Ah, dus omdat ik het niet met je eens ben, moet ik wel voor het 100% tegenovergestelde zijnquote:Op woensdag 19 november 2008 21:11 schreef erodome het volgende:
Dus straf je maar een hele bevolking, van zuigeling tot oude van dagen, iedereem op zo'n manier dat ze echt helemaal niets meer hebben, niet eens een toekomst om naar uit te kijken?
Maar beantwoordt nou het volgende eens, want ik maak het punt constant, maar je negeert het:quote:Je noemt apartheid, dat is afgeschaft omdat er mensen waren die er tegen knokte, mensen die beter wilde en daar voor gingen, het is opgehouden door mensen te ondersteunen die wel het juiste wilde doen, mandela zou het je niet in dank afnemen als je hem aanhaalt als vb van goed stevig om je heen slaan, collectief te straffen en dan soort ellende en dat da decenia lang...
Lees je even in aub.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:47 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dat Israel nauwelijks geboycot wordt door westerse landen?
Dat willen cq kunnen ze zelf helemaal niet. Het is makkelijk om Israel de schuld te geven, maar feit is dat ze Palestijnen onderling voortdurend op elkaar schieten en het nergens over eens kunnen worden.quote:Op woensdag 19 november 2008 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je bedoelt: hun eigen olijven plukken, hun eigen haven runnen, hun eigen water en luchtruim beheren? Dat zouden ze best wel willen, maar dat is nou juist wat Israël belemmert.
Tja, als je beschoten wordt door raketten uit helicopters, of als je huis wordt vernietigd door een bulldozer of als je akker wordt afgescheiden door een muur, is het lastig om je normaal te gedragen.
Hun eigen olijven oogsten kunnen ze heel goed, dat hebben ze wel laten zien., Hun eigen haven is platgebulldozerd, dus daar kunnen we niet zeker van zijn. Of ze het kunnen of niet, is ook helemaal hun eigen zaak.quote:Op woensdag 19 november 2008 23:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat willen cq kunnen ze zelf helemaal niet. Het is makkelijk om Israel de schuld te geven, maar feit is dat ze Palestijnen onderling voortdurend op elkaar schieten en het nergens over eens kunnen worden.
Dat zijn verdedigingsmaatregelen van Israel, nadat er weer eens een batterij burgers is opgeblazen of beschoten door Palestijnse terroristen.
Een staat zijn eigen boontjes laten doppen is meer dan wat olijven oogsten natuurlijk.quote:Op woensdag 19 november 2008 23:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hun eigen olijven oogsten kunnen ze heel goed, dat hebben ze wel laten zien., Hun eigen haven is platgebulldozerd, dus daar kunnen we niet zeker van zijn. Of ze het kunnen of niet, is ook helemaal hun eigen zaak.
Dus beschoten worden door een helicopter, je huis platgebulldozerd zien, dat valt onder verdedigingsmaatregelen?
Ik ben ook al niet echt een voorstander van verregaande boycotts die het volk te hard raken, ik denk niet dat je daar heel veel mee opschiet eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ah, dus omdat ik het niet met je eens ben, moet ik wel voor het 100% tegenovergestelde zijn
Israel kan als functionerende democratie op een zekere symphatie rekenen, ja, maar wat lijkt op idd 1,5 miljoen mensen uithongeren is onacceptabel.
[..]
Maar beantwoordt nou het volgende eens, want ik maak het punt constant, maar je negeert het:
Denk je dat je mandela een dienst had bewezen als jij in die tijd, semi-'vergoeilijkend' had gekomen met: "Ja, maar niet alle zuid-afrikanen zijn het er mee eens!"?
En nog een slecht voorbeeld ook. ZA heeft meedere boycots voor z'n kiezen gehad. Merk op dat een boycot een collectieve straf is.
Wat is dan het verschil?
Ik denk dat deze problemen al veel minder zouden zijn als de Palestijnen niet zouden fokken als konijnen... Los daarvan: het lijkt mij niet terecht om het leefniveau van de Palestijnen alleen naar westerse maatstaven te beoordelen, kijk ook eens hoe het is in de regio. Dan valt het allemaal nog wel mee.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ben ook al niet echt een voorstander van verregaande boycotts die het volk te hard raken, ik denk niet dat je daar heel veel mee opschiet eerlijk gezegd.
Waarom ik dacht dat je voor die collectieve straffen was is omdat je tegen me reageerd erover.
Ik vind dan ook niet dat israel maar niets moet doen en zich moet laten aanvallen, ik ben alleen echt tegen de extreem zware collectieve straffen omdat ik denk dat die meer ellende veroorzaken dan oplossen.
Mensen laten lijden in zijn algemeenheid, te weinig water, te weinig eten, te weinig medicatie is gewoon onmenselijk te noemen.
Het gaat hier om een land dat afspraken heeft gemaakt met de rest van de wereld over hoe we mensen behandelen en dit gaat recht tegen de rechten van het mens in.
Deze collectieve straffen zijn buitensporig en duren al erg lang, nu hebben we het in deze over een totale afsluiting, maar er is altijd een tekort aan water, de aanwezigheid van open riolen, tekort aan medicatie, zelfs als er gee totale afsluiting is is de doorvoer beperkt, dat is een feit en dat duurt al decenia, daar zijn mensen in geboren en volwassen geworden.
Wat mandela betrefd, ik denk dat hij het roerend eens met me is op dat gebied, toen en nu, dat hij zou zeggen dat klopt en op die mensen moeten we richten, gezamelijk moeten we de dingen veranderen, wat hij dan ook samen met die mensen heeft gedaan.
Nou nee, niet echt aangezien het vele malen beter zou kunnen als ze maar bij hun landbouwgrond zouden kunnen komen, voedsel doorgang had, handel op een normale manier mogelijk was e.d.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik denk dat deze problemen al veel minder zouden zijn als de Palestijnen niet zouden fokken als konijnen... Los daarvan: het lijkt mij niet terecht om het leefniveau van de Palestijnen alleen naar westerse maatstaven te beoordelen, kijk ook eens hoe het is in de regio. Dan valt het allemaal nog wel mee.
quote:Betreft informatie over 2007
De mensenrechtensituatie in de door Israël Bezette Gebieden was nog steeds alarmerend. Israëlische troepen doodden meer dan 370 Palestijnen, vernietigden meer dan honderd Palestijnse huizen en beperkten de bewegingsvrijheid van Palestijnen nog verder. In juni wierp de Israëlische regering een nooit eerder vertoonde blokkade op in de Gazastrook, waardoor alle 1,5 miljoen inwoners in feite werden opgesloten en een collectieve straf kregen opgelegd. Dit leidde tot de ernstigste humanitaire crisis in Gaza tot nu toe. Zo'n veertig Palestijnen overleden omdat ze geen toestemming kregen Gaza te verlaten voor urgente medische behandelingen die niet beschikbaar waren in de plaatselijke ziekenhuizen. De meeste inwoners van Gaza waren afhankelijk van internationale hulp om te overleven, maar hulporganisaties van de VN klaagden dat de Israëlische blokkade het hen moeilijk maakte om de hoognodige assistentie te verlenen. Op de Westoever gingen de Israëlische autoriteiten, in strijd met internationaal recht, door met het uitbreiden van illegale nederzettingen en het bouwen van een hek/muur van zevenhonderd kilometer lang. Voor Israëlische soldaten en Israëlische kolonisten die verantwoordelijk waren voor ernstige schendingen tegen Palestijnen, waaronder onwettige doodslag, lichamelijke mishandeling en aanvallen op bezittingen, was straffeloosheid nog steeds de norm. Duizenden Palestijnen werden gearresteerd, waarvan de meesten zonder aanklacht werden vrijgelaten. Degenen die werden beschuldigd van misdaden met betrekking tot de veiligheid kregen vaak oneerlijke processen voor militaire rechtbanken. Zo'n negenduizend Palestijnse volwassenen en kinderen zaten nog in Israëlische gevangenissen. Sommigen van hen werden al jaren vastgehouden zonder aanklacht of proces. Als gevolg van aanvallen door Palestijnse gewapende groeperingen werden dertien Israëliërs gedood (zie het hoofdstuk Palestijnse Autoriteit).
quote:Meer dan de helft van de Palestijnen die door Israëlische troepen werden gedood waren gewapende activisten die deelnamen aan gewapende confrontaties of aanvallen, of die buitengerechtelijk werden geëxecuteerd tijdens luchtaanvallen. Voor de rest waren het ongewapende burgers die niet betrokken waren bij de vijandigheden. Er waren zo'n vijftig kinderen onder de doden.
Dit erbij voor de volledigheid, dat het niet alleen om burgerslachtoffers gaat, maar ook echt wel om daders/militairen.quote:Zeven Israëlische burgers en zes soldaten werden door Palestijnse gewapende groeperingen gedood, het laagste aantal gewelddadige doden in een jaar sinds het uitbreken van de intifada in 2000.
quote:Blokkades en andere beperkingen
Meer dan 550 Israëlische militaire controleposten en blokkades beperkten of verhinderden de bewegingsvrijheid van Palestijnen om zich tussen steden en dorpen op de Westoever te verplaatsen. Op de bezette Westoever gingen de Israëlische autoriteiten door met het uitbreiden van illegale nederzettingen en het bouwen van een hek/muur van zevenhonderd kilometer lang, waarvan 80 procent binnen de Westoever valt. Hiertoe werden grote stukken Palestijns land in beslag genomen of ontoegankelijk gemaakt voor Palestijnen, waardoor hen hun middelen van bestaan werden ontnomen en de toegang tot hun werk, opleiding en gezondheidsvoorzieningen en andere noodzakelijke diensten werd beperkt. Palestijnen hadden geen of slechts beperkte toegang tot meer dan driehonderd kilometer wegen op de Westoever, die vooral door Israëlische kolonisten worden gebruikt.
In juni versterkten de Israëlische autoriteiten de blokkade die al eerder in de Gazastrook was opgezet tot een nooit eerder vertoond niveau. Ze sloten de grens met Egypte, de enige ingang/uitgang voor inwoners van Gaza, en het Kami-handelskruispunt. Duizenden Palestijnen strandden aan de Egyptische kant van de grens en zaten daar maandenlang vast. De meesten kregen in augustus toestemming om terug te keren naar Gaza, maar tientallen zaten aan het einde van het jaar nog vast en duizenden studenten en arbeiders konden niet uit Gaza weg om terug te keren naar hun studie of werk in het buitenland. Met uitzondering van een aantal spoedeisende gevallen mochten patiënten die medische hulp nodig hadden die niet beschikbaar was in Gaza, het gebied niet verlaten. Dit leidde tot meer dan veertig sterfgevallen.
De blokkade leidde tot een ernstige verslechtering van de al zeer slechte humanitaire situatie in Gaza. De paar fabrieken die nog konden blijven functioneren ondanks beperkingen die in eerdere jaren waren opgelegd, waren nu gedwongen te sluiten omdat ze geen grondstoffen meer konden importeren of afgewerkte producten konden exporteren. Grote hoeveelheden bloemen en andere landbouwproducten gingen verloren omdat ze niet konden worden geëxporteerd. Er was een tekort aan vlees, zuivelproducten en andere basislevensmiddelen en aan de meeste andere goederen, zoals papier, potloden, kleding, reserveonderdelen voor ziekenhuisapparatuur en medicijnen. Extreme armoede, ondervoeding en andere gezondheidsproblemen namen toe. Tachtig procent van de bevolking was gedwongen afhankelijk van internationale hulp, maar ook hulporganisaties van de VN en humanitaire organisaties werden getroffen door de beperkingen en de toegenomen operationele kosten die hiervan het gevolg waren.
Je weet dat het geboortecijfer 8 kinderen per vrouw is bij de pallestijnen?quote:Op donderdag 20 november 2008 14:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou nee, niet echt aangezien het vele malen beter zou kunnen als ze maar bij hun landbouwgrond zouden kunnen komen, voedsel doorgang had, handel op een normale manier mogelijk was e.d.
quote:Op donderdag 20 november 2008 17:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je weet dat het geboortecijfer 8 kinderen per vrouw is bij de pallestijnen?
Dan kun je niet doen alsof dat geen factor is.
Pak er eens een lijst bij over de tijd heen, het bevolkingsaantal is gigantisch gegroeid de afgelopen 30 jaar. Bij z'n hoog geboortecijfer verdubbeld die bevolking in een kwestie van jaren.
En denk je nou echt dat die enkele lappen grond die vruchtbaar zijn (blijft natuurlijk een woestijn omgeving, met maar her en der vruchtbare lappen) zo'n immense bevolking kunnen voeden?
Volgens mij weten we allemaal dat minder kinderen een recept voor 'ontwikkeling' is. Je hebt dan immers meer middelen per kind. Is dat niet de reden waarom huidige generaties in west-europe (moslim import niet meegerekend) meestal maar 2 kinderen hebben?
Maar wel doen alsof het niet uitmaakt. Nee, pallies hebben het niet slecht omdat ze fokken als konijnenJa, kan prima hoor, 8 kinderen
Wat zeg je? Dat westerlingen dat meestal niet eens bol kunnen werken, 8 kinderen? Ja, maar pallies kunnen dat wel hoor, als ze maar bij hun 'landbouwgrond' kunnen
Ik adviseer je eens over het beeld heen te stappen dat het 'vooral arme drommels zijn, die niets aan hun situatie kunnen doen', en je ook eens te focussen aan wat die mensen wel zelf kunnen doen.
T'is niet zwart-wit, namelijk.
Welk bezet gebied?quote:Op donderdag 20 november 2008 20:29 schreef MisterGreen het volgende:
[..]
Dat is ook geen factor
De palestijnen hebben het slecht omdat ze bezet zijn.
Daar moet een einde aankomen aan die bezetting en het nederzettingen beleid.
Ik zal even helemaal op jou niveau antwoorden:quote:Op donderdag 20 november 2008 20:29 schreef MisterGreen het volgende:
[..]
Dat is ook geen factor
De palestijnen hebben het slecht omdat ze bezet zijn.
Daar moet een einde aankomen aan die bezetting en het nederzettingen beleid.
Ik geloof dat ik het op een aantal punten nog met je eens ben ook.quote:Op woensdag 19 november 2008 08:46 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Hamas moet stoppen met die idiote collectieve straffen, het is niet de eerste keer dat ze raketten afgeschoten hebben, er worden al jaren raketten op Sderot afgevuurd.
Even serieus. Er zijn diverse grensovergangen waar vrij gehandeld wordt. Er staat geen quotum op het aantal vrachtwagens of goederen dat de grens over mag. Maar wanneer er meer dan 50 raketten op Israel worden afgevuurd, is er geen enkele souvereine staat die zich verplicht voelt om op dat moment de grenzen open te houden.
Bij Gaza heeft Israel zich teruggetrokken tot de grenzen van '48. En wat is het resultaat? Rust? Vrede? Nee, sinds de terugtrekking in 2005 leeft de omgeving rond Gaza in angst voor wat er nu gaat vallen. Onschuldige projectielen die geen schade aanrichten? Ga zelf maar kijken. Schade, doden, gewonden, angstige mensen.
En ja, die kan je ook in Gaza vinden, dat weet ik ook wel. Maar waarom richten ze hun energie niet op de opbouw? De verfoeilijke Zionist is sinds 2005 daar weg. Je kan je tijd en energie steken in opbouw. Maar nee, het is belangrijker om die verfoeilijke Zionistische entiteit te blijven aanvallen dan om je eigen volk omhoog te stuwen.
Israel heeft geen interesse (meer) om in Gaza te zitten. Als het aan die kant rustig zou zijn en de Palestijnen daar zouden bewijzen dat het opgeven van land inderdaad vrede geeft, zou Israel eerder geneigd zijn om ook de Westbank op te geven. Het merendeel van de mensen hier is bereid land op te geven als het werkelijk vrede wordt. Maar zoals Hamas zich gedraagt, hebben we die garantie niet. Is het zo verwonderlijk dat de gedachte overheerst dat wanneer we ons uit de Westbank terugtrekken, het geweld nog altijd zal voortduren?
Beseffen jullie wel dat de PLO is opgericht in 1964, drie jaar voor de Zesdaagse Oorlog? Het gaat niet alleen om de gebieden die in 1967 zijn heroverd, het gaat uiteindelijk ook om wat binnen de grenzen van 1948 ligt. Tenminste, dat is wat het gedrag van Hamas en consorten ons laten zien. Gaat het werkelijk alleen om de gebieden van na 1967? Laat dat dan zien en laat Sderot, Ashkelon, Ashdod, Nahal Oz etc. met rust. En laat Gilad Shalit naar huis gaan.
[..]
Niet dat het iets van de huidige situatie goedpraat, maar weet je dat de economische situatie van de mensen daar tussen 1967 en 1987 stukken beter was dan tussen 1947 en 1967? De Arabische broeders lieten ze volledig met rust, beter gezegd: in hun eigen sop gaarkoken. Riolering? Was er niet. Stromend water? Was er niet. Bestrating? Was er niet. Gebouwen? Tenten konden ze krijgen. Onder Israelisch bestuur hebben ze al die 'luxe' gekregen die hun broeders hen hebben onthouden.
Het gaat me er niet om om te zeggen: kijk eens hoe goed Israel voor ze is geweest, want het is nog altijd troostelozer dan de Bijlmer op sommige plaatsen en ik ben blij dat ik daar niet hoef te wonen. Maar besef dat Israel in 1967 ineens 1,5 miljoen extra monden erbij kreeg, waarvan de meesten niet onder de beste omstandigheden leefden, behorend tot een bevolkingsgroep waarmee ze net oorlog gevoerd hadden. Ze afmaken of verjagen wilde men niet (in tegenstelling tot wat de buurlanden zouden doen en gedaan hebben), het land weer afstaan ook niet (voor een groep mensen was het gebiied waar ze geboren en/of opgegroeid waren, land dat door hun of hun (voor)ouders was gekocht en bewerkt en waarvan ze in 1948 verjaagd waren; voor een andere groep had dit land een grote religieuze waarde), de inwoners tot staatsburgers maken zou deografische en politieke problemen geven. Het was politiek onontgonnen terrein, men wist niet hoe het aan te pakken, maar het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Dus hebben de regeringen geprobeerd om de situatie voor die mensen enigszins te verbeteren door huizen te bouwen en infrastructuur aan te leggen.
Had men meer kunnen of moeten doen? Waarschijnlijk wel, maar het is o zo makkelijk om achteraf te praten. Had men echter niets gedaan, had Soedan nog een paradijs geleken.
[..]
Vertel dat aan de duizenden inwoners die rond de Gaza strook leven en dagelijks raketaanvallen te verduren hebben.
Vertel dat aan de Israeli's die (groot)vader, (groot)moeder, broer, zus, neef, nicht, (klein)kind of aanstaande bruid(egom) door terroristen zijn verloren.
[..]
De mafia heeft ook zijn voordelen voor de directe omgeving.
[..]
De Palestijnen geven ook collectieve straffen aan Israel.
De ellende hebben ze ook aan zichzelf te danken. Wanneer zij niet vechten, hebben ze de potentie om economisch gezien ver vooruit te komen. En Israel is bereid daarbij te helpen. Geen van de mensen hier denkt serieus dat er vrede komt zonder economische vooruitgang.
Ons aller vriend Bibi [Benjamin Netanyahu] heeft eergisteren verklaard dat hij bereid is om de Palestijnse economie op poten te helpen. Ik kan een helehoop kritiek op die man hebben, maar een ding moet ik hem nageven: hij kan een economie redden. Als hij niet een paar jaar geleden als minister van Financien had ingegrepen, had Israel nu economisch op z'n gat gelegen. <Meki/MisterGreen/etc.> Yeah!</Meki/MisterGreen/etc.> Hij heeft onze pensioenen, uitkeringen en sociale verzekeringsstelsel gered. <Meki/MisterGreen/etc.>
</Meki/MisterGreen/etc.>
[..]
De Palestijnen hebben een eigen onafhankelijke macht gekregen om de grenzen te bewaken en extremisten te vervolgen, getraind en bewapend door Israel. En wat doet die macht? De grenzen bewaken ze maar zo-zo en de extremisten kunnen hun gang gaan.
Nee dank je, laat ze wat dat betreft maar eerst de hand in eigen boezem steken.
Tja, als je dat een argument vindt, mag jij ook helemaal nooit meer ergens over klagen. Want jouw lot is hoe dan ook veel en veel beter dan dat van een kindsoldaat in Afrika of een kinderarbeider in India.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik denk dat deze problemen al veel minder zouden zijn als de Palestijnen niet zouden fokken als konijnen... Los daarvan: het lijkt mij niet terecht om het leefniveau van de Palestijnen alleen naar westerse maatstaven te beoordelen, kijk ook eens hoe het is in de regio. Dan valt het allemaal nog wel mee.
Het is niet een kwestie van vinden.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, als je dat een argument vindt, mag jij ook helemaal nooit meer ergens over klagen. Want jouw lot is hoe dan ook veel en veel beter dan dat van een kindsoldaat in Afrika of een kinderarbeider in India.
En geef ze eens ongelijk.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:17 schreef Kees22 het volgende:
Ik begrijp overigens uit berichten, dat Hamas wel energie steekt in scholing en ziekenhuizen en dergelijke en verder heb ik begrepen dat er een blokkade is van de kust van Gaza, waardoor in- en export natuurlijk een beetje lastig wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |