Zeker. Want dan verstoor je de balans waardoor beide naast elkaar kunnen bestaan. Als dat weer eens gebeurt komt het op mij over als weer een poging om de evolutieleer belachelijk te maken en daarbij niet schromen elk middel te gebruiken.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op zich prima houdbaar, behalve wanneer men het in een wetenschappelijke context wil gaan hanteren door te bepalen 'waar God heeft ingegrepen'.
Er staat nergens Christendom in de post, er staat Creationisme oftewel pseudowetenschappelijke bagger.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:25 schreef QM84 het volgende:
[..]
Ik weet er genoeg van om mijn mening erover te kunnen vormen.
Maar het ging mij meer om jouw reactie.. Er wordt een uitspraak door iemand gedaan, waarin het Christendom belachelijk wordt gemaakt en die krijgt alleen maar lof. Maak ik diezelfde opmerking, waarbij ik het Christendom verander door evolutie, dan wordt ik gelijk afgezeken. Daar gaat het om.
Om nog maar een keer een uitspraak te recycelen:
[..]
Onjuist wat je stelt:quote:Op woensdag 19 november 2008 15:25 schreef QM84 het volgende:
Maar het ging mij meer om jouw reactie.. Er wordt een uitspraak door iemand gedaan, waarin het Christendom belachelijk wordt gemaakt en die krijgt alleen maar lof. Maak ik diezelfde opmerking, waarbij ik het Christendom verander door evolutie, dan wordt ik gelijk afgezeken. Daar gaat het om.
Creationisme wordt hier belachelijk gemaakt. Niet het Christendom. Jij maakt hiervan:quote:Op woensdag 19 november 2008 14:22 schreef MrX1982 het volgende:
Creationisme valt in dezelfde categorie als geloven in Sinterklaas. Leuk als je een kind bent maar als je volwassen bent twijfel ik oprecht aan je verstandelijke capaciteiten.
Dat je afgezeken wordt als je een wetenschappelijke theorie met het geloven in Sinterklaas vergelijkt, en blijkbaar denkt dat wetenschappelijk gezien Creationisme net zo sterk staat als de evolutietheorie, verbaast me niet heel erg. Het creationisme is een pseudo-wetenschap die opzettelijk obfuscatietechnieken combineert met pure leugens om eigen denkbeelden te verspreiden. Zuiver obscurantisme.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:31 schreef QM84 het volgende:
Creationisme De evolutieleer valt in dezelfde categorie als geloven in Sinterklaas. Leuk als je een kind bent maar als je volwassen bent twijfel ik oprecht aan je verstandelijke capaciteiten.
Dan moet je toch eens lezen. ik maak nergens het christendom in zijn algeheelheid belachelijk.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:25 schreef QM84 het volgende:
[..]
Ik weet er genoeg van om mijn mening erover te kunnen vormen.
quote:Om nog maar een keer een uitspraak te recycelen:
[..]
An sich kun je een "letterlijke interpretatie" van Genesis prima een wetenschappelijk model noemen dat empirisch verifieerbare voorspellingen doet. Dat zijn dan bijvoorbeeld zaken als het gegeven de aarde 6.000 jaar oud zou zijn. Ga je daar naar kijken dan blijkt al snel dat op basis van uniforme processen uit zaken als boomringen, sedimentafzettingen, ijskernen en radioisotopen kan worden afgeleid dat dit niet klopt.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:28 schreef hoatzin het volgende:
De evolutietheorie van Darwin is een theorie. Een model. Het scheppingsverhaal is ook een theorie. Je kunt er in geloven of niet, net als de evolutietheorie.
Maar:
Als je gaat zoeken naar bewijs voor beide theorieën valt het op dat er geen enekel bewijs is voor het scheppingsverhaal, terwijl onderzoeken aantonen dat de evolutietheorie (voor zover wij kunnen waarnemen) wel klopt.
De scheppingstheorie is niet te bewijzen. Onderzoeken tonen aan dat het verzonnen is. Met een klein beetje verstand is dat direct te snappen als je Genesis leest. Zo zou er al licht (op de aarde) zijn vóórdat de zon geschapen is. Ook is er al een dag voorbij zonder dat de zon bestaat.
Ergo:
Evolutietheorie = wetenschap.
Scheppingsverhaaltheorie = pseudowetenschap.
Eens.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:20 schreef koningdavid het volgende:
Slechte zaak dit. Ik merk juist een positieve omslag, zeker in Nederland, als het gaat om hoe gelovigen zaken als evolutie en schepping benaderen. Het is alleen jammer dat er nu weer zo'n vooroordeelbevestigende actie tussendoor komt.
Die fouten ook in die folder... denken dat God het nodig heeft dat je feiten gaat verdraaien om mensen te misleiden. 'Liegen voor God' noem ik dat. Belachelijk.
Nee.quote:Aan de andere kant, atheisten die de evolutieleer als de allesomvattende waarheid en levensbeschouwing zien en die zonder kritiek aannemen (zonder zich erin te verdiepen) is net zo fout als gelovigen die het creationisme als enig geldige theorie zien
Waarschijnlijk een beetje offtopic maar ik lees in die link: "Tot nu toe is echter nooit aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven onmogelijk is. ".quote:Op woensdag 19 november 2008 14:47 schreef sv3n het volgende:
quote uit die folder:
[..]
De evolutie theorie zegt helemaal niet over de Abiogenese![]()
Die 6.000 jaar staat nergens genoemd in de bijbel, maar dat is een interpretatie aan de hand van bepaalde stambomen. Die interpretatie is ook zeer twijfelachtig aangezien de gebruiken rondom Hebreeuwse stambomen niet zo makkelijk te doorgronden zijnquote:Op woensdag 19 november 2008 15:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
An sich kun je een "letterlijke interpretatie" van Genesis prima een wetenschappelijk model noemen dat empirisch verifieerbare voorspellingen doet. Dat zijn dan bijvoorbeeld zaken als het gegeven de aarde 6.000 jaar oud zou zijn.
Klopt, daarom gebruikt Monolith denk ik ook aanhalingstekens, maar die 6000 jaar heeft welhaast een magische waarde gekregen: zowel voor sommige Christenen als voor de tegenstanders als duidelijke hint dat ze weten waar het naartoe gaat als ze dat getal horen.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:48 schreef koningdavid het volgende:
Die 6.000 jaar staat nergens genoemd in de bijbel, maar dat is een interpretatie aan de hand van bepaalde stambomen. Die interpretatie is ook zeer twijfelachtig aangezien de gebruiken rondom Hebreeuwse stambomen niet zo makkelijk te doorgronden zijn
Stap er een keer binnen op zondagmorgen om ze dat te vertellen. Weten zij ook hoe het is om ongewenst lastiggevallen te worden.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:53 schreef Faithy het volgende:
zolang ze die FOLDER maar niet in de bus gooien bij mensen met een NEE-JA of NEE-NEE sticker vind ik 't prima..
maar heb nog steeds geen antwoord van de gemeente die mij blijft spammen met folders ondanks die sticker(NEE-JA), want ook hun propaganda valt gewoon onder het kopje 'RECLAME'
Daar heb je wel een beetje gelijk in, het is een wat ongelukkige uitspraak. Doch, zonder meer beweren dat iets onmogelijk is, in plaats van stellen dat er geen bewijs voor is dat het gebeurd is, is nog wel een verschil (en een verschil dat m.i. wel wat meer motivatie mag dan alleen zeggen dat de afwezigheid van het bewijs voor een bewijs van de onmogelijkheid is). Iemand die stelt dat het onmogelijk is dat God bestaat claimt iets sterkers dan dat ‘er geen bewijs is dat God bestaat’.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:47 schreef MinderMutsig het volgende:
Waarschijnlijk een beetje offtopic maar ik lees in die link: "Tot nu toe is echter nooit aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven onmogelijk is. ".
Dat lijkt me een rare uitspraak. Er is nog niet bewezen dat het niet kan? Is dat niet net zoiets als zeggen dat het nog niet bewezen is dat er geen god bestaat?
Vandaar ook de aanhalingstekens. Iets als een wereldwijde vloed is daarentegen wel vrij ondubbelzinnig terug te vinden.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die 6.000 jaar staat nergens genoemd in de bijbel, maar dat is een interpretatie aan de hand van bepaalde stambomen. Die interpretatie is ook zeer twijfelachtig aangezien de gebruiken rondom Hebreeuwse stambomen niet zo makkelijk te doorgronden zijn
dan moet ik vroeg mn bed uit op zondagquote:Op woensdag 19 november 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Stap er een keer binnen op zondagmorgen om ze dat te vertellen. Weten zij ook hoe het is om ongewenst lastiggevallen te worden.
Elke christen moet wel geloven in een schepping. Die is namelijk wezenlijk onderdeel van het geloof in Christus (de naamgever van hun geloof). Als geloven in een schepping wordt aangeduid als creationisme, dan zijn ze allemaal creationist.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:45 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik weet niet in hoeverre creationisme als waarheid wordt gezien door christenen in Nederland. Je mag hopen dat het alleen binnen de fundamentalisten aanhang geniet. Creationisme als waarheid is natuurlijk absurd hoewel in je OP staat dat ze beweren dat het een geloof is net zoals de evolutietheorie.
Ja, maar dat wordt het doorgaans niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:05 schreef ElectricEye het volgende:
Elke christen moet wel geloven in een schepping. Die is namelijk wezenlijk onderdeel van het geloof in Christus (de naamgever van hun geloof). Als geloven in een schepping wordt aangeduid als creationisme, dan zijn ze allemaal creationist.
Dat noemen we doorgaans geen creationist maar bijvoorbeeld een theïstisch evolutionist.quote:Menig 'creationist' onderschrijft volledig de aanpassing der soorten aan de omstandigheden, de evolutie zoals die nu plaatsvindt dus. Ze onderschrijven alleen de ontstaanstheorieën m.b.t. het heelal, de aarde en de soorten niet. Wellicht dat dat eens helder kan worden gemaakt. Nu lijkt het net alsof religieuzen te stom zijn om het feit van de constante verandering van soorten te kunnen waarnemen.
Daarom kan iemand op religieuze basis nog wel wetenschappelijke claims maken (en vice versa). Er zijn genoeg gevallen waarin religie een wetenschappelijk verifieerbare claim doet. Het is niet alsof er een magische kracht in het universum is die de beide zaken precies gescheiden houdt.quote:Religie is geen wetenschap en vice versa. Ook iets dat vaak vergeten wordt en waardoor discussie volledig stuklopen.
Respect is een dooddoener als het gaat om mensen die leugens verkondigen en die in scholen als valide wetenschap onderwezen willen krijgen. Von Däniken wordt ook niet onderwezen, simpelweg omdat er geen bewijs voor zijn theorieën is. Zo ook met het creationisme.quote:Wat ook aan het irritante grenst: het constante geclaim dat de eigen theorie de enige juiste is en dat aanhangers van de andere theorie volslagen randdebielen zijn om vervolgens diezelfde ander er van te beschuldigen dat hij zijn theorie als de enige juiste ziet dat die ander de club van eerstgenoemde als volkomen randdebielen ziet. Et voilà, de vicieuze cirkel is compleet!
Beetje respect kan geen kwaad, toch?
Dit moet ik vanavond nog eens rustig doorlezen geloof ik. Want volgens mij zeg je nu dat deze uitspraak beter is dan "Tot nu toe is echter nog niet aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven mogelijk is. " maar het waarom ontgaat me nog even.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar heb je wel een beetje gelijk in, het is een wat ongelukkige uitspraak. Doch, zonder meer beweren dat iets onmogelijk is, in plaats van stellen dat er geen bewijs voor is dat het gebeurd is, is nog wel een verschil (en een verschil dat m.i. wel wat meer motivatie mag dan alleen zeggen dat de afwezigheid van het bewijs voor een bewijs van de onmogelijkheid is). Iemand die stelt dat het onmogelijk is dat God bestaat claimt iets sterkers dan dat ‘er geen bewijs is dat God bestaat’.
Een bewijs van de onmogelijkheid van God zou impliceren dat er geen Gods-bewijs bestaat. Dat er geen Gods-bewijs is impliceert niet het omgekeerde.
quote:Op woensdag 19 november 2008 16:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar dat wordt het doorgaans niet.
Natuurlijk niet!quote:Dat noemen we doorgaans geen creationist maar bijvoorbeeld een theïstisch evolutionist.
Maar wat ik zeg blijft onmogelijk. Het bestaan van God kan niet wetenschappelijk bewezen worden en fotosynthese kan niet gelooft worden.quote:Daarom kan iemand op religieuze basis nog wel wetenschappelijke claims maken (en vice versa). Er zijn genoeg gevallen waarin religie een wetenschappelijk verifieerbare claim doet. Het is niet alsof er een magische kracht in het universum is die de beide zaken precies gescheiden houdt.
Het scheppingsverhaal wordt ook niet als 'valide wetenschap' onderwezen, maar als godsdienstles.quote:Respect is een dooddoener als het gaat om mensen die leugens verkondigen en die in scholen als valide wetenschap onderwezen willen krijgen. Von Däniken wordt ook niet onderwezen, simpelweg omdat er geen bewijs voor zijn theorieën is. Zo ook met het creationisme.
Laat de gemiddelde religieuze nu helemaal ruk hebben aan 'geaccepteerd worden in de wetenschappelijke wereld'. Wat ze willen is ruimte voor hun vrijheid van godsdienst en de daarbij behorende opvattingen.quote:Er zijn genoeg concurrerende theorieën en die worden met alle egards en alle respect behandeld, maar het moet wel een beetje ‘verdiend’ worden in de wetenschappelijke wereld.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat gegeven dat: niet aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven mogelijk is, je niet kunt concluderen dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven onmogelijk is. Dat is een claim die te ver gaat. Zou je echter kunnen bewijzen dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven onmogelijk is, dan volgt automatisch dat er niet aangetoond kan worden dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven mogelijk is.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Dit moet ik vanavond nog eens rustig doorlezen geloof ik. Want volgens mij zeg je nu dat deze uitspraak beter is dan "Tot nu toe is echter nog niet aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven mogelijk is. " maar het waarom ontgaat me nog even.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |