'Als leven lijden wordt, komt de dood als een verlossing'.Lieve Knut. Ik weet exact hoe jij je destijds moest voelen. Ik heb 'mijn' hondje twee weken voor Kerst moeten laten inslapen. Het beestje was zestien jaar, en mentaal was hij soms net een puppie, maar zijn lijfje liet hem in de steek. Hij kreeg een opgezette prostaat, en plaste puur bloed. We wisten als gezin dat het moment daar was. En er is
nooit een 'juist' moment om afscheid te nemen van je vriendje. Nooit.
Het was een vrijdagavond, toen we met ons hondje naar de dierenarts gingen. Het vlammetje in zijn ogen was opgebrand. Hij is in mijn moeder's armen ingeslapen, en ik heb geschreeuwd en gehuild in die kamer. Ons hondje.. Ik heb mijn vader nog nooit zien huilen, maar dat was de eerste keer. Mijn vader heeft me vastgepakt, en fluisterde zacht: 'Ik had drie kinderen. Twee dochters, en een zoontje'. Zo heeft mijn vader dat altijd ervaren. Ons leven als gezin, ons wereldje, hebben we al die jaren aangepast aan ons hondje. Op vakanties moest de hond mee kunnen, anders gingen we niet.
Mijn zusje en ik zijn groot geworden met hem, en we konden lezen en schrijven met hem. We hebben als gezin ontzettend veel van hem geleerd, bewust en onbewust. Zijn taak zat er op, in ons gezin.
We hebben hem laten cremeren, en toen hij daar zo bijzonder mooi lag opgebaard, heb ik onderstaand gedichtje voor gelezen.
Als twee bruine ogen vragen,
Help me, want ik voel me niet zo fijn.
Mag je dan, omdat je voelt, dit is het einde..
Egoistisch zijn?
Als je van de dokter hoort,
Dit komt nooit meer goed.
En hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan, omdat je hem niet wilt missen..
Egoistisch zijn?
Als twee lieve bruine ogen zich sluiten gaan, voorgoed.
En je zonder hem naar huis toe moet.
Met zijn riempje in je hand en een hart vol pijn.
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoistisch zijn.
Vele jaren was hij bij ons,
Elke dag samen was een feest.
En in al die jaren, is hij zelf niet een keer..
Egoistisch geweest.Ik heb - midden in het zonnetje, het mooiste plekje in mijn appartement - een kleine urn staan, met daarin een beetje as van hem. Daarnaast staat een foto van hem, van de laatste dagen dat hij er was. Hij was een schat van een hond, die mij veel over het leven heeft geleerd. En ook al heb ik nu zelf twee lieve honden.. Hij is nooit vervangbaar. En hij heeft een heel bijzonder plaatsje in mijn hart veroverd.
Knut, een hele warme, liefdevolle knuffel. Mocht je er nog behoefte aan hebben om er over te willen praten, staat mijn PM-box voor je open.