abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64010566
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:26 schreef Oxymoron het volgende:
Ik snap het niet, zijn jullie super-geėvolueerde autisten of zie ik het verkeerd? Ik heb zelf autisme, maar kan niet (in een bedrijf) werken zoals, jullie omschrijven.
Hebben jullie, de autistische criteria, overwonnen, of zijn er nog andere dingen, die ik niet goed, begrijp aan dit topic.

Dit zou een plek voor mij, kunnen zijn, maar ik voel me beter in het topic in OUD, over autisme.
Ik ook niet of althans op een heleboel functies. Een van de redenen van mijn ontslag was namelijk mijn gebrek aan interactie met collega's.
Het lijkt als of tegen een ontzichtbare muur op loop. Ik kom gewoon niet verder in het leven. Ik weet dat ik meer kan maar ik krijg nooit de ruimte omdat te bewijzen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_64010701
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:13 schreef AngerManagement het volgende:
Op welke leeftijd zijn jullie beginnen te beseffen dat jullie een stoornis in het autismespectrum hadden? Was dit echt al in je vroege jeugd en hebben je ouders dit grotendeels behandeld? Of ben je er later zelf achter gekomen, en ben je er zelf achteraan gegaan?

Ik ben nu 23, en begin me onderhand te realiseren dat ik best wel eens een aan-autisme-verwande-stoornis zou kunnen hebben. Ik weet dat ik al heel m'n leven anders ben als de meeste mensen, moeite heb met sociale contacten, altijd eerst nadenk voordat ik iets doe, zelfs over de meeste 'automatische' dingen zoals lichaamstaal. Ik heb totaal nuttelooze steeds terugkomende patronen in m'n denken en doen. Ook ben ik veel alleen, ben altijd met/over mezelf aan het denken, ook al ben ik met 10 vrienden in een cafe.
Ook merk ik dat ik qua fysieke en emotionele ontwikkeling achter lig op leeftijd genoten.

Al deze gedachten en gedragingen probeer ik voor de buitenwereld verborgen te houden, ik probeer zo 'normaal mogelijk' over te komen, terwijl ik weldegelijk besef dat er 'iets' is wat mij anders maakt als anderen.
Ik denk dat ik pas sinds kort echt door heb dat er iets mis met mij is. Verder wat jij omschrijft dat ervaar ik ook.
Bijvoorbeeld ik kan mijzelf alleen voelen in een kamer vol met mensen. Simpelweg omdat ik moeite heb om contact te maken.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 14 december 2008 @ 18:22:14 #228
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64010924
quote:
Ik snap het niet, zijn jullie super-geėvolueerde autisten of zie ik het verkeerd? Ik heb zelf autisme, maar kan niet (in een bedrijf) werken zoals, jullie omschrijven.
Hebben jullie, de autistische criteria, overwonnen, of zijn er nog andere dingen, die ik niet goed, begrijp aan dit topic.

Dit zou een plek voor mij, kunnen zijn, maar ik voel me beter in het topic in OUD, over autisme.
Ik werk dan ook niet bij een bedrijf, maar bij een overheid. Niet omdat je daar langzaam mag werken (gelukkig en zeker niet), maar omdat ik daar meer aandacht mag/moet besteden aan de kwaliteit i.p.v. de kwantiteit (anders gezegd: in het bedrijfsleven gaat het geld voor alles, bij de overheid is geld wel belangrijk maar kwaliteit belangrijker (meestal dan))
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 14 december 2008 @ 18:24:57 #229
188877 Stupendous76
pi_64010972
quote:
Op welke leeftijd zijn jullie beginnen te beseffen dat jullie een stoornis in het autismespectrum hadden? Was dit echt al in je vroege jeugd en hebben je ouders dit grotendeels behandeld? Of ben je er later zelf achter gekomen, en ben je er zelf achteraan gegaan?

Ik ben nu 23, en begin me onderhand te realiseren dat ik best wel eens een aan-autisme-verwande-stoornis zou kunnen hebben. Ik weet dat ik al heel m'n leven anders ben als de meeste mensen, moeite heb met sociale contacten, altijd eerst nadenk voordat ik iets doe, zelfs over de meeste 'automatische' dingen zoals lichaamstaal. Ik heb totaal nuttelooze steeds terugkomende patronen in m'n denken en doen. Ook ben ik veel alleen, ben altijd met/over mezelf aan het denken, ook al ben ik met 10 vrienden in een cafe.
Ook merk ik dat ik qua fysieke en emotionele ontwikkeling achter lig op leeftijd genoten.

Al deze gedachten en gedragingen probeer ik voor de buitenwereld verborgen te houden, ik probeer zo 'normaal mogelijk' over te komen, terwijl ik weldegelijk besef dat er 'iets' is wat mij anders maakt als anderen.
Ik heb altijd wel het idee gehad anders te zijn geweest dan anderen, maar nooit echt problemen gehad.
Door stom toeval (voor een cursus wat zoeken op google) kwam ik bij Asperger uit en daar ben ik verder in gaan zoeken. Tegenwoordig vallen steeds meer puzzelstukjes op hun plaats.

-edit-
Oh ja, ik ben net voorbij de 30

[ Bericht 4% gewijzigd door Stupendous76 op 14-12-2008 22:03:04 ]
Repent, Pray, Forgive
  zondag 14 december 2008 @ 18:37:22 #230
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_64011171
Tvp-tje.

Mijn vriend heeft Asperger, gelukkig niet in heel ''ernstige'' vorm. Ik merk er pas echt wat van sinds we samenwonen. Het pedante spreken heeft hij heel erg, hoewel hij ook gewoon in spreektaal kan praten. het probleem waar hij een beetje tegen op loopt is dat hij of het ene, of het andere doet. Dus of heel officieel spreken, of op normaal gespreksniveau. Dat levert wel problemen op op zijn werk, omdat hij niet goed weet hoe hij zijn (oudere) collega's moet aanspreken. Hij doet het nu op de officieele manier, maar dat vinden ze een beetje vreemd.

Voordeel is trouwens wel (hoeft natuurlijk niet door Asperger te komen) dat hij een genie is op het gebied van wiskunde. Zo goed dat hij het echt ver kan brengen, zeg maar. Dat vind ik wel heel bijzonder.
Toeval is toeval
  zondag 14 december 2008 @ 18:47:44 #231
232775 AngerManagement
Nergens voor nodig.
pi_64011346
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:24 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik heb altijd wel het idee gehad anders te zijn geweest dan anderen, maar nooit echt problemen gehad.
Door stom toeval (voor een cursus wat zoeken op google) kwam ik bij Asperger uit en daar ben ik verder in gaan zoeken. Tegenwoordig vallen steeds meer puzzelstukjes op hun plaats.
Bij mij is het zo dat m'n zusje (nu 17) Asperger heeft, en heel veel dingen waar zij moeite mee heeft zie ik in m'n eigen leven. Ook de manier waarop zij met school (afspraken, manier van leren, etc) omgaat is eigenlijk identiek aan wat ik vroeger deed.
Het verschil is dat zij ook moeite heeft om dat bij zichzelf te zien, en denkt dat ze zichzelf nooit kan veranderen. Ik daarentegen heb me zelf al honderden malen ge-analyseerd, en kan zo precies benoemen waar ik moeite mee heb, maar ook vaak wat de oplossing zou kunnen zijn. Hierdoor heb ik ook totaal geen behoefte aan gesprekken met 'professionals' of iets dergelijks, ik denk namelijk dat ik mezelf het beste ken en de enige ben die (weet hoe ik) mijzelf kan veranderen.
Whatever one can conceive, one can achieve.
  zondag 14 december 2008 @ 19:45:28 #232
188877 Stupendous76
pi_64012516
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:47 schreef AngerManagement het volgende:

[..]

Bij mij is het zo dat m'n zusje (nu 17) Asperger heeft, en heel veel dingen waar zij moeite mee heeft zie ik in m'n eigen leven. Ook de manier waarop zij met school (afspraken, manier van leren, etc) omgaat is eigenlijk identiek aan wat ik vroeger deed.
Het verschil is dat zij ook moeite heeft om dat bij zichzelf te zien, en denkt dat ze zichzelf nooit kan veranderen. Ik daarentegen heb me zelf al honderden malen ge-analyseerd, en kan zo precies benoemen waar ik moeite mee heb, maar ook vaak wat de oplossing zou kunnen zijn. Hierdoor heb ik ook totaal geen behoefte aan gesprekken met 'professionals' of iets dergelijks, ik denk namelijk dat ik mezelf het beste ken en de enige ben die (weet hoe ik) mijzelf kan veranderen.
Zelfanalyses zijn erg bekend ja.
Waar ik het zelf erg moeilijk mee heb is dat ik bijna iedereen kan helpen, maar niet mijzelf. Dat irriteert eigenlijk ook best wel, weten hoe het moet maar het niet kunnen. Problemen met 'proferssionals' heb ik eigenlijk niet, maar ik ken er dan ook niet zo veel Wel heb ik de indruk dat zij niet met mij mee kunnen komen (ze snappen het niet, denken niet ver genoeg of snel genoeg), waardoor ik het idee krijg dan maar niet zo veel meer te doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stupendous76 op 14-12-2008 21:23:46 ]
Repent, Pray, Forgive
pi_64015811
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:48 schreef Re het volgende:

[..]

in beide topics kun je gewoon je ei kwijt, misschien in dit topic vanuit een ander perspectief, hier ligt de focus op de user die zelf autisme heeft en in OUD op de ouders van kinderen met autisme maar in beide topics is er ruimte voor iedereen die ervaringen wil delen.
Re, lees je wel wat Oxymoron zegt? Dit is geen kwestie waar ze zou kunnen posten. Ze voelt zich niet zo thuis in dit topic, omdat we (inclusief autisten) het allemaal veel beter schijnen te doen dan zij.

Oxymoron, dat is ook helemaal niet zo gek. Je bent klassiek autistisch. Mensen met Asperger zijn beter in staat om de nadelen van autisme te compenseren en om te leren hoe je ervan af komt. Daarbij ben je ook nog eens de enige klassieke autist in dit topic, volgens mij. Ik kan me goed indenken dat het dan best naar is om te lezen over hoe anderen dingen voor elkaar krijgen ondanks hun autisme die jij niet zou kunnen. En ik vind het best naar voor je dat je in een topic dat bedoeld is voor lotgenoten niet heel veel echte lotgenoten tegenkomt
pi_64015879
quote:
Dat ik 'anders' was besefte ik al toen ik een jaar of vijf, zes was, maar ik kreeg pas op mijn 16e de diagnose.
pi_64021936
Ik denk dat ik maar eens me laat onderzoeken.
Op veel dingen reageer ik wel anders dan andere mensen.
En iemand zei pas tegen me dat ie best wel wat dingen in mij herkende...
Dus een welkomsttvp
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 15 december 2008 @ 09:58:58 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64024713
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:40 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Re, lees je wel wat Oxymoron zegt? Dit is geen kwestie waar ze zou kunnen posten. Ze voelt zich niet zo thuis in dit topic, omdat we (inclusief autisten) het allemaal veel beter schijnen te doen dan zij.
ja dat las ik ook, wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat de insteek anders is van beide topics maar dat er in beide topics ervaringen worden gedeeld
quote:
Oxymoron, dat is ook helemaal niet zo gek. Je bent klassiek autistisch. Mensen met Asperger zijn beter in staat om de nadelen van autisme te compenseren en om te leren hoe je ervan af komt. Daarbij ben je ook nog eens de enige klassieke autist in dit topic, volgens mij. Ik kan me goed indenken dat het dan best naar is om te lezen over hoe anderen dingen voor elkaar krijgen ondanks hun autisme die jij niet zou kunnen. En ik vind het best naar voor je dat je in een topic dat bedoeld is voor lotgenoten niet heel veel echte lotgenoten tegenkomt
dat dus, maar dat hier wel mensen zijn die ongeveer kunnen begrijpen wat er door oxy heen moet gaan, dus kan oxy hier best dingen oppikken, net als in het andere topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 15 december 2008 @ 13:17:11 #237
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_64029267
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:40 schreef Black_Tulip het volgende:

Ik kan me goed indenken dat het dan best naar is om te lezen over hoe anderen dingen voor elkaar krijgen ondanks hun autisme die jij niet zou kunnen. En ik vind het best naar voor je dat je in een topic dat bedoeld is voor lotgenoten niet heel veel echte lotgenoten tegenkomt
Ja, ik denk, dat ik dat bedoel. Goed verwoord!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_64034710
Zijn er meer (ouders van) klassieke autisten in het OUD topic?
  maandag 15 december 2008 @ 18:15:47 #239
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_64036265
Ja, dat denk ik wel. Hoewel, ik heb, er nooit een poll over gezien, er posten ook ouders van kinderen met Pdd-Nos en Asperger.
Ik denk, dat het OUD topic voor mij ''leuker'' is omdat het veel herkenbare dingen zijn, waar, de ouders over schrijven, en soms vragen ze zelfs advies, of naar ervaringen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_64048980
quote:
Op maandag 15 december 2008 18:15 schreef Oxymoron het volgende:
Ja, dat denk ik wel. Hoewel, ik heb, er nooit een poll over gezien, er posten ook ouders van kinderen met Pdd-Nos en Asperger.
Ik denk, dat het OUD topic voor mij ''leuker'' is omdat het veel herkenbare dingen zijn, waar, de ouders over schrijven, en soms vragen ze zelfs advies, of naar ervaringen.
Waar kan ik OUD vinden?
Ik ben ouder van een kind met asperger en een met PDD-nos. De diagnoses hebben ze nog niet zo lang en ik ben dus voor mezelf opzoek naar informatie, herkenning (erkenning?).
Ik heb de zoekfunctie van dit forum geprobeerd, maar geen succes (ben nieuw op dit forum)
pi_64049120
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 07:09 schreef yomite het volgende:

[..]

Waar kan ik OUD vinden?
Ik ben ouder van een kind met asperger en een met PDD-nos. De diagnoses hebben ze nog niet zo lang en ik ben dus voor mezelf opzoek naar informatie, herkenning (erkenning?).
Ik heb de zoekfunctie van dit forum geprobeerd, maar geen succes (ben nieuw op dit forum)
Hierzo.
Children of the night. What music they make.
pi_64052828
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 07:49 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Hierzo.
dank je wel
pi_64083991
Gisteren op m'n werk een gesprek met m'n baas gehad na een aanvaring met een collega. Hij zei dat hij nog nooit iemand als mij had meegemaakt, dat ie mij niet kon peilen, dat ie nog nooit iemand had meegemaakt die zo snel kon veranderen van vriendelijk gedrag naar het andere uiterste en dat ie ook niet kon inschatten hoe ik over hem dacht, bijvoorbeeld.

Toch wel weer apart om te merken dat het mensen toch wel opvalt, ondanks dat je zelf denkt dat het allemaal wel loopt. Maar daardoor vraag ik me ook af hoeveel mensen dit soort dingen opvalt, maar er niets over zeggen.
Sanity is (not) statistical
pi_64096940
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:11 schreef Maeghan het volgende:
Gisteren op m'n werk een gesprek met m'n baas gehad na een aanvaring met een collega. Hij zei dat hij nog nooit iemand als mij had meegemaakt, dat ie mij niet kon peilen, dat ie nog nooit iemand had meegemaakt die zo snel kon veranderen van vriendelijk gedrag naar het andere uiterste en dat ie ook niet kon inschatten hoe ik over hem dacht, bijvoorbeeld.

Toch wel weer apart om te merken dat het mensen toch wel opvalt, ondanks dat je zelf denkt dat het allemaal wel loopt. Maar daardoor vraag ik me ook af hoeveel mensen dit soort dingen opvalt, maar er niets over zeggen.
*Grinnik*
Je klinkt precies als mijn collega
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_64097166
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:11 schreef Maeghan het volgende:

Mijn ex-collega's merkten wel dat ik anders was. Maar dat ze geen hoogten van krijgen dat denk ik niet. Ik ben namelijk vrij eerlijk en heel direct. Misschien soms te eerlijk en te direct.
14 SHADES OF GREY
  vrijdag 19 december 2008 @ 03:38:49 #246
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_64139370
Hey allemaal, ik wist helemaal niet dat er een auti topic was op FOK .
Nou ja, hoi dus .

Ik ben Michel, heb Asperger, woon via het RIBW (Zwolle) in een eigen appartment in een flat met deels RIBW woningen en deels startersappartementen.

Anyway, vraag maar raak zou ik zeggen .
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  zaterdag 20 december 2008 @ 01:30:11 #247
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_64170154
quote:

Ik ben ouder van een NLD'er, wat zo ongeveer gelijk staat aan Asperger..... En idd, NLD'ers of Asperger's zijn enorm goed in het "verbloemen" van hun stoornis. Vandaar dat velen op den duur vastlopen. Er wordt van hen inzicht verwacht (op sociaal gebied) waar zij meestal tekort in schieten, maar omdat ze verbaal zo sterk zijn, valt dit niet op. Juist omdat ze zo'n inzicht hebben in de complexe situaties lopen zij hier op vast. Wat de gemeenschap van hen ziet, wordt ook terug verwacht en juist dat is voor hen heel moeilijk. Ze kunnen de dingen prima verwoorden, maar voelen het vaak niet zo. Niet zo automatisch als iemand zonder ASS; ik zelf "voel" heel goed aan waar de problemen liggen, wanneer een leugentje voor bestwil beter is, wanneer ik beter mijn mond kan houden......Een NLD'er of Asperger voelt vaak niet precies waar deze grens ligt. Snapt niet waarom er leugentjes om bestwil worden verteld of rageert heel eerlijk en open als er geroddelt wordt. Bewonderingswaardig en zo zou het moeten zijn. Maar helaas zit onze wereld niet zo in elkaar en ben je de pispaal als je dus wel zo reageert.
pi_64170646
Ik ben eerlijkgezegd trouwens blij dat er niet zo veel ouders zitten hier. Op zich vind ik het niet erg als iemand vanuit een ander standpunt schrijft of advies vraagt, maar in veel communities zitten bijna alleen maar ouders. Daar voel ik me dan helemaal weer niet thuis als het gaat over kinderen die hun veters nog niet kunnen strikken terwijl hun klasgenootjes dat wel kunnen - ik zit met hele andere dingen en lees liever iets praktisch over solliciteren, vriendschappen of relaties. Ik vind het dus alleen maar goed dat er twee heel verschillende topics over zijn.
Sanity is (not) statistical
pi_64172873
Ok, ik sta op de wachtlijst van het Centrum voor Autisme, maar die lijst is 12 maanden lang
Children of the night. What music they make.
pi_64173402
Dat is idd. wel een erg lange wachttijd, dat moet wel balen zijn. Ik werd onderzocht bij PsyQ en binnen 2 maanden kon ik terecht bij een klinisch psycholoog aldaar (ik werd ook doorverwezen vanuit een andere afdeling, weet niet of dat veel uit maakt), alhoewel men wel vaak de afspraken verzette had ik na vier maanden de definitieve diagnose, het kan dus ook best lang duren voordat je een diagnose krijgt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')