal aantal plaatsen in een wagon, maar de rook en geur verspreidde zich toch door de hele wagon heen, en dan wordt het wel heel benauwd, ik heb mensen met astma echt happend naar adem uit het raam zien hangen, en ondanks pleidooien van zowat de hele wagon om alsjeblieft die peuken uit te doen gingen er een paar (de meesten deden de peuk uit gelukkig) stug door onder het mom van, het mag hier gewoon hoor!.quote:Op maandag 24 november 2008 14:44 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik heb nooit met de trein gereisd, voor het rookverbod in de trein. En ik geloof je zo hoor, dat die scheiding niet meer was dan een denkbeeldige lijn. Dat was ook vrij krom te noemen. Maar op zich, achterste wagon als enige waarin gerookt mag worden, waarom niet?
En daar werkt het juist nu ook nog niet goed aangezien er amper controle is en dit alleen nog maar minder is geworden sinds het rookverbod in de horeca.quote:Op maandag 24 november 2008 14:55 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik denk toch dat dit soort dingen wat makkelijker werden gereguleerd in een groot bedrijf waar directie gewoon van hogerhand een memo doet met het beleid dan in een klein bedrijfje waar max 30 man werkten. Mijn situaties kwamen voort uit dit soort bedrijfjes vandaan...
Ik kan mij nog herinneren dat je inderdaad stukken trein had die blauw stonden en stukken waar de lucht net iets minder kut was.quote:Op maandag 24 november 2008 14:44 schreef Casos het volgende:
Maar op zich, achterste wagon als enige waarin gerookt mag worden, waarom niet?
Ook lekker vreemd, gewoon tabak wordt verboden, maar zodra je ipv tabak verdovende middelen er in doet mag het ineens wel.quote:Op maandag 24 november 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
In een coffeeshop mag je alleen puur roken, het is uberhaupt ook belachelijk dat zaken zonder personeel ook gebonden zijn aan het rookverbod.
Ik kan me nog de 1e klas rookcoupe's herinneren en daar lijkt me toch weinig mis mee, die hadden namelijk maar 1 ingang en konden dus niet al doorgang gebruikt worden.quote:Op maandag 24 november 2008 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan mij nog herinneren dat je inderdaad stukken trein had die blauw stonden en stukken waar de lucht net iets minder kut was.
klopt ja, dat waren die 1e werkcoupe's. Dat waren volledig afsluitbare hokjes waar 6 personen konden plaatsnemen. Vrijwel altijd voorzien van een asbakje in elke stoel.quote:Op maandag 24 november 2008 15:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik kan me nog de 1e klas rookcoupe's herinneren en daar lijkt me toch weinig mis mee, die hadden namelijk maar 1 ingang en konden dus niet al doorgang gebruikt worden.
Op zich werkt dat wel, maar ook in de spits vond je daar nog zitplaatsen. Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is...quote:Op maandag 24 november 2008 15:04 schreef Chewie het volgende:
Ik kan me nog de 1e klas rookcoupe's herinneren en daar lijkt me toch weinig mis mee, die hadden namelijk maar 1 ingang en konden dus niet al doorgang gebruikt worden.
Nou, dat valt wel mee hoor. In de spits is het sowieso vol en daarbuiten op de meeste trajecten ook redelijk bezet.quote:Op maandag 24 november 2008 15:17 schreef MikeyMo het volgende:
zowiezo is dat altijd het geval met 1e klas coupe's.
Ik dacht meer aan gewoon een normale trein en dan een extra rijtuig aankoppelen (kan je ook niet komen via andere rijtuigen), dat geheel roken is. Dus niet tenkoste van huidige capaciteit, maar soort van werkkeet erachter binden.quote:Op maandag 24 november 2008 14:57 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hmm, als je nooit met de trein hebt gereisd zal je het plezier van een volle koploper in de spits ook niet kennen? Is helemaal leuk als het regent met al die natte jassen, dan ook nog die sigaretten rook en geur is echt een traktatie.. Zelf toen het nog mocht waren die rook coupés (laten we ze zo maar blijven noemen) lang niet altijd bezet, en vrij klein. Zeg 1/5e van het totaal aantal plaatsen in een wagon, maar de rook en geur verspreidde zich toch door de hele wagon heen, en dan wordt het wel heel benauwd, ik heb mensen met astma echt happend naar adem uit het raam zien hangen, en ondanks pleidooien van zowat de hele wagon om alsjeblieft die peuken uit te doen gingen er een paar (de meesten deden de peuk uit gelukkig) stug door onder het mom van, het mag hier gewoon hoor!.
Zie ook boven. En heb je dat nu niet met de 1e klas? Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan, terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is.quote:Op maandag 24 november 2008 15:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op zich werkt dat wel, maar ook in de spits vond je daar nog zitplaatsen. Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is...
Laten we wel zijn, even een uurtje zonder sigaret... het is niet teveel gevraagd. En ja, sommigen moeten nog verder, maar dan stap je uit en sla je even een trein over terwijl je je suf rookt met een koffie in de hand.
Met dit verschil dat er door de reizigers in de eerste klasse (veel) wordt betaald voor die ruimte. Nog afgezien van het feit dat de NS geregeld toestaat dat je in de spits met een 2e klasse kaartje gaat zitten in 1e klasse, wat dan weer het effect heeft dat iemand met een 1e klasse kaartje kan staan bij het volgende station, dus ik ben het er niet mee eens, maar in de spits lege stoelen... zeldzaam...quote:Op maandag 24 november 2008 15:53 schreef Casos het volgende:
Zie ook boven. En heb je dat nu niet met de 1e klas? Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan, terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is.
je zit hier nog altijd met een maxlengte. Je kan niet overal zomaar even een extra treinstel erachter plakken. Volgens mij hebben ze nou al te kort materieel. Daarnaast heb je als conducteur recht op een rookvrije werkplek tegenwoordigquote:Op maandag 24 november 2008 15:53 schreef Casos het volgende:
Ik dacht meer aan gewoon een normale trein en dan een extra rijtuig aankoppelen (kan je ook niet komen via andere rijtuigen), dat geheel roken is. Dus niet tenkoste van huidige capaciteit, maar soort van werkkeet erachter binden.
meestal als het tyfusdruk is mag je ook in de 1e klas gaan zittenquote:Zie ook boven. En heb je dat nu niet met de 1e klas? Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan, terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is.
Dat zie je nu ook nog steeds in de 1e klas en daar is ook niks mis mee, je betaalt voor een 1e of 2e klas kaartje en dat zou bijvoorbeeld ook kunnen voor rookplaatsen.quote:Op maandag 24 november 2008 15:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op zich werkt dat wel, maar ook in de spits vond je daar nog zitplaatsen. Toch lullig als je astma hebt en moet gaan staan terwijl er feitelijk wel een stoel vrij is...
Dat klopt.quote:Laten we wel zijn, even een uurtje zonder sigaret... het is niet teveel gevraagd. En ja, sommigen moeten nog verder, maar dan stap je uit en sla je even een trein over terwijl je je suf rookt met een koffie in de hand.
wat een vette line-upquote:Openluchtevenement voor Zaanse rokers
Rokers in Zaandam steken donderdag de horecaondernemers een hart onder de riem en uiten hun onvrede over het rookverbod. Omdat rokers door het verbod uit de kroegen worden verbannen, treden in de openlucht enkele artiesten belangeloos op.
Onder anderen de volkszangers Mick Harren, Dennis Jones, Arnold Hofmans en Huub uit de Gouden Kooi geven tijdens dit gratis openluchtevenement tegen het rookverbod acte de présence. De organisatie verwacht zo'n duizend rokers te kunnen verwelkomen rondom het speciaal opgestelde podium aan de Noorderkerkstraat in Zaandam.
Ernst Daniël Smid lanceert website
Vlak voor de optredens van start gaan, lanceert Ernst Daniël Smid op het podium de website www.rokersinactie.nl. ‘De rokers willen zelf een statement maken tegen het rookverbod en samen met ons evenementenbureau iets ludieks organiseren’, legt Karel Donker van TS Event uit. ‘Rokers vinden het belachelijk dat ze verplicht het café uit moeten om te kunnen roken, daarom brengen wij voor deze keer het café naar buiten.’
Het zou mij ernstig verbazen indien een roker echt 1e klasse prijs gaat betalen voor 2e klasse roken... Lijkt mij geen markt die voor de NS daadwerkelijk interessant is.quote:Op maandag 24 november 2008 16:01 schreef Chewie het volgende:
je betaalt voor een 1e of 2e klas kaartje en dat zou bijvoorbeeld ook kunnen voor rookplaatsen.
Voor een korte rit niet, maar toen ik nog rookte, had ik graag meer betaald voor een van anti-rookhuilies gevrijwaarde plek in de bus / treinquote:Op maandag 24 november 2008 16:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zou mij ernstig verbazen indien een roker echt 1e klasse prijs gaat betalen voor 2e klasse roken... Lijkt mij geen markt die voor de NS daadwerkelijk interessant is.
In de bus zie ik het sowieso niet gaan lukken. En langere stukken... Wat is lang? Bij meer dan een uur kan ik mij voorstellen dat je als verstokte roker geld gaat lappen. Maar hoeveel % van de vervoersbewegingen is dat? En hoeveel % van de mensen wil daar gebruik van maken? Dus ik zie die markt somber in.quote:Op maandag 24 november 2008 16:44 schreef Casos het volgende:
Voor een korte rit niet, maar toen ik nog rookte, had ik graag meer betaald voor een van anti-rookhuilies gevrijwaarde plek in de bus / trein.
Die moeten naar de kinderdisco. Laten we het gewoon over volwassen hebben.quote:Op maandag 24 november 2008 13:26 schreef MikeyMo het volgende:
game on
[..]
ja maar in zijn algemeenheid... Al die 16 jarigen die nu voor het eerst uitgaan zijn vanaf dag 1 gewend aan rookruimtes en die zullen over 5 jaar niet gaan roepen om de mogelijkheid om te roken in de kroeg. Ook omdat wellicht dan die thuiszitters waarvan men nu vraagt waar ze blijven wel rijkelijk aanwezig zullen zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |